1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ СТАТИСТИКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
24.10.2005 N 327
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
8 листопада 2005 р.
за N 1350/11630
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Державної служби статистики N 84 від 17.02.2023 )
Про затвердження Інструкції щодо заповнення форм державних статистичних спостережень стосовно торгової мережі та мережі ресторанного господарства
Відповідно до статті 14 Закону України "Про державну статистику", з метою удосконалення державних статистичних спостережень зі статистики роздрібної торгівлі та ресторанного господарства НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Інструкцію щодо заповнення форм державних статистичних спостережень стосовно торгової мережі та мережі ресторанного господарства (додається).
2. Поширити дію Інструкції, затвердженої пунктом 1 цього наказу, на всіх суб'єктів господарювання, що займаються відповідним видом діяльності, мають торгову мережу та мережу ресторанного господарства незалежно від форм власності та організаційно-правових форм господарювання, що знаходяться на території України.
3. Департаменту статистики торгівлі (Фризоренко А.О.) передати адміністративно-господарському департаменту (Царський В.І.) оригінал Інструкції, затвердженої пунктом 1 цього наказу, для виготовлення.
4. Адміністративно-господарському департаменту (Царський В.І.) забезпечити контроль за своєчасним виготовленням та розсилкою Інструкції, яка затверджена пунктом 1 цього наказу, на адресу головних управлінь статистики в Автономній Республіці Крим, областях, місті Києві та Управління статистики в місті Севастополі.
5. Департаменту фінансового забезпечення, бухгалтерського обліку та звітності (Сорокіна Т.В.) забезпечити фінансування виготовлення та доставки Інструкції, яка затверджена пунктом 1 цього наказу.
6. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Голови Головка В.А.
Голова О.Г.Осауленко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Держкомстату України
24.10.2005 N 327
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
8 листопада 2005 р.
за N 1350/11630
ІНСТРУКЦІЯ
щодо заповнення форм державних статистичних спостережень стосовно торгової мережі та мережі ресторанного господарства
1. Загальні положення
1.1. Інструкція розроблена відповідно до Закону України "Про державну статистику" з урахуванням міжнародних рекомендацій у системі статистики торгівлі з метою визначення загальних підходів статистичного обліку функціонування торгової мережі та мережі ресторанного господарства, типів і видів мережі, форм торгівлі, забезпечення порівняння з даними інших країн.
1.2. Інструкція містить основні методологічні положення щодо визначення показників про види, спеціалізацію, розміщення на певних територіях (локалізацію), групування за розмірами торгової площі, іншими ознаками діяльності об'єктів роздрібної торгівлі та ресторанного господарства, які використовуються для державних статистичних спостережень торгової мережі та мережі ресторанного господарства.
1.3. Інструкція використовується при складанні суб'єктами господарювання форм державних статистичних спостережень, зокрема N 7-торг (річна) "Звіт про наявність торгової мережі та мережі ресторанного господарства" (далі - форма N 7-торг) та N 12-торг (річна) "Про наявність і використання торгової мережі на ринках та реалізацію сільськогосподарської продукції на них" (далі - форма N 12-торг), а також при проведенні обстежень торгової мережі та мережі ресторанного господарства працівниками органів державної статистики.
Зазначені форми статистичної звітності заповнюються на підставі даних первинної облікової документації, зокрема технічних паспортів, затверджених типових проектів, документів щодо орендної плати або обмірів, інвентарних карток обліку основних засобів тощо.
1.4. Терміни та визначення, що наведені в даній Інструкції, застосовуються для цілей статистичних спостережень торгової мережі та мережі ресторанного господарства.
2. Загальні терміни та визначення
2.1. Роздрібна торгівля - вид економічної діяльності суб'єктів господарювання з продажу (без перероблення) населенню нових та вживаних товарів, призначених переважно для споживання громадянами (приватними особами) або домашніми господарствами, у магазинах, універсальних магазинах, лавках і кіосках, посилкових торгових фірмах, торговими посередниками тощо (коди згідно з Класифікацією видів економічної діяльності (КВЕД) - 50.10.2, 50.30.2, 50.40.2, 50.50.0, 52.1, 52.2, 52.3, 52.4, 52.5, 52.6).
2.2. Ресторанне господарство - вид економічної діяльності суб'єктів господарювання щодо надання послуг із задоволення потреб споживачів у харчуванні з організацією дозвілля або без нього в закладах (об'єктах) ресторанного господарства (коди згідно з КВЕД - 55.3, 55.4, 55.5).
2.3. Об'єкт (заклад) роздрібної торгівлі - місцева одиниця (структурний підрозділ) суб'єкта господарювання, у якій здійснюється продаж споживчих товарів безпосередньо населенню для особистого споживання.
2.4. Об'єкт (заклад) ресторанного господарства - місцева одиниця (структурний підрозділ) суб'єкта господарювання, яка розміщується в окремій будівлі або приміщенні, має, як правило, обладнаний столами та стільцями для споживання їжі зал і необхідні виробничі та побутові приміщення та в якій здійснюється продаж продукції власного виготовлення і купованих товарів, переважно для споживання на місці.
2.5. Діючий об'єкт (заклад) роздрібної торгівлі та ресторанного господарства - об'єкт, який фактично працює на звітну дату або тимчасово не працює у зв'язку з ремонтом, інвентаризацією, санітарною обробкою, нетривалим переобладнанням, сезонним характером тощо. Не належить до діючого об'єкта об'єкт, який не працює або не працюватиме у зв'язку з переобладнанням, сезонним характером тощо більше 6 місяців.
2.6. Тип (вид) об'єкта (закладу) роздрібної торгівлі та ресторанного господарства - сукупність характерних ознак діяльності об'єктів роздрібної торгівлі та ресторанного господарства (асортимент, контингент споживачів, форми організації та обслуговування тощо).
2.7. Торгова мережа (мережа роздрібної торгівлі) - сукупність об'єктів (закладів) роздрібної торгівлі, розміщених на визначеній території (місто, селище тощо).
2.8. Мережа ресторанного господарства - сукупність об'єктів (закладів) ресторанного господарства, розміщених на визначеній території (місто, селище тощо).
2.9. Сезонна мережа - мережа роздрібної торгівлі та ресторанного господарства, яка відкрита для обслуговування населення на певний сезон року - тільки на літо, весну або зиму тощо. У складі сезонної мережі можуть бути палатки, кіоски, ятки тощо, об'єкти ресторанного господарства (під тентами, на верандах, у павільйонах легкого типу, збірні та переносні), які розміщені на лижних базах, ковзанках, пляжах, стадіонах, у парках, на ярмарках і в інших місцях.
3. Мережа роздрібної торгівлі
Мережа роздрібної торгівлі поділяється на стаціонарну, напівстаціонарну, торгівлю поза магазинами (включаючи пересувну).
3.1. Мережа роздрібної торгівлі стаціонарна - це сукупність об'єктів роздрібної торгівлі, що розміщені в капітальних будівлях, мають систему спеціальних приміщень, оснащених торгово-технологічним устатковуванням. Стаціонарна мережа функціонує у вигляді об'єктів роздрібної торгівлі - магазинів.
3.1.1. Магазин (крамниця) - об'єкт стаціонарної роздрібної торгівлі, розміщений у відокремленій будівлі або приміщенні, що має торговий зал для покупців з достатньою торговою площею для їх обслуговування та систему спеціальних приміщень (для зберігання товарів, підготовки їх для продажу, підсобних, адміністративних, технічних тощо), оснащених торгово-технологічним устатковуванням, застосовує різні форми продажу товарів у широкому асортименті, надає населенню додаткові послуги, забезпечує високу культуру торгівлі. Магазин, який займає декілька окремих приміщень в одній будівлі і підпорядкований одному суб'єкту господарювання, обліковується як один магазин (об'єкт роздрібної торгівлі); якщо торгівля здійснюється у декількох окремих приміщеннях у різних будівлях, то кожне приміщення обліковується як самостійний магазин (об'єкт роздрібної торгівлі), навіть у тому разі, коли він підпорядкований одному суб'єкту господарювання. Розміри магазинів характеризуються їх торговою площею.
3.1.2. Торгова площа магазину - площа для торгівлі та обслуговування покупців, уключаючи здану в оренду (крім площ окремих приміщень, що повністю здані в оренду), тобто сума площ, на яких здійснюється продаж товарів, та площ для розміщення служб з додаткового обслуговування покупців (відділ замовлень, кафетерій, демонстраційна зала, камера схову, пакувальна, оформлення продажу у кредит та інші служби з додаткового обслуговування покупців). При цьому торгова площа включає площі, що зайняті під прилавками, стелажами та іншим обладнанням, яке встановлене в торговому залі.
За площі окремих приміщень, що здані в оренду, звітують суб'єкти господарювання, які їх орендують.
3.1.3. За розмірами торгової площі магазини можна класифікувати таким чином:
- менше 20 кв. м;
- від 20 кв. м до 60 кв. м;
- від 60 кв. м до 120 кв. м;
- від 120 кв. м до 400 кв. м;
- від 400 кв. м до 2500 кв. м;
- від 2500 кв. м до 5000 кв. м;
- від 5000 кв. м і більше.
У статистичній практиці для цілей кон'юнктурних спостережень зі статистики роздрібної торгівлі серед інших окремо виділяють магазини з торговою площею до 20 кв. м та великі магазини - від 400 кв. м до 2500 кв. м, від 1000 кв. м до 2500 кв. м, від 2500 кв. м і більше.
3.1.4. За формами обслуговування (торгівлі) магазини поділяють на:
- самообслуговування - різновид магазину, у якому покупець має вільний доступ до всіх товарів, самостійно підбирає і доставляє відібрані товари до вузла розрахунку; не виключається можливість відпуску продавцями товарів, що потребують нарізки, зважування (без попередньої оплати). До магазину самообслуговування належать магазини, у яких вартість проданих товарів за цим методом становить не менше 70% обсягу його товарообороту;
- з відкритою викладкою товарів - різновид магазину, у якому покупець має вільний доступ до товарів, що відкрито викладені на робочому місці продавця, самостійно ознайомлюється з товарами, користується консультацією і допомогою продавця (наприклад, відмірювання та нарізання тканин, перевірка приладів у дії, консультації з правил користування товарами тощо) та відбирає необхідні йому товари; розрахунок за товари проводиться через стіл пакування або на робочому місці продавця;
- торгівля через прилавок - різновид магазину, у якому продаж товарів здійснює продавець;
- торгівля за зразками - різновид магазину, у якому покупець відбирає товар за зразками, що виставлені в торговому (демонстраційному) залі, і після оплати одержує відповідний зразку товар або безпосередньо в магазині, або з доставкою додому.
3.1.5. За спеціалізацією магазини поділяють на:
- спеціалізований - різновид магазину, у якому здійснюється торгівля широким асортиментом товарів однієї або декількох (не більше чотирьох) товарних груп. Можуть продаватись товари інших товарних груп, але кожна з них не повинна перевищувати 5% обсягу роздрібного товарообороту магазину. Вид спеціалізації визначається за найбільшою за обсягом продажу товарною групою;
- неспеціалізований (універсальний) - різновид магазину, асортимент якого включає широку (5 і більше) номенклатуру товарних груп.
3.1.6. За товарною спеціалізацією магазини поділяють на:
- продовольчий - різновид магазину, у якому здійснюється продаж продовольчих товарів, а також можуть пропонуватись непродовольчі товари; при цьому обсяг продажу продовольчих товарів повинен бути не менше 35% обсягу роздрібного товарообороту магазину;
- непродовольчий - різновид магазину, у якому здійснюється продаж непродовольчих товарів, а також можуть пропонуватись продовольчі товари; при цьому обсяг продажу продовольчих товарів не повинен бути більше 35% обсягу роздрібного товарообороту магазину.
До продовольчих спеціалізованих магазинів належать магазини типу: "Овочі-фрукти", "Горілчані вироби", "Хліб", "Кондитерські вироби", "Молоко", "Чай" тощо.
До продовольчих неспеціалізованих (універсальних) магазинів належать магазини типу:
- Гастроном - різновид неспеціалізованого продовольчого магазину, у якому здійснюється торгівля широким асортиментом продовольчих товарів через прилавок обслуговування і можуть надаватись додаткові послуги населенню.
- Продтовари - різновид неспеціалізованого продовольчого магазину, у якому здійснюється торгівля широким асортиментом продовольчих товарів.
- Універсам - різновид універсального магазину самообслуговування з торговою площею від 400 кв. м до 2499 кв. м, у якому здійснюється торгівля широким асортиментом продовольчих товарів, можуть бути відділи з продажу непродовольчих товарів та надаватись додаткові послуги населенню.
- Супермаркет - різновид універсального магазину самообслуговування з торговою площею від 400 кв. м до 2499 кв. м, у якому покупцю пропонується не менш 2000 найменувань продовольчих товарів, широкий асортимент непродовольчих товарів, а також широкий перелік додаткових послуг (стоянка автотранспорту, послуги з харчування, комплектування подарункових наборів та ін.).
- Гіпермаркет - різновид універсального магазину самообслуговування з торговою площею від 2500 кв. м і більше, у якому здійснюється продаж не менше 10 тисяч найменувань продовольчих та непродовольчих товарів, а також пропонується широкий перелік додаткових послуг населенню (стоянка автотранспорту, послуги з харчування, комплектування подарункових наборів та ін.).
До непродовольчих спеціалізованих магазинів належать магазини типу: "Одяг", "Взуття", "Тканини", "Меблі", "Радіотовари", "Ювелірні вироби", "Товари для спорту та туризму", "Автомобілі", "Автотовари", "Книги", "Квіти", "Аптека", "Оптика", "Медтехніка" тощо.
До непродовольчих неспеціалізованих (універсальних) магазинів належать магазини типу:
- Універсальний магазин - різновид магазину, асортимент якого включає широку номенклатуру непродовольчих товарів.

................
Перейти до повного тексту