1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
16.11.2007 N 412
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
3 грудня 2007 р.
за N 1337/14604
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови Національного банку N 17 від 03.03.2023 )
Про затвердження Змін до Інструкції про міжбанківський переказ коштів в Україні в національній валюті
Відповідно до статті 7 Закону України "Про Національний банк України" та з метою приведення порядку відкриття кореспондентських рахунків філіям банків України у відповідність до вимог Закону України від 16.11.2006 N 358-V "Про внесення змін до Закону України "Про банки і банківську діяльність" Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Зміни до Інструкції про міжбанківський переказ коштів в Україні в національній валюті, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 16.08.2006 N 320, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 06.09.2006 за N 1035/12909, що додаються.
2. Департаменту інформатизації (А.С.Савченко) доопрацювати програмне забезпечення системи електронних платежів Національного банку України щодо автоматизованого зупинення власних видаткових операцій банку (філії) за кореспондентським рахунком, відкритим у Національному банку України.
3. Департаменту платіжних систем (Н.Г.Лапко) після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України довести зміст цієї постанови до відома Операційного, територіальних управлінь Національного банку України та банків України.
4. Постанова набирає чинності через 10 днів після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України.
Голова В.С.Стельмах
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
16.11.2007 N 412
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
3 грудня 2007 р.
за N 1337/14604
ЗМІНИ
до Інструкції про міжбанківський переказ коштів в Україні в національній валюті
( z1035-06 )
1. Пункт 1 глави 1 розділу I доповнити з урахуванням алфавітного порядку терміном такого змісту:
"код банку - умовна шестизначна числова ознака, що ідентифікує банк, філію, іншу установу, розраховується Національним банком і є обов'язковим реквізитом Електронного технологічного довідника банків України та інших установ і Довідника учасників СЕП".
2. У розділі II:
2.1. У главі 1:
останній абзац пункту 2 виключити;
підпункт "в" пункту 3 виключити.
У зв'язку з цим підпункти "г" - "з" уважати відповідно підпунктами "в" - "ж";
у пункті 5 слова "в підпунктах "б", "ґ" - "з"" замінити словами "в підпунктах "б", "г" - "ж"".
2.2. Главу 3 викласти в такій редакції:
"Глава 3. Електронний технологічний довідник банків України та інших установ
1. Департамент інформатизації формує Електронний технологічний довідник банків України та інших установ на підставі інформації, що міститься в електронному Державному реєстрі банків (далі - електронний реєстр).
Електронний технологічний довідник банків України та інших установ має обов'язково містити такі реквізити:
"назва банку (технологічна)" - зазначається найменування банку (філії), яке за потреби може скорочуватися [за умови, що в скороченому найменуванні міститиметься інформація, достатня для однозначної ідентифікації банку (філії)]. Банк (філія) використовує цей реквізит у разі роздрукування міжбанківського електронного розрахункового документа засобами САБ;
"адреса електронної пошти в мережі Інтернет АРМ-СЕП" і "адреса електронної пошти в мережі Інтернет АРМ-НБУ-інформаційного" - призначені для забезпечення безперервного функціонування АРМ-СЕП і АРМ-НБУ-інформаційного в разі виникнення надзвичайних ситуацій.
Банк повідомляє ці реквізити одночасно з інформацією, потрібною для включення банку (філії) в електронний реєстр або в разі внесення змін до нього.
Реквізити "код банку", "ідентифікатор учасника СЕП" розраховуються в автоматизованому режимі під час унесення інформації в електронний реєстр.
Інші реквізити Електронного технологічного довідника банків України та інших установ і його структуру визначає Департамент інформатизації, ураховуючи потреби інформаційних систем Національного банку і банків, які використовують цей довідник.
2. Департамент інформатизації наприкінці кожного робочого дня розсилає оновлену версію Електронного технологічного довідника банків України та інших установ по всій інформаційній мережі засобами системи ЕП".
2.3. У главі 4:
пункт 6 викласти в такій редакції:
"6. Територіальне управління після отримання повідомлення від банку (філії) зобов'язане надіслати його до ЦРП засобами системи ЕП:
у разі включення до Довідника учасників СЕП нового учасника СЕП (безпосереднього) - не пізніше 13 години в той день, що передує дню, з якого банк (філія) має бути включений до цього довідника, і за умови, що він надіслав відкриті ключі АРМ-СЕП на сертифікацію;
в інших випадках - за два робочих дні до набрання чинності змінами";
в абзаці першому пункту 7 слова "у той день" замінити словами "наприкінці робочого дня";
доповнити главу новим пунктом 9 такого змісту:
"9. Зміна реквізиту "назва банку (технологічна)" Довідника учасників СЕП здійснюється в автоматизованому режимі через один банківський день після зміни цього реквізиту в Електронному технологічному довіднику банків України та інших установ".
У зв'язку з цим пункт 9 уважати пунктом 10;
пункт 10 викласти в такій редакції:
"10. Під час виключення банку (філії) з учасників СЕП значення його транзитного рахунку для сум, що не були підтверджені банком - отримувачем коштів, має дорівнювати нулю. Банк (філія) для виконання цієї вимоги наприкінці останнього робочого дня в СЕП зобов'язаний прийняти всі файли В, що надійшли на його адресу. Якщо банк (філія) не виконав цю вимогу, то ЦРП наприкінці останнього робочого дня банку (філії) у СЕП зобов'язана здійснити квитування всіх файлів В банку (філії) та повідомити про це територіальне управління за місцезнаходженням банку (філії)";
доповнити главу пунктом 11 такого змісту:
"11. Під час виключення з учасників СЕП банку (філії), що має кореспондентський рахунок, значення його технічного рахунку має дорівнювати нулю. Банк (філія) для виконання цієї вимоги наприкінці останнього робочого дня в СЕП після виконання вимоги пункту 10 цієї глави зобов'язаний перерахувати засобами СЕП суму коштів, що дорівнює залишку на його технічному рахунку, на рахунок, визначений згідно з пунктом 2 глави 2 цього розділу.
Якщо банк (філія) не виконав цю вимогу, то ЦРП наприкінці останнього робочого дня банку (філії) у СЕП після виконання вимог пункту 10 цієї глави має повідомити про це територіальне управління, у якому відкрито кореспондентський рахунок. Територіальне управління, отримавши повідомлення ЦРП, зобов'язане перерахувати засобами СЕП суму коштів банку (філії), що дорівнює залишку на його технічному рахунку, на рахунок, визначений згідно з пунктом 2 глави 2 цього розділу".
2.4. У главі 10:
абзаци четвертий і п'ятий пункту 2 замінити новим абзацом такого змісту:
"Правила мають уключати докладний опис технологічної моделі та моделі бухгалтерського обліку і відповідати вимогам цієї Інструкції, інших нормативно-правових актів Національного банку, зокрема:".
У зв'язку з цим абзаци шостий і сьомий уважати відповідно абзацами п'ятим і шостим;
доповнити главу пунктом 17 такого змісту:
"17. У разі зміни найменування банку або організаційно-правової форми, або його місцезнаходження раніше виданий дозвіл є дійсним за умови збереження технології роботи за моделлю і програмного забезпечення, що використовується".
2.5. У главі 12:
абзац п'ятий підпункту "б" пункту 2 виключити;
абзац перший пункту 4 викласти в такій редакції:
"4. Архів електронних міжбанківських документів має зберігатися відповідно до нормативно-правового акта Національного банку щодо порядку формування, зберігання та знищення електронних архівів".
3. У розділі VI:
3.1. У підпунктах "б" пунктів 6 і 7 глави 1 слово "відміняє" замінити словом "зменшує".
3.2. У пункті 5 глави 2:
абзац другий після цифр "3653" доповнити цифрами "3654";
абзац третій після цифр "133" доповнити цифрами "160";
абзаци четвертий і п'ятий викласти в такій редакції:
"операцій клієнтів (юридичних і фізичних осіб), що здійснюються за рахунками груп 251 - 257, 260 - 265, 332 - 334;
операцій за рахунками груп 181, 191 і операцій за балансовими рахунками 2800, 2801, 2805, 2809, 2900 - 2903, 2905, 2909, 3720, 3739, які не є безпосередньо рахунками клієнтів, але використовуються для завершення розрахунків клієнтів".
3.3. У підпунктах "б" пунктів 4 і 5 глави 3 слово "відміняє" замінити словом "зменшує".
4. Розділ VIII викласти в такій редакції:
"Розділ VIII. Порядок резервування та відновлення функціонування СЕП
Глава 1. Заходи щодо забезпечення резервування СЕП
1. Для підтримання системи резервування СЕП у належному стані Департамент інформатизації, ЦРП, територіальні управління, учасники СЕП зобов'язані виконувати підготовчі роботи, перелік яких наведений у цій главі.
2. Департамент інформатизації зобов'язаний вести довідник оповіщення учасників СЕП (далі - довідник оповіщення), у якому зазначені контактні телефони, у тому числі стільникового зв'язку, та адреси в мережі Інтернет, e-mail, що використовуються Національним банком для оповіщення учасників СЕП у разі порушення роботи ЦОСЕП або виникнення надзвичайних ситуацій.
ЦРП і територіальні управління мають надавати Департаменту інформатизації інформацію для внесення змін до довідника оповіщення.
Банки (філії) зобов'язані на запит Департаменту інформатизації, ЦРП, територіального управління повідомити поштову адресу, номери телефонів, радіотелефонів стільникового зв'язку та/або пейджера, за якими проводитиметься оповіщення, для включення до довідника оповіщення.
Про зміни будь-яких із зазначених вище реквізитів довідника оповіщення учасник СЕП має негайно повідомляти підрозділ Національного банку, який здійснює обслуговування цього учасника СЕП у системі ЕП (Департамент інформатизації, ЦРП, територіальне управління).
Департамент інформатизації надає оновлену версію довідника оповіщення ЦРП, територіальним управлінням.
3. Збереження баз даних ЦОСЕП та іншої інформації СЕП, потрібної для безперебійного її функціонування, забезпечується шляхом використання двох центрів зберігання даних інформаційної мережі, географічно віддалених один від одного, які мають забезпечувати резервування один одного.
4. Департамент інформатизації розробляє, погоджує з ЦРП і надає учасникам СЕП технологічну документацію щодо відновлення роботи ЦОСЕП.
У разі відновлення функціонування СЕП її учасники мають дотримуватися вимог технологічної документації, розпоряджень ЦРП і Департаменту інформатизації.
5. Департамент інформатизації підтримує систему захисту СЕП для її використання під час відновлення функціонування ЦОСЕП згідно з технологічною документацією.
6. Національний банк забезпечує потрібну кількість комп'ютерного обладнання для відновлення роботи ЦОСЕП.
7. Територіальні управління зобов'язані мати потрібну кількість комп'ютерного обладнання з відповідним програмним забезпеченням та параметрами настроювання для забезпечення відновлення роботи АРМ-РП і АРМ-Ю у разі виходу з ладу основного комп'ютерного обладнання, на якому функціонують ці АРМ.
8. Усі працівники, які беруть участь в обробленні електронних платежів, мають бути ознайомлені з порядком резервування та відновлення функціонування СЕП, визначеним у цьому розділі, і технологічною документацією щодо відновлення роботи ЦОСЕП.
9. Учасник СЕП зобов'язаний забезпечити належний рівень резервування загальносистемних і програмно-технічних комплексів, необхідних для забезпечення його роботи в СЕП, відповідного серверного та телекомунікаційного обладнання, систем електроживлення, кондиціонування, каналів зв'язку та підтримку схем швидкого відновлення їх функціонування.
Глава 2. Рівні резервування ЦОСЕП
1. Резервування ЦОСЕП залежно від ступеня та локалізації порушення його функціонування здійснюється за трьома рівнями:
перший рівень - резервування з метою відновлення роботи ЦОСЕП у ЦРП за умови, що бази даних ЦОСЕП не пошкоджені;
другий рівень - резервування з метою відновлення роботи ЦОСЕП у центральній будівлі Національного банку по вулиці Інститутській, 9 (далі - центральна будівля) за умови, що бази даних ЦОСЕП не пошкоджені;
третій рівень - резервування з метою відновлення роботи ЦОСЕП або в ЦРП, або в центральній будівлі, або у віддаленому резервному пункті за умови, що бази даних ЦОСЕП утрачені або пошкоджені.
Відновлення роботи ЦОСЕП у ЦРП та в центральній будівлі здійснюється відповідно до цього розділу, у віддаленому резервному пункті - відповідно до нормативно-правових актів Національного банку з питань функціонування інформаційних систем у надзвичайних ситуаціях.
2. Рішення про відновлення функціонування ЦОСЕП за схемою першого рівня приймається в ЦРП відповідальною особою, до функціональних обов'язків якої належить обґрунтування рішення про неможливість функціонування ЦОСЕП та про необхідність відновлення його функціонування, або особами, до функціональних обов'язків яких належить приймання такого рішення в разі відсутності відповідальної особи.
3. Рішення про відновлення функціонування ЦОСЕП за схемою другого або третього рівня приймається посадовою особою Національного банку, до обов'язків якої належить регулювання питань щодо функціонування СЕП.
4. Якщо для відновлення функціонування ЦОСЕП недостатньо заходів, що передбачені цим розділом, то Департамент інформатизації розробляє потрібні заходи відповідно до ситуації, що склалася, та узгоджує їх з ЦРП.
5. Відновлення функціонування ЦОСЕП за другим або третім рівнем може бути викликано перешкодами у функціонуванні вузла інформаційної мережі в ЦРП, у тому числі головного вузла системи ЕП. У цьому разі одночасно з відновленням функціонування ЦОСЕП учасники СЕП зобов'язані вносити зміни до організації їх роботи з інформаційною мережею відповідно до вимог нормативно-правових актів Національного банку з питань забезпечення безперервного функціонування інформаційних систем Національного банку та банків України.

................
Перейти до повного тексту