- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
ВИКОНАВЧА ДИРЕКЦІЯ ФОНДУ ГАРАНТУВАННЯ ВКЛАДІВ ФІЗИЧНИХ ОСІБ
РІШЕННЯ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
19 грудня 2019 р.
за № 1260/34231
Про внесення Змін до Інструкції про порядок здійснення Фондом гарантування вкладів фізичних осіб захисту прав та охоронюваних законом інтересів вкладників
2. Відділу стратегії та нормативно-методологічного забезпечення разом з юридичним департаментом забезпечити подання цього рішення до Міністерства юстиції України для державної реєстрації.
3. Це рішення набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Банкам-учасникам та банкам - агентам Фонду гарантування вкладів фізичних осіб привести свою діяльність у відповідність до цього рішення протягом одного місяця з дня набрання чинності цим рішенням.
5. Відділу зв'язків з громадськістю та фінансової просвіти забезпечити розміщення цього рішення на офіційній сторінці Фонду гарантування вкладів фізичних осіб у мережі Інтернет після його державної реєстрації.
6. Контроль за виконанням цього рішення покласти на заступника директора-розпорядника Оленчика А.Я.
В.о. директора-розпорядника |
А. Оленчик |
Т.в.о. Голови Державного агентства з питань електронного урядування України |
В. Бакал |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення виконавчої дирекції
Фонду гарантування вкладів
фізичних осіб
26 травня 2016 року № 825
(у редакції рішення виконавчої
дирекції Фонду гарантування
вкладів фізичних осіб
від 10 жовтня 2019 року № 2605)
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
19 грудня 2019 р.
за № 1260/34231
ІНСТРУКЦІЯ
про порядок здійснення Фондом гарантування вкладів фізичних осіб захисту прав та охоронюваних законом інтересів вкладників
I. Загальні положення
1. Ця Інструкція визначає порядок здійснення Фондом гарантування вкладів фізичних осіб (далі - Фонд) заходів щодо захисту прав та охоронюваних законом інтересів вкладників з метою підтримки фінансової стабільності України, стимулювання залучення коштів та зміцнення довіри населення до банківської системи України, зокрема права та обов'язки вкладників, банків - учасників Фонду, у тому числі банків-агентів, у частині функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб.
2. У цій Інструкції терміни вжито в таких значеннях:
банк - банки - учасники Фонду та банки, визначені Фондом як банки-агенти Фонду;
банк, що знаходиться в управлінні Фонду, - банк, щодо якого прийнято рішення про визнання його неплатоспроможним, або банк, щодо якого прийнято рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію з підстав, визначених частиною другою
статті 77 Закону України
"Про банки і банківську діяльність" ;
довідка - довідка про систему гарантування вкладів фізичних осіб (додаток);
договір - договір банківського рахунку, договір банківського вкладу (депозиту), договір банківського вкладу (депозиту) з видачею іменного ощадного (депозитного) сертифіката;
захист прав та інтересів вкладників - функція Фонду, визначена у Законі України
"Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" (далі - Закон), яка наділяє його повноваженнями здійснювати заходи щодо захисту прав та охоронюваних законом інтересів вкладників;
нав'язування послуг - вимога банку-агента Фонду до вкладника придбати послугу та/або укласти договір як умову отримання гарантованої суми відшкодування за вкладом;
уповноважена особа банку - фізична особа, яка має право на вчинення відповідних дій від імені банку на підставі закону, статуту, довіреності або іншого документа щодо надання таких повноважень відповідно до законодавства.
3. Фонд здійснює контроль за дотриманням банками вимог щодо розкриття інформації про систему гарантування вкладів фізичних осіб з дотриманням таких принципів:
1) наявність і доступність - інформація має бути доступною для ознайомлення вкладників;
2) актуальність - інформація має бути актуальною та оновлюватися банком з необхідною періодичністю;
3) достатність - рівень деталізації інформації має відповідати вимогам законодавства України, зокрема
Закону та цієї Інструкції;
4) достовірність і повнота - зміст інформації та договорів, що укладаються банком з вкладниками, мають відповідати вимогам законодавства України, нормативно-правових актів Фонду та Національного банку України, цієї Інструкції.
II. Заходи Фонду щодо захисту прав та інтересів вкладників
1. Фонд здійснює захист прав та інтересів вкладників у межах компетенції, визначеної
Законом, у порядку, встановленому цією Інструкцією, іншими нормативно-правовими актами Фонду, договорами між Фондом та банками-агентами Фонду.
2. Захист прав та інтересів вкладників Фонд здійснює шляхом вжиття таких заходів:
1) встановлення вимог:
щодо забезпечення прозорого та повного розкриття банками інформації для вкладників про умови надання банківських послуг із залученням вкладів;
щодо обов'язкового ознайомлення вкладника з інформацією про систему гарантування вкладів фізичних осіб як до укладення договорів, так і в період їхньої дії;
щодо змісту договорів банківського вкладу (депозиту), договорів банківського рахунку з питань, що стосуються функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб;
2) встановлення контролю за дотриманням банками вимог до порядку розкриття інформації для вкладників про умови надання банківських послуг із залучення вкладів;
3) розгляд звернень вкладників щодо порушення їхніх прав та законних інтересів банками або банками, що знаходяться в управлінні Фондом, та сприяння вирішенню спірних питань, надання їм роз'яснень законодавства з питань системи гарантування вкладів фізичних осіб і захисту прав вкладників;
4) проведення інформаційної, роз'яснювальної та консультаційної роботи, фінансової просвіти населення щодо системи гарантування вкладів фізичних осіб і захисту прав вкладників;
5) безперервне інформування вкладників про систему гарантування вкладів фізичних осіб за допомогою інформаційних засобів і каналів комунікацій;
6) виявлення обставин, які можуть призвести до втрати права вкладника на отримання коштів у межах гарантованої суми відшкодування, та інформування про такі обставини Національного банку України;
7) участь у вдосконаленні захисту прав вкладників;
8) повідомлення відповідно до законодавства органу, що здійснює державне регулювання ринку фінансових послуг, про виявлення договорів, укладених банком від імені третіх осіб, для яких банк виконує функції повіреного, агента, іншого представника або посередника із залучення коштів фізичних осіб на користь таких осіб (у тому числі небанківські фінансові установи), до змісту яких не включено інформацію про непоширення на такі кошти гарантій, передбачених
Законом.
III. Права та обов'язки вкладника
1. Вкладник має право:
1) отримувати від банку:
актуальну інформацію про систему гарантування вкладів фізичних осіб як до укладання договору, так і під час його дії відповідно до
Закону та підпунктів 8-11 пункту 2 розділу IV цієї Інструкції;
інформацію про умови залучення банком вкладів (депозитів) та відкриття поточних рахунків, тарифи, типові договори. Якщо договір укладається у формі договору приєднання, іншого публічного договору, вкладник має право отримати витяг з цього договору/правил/умов, зокрема щодо порядку обслуговування банківського рахунку вкладника, засвідчений уповноваженою особою банку;
розрахунок своїх прогнозованих доходів та витрат, пов'язаних із розміщенням строкового вкладу, на дату укладання договору;
2) звернутися до визначеного Фондом банку-агента щодо отримання відшкодування коштів за вкладом у банку, що знаходиться в управлінні Фонду, та отримати гарантовану суму відшкодування коштів за своїм вкладом у розмірах і порядку, встановлених
Законом, нормативно-правовими актами Фонду;
3) відмовитися від послуг, нав'язуваних йому банком-агентом, який здійснює виплату гарантованої суми відшкодування коштів за вкладом у банку, що знаходиться в управлінні Фонду;
4) звернутися до Фонду із заявою про виплату гарантованої суми відшкодування коштів за своїм вкладом у розмірі, порядку, за умов та підстав, визначених Законом, нормативно-правовими актами Фонду, у разі невключення його до реєстру відшкодувань вкладникам для здійснення виплат;
5) заявляти у порядку, встановленому
Законом, нормативно-правовими актами Фонду, до Фонду або уповноваженої особи Фонду (у разі делегування їй відповідних повноважень) свої кредиторські вимоги до банку, щодо якого розпочато процедуру ліквідації;
6) звертатися до Фонду зі скаргою про порушення своїх прав та законних інтересів щодо функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб.
2. Вкладник зобов'язаний:
1) дотримуватися умов укладених з банком договорів;
2) надавати інформацію банку та банку, що знаходиться в управлінні Фонду (у тому числі документи, необхідні для ідентифікації, верифікації клієнта відповідно до частин третьої, четвертої
статті 64 Закону України
"Про банки і банківську діяльність" , уточнення інформації про клієнта, необхідність подання яких визначено законами України, нормативно-правовими актами Національного банку України, Фонду);
3) до укладення договору в банку ознайомитись зі змістом довідки та підтвердити її одержання шляхом проставлення підпису, якщо він не має рахунків у цьому банку.
Якщо вкладник укладає договір за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем в електронній формі, він повинен підтвердити факт одержання довідки та ознайомлення з нею шляхом проставлення електронного підпису або надсилання банку повідомлення, або проставлення відповідної відмітки у системі інтернет-банкінгу.
IV. Права та обов'язки банку
1. Банк має право:
1) відмовитися від надання послуги або проведення фінансової операції у разі відмови вкладника від ознайомлення зі змістом довідки та підтвердження її одержання та/або ненадання вкладником необхідної інформації, у тому числі документів, передбачених законодавством, нормативно-правовими актами Національного банку України та договором;
2) бути банком-агентом Фонду у разі визначення його таким Фондом у порядку, встановленому нормативно-правовими актами Фонду.
2. Банк зобов'язаний:
1) надавати вкладнику на його вимогу актуальну інформацію про систему гарантування вкладів фізичних осіб як до укладання договору, так і під час дії договору відповідно до
Закону та підпунктів 8-11 пункту 2 розділу IV цієї Інструкції;
2) надавати вкладнику довідку:
до укладення договору, якщо фізична особа не має рахунків у цьому банку.
Примірник довідки з особистим підписом вкладника має зберігатися у банку в справі з юридичного оформлення рахунку. Якщо банк надав довідку за допомогою засобів інформаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем в електронній формі, у нього має бути повідомлення вкладника про її одержання та/або в системах банку має зберігатися підтвердження такого ознайомлення з можливістю друку відповідного звіту;
після укладення договору - не рідше ніж один раз на рік у спосіб, що визначать сторони у договорі;
3) включати до змісту договорів, зокрема:
інформацію про те, що особа, з якою укладається договір, ознайомлена з довідкою, що засвідчується окремим підписом цієї особи у договорі;
визначення вкладу відповідно до
Закону;
4) у разі залучення коштів за вкладом у банківських металах або за вкладом, підтвердженим ощадним (депозитним) сертифікатом на пред'явника, або у разі залучення коштів на користь третіх осіб на умовах виконання банком функцій повіреного, агента, іншого представника або посередника із залучення коштів фізичних осіб (у тому числі небанківські фінансові установи) включати до змісту договорів інформацію про непоширення на такі кошти гарантій, передбачених Законом;
5) надавати на вимогу вкладника витяг з договору/правил/умов щодо порядку обслуговування рахунку, засвідчений уповноваженою особою банку, якщо договір укладається у формі договору приєднання, іншого публічного договору;
6) надавати вкладнику належний йому примірник договору, в тому числі у разі укладання договору за допомогою засобів інформаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем в електронній формі за допомогою засобів інформаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем;
7) надавати на вимогу вкладника під час укладення договору строкового вкладу прогнозований розрахунок його доходів та витрат, пов'язаних з розміщенням строкового вкладу на дату укладення договору, в тому числі:
суму процентів, що будуть нараховані за весь строк розміщення вкладу, зазначений у договорі (для строкових договорів);
суму податків і зборів, які будуть утримані з вкладника, за весь строк розміщення вкладу (для строкових договорів), зазначений у договорі, із визначенням інформації, що банк виконує функції податкового агента;
суму комісійних винагород та інших витрат клієнта;
8) забезпечити розміщення в усіх приміщеннях банку, де залучають вклади фізичних осіб (на інформаційних стендах та/або в операційному залі, та/або в місцях, де здійснюються операції щодо залучення коштів вкладників), такої інформації та документів:
копії свідоцтва учасника Фонду;
реквізитів Фонду (місцезнаходження, номер телефону "гарячої лінії", адреса офіційного вебсайту Фонду);
зразка довідки;
суми граничного розміру відшкодування коштів за вкладами;
9) забезпечити розміщення на вебсайті банку такої інформації та документів:
................Перейти до повного тексту