1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
НАКАЗ
30.09.2022 № 4201/5
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
04 жовтня 2022 р.
за № 1166/38502
Про затвердження Порядку реалізації та моніторингу ефективності державної санкційної політики Міністерством юстиції України
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства юстиції № 377/5 від 09.02.2024 № 1422/5 від 13.05.2024 № 1460/5 від 16.05.2024 )
Відповідно до Закону України "Про санкції", підпункту 1 пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 07 липня 2022 року № 772 "Про внесення до деяких постанов Кабінету Міністрів України змін щодо удосконалення державної санкційної політики", пунктів 3, 10, підпункту 11 пункту 4 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 липня 2014 року № 228, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок реалізації та моніторингу ефективності державної санкційної політики Міністерством юстиції України, що додається.
2. Департаменту санкційної політики Міністерства юстиції України (Богатих І.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію відповідно до Указу Президента України від 03 жовтня 1992 року № 493 "Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади".
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування, крім розділу VI Порядку реалізації та моніторингу ефективності державної санкційної політики Міністерством юстиції України, затвердженого цим наказом, який набирає чинності одночасно з набранням чинності змін до пункту 6 Порядку здійснення Міністерством юстиції контролю за діяльністю у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2016 року № 990.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступників Міністра юстиції України відповідно до розподілу обов'язків і повноважень.

Міністр

Д. Малюська
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
юстиції України
30 вересня 2022 року № 4201/5
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
04 жовтня 2022 р.
за № 1166/38502
ПОРЯДОК
реалізації та моніторингу ефективності державної санкційної політики Міністерством юстиції України
I. Загальні положення
1. Цей Порядок встановлює загальні засади реалізації державної санкційної політики, зокрема, процедури, форми та результати реалізації Міністерством юстиції України рішень про застосування, зміну чи скасування санкцій, а також порядок та форми моніторингу їх ефективності.
2. Цей Порядок розроблено з метою реалізації Закону України "Про санкції" та відповідно до підпункту 1 пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 07 липня 2022 року № 772 "Про внесення до деяких постанов Кабінету Міністрів України змін щодо удосконалення державної санкційної політики".
3. Терміни, що вживаються в даному Порядку:
виконавець запиту - суб'єкт процесу реалізації санкції стягнення, який залучається до заходів з реалізації державної політики у сфері стягнення в дохід держави активів осіб, щодо яких застосовано санкції;
відповідь - лист зовнішнього суб'єкта процесу реалізації санкції стягнення з необхідними відомостями, документами та матеріалами (доказами), складений за результатами запиту Міністерства юстиції України;
запит / звернення про сприяння - звернення Міністерства юстиції України до суб'єкта/суб'єктів процесу про надання відомостей, документів та матеріалів (доказів), необхідних для забезпечення реалізації державної політики у сфері стягнення в дохід держави активів осіб, щодо яких застосовано санкції, та вжиття заходів щодо виявлення та розшуку активів фізичних та юридичних осіб, зазначених у відповідних рішеннях Ради національної безпеки і оборони України, а також з'ясування наявності підстав для застосування до відповідної фізичної або юридичної особи санкції у виді стягнення активів в дохід держави;
підсанкційний суб'єкт - суб'єкт, до якого відповідно до Закону України "Про санкції" застосовано санкції рішенням Ради національної безпеки і оборони України;
підстави застосування санкції стягнення - визначені законодавством юридичні факти, за наявності яких забезпечується реалізація санкції стягнення;
реалізація санкції стягнення Департаментом санкційної політики - сукупність заходів, дій, процедур, спрямованих на виявлення та розшук активів, встановлення підстав застосування санкції стягнення, підготовка матеріалів та позовної заяви для звернення до Вищого антикорупційного суду;
санкція стягнення - стягнення в дохід держави активів, що належать підсанкційному суб'єкту, а також активів, щодо яких такий суб'єкт може прямо чи опосередковано (через інших або юридичних осіб) вчиняти дії, тотожні за змістом здійсненню права розпорядження ними.
Інші терміни та скорочення, що використовуються у цьому Порядку, вживаються у значеннях, визначених законами України "Про санкції", "Про нотаріат", "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", " Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", "Про виконавче провадження", Кодексом України з процедур банкрутства та іншими нормативно-правовими актами.
( Пункт 3 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції № 377/5 від 09.02.2024 )
4. Суб'єктами реалізації державної санкційної політики та моніторингу її ефективності є внутрішні та зовнішні суб'єкти.
Внутрішні суб'єкти:
Міністр юстиції України - в частині здійснення керівництва діяльністю Міністерства юстиції України у процесі формування державної політики у сферах компетенції Міністерства юстиції України;
заступники Міністра юстиції України - в частині забезпечення реалізації окремих видів санкцій, визначених Законом України "Про санкції" згідно з закріпленим розподілом обов'язків та повноважень;
Департамент санкційної політики - в частині реалізації державної політики в сфері стягнення в дохід держави активів осіб, щодо яких застосовано санкції, у тому числі вжиття заходів щодо виявлення та розшуку активів підсанкційних суб'єктів, зазначених у рішеннях Ради національної безпеки і оборони України;
Департамент державної виконавчої служби - щодо надання у разі необхідності уточненої інформації Департаменту санкційної політики про стан виконання виконавчих проваджень, за якими стороною/сторонами є підсанкційні особи;
( Абзац шостий пункту 4 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції № 1422/5 від 13.05.2024 )
Департамент з питань банкрутства - в частині виконання завдань, покладених на Міністерство юстиції України, щодо забезпечення реалізації персональних санкцій при реалізації державної політики з питань банкрутства;
Департамент нотаріату - в частині моніторингу дотримання нотаріусами санкційного законодавства при вчиненні ними нотаріальних дій;
Департамент державної реєстрації - в частині виконання завдань, покладених на Міністерство юстиції України, щодо здійснення контролю у сфері державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, фізичних осіб - підприємців та відокремлених підрозділів юридичної особи, утвореної відповідно до законодавства іноземної держави, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, зокрема, шляхом моніторингу реєстраційних дій щодо підсанкційних суб'єктів та/або їх активів;
( Абзац дев'ятий пункту 4 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства юстиції № 377/5 від 09.02.2024, № 1460/5 від 16.05.2024 )
Офіс протидії рейдерству - в частині виконання завдань, покладених на Міністерство юстиції України, щодо розгляду скарг у сферах державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, фізичних осіб - підприємців та відокремлених підрозділів юридичної особи, утвореної відповідно до законодавства іноземної держави, і державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
( Абзац десятий пункту 4 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції № 1460/5 від 16.05.2024 )
Зовнішні суб'єкти:
державні органи (Рада національної безпеки і оборони України, Служба безпеки України, Національне антикорупційне бюро України, Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, Національне агентство з питань запобігання корупції, Державне бюро розслідувань, Офіс Генерального прокурора, Національна поліція України, Бюро економічної безпеки України, Державна служба фінансового моніторингу України, Міністерство фінансів України, Міністерство економіки України, Міністерство внутрішніх справ України, Міністерство закордонних справ України, Міністерство інфраструктури України, Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку тощо);
Національний банк України - особливий центральний орган державного управління;
Вищий антикорупційний суд - суд, якому підсудні справи про застосування санкції стягнення;
Кабінет Міністрів України - вищий орган у системі органів виконавчої влади, який приймає рішення про визначення суб’єктом управління активом іншого, ніж Фонд державного майна України, органу державної влади, суб’єкта господарювання державного сектору економіки;
( Абзац п'ятнадцятий пункту 4 розділу I в редакції Наказу Міністерства юстиції № 1422/5 від 13.05.2024 )
Фонд державного майна України - центральний орган виконавчої влади із спеціальним статусом, що здійснює повноваження у сфері управління (у тому числі шляхом реалізації) активами, щодо яких ухвалено судове рішення про застосування такої санкції, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України;
( Пункт 4 розділу I доповнено абзацом шістнадцятим згідно з Наказом Міністерства юстиції № 1422/5 від 13.05.2024 )
міжнародні організації, громадські формування, правозахисні організації;
господарський суд, у провадженні якого перебуває справа про банкрутство;
арбітражні керуючі, нотаріуси, державні реєстратори, державні виконавці, приватні виконавці;
інші органи державної влади, органи місцевого самоврядування, юридичні особи публічного права.
Перелік зовнішніх та внутрішніх суб'єктів не є вичерпним та може змінюватись та доповнюватись новими суб'єктами залежно від сфери їх повноважень та наявності необхідної інформації для реалізації державної санкційної політики.
II. Порядок та результати реалізації санкції стягнення Департаментом санкційної політики
1. Департамент санкційної політики виконує функції з реалізації державної політики у сфері стягнення в дохід держави активів осіб, щодо яких застосовано санкції у виді блокування активів, у тому числі вжиття заходів щодо виявлення та розшуку активів фізичних та юридичних осіб, зазначених у відповідних рішеннях Ради національної безпеки і оборони України.
2. З метою реалізації санкції стягнення передбачається такий порядок взаємодії Департаменту санкційної політики із зовнішніми суб'єктами процесу реалізації санкції стягнення:
1) після прийняття та введення в дію Указом Президента України рішення Ради національної безпеки і оборони України Департамент санкційної політики здійснює аналіз таких рішень, прийнятих після набрання 24 травня 2022 року чинності Законом України від 12 травня 2022 року № 2257-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення ефективності санкцій, пов'язаних з активами окремих осіб", на предмет наявності застосування санкцій у виді блокування активів;
2) у разі виявлення підсанкційних суб'єктів, щодо яких застосовано санкцію у виді блокування активів, Департамент санкційної політики надсилає запити до суб'єктів процесу, у тому числі до правоохоронних органів, для отримання інформації про наявність/відсутність підстав для застосування санкції стягнення та з метою розшуку та виявлення активів підсанкційних суб'єктів;
3) після отримання відповідей на запити, за результатами аналізу отриманої інформації та за наявності підстав та активів підсанкційного суб'єкта Департамент санкційної політики здійснює підготовку позовної заяви і необхідних матеріалів про застосування санкції стягнення, з якою звертається до Вищого антикорупційного суду, а також бере участь у справах про застосування санкції стягнення.
( Підпункт 4 пункту 2 розділу II виключено на підставі Наказу Міністерства юстиції № 1422/5 від 13.05.2024 )
3. Взаємодія Департаменту санкційної політики із зовнішніми суб'єктами процесу щодо встановлення підстав та реалізації санкції стягнення здійснюється згідно з чинним законодавством України та порядками обміну інформацією / сприяння надання інформації, затвердженими актами учасників процесу.
4. Результатом реалізації санкції стягнення Департаментом санкційної політики є рішення, прийняте Вищим антикорупційним судом щодо застосування санкції стягнення, яке набрало законної сили.
5. Інформація про стан реалізації санкції стягнення подається Департаментом санкційної політики за запитом уповноваженого органу у погодженому форматі.
III. Порядок та результати реалізації санкційної політики в сфері банкрутства
1. Департамент з питань банкрутства здійснює виконання завдань, покладених на Міністерство юстиції України, щодо забезпечення реалізації персональних санкцій при реалізації державної політики з питань банкрутства.
2. Після прийняття та введення в дію Указом Президента України рішення Ради національної безпеки і оборони України Департамент з питань банкрутства здійснює аналіз таких рішень на предмет застосування процедур банкрутства до підсанкційних суб'єктів або визнання господарським судом в межах провадження у справах про банкрутство (неплатоспроможність) вимог підсанкційних суб'єктів до боржників або якщо підсанкційні особи є кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків боржника або кредитора у справах про банкрутство (неплатоспроможність) (далі - підсанкційні суб'єкти, пов'язані з процедурами банкрутства).

................
Перейти до повного тексту