- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
9 серпня 2013 р.
за № 1363/23895
Про затвердження Державного стандарту денного догляду
1. Затвердити Державний стандарт денного догляду, що додається.
2. Департаменту соціальних послуг (Тарабукіна І.І.) забезпечити подання в установленому порядку цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Л. Дроздову.
Заступник Міністра - керівник апарату |
В. Коломієць |
ПОГОДЖЕНО: Перший заступник Міністра фінансів України Перший заступник Голови Спільного представницького органу сторони роботодавців на національному рівні Заступник Міністра охорони здоров'я Заступник Голови Спільного представницького органу об'єднань профспілок, заступник Голови Федерації профспілок України |
А.І. Мярковський Д. Олійник О. Толстанов С.М. Кондрюк |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
соціальної політики України
30.07.2013 № 452
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
9 серпня 2013 р.
за № 1363/23895
ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ
денного догляду
( У тексті Державного стандарту слова "інваліди" та "діти-інваліди" в усіх відмінках замінено відповідно словами "особи з інвалідністю" та "діти з інвалідністю" у відповідних відмінках згідно з Наказом Міністерства соціальної політики
№ 1834 від 07.12.2018 )
І. Загальні положення
1.1. Цей Державний стандарт визначає зміст, обсяг, умови та порядок надання соціальної послуги денного догляду, показники її якості для суб’єктів всіх форм власності, які надають цю послугу.
У разі введення надзвичайного або воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях, наявності загрози життю чи здоров’ю осіб, визначених в пункті 1.2 розділу І цього Державного стандарту, соціальна послуга денного догляду може надаватися екстрено (кризово). У такому разі застосовуються спеціальні вимоги до її змісту, обсягу, умов та порядку надання, встановлені в розділі XVII цього Державного стандарту.
( Пункт 1.1 розділу I доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства соціальної політики
№ 147 від 11.05.2022 )
1.2. Цей Державний стандарт застосовується для:
організації надання соціальної послуги денного догляду особам похилого віку, у тому числі з когнітивними розладами психіки; особам з інвалідністю, у тому числі із психічними розладами (крім осіб, які скоїли суспільно небезпечну дію та отримують амбулаторну примусову психіатричну допомогу за рішенням суду) та інтелектуальними порушеннями, хворим (з числа осіб працездатного віку на період до встановлення їм групи інвалідності, але не більше ніж чотири місяці), які не здатні до самообслуговування і потребують постійної сторонньої допомоги (далі - особи похилого віку та особи з інвалідністю);
( Абзац другий пункту 1.2 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики
№ 355-Н від 25.09.2023 )
моніторингу та оцінки якості надання соціальної послуги денного догляду;
визначення тарифу на платну соціальну послугу денного догляду.
Соціальна послуга денного догляду в обсязі, визначеному цим Державним стандартом, надається безоплатно, за плату або з установленням диференційованої плати.
1.3. У цьому Державному стандарті терміни вживаються у таких значеннях:
індивідуальний план надання соціальної послуги денного догляду (далі - індивідуальний план) - документ, складений на підставі проведеного комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги денного догляду, у якому зазначено заходи, що здійснюються для надання такої послуги, відомості про необхідні ресурси, періодичність і строки виконання, відповідальних виконавців, дані щодо моніторингу результатів та інформацію щодо перегляду індивідуального плану;
( Абзац другий пункту 1.3 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики
№ 1834 від 07.12.2018 )
моніторинг та оцінка якості надання соціальної послуги денного догляду - це постійний чи періодичний перегляд діяльності працівників суб’єкта, що надає соціальну послугу, що має на меті оцінку поточних результатів, виявлення труднощів, визначення проблем, надання рекомендацій для їх усунення;
( Абзац третій пункту 1.3 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики
№ 1834 від 07.12.2018 )
мультидисциплінарна команда - команда, до складу якої включається не менше трьох осіб з числа таких працівників: соціальний працівник, медичний працівник, юрисконсульт, психолог, сестра медична з лікувальної фізкультури тощо;
надавач соціальної послуги денного догляду (працівник) (далі - надавач соціальної послуги) - фахівці у сфері надання соціальних послуг, соціальні робітники або мультидисциплінарна команда, які (яка) безпосередньо виконують(є) заходи, що складають зміст соціальної послуги денного догляду;
отримувач соціальної послуги денного догляду (далі - отримувач соціальної послуги) - особа, яка через складні життєві обставини, спричинені інвалідністю, віком, станом здоров'я, потребує надання соціальної послуги денного догляду або отримує таку послугу;
соціальна послуга денного догляду - комплекс заходів, що здійснюється протягом робочого дня суб’єкта, що надає соціальну послугу денного догляду, і спрямований на створення умов забезпечення життєдіяльності осіб, які частково або повністю втратили здатність/не набули здатності до самообслуговування, без надання їм місця постійного проживання;
суб’єкт, що надає соціальну послугу денного догляду (далі - суб’єкт, що надає соціальну послугу), - підприємства, установи, організації, заклади незалежно від форми власності, фізичні особи - підприємці, які відповідають критеріям діяльності суб’єктів, що надають соціальні послуги.
( Абзац дев’ятий пункту 1.3 розділу I в редакції Наказу Міністерства соціальної політики
№ 1834 від 07.12.2018 )
ІІ. Загальні підходи щодо організації та надання соціальної послуги денного догляду
2.1. Підставою для отримання соціальної послуги денного догляду є звернення потенційного отримувача соціальної послуги / його законного представника до органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим, структурного підрозділу з питань соціального захисту населення обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчого органу міських, районних у містах (крім міст Києва та Севастополя) рад, сільських, селищних рад об’єднаних територіальних громад (далі - структурний підрозділ з питань соціального захисту населення) або суб’єкта, що надає соціальну послугу, із заявою та документом, що посвідчує особу отримувача соціальної послуги / його законного представника (для недієздатних осіб - документа, що підтверджує повноваження законного представника).
2.2. Рішення про надання соціальної послуги денного догляду чи відмову у її наданні приймається суб’єктом, що надає соціальну послугу, протягом 14 календарних днів з дати звернення (подання заяви) отримувача(ем) соціальної послуги / його законного(им) представника(ом) та з урахуванням його індивідуальних потреб.
2.3. Суб’єкт, що надає соціальну послугу, може відмовити отримувачеві соціальної послуги у її наданні, якщо він не здатний задовольнити індивідуальні потреби отримувача соціальної послуги, у тому числі через недостатній для отримання соціальної послуги ступінь індивідуальних потреб, визначений відповідно до розділу III цього Державного стандарту. Відмова має супроводжуватися поясненням причин та довідковою інформацією (у разі її наявності) про можливість отримати таку соціальну послугу в іншого суб’єкта, що надає соціальну послугу. Копія рішення про відмову у соціальній послузі направляється місцевому органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
2.4. Підставою для припинення надання соціальної послуги денного догляду є:
відмова отримувача соціальної послуги та/або його законного представника від отримання соціальної послуги денного догляду;
направлення отримувача соціальної послуги до стаціонарної інтернатної установи або закладу, інших установ або закладів постійного перебування;
зміна місця проживання отримувача соціальної послуги;
наявність медичних протипоказань для надання соціальної послуги денного догляду (у тому числі усі хвороби в гострому періоді, що потребують стаціонарного лікування, зокрема у спеціалізованих закладах (відділеннях) охорони здоров’я, гострі інфекційні захворювання, гострі стадії психічних захворювань і хронічні психічні захворювання у стані загострення);
( Абзац п’ятий пункту 2.4 розділу II в редакції Наказу Міністерства соціальної політики
№ 1834 від 07.12.2018 )
( Абзац шостий пункту 2.4 розділу II виключено на підставі Наказу Міністерства соціальної політики
№ 355-Н від 25.09.2023 )
закінчення строку дії договору про надання соціальної послуги денного догляду;
смерть отримувача соціальної послуги.
ІІІ. Визначення індивідуальних потреб
3.1. Соціальна послуга денного догляду надається суб’єктом, що надає соціальну послугу, після здійснення первинного комплексного визначення індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги, складання індивідуального плану та укладення договору про надання соціальної послуги денного догляду.
Комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги денного догляду згідно з додатком 1 до цього Державного стандарту проводиться протягом 10 календарних днів з дати звернення (подання заяви) отримувача(ем) соціальної послуги / його законного(им) представника(ом).
( Пункт 3.1 розділу III доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства соціальної політики
№ 1834 від 07.12.2018 )
3.2. Форма визначення індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги розробляється суб’єктом, що надає соціальну послугу, з урахуванням його спеціалізації.
Комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги проводиться надавачем соціальної послуги (фахівцем у сфері надання соціальних послуг, соціальним працівником або мультидисциплінарною командою (за потреби)) із залученням отримувача соціальної послуги та/або його законного представника.
( Абзац другий пункту 3.2 розділу III в редакції Наказу Міністерства соціальної політики
№ 1834 від 07.12.2018 )
Ступінь індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги визначається:
( Абзац третій пункту 3.2 розділу III в редакції Наказу Міністерства соціальної політики
№ 1834 від 07.12.2018 )
для осіб похилого віку та осіб з інвалідністю з фізичними та/або сенсорними порушеннями - за кількістю балів, зазначених у таблиці 1 додатка 1 до цього Державного стандарту з урахуванням балів за шкалою оцінки можливостей виконання елементарних дій та шкалою оцінки можливостей виконання складних дій (таблиці 2, 3 додатка 1 до цього Державного стандарту відповідно). Для отримання соціальної послуги сумарний результат оцінки можливостей виконання елементарних та складних дій має бути не менше ніж 25 балів;
для осіб з когнітивними розладами психіки та/або інтелектуальними та/або психічними розладами - відповідно до шкали оцінки навичок проживання за основними категоріями та картки визначення індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги (далі - Картка), наведених відповідно у таблицях 4, 5 додатка 1 до цього Державного стандарту. Для отримання соціальної послуги рівень навичок проживання за категоріями "Організація харчування", "Зовнішній вигляд, дотримання правил особистої гігієни", "Здоров’я", "Утримання помешкання", "Дотримання правил безпеки та поведінки в разі надзвичайних ситуацій", "Міжособистісні відносини", "Знання ресурсів громади", "Обізнаність у юридичній сфері" має бути щонайменше задовільним, а сумарний результат за цими категоріями має становити не менше ніж 35 балів, за іншими категоріями - щонайменше базовим, а сума балів за такими категоріями має бути не менше ніж 25.
( Абзац пункту 3.2 розділу III в редакції Наказу Міністерства соціальної політики
№ 1834 від 07.12.2018 )
3.3. Результати комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги є підставою для складання індивідуального плану та укладання договору про надання соціальної послуги денного догляду.
( Пункт 3.3 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики
№ 1834 від 07.12.2018 )
3.4. Через 30 днів з початку надання соціальної послуги соціальним працівником, членами мультидисциплінарної команди (за потреби) проводиться повторне визначення індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги з метою коригування індивідуального плану (за потреби).
( Абзац перший пункту 3.4 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики
№ 1834 від 07.12.2018 )
Надалі визначення ступеня індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги проводиться за потреби, але не рідше ніж один раз на рік.
( Абзац другий пункту 3.4 розділу III в редакції Наказу Міністерства соціальної політики
№ 1834 від 07.12.2018 )
ІV. Складання індивідуального плану надання соціальної послуги денного догляду
4.1. Індивідуальний план згідно з додатком 2 до цього Державного стандарту є основою для надання соціальної послуги денного догляду та ґрунтується на результатах комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги.
4.2. Індивідуальний план складається протягом 5 робочих днів після визначення ступеня індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги із залученням отримувача соціальної послуги та/або його законного представника.
( Абзац перший пункту 4.2 розділу IV в редакції Наказу Міністерства соціальної політики
№ 1834 від 07.12.2018 )
Індивідуальний план складається за формою згідно з додатком 2 до цього Державного стандарту у двох примірниках та підписується отримувачем соціальної послуги або його законним представником та суб’єктом, що надає соціальну послугу.
Один примірник індивідуального плану надається отримувачеві соціальної послуги або його законному представникові, другий залишається у суб’єкта, що надає соціальну послугу.
4.3. Структура індивідуального плану надання соціальної послуги денного догляду включає:
загальні відомості про отримувача соціальної послуги;
заходи, що здійснюються під час надання соціальної послуги денного догляду;
періодичність та строк виконання заходів;
відомості про виконавців заходів;
дані щодо моніторингу результатів надання соціальної послуги денного догляду та перегляду індивідуального плану (за потреби).
Індивідуальний план переглядається разом з отримувачем соціальної послуги або його законним представником через місяць з початку її надання, надалі - раз на рік.
( Абзац сьомий пункту 4.3 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики
№ 1834 від 07.12.2018 )
V. Укладання договору про надання соціальної послуги денного догляду
5.1. З кожним отримувачем соціальної послуги або його законним представником протягом 7 днів з дня прийняття рішення про надання соціальної послуги денного догляду укладається договір про її надання.
5.2. Укладення договору про надання соціальної послуги денного догляду здійснюється за участю отримувача соціальної послуги або його законного представника. У разі необхідності до складання договору залучаються члени родини отримувача соціальної послуги.
5.3. Договір підписується отримувачем соціальної послуги або його законним представником та представником суб’єкта, що надає соціальну послугу. Кожна зі сторін отримує один примірник договору.
VІ. Місце й строки надання соціальної послуги денного догляду
6.1. Соціальна послуга денного догляду надається у приміщенні суб’єкта, що надає соціальну послугу, протягом робочого дня.
6.2. Соціальна послуга денного догляду може надаватись постійно, періодично, тимчасово.
Строки надання соціальної послуги денного догляду узгоджуються з отримувачем соціальної послуги або його законним представником після проведення комплексного визначення індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги та зазначаються у договорі про надання соціальної послуги денного догляду.
VІІ. Принципи надання соціальної послуги денного догляду
7.1. Доступність соціальної послуги денного догляду:
суб’єкт, що надає соціальну послугу, організовує свою діяльність у приміщеннях, спеціально обладнаних та пристосованих для обслуговування в них людей з обмеженими фізичними можливостями;
суб’єкт, що надає соціальну послугу, вживає заходів щодо інформування потенційних отримувачів соціальної послуги про зміст соціальної послуги, порядок звернення за її наданням, порядок і умови її надання. Інформація для отримувачів соціальної послуги розміщується на спеціальних стендах у доступному місці приміщення суб’єкта, що надає соціальну послугу, викладається на контрастному фоні шрифтом, розмір якого дає змогу вільно прочитати текст, у тому числі особам із порушеннями зору, та має бути візуально доступною для осіб, що переміщуються у кріслах колісних. Інформація також надається у спеціальних листівках, буклетах, брошурах, за потреби - із застосуванням рельєфно-крапкового шрифту (шрифту Брайля) для отримувачів соціальної послуги, які не бачать, але читають за допомогою цього шрифту. Інформація для отримувачів соціальної послуги подається мовою, доступною для розуміння та читання особами з інвалідністю з інтелектуальними порушеннями. Інформація розміщується в засобах масової інформації, на веб-сайтах суб’єктів, що надають соціальну послугу, тощо.
( Абзац третій пункту 7.1 розділу VII в редакції Наказу Міністерства соціальної політики
№ 1834 від 07.12.2018 )
7.2. Незалежність отримувача соціальної послуги:
надавачі соціальної послуги застосовують індивідуальний підхід (з урахуванням фізичного та психічного стану отримувачів соціальної послуги) та з повагою ставляться до раси, національності, культури, релігії, віку, статі отримувачів соціальної послуги;
отримувачі соціальної послуги та/або їхні законні представники повинні бути поінформовані про свої права, обов’язки, а також про державні й громадські організації, до повноважень яких належить здійснення захисту прав людини, шляхом розміщення інформації на інформаційних стендах, вручення інформаційних листівок, буклетів тощо.
7.3. Захист та безпека отримувачів соціальної послуги:
надавач соціальної послуги провадить свою діяльність з повагою до гідності отримувачів соціальної послуги та з недопущенням негуманних і дискримінаційних дій щодо них;
отримувачам соціальної послуги або їхнім законним представникам надається інформація про порядок оскарження непрофесійних дій надавача соціальної послуги;
отримувачі соціальної послуги та/або їхні законні представники інформуються про відповідальність згідно з чинним законодавством у разі застосування ними фізичного чи іншого насильства відносно надавача соціальної послуги;
надавачу соціальної послуги забороняється використовувати речі отримувачів соціальної послуги, отримувати від них кошти, подарунки тощо.
7.4. Конфіденційність інформації:
( Абзац другий пункту 7.4 розділу VII в редакції Наказу Міністерства соціальної політики
№ 1834 від 07.12.2018 )
отримувачі соціальної послуги та/або їхні законні представники в обов’язковому порядку ознайомлюються із заходами щодо дотримання принципу конфіденційності;
надавачі соціальної послуги інформують отримувачів соціальної послуги та/або їхніх законних представників щодо нерозголошення отриманої ними конфіденційної інформації.
7.5. Під час надання соціальної послуги забезпечується дотримання інших принципів, визначених законодавством.
( Розділ VII доповнено новим пунктом 7.5 згідно з Наказом Міністерства соціальної політики
№ 1834 від 07.12.2018 )
VІІІ. Зміст соціальної послуги денного догляду
8.1. Основні заходи, що становлять зміст соціальної послуги денного догляду осіб похилого віку та осіб з інвалідністю, форми роботи та орієнтовний час для їх виконання згідно з додатком 3 до цього Державного стандарту передбачають:
для отримувачів соціальної послуги І, II груп рухової активності:
забезпечення умов для денного перебування;
забезпечення харчуванням (від одного до чотирьох разів на добу (за потреби));
спостереження за станом здоров’я, надання реабілітаційних послуг;
формування та підтримку навичок самообслуговування;
психологічну підтримку;
організацію денної зайнятості, дозвілля;
для отримувачів соціальної послуги III групи рухової активності:
забезпечення умов для денного перебування;
забезпечення харчуванням (від одного до чотирьох разів на добу (за потреби));
допомогу у самообслуговуванні (під час вдягання, пересування у приміщенні суб’єкта, що надає соціальну послугу);
спостереження за станом здоров’я, надання реабілітаційних послуг;
формування та підтримку навичок самообслуговування;
психологічну підтримку;
організацію денної зайнятості, дозвілля;
для отримувачів соціальної послуги IV, V груп рухової активності:
забезпечення умов для денного перебування;
забезпечення харчуванням (від одного до чотирьох разів на добу (за потреби));
допомогу у самообслуговуванні (особиста гігієна, руховий режим, приймання ліків, годування);
спостереження за станом здоров’я, надання реабілітаційних послуг, у тому числі допомогу у виконанні лікувальних фізичних вправ;
формування та підтримку навичок самообслуговування, у тому числі навчання користуванню технічними допоміжними та обов’язковими гігієнічними засобами (за потреби);
психологічну підтримку;
організацію денної зайнятості, дозвілля;
для осіб з когнітивними розладами психіки та/або інтелектуальними та/або психічними розладами:
забезпечення умов для денного перебування;
забезпечення харчуванням (від одного до чотирьох разів на добу (за потреби));
допомогу у самообслуговуванні (дотримання особистої гігієни, рухового режиму, приймання ліків, годування);
спостереження за станом здоров’я, надання реабілітаційних послуг;
формування та підтримку навичок самообслуговування, у тому числі навчання користуванню технічними допоміжними та обов’язковими гігієнічними засобами (за потреби);
психологічну підтримку;
організацію денної зайнятості, дозвілля;
представництво інтересів;
допомогу в організації взаємодії з іншими фахівцями та службами;
допомогу в отриманні безоплатної правової допомоги;
транспортні послуги з підвезення отримувачів соціальної послуги до відділення (групи) денного догляду і назад до місця проживання.
8.2. Зміст та обсяг соціальної послуги денного догляду для кожного отримувача соціальної послуги визначаються індивідуально залежно від ступеня індивідуальної потреби отримувача соціальної послуги та зазначаються в договорі на отримання соціальної послуги денного догляду.
Орієнтовний час, необхідний для виконання кожного заходу, що складає зміст соціальної послуги денного догляду, та їх періодичність наведено в додатку 3 до цього Державного стандарту.
Для осіб з когнітивними розладами психіки та/або інтелектуальними та/або психічними розладами зміст та обсяг соціальної послуги денного догляду визначаються за результатами оцінювання навичок незалежного проживання за основними категоріями, що проводиться відповідно до Картки, з урахуванням групи рухової активності.
( Пункт 8.2 розділу VIII доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства соціальної політики
№ 1834 від 07.12.2018 )
ІХ. Використання ресурсів під час організації надання соціальної послуги денного догляду
9.1. Суб’єкт, що надає соціальну послугу, забезпечує необхідну кількість працівників відповідно до потреб отримувачів соціальної послуги та згідно зі штатним розписом, складеним в установленому порядку.
( Пункт 9.1 розділу IX із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики
№ 1834 від 07.12.2018 )
9.2. Безпосереднє надання соціальної послуги денного догляду здійснюють надавачі соціальної послуги. Суб’єкт, що надає соціальну послугу, у разі потреби може залучати до надання соціальної послуги денного догляду інших спеціалістів, зокрема логопедів, дефектологів, психологів, реабілітологів тощо.
Для виконання заходів, обумовлених в індивідуальному плані та договорі про надання соціальної послуги денного догляду, суб’єкт, що надає соціальну послугу, на договірних засадах може залучати інші підприємства, установи, організації тощо.
9.4. Суб’єкт, що надає соціальну послугу денного догляду, вживає заходів із:
підвищення кваліфікації надавачів соціальної послуги;
формального та неформального професійного навчання надавачів соціальної послуги;
проведення атестації надавачів соціальної послуги;
запобігання професійному (емоційному) вигоранню надавачів соціальної послуги, зокрема шляхом організації обміну досвідом і супервізій.
( Пункт 9.4 розділу IX доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства соціальної політики
№ 1834 від 07.12.2018 )
9.5. Суб’єкт, що надає соціальну послугу, розробляє і затверджує посадові інструкції надавачів соціальної послуги.
9.6. Надавач соціальної послуги повинен проходити обов'язкові профілактичні медичні огляди відповідно до законодавства.
Х. Приміщення та обладнання
10.1. Суб’єкт, що надає соціальну послугу, забезпечує наявність необхідної кількості приміщень для здійснення заходів з надання соціальної послуги денного догляду (кімнати для санітарно-гігієнічних процедур, прийому їжі, відпочинку й денного сну тощо).
10.2. Приміщення суб’єкта, що надає соціальну послугу, мають відповідати санітарним та протипожежним вимогам та бути забезпечені гарячим і холодним безперебійним водопостачанням і водовідведенням, освітленням, опаленням, обладнані засобами безперешкодного доступу для осіб з інвалідністю, інших маломобільних груп населення відповідно до державних будівельних норм і стандартів згідно з вимогами законодавства.
( Пункт 10.2 розділу X із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики
№ 1834 від 07.12.2018 )
10.3. Суб’єкт, що надає соціальну послугу, для забезпечення виконання заходів з надання цієї соціальної послуги повинен мати:
твердий та м’який інвентар (меблі, посуд тощо);
лікарські засоби для надання першої медичної допомоги;
транспорт (за потреби), пристосований для перевезення отримувачів соціальної послуги.
10.4. Суб’єкт, що надає соціальну послугу, забезпечує надавачів соціальної послуги робочим місцем, обладнанням, інвентарем, витратними матеріалами та робочим одягом, необхідними для виконання їхніх обов’язків із здійснення денного догляду.
ХІ. Інформаційно-методичне забезпечення організації та надання соціальної послуги денного догляду
11.1. Суб’єкт, що надає соціальну послугу, організовує інформаційно-методичне забезпечення своєї діяльності, зокрема забезпечує своїх працівників нормативно-правовими актами, методичними та іншими матеріалами у сфері надання соціальних послуг.
11.2. Суб’єкт, що надає соціальну послугу, створює можливості для підвищення кваліфікації надавачів соціальної послуги, зокрема, щодо обміну досвідом надавачів соціальної послуги з іншими суб’єктами надання соціальної послуги.
ХІІ. Взаємодія з іншими суб’єктами, що надають соціальну послугу
Суб’єкт, що надає соціальну послугу, організовує виконання заходів з надання цієї соціальної послуги із залученням (за потреби та на договірній основі) інших підприємств, установ, організацій та закладів.
ХІІІ. Оцінка ефективності надання соціальної послуги денного догляду
13.1. Оцінка ефективності надання соціальної послуги денного догляду здійснюється під час проведення зовнішнього та внутрішнього оцінювання якості зазначеної соціальної послуги.
13.2. Суб’єкт, що надає соціальну послугу, здійснює опитування отримувачів соціальної послуги та/або їхніх законних представників з метою отримання відгуків стосовно організації та надання соціальної послуги денного догляду.
Результати опитувань обговорюються під час проведення аналізу діяльності суб’єкта, що надає соціальну послугу, та надавачів соціальної послуги і враховуються в подальшій роботі з метою підвищення ефективності та якості надання соціальної послуги денного догляду.
ХІV. Документація, що застосовується під час організації процесу надання соціальної послуги денного догляду
Суб’єкт, що надає соціальну послугу, здійснює свою діяльність відповідно до установчих документів (положень), цивільно-правових договорів (для фізичних осіб - підприємців).
Документація ведеться, оформляється та зберігається відповідно до вимог законодавства.
ХV. Механізми оцінки дотримання стандарту денного догляду
15.1. Діяльність суб’єкта, що надає соціальну послугу, підлягає внутрішній та зовнішній оцінці на відповідність професійним, законодавчим вимогам.
Для проведення внутрішньої та зовнішньої оцінки якості надання соціальної послуги денного догляду застосовуються показники якості соціальної послуги денного догляду, наведені в додатку 4 до цього Державного стандарту.
Результати проведення внутрішньої та зовнішньої оцінки якості надання соціальної послуги денного догляду оприлюднюються і поширюються серед отримувачів соціальної послуги, їхніх законних представників, населення адміністративно-територіальної одиниці, де здійснює свою діяльність суб’єкт, що надає соціальну послугу.
15.2. Суб’єкт, що надає соціальну послугу, проводить не рідше ніж один раз на рік внутрішнє оцінювання своєї діяльності щодо відповідності соціальної послуги денного догляду, що ним надається, вимогам цього Державного стандарту та вживає заходів щодо усунення виявлених недоліків.
15.3. До процедури проведення оцінювання залучаються надавачі соціальної послуги, отримувачі соціальної послуги та/або їхні законні представники.
З цією метою розробляється і впроваджується процедура консультацій з отримувачами соціальної послуги, членами їхніх сімей, законними представниками щодо відповідності обсягу, змісту, умов та порядку надання соціальної послуги денного догляду вимогам, встановленим у цьому Державному стандарті.
15.4. Суб’єкти, що надають соціальну послугу, підлягають зовнішньому оцінюванню, що здійснюється центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, іншими уповноваженими органами відповідно до законодавства.
Суб’єкт, що надає соціальну послугу, вживає заходів щодо:
інформування отримувачів соціальної послуги, їхніх законних представників про проведення та результати зовнішнього оцінювання діяльності суб’єкта, що надає соціальну послугу;
забезпечення безперешкодного доступу отримувачів соціальної послуги та/або їхніх законних представників до органу, що здійснює зовнішнє оцінювання.
XVI. Фінансово-економічне обґрунтування вартості соціальної послуги денного догляду
Вартість соціальної послуги розраховується з урахуванням собівартості послуги, адміністративних витрат і податку на додану вартість.
Вартість соціальної послуги, що надається за рахунок коштів місцевих бюджетів, формується з урахуванням фінансових можливостей відповідних місцевих бюджетів.
( Абзац другий розділу XVI із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики
№ 1834 від 07.12.2018 )
XVII. Особливості надання соціальної послуги денного догляду екстрено (кризово) в умовах надзвичайного або воєнного стану
17.1. Соціальна послуга денного догляду надається екстрено (кризово) після здійснення оцінки ситуації, в якій перебуває отримувач соціальної послуги, яка проводиться за його зверненням (письмовим або усним) протягом однієї доби з дати одержання відповідного звернення. За результатами оцінки складається
акт про надання повнолітній особі соціальних послуг екстрено (кризово) за формою, затвердженою наказом Міністерства соціальної політики України від 18 квітня 2022 року № 135, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 12 травня 2022 року за № 512/37848 (далі - акт), у якому визначається перелік першочергових заходів в межах надання соціальної послуги денного догляду. Акт формується протягом місяця з початку надання соціальної послуги денного догляду. За результатами роботи в акті зазначається інформація про необхідність продовження надання соціальної послуги денного догляду, про що повідомляється структурний підрозділ з питань соціального захисту населення із направленням одного примірника акта.
17.2. Підставою для отримання соціальної послуги денного догляду є рішення про надання соціальної послуги денного догляду, яке приймається структурним підрозділом з питань соціального захисту населення або суб’єктом, що надає соціальну послугу, відповідно до
Закону України "Про соціальні послуги". Рішення приймається невідкладно та протягом однієї доби забезпечується надання соціальної послуги денного догляду. Строк надання соціальної послуги денного догляду визначається індивідуально.
17.3. У разі надання соціальної послуги денного догляду екстрено (кризово) складання індивідуального плану та укладання договору про надання соціальної послуги денного догляду не здійснюється.
У разі потреби у продовженні надання соціальної послуги денного догляду, що надавалась екстрено (кризово), суб’єкт, що надає соціальну послугу, здійснює оцінювання індивідуальних потреб, складає індивідуальний план та укладає договір про її надання.
17.4. Заходи, що становлять зміст соціальної послуги денного догляду, визначаються суб’єктом, що надає соціальну послугу, згідно з додатком 3 до цього Державного стандарту та з урахуванням його спроможності забезпечити виконання таких заходів.
17.5. Суб’єкт, що надає соціальну послугу, у разі нездатності задовольнити потреби отримувача соціальної послуги інформує про це структурний підрозділ з питань соціального захисту населення з метою прийняття рішення про залучення додаткових ресурсів або подальше надання соціальної послуги денного догляду іншим суб’єктом (за можливості).
17.6. Суб’єкт, що надає соціальну послугу, у разі потреби може залучати волонтерів до надання соціальної послуги денного догляду, з якими укладаються договори про надання волонтерської допомоги відповідно до
Закону України "Про волонтерську діяльність".
17.7. Суб’єкт, що надає соціальну послугу, забезпечує підготовку та облаштування захисних споруд цивільного захисту, підвалів або інших приміщень, придатних для укриття отримувачів соціальної послуги та надавачів соціальної послуги і безпечного перебування в них, перевірку та забезпечення наявності опалення, водопостачання, електроенергії, забезпечення необхідного запасу продуктів харчування, води, лікарських засобів, засобів гігієни, одягу, взуття тощо.
17.8. Оцінка якості надання соціальної послуги денного догляду не проводиться під час дії в Україні або окремих її місцевостях надзвичайного або воєнного стану та протягом трьох місяців після його припинення (скасування).
( Державний стандарт доповнено новим розділом згідно з Наказом Міністерства соціальної політики
№ 147 від 11.05.2022 )
Директор Департаменту соціальних послуг |
І. Тарабукіна |
Додаток 1
до Державного стандарту
денного догляду
(пункти 2.2, 3.2)
Комплексне визначення
ступеня індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги денного догляду
1. Ступінь індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги з числа осіб похилого віку та осіб з інвалідністю з фізичними та/або сенсорними порушеннями визначається на підставі оцінки можливості виконання елементарних та складних дій:
Таблиця 1
Група рухової активності |
Сума балів за шкалами оцінки виконання елементарних та складних дій |
Ступінь |
Характеристика ступенів індивідуальної потреби |
I група |
127 балів |
0 |
Сторонньої допомоги не потребує |
II група |
100 - 126 балів |
1 |
Основні види елементарних дій (вмивання, одягання, взування, контроль за актами сечовиділення та дефекації, прийняття ванни, душу, користування туалетом, харчування, користування посудом та побутовою технікою) виконує самостійно й у повному обсязі. Основні види складних дій (приготування їжі, прийом лікарських засобів, користування телефоном, транспортом, ведення домашнього господарства, прибирання, прання, заняття рукоділлям, розпоряджання особистими коштами, здійснення покупок та отримання послуг) виконує самостійно й у повному обсязі. Пересувається поза помешканням і двором без віддалення на великі відстані. Користується транспортом. Має труднощі при підйомі крутими сходами. Може потребувати сторонньої допомоги при здійсненні покупок або отриманні послуг. Незначна залежність від сторонньої допомоги. З урахуванням наявних факторів ризику отримувач соціальної послуги може потребувати сторонньої допомоги й догляду у незначному обсязі (часткової сторонньої підтримки потребує виконання отримувачем соціальної послуги менше ніж 10% простих та складних дій) |
III група |
88 - 99 балів |
2 |
Основні види елементарних дій (вмивання, одягання, взування, контроль за актами сечовиділення та дефекації, користування туалетом, харчування, користування посудом та побутовою технікою) виконує самостійно й у повному обсязі. Основні види складних дій (приготування їжі, прийом ліків, користування телефоном, транспортом, розпоряджання особистими фінансами) виконує самостійно й у повному обсязі. Пересувається в межах двору біля помешкання й на невеликі відстані. Користується транспортом. Має труднощі при підйомі сходами. Ванну чи душ приймає самостійно, може періодично потребувати сторонньої допомоги (присутність сторонньої особи з метою уникнення травм). Може потребувати незначної допомоги у веденні домашнього господарства, часткової допомоги при пранні, занятті рукоділлям, у здійсненні покупок у магазинах чи отриманні послуг в організаціях, що не знаходяться поблизу місця проживання. Помірно виражена залежність від сторонньої допомоги. Отримувач соціальної послуги може потребувати помірного обсягу сторонньої допомоги й догляду з огляду на наявні обмеження у життєдіяльності, умови проживання й фактори ризику (часткової сторонньої допомоги може потребувати виконання отримувачем соціальної послуги до 20% простих та складних дій) |
75 - 87 балів |
3 |
Основні види елементарних дій (вмивання, контроль за актами сечовиділення та дефекації, користування туалетом, харчування, користування посудом та побутовою технікою) виконує самостійно й у повному обсязі. Види складних дій (прийом лікарських засобів, користування телефоном, розпоряджання особистими коштами) виконує самостійно й у повному обсязі. Пересування в більшості випадків обмежується помешканням. Може пересуватися на невеликі відстані самостійно чи в супроводі сторонньої особи пішки або на транспорті. Може мати значні труднощі при підйомі сходами або не може самостійно (без сторонньої допомоги) підніматися сходами. Під час прийняття ванни чи душу може потребувати часткової сторонньої допомоги. Може потребувати незначної допомоги при вдяганні та взуванні, при приготуванні їжі, веденні домашнього господарства; часткової допомоги при пранні, у здійсненні покупок чи отриманні послуг. Помірно виражена залежність у сторонній допомозі. Отримувач соціальної послуги може потребувати помірного обсягу сторонньої допомоги й догляду з урахуванням наявних обмежень у життєдіяльності та умов проживання і факторів ризику (часткової та повної сторонньої допомоги може потребувати виконання отримувачем соціальної послуги до 40% простих і складних дій) |
63-75 бали |
4 |
Основні види елементарних дій (вмивання, контроль за актами сечовиділення та дефекації, користування туалетом, користування посудом та побутовою технікою) виконує самостійно й у повному обсязі. Види складних дій (прийом ліків, користування телефоном, розпоряджання особистими коштами) виконує самостійно й у повному обсязі. Пересування обмежується помешканням. В окремих випадках може пересуватися на невеликі відстані самостійно чи з супроводжуючою особою пішки або на транспорті. Не може підніматися сходами без сторонньої допомоги. Може потребувати часткової сторонньої допомоги при вдяганні та взуванні, при приготуванні та прийомі їжі, у веденні домашнього господарства, при пранні, при прийнятті ванни чи душу. Потребує допомоги у здійсненні покупок чи в отриманні послуг. Отримувач соціальної послуги має виражену залежність у сторонній допомозі й догляді, у тому числі з урахуванням наявних обмежень у життєдіяльності та умов проживання і факторів ризику (часткової і повної сторонньої допомоги й догляду потребує виконання отримувачем соціальної послуги до 50% простих і складних дій) |
IV група |
54-62 бали |
5 |
Основні види елементарних дій (вмивання, контроль за актами сечовиділення та дефекації, користування туалетом, користування посудом та побутовою технікою) виконує самостійно й у повному обсязі. Види складних дій (прийом ліків, користування телефоном, розпоряджання особистими фінансами) виконує самостійно й у повному обсязі. Пересування обмежується помешканням. В окремих випадках може пересуватися на невеликі відстані з супроводжуючою особою пішки або на транспорті. Не може підніматись сходами без сторонньої допомоги. Може вести домашнє господарство невеликого обсягу при великих часових затратах. Не може прати великі речі. Може потребувати часткової сторонньої допомоги при прийнятті ванни чи душу, при одяганні й взуванні, при приготуванні та прийомі їжі. Потребує допомоги у здійсненні покупок чи отриманні послуг. Отримувач соціальної послуги має виражену залежність від сторонньої допомоги й догляду, у тому числі з урахуванням наявних обмежень у життєдіяльності та умов проживання і факторів ризику (часткової і повної сторонньої допомоги й догляду потребує виконання отримувачем соціальної послуги до 90% простих та складних дій) |
43 - 53 бали |
6 |
Може вмиватися, розчісуватися, чистити зуби, взуватися і вдягатися, приймати їжу з частковою сторонньою допомогою. Може частково контролювати акти сечовиділення та дефекації. Пересування в більшості випадків обмежене кімнатою. В окремих випадках може виходити у двір із супроводжуючою особою. Приймає ванну чи душ із сторонньою допомогою. Користується туалетом зі сторонньою допомогою (потребує допомоги для збереження рівноваги при вдяганні, роздяганні). Основні види домашнього господарства вести не може. Може приготувати прості страви й випрати невеликі речі. Потребує допомоги у здійсненні покупок чи отриманні послуг. Може користуватись телефоном. Приймає лікарські засоби самостійно чи з незначною допомогою. Може розпоряджатися особистими коштами. Отримувач соціальної послуги має виражену залежність від сторонньої допомоги та догляду, у тому числі з урахуванням наявних обмежень у життєдіяльності та умов проживання і факторів ризику (часткової і повної сторонньої допомоги та догляду потребує виконання отримувачем соціальної послуги до 100% простих та складних дій, із них 60% і більше потребують часткової сторонньої допомоги) |
32 - 42 бали |
7 |
Може вмиватися, розчісувати волосся, чистити зуби, взуватися і вдягатися, приймати їжу, приймати ванну чи душ зі сторонньою допомогою. Користується туалетом зі сторонньою допомогою (потребує допомоги для збереження рівноваги при вдяганні, роздяганні). Пересування обмежене кімнатою. При переході з ліжка на крісло іноді потребує мінімальної допомоги чи нагляду. Не може вести домашнє господарство, готувати прості страви, прати. Викликає труднощі самостійний прийом лікарських засобів. Часто не може розпоряджатися власними коштами. Може користуватися телефоном з незначною допомогою. Отримувач соціальної послуги повністю залежний від сторонньої допомоги й догляду, у тому числі з урахуванням наявних обмежень у життєдіяльності та умов проживання і факторів ризику (часткової і повної сторонньої допомоги й догляду потребує виконання отримувачем соціальної послуги до 100% простих та складних дій, із них близько 50% потребують часткової сторонньої допомоги) |
V група |
25 - 31 бал |
8 |
Приймає ванну чи душ, вмивається, розчісує волосся, чистить зуби, вдягається, взувається зі сторонньою допомогою. Потребує часткової допомоги при прийомі їжі. Акт сечовиділення й дефекації може контролювати повністю або частково. Пересування обмежене ліжком і простором навколо нього. При переході з ліжка на крісло може потребувати часткової сторонньої допомоги. Користуватися туалетом може самостійно чи зі сторонньою допомогою (крісло-туалет біля ліжка чи судно). Користується телефоном чи має труднощі при користуванні ним. Не може самостійно готувати їжу, вести домашнє господарство, прати, займатися рукоділлям. Не може самостійно приймати лікарські засоби та розпоряджатися особистими коштами. Отримувач соціальної послуги повністю залежний від сторонньої допомоги. Часткова залежність складає менше ніж 50% випадків виконання простих і складних дій та обумовлена станом здоров’я і можливістю пересування |
12 - 24 бали |
9 |
Отримувач соціальної послуги постійно перебуває в ліжку. Потребує сторонньої допомоги при переході з ліжка на крісло. Може здійснювати активні рухи у межах ліжка. Може самостійно сидіти. Сідає самостійно чи з незначною допомогою. Контролює акти сечовиділення й дефекації частково чи повністю. Користується судном чи кріслом-туалетом. Отримувач соціальної послуги повністю залежний від сторонньої допомоги |
0 - 11 балів |
10 |
Отримувач соціальної послуги постійно перебуває в ліжку. Пересувається тільки зі сторонньою допомогою. Вмивання, купання, вдягання й роздягання, прийом їжі здійснює тільки зі сторонньою допомогою. Не сідає самостійно й не може сидіти. Не контролює акти сечовиділення й дефекації. Необхідний постійний цілодобовий догляд. Отримувач соціальної послуги повністю залежний від сторонньої допомоги |
2. Вивчення можливості виконання отримувачем соціальної послуги різних видів життєдіяльності здійснюється за допомогою анкетування, яке проводиться з використанням шкали оцінки можливості виконання елементарних дій (таблиця 2) та шкали оцінки можливості виконання складних дій (таблиця 3) з метою визначення:
залежності від будь-якої сторонньої допомоги (фізичної, словесної, нагляду)*;
можливості самостійно задовольняти свої основні життєві потреби;
ступеня залежності** і передбачуваної тривалості індивідуальної потреби у сторонній допомозі, причин, що її викликають.
3. Ступінь залежності отримувача соціальної послуги від сторонньої допомоги визначається оптимальним для конкретної ситуації методом: шляхом опитування отримувача соціальної послуги, членів його сім’ї, законних представників, надавача соціальної послуги, шляхом здійснення фахівцями безпосереднього спостереження за отримувачем соціальної послуги.
4. При застосуванні зазначених шкал обрані відповіді на питання повинні відображати реальні дії отримувача соціальної послуги. Оцінка проводиться на підставі інформації за попередні 24-48 годин (у разі потреби оцінка проводиться за довший період часу).
................Перейти до повного тексту