- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ЕНЕРГЕТИКИ
ТА ВУГІЛЬНОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ УКРАЇНИ
МІНІСТЕРСТВО НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ УКРАЇНИ
НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ
Н А К А З
17.10.2011 N 621/1095/656 |
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
7 листопада 2011 р.
за N 1267/20005
Про затвердження Порядку контролю за забезпеченням фізичного захисту ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання
1. Затвердити Порядок контролю за забезпеченням фізичного захисту ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання, що додається.
2. Департаменту промислової і економічної безпеки, охорони праці та цивільного захисту Міністерства енергетики та вугільної промисловості України (Онищенко О.М.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра енергетики та вугільної промисловості України Чеха С.М., Голову Державного агентства України з управління зоною відчуження Холошу В.І., академіка-секретаря Відділення ядерної фізики та енергетики Національної академії наук України Неклюдова І.М.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
Міністр енергетики та вугільної промисловості України Міністр надзвичайних ситуацій України Президент Національної академії наук України ПОГОДЖЕНО: Т.в.о. Міністра внутрішніх справ України Заступник Голови Служби безпеки України Перший заступник Голови - Голова ліквідаційної комісії Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва Перший заступник Голови - Головний державний інспектор з ядерної та радіаційної безпеки України | Ю.Бойко В.Балога Б.Патон С.Є.Попков В.Породько Г.М.Яцишина М.Гашев |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
енергетики та вугільної
промисловості України,
Міністерства надзвичайних
ситуацій України,
Національної академії наук
України
17.10.2011 N 621/1095/656
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
7 листопада 2011 р.
за N 1267/20005
ПОРЯДОК
контролю за забезпеченням фізичного захисту ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання
I. Загальні положення
1.1. Цей Порядок визначає механізм організації та здійснення центральними органами виконавчої влади, які здійснюють державне управління у сфері фізичного захисту, та Національною академією наук України (далі - органи управління) контролю за забезпеченням фізичного захисту ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання на підприємствах, в установах та організаціях, що належать до сфери їх управління (далі - перевірка з питань забезпечення фізичного захисту).
1.2. У цьому Порядку термін "забезпечення фізичного захисту" вживається у такому значенні: здійснення організаційно-правових та інженерно-технічних заходів, спрямованих на досягнення цілей фізичного захисту ядерної установки, об'єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, іншими джерелами іонізуючого випромінювання.
1.3. Завданнями перевірки з питань забезпечення фізичного захисту є:
перевірка відповідності змісту та обсягів здійснених підприємствами, установами та організаціями (далі - підприємства) заходів з фізичного захисту ядерних установок, об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, іншими джерелами іонізуючого випромінювання (далі - об'єкти), вимогам чинного законодавства;
отримання органами управління достовірної інформації щодо забезпечення фізичного захисту об'єктів;
вжиття органами управління в межах своїх повноважень відповідних заходів щодо забезпечення фізичного захисту об'єктів відповідно до вимог чинного законодавства.
1.4. Поводження з інформацією щодо фізичного захисту під час проведення перевірки здійснюється відповідно до вимог чинного законодавства.
II. Організація проведення перевірки з питань забезпечення фізичного захисту
2.1. Перевірка з питань забезпечення фізичного захисту здійснюється шляхом проведення комплексної та цільової перевірок.
2.1.1. Комплексні та цільові перевірки можуть бути плановими та позаплановими.
2.1.2. Планові комплексні перевірки проводяться з періодичністю один раз на два роки, а планові цільові - не частіше ніж один раз на рік.
2.1.3. Планові комплексні та планові цільові перевірки проводяться відповідно до річного плану-графіка проведення перевірок з питань фізичного захисту, що розробляється структурним підрозділом органу управління, відповідальним за реалізацію державної політики щодо фізичного захисту, затверджується наказом органу управління та містить:
перелік об'єктів, забезпечення фізичного захисту яких підлягає перевірці в поточному році;
вид перевірки з питань забезпечення фізичного захисту конкретного об'єкта;
дати початку та закінчення проведення перевірки з питань забезпечення фізичного захисту конкретного об'єкта.
2.1.4. Позапланові комплексні та позапланові цільові перевірки проводяться за рішенням керівника органу управління або його заступника, відповідального за реалізацію державної політики щодо фізичного захисту, у випадку:
наявності в органі управління достовірної інформації про порушення підприємством вимог чинного законодавства щодо забезпечення фізичного захисту об'єкта;
надходження до органу управління від центральних органів виконавчої влади, які здійснюють правоохоронну діяльність, та спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері державного регулювання фізичного захисту мотивованого запиту про необхідність проведення перевірки щодо забезпечення фізичного захисту конкретного об'єкта;
перевірки заходів щодо усунення недоліків, виявлених попередньою перевіркою з питань забезпечення фізичного захисту;
вчинення диверсії, крадіжки ядерних або інших радіоактивних матеріалів на об'єкті.
2.1.5. Строк проведення планової комплексної перевірки не може перевищувати:
десяти робочих днів - на ядерних установках (крім дослідницьких реакторів);
п'яти робочих днів - на дослідницьких реакторах, об'єктах, призначених для поводження з радіоактивними відходами І категорії;
чотирьох робочих днів - на об'єктах, призначених для поводження з радіоактивними відходами II категорії, джерелами іонізуючого випромінювання I категорії;
трьох робочих днів - на об'єктах, призначених для поводження з радіоактивними відходами III категорії, джерелами іонізуючого випромінювання II категорії.
2.1.6. Строк проведення планової цільової перевірки не може перевищувати:
п'яти робочих днів - на ядерних установках (крім дослідницьких реакторів);
трьох робочих днів - на дослідницьких реакторах, об'єктах, призначених для поводження з радіоактивними відходами І категорії;
двох робочих днів - на об'єктах, призначених для поводження з радіоактивними відходами II та III категорій, джерелами іонізуючого випромінювання I та II категорій.
2.1.7. Строк проведення позапланової комплексної та позапланової цільової перевірки не може перевищувати:
семи робочих днів - на ядерних установках (крім дослідницьких реакторів);
трьох робочих днів - на дослідницьких реакторах, об'єктах, призначених для поводження з радіоактивними відходами I категорії;
двох робочих днів - на об'єктах, призначених для поводження з радіоактивними відходами II та III категорій, іншими джерелами іонізуючого випромінювання I та II категорій.
2.2. Методами перевірки з питань забезпечення фізичного захисту є:
аналіз документації підприємства з фізичного захисту;
спостереження за виконанням: персоналом підрозділу фізичного захисту та персоналом підрозділу з охорони - своїх обов'язків, персоналом об'єкта - процедур з фізичного захисту;
вибіркова перевірка знань, умінь і навичок персоналу підрозділу фізичного захисту, виконання персоналом підрозділу фізичного захисту своїх обов'язків відповідно до встановлених процедур;
огляд інженерно-технічних засобів системи фізичного захисту та випробування окремих інженерно-технічних засобів;
комп'ютерне моделювання (для перевірки спроможності системи фізичного захисту об'єкта протистояти правопорушникам, характеристики яких визначені в об'єктовій проектній загрозі);
бесіди з персоналом об'єкта.
При проведені перевірки враховується думка експертів щодо здійснених підприємством окремих заходів із забезпечення фізичного захисту об'єкта.
2.3. Для проведення перевірки з питань забезпечення фізичного захисту конкретного об'єкта орган управління видає наказ про створення комісії (призначення голови та членів комісії), що має містити найменування об'єкта, з питань забезпечення фізичного захисту якого здійснюється перевірка, вид перевірки, предмет перевірки (у разі проведення цільової перевірки), дати початку та закінчення проведення перевірки, завдання комісії та критерії, на відповідність яким здійснюється перевірка.
III. Права та обов'язки комісії з проведення перевірки з питань забезпечення фізичного захисту
3.1. Комісія з проведення перевірки з питань забезпечення фізичного захисту (далі - комісія) призначається з числа працівників органу управління. Головою комісії є керівник або заступник керівника структурного підрозділу органу управління, на який покладено виконання завдань з реалізації державної політики щодо фізичного захисту. До складу комісії входять фахівці з фізичного захисту, обліку та контролю ядерних матеріалів, фахівці з охорони об'єктів. У випадку, коли предметом перевірки з питань забезпечення фізичного захисту є застосування охорони в системі фізичного захисту об'єкта, до складу комісії залучається представник органу влади, підрозділ з охорони якого здійснює завдання з охорони об'єкта (за письмовою згодою його керівника).
У разі потреби до складу комісії залучаються відповідні експерти (за письмовою згодою їх керівників).
Кількість членів комісії визначається з урахуванням виду перевірки з питань забезпечення фізичного захисту та завдань комісії, але не може бути меншою:
у разі проведення комплексної перевірки з питань забезпечення фізичного захисту ядерних установок (крім дослідницьких реакторів) - п'яти осіб, інших об'єктів - трьох осіб;
у разі проведення цільової перевірки з питань забезпечення фізичного захисту ядерних установок (крім дослідницьких реакторів) - трьох осіб, інших об'єктів - двох осіб.
3.2. Члени комісії повинні:
знати вимоги чинного законодавства з фізичного захисту;
мати відповідну категорію допуску до виконання особливих робіт і відповідну форму допуску до відомостей, що містять державну таємницю;
не мати медичних протипоказань, визначених у Порядку проведення медичних оглядів працівників певних категорій, затвердженому наказом Міністерства охорони здоров'я України від 21.05.2007
N 246, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 23.07.2007 за N 846/14113, якщо їх обов'язки як членів комісії передбачають виконання робіт в умовах впливу іонізуючого випромінювання;
під час виконання своїх обов'язків на об'єкті суворо дотримуватися вимог з охорони праці, пожежної, ядерної та радіаційної безпеки, пропускного та внутрішньооб'єктового режимів, що діють на об'єкті.
3.3. Голова комісії спільно з іншими членами комісії з огляду на вид перевірки з питань забезпечення фізичного захисту та завдань комісії розробляють план роботи комісії з проведення перевірки з питань забезпечення фізичного захисту (далі - план роботи комісії), в якому визначаються:
порядок роботи комісії та порядок документування результатів роботи комісії;
методи здійснення контролю;
члени комісії, відповідальні за підготовку акта проведення перевірки з питань фізичного захисту.
План роботи комісії затверджується заступником керівника органу управління.
IV. Порядок проведення перевірки з питань забезпечення фізичного захисту
4.1. Наказ органу управління щодо проведення перевірки з питань забезпечення фізичного захисту об'єкта та план роботи комісії надсилаються керівнику підприємства у разі:
планової комплексної або планової цільової перевірки - за п'ятнадцять днів до початку роботи комісії на об'єкті;
позапланової комплексної та позапланової цільової перевірки - за десять днів до початку роботи комісії на об'єкті.
У випадку вчинення диверсії, крадіжки ядерних або інших радіоактивних матеріалів на об'єкті наказ органу управління щодо здійснення перевірки з питань забезпечення фізичного захисту об'єкта та план роботи комісії можуть надаватися керівнику підприємства головою комісії безпосередньо після прибуття комісії на об'єкт.
4.2. Предметами перевірки з питань забезпечення фізичного захисту при проведенні комплексної перевірки є здійснювані підприємством відповідно до плану забезпечення фізичного захисту об'єкта організаційно-правові та інженерно-технічні заходи, а саме:
а) запровадження в дію порядку персональної відповідальності за створення умов для досягнення цілей фізичного захисту конкретного об'єкта;
б) призначення одного із заступників керівника підприємства відповідальним за стан системи фізичного захисту об'єкта;
в) забезпечення захисту інформації з обмеженим доступом з фізичного захисту;
г) створення та забезпечення функціонування підрозділу фізичного захисту;
ґ) забезпечення відповідності об'єктової проектної загрози проектній загрозі, особливостям конструкції та технологічних процесів об'єкта, регіону розташування об'єкта, категоріям ядерних та інших радіоактивних матеріалів, поводження з якими здійснюються на об'єкті;
д) визначення рівня фізичного захисту об'єкта;
е) надання персоналу об'єкта, персоналу підрядників і відрядженим допуску до виконання особливих робіт на об'єкті;
є) розроблення, перевірка дієздатності та введення в дію процедур з фізичного захисту, включаючи процедури пропускного та внутрішньооб'єктового режимів;
ж) введення інженерно-технічних засобів системи фізичного захисту об'єкта в постійну експлуатацію;
з) взяття об'єкта під охорону;
и) підтримання та підвищення кваліфікації персоналу підрозділу фізичного захисту, навчання з фізичного захисту персоналу підрозділу з охорони, персоналу, який забезпечує експлуатацію об'єкта, використання, зберігання ядерних та інших радіоактивних матеріалів;
і) розроблення, погодження, затвердження та введення в дію об'єктового плану взаємодії у разі вчинення диверсії, забезпечення дієздатності плану;
ї) організація та підтримання функціонування підсистеми зв'язку системи фізичного захисту об'єкта;
й) організація та здійснення взаємодії системи фізичного захисту з системою обліку та контролю ядерних матеріалів (тільки для об'єктів, на яких здійснюється поводження з ядерними матеріалами);
к) розроблення та виконання програми технічної експлуатації інженерно-технічних засобів системи фізичного захисту об'єкта;
л) забезпечення належного оперативного управління інженерно-технічними засобами системи фізичного захисту об'єкта;
м) забезпечення фізичного захисту ядерних та інших радіоактивних матеріалів під час їх перевезення;
н) проведення тренувань і навчань персоналу підрозділу фізичного захисту та підрозділу з охорони щодо порядку дій в умовах нормальної експлуатації, надзвичайних і кризових ситуацій;
о) формування та розвиток у персоналу об'єкта культури захищеності;
п) матеріально-технічне забезпечення експлуатації інженерно-технічних засобів системи фізичного захисту об'єкта;
р) своєчасне виявлення потенційних внутрішніх правопорушників;
с) розслідування порушень персоналом об'єкта, персоналом підрозділу з охорони, персоналом підрядників і відрядженими вимог фізичного захисту та вжиття заходів за результатами розслідувань;
т) проведення оцінки вразливості об'єкта та вжиття заходів за її результатами;
у) розроблення та виконання щорічних фінансових планів фізичного захисту та включення витрат, передбачених планами, у щорічні кошториси підприємств і процес виконання цих планів;
ф) здійснення оцінки стану системи фізичного захисту об'єкта;
х) виконання наданих Державною інспекцією ядерного регулювання України приписів про усунення порушень і недоліків у забезпеченні фізичного захисту об'єкта.
4.3. Предметами перевірки з питань забезпечення фізичного захисту при проведенні цільової перевірки є окремі предмети контролю, визначені у пункті 4.2 цього розділу.
4.4. Керівник підприємства або уповноважена письмовою резолюцією керівника підприємства посадова особа перевіряє службові посвідчення членів комісії, наявність у них допусків до виконання особливих робіт, відповідність категорій допусків категоріям робіт, які мають виконувати члени комісії у зонах обмеження доступу об'єкта, та за результатами перевірки надає доступ членам комісії в зони обмеження доступу об'єкта або у разі відсутності у членів комісії службових посвідчень і відповідних категорій допусків до виконання особливих робіт на об'єкті не допускає членів комісії до виконання їх обов'язків. У разі якщо до предметів перевірки з питань забезпечення фізичного захисту входять відомості з фізичного захисту, що містять державну таємницю, керівник підприємства перевіряє наявність у членів комісії, які будуть перевіряти ці відомості, допусків до державної таємниці.
Керівник підприємства:
надає комісії документи, визначені в додатку 1 до цього Порядку;
має право бути присутнім при здійсненні перевірки з питань забезпечення фізичного захисту;
має право оскаржити в установленому чинним законодавством порядку неправомірні дії комісії в цілому або окремих її членів.
................Перейти до повного тексту