- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
Н А К А З
11.11.2003 N 871
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
2 грудня 2003 р.
за N 1102/8423
Про затвердження Інструкції про порядок продовження терміну служби (ресурсу) наземних засобів радіотехнічного забезпечення польотів і авіаційного електрозв'язку цивільної авіації України
Відповідно до статті
7 Повітряного кодексу України, на виконання положень Концепції розвитку нормативної бази радіотехнічного забезпечення цивільної авіації України, з метою забезпечення необхідного рівня безпеки та регулярності польотів, підвищення надійності роботи наземних засобів радіотехнічного забезпечення польотів та авіаційного електрозв'язку НАКАЗУЮ:
1. Затвердити та ввести в дію з 01.01.2004 Інструкцію про порядок продовження терміну служби (ресурсу) наземних засобів радіотехнічного забезпечення польотів і авіаційного електрозв'язку цивільної авіації України (далі - Інструкція), що додається.
2. Державному департаменту авіаційного транспорту (Максимов В.О.):
2.1. Подати цей наказ на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
2.2. Довести Інструкцію до відома керівників структурних підрозділів Укравіатрансу, підприємств, організацій і установ цивільної авіації, що входять до сфери управління Мінтрансу й Укравіатрансу та прийняти її до неухильного виконання.
3. Після введення у дію даної Інструкції скасувати Інструкцію щодо порядку продовження ресурсу (терміну служби) наземних радіотехнічних засобів обслуговування повітряного руху, затверджену наказом Комітету по використанню повітряного простору України від 08.07.97 N 97, та Тимчасову інструкцію по продовженню ресурсу (терміну служби) засобів радіотехнічного забезпечення польотів та електрозв'язку N 2і, затверджену наказом Департаменту авіаційного транспорту від 31.03.94 N 26.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра Корнієнка В.В.
Міністр Г.Кірпа
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
транспорту України
11.11.2003 N 871
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
2 грудня 2003 р.
за N 1102/8423
ІНСТРУКЦІЯ
про порядок продовження терміну служби (ресурсу) наземних засобів радіотехнічного забезпечення польотів і авіаційного електрозв'язку цивільної авіації України
1. Загальні положення
1.1. Інструкція про порядок продовження терміну служби (ресурсу) наземних засобів радіотехнічного забезпечення польотів і авіаційного електрозв'язку цивільної авіації України (далі - Інструкція) розроблена відповідно до вимог чинних нормативно-правових актів, що регулюють діяльність цивільної авіації (далі - ЦА) України.
1.2. Дія Інструкції поширюється на підприємства, організації та установи ЦА України незалежно від форм власності, які здійснюють технічну експлуатацію наземних засобів радіотехнічного забезпечення польотів і авіаційного електрозв'язку (далі - наземні засоби РТЗ), яким призначений термін служби (ресурс) до списання.
1.3. Під продовженням терміну служби (ресурсу) слід розуміти порядок дій, що направлені на визначення можливості подальшої експлуатації наземних засобів РТЗ та здійснення інженерно-технічних заходів на цих наземних засобах РТЗ, у яких закінчився призначений термін служби або які виробили призначений ресурс.
1.4. При новому значенні терміну служби (ресурсу), установленому за результатами проведення робіт з його продовження, повинна бути забезпечена повна відповідність усіх тактико-технічних характеристик наземного засобу РТЗ вимогам експлуатаційно-технічної документації (далі - ЕТД).
1.5 Максимальне значення, на яке вперше продовжується термін служби (ресурсу) наземного засобу РТЗ, не повинно перебільшувати 50 відсотків від початково призначеного терміну служби (ресурсу).
Усі подальші продовження терміну служби (ресурсу) не повинні перевищувати 25 відсотків початково призначеного.
1.6. Інструкція визначає порядок організації робіт з продовження терміну служби (ресурсу) наземних засобів РТЗ та встановлює вимоги до оцінки технічного стану цих засобів.
1.7. Нормативні посилання
"Наставление по технической эксплуатации наземных средств радиотехнического обеспечения полетов и электросвязи в гражданской авиации СССР" (НТЭРТОС ГА-86), затверджене Міністром цивільної авіації СРСР від 31.12.86 N 84/и.
1.8. Визначення
У цій Інструкції терміни мають такі визначення:
Автоматизована система керування повітряним рухом - організаційно-технічна система, що складається з апаратно-програмних засобів автоматизації процесів керування повітряним рухом і забезпечує оцінку і прогноз повітряного руху, вибір керівних дій диспетчера та контроль їх реалізації.
Граничний стан - стан засобу, за яким його подальша експлуатація неприпустима чи недоцільна або відновлення його працездатного стану неможливе чи недоцільне. Граничний стан настає, наприклад, тоді, коли параметр потоку відмов стає неприйнятним та (чи) об'єкт (засіб) стає неремонтопридатним унаслідок несправності.
Залишковий ресурс - сумарний наробіток (напрацювання) засобу від моменту контролю його технічного стану до переходу в граничний стан.
Комплект запасних частин, інструменту та приладів - запасні частини, необхідні для технічного обслуговування й ремонту об'єктів, скомплектовані залежно від призначення та умов їх використання.
Критерій граничного стану - ознака чи сукупність ознак граничного стану засобу, встановлених нормативною та (чи) конструкторською (проектною) документацією. Залежно від умов експлуатації для одного й того самого засобу можуть бути встановлені два чи більше критеріїв граничного стану.
Надійність - властивість засобу зберігати в часі в установлених межах значення всіх параметрів, які характеризують здатність виконувати потрібні функції в заданих режимах та умовах застосування, технічного обслуговування, зберігання та транспортування. Надійність є комплексною властивістю, що, залежно від призначення засобу і умов його застосування, може містити в собі безвідмовність, довговічність, ремонтопридатність та збереженість чи певні поєднання цих властивостей.
Наземні засоби радіотехнічного забезпечення польотів і авіаційного електрозв'язку - радіоелектронні та технічні засоби (засоби електрозв'язку, навігації та радіолокації, автоматизовані системи та їх робочі місця, апаратура відображення, антенно-фідерні пристрої, кабельні мережі електрозв'язку; автономні джерела електроживлення, електроустановки та електрообладнання, лінії електропостачання; персональні електронно-обчислювальні машини та засоби оргтехніки; інше обладнання), які задіяні в єдиному процесі радіотехнічного забезпечення польотів, обслуговування повітряного руху та забезпечення виробничої діяльності підприємств ЦА.
Наробіток (напрацювання) - тривалість чи обсяг роботи засобу.
Наробіток на несправність - наробіток засобу від початку експлуатації до виникнення першої несправності.
Несправність - подія, яка полягає в порушенні справного стану засобу, коли зберігається його працездатність, або стан засобу, за яким він нездатний виконувати хоч би одну із заданих функцій засобу.
Непрацездатний стан (непрацездатність) - стан засобу, за яким він нездатний виконувати хоча б одну із заданих функцій засобу.
Нормальна експлуатація - періодом нормальної експлуатації вважається інтервал у проміжку часу після першої третини та перед останньою третиною загального періоду експлуатації.
Період приробітку (період припрацювання) - можливий початковий період наробітку (напрацювання) засобу, протягом якого спостерігається стала тенденція до зменшення параметра потоку несправностей, що зумовлено наявністю, поступовим виявленням та усуненням прихованих дефектів.
Підприємства ЦА - це всі види підприємств, організацій та установ, діяльність яких здійснюється у галузі цивільної авіації України.
Працездатний стан (працездатність) - стан засобу, який характеризується його здатністю виконувати всі потрібні функції.
Призначений ресурс - сумарний наробіток (напрацювання), при досягненні якого експлуатацію засобу належить припинити незалежно від його технічного стану.
Призначений термін служби - календарна тривалість експлуатації, при досягненні якої експлуатацію засобу належить припинити незалежно від його технічного стану.
Ремонт - комплекс операцій з відновлення працездатності, справності наземного засобу РТЗ і відновлення його ресурсів.
Ресурс (технічний ресурс) - сумарний наробіток (напрацювання) засобу від початку його експлуатації чи поновлення після ремонту до переходу в граничний стан.
Термін служби - календарна тривалість експлуатації засобу від початку експлуатації чи її поновлення після ремонту до переходу в граничний стан.
1.9. Скорочення
В Інструкції використовуються такі скорочення:
ЕТД - експлуатаційно-технічна документація;
КД - конструкторська документація;
ОПР - обслуговування повітряного руху;
РСП - реґіональний структурний підрозділ;
РТЗ - радіотехнічне забезпечення;
Украерорух - Державне підприємство обслуговування повітряного
руху України;
ЦА - цивільна авіація.
2. Організація і порядок проведення робіт з продовження терміну служби (ресурсу) наземних засобів РТЗ
2.1. Наземний засіб РТЗ, який відпрацював призначений термін служби (ресурс), підлягає перевірці його технічного стану з метою визначення можливості його подальшого використання та продовження терміну служби (ресурсу).
2.2. Роботи з продовження терміну служби (ресурсу) повинні плануватись та проводитись у такі строки, щоб указані роботи були завершені за 1,5 місяця до вироблення наземним засобом РТЗ терміну служби (ресурсу).
2.3. Роботи з продовження терміну служби (ресурсу) включають такі етапи:
збирання та аналіз інформації про надійність роботи наземного засобу РТЗ;
експертиза технічного стану наземного засобу РТЗ;
проведення, при необхідності, ремонту та налагоджування наземного засобу РТЗ;
проведення наземних перевірок, а в разі необхідності - льотних перевірок наземного засобу РТЗ згідно з діючими програмами і методичними вказівками з льотних перевірок.
2.4. Дані щодо показників надійності роботи наземного засобу РТЗ, проведених технічних обслуговувань та ремонтів, які збираються та фіксуються протягом експлуатації відповідно до вимог чинних нормативних документів, використовують як вихідну інформацію для оцінки можливості продовження терміну служби (ресурсу).
2.5. Експертиза технічного стану наземного засобу РТЗ проводиться з метою визначення можливості продовження терміну служби (ресурсу) і повинна складатися з таких робіт:
оцінка рівня надійності наземного засобу РТЗ;
обстеження технічного стану наземного засобу РТЗ, його складових частин і комплектуючих елементів;
розробка заходів із забезпечення подальшої експлуатації наземного засобу РТЗ та оцінка можливості продовження терміну служби (ресурсу) при потребі;
підготовка та оформлення документів за результатами виконаних робіт.
2.6. Перевірку технічного стану наземних засобів РТЗ проводить експертна комісія, яка призначається наказом керівника підприємства ЦА.
В Украерорусі експертна комісія призначається наказом директора РСП. В Українському центрі планування повітряного простору України та регулювання повітряного руху "Украероцентр", у Центрі "Украерозв'язок" призначення експертної комісії впроваджуються наказом генерального директора Украероруху.
Головою експертної комісії призначається особа, яка відповідає за організацію технічної експлуатації наземних засобів РТЗ на підприємстві ЦА (структурному підрозділі підприємства ЦА).
2.7. До складу експертної комісії залучаються фахівці підприємства ЦА (структурного підрозділу підприємства ЦА), при необхідності - представники виробника (у разі їх згоди) або представники інших організацій (підприємств).
За результатами роботи експертної комісії складається Акт технічного стану (додаток 1).
3. Оцінка рівня надійності наземного засобу РТЗ
3.1. Рівень надійності наземного засобу РТЗ, для якого продовжується термін служби (ресурс), оцінюється, ґрунтуючись на даних про напрацювання, несправності наземного засобу РТЗ, що мали місце під час експлуатації. Ці дані використовуються з ЕТД на цей засіб.
3.2. Оцінка рівня надійності включає визначення:
загального напрацювання наземного засобу РТЗ;
кількості несправностей наземного засобу РТЗ за кожний рік експлуатації;
напрацювання на несправність наземного засобу РТЗ для кожного року експлуатації.
3.3. При оцінці рівня надійності не враховуються несправності, що були викликані порушеннями правил та норм експлуатації, стихійним лихом, нестабільністю мережі централізованого електропостачання тощо.
3.4. На основі аналізу напрацювання на несправність для кожного року експлуатації наземного засобу РТЗ робляться висновки про зміни показників надійності.
3.5. Напрацювання на несправність для будь-якого періоду експлуатації визначається як відношення напрацювання наземного засобу РТЗ з початку експлуатації цього періоду експлуатації до кількості несправностей, що мали місце за цей період.
3.6. За критерій, що характеризує настання граничного стану наземного засобу РТЗ, приймається ознака послідовного (з року в рік) зниження напрацювання на несправність і досягнення ним значення, величина якого менша або дорівнює половині напрацювання на несправність, що приведена в ЕТД. У разі відсутності в ЕТД даних про напрацювання на несправність використовують значення напрацювання на несправність, що визначена за період нормальної експлуатації. При цьому періодом нормальної експлуатації вважається інтервал у проміжку часу після першої третини та перед останньою третиною загального періоду експлуатації.
4. Визначення граничного стану наземних засобів РТЗ у ЦА
4.1. Визначення граничного стану наземних засобів РТЗ у ЦА проводиться з метою технічного обгрунтування продовження терміну служби (ресурсу), доцільності проведення ремонту або списання.
4.2. Робота з перевірки й оцінки технічного стану наземних засобів РТЗ проводиться у разі:
вироблення призначеного терміну служби (ресурсу);
виявлення в процесі експлуатації ознак граничного стану.
4.3. Ознаками граничного стану засобу є:
зниження надійності;
неусунення в умовах експлуатації відхилення заданих параметрів за межі допусків, установлених ЕТД;
необхідність проведення ремонту наземного засобу РТЗ або його складових частин;
невідповідність тактико-технічних характеристик зростаючим вимогам експлуатації.
4.4. Наземний засіб РТЗ вважається застарілим, якщо виробники випускають нові вироби з кращими тактичними та (або) технічними характеристиками і при цьому:
тактичні та (або) технічні характеристики старого наземного засобу РТЗ не відповідають зростаючим вимогам і конкретним умовам експлуатації;
для даного наземного засобу РТЗ припинений випуск комплектуючих елементів.
Рішення про списання наземних засобів РТЗ, які не відповідають зростаючим вимогам і конкретним умовам експлуатації, приймається Державним департаментом авіаційного транспорту.
4.5. Оцінка технічного стану наземного засобу РТЗ проводиться експертною комісією підприємства ЦА.
4.6. Обслуговуючий персонал об'єкта підготовлює:
протокол наземної перевірки і настройки наземного засобу РТЗ;
акт останньої льотної перевірки;
дані для оцінки рівня надійності згідно з п. 3.2 Інструкції.
4.7. Експертна комісія підприємства ЦА виконує перевірку технічного стану наземного засобу РТЗ і складає Акт технічного стану. До Акта технічного стану додаються матеріали, складені відповідно до п. 4.6 цієї Інструкції.
4.8. Оцінка показників надійності та визначення моменту настання граничного стану наземного засобу РТЗ з надійності
Для виявлення ознак старіння наземного засобу РТЗ з надійності за показник надійності приймається напрацювання на несправність. Несправності, що викликані порушенням правил і норм експлуатації, стихійним лихом, нестабільністю мережі централізованого електропостачання при оцінці напрацювання на несправність не враховуються.
Для виявлення ознак старіння наземного засобу РТЗ з надійності необхідно розбити весь період експлуатації на декілька інтервалів. На цих інтервалах оцінюється напрацювання на несправність і визначаються зміни показників надійності.
4.8.1. Визначення тривалості інтервалу для оцінки надійності
Тривалість інтервалу Тоц, на якому визначається напрацювання на несправність, повинна задовольняти одну з таких нерівностей:
Тоц >= 20 То; (4.1)
Тоц >= 20 Топ, (4.2)
де Тоц - інтервал оцінки;
То - напрацювання на несправність засобу, визначена в ЕТД;
Топ - статистично визначений розмір напрацювання на несправність за період нормальної експлуатації.
Формула 4.1 використовується для визначення інтервалу Тоц наземних засобів РТЗ, яким величина напрацювання на несправність задана в ЕТД, а формула 4.2 - для наземних засобів РТЗ, яким в ЕТД величина напрацювання на несправність не встановлена.
Окрім умов нерівностей 4.1 і 4.2, інтервал Тоц повинен бути кратним середньорічному напрацюванню наземного засобу РТЗ, тобто оцінка напрацювання на несправність повинна провадитися за 1, 2, 3 ... роки експлуатації наземного засобу РТЗ.
Наприклад, засіб у середньому за рік напрацьовує по 3500 год. Якщо його напрацювання на несправність То = 100 год., за формулою 4.1 інтервал
Тоц >= 20 То = 20 x 100 = 2000 год.
З умов кратності інтервалу Тоц середньорічному напрацюванню приймаємо інтервал
Тоц = 3500 год.
Якщо напрацювавши на несправність То = 400 год., то інтервал
Тоц >= 20 То = 20 x 400 = 8000 год.
З умов кратності інтервалу Тоц середньорічному напрацюванню інтервал Тоц приймається:
Тоц = 3 x 3500 = 11500 год.
4.8.2. Оцінка напрацювання на несправність
Оцінка напрацювання на несправність на будь-якому інтервалі експлуатації виконується за формулою
Тоц
v j
То = ------ , (4.3)
j r
j
v
де То - напрацювання на несправність на будь-якому інтервалі
j
................Перейти до повного тексту