1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
24.07.2017 № 621
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
14 серпня 2017 р.
за № 998/30866
Про затвердження Порядку спільних дій Національної поліції України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій та Експертної служби Міністерства внутрішніх справ України під час проведення огляду місця пожежі, виявлення, припинення, попередження та розслідування кримінальних правопорушень та інших подій, пов’язаних з пожежами
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства внутрішніх справ № 515 від 20.06.2019 № 73 від 08.02.2024 )
Відповідно до Кримінального процесуального кодексу України, статті 23 Закону України "Про Національну поліцію", підпункту 57 пункту 4 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року № 1052, з метою вдосконалення організації взаємодії посадових осіб Національної поліції України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій та Експертної служби Міністерства внутрішніх справ України на місці пожежі НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок спільних дій Національної поліції України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій та Експертної служби Міністерства внутрішніх справ України під час проведення огляду місця пожежі, виявлення, припинення, попередження та розслідування кримінальних правопорушень та інших подій, пов’язаних з пожежами, що додається.
2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства надзвичайних ситуацій України від 30 листопада 2012 року № 1106/1377 "Про затвердження Порядку спільних дій органів внутрішніх справ, Державної інспекції техногенної безпеки України та Міністерства надзвичайних ситуацій України під час проведення огляду місця пожежі, виявлення, припинення, попередження та розслідування кримінальних правопорушень, пов’язаних з пожежами", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 28 грудня 2012 року за № 2220/22532.
3. Департаменту формування політики щодо підконтрольних Міністрові органів влади та моніторингу МВС (Боднар В.Є.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на державного секретаря Міністерства внутрішніх справ України, голів Національної поліції України та Державної служби України з надзвичайних ситуацій.

Міністр

А.Б. Аваков
ПОГОДЖЕНО:

Тимчасово виконуючий обов'язки
Голови Державної служби України
з надзвичайних ситуацій

Перший заступник
Генерального прокурора України

Голова Національної поліції України
генерал поліції третього рангу




О. Мельчуцький


Д. Сторожук


С.М. Князєв
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства внутрішніх
справ України
24.07.2017 № 621
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
14 серпня 2017 р.
за № 998/30866
ПОРЯДОК
спільних дій Національної поліції України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій та Експертної служби Міністерства внутрішніх справ України під час проведення огляду місця пожежі, виявлення, припинення, попередження та розслідування кримінальних правопорушень та інших подій, пов'язаних з пожежами
( У тексті Порядку: слова "Український науково-дослідний інститут цивільного захисту" у всіх відмінках замінено словами "Інститут державного управління та наукових досліджень з цивільного захисту" у відповідних відмінках; слово "УкрНДІЦЗ" замінено словами "ІДУ НД ЦЗ" згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 73 від 08.02.2024 )
I. Загальні положення
1. Цей Порядок визначає завдання, функції, права та обов’язки посадових осіб Національної поліції України (далі - поліція), ДСНС, Експертної служби МВС під час проведення огляду місця пожежі, виявлення, припинення, попередження та розслідування кримінальних правопорушень та інших подій, пов'язаних з пожежами.
2. Організація взаємодії щодо виявлення, попередження, припинення та розслідування кримінальних правопорушень, пов’язаних з пожежами, має на меті:
захист прав, інтересів і свобод, життя і здоров'я людини та громадянина, суспільства та держави від протиправних посягань;
установлення причин виникнення пожеж, а також винних у цьому осіб та притягнення їх до відповідальності;
забезпечення охорони соціальних та майнових прав осіб;
запобігання кримінальним правопорушенням.
3. Відповідно до вимог законодавства для розслідування кримінальних правопорушень, пов’язаних з пожежами:
органи (підрозділи) поліції проводять слідчі (розшукові) дії та негласні слідчі (розшукові) дії, спрямовані на виявлення, фіксацію та збирання доказів, установлення обставин виникнення пожеж, а також умов, що призвели до їх виникнення, установлення осіб, причетних до вчинення правопорушень, та їх притягнення до відповідальності згідно з вимогами чинного законодавства, забезпечення відшкодування збитків, завданих потерпілим;
територіальні органи ДСНС залучаються для установлення причин виникнення пожеж, а також обставин та умов, що сприяли їх виникненню.
4. Посадові особи поліції, ДСНС та Експертної служби МВС у межах повноважень при виявленні, попередженні, припиненні та розслідуванні кримінальних правопорушень та інших подій, пов'язаних з пожежами, повинні у взаємодії зі спеціалістами інших служб, у залученні яких виникла потреба, уживати заходів щодо всебічного, повного і неупередженого дослідження обставин події або кримінального правопорушення.
5. Структурні підрозділи центрального органу управління поліції, головних управлінь Національної поліції України в Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, областях, м. Києві (далі - ГУНП), їх територіальні (відокремлені) підрозділи (далі - територіальні підрозділи ГУНП), ДСНС та її територіальні органи, Експертна служба МВС (Державний науково-дослідний експертно-криміналістичний центр МВС України (далі - ДНДЕКЦ) та територіальні підрозділи - науково-дослідні експертно-криміналістичні центри (далі - НДЕКЦ)), уживають усіх можливих необхідних заходів щодо ефективного реагування на пожежі та координації діяльності підрозділів на місці події.
6. У межах повноважень центральний орган управління поліції, ГУНП, територіальні підрозділи ГУНП, ДСНС та її територіальні органи, в тому числі їх підпорядковані підрозділи, здійснюють обмін інформацією щодо кількості пожеж та матеріалами за результатами розслідування пожеж.
( Пункт 6 розділу I в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 73 від 08.02.2024 )
7. Експертна служба МВС у межах повноважень:
забезпечує підпорядковані структурні підрозділи, які проводять судові пожежно-технічні експертизи та експертні дослідження (вибухотехнічні підрозділи Експертної служби МВС), необхідними технічними засобами, витратними матеріалами та обладнанням;
під час проведення судової пожежно-технічної експертизи діє відповідно до вимог Кримінального процесуального кодексу України(далі - КПК України) та Закону України "Про судову експертизу";
забезпечує проведення судової пожежно-технічної експертизи.
( Абзац четвертий пункту 7 розділу I в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 515 від 20.06.2019 )
8. Керівники ДНДЕКЦ та НДЕКЦ:
забезпечують підконтрольні структурні підрозділи необхідними технічними засобами, витратними матеріалами і обладнанням для проведення судових пожежно-технічних експертиз та експертних досліджень;
забезпечують проведення судової пожежно-технічної експертизи;
( Абзац третій пункту 8 розділу I в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 515 від 20.06.2019 )
забезпечують участь працівників ДНДЕКЦ та НДЕКЦ як спеціалістів для участі в проведенні огляду місця події;
( Пункт 8 розділу I доповнено новим абзацом четвертим згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 515 від 20.06.2019 )
надають допомогу органам (підрозділам) поліції в плануванні і проведенні занять у системі службової підготовки з посадовими особами поліції та ДСНС щодо виявлення та розслідування кримінальних правопорушень, пов'язаних з пожежами.
9. ДСНС у межах повноважень:
за дорученням слідчого як керівника слідчо-оперативної групи здійснює відповідні заходи та виконує дії на місці пожежі, спрямовані на виявлення і фіксацію доказів, установлення обставин та причин виникнення пожеж, а також умов, що призвели до їх виникнення і поширення;
щокварталу здійснює перевірки роботи територіальних органів ДСНС з питань дотримання законодавства при здійсненні досліджень обставин та причин виникнення пожеж, якості ведення обліково-реєстраційної звітності;
організовує забезпечення дослідно-випробувальних лабораторій (далі - ДВЛ) територіальних органів ДСНС та Інститут державного управління та наукових досліджень з цивільного захисту (далі - ІДУ НД ЦЗ) необхідними технічними засобами, витратними матеріалами та обладнанням для дослідження пожеж із застосуванням фізико-хімічних методів досліджень.
10. Керівники ГУНП у межах повноважень:
забезпечують виконання покладених на поліцію завдань щодо проведення якісного і повного дослідження місць пожеж, розслідування кримінальних правопорушень, пов'язаних з пожежами, установлення осіб, які їх учинили, забезпечують контроль за результатами цієї роботи;
в структурних підрозділах ГУНП та територіальних підрозділах ГУНП в межах компетенції забезпечують закріплення осіб, відповідальних за організацію роботи, пов’язаної з виявленням, припиненням, попередженням та розслідуванням кримінальних правопорушень та інших подій, пов’язаних з пожежами;
забезпечують виїзди керівників слідчих управлінь (відділів, відділень) та оперативних підрозділів на місця пожеж, унаслідок яких загинуло дві і більше особи, постраждало три i більше особи; площа пожежі складає одну тисячу та більше метрів квадратних; завдано збитків у розмірі однієї тисячі та більше неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; відбулося загоряння більше двох транспортних засобів в одному місці для організації проведення оглядів місць подій і слідчих (розшукових) дій, спільних дій з фіксації обстановки на місці пожежі, установлення причин пожеж та виявлення осіб, причетних до їх учинення;
( Абзац четвертий пункту 10 розділу I в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 73 від 08.02.2024 )
залучають відповідальних осіб територіальних органів ДСНС на місця пожеж, унаслідок яких завдано збитків у розмірі однієї тисячі та більше неоподатковуваних мінімумів доходів громадян та/або загинуло дві і більше, постраждало три і більше осіб, для організації проведення якісних оглядів місць подій і слідчих (розшукових) дій, спільних дій з фіксації обстановки на місці пожежі, установлення причин пожеж та виявлення винних у їх учиненні осіб;
( Абзац шостий пункту 10 розділу I виключено на підставі Наказу Міністерства внутрішніх справ № 73 від 08.02.2024 )
організовують проведення занять із залученням слідчих, працівників оперативних підрозділів, вибухотехнічних підрозділів, НДЕКЦ, посадових осіб територіальних органів ДСНС та їх підпорядкованих підрозділів, ІДУ НД ЦЗ щодо відпрацювання практичних прийомів роботи на місцях пожеж, тактики і методики розслідування кримінальних правопорушень, пов'язаних з пожежами;
( Абзац шостий пункту 10 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 73 від 08.02.2024 )
щокварталу заслуховують на нарадах керівництва ГУНП звіти керівників підпорядкованих служб про результати проведення оглядів місць пожеж, виявлення, попередження та припинення правопорушень, пов’язаних з пожежами, їх розслідування, установлення осіб, які їх учинили. Своєчасно надають необхідну методичну та практичну допомогу територіальним підрозділам ГУНП для покращення роботи у зазначеному напрямку.
11. Начальники територіальних органів ДСНС в межах повноважень:
забезпечують виїзд відповідальних осіб територіальних органів ДСНС на місця пожеж, унаслідок яких завдано збитків у розмірі однієї тисячі та більше неоподатковуваних мінімумів доходів громадян та/або загинуло дві і більше, постраждало три і більше осіб, для організації проведення роботи на місцях пожеж та взаємодії з посадовими особами ГУНП та територіальних підрозділів ГУНП;
забезпечують участь посадових осіб територіальних органів ДСНС та ДВЛ у проведенні ГУНП та територіальними підрозділами ГУНП занять щодо відпрацювання практичних прийомів роботи на місцях пожеж, тактики і методики розслідування кримінальних правопорушень, пов’язаних з пожежами;
щокварталу розглядають на нарадах територіальних органів ДСНС результати роботи посадових осіб підпорядкованих підрозділів територіальних органів ДСНС на місцях пожеж;
( Абзац четвертий пункту 11 розділу I в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 73 від 08.02.2024 )
наказом визначають список відповідальних осіб територіального органу ДСНС, які виїжджають на пожежі, що мають суспільний резонанс, та/або пожежі, унаслідок яких загинуло дві і більше особи, постраждало три i більше особи; посадових осіб підпорядкованих підрозділів територіальних органів ДСНС, які виїжджають на кожну пожежу та беруть участь у розслідуванні пожежі, затверджують графік їх цілодобового чергування та забезпечують на час чергування службовими транспортними засобами; забезпечують службовими транспортними засобами відповідальних осіб територіального органу ДСНС та посадових осіб ДВЛ для своєчасного прибуття на місце пожежі;
( Пункт 11 розділу I доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 73 від 08.02.2024 )
щодня ознайомлюються з оперативною обстановкою на відповідній адміністративно-територіальній одиниці.
( Пункт 11 розділу I доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 73 від 08.02.2024 )
12. Керівники структурних підрозділів ГУНП та територіальних підрозділів ГУНП, територіальних органів ДСНС та їх підпорядкованих підрозділів у межах повноважень:
( Абзац перший пункту 12 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 73 від 08.02.2024 )
забезпечують виїзди слідчо-оперативних груп поліції (далі - СОГ), уповноважених посадових осіб територіальних органів ДСНС та їх підпорядкованих підрозділів на кожну пожежу;
( Абзац другий пункту 12 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 73 від 08.02.2024 )
організовують роботу щодо виявлення осіб, схильних до вчинення підпалів (особи, що страждають на психічні захворювання, піромани тощо), раніше засуджених за вчинення аналогічних кримінальних правопорушень, їх перевірки на причетність до вчинення підпалів.
13. Керівники вибухотехнічних підрозділів ГУНП:
забезпечують структурні підрозділи необхідними технічними засобами, витратними матеріалами та обладнанням для проведення оглядів місця події (пожеж);
забезпечують залучення працівників вибухотехнічних підрозділів до проведення огляду місця події (пожежі), унаслідок якої загинуло дві та більше, постраждало три і більше осіб; площа пожежі складає 1000 та більше метрів квадратних; завдано збитків у розмірі однієї тисячі та більше неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; відбулося загоряння більше двох транспортних засобів в одному місці, для організації проведення якісних оглядів місць подій, спільних дій з фіксації обстановки на місці пожежі та установлення причин пожеж;
забезпечують участь підлеглих у проведенні занять у системі службової підготовки з посадовими особами територіальних підрозділів поліції та територіальних органів ДСНС щодо виявлення та розслідування кримінальних правопорушень, пов'язаних з пожежами.
II. Обов'язки посадових осіб органів (підрозділів) поліції та територіальних органів ДСНС, які здійснюють контроль за попередженням, виявленням, припиненням і розслідуванням кримінальних правопорушень та інших подій, пов'язаних з пожежами
1. Відповідальна особа слідчого управління ГУНП:
здійснює контроль за станом розслідування кримінальних правопорушень, розпочатих внаслідок виникнення пожеж, зареєстрованих на території області; вивчає кримінальні провадження про нерозкриті правопорушення вказаних категорій, не менше одного разу на тиждень готує пропозиції для їх заслуховування на оперативних нарадах керівництва;
надає методичну та практичну допомогу слідчим у розслідуванні кримінальних правопорушень, пов’язаних з пожежами, що мають суспільний резонанс; особисто виїжджає на пожежі, унаслідок яких загинуло дві і більше особи, постраждало три i більше особи, площа пожежі складає одну тисячу і більше метрів квадратних, завдано збитків у розмірі однієї тисячі та більше неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, відбулося загоряння більше двох транспортних засобів в одному місці; за необхідності бере участь в огляді місця пожежі у складі СОГ;
( Абзац третій пункту 1 розділу II в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 73 від 08.02.2024 )
веде облік кримінальних проваджень, розпочатих внаслідок виникнення пожеж; систематично вивчає та узагальнює практику роботи слідчих з розслідування кримінальних правопорушень зазначеної категорії, їх взаємодії з працівниками інших служб. За результатами узагальнень вносить пропозиції керівникам слідчих управлінь (відділів) щодо покращання роботи в цьому напрямку;
вивчає та забезпечує впровадження передового досвіду з розслідування кримінальних правопорушень, пов’язаних з пожежами, у практику слідчих, надає допомогу в навчанні слідчих поліції з питань розслідування кримінальних правопорушень цієї категорії;
спільно із посадовими особами ДСНС бере участь у проведенні протипожежних заходів серед населення (бесіди, виступи в пресі, на радіо, телебаченні тощо).
2. Відповідальна посадова особа оперативного підрозділу:
( Абзац перший пункту 2 розділу II в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 73 від 08.02.2024 )
взаємодіє з посадовими особами органу досудового розслідування, підрозділу превентивної діяльності, вибухотехнічного підрозділу, спеціалістами ДСНС, експертами НДЕКЦ, з питань попередження, виявлення, припинення та розслідування пожеж;
вносить пропозиції керівництву оперативного підрозділу щодо спільних виїздів з посадовими особами органів (підрозділів) поліції та ДСНС до підрозділів ГУНП з метою перевірки взаємодії між службами та надання допомоги в попередженні, виявленні, припиненні й розслідуванні кримінальних правопорушень указаної категорії;
( Абзац третій пункту 2 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 73 від 08.02.2024 )
узагальнює та аналізує роботу оперативного підрозділу щодо участі в розслідуванні кримінальних правопорушень даної категорії, готує та вносить керівництву пропозиції, спрямовані на належний контроль та організацію цієї роботи і впровадження передового досвіду;
( Абзац четвертий пункту 2 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 73 від 08.02.2024 )
веде облік усіх нерозкритих кримінальних правопорушень, пов'язаних з пожежами, якими завдано збитки у великих і особливо великих розмірах та/або спричинено загибель двох і більше осіб, надає необхідну практичну і методичну допомогу територіальним органам поліції;
бере участь у плануванні і проведенні занять в системі службової підготовки з посадовими особами органів досудового розслідування, підрозділу превентивної діяльності, вибухотехнічного підрозділу, ДСНС, експертами НДЕКЦ щодо виявлення та розслідування кримінальних правопорушень, пов'язаних з пожежами. Готує матеріали для розгляду на нарадах керівництва ГУНП із зазначених питань.
3. Уповноважені посадові особи територіального органу ДСНС:
беруть участь в огляді місця події як спеціалісти;
уживають заходів у взаємодії з посадовими особами органів (підрозділів) поліції та НДЕКЦ щодо встановлення причин та обставин виникнення пожеж, а також факторів, що призвели до їх виникнення та розвитку;
здійснюють контроль за обґрунтованістю встановлених посадовими особами територіального органу ДСНС та його підпорядкованих підрозділів причин пожеж відповідно до виявлених обставин, що призвели до їх виникнення та розвитку, з відповідним реагуванням на них, у тому числі вжиттям заходів адміністративного впливу, передбачених законом;
( Абзац четвертий пункту 3 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 73 від 08.02.2024 )
надають пропозиції керівництву територіальних органів ДСНС щодо:
практичної допомоги та перевірки роботи посадових осіб територіального органу ДСНС та його підпорядкованих підрозділів з установлення причини виникнення пожежі;
( Абзац шостий пункту 3 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 73 від 08.02.2024 )
розгляду на спільних нарадах ГУНП та територіальних органів ДСНС питань про якість роботи спеціалістів у складі СОГ за фактами пожеж.
( Абзац сьомий пункту 3 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 73 від 08.02.2024 )
III. Організація взаємодії під час розгляду заяв і повідомлень про правопорушення, пов’язані з пожежами
1. Інформація про факти виникнення пожеж приймається черговими диспетчерами оперативно-координаційного центру територіального органу ДСНС (далі - ОКЦ ДСНС), черговими інспекторами чергових частин ГУНП та секторів реагування патрульної поліції територіальних підрозділів ГУНП (далі - чергова служба поліції).
( Пункт 1 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 73 від 08.02.2024 )
2. При отриманні заяви чи повідомлення про пожежу черговий диспетчер ОКЦ територіального органу ДСНС:
( Абзац перший пункту 2 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 73 від 08.02.2024 )
з’ясовує особу заявника, номер контактного телефону, місцезнаходження, місце та орієнтовний час виникнення, характер і розміри пожежі, попереджає заявника про адміністративну відповідальність за завідомо неправдивий виклик спеціальних служб;
( Абзац другий пункту 2 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 73 від 08.02.2024 )
реєструє заяву чи повідомлення у відповідній оперативно-службовій документації;
у разі потреби негайно вживає заходів щодо виконання плану залучення сил та засобів для гасіння пожежі, а за необхідності при повідомленні керівника гасіння пожежі інформує та залучає аварійні служби водоканалу, комунального та газового господарств, енергонагляду та технічного нагляду тощо;
інформує відповідального по управлінню (відділу, сектору) у районі, місті, районі у місті, міськрайонному управлінню, відділу територіального органу ДСНС про пожежу;
у разі надходження інформації про пожежу негайно повідомляє посадову особу чергової служби органів поліції, надавши йому всю наявну оперативну інформацію для направлення СОГ на місце події;
у разі надходження заяви чи повідомлення про пожежу, на яку підрозділи ДСНС не викликалися (які ліквідовані населенням або самоліквідовані), інформує відповідального по управлінню (відділу, сектору) у районі, місті, районі у місті, міськрайонному управлінню, відділу територіального органу ДСНС та посадову особу чергової служби поліції;
при отриманні інформації від посадових осіб територіального органу ДСНС та чергової служби поліції щодо необхідності залучення до складу СОГ для встановлення причин виникнення пожежі посадових осіб ДВЛ та ІДУ НД ЦЗ негайно інформує керівників зазначених установ про необхідність виїзду на місце пожежі.
3. Посадова особа чергової служби поліції, яка прийняла усну заяву (при особистому зверненні заявника), зобов'язана з'ясувати особу заявника, попередити його про кримінальну відповідальність за завідомо неправдиве повідомлення про вчинення злочину, скласти протокол усної заяви, який підписують заявник та посадова особа, яка його склала.
4. При отриманні повідомлення чи надходженні заяви про вчинене кримінальне правопорушення, пов’язане з пожежею, посадова особа чергової служби поліції:
з’ясовує особу заявника, номер контактного телефону, обставини правопорушення (місцезнаходження, місце та орієнтовний час виникнення пожежі, її характер, розміри та інші відомості) та вносить відомості до журналу єдиного обліку заяв і повідомлень про вчинені кримінальні правопорушення та інші події;
терміново повідомляє ОКЦ ДСНС з метою направлення на місце події (пожежі) чергового караулу підрозділу ДСНС;
терміново надає заяву або повідомлення про вчинене кримінальне правопорушення, пов’язане з пожежею, начальнику органу досудового розслідування, який визначає слідчого, що здійснюватиме досудове розслідування, а також інформує про подію начальника органу (підрозділу) поліції;
після отримання інформації про пожежу невідкладно направляє на місце події СОГ, в передбачених цим Порядком випадках інформує про подію керівництво органу (підрозділу) поліції;
( Абзац п'ятий пункту 4 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 73 від 08.02.2024 )
з метою отримання необхідної інформації про обстановку на місці пожежі підтримує постійний зв’язок з ОКЦ ДСНС та за необхідності залучає працівників аварійних служб водоканалу, комунального та газового господарств, енергонагляду та технічного нагляду тощо;
у разі надходження заяви чи повідомлення про пожежу, на яку територіальні органи ДСНС не викликалися, негайно інформує ОКЦ ДСНС з метою залучення спеціаліста до складу СОГ, що буде виїжджати на місце пожежі;
за повідомленням слідчого про необхідність проведення огляду за участю спеціаліста(ів) з дослідження пожеж доповідає начальнику територіального органу поліції про вжиття заходів із забезпечення збереження обстановки місця події (пожежі);
( Абзац восьмий пункту 4 розділу III в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 515 від 20.06.2019 )
при отриманні інформації про пожежу, на якій загинуло дві і більше особи, постраждало три і більше особи; площа пожежі складає одну тисячу та більше метрів квадратних; відбулося загоряння більше двох транспортних засобів в одному місці, негайно інформує Експертну службу МВС для прийняття в установленому порядку рішення про виїзд на місце пожежі спеціаліста;
( Пункт 4 розділу III доповнено абзацом дев'ятим згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 73 від 08.02.2024 )
при отриманні інформації про пожежу, пов’язану з використанням вибухових матеріалів або таких, що їх нагадують (імітують зовнішній вигляд або конструкцію вибухового пристрою), негайно інформує вибухотехнічний підрозділ для направлення на місце події спеціалістів-вибухотехніків Національної поліції України;
( Пункт 4 розділу III доповнено абзацом десятим згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 73 від 08.02.2024 )
при отриманні інформації від слідчого або посадових осіб вибухотехнічних підрозділів щодо вжиття конкретних заходів на місці події (пожежі) з метою запобігання загибелі або пораненню людей терміново інформує начальника територіального органу поліції;
при отриманні інформації від слідчого щодо залучення до складу СОГ для встановлення причин виникнення пожежі посадових осіб ДВЛ та ІДУ НД ЦЗ негайно інформує ОКЦ ДСНС про необхідність прибуття на місце події (пожежі) співробітників зазначених установ.
5. Начальник територіального підрозділу ГУНП:
забезпечує належну взаємодію чергової служби органів поліції з ОКЦ ДСНС під час надходження заяв та повідомлень про вчинення кримінальних правопорушень, пов'язаних з пожежами;
організовує своєчасне направлення на місця виникнення пожеж СОГ у повному складі, проведення узгоджених дій членами СОГ;
особисто виїжджає на пожежі на об’єктах незалежно від форм власності за наявності даних про навмисне знищення майна шляхом підпалу та на пожежі, внаслідок яких завдано збитків в особливо великих розмірах, загинуло дві і більше, постраждало три і більше осіб;
на виконання вимог кримінального процесуального законодавства України організовує участь підлеглих посадових осіб у розслідуванні кримінальних правопорушень, пов'язаних з пожежами;
у разі встановлення фактів неналежного збирання СОГ на місці пожежі матеріалів дає конкретні завдання для їх доопрацювання;
щокварталу організовує узагальнення практики розгляду заяв і повідомлень про пожежі, з'ясування причин неякісного збирання матеріалів;
у разі невстановлення особи, яка вчинила правопорушення, пов'язане з пожежею, організовує і забезпечує подальшу роботу щодо його розслідування, взаємодію оперативних працівників, експертної служби та інших посадових осіб структурного підрозділу поліції територіального підрозділу поліції зі слідчими;
організовує охорону матеріальних цінностей, які знаходяться на об'єкті пожежі, залучаючи для цього посадових осіб відповідних служб;
у разі потреби в проведенні огляду за участю спеціаліста(ів) з дослідження пожеж уживає заходів із забезпечення збереження обстановки місця події (пожежі), залучаючи для цього посадових осіб відповідних служб.
( Абзац десятий пункту 5 розділу III в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 515 від 20.06.2019 )
6. Начальник слідчого підрозділу територіального підрозділу ГУНП:
ознайомлюється з обставинами виникнення пожеж за добу, забезпечує контроль за роботою СОГ на місці події;
виїжджає на пожежі, внаслідок яких завдано збитків в особливо великих розмірах, загинуло дві і більше, постраждало три і більше осіб, організовує проведення узгоджених дій членами СОГ;
організовує та контролює внесення слідчим відповідних відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань (далі - ЄРДР) та невідкладно у письмовій формі повідомляє керівника органу прокуратури про початок досудового розслідування, підстави початку досудового розслідування та інші відомості відповідно до вимог КПК України;
у разі виявлення недоліків при огляді місця пожежі ставить конкретні завдання для їх усунення, забезпечує організацію роботи з повторного або додаткового проведення огляду місця пожежі із залученням спеціалістів з дослідження пожеж з метою якісного документування вчиненого кримінального правопорушення, фіксації, вилучення слідів та інших предметів, матеріалів (об’єктів) тощо, їх пакування і доставки для проведення експертиз;
при отриманні інформації від посадової особи органу поліції щодо вжиття заходів безпеки під час проведення огляду місця події (пожежі) з метою запобігання загибелі або пораненню людей вживає заходів із залучення посадових осіб відповідних служб.
7. Начальник підпорядкованого підрозділу територіального органу ДСНС:
( Абзац перший пункту 7 розділу III в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 73 від 08.02.2024 )
щодня ознайомлюється з оперативною обстановкою в зоні відповідальності, обставинами виникнення пожеж за добу, організовує участь посадових осіб територіального органу ДСНС у виконанні доручень слідчого;
організовує своєчасний виїзд підлеглих посадових осіб на місця виникнення пожеж та контролює їх роботу в складі СОГ;
виїжджає на пожежі на об’єктах незалежно від форм власності за наявності даних про навмисне знищення майна шляхом підпалу та пожежі, внаслідок яких завдано збитків в особливо великих розмірах, загинуло дві і більше, постраждало три і більше осіб;
організовує перевірку щодо ненадання підлеглими посадовими особами допомоги на місці події слідчому стосовно дослідження пожежі у виявленні, фіксації, описі та вилученні слідової інформації та здійснює належний контроль за своєчасним надходженням матеріалів до територіального органу поліції;
не рідше одного разу на місяць здійснює узагальнення практики розгляду заяв і повідомлень про пожежі, причин неналежного виконання підлеглими спеціалістами посадових обов’язків, порушення строків передачі матеріалів та інформації до органів досудового розслідування. Вживає заходів щодо дотримання належного порядку на цьому напрямі роботи та усунення наявних недоліків;
забезпечує службовим транспортним засобом відповідальну посадову особу для своєчасного прибуття на місце пожежі;
( Пункт 7 розділу III доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 73 від 08.02.2024 )
організовує проведення щомісячних звірок із відповідним підрозділом ГУНП, закладами охорони здоров’я щодо виявлення необлікованих фактів пожеж, загиблих або травмованих людей внаслідок пожеж.
( Пункт 7 розділу III доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 73 від 08.02.2024 )
8. Керівник гасіння пожежі:
надає оперативну інформацію, пов’язану з пожежею, керівнику та членам СОГ та забезпечує максимальне первинне збереження речей, матеріалів та обстановки на місці пожежі;
надає інформацію керівнику СОГ щодо зміни обстановки на місці пожежі під час її гасіння та виявлення обставин, які можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення;
після ліквідації пожежі надає інформацію керівнику СОГ щодо первинного місця виявлення полум’яного горіння, подачі перших стволів на гасіння, про цілісність дверей, вікон та їх фурнітури, місця виявлення загиблих осіб та явища, що спостерігалися під час гасіння пожежі;
у разі необхідності сприяє керівнику СОГ у розбиранні конструктивних елементів та пожежного сміття з метою забезпечення доступу членам СОГ до необхідних ділянок огляду (місця виникнення пожежі, виявлення загиблих осіб тощо).
IV. Склад та завдання слідчо-оперативної групи на місці пожежі
1. СОГ створюються при чергових частинах територіальних підрозділів ГУНП. Їх склад формується з посадових осіб поліції відповідно до графіка чергування, затвердженого начальником територіального підрозділу ГУНП, погодженого з керівником органу досудового розслідування.
Для залучення до складу СОГ уповноважених посадових осіб територіальних органів ДСНС та їх підпорядкованих підрозділів складаються графіки чергувань, які затверджуються відповідним керівником та подаються до чергової частини відповідних підрозділів ГУНП.
( Пункт 1 розділу IV доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 73 від 08.02.2024 )
2. Завданням СОГ є виявлення, фіксація, кваліфіковане вилучення та пакування слідів кримінального правопорушення, установлення свідків та потерпілих, з’ясування обставин кримінального правопорушення, що мають значення для всебічного, повного і неупередженого їх дослідження, розслідування та встановлення правопорушників.
3. До складу СОГ входять слідчий (керівник СОГ), працівник оперативного підрозділу поліції, спеціаліст-криміналіст, уповноважена посадова особа територіального органу ДСНС.
За рішенням слідчого (керівника СОГ) до складу СОГ можуть залучатися дільничний офіцер поліції, кінолог зі службовим собакою, оператор наземних засобів керування безпілотним літальним апаратом (далі - БпЛА).
Для огляду місця пожежі, унаслідок якої загинуло дві і більше особи, постраждало три і більше особи, направляються слідчі слідчих управлінь ГУНП з розслідування кримінальних правопорушень проти життя та здоров’я особи.
( Пункт 3 розділу IV в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 73 від 08.02.2024 )
4. Після прибуття на місце пожежі члени СОГ з’ясовують обставини вчинення кримінального правопорушення, установлюють свідків, прикмети осіб, які вчинили кримінальне правопорушення, та ймовірні шляхи їх відходу. У разі необхідності вживають заходів для переслідування транспортних засобів, які використовувалися особами, що вчинили кримінальне правопорушення. Беруть участь у розшуку та затриманні осіб, які підозрюються в учиненні кримінальних правопорушень, пов'язаних з пожежами.
5. Для участі в огляді місця пожежі обов’язково залучаються спеціалісти з гасіння, ліквідації та дослідження пожежі, за потреби можуть залучатися відповідні спеціалісти газового господарства, енергонагляду та технічного нагляду, з ремонту побутової техніки, з контролю за устаткуванням, ремонтом та експлуатацією систем пічного опалення тощо. Керівництво територіальних органів поліції та ДСНС узгоджує з керівниками відповідних підприємств, установ та організацій, де працюють такі спеціалісти, порядок їх виклику та прибуття на місце пожежі.
6. Працівники Експертної служби МВС залучаються як спеціалісти для участі в проведенні огляду місця пожежі відповідно до Інструкції про порядок залучення працівників органів досудового розслідування поліції та Експертної служби Міністерства внутрішніх справ України як спеціалістів для участі в проведенні огляду місця події, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 03 листопада 2015 року № 1339, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 06 листопада 2015 року за № 1392/27837.
( Розділ IV доповнено новим пунктом згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 73 від 08.02.2024 )
7. Працівники поліції та уповноважені посадові особи ДСНС, які безпосередньо беруть участь в огляді місця пожежі, пов’язаної з використанням вибухових матеріалів або таких, що їх нагадують (імітують зовнішній вигляд або конструкцію вибухового пристрою), повинні бути забезпечені засобами індивідуального захисту (бронежилети, захисні шоломи). Працівники поліції повинні діяти на місці огляду відповідно до вимог Інструкції про поводження з вибуховими матеріалами в органах і підрозділах Національної поліції України та підрозділах Експертної служби Міністерства внутрішніх справ України, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 19 серпня 2019 року № 691, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 04 жовтня 2019 року зa № 1081/34052.
У випадках огляду місця пожежі, пов’язаної з використанням вибухових матеріалів або таких, що їх нагадують (імітують зовнішній вигляд або конструкцію вибухового пристрою), до огляду місця пожежі залучаються спеціалісти-вибухотехніки. Вимоги спеціалістів-вибухотехніків на місці пожежі щодо визначення небезпечних зон для людей, безпечної поведінки та поводження з вибуховими матеріалами є обов’язковими для всіх учасників огляду місця пожежі.
( Розділ IV доповнено новим пунктом згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 73 від 08.02.2024 )
8. За рішенням слідчого (керівника СОГ) за потреби застосування БпЛА із засобами фото- та відеозапису для огляду місця пожежі залучаються працівники підрозділу авіації поліції або підрозділу безпілотних літальних апаратів територіального органу ДСНС.
( Розділ IV доповнено новим пунктом згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 73 від 08.02.2024 )
V. Дії членів слідчо-оперативних груп на місці пожежі
1. Слідчий на місці події (пожежі):
керує діями членів СОГ;
організовує збирання наявної в органах (підрозділах) поліції, ДСНС та інших організаціях попередньої інформації про стан і характерні особливості об'єкта, на якому виникла пожежа, установлює дані про підрозділи ДСНС, які беруть участь у гасінні пожежі, отримує від них і фіксує (в процесуальних документах, рапорті, довідці) первинну інформацію про пожежу і хід її гасіння;
під час отримання інформації від керівника гасіння пожежі про подію наголошує на необхідності виявлення в процесі гасіння пожежі обставин, що свідчать про місце і причину її виникнення, слідів, предметів і матеріалів, що можуть бути визнані речовими доказами, а також про вжиття заходів щодо їх схоронності і недопущення руйнування;
після ліквідації пожежі з’ясовує в керівника гасіння можливість безпечної роботи членів СОГ під час огляду місця пожежі; установлює, які зміни внесені в обстановку пожежі; ознайомлюється з місцем події з метою отримання загального уявлення про те, що трапилося, визначає межі огляду та складає план його проведення;
вживає заходів для встановлення особи потерпілого, фіксує місце його перебування в момент виявлення пожежі;
за наявності підстав інформує оперативного чергового територіального органу (підрозділу) поліції про залучення додаткових сил, засобів та спеціалістів для документування всіх обставин учиненого кримінального правопорушення, пов’язаного з пожежею;
разом із членами СОГ, залученими спеціалістами, запрошеними потерпілими, свідками та іншими учасниками кримінального провадження проводить огляд місця події та складає протокол огляду місця події, пов’язаного з пожежею, зразок якого наведено у додатку 1 до цього Порядку (далі - протокол), під час якого в установленому КПК України порядку фіксує відомості щодо обставин учинення кримінального правопорушення, проводить вимірювання. Інформація у протоколі викладається згідно з вимогами додатка 2 до цього Порядку. Не допускається викладення у протоколі будь-яких висновків, у ньому відображаються лише видимі результати огляду. До протоколу можуть долучатися письмові пояснення спеціалістів, які брали участь у проведенні огляду. За можливості текст набирається в електронному вигляді, роздруковується та підписується всіма учасниками огляду місця події;

................
Перейти до повного тексту