1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
27.07.2016 № 725
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
22 серпня 2016 р.
за № 1162/29292
Про затвердження Інструкції з оформлення посадовими особами ДСНС матеріалів про адміністративні правопорушення
( Заголовок Наказу в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 36 від 20.01.2022 ) ( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства внутрішніх справ № 204 від 15.03.2018 № 507 від 06.07.2020 № 36 від 20.01.2022 № 1054 від 19.12.2023 )
Відповідно до пункту 11 частини першої статті 17 Кодексу цивільного захисту України, Кодексу України про адміністративні правопорушення та з метою вдосконалення системи контролю при здійсненні проваджень у справах про адміністративні правопорушення центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про пожежну і техногенну безпеку, НАКАЗУЮ:
( Преамбула із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 1054 від 19.12.2023 )
1. Затвердити Інструкцію з оформлення посадовими особами ДСНС матеріалів про адміністративні правопорушення, що додається.
( Пункт 1 редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 36 від 20.01.2022 )
2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 23 липня 2003 року № 251 "Про затвердження та введення в дію Інструкції з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення, Інформаційної картки про адміністративне правопорушення та Порядку заповнення Інформаційної картки про адміністративне правопорушення", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 23 жовтня 2003 року за № 966/8287 (із змінами).
3. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 21 жовтня 2003 року № 397 "Про затвердження Інструкції з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення відповідно до статті 188-16 Кодексу України про адміністративні правопорушення", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 06 листопада 2003 року за № 1017/8338.
4. Департаменту формування політики щодо підконтрольних Міністрові органів влади та моніторингу Міністерства внутрішніх справ України (Боднар В.Є.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
5. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
6. Контроль за виконанням цього наказу покласти на Голову Державної служби України з надзвичайних ситуацій Чечоткіна М.О.

Міністр

А.Б. Аваков
ПОГОДЖЕНО:

Голова Державної служби України
з надзвичайних ситуацій


М. Чечоткін
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ
Міністерства внутрішніх
справ України
27.07.2016 № 725
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
22 серпня 2016 р.
за № 1162/29292
ІНСТРУКЦІЯ
з оформлення посадовими особами ДСНС матеріалів про адміністративні правопорушення
( Заголовок Інструкції в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 36 від 20.01.2022 ) ( У тексті Інструкції слова "посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про пожежну і техногенну безпеку та здійснює державний ринковий нагляд у сфері своєї відповідальності", "посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про пожежну і техногенну безпеку", "посадові особи органів державного нагляду у сфері пожежної і техногенної безпеки" в усіх відмінках і числах замінено словами "посадові особи ДСНС" у відповідних відмінках і числах згідно з Наказу Міністерства внутрішніх справ № 36 від 20.01.2022 )
І. Загальні положення
1. Порядок провадження у справах про адміністративні правопорушення посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки та здійснює державний ринковий нагляд у сфері своєї відповідальності, його територіальних органів (далі - посадові особи ДСНС) визначається Кодексом України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП) та цією Інструкцією.
( Пункт 1 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 204 від 15.03.2018, в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 36 від 20.01.2022 )
2. Ця Інструкція визначає порядок оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення під час документування адміністративних правопорушень, розгляду справ про адміністративні правопорушення, виконання постанов про накладення адміністративних стягнень та розгляду скарг у справах про адміністративні правопорушення.
ІІ. Порядок оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення під час документування адміністративних правопорушень
1. При вчиненні посадовими особами підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності (далі - підприємства), громадянами - суб’єктами підприємницької діяльності та громадянами адміністративного правопорушення уповноваженими на те посадовими особами ДСНС складається протокол про адміністративне правопорушення (далі - протокол) (додаток 1).
Протокол складається не пізніше двадцяти чотирьох годин із моменту виявлення особи, яка вчинила правопорушення, у двох примірниках, один з яких під розписку вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності.
( Абзац другий пункту 1 розділу II в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 36 від 20.01.2022 )
2. Складати протокол у разі порушення вимог пожежної безпеки в лісах (стаття 77 КУпАП), самовільного випалювання рослинності або її залишків (стаття 77-1 КУпАП), встановлених законодавством вимог пожежної та техногенної безпеки (стаття 175 КУпАП), здійснення суб’єктом господарювання господарської діяльності без декларації відповідності матеріально-технічної бази суб’єкта господарювання вимогам законодавства у сфері пожежної безпеки (стаття 175-2 КУпАП) чи невиконання приписів, розпоряджень та постанов посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки (стаття 188-8 КУпАП), згідно зі статтею 255 КУпАП мають право уповноважені на те посадові особи ДСНС. Працівники відомчої, місцевої та члени добровільної пожежної охорони мають право складати протоколи про адміністративні правопорушення, передбачені статтями 120, 175, 188-8 КУпАП.
( Абзац перший пункту 2 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 507 від 06.07.2020, в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 36 від 20.01.2022 )
Уповноважені посадові особи ДСНС мають право складати протокол у разі порушення законодавства про ринковий нагляд і загальну безпечність продукції (стаття 188-37 КУпАП).
( Пункт 2 розділу II доповнено новим абзацом другим згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 204 від 15.03.2018 )
Посадові особи ДСНС складають протокол про адміністративне правопорушення, передбачене статтями 164, 185-14,188-16 КУпАП, і направляють його для розгляду в районні, районні в місті, міські, міськрайонні суди в разі:
( Абзац третій пункту 2 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 36 від 20.01.2022 )
порушення порядку провадження господарської діяльності (стаття 164 КУпАП);
( Абзац четвертий пункту 2 розділу II в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 507 від 06.07.2020 )
створення перешкод у діяльності посадових осіб ДСНС, пов’язаній з проведенням перевірок (стаття 185-14 КУпАП);
( Пункт 2 розділу II доповнено новим абзацом п'ятим згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 36 від 20.01.2022 )
невиконання законних вимог посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань цивільного захисту, нагляду та контролю за станом захисту територій від надзвичайних ситуацій природного та техногенного характеру (стаття 188-16 КУпАП).
Виключно судами розглядаються справи про адміністративні правопорушення, учинені особами віком від 16 до 18 років.
Посадові особи ДСНС можуть складати протокол і в разі завідомо неправдивого виклику пожежно-рятувального підрозділу (частини) (стаття 183 КУпАП) при встановленні особи, яка її викликала, та направляти його на розгляд адміністративних комісій при виконавчих органах міських, сільських і селищних рад або виконавчих комітетів сільських, селищних, міських рад.
( Абзац восьмий пункту 2 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 36 від 20.01.2022 )
3. Усі реквізити протоколу заповнюються розбірливим почерком, державною мовою, ураховуючи вимоги чинного законодавства щодо державної мовної політики. Не допускаються закреслення чи виправлення відомостей, що заносяться до протоколу. У разі допущення порушень при оформленні протоколу його заповнений бланк вважається зіпсованим.
( Пункт 3 розділу II в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 36 від 20.01.2022 )
4. При складанні протоколу зазначається стаття КУпАП, згідно з якою передбачена адміністративна відповідальність, а також зазначаються дата і місце його складення, посада, прізвище, ім’я, по батькові особи (за наявності), яка склала протокол; відомості про особу, яка притягається до адміністративної відповідальності (у разі її виявлення) (прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), дата народження, громадянство, адреса задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування), номер телефону, місце роботи (навчання), посада, серія (за наявності) та номер документа, що посвідчує особу, реєстраційний номер облікової картки платника податків (далі - РНОКПП) або серія (за наявності) та номер паспорта для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття РНОКПП відповідно до закону); місце, час вчинення і суть адміністративного правопорушення (повинна точно відповідати ознакам складу адміністративного правопорушення, зазначеним у статті КУпАП, за якою складено протокол); нормативний акт, який передбачає відповідальність за дане правопорушення; прізвища, адреси свідків і потерпілих, якщо вони є; пояснення особи, яка притягається до адміністративної відповідальності; інші відомості, необхідні для вирішення справи. Якщо правопорушенням заподіяно матеріальну шкоду, про це також зазначається в протоколі.
( Абзац перший пункту 4 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 1054 від 19.12.2023 )
З метою належного виконання вимог КУпАП посадові особи ДСНС під час складення відповідного протоколу мають право ознайомитися та зафіксувати дані, що містяться в документах, що посвідчують особу, щодо якої складається протокол.
При викладенні обставин правопорушення, передбаченого статтею 77 КУпАП зазначається, які саме вимоги пожежної безпеки в лісах порушено, які порушення призвели до знищення або пошкодження лісу внаслідок необережного поводження з вогнем чи виникнення лісової пожежі або поширення її на значній площі.
У разі складання протоколу за статтею 77-1 КУпАП зазначається ким, де та коли здійснено самовільне випалювання стерні, луків, пасовищ, ділянок із степовою, водно-болотною та іншою природною рослинністю, рослинності або її залишків та опалого листя на землях сільськогосподарського призначення, у смугах відводу автомобільних доріг і залізниць, у парках, інших зелених насадженнях та газонів у населених пунктах без дотримання Порядку випалювання сухої рослинності або її залишків, затвердженого наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 12 серпня 2021 року № 541, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 07 жовтня 2021 року за № 1311/36933.
Під час складання протоколу відповідно до статті 164 КУпАП зазначається конкретна суть такого адміністративного правопорушення, а саме:
відповідність матеріально-технічної бази суб’єкта господарювання вимогам чинного законодавства, заявленої в декларації відповідності матеріально-технічної бази суб’єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки, перевіряється під час планових (позапланових) перевірок суб’єктів господарювання;
щодо провадження господарської діяльності без отримання ліцензії на провадження виду господарської діяльності або в період зупинення ліцензії, надання суб’єктом господарювання органу ліцензування недостовірної інформації щодо відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства, порушення ліцензіатом установленого строку повідомлення органу ліцензування про зміну відомостей, зазначених у заяві про отримання ліцензії та документах, що додавалися до неї, невиконання ліцензіатом розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов - під час планових (позапланових) перевірок ліцензіатів.
Під час складання протоколу відповідно до статті 175 КУпАП зазначається, які порушення встановлених законодавством вимог пожежної та техногенної безпеки, а також використання протипожежної, аварійно-рятувальної або іншої спеціальної техніки або засобів протипожежного захисту не за призначенням вчинила особа, яка притягається до адміністративної відповідальності.
У разі якщо порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки призвели до виникнення пожежі, сприяли її розвитку або перешкоджали гасінню, про це обов’язково зазначається в протоколі при викладенні суті правопорушення.
При складанні протоколу відповідно до статті 175-2 КУпАП зазначається суть правопорушення, а саме початок роботи новоутворених підприємств або початок використання суб’єктом господарювання об’єктів нерухомості без зареєстрованої декларації відповідності матеріально-технічної бази суб’єкта господарювання вимогам законодавства у сфері пожежної безпеки, для яких подання такої декларації є обов’язковим.
При викладенні обставин правопорушення, передбаченого статтею 183 КУпАП, зазначається хто та коли здійснив завідомо неправдивий виклик пожежно-рятувального підрозділу (частини).
Під час складання протоколу відповідно до статті 185-14 КУпАП зазначаються де, коли, ким та які саме створено перешкоди в діяльності посадових осіб ДСНС, пов’язаній з проведенням перевірок.
При викладенні обставин правопорушення, передбаченого статтею 188-8 КУпАП, зазначаються дати складання та вручення приписів, розпоряджень та постанов посадових осіб ДСНС, номери невиконаних пунктів або запропонованих заходів, установлений строк виконання яких на момент перевірки минув. Зазначаються також дата, до якої захід мав бути виконаний, та дата виявлення такого порушення (невиконання) із зазначенням чи є це порушення (невиконання) триваючим.
Якщо строки виконання запропонованих заходів, зазначених у приписі, розпорядженні чи постанові не минули, протокол не складається.
Під час складання протоколу відповідно достатті 188-16 КУпАП зазначається, які саме законні вимоги посадових осіб ДСНС за станом захисту територій від надзвичайних ситуацій природного та техногенного характеру невиконано, з обґрунтуванням відповідно до чинного законодавства. Якщо порушення призвели до виникнення аварії, небезпечної події або надзвичайної ситуації техногенного характеру, сприяли її розвитку або перешкоджали ліквідації, це обов’язково зазначається в протоколі при викладенні суті порушення.
При складанні протоколу відповідно до статті 188-37 КУпАП зазначається про невиконання законних вимог посадових осіб ДСНС щодо проведення перевірки, ненадання їм передбаченої законодавством інформації чи надання недостовірної інформації, створення інших перешкод для виконання покладених на них обов’язків.
Особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, роз’яснюються її права, передбачені статтею 268 КУпАП, та зміст статті 63 Конституції України, а також повідомляється про час та місце розгляду адміністративної справи, про що робиться відмітка в протоколі. Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право подати пояснення і зауваження щодо змісту протоколу та пояснення по суті адміністративного правопорушення, які додаються до протоколу, а також викласти мотиви своєї відмови від його підписання.
Складений протокол відповідно достатей 164, 185-14 та 188-16 КУпАП, а також відносно осіб віком від 16 до 18 років разом з повідомленням (додаток 2) та матеріалами, що підтверджують вчинення адміністративного правопорушення, у триденний строк з моменту його складання надсилається до районного, районного в місті, міського, міськрайонного судів. У таких протоколах дата та час розгляду адміністративної справи не зазначаються (ставиться прочерк), а зазначаються тільки найменування районного, районного в місті, міського, міськрайонного суду та його місцезнаходження.
У разі виконання постанови районного, районного в місті, міського, міськрайонного суду щодо належного дооформлення (доопрацювання) протоколу складеного за статтями 77, 77-1, 120, 164, 175, 175-2, 183, 185-14, 188-8, 188-16 та 188-37 КУпАП, посадові особи ДСНС мають право користуватися в установленому порядку інформацією, яка міститься в Єдиній інформаційній системі Міністерства внутрішніх справ, зокрема для встановлення відомостей, які особа, що вчинила адміністративне правопорушення, відмовилася надати (надала недостовірні відомості), про що письмово повідомляють цю особу протягом десяти робочих днів з моменту отримання відповідної інформації.
Якщо особа, стосовно якої складається протокол, не володіє українською мовою, протокол складається за участю перекладача.
Протокол підписується особою, яка його склала, й особою, яка притягається до адміністративної відповідальності. За наявності свідків і потерпілих протокол підписується також і цими особами. У разі відмови особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, від підписання протоколу, у ньому робиться запис про це.
( Пункт 4 розділу II доповнено із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства внутрішніх справ № 204 від 15.03.2018, № 507 від 06.07.2020, в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 36 від 20.01.2022 )
5. Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, згідно зі статтею 63 Конституції України не несе відповідальності за відмову давати пояснення щодо себе, членів своєї сім’ї чи близьких родичів.
6. До протоколу долучаються інші матеріали про адміністративне правопорушення (пояснення особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, речові докази, рапорти посадових осіб ДСНС, а також інші документи та матеріали, що містять інформацію про правопорушення).
7. Якщо правопорушення вчинено кількома особами, протокол про адміністративне правопорушення складається на кожну особу окремо.
За невиконання одного й того самого пункту припису або постанови посадових осіб ДСНС до адміністративної відповідальності може бути притягнуто декілька посадових осіб підприємств, на яких покладено відповідальність за їх виконання.
ІІІ. Порядок оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення при розгляді справ про адміністративні правопорушення
1. Розгляд справ про адміністративні правопорушення здійснюють уповноважені посадові особи ДСНС, відповідно до статей 223 та 244-19 КУпАП.
( Пункт 1 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 204 від 15.03.2018 )
2. Провадження у справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за обставин, визначених статтею 247 КУпАП.
3. Справа про адміністративне правопорушення розглядається за місцем його вчинення відповідно до статті 276 КУпАП у строки, визначені статтею 277 КУпАП.
4. Під час розгляду справи про адміністративне правопорушення особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, роз’яснюються її права, передбачені частиною першою статті 268 КУпАП та статтями 55, 56, 59, 63 Конституції України.
5. Справа про адміністративне правопорушення відповідно до частини першої статті 268 КУпАП розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. За відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи, а також якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.
6. Уповноважені посадові особи ДСНС, при підготовці до розгляду справи про адміністративне правопорушення відповідно до статті 278 КУпАП вирішують такі питання:
чи належить до їх компетенції розгляд цієї справи;
чи правильно складено протокол та інші матеріали справи про адміністративне правопорушення;
чи сповіщено осіб, які беруть участь у розгляді справи, про час і місце її розгляду;
чи витребувано необхідні додаткові матеріали;
чи підлягають задоволенню клопотання особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілого, їх законних представників і адвоката.
( Пункт 6 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 204 від 15.03.2018 )
7. Уповноважена посадова особа, яка розглядає справу про адміністративне правопорушення, відповідно до статті 280 КУпАП зобов’язана з’ясувати, чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна ця особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом’якшують або обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, чи є підстави для передачі матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації, трудового колективу, а також з’ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
8. Розглянувши справу про адміністративне правопорушення, у тому числі оформлену працівниками відомчої, місцевої пожежної охорони, членами добровільної пожежної охорони, уповноважена посадова особа ДСНС виносить одну з таких постанов:
про накладення адміністративного стягнення;
про закриття справи.
( Пункт 8 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 204 від 15.03.2018, в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 36 від 20.01.2022 )
9. При вирішенні питання про притягнення особи до адміністративної відповідальності у вигляді попередження або штрафу уповноважена посадова особа ДСНС, виносить постанову про накладення адміністративного стягнення (далі - постанова) (додаток 3).
( Пункт 9 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 204 від 15.03.2018 )
10. Бланк постанови заповнюється розбірливим почерком. Не допускаються закреслення чи виправлення відомостей, що заносяться до постанови, а також внесення додаткових записів після того, як постанову підписано особою, щодо якої її винесено. У разі допущення порушень при оформленні постанови її заповнений бланк вважається зіпсованим.
11. У постанові обов’язково зазначаються дата розгляду справи та населений пункт, в якому її винесено. Зазначається посада, найменування органу, від імені якого посадова особа уповноважена розглядати справу про адміністративне правопорушення, прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) посадової особи, яка винесла постанову, серія, номер та дата складання протоколу про адміністративне правопорушення, відповідно до якого розглядається справа.
У розділі "відомості про особу", щодо якої розглядається справа, зазначаються її прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), дата, рік та місце народження, РНОКПП або серія (за наявності) та номер паспорта для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття РНОКПП відповідно до закону, адреса задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування), найменування і місцезнаходження установи, організації, підприємства чи суб’єкта господарювання, ким працює або де навчається.
( Абзац другий пункту 11 розділу III в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 1054 від 19.12.2023 )
У розділі "установив" зазначаються прізвище та ініціали особи, щодо якої розглядається справа, місце, час вчинення і суть адміністративного правопорушення (повинна точно відповідати ознакам складу адміністративного правопорушення, зазначеним у статті КУпАП, за якою складено протокол).
У розділі "постановив" посадова особа ДСНС, яка розглядала матеріали справи, зазначає прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) особи, щодо якої виноситься постанова, та після встановлення обставин, що пом’якшують або обтяжують відповідальність за вчинене правопорушення, і причетності цієї особи до виконання службових обов’язків визначає вид адміністративного стягнення.
При накладенні адміністративного стягнення у вигляді штрафу зазначається цифрами та словами його сума, найменування установи банку, куди він сплачується, відповідний рахунок банку, а також подвійний розмір суми штрафу у випадку примусового стягнення штрафу органами державної виконавчої служби.
Постанова містить інформацію про порядок і строк її оскарження, дату набрання нею законної сили та строк пред’явлення її до виконання, а також відомості про її виконання та підписується посадовою особою, яка її винесла.
( Пункт 11 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства внутрішніх справ № 204 від 15.03.2018, № 507 від 06.07.2020, в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 36 від 20.01.2022 )

................
Перейти до повного тексту