1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
17.07.2017 № 591
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
18 серпня 2017 р.
за № 1024/30892
Про затвердження Інструкції з організації проведення та оформлення експертних проваджень у підрозділах Експертної служби Міністерства внутрішніх справ України
Відповідно до статей 7, 8 Закону України "Про судову експертизу" , Положення про Міністерство внутрішніх справ України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2015 року № 878, з метою забезпечення єдиного підходу до проведення та оформлення експертних проваджень Експертною службою МВС
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Інструкцію з організації проведення та оформлення експертних проваджень у підрозділах Експертної служби Міністерства внутрішніх справ України, що додається.
2. Державному науково-дослідному експертно-криміналістичному центру МВС (Федотов О.А.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Міністр А.Б. Аваков
ПОГОДЖЕНО:
Заступник Голови -
начальник Головного слідчого управління
Національної поліції України
генерал поліції третього рангу




О.Ф. Вакуленко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
внутрішніх справ України
17.07.2017 № 591
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
18 серпня 2017 р.
за № 1024/30892
ІНСТРУКЦІЯ
з організації проведення та оформлення експертних проваджень у підрозділах Експертної служби Міністерства внутрішніх справ України
І. Загальні положення
1. Ця Інструкція встановлює організаційно-управлінські засади діяльності Експертної служби МВС (Державного науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС (далі - ДНДЕКЦ) та науково-дослідних експертно-криміналістичних центрів (далі - НДЕКЦ)) з приймання, реєстрації, обліку, зберігання, дослідження та повернення ініціатору матеріалів, що надходять для проведення судової експертизи, експертних досліджень, та оформлення їх результатів (далі - експертне провадження).
2. У цій Інструкції терміни вживаються в таких значеннях:
експертне дослідження - дослідження, яке проводиться експертом на основі спеціальних знань матеріальних об’єктів, явищ і процесів, які містять інформацію про обставини події, за зверненням юридичних або фізичних осіб;
об’єкти дослідження - будь-які матеріальні носії інформації (сліди або їх копії, документи, речовини, зображення, вихідні дані тощо) та/або відомості про них та порівняльний матеріал, що надходять до ДНДЕКЦ, НДЕКЦ з метою дослідження під час проведення судової експертизи або експертного дослідження;
порівняльний матеріал - будь-які матеріальні носії інформації (сліди або їх копії, документи, речовини, зображення, вихідні дані тощо) та/або відомості про них, які надходять до ДНДЕКЦ, НДЕКЦ та використовуються для проведення порівняльного дослідження;
результат експертного провадження - належно оформлені результати проведених досліджень у вигляді висновку судового експерта, висновку експертного дослідження або повідомлення про неможливість проведення судової експертизи (експертного дослідження).
3. Організація діловодства, проведення судової експертизи, експертного дослідження та оформлення їх результатів регламентуються вимогами процесуального законодавства та нормативно-правовими актами у сфері судово-експертної діяльності та діловодства.
4. Оприлюднення та публічне використання відомостей з матеріалів експертного провадження допускається лише у випадках, передбачених законодавством.
5. Судові експерти ДНДЕКЦ, НДЕКЦ можуть залучатися для вирішення питань, що потребують застосування спеціальних знань, шляхом:
1) проведення судової експертизи матеріальних об’єктів, явищ і процесів, які містять інформацію про обставини події, на стадіях досудового розслідування та судового розгляду справ у кримінальному або виконавчому провадженнях, адміністративних, цивільних або господарських справ, справ про адміністративні правопорушення.
Підставою для проведення експертиз відповідно до чинного законодавства є процесуальний документ (постанова, ухвала) про призначення експертизи, складений уповноваженою на те особою (органом) (далі - ініціатор), або письмове звернення потерпілого чи сторони захисту кримінального провадження (далі - документ про призначення експертизи (залучення експерта)), у якому обов'язково зазначаються реквізити, перелік питань, поставлених експерту, а також об'єкти, що підлягають дослідженню.
Результати проведення судової експертизи оформлюються висновком експерта (додаток 1) відповідно до вимог процесуального законодавства України та цієї Інструкції;
2) проведення експертного дослідження матеріальних об’єктів, явищ і процесів, які містять інформацію про обставини події, за матеріалами звернень юридичних або фізичних осіб.
Експертні дослідження не проводяться за матеріалами, які:
отримані під час проведення оперативно-розшукової діяльності;
містяться в оперативно-розшуковій справі;
використовуються для підготовки матеріалів у справі про адміністративне правопорушення;
перебувають у кримінальному провадженні (досудовому розслідуванні і судовому провадженні).
Підставою для проведення експертного дослідження є письмова заява (лист) ініціатора експертного дослідження (юридичної або фізичної особи).
Результати проведеного експертного дослідження оформляються висновком експертного дослідження (додаток 2) згідно з вимогами, визначеними цією Інструкцію.
6. Проведення судової експертизи та експертного дослідження доручається працівникам ДНДЕКЦ, НДЕКЦ, які атестовані Експертно-кваліфікаційною комісією МВС як судові експерти за відповідною експертною спеціальністю.
Судові експертизи або експертні дослідження виконуються працівниками ДНДЕКЦ, НДЕКЦ за черговістю надходження. За клопотанням замовника черговість та строки виконання можуть змінюватися.
Судова експертиза проводиться після подання до ДНДЕКЦ, НДЕКЦ матеріалів, оформлених згідно з вимогами процесуального законодавства та цієї Інструкції.
7. У документі про призначення судової експертизи зазначаються:
місце й дата винесення постанови чи ухвали;
посада, звання та прізвище особи, що призначила експертизу (залучила експерта), найменування установи або суду, назва і номер справи (провадження);
обставини справи, які мають значення для проведення експертизи, підстави для призначення експертизи;
найменування експертної установи, експертам якої доручається проведення експертизи, або прізвище(а) експерта(ів);
запитання, які виносяться на вирішення експертові;
перелік об'єктів, що підлягають дослідженню (у тому числі зразків та інших матеріалів, надісланих експертові, або посилання на такі переліки, що містяться в матеріалах справи);
дані про особливості виявлення, вилучення, зберігання об'єкта дослідження або про інші обставини, що можуть або могли вплинути на його властивості та ознаки, з наданням належно засвідчених копій протоколів процесуальних дій;
інші дані, надання яких вимагає процесуальне законодавство або які мають значення для проведення судової експертизи.
У письмовій заяві про проведення експертного дослідження замовником зазначаються:
прізвище, ім’я та по батькові;
найменування юридичної особи;
місця реєстрації/проживання (місцезнаходження);
реквізити;
вид послуги;
запитання, які підлягають вирішенню;
перелік об'єктів дослідження, вихідних даних та зразків, що надаються.
У письмовій заяві про проведення експертного дослідження вказуються всі об’єкти та порівняльний матеріал із зазначенням найменування, кількості, міри ваги (маси), серії та номера об’єкта дослідження (виробу, документа, грошового знака тощо), інші відмінні індивідуальні ознаки.
Якщо запитання сформульовано нечітко або їх редакція незрозуміла, експерт невідкладно заявляє ініціатору клопотання про уточнення запитань. До вирішення заявленого експертом клопотання проведення судової експертизи або експертного дослідження призупиняється.
Якщо під час проведення судової експертизи або експертного дослідження об'єкт дослідження може бути пошкоджений або знищений, документ про призначення має містити дозвіл на його пошкодження або знищення, зміну стану чи властивостей.
У разі відсутності такого дозволу експерт, якому доручено виконання судової експертизи або експертного дослідження, заявляє клопотання експерта (додаток 3), яке разом із супровідним листом (додаток 4) надсилається ініціатору.
До виконання заявленого клопотання проведення судової експертизи або експертного дослідження призупиняється в цілому або в частині вирішення окремого запитання.
У разі невиконання заявленого експертом клопотання про надання додаткових матеріалів і зразків та вчинення інших дій, пов’язаних з проведенням експертизи, протягом 45 днів з дня направлення клопотання експерт повертає матеріали без виконання або не вирішує окреме(і) запитання, стосовно якого(их) не задоволено заявлене ним клопотання.
8. У документі про призначення комплексної або комісійної судової експертизи зазначаються її назва та установа(и), експертам якої(их) доручено її проведення, а в разі участі в її проведенні особи, яка не працює в експертній установі, за згодою, зазначаються прізвище, ім'я та по батькові, освіта, спеціальність, місце роботи, місце реєстрації цієї особи, інші дані.
Якщо проведення комплексної або комісійної судової експертизи доручено кільком експертним установам (судовим експертам), у документі про призначення судової експертизи (залучення судового експерта) зазначається, яка з них є провідною, тобто яка з них здійснює організацію проведення судової експертизи, зокрема координацію роботи експертів і зв'язок з ініціатором.
Документ про призначення комплексної або комісійної судової експертизи надсилається окремо кожній експертній установі (судовому експерту). Об'єкти дослідження і матеріали справи надсилаються провідній експертній установі (судовому експерту).
9. Об’єкти дослідження та порівняльний матеріал подаються до ДНДЕКЦ, НДЕКЦ в упакуванні, що забезпечує їх збереження від несанкціонованого доступу, і засвідчуються в установленому законодавством порядку.
Якщо після розпакування прийнятих об’єктів дослідження та порівняльного матеріалу установлено їх невідповідність переліку, зазначеному в документі про призначення, судовим експертом за участю керівника відділу (сектору, групи) ДНДЕКЦ, НДЕКЦ, у якому працює судовий експерт, складається акт про невідповідність (додаток 5) у двох примірниках. Про факт установленої невідповідності невідкладно інформується директор ДНДЕКЦ, НДЕКЦ, ініціатор (з наданням йому одного примірника акта) для прийняття рішення про доцільність подальшого проведення судової експертизи або експертного дослідження. До прийняття ініціатором рішення по суті проведення судової експертизи або експертного дослідження призупиняється. Другий примірник акта залишається в ДНДЕКЦ.
У разі ненадходження до ДНДЕКЦ, НДЕКЦ протягом 30 днів з дня направлення акта відповіді від ініціатора про прийняте рішення матеріали повертаються без виконання.
У разі неможливості подання об’єктів дослідження до ДНДЕКЦ, НДЕКЦ ініціатором забезпечуються доставлення (приїзд), необхідні умови та доступ судового експерта, якому доручено проведення судової експертизи або експертного дослідження, до такого об’єкта за його письмовим клопотанням.
10. Якщо в документі про призначення є запитання, що стосуються різних видів експертиз, не пов’язаних між собою, і не встановлено послідовність її проведення, директор або заступник директора ДНДЕКЦ, НДЕКЦ визначає, які запитання підлягають вирішенню у відповідному підрозділі та яка послідовність виконання різних видів експертиз, або доручає конкретній особі визначити разом з ініціатором послідовність вирішення запитань.
11. У випадках, передбачених законами та іншими нормативно-правовими актами, ініціатору призначення судової експертизи або експертного дослідження надсилається розрахунок вартості проведення судової експертизи або експертного дослідження.
12. Згідно з процесуальним законодавством судовими експертами ДНДЕКЦ, НДЕКЦ проводяться первинні, додаткові, повторні, комісійні та комплексні судові експертизи.
Порядок оформлення висновків експертів, складених за результатами проведення зазначених судових експертиз, визначається процесуальним законодавством України та цією Інструкцією.
13. До витрат часу на проведення судової експертизи або експертного дослідження включається час, фактично витрачений на:
проведення дослідження;
виконання робіт, які безпосередньо пов'язані з проведенням судової експертизи або експертного дослідження (виїзд на огляд об'єктів дослідження, надання та отримання консультацій тощо);
оформлення результатів проведеної судової експертизи або експертного дослідження.
14. За своєю складністю судова експертиза та експертне дослідження поділяються на категорії:
прості - під час проведення яких досліджуються не більше десяти однорідних об’єктів, вирішуються не більше трьох запитань та застосовуються не більше трьох загальнонаукових і/або спеціальних методів дослідження;
середньої складності - під час проведення яких досліджуються від десяти до двадцяти однорідних і/або не більше десяти різноманітних об’єктів, вирішуються не більше п’яти запитань та застосовуються від трьох до п’яти загальнонаукових і/або спеціальних методів дослідження;
складні (особливої складності) - під час проведення яких досліджуються від двадцяти до ста (більше ста) однорідних і/або від десяти до двадцяти (більше двадцяти) різноманітних об’єктів, вирішуються п’ять і більше (шість і більше) запитань, застосовуються п’ять і більше загальнонаукових і/або спеціальних методів дослідження та два (більше двох) загальнонаукових і/або спеціальних методів дослідження.
15. Строк проведення судової експертизи або експертного дослідження встановлюється директором, заступником директора ДНДЕКЦ, НДЕКЦ або керівником відповідного відділу (сектору) залежно від складності дослідження та з урахуванням завантаження фахівця і становить:
до 10 днів - щодо матеріалів, які належать до категорії простих досліджень;
до 30 днів - щодо матеріалів, які належать до категорії досліджень середньої складності;
до 60 днів - щодо матеріалів, які належать до категорії складних досліджень;
до 90 днів - щодо матеріалів, які належать до категорії досліджень особливої складності.
У разі значного завантаження експерта, коли в його провадженні перебуває одночасно більше десяти експертиз або менша кількість експертиз, якщо вони складні, указані строки можуть бути переглянуті або встановлені додатково з урахуванням необхідного реального (розумного) строку на їх виконання.
Якщо судову експертизу або експертне дослідження не може бути виконано протягом 30 днів, більш тривалий строк установлюється за письмовою згодою ініціатора після попереднього вивчення експертом наданих матеріалів.
Попереднє вивчення матеріалів при проведенні простих та середньої складності досліджень не має перевищувати відповідно п'яти та десяти робочих днів; при складних та особливо складних дослідженнях - відповідно п'ятнадцяти та двадцяти робочих днів.
У разі відмови ініціатора, який призначив судову експертизу або експертне дослідження, погодити запропонований більш тривалий строк проведення судової експертизи йому надається пропозиція щодо призначення проведення експертизи іншими суб'єктами судово-експертної діяльності, визначеними в статті 7 Закону України "Про судову експертизу" , при цьому матеріали повертаються ініціатору.
У разі невиконання заявленого експертом клопотання протягом 45 днів з дня направлення клопотання про надання додаткових або порівняльних матеріалів та вчинення інших дій, пов’язаних із проведенням експертизи, при надходженні від ініціатора (особи або органу, які призначили судову експертизу) листа про продовження строку виконання заявленого клопотання строк виконання клопотання може бути продовжено до 30 днів.
Матеріали справи повертаються без виконання та складається повідомлення про неможливість проведення судової експертизи (додаток 6) у разі:
несплати вартості судової експертизи або експертного дослідження впродовж 30 днів з дня отримання розрахунку вартості у порядку, передбаченому чинним законодавством;
незабезпечення доступу до об'єкта дослідження впродовж 30 днів з дня направлення клопотання (учинення перешкод з боку сторін, що беруть участь у справі, в обстеженні об'єкта).
Строк проведення судової експертизи або експертного дослідження починається з робочого дня, наступного за днем надходження матеріалів до експертної установи, і закінчується в день складання висновку експерта, висновку експертного дослідження або повідомлення про неможливість проведення судової експертизи або експертного дослідження.
У строк проведення судової експертизи або експертного дослідження не включається строк виконання клопотання експерта та усунення допущених ініціатором (особою або органом, які призначили судову експертизу) недоліків.
Клопотання експерта може бути надіслано особі або ініціатору (особі або органу, які призначили судову експертизу) у строк, що не перевищує половини строку проведення судової експертизи, визначеного цією Інструкцією.
16. Під час проведення судової експертизи або експертного дослідження з метою виконання певного завдання експертами застосовуються відповідні методи дослідження (загальні, загальнонаукові, спеціальні), методики проведення судової експертизи, нормативно-правові акти та нормативні документи (міжнародні, національні та галузеві стандарти, технічні умови, правила, норми, положення, інструкції, рекомендації, переліки, настановчі документи Держспоживстандарту України), а також чинні стандарти УРСР та державні класифікатори, галузеві стандарти та технічні умови СРСР, науково-технічна, довідкова література, програмні продукти, мережа Інтернет тощо.
До загальних методів належать категорії та закони діалектичної логіки, формально-логічні методи пізнання (аналіз, синтез, узагальнення, індукція та дедукція, гіпотеза), аналогія.
Загальнонауковими є спостереження, вимірювання, опис, експеримент, порівнювання, моделювання, реконструкція.
Спеціальними методами є візуальні, морфологічні, мікроскопічні, фотографічні, фізичні, хімічні, біологічні, математичні.
Вказаний перелік методів не є вичерпним.
17. Під час проведення судової експертизи та експертного дослідження використовуються загальнотехнічні та криміналістичні технічні засоби.
18. Вибір певних методик, методів дослідження, технічних засобів та визначення послідовності їх застосування належать до компетенції судового експерта.
При цьому спочатку судовий експерт повинен використати неруйнівні методи і тільки в разі, якщо в результаті їх застосування не досягнуто мети дослідження, застосовувати руйнівні методи відповідно до пункту 7 цього розділу.
ІІ. Організація приймання, реєстрації матеріалів, поданих в експертне провадження, та видачі або надіслання ініціаторам результатів експертних проваджень та об’єктів дослідження
1. Організація приймання, реєстрації матеріалів, поданих в експертне провадження, та їх передача для виконання:
1) приймання документів про призначення, матеріалів та об’єктів дослідження, які доставлено до ДНДЕКЦ, НДЕКЦ безпосередньо ініціатором або за його дорученням уповноваженою особою, здійснюється працівником підрозділу документального забезпечення ДНДЕКЦ, НДЕКЦ (далі - працівник ДЗ) у приміщенні для приймання-видачі матеріалів експертних проваджень (далі - кімната приймання-видачі);
матеріали, оформлені згідно з вимогами процесуального законодавства та цієї Інструкції, до ДНДЕКЦ, НДЕКЦ також можуть доставлятися засобами поштового зв’язку, кур’єрською або фельд’єгерською службами;
об’єкти, які не підлягають надісланню поштою, подаються безпосередньо до ДНДЕКЦ, НДЕКЦ;
передача документів про призначення і матеріалів та об’єктів досліджень засобами електронного зв’язку не допускається;
2) кімната приймання-видачі оснащується необхідними технічними засобами, які забезпечують збереження матеріалів та об’єктів, що подаються на дослідження, обмеження доступу третіх осіб та відеофіксацію процесу отримання та видачі матеріалів і об’єктів експертних проваджень;
3) під час отримання документів про призначення, матеріалів та об’єктів дослідження, які доставлено до ДНДЕКЦ, НДЕКЦ безпосередньо ініціатором, працівник ДЗ, а в разі призначення комплексної або баготооб’єктної експертизи - разом із працівниками відділів (секторів), уповноваженими керівництвом ДНДЕКЦ, НДЕКЦ, перевіряє наявність супровідних листів, документів про призначення, правильність їх оформлення (адресування, наявність підписів, вихідних реєстраційних даних, інших необхідних реквізитів), наявність і цілісність додатків, стану упакування об’єктів дослідження;
у разі надходження на дослідження зброї, вибухонебезпечних об’єктів, біологічних об’єктів, наркотичних засобів та (або) об’єктів у межах здійснення комплексних або багатооб’єктних експертиз отримання документів про призначення, матеріалів та об’єктів дослідження здійснюється працівником ДЗ разом з працівниками відділів (секторів), уповноваженими керівництвом ДНДЕКЦ, НДЕКЦ;
вибухонебезпечні об’єкти дослідження приймаються за наявності оригіналу довідки спеціаліста-вибухотехніка про категорію вибухонебезпечності об’єктів дослідження;
4) матеріали, які подаються безпосередньо ініціатором, але наявні не в повному обсязі, об’єкти дослідження і порівняльний матеріал, неупаковані або упакування яких не забезпечує їх збереження від несанкціонованого доступу чи не засвідчене особою в передбаченому законодавством порядку, або матеріали, які не відповідають вимогам, викладеним у підпункті 3 цього пункту, що унеможливлює організацію проведення судової експертизи або експертного дослідження, не підлягають прийняттю та невідкладно повертаються ініціатору для усунення виявлених недоліків;
про факт відмови працівника ДЗ прийняти матеріали невідкладно складається довідка про невідповідність (додаток 7) у двох примірниках. Один примірник надається ініціатору, другий - зберігається в підрозділі документального забезпечення ДНДЕКЦ, НДЕКЦ;
у разі надходження таких матеріалів засобами поштового зв’язку, кур’єрською або фельд’єгерською службами директор або заступник директора ДНДЕКЦ, НДЕКЦ доручає працівнику ДЗ або уповноваженій особі повідомити про це ініціатора телефоном та скласти довідку про невідповідність у двох примірниках. Один з примірників разом з матеріалами терміново повертається ініціаторові для усунення виявлених невідповідностей, інший - зберігається у підрозділі документального забезпечення ДНДЕКЦ, НДЕКЦ;
5) за відсутності порушень, визначених у підпункті 4 цього пункту, усі матеріали підлягають обов’язковій реєстрації в підрозділі документального забезпечення ДНДЕКЦ, НДЕКЦ;
6) з метою підтвердження прийняття матеріалів працівник ДЗ засвідчує особистим підписом на другому примірнику чи супровідному документі із зазначенням прізвища та дати;
надані на дослідження зброя, вибухонебезпечні об’єкти, біологічні об’єкти, наркотичні засоби та (або) об’єкти за комплексними або багатооб’єктними експертизами невідкладно передаються для подальшого зберігання до відповідного відділу (сектору);
7) відразу після прийняття матеріалів до них долучається папка-справа експертного провадження (далі - папка-справа), до якої обов’язково вноситься інформація про спосіб доставки, особу, яка доставила об’єкти, особу працівника відділу (сектору), якій передано об’єкти досліджень для зберігання у відділі (секторі), та здійснюється їх реєстрація;
8) після реєстрації матеріали впродовж робочого дня або наступного робочого дня передаються на розгляд директору або заступнику директора ДНДЕКЦ, НДЕКЦ;
9) працівникам ДЗ та іншим працівникам ДНДЕКЦ, НДЕКЦ заборонено розкривати упаковані об’єкти досліджень;
розкриття упакувань об’єктів досліджень проводиться виключно судовим експертом (експертами), якому (яким) доручено виконання судової експертизи або експертного дослідження;
10) об’єкти дослідження та порівняльний матеріал, які надійшли для проведення судової експертизи або експертного дослідження, зберігаються в умовах, що виключають їх втрату і псування;
11) порядок приймання, зберігання та видачі об’єктів дослідження, у тому числі зразків, заходи безпеки та порядок поводження з вибухонебезпечними об’єктами, зброєю та боєприпасами, які надійшли для проведення судової експертизи або експертного дослідження, визначаються відповідними інструкціями;
12) після розгляду матеріалів директором або заступником директора ДНДЕКЦ, НДЕКЦ та вчинення резолюції щодо доручення організації виконання судової експертизи або експертного дослідження керівнику відповідного підрозділу працівником ДЗ вносяться відповідні записи до реєстраційного журналу визначеного номенклатурою справ ДНДЕКЦ, НДЕКЦ та видаються під підпис зазначеному керівнику для організації подальшого виконання. Про це робиться відповідна відмітка у папці-справі.
2. Організація видачі або надіслання ініціаторам результатів експертних проваджень:
1) після оформлення результатів експертних проваджень і всіх передбачених цією Інструкцією або іншими нормативно-правовими актами супровідних документів матеріали експертних проваджень разом з об’єктами дослідження передаються до підрозділу документального забезпечення ДНДЕКЦ, НДЕКЦ для реєстрації та подальшого їх надіслання ініціаторові, про що в папці-справі вчиняється відповідний запис;
об’єкти дослідження передаються до підрозділу ДЗ ДНДЕКЦ, НДЕКЦ в упакованому вигляді, якщо інше не передбачено особливостями їх зберігання та видачі;
2) видача та надіслання працівником ДЗ вихідної кореспонденції відбуваються згідно з вимогами законодавчих актів України;
3) надіслання результатів експертних проваджень засобами електронного зв’язку не допускається;
4) результати експертних проваджень разом з об’єктами дослідження підлягають поверненню ініціаторові шляхом:
видачі ініціатору за пред’явленням документа, що посвідчує особу, або уповноваженій ним особі за належно оформленим дорученням (наявність дати, підпису ініціатора, завіреного печаткою установи);
надіслання поштовим зв'язком спеціального призначення (кур’єрською або фельд’єгерською службою) за погодженням (письмовою вимогою ініціатора), крім об’єктів, які підлягають надісланню поштою (великогабаритні предмети, вибухові та легкозаймисті речовини, рідини, дорогоцінні метали та каміння, вогнепальна зброя, патрони, боєприпаси, сильнодіючі, отруйні речовини тощо);
об’єкти, що не підлягають надісланню поштою, видаються в ДНДЕКЦ, НДЕКЦ;
транспортування об’єктів дослідження, що не підлягають надісланню поштою, кур’єрською та фельд’єгерською службами, забезпечує ініціатор;
5) видача результатів експертних проваджень та об’єктів дослідження здійснюється в кімнаті приймання-видачі;
6) якщо результати експертних проваджень та об’єкти дослідження отримує ініціатор, факт отримання засвідчується ним шляхом проставляння у відповідному журналі обліку підрозділу документального забезпечення ДНДЕКЦ, НДЕКЦ та папці-справі свого прізвища, підпису, даних документа, що посвідчує його особу, дати і часу отримання;
у разі отримання результатів експертних проваджень та об’єктів дослідження уповноваженою на це особою додатково додається доручення, яке долучається до папки-справи;
7) надіслання або видача результатів експертних проваджень та об’єктів дослідження без реєстрації в підрозділі ДЗ ДНДЕКЦ, НДЕКЦ забороняється;
8) працівнику ДЗ забороняється надсилати ініціаторам результати експертних проваджень без об’єктів, що досліджувалися, крім випадків, коли об’єкти було передано для подальшого дослідження до іншого структурного підрозділу ДНДЕКЦ, НДЕКЦ або іншої експертної установи, чи повністю знищено під час проведення експертного дослідження, або в інших випадках, передбачених законодавством;
9) матеріали завершених експертних проваджень формуються у відповідні номенклатурні справи та зберігаються в підрозділі документального забезпечення ДНДЕКЦ, НДЕКЦ.
ІІІ. Організація проведення судової експертизи та експертного дослідження
1. Після надходження до ДНДЕКЦ, НДЕКЦ документа про призначення та його реєстрації директор або заступник директора розглядає отримані матеріали і доручає керівнику відповідної лабораторії (відділу, сектору) (далі - підрозділ) організувати проведення судової експертизи або експертного дослідження або безпосередньо призначає судового(их) експерта(ів) з урахуванням спеціалізації та кваліфікації чи передоручає проведення судової експертизи або експертного дослідження іншому судовому експерту.
Якщо в ДНДЕКЦ, НДЕКЦ не проводяться певні види судових експертиз або немає фахівців з певної галузі спеціальних знань, директор або заступник директора ДНДЕКЦ, НДЕКЦ організовує інформування про це ініціатора та повернення матеріалів без виконання.
Якщо під час проведення судової експертизи виникає потреба залучити до вирішення певних запитань фахівців інших наукових установ, організацій тощо, директор або заступник директора ДНДЕКЦ, НДЕКЦ за письмовим клопотанням судового експерта, якому доручено проведення судової експертизи, інформує ініціатора про необхідність залучення до її проведення фахівця, який відповідає вимогам Закону України "Про судову експертизу" та процесуального законодавства України. Залучення такого фахівця проводиться з дотриманням вимог процесуального законодавства України.
Судовий експерт при проведенні судової експертизи попереджається про відповідальність за завідомо неправдивий висновок та відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов’язків, передбачену відповідними статтями Кримінального кодексу України.
У разі призначення первинної, додаткової, повторної, комісійної або комплексної судової експертизи, яка за процесом дослідження, наданими матеріалами (об’єктами) чи визначенням процесуального законодавства не є такою по суті, директор або заступник директора ДНДЕКЦ, НДЕКЦ має право змінити її статус та організовує її проведення відповідно до визначеного ним статусу. У вступній частині висновку зазначаються мотиви зміни її процесуального визначення відповідно до законодавства.
2. Організовуючи виконання призначеної комплексної судової експертизи, директор або заступник директора ДНДЕКЦ, НДЕКЦ доручає її проведення відповідним підрозділам і визначає, який з них є провідним.
Керівник провідного підрозділу за погодженням з керівниками інших підрозділів формує комісію експертів і визначає голову експертної комісії.
Якщо комплексна експертиза виконується експертами кількох експертних установ, експертна комісія формується керівником провідної експертної установи разом з керівниками інших експертних установ-співвиконавців. Голову експертної комісії призначає керівник провідної експертної установи.
3. Судовий експерт, призначений головою комісії, не має переваг перед іншими співвиконавцями при вирішенні поставлених запитань.
Голова комісії разом з функцією судового експерта виконує такі організаційні функції:
скликає нараду експертів, на якій ознайомлює їх з документом про призначення судової експертизи та матеріалами, які надійшли на дослідження;
організовує розроблення спільної програми досліджень, у тому числі з визначенням послідовності та строків виконання окремих досліджень; у разі неузгодження дій експертної комісії під час виконання досліджень чи порушення їх послідовності повідомляє про це директора провідної експертної установи;
організовує попереднє вивчення об’єктів дослідження членами комісії;
здійснює зв'язок з керівниками експертних установ (підрозділів), працівники яких є членами комісії, контролює строки проведення окремих досліджень і координує виконання всієї програми досліджень;
керує проміжними та підсумковими нарадами експертів;
складає проект висновку (повідомлення про неможливість проведення судової експертизи чи експертного дослідження) або доручає його складання одному з членів комісії.
4. Якщо протягом 30 днів з моменту надходження матеріалів одним із членів комісії з експертної установи-співвиконавця не розпочато проведення комплексної експертизи, а без її результатів подальше проведення досліджень іншими членами комісії неможливе, директор, що здійснював організацію роботи комісії, повідомляє про це ініціатора. Якщо після цього протягом 30 днів ініціатором не буде вжито заходів з організації роботи комісії, матеріали повертаються замовнику без виконання.
5. Якщо комплексна експертиза не може бути проведена силами експертів ДНДЕКЦ, НДЕКЦ, директор повідомляє про це ініціатора та інформує про необхідність залучення до проведення судової експертизи фахівця, який відповідає вимогам Закону України "Про судову експертизу" та процесуального законодавства України.
6. У разі надходження до ДНДЕКЦ, НДЕКЦ документа про призначення повторної судової експертизи директор, заступник директора чи керівник відповідного підрозділу доручає її проведення судовому(им) експерту(ам) з урахуванням вимог, визначених процесуальним законодавством України.
Висновок експерта, складений за результатами проведеної повторної судової експертизи, оформлюється згідно з вимогами процесуального законодавства України та розділів V, VI цієї Інструкції.
7. Під час проведення судової експертизи або експертного дослідження судовий експерт повинен уживати заходів зі збереження наданих об'єктів, аби не допустити їх втрату, знищення або пошкодження.
У разі пошкодження чи знищення об’єкта в процесі проведення судової експертизи або експертного дослідження до висновку експерта або експертного дослідження за наявності відповідного дозволу ініціатора вноситься відповідний запис. Пошкоджені під час дослідження об'єкти або їх залишки разом з висновком експерта або експертного дослідження повертаються ініціатору.
Документальні матеріали, які є об’єктами дослідження та зразками, позначаються відповідними штампами (додаток 8), крім дійсних документів, які перебувають в офіційному обігу, про що робиться відмітка у висновку експерта або експертного дослідження, і після проведення судової експертизи або експертного дослідження разом зі складеним висновком повертаються ініціатору.
8. Результати експертного провадження розглядаються керівником відповідного підрозділу, директором або заступником директора стосовно дотримання виконавцем методик проведення судових експертиз, після чого їх надсилають ініціатору.
Якщо при ознайомленні з висновком експерта або експертного дослідження буде встановлено, що дослідження проведено з повним або частковим недотриманням методики проведення судових експертиз, керівник відповідного підрозділу, директор або заступник директора має право повернути висновок на доопрацювання.
У разі письмової незгоди експерта, який проводив судову експертизу, усунути виявлені недоліки директор або заступник директора має право передоручити проведення судової експертизи комісії судових експертів, до складу якої включається також судовий експерт, який проводив попереднє дослідження.
Якщо при ознайомленні з повідомленням про неможливість проведення експертизи буде встановлено, що його оформлено з порушенням вимог, зазначених у розділах V та VІ цієї Інструкції, указані підстави недостатньо обґрунтовані, керівник відповідного підрозділу, директор або заступник директора повинен повернути його на доопрацювання.
ІV. Проведення судової експертизи та експертного дослідження
1. Після отримання матеріалів судової експертизи або експертного дослідження судовий експерт, якому доручено його виконання, проводить дослідження за алгоритмом, визначеним пунктом 2 цього розділу.
Судовий експерт може провести дослідження з поставлених на вирішення запитань у порядку, обумовленому логічною послідовністю проведення експертного дослідження.
2. Під час проведення судової експертизи або експертного дослідження експерт повинен дотримуватися таких вимог:
1) на початковій стадії попереднього дослідження судовим експертом з’ясовується мета дослідження, здійснюється оцінка наданих матеріалів з погляду достатності для вирішення поставлених запитань, формування загальної уяви про досліджувані об’єкти, явища, події, їх ознаки, побудови гіпотез та планування експертного дослідження;
під час проведення попереднього дослідження судовим експертом здійснюються:
ознайомлення з наданими матеріалами (постанова, ухвала, клопотання, звернення, матеріали кримінального провадження, цивільної, адміністративної, господарської справи тощо), установлення цілісності упакування, наявності об’єктів дослідження (досліджуваних та порівняльних), їх відповідності переліку в супровідних документах;
ілюстрація упакування, об'єктів дослідження;
вивчення стану об’єктів дослідження (їх цілісність, відсутність змін, спричинених транспортуванням тощо);
вивчення оформлення порівняльних об’єктів (зразків) відповідно до вимог процесуального законодавства;
установлення достатності та якості отриманих матеріалів, об’єктів дослідження;
установлення порівнянності об’єктів дослідження;
вивчення питання необхідності порушення клопотань щодо надання додаткових матеріалів і зразків та вчинення інших дій, пов’язаних із проведенням експертизи;
визначення необхідного комплексу методів дослідження і послідовності їх застосування;
2) на стадії роздільного дослідження судовим експертом проводиться всебічне і повне вивчення властивостей та ознак досліджуваних об'єктів, явищ, процесів. Під час проведення ідентифікаційних експертиз дослідження починається з тих об’єктів, що ідентифікуються. Формується проміжний висновок про придатність об’єктів для ідентифікації (ототожнення) або установлення групової належності, установлення механізму дії, наслідків події тощо;

................
Перейти до повного тексту