1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ЕНЕРГЕТИКИ ТА ВУГІЛЬНОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ УКРАЇНИ
НАКАЗ
27.08.2018 № 448
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
19 вересня 2018 р.
за № 1076/32528
Про затвердження Правил про безпеку постачання електричної енергії
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства енергетики № 70 від 20.04.2021 № 324 від 27.09.2022 )
Відповідно до статті 16 Закону України "Про ринок електричної енергії", Положення про Міністерство енергетики та вугільної промисловості України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 березня 2017 року № 208, Положення про Державну інспекцію енергетичного нагляду України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2018 року № 77, з метою встановлення мінімальних критеріїв безпеки постачання електричної енергії НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Правила про безпеку постачання електричної енергії, що додаються.
2. Департаменту електроенергетичного комплексу (Новиков К.В.) забезпечити:
подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку;
оприлюднення цього наказу на офіційному веб-сайті Міністерства енергетики та вугільної промисловості;
оприлюднення щорічно до 31 липня на офіційному веб-сайті Міністерства енергетики та вугільної промисловості Звіту про результати моніторингу безпеки постачання електричної енергії.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Корзуна А.В.

Міністр

І.С. Насалик

ПОГОДЖЕНО:

Голова Національної комісії, що здійснює
державне регулювання у сферах енергетики
та комунальних послуг

В.о. Голови Антимонопольного
комітету України

Голова Державної регуляторної служби України





О. Кривенко


М. Ніжнік

К.М. Ляпіна
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
енергетики та вугільної
промисловості України
27 серпня 2018 року № 448
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
19 вересня 2018 р.
за № 1076/32528
ПРАВИЛА
про безпеку постачання електричної енергії
( У тексті Правил слово "Міненерговугілля" у всіх відмінках замінено словом "Міненерго" згідно з Наказом Міністерства енергетики № 70 від 20.04.2021 )
I. Загальні положення
1. Ці Правила визначають:
1) мінімальні критерії безпеки постачання електричної енергії;
2) вимоги щодо організації та проведення моніторингу безпеки постачання електричної енергії;
3) критерії/види порушень безпеки постачання електричної енергії;
4) заходи із забезпечення безпеки постачання електричної енергії;
5) заходи, що вживатимуть у разі виникнення ризику порушення безпеки постачання електричної енергії (далі - превентивні заходи);
6) заходи, що вживатимуть у разі порушень безпеки постачання електричної енергії;
7) процедуру ініціювання та інформування про вжиття необхідних заходів;
8) порядок застосування необхідних заходів та строк їх дії;
9) обов’язки суб’єктів владних повноважень та учасників ринку електричної енергії (далі - учасники ринку) щодо забезпечення безпеки постачання електричної енергії.
2. Забезпечення безпеки постачання електричної енергії має здійснюватися за такими напрямами:
1) забезпечення балансової надійності енергосистеми;
2) забезпечення первинними енергоресурсами за видами та джерелами їхнього постачання;
3) безперебійне функціонування ринку електричної енергії;
4) забезпечення операційної безпеки;
5) забезпечення кібербезпеки;
6) захист критичної інфраструктури.
Розробка заходів із забезпечення безпеки постачання електричної енергії має здійснюватися на довгострокову та короткострокову перспективи як окремо за визначеними напрямами, так і в їхній сукупності.
3. Положення цих Правил обов’язкові для виконання учасниками ринку та поширюються на суб’єктів владних повноважень у межах їхньої компетенції, визначеної законодавством України.
II. Визначення термінів
У цих Правилах терміни вживаються в таких значеннях:
критерії безпеки постачання - показники, кількісні та якісні характеристики, що визначають граничні межі безпечного стану процесу постачання електричної енергії;
моніторинг безпеки постачання - система безперервних спостережень за роботою електроенергетичної галузі щодо забезпечення потреб споживачів в електричній енергії;
ризик порушення безпеки постачання електроенергії - можливість втрати здатності забезпечення безпеки постачання електричної енергії у межах, визначених законодавством.
Інші терміни вживаються у значеннях, наведених у Законі України "Про ринок електричної енергії", Правилах ринку, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14 березня 2018 року № 307, Кодексі системи передачі, затвердженому постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14 березня 2018 року № 309 (далі - Кодекс системи передачі), Кодексі систем розподілу, затвердженому постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14 березня 2018 року № 310 (далі - Кодекс систем розподілу).
III. Критерії та види порушень безпеки постачання електричної енергії
1. До мінімального переліку критеріїв, щодо яких має оцінюватися безпека постачання електричної енергії, належать:
1) межі операційної безпеки;
2) баланс між попитом і пропозицією електричної енергії та потужності;
3) забезпечення паливом за видами та джерелами його постачання, зокрема імпорту, тип та обсяги основного та резервного палива для певних типів електростанцій;
4) безперебійність та ефективність функціонування ринку електричної енергії;
5) виявлення кіберзагроз сталому функціонуванню об’єктів електроенергетики та їх попередження;
6) захист елементів критичної інфраструктури.
Перелік критеріїв безпеки постачання електричної енергії за потреби може переглядатися та доповнюватися Міненерго за результатами моніторингу безпеки постачання електричної енергії, а також у разі отримання обґрунтованих пропозицій Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор) та/або оператора системи передачі.
2. Рівень безпеки постачання електричної енергії оцінюється дотриманням визначених цільових значень (характеристик) критеріїв безпеки постачання електричної енергії в короткостроковій (до одного року) та довгостроковій (від одного року) перспективах.
3. За окремими критеріями безпеки постачання електричної енергії Міненерго Регулятор та оператор системи передачі визначають критичні діапазони значень (характеристик), вихід за межі яких свідчить про порушення безпеки постачання електричної енергії. Визначені критичні діапазони значень (характеристик) критеріїв безпеки постачання електричної енергії переглядаються у разі потреби та за результатами моніторингу безпеки постачання електричної енергії.
4. Види порушень безпеки постачання електричної енергії:
1) відключення та/або пошкодження електроустановок, у тому числі внаслідок дії третіх осіб, що призвели до порушення режиму допустимих перетоків магістральними та міждержавними електричними мережами, перевантаження елементів електричних мереж тощо, які можуть призвести або призвели до обмеження споживання електричної енергії;
2) критичний стан забезпечення паливом, зокрема зниження рівня запасів палива нижче затверджених Міненерго обсягів резервів відповідного палива для певних типів електростанцій;
3) зниження обсягів наявних резервів потужностей генеруючих установок і установок зберігання енергії об’єднаної енергетичної системи України (далі - ОЕС України) та заходів управління попитом нижче рівня, який забезпечує дотримання меж операційної безпеки;
( Підпункт 3 пункту 4 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 324 від 27.09.2022 )
4) втрата роботоздатності та/або несанкціоноване втручання в інформаційно-технологічну систему управління ОЕС України, телекомунікаційні мережі й канали зв’язку, пристрої автоматики і захисту, програмно-апаратний комплекс ринку електричної енергії тощо;
5) призупинення роботи ринку електричної енергії в цілому або окремих його сегментів через позаштатні ситуації.
IV. Оцінювання ризиків порушення безпеки постачання електричної енергії
1. Міненерго щороку оцінює ризики порушення безпеки постачання електричної енергії (далі - оцінювання ризиків) на наступний календарний рік.
2. Оцінюються ризики за такими чинниками:
1) техногенні (внутрішні - на об’єкті енергетики або зовнішні, до яких належать вибухи, пожежі, пошкодження обладнання, недостатній рівень технічного обслуговування, відмова чи порушення роботи апаратного та/або програмного забезпечення, кібератака тощо);
2) політичні (порушення умов паралельної роботи ОЕС України із суміжними енергосистемами з боку третіх країн, обмеження/припинення постачання та/або імпорту енергоносіїв унаслідок політичних/громадянських заворушень, військових конфліктів, війни, терористичних загроз тощо);
3) природні (стихійні лиха, екстремальні погодні умови тощо);
4) ринкові (зміна цін, недостатнє інвестування, зловживання на ринку, адміністративне втручання у роботу ринку тощо);
5) екологічні (посилення вимог законодавства України про захист довкілля та зменшення викидів парникових газів, у тому числі з урахуванням міжнародних зобов’язань України; обмеження щодо поводження з відпрацьованим ядерним паливом тощо);
6) соціальні (енергетична бідність, страйки, саботаж, вандалізм, крадіжка, зловмисні пошкодження тощо).
3. Процес оцінювання ризиків має включати:
відбір та аналіз подій, що можуть спричинити порушення безпеки постачання електричної енергії;
оцінювання ймовірності подій, що можуть спричинити порушення безпеки постачання електричної енергії, частоти їхнього виникнення та масштабу впливу на безпеку постачання електричної енергії на національному та локальному (області, регіональні електроенергетичні системи ОЕС України тощо) рівнях;
розподіл ризиків відповідно до ймовірності їх виникнення та масштабу впливу на безпеку постачання електричної енергії;
формування результатів оцінювання ризиків.
4. Оцінювати ризики слід з урахуванням впливу превентивних заходів і результатів моніторингу безпеки постачання електричної енергії. Кожен ризик оцінюють за вимірами (рівнями) його масштабу та ймовірності відповідно до таблиці ризиків, наведеної удодатку до цих Правил.
5. Міненерго до 01 грудня поточного року надає Регулятору результати оцінювання ризиків на наступний календарний рік та сформовані висновки щодо превентивних заходів для зниження ймовірності виникнення ризиків, які можуть призвести до критичних та значних наслідків.
Міненерго ухвалює рішення щодо результатів оцінювання ризиків, які можуть бути оприлюднені та які не підлягають оприлюдненню. Результати оцінювання ризиків, щодо яких Міненерго ухвалює рішення про оприлюднення, розміщують на офіційному веб-сайті Міненерго.
6. Учасники ринку та Регулятор співпрацюють з Міненерго та на його запит надають необхідну інформацію для оцінювання ризиків відповідно до цих Правил.
7. Для оцінювання ризиків можна залучати незалежних експертів, до яких слід застосовувати вимоги щодо нерозголошення інформації з обмеженим доступом.
V. Заходи із забезпечення безпеки постачання електричної енергії
1. Для забезпечення безпеки постачання електричної енергії на короткострокову перспективу Міненерго здійснює такі заходи:
1) щороку не пізніше 01 грудня року, що передує прогнозному, затверджує Прогнозний баланс електричної енергії ОЕС України на наступний рік та оприлюднює його на своєму офіційному веб-сайті;
2) щороку оцінює ризики та стан безпеки постачання електричної енергії, виходячи з результатів моніторингу безпеки постачання електричної енергії, та у разі потреби визначає превентивні заходи на наступний календарний рік;
3) щороку не пізніше 01 грудня затверджує тип та обсяги резервів палива для певних типів електростанцій на наступний календарний рік.
2. Для забезпечення безпеки постачання електричної енергії на довгострокову перспективу Міненерго у межах визначених законодавством повноважень вживає таких заходів:
1) розробляє державні цільові програми диверсифікації джерел і шляхів постачання первинних енергоресурсів;
2) зміцнює та розширює зовнішньоекономічні зв’язки з країнами-імпортерами/транзитерами щодо постачання первинних енергоресурсів;
3) у разі потреби ініціює перед Кабінетом Міністрів України та Регулятором покладення обов’язків на учасників ринку щодо надання послуг із забезпечення безпеки постачання електричної енергії;
4) забезпечує реалізацію та виконання заходів у паливно-енергетичному комплексі щодо захисту критичної інфраструктури відповідно до вимог Концепції створення державної системи захисту критичної інфраструктури, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 06 грудня 2017 року № 1009-р.
3. Для забезпечення безпеки постачання електричної енергії Державна інспекція енергетичного нагляду України здійснює функції щодо державного енергетичного нагляду в галузі електроенергетики відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії" та Положення про Державну інспекцію енергетичного нагляду України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2018 року № 77, зокрема щодо:
1) дотримання учасниками ринку вимог правил та інших нормативно-правових актів і нормативних документів з питань технічної експлуатації електричних станцій, установок зберігання енергії і мереж, технічного стану та обслуговування електричних установок і мереж;
( Підпункт 1 пункту 3 розділу V із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 324 від 27.09.2022 )
2) нагляду за наявністю та станом резервних автономних джерел живлення на об’єктах споживачів електричної енергії першої категорії та особливої групи першої категорії з надійності електропостачання;
3) нагляду за забезпеченням належного технічного стану елементів обладнання системної протиаварійної автоматики, встановлених у учасників ринку (у тому числі споживачів);
4) виконання доручень Міненерго щодо проведення моніторингу безпеки постачання електричної енергії в частині підтвердження готовності суб’єктів електроенергетики до роботи в осінньо-зимовий період, проходження грозового періоду, періодів високих та низьких температур, льодоходу та повені відповідно до програм моніторингів, затверджених Державною інспекцією енергетичного нагляду України.
( Пункт 3 розділу V доповнено підпунктом 4 згідно з Наказом Міністерства енергетики № 70 від 20.04.2021 )
4. Учасники ринку електричної енергії зобов’язані:
1) провадити свою діяльність, дотримуючись вимог цих Правил;
2) планувати та вживати заходів відповідно до цих Правил;
3) забезпечувати безпеку постачання електричної енергії в межах своєї компетенції;
4) згідно з цими Правилами надавати Міненерго, Регулятору та оператору системи передачі дані для моніторингу безпеки постачання електричної енергії;
5) невідкладно повідомляти Міненерго, Регулятора та оператора системи передачі про факти або обставини, що можуть спричинити загрозу для безпеки постачання електричної енергії;
6) виконувати заходи щодо забезпечення безпеки постачання електричної енергії споживачам, які отримали статус захищеного споживача, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 року № 1209 "Деякі питання постачання електричної енергії захищеним споживачам та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України";
( Пункт 4 розділу V доповнено підпунктом 6 згідно з Наказом Міністерства енергетики № 70 від 20.04.2021 )
7) забезпечити готовність до роботи в осінньо-зимовий період, проходження грозового періоду, періодів високих та низьких температур, льодоходу та повені відповідно до вимог нормативно-правових актів та нормативно-технічних документів з питань технічної експлуатації електричних станцій і мереж, технічного стану електричних установок і мереж.
( Пункт 4 розділу V доповнено підпунктом 7 згідно з Наказом Міністерства енергетики № 70 від 20.04.2021 )
5. Крім обов’язків, визначених пунктом 4 цього розділу, оператор системи передачі зобов’язаний:
1) забезпечувати операційну безпеку згідно з вимогами Кодексу системи передачі;
2) забезпечувати взаємодію із операторами систем передачі суміжних країн, зокрема за допомогою укладення та належного виконання угод/контрактів щодо надання аварійної взаємодопомоги, зокрема для здійснення спільного реагування та подолання наслідків кризової ситуації;
3) розробити та виконувати план забезпечення безпеки для захисту критичної інфраструктури та здійснювати його перегляд/оновлення у разі потреби відповідно до вимог Кодексу системи передачі;
4) кожні два роки до 31 травня звітувати Міненерго про види ризику, що становлять загрозу безпеці критичній інфраструктурі, з оцінюванням впливу виявлених загроз на безпеку постачання електричної енергії;

................
Перейти до повного тексту