- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ ПО ВОДНОМУ ГОСПОДАРСТВУ
Н А К А З
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
30 грудня 2009 р.
за N 1271/17287
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства
екології та природних ресурсів
N 202 від 17.06.2011 )
Про затвердження Порядку організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання, що використовують водні ресурси або здійснюють господарську діяльність у межах земель водного фонду
1. Затвердити Порядок організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання, що використовують водні ресурси або здійснюють господарську діяльність у межах земель водного фонду, що додається.
2. Виконувачу обов'язків завідувача юридичного сектору (Н.Вітряк) і начальнику управління комплексного використання водних ресурсів та моніторингу (О.Лисюк):
забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію в установленому порядку до Міністерства юстиції України;
забезпечити контроль за виконанням наказу органами Державного комітету України по водному господарству.
3. Органам Державного комітету України по водному господарству:
дотримуватися вимог цього наказу;
проведення заходів державного нагляду (контролю) суб'єктів господарювання здійснювати з урахуванням вимог постанови Кабінету Міністрів України від 21.05.2009
N 502 "Про тимчасові обмеження щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на період до 31 грудня 2010 року".
4. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Державного комітету України по водному господарству від 29.01.2001
N 22 "Про затвердження Інструкції про порядок здійснення перевірок суб'єктів, що використовують водні ресурси або виконують господарську діяльність у межах водоохоронних зон", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 09.02.2001 за N 126/5317.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Комітету М.Бабича.
6. Цей наказ набирає чинності з дня офіційного опублікування.
Голова Комітету ПОГОДЖЕНО: Голова Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва Міністр охорони навколишнього природного середовища України Т.в.о. Міністра регіонального розвитку та будівництва України Голова Державного комітету України із земельних ресурсів | В.Сташук О.Кужель Г.Філіпчук С.І.Доротич О.Кулініч |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державного комітету
України по водному
господарству
07.12.2009 N 223
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
30 грудня 2009 р.
за N 1271/17287
ПОРЯДОК
організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання, що використовують водні ресурси або здійснюють господарську діяльність у межах земель водного фонду
I. Загальні положення
1.1. Цей Порядок визначає процедуру проведення перевірок з питань здійснення державного нагляду (контролю) у сфері використання, охорони вод та відтворення водних ресурсів суб'єктів господарювання.
1.2. Цей Порядок застосовується посадовими особами органів Держводгоспу відповідно до статті
239 Кодексу України про адміністративні правопорушення при проведенні ними перевірок з питань здійснення державного нагляду (контролю) у сфері використання, охорони вод та відтворення водних ресурсів суб'єктами господарювання.
1.3. У цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні:
акт перевірки - документ, який фіксує факт проведення планових, позапланових перевірок суб'єктів господарювання (є носієм доказової інформації про виявлені порушення вимог законодавства у сфері використання, охорони вод та відтворення водних ресурсів) та стан виконання ними вимог водного законодавства;
об'єкт перевірки - підприємства, території, землі водного фонду та водні об'єкти (крім морів та прибережних захисних смуг морів) тощо, на яких здійснюється господарська діяльність, в тому числі споруди та інші об'єкти, діяльність яких пов'язана з шкідливим впливом на водні ресурси.
II. Організація перевірки та порядок її призначення
2.1. Періодичність здійснення перевірок визначається відповідно до Критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сфері використання і охорони вод та відтворення водних ресурсів і визначається періодичність проведення планових заходів, пов'язаних з державним наглядом (контролем), затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2008
N 1139.
2.2. Для здійснення перевірки керівником відповідного органу Держводгоспу видається наказ про проведення перевірки, який має містити:
найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватись захід та предмет перевірки;
період, за який буде здійснюватись перевірка;
визначення виконавців перевірки із залученням у разі потреби спеціалістів інших органів державного нагляду (контролю), якщо їх повноваження на здійснення чи участь у комплексних заходах передбачені законом.
2.3. На підставі наказу оформляється посвідчення (направлення) на проведення перевірки (додаток 1), яке підписується керівником або заступником керівника відповідного органу Держводгоспу (із зазначенням прізвища, імені та по батькові) і засвідчується печаткою.
2.4. Інформація, доступ до якої обмежено законом, одержана посадовою особою органу Держводгоспу під час здійснення державного нагляду (контролю), може використовуватись виключно в порядку, встановленому законом.
III. Планові та позапланові перевірки
3.1. Планові та позапланові перевірки здійснюються в робочий час суб'єкта господарювання, встановлений правилами внутрішнього трудового розпорядку.
3.2. Планові перевірки здійснюються відповідно до річного або квартальних планів державного нагляду (контролю) органу Держводгоспу і проводяться за наказом цього органу.
3.3. Орган Держводгоспу не пізніше ніж за десять днів до початку проведення планової перевірки надсилає рекомендованим листом чи телефонограмою за рахунок коштів органу Держводгоспу або вручає особисто посадовій особі суб'єкта господарювання під розписку повідомлення про проведення планової перевірки (додаток 2).
У повідомленні про проведення планової перевірки зазначаються дати початку та закінчення перевірки, найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється перевірка, найменування органу Держводгоспу.
3.4. Тривалість планової перевірки не повинна перевищувати п'ятнадцяти робочих днів, а для суб'єкта малого підприємництва - п'яти робочих днів. Продовження строку здійснення планової перевірки не допускається.
3.5. Позаплановою перевіркою є перевірка, яка не передбачена планом державного нагляду (контролю) органу Держводгоспу.
3.6. Позапланова перевірка проводиться за наявності таких обставин:
подання суб'єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу Держводгоспу про здійснення заходу державного нагляду (контролю) на його бажання;
виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених у документах обов'язкової звітності, поданих суб'єктом господарювання;
перевірка виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення планових заходів органом Держводгоспу;
звернення фізичних та юридичних осіб про порушення суб'єктом господарювання вимог водного законодавства. Позаплановий захід у цьому разі здійснюється тільки за наявності згоди Держводгоспу на його проведення;
неподання у встановлений строк суб'єктом господарювання документів обов'язкової звітності без поважних причин, а також письмових пояснень про причини, які перешкоджали поданню таких документів.
3.7. Під час проведення позапланового заходу з'ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов'язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення державного нагляду (контролю).
3.8. Позапланова перевірка проводиться за наказом органу Держводгоспу. На підставі наказу оформлюється посвідчення (направлення) на проведення перевірки, яке підписується керівником відповідного органу Держводгоспу або його заступником (із зазначенням прізвища, імені та по батькові) і засвідчується печаткою.
3.9. Тривалість здійснення позапланової перевірки не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб'єктів малого підприємництва - двох робочих днів, якщо інше не передбачено законом.
3.10. Продовження строку проведення позапланової перевірки не допускається.
IV. Порядок проведення перевірки
4.1. Перевірка складається з таких основних частин:
підготовка до перевірки;
проведення перевірки;
оформлення результатів перевірки;
обговорення результатів перевірки, підписання акта перевірки;
застосування адміністративних стягнень до порушників водного законодавства (у разі виявлення порушень).
4.2. Під час підготовки до перевірки посадова особа органу Держводгоспу, якій доручено її здійснення, зобов'язана:
підготувати проект наказу і посвідчення (направлення) на проведення перевірки;
повідомити суб'єкта господарювання про проведення планової перевірки;
ознайомитися з матеріалами та актами попередніх перевірок об'єкта (у разі наявності);
визначити перелік питань, які мають бути перевірені під час перевірки (залежно від специфіки господарської діяльності та ступеня ризику від провадження господарської діяльності суб'єктами господарювання у сфері використання і охорони вод та відтворення водних ресурсів).
4.3. Перед початком перевірки посадові особи Держводгоспу зобов'язані:
4.3.1. Пред'явити керівнику суб'єкта господарювання або уповноваженій ним особі посвідчення (направлення) на проведення перевірки та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу Держводгоспу, і надати копію посвідчення (направлення).
4.3.2. З'ясувати, хто з посадових осіб, уповноважених керівником суб'єкта господарювання, буде безпосередньо присутнім під час проведення перевірки.
4.3.3. Під час проведення перевірки перевіряється наявність:
дозвільних документів, які підтверджують право на здійснення господарської діяльності, пов'язаної з використанням водних ресурсів та проведенням робіт на землях водного фонду;
журналів первинного обліку використання води;
державних актів на право постійного користування земельними ділянками водного фонду або договорів оренди земель водного фонду, водних об'єктів та гідротехнічних споруд;
розрахунків зборів за спеціальне водокористування в частині використання води та документів, які підтверджують внесення плати за оренду водних об'єктів;
статистичних звітів про використання водних ресурсів та довідкової інформації про наявність водовимірювальних приладів і пристроїв, а також засобів нагляду (контролю) за якістю вод;
методичної документації, наказів та розпоряджень органу вищого рівня та керівництва суб'єкта господарювання щодо здійснення (ведення) водогосподарської діяльності або будь-якої діяльності у межах земель водного фонду, у тому числі затверджених заходів щодо виконання вимог водного законодавства та запобігання аваріям, які можуть негативно вплинути на стан водних об'єктів та земель водного фонду;
журналів реєстрації надзвичайних ситуацій чи випадків екстремально-високих рівнів забруднення водних об'єктів, викликаних виробничою діяльністю даного суб'єкта.
Перелік необхідних для проведення перевірки матеріалів може коригуватись залежно від питань, за якими здійснюється перевірка.
4.4. Під час перевірки посадові особи, які її здійснюють, зобов'язані дотримуватись установлених правил внутрішнього розпорядку на об'єкті і правил техніки безпеки.
4.5. Перевірка здійснюється на території, що використовується суб'єктом господарювання, шляхом візуального огляду із застосуванням у разі необхідності приладів вимірювання, відбору проб води та ґрунту.
4.6. При здійсненні перевірок на об'єктах, діяльність чи експлуатація яких пов'язана із впливом на стан водних об'єктів скидів забруднюючих речовин, скидання яких нормується, проводиться перевірка здійснення суб'єктом господарювання спостереження їх вмісту у зворотних водах.
4.7. Посадові особи органів Держводгоспу під час здійснення перевірок мають право:
вимагати від суб'єкта господарювання усунення виявлених порушень вимог законодавства;
вимагати припинення дій, які перешкоджають здійсненню державного нагляду (контролю);
відбирати проби води та/або ґрунту, одержувати пояснення, довідки, документи, матеріали, відомості з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), відповідно до закону;
надавати (надсилати) суб'єктам господарювання обов'язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків;
накладати штрафні санкції та вживати заходи, передбачені законом.
4.8. Посадові особи органів Держводгоспу, які здійснюють перевірки, зобов'язані:
повно, об'єктивно та неупереджено здійснювати державний нагляд (контроль) у межах повноважень, передбачених законом;
дотримуватися ділової етики у взаємовідносинах із суб'єктами господарювання;
не втручатися і не перешкоджати здійсненню господарської діяльності під час проведення заходів державного нагляду (контролю), якщо це не загрожує життю та здоров'ю людей, не спричиняє небезпеки виникнення техногенно-екологічних та/або надзвичайних ситуацій;
забезпечувати нерозголошення комерційної таємниці суб'єкта господарювання, що стає доступною посадовим особам під час здійснення перевірок;
ознайомлювати керівника суб'єкта господарювання або його заступника, або уповноважену ним особу з результатами державного нагляду (контролю) в строки, передбачені законом.
4.9. Посадові особи органу Держводгоспу проводять перевірки об'єкта в присутності керівника суб'єкта господарювання або уповноважених ним осіб.
4.10. У разі якщо уповноважена посадова особа органу Держводгоспу не допускається до проведення перевірки, вона складає акт про відмову суб'єкта господарювання в проведенні перевірки (за винятком випадків, коли захід державного нагляду (контролю) здійснюється з порушенням вимог щодо періодичності його проведення; посадовою особою органу Держводгоспу не надані документи, передбачені законодавством, або якщо надані документи не відповідають встановленим вимогам; суб'єктом господарювання неодержано повідомлення про здійснення планового заходу).
У цьому акті зазначаються посада, прізвище, ім'я, по батькові особи керівника суб'єкта господарювання або уповноваженої ним особи, яку ознайомлено з актом та якій вручено акт під розписку, або робиться відмітка щодо відмови від ознайомлення з актом та його отримання. У разі якщо керівник або уповноважена ним особа суб'єкта господарювання відмовляється від отримання акта про відмову особисто, такий акт із зазначенням в ньому реєстраційного номера передається через канцелярію суб'єкта господарювання або відправляється рекомендованим листом.
4.11. Перевірка проводиться за оригіналами або належним чином оформленими копіями документів, наданими керівником або уповноваженою ним особою суб'єкта господарювання, щодо якого здійснюється перевірка.
У разі виявлення фальсифікацій або підробок документів посадові особи органів Держводгоспу зазначають про це в акті перевірки та передають відповідні матеріали до правоохоронних органів згідно із законодавством.
4.12. За фактами виявлених під час перевірки порушень посадова особа органу Держводгоспу має право одержувати усні або письмові пояснення від керівника або уповноваженої ним особи, особи, відповідальної на об'єкті за стан дотримання вимог водного законодавства. Такі пояснення долучаються до матеріалів перевірки.
4.13. За результатами проведеної перевірки, в тому числі спільної з іншими органами державного нагляду (контролю), посадовою особою органу Держводгоспу складається акт перевірки стану дотримання вимог водного законодавства (додаток 3).
4.14. Не допускається внесення до акта перевірки інформації або висновків, які не підтверджені документально, пропозицій, а також інформації, наданої правоохоронними органами.
4.15. В акті перевірки зазначаються:
дата та місце складання акта перевірки;
тип перевірки;
предмет державного нагляду (контролю);
номер та дата видачі наказу, на підставі якого проводилася перевірка;
прізвище, ініціали, посада уповноваженої особи органу Держводгоспу, яка проводила перевірку;
посади, прізвища та ініціали осіб, які були залучені до перевірки (за наявності);
посада, прізвище та ініціали керівника або уповноваженої ним особи суб'єкта господарювання або прізвище фізичної особи - підприємця, що були присутні при перевірці;
повне найменування суб'єкта господарювання (об'єкта перевірки) та його місцезнаходження;
дати початку й закінчення перевірки;
інформація про здійснення попередньої перевірки (за наявності);
виявлені порушення й недоліки;
конкретні водоохоронні заходи, які здійснюються на виконання вимог нормативно-правових актів;
стан виконання виданих раніше приписів щодо усунення виявлених порушень (за наявності);
обставини та суть порушення водного та земельного законодавства (за наявності) з посиланням на нормативно-правові акти, вимоги яких порушені.
4.16. До акта перевірки додаються (за наявності) порівняльні таблиці, графіки, схеми, оформлені належним чином, підписані та надані посадовими особами суб'єкта господарювання, що перевіряється.
В акті перевірки також зазначається інформація, пов'язана з проведенням відбору проб і вимірювань безпосередньо на об'єкті перевірки, та зазначаються посилання на акти відбору проб та протоколи вимірювань.
4.17. При виявленні під час проведення перевірки порушення вимог водного законодавства, за які згідно з
Кодексом України про адміністративні правопорушення передбачена адміністративна відповідальність, посадові особи органу Держводгоспу складають протокол про адміністративне правопорушення відповідно до чинних нормативно-правових актів.
При виявленні фактів завдання шкоди внаслідок порушення водного законодавства посадові особи органу Держводгоспу здійснюють розрахунок розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі, відповідно до нормативно-правових актів.
4.18. В останній день перевірки два примірники акта перевірки підписуються посадовими особами органу Держводгоспу, які проводили перевірку, і всіма членами комісії (якщо перевірка проводилася комісією), керівником або уповноваженою особою суб'єкта господарювання. Якщо суб'єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями. Зауваження суб'єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід'ємною частиною акта перевірки. У разі відмови суб'єкта господарювання підписати акт, про це зазначається в акті перевірки.
4.19. Один примірник акта перевірки (з відповідними додатками) передається керівнику (уповноваженій ним особі) суб'єкта господарювання, про що на останній сторінці примірників акта перевірки робиться відповідна відмітка за підписом особи, яка отримала акт перевірки, із зазначенням посади, прізвища та ініціалів, а також дати одержання акта. Другий примірник акта перевірки зберігається в органі Держводгоспу.
4.20. У разі якщо посадова особа або уповноважений нею представник суб'єкта господарювання відмовляється від отримання акта перевірки особисто, такий акт передається через канцелярію суб'єкта господарювання (із зазначенням вхідного реєстраційного номера) або відправляється рекомендованим листом.
До примірника акта, який зберігається в органі Держводгоспу, додаються документи, що підтверджують факт поштового відправлення та вручення адресату акта перевірки.
4.21. На підставі акта, який складено за результатами перевірки, протягом п'яти днів з дня її завершення у разі виявлення порушень вимог водного законодавства складається припис про їх усунення (додаток 4).
4.22. Припис щодо усунення порушень водного законодавства складається у двох примірниках, один з яких не пізніше п'яти робочих днів з дня складення акта надається керівнику суб'єкта господарювання чи уповноваженій ним особі для виконання, другий з підписом такої особи залишається в органі Держводгоспу, який здійснював перевірку.
4.23. У разі якщо посадова особа або уповноважений нею представник суб'єкта господарювання відмовляється від отримання приписів особисто, припис відправляється рекомендованим листом.
4.24. Строк виконання припису встановлюється посадовою особою органу Держводгоспу залежно від виявлених порушень водного законодавства, але не більше ніж 6 місяців. У разі неможливості виконання приписів у встановлені в них строки суб'єкт господарювання, що перевірявся, може звернутись до органу Держводгоспу для їх продовження з обґрунтуванням та підтверджувальними документами, оформленими належним чином.
4.25. Контроль за виконанням приписів, наданих за результатами перевірки, здійснює орган Держводгоспу, який видав припис.
4.26. При виявленні систематичних порушень водного законодавства, умов спеціального водокористування посадова особа, що здійснює перевірку, вносить пропозицію відповідному територіальному органу Мінприроди щодо припинення права спеціального водокористування у встановленому законодавством порядку (додаток 5).
Начальник управління комплексного використання водних ресурсів та моніторингу | О.Лисюк |
................Перейти до повного тексту