- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ
ПОСТАНОВА
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
20 липня 2016 р.
за № 996/29126
Про затвердження Порядку здійснення процедури сертифікації оператора газотранспортної системи
1. Затвердити Порядок здійснення процедури сертифікації оператора газотранспортної системи, що додається.
2. Управлінню ліцензування в установленому порядку забезпечити подання цієї постанови на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Ця постанова набирає чинності з дня її офіційного опублікування.
ПОГОДЖЕНО: Міністр енергетики та вугільної промисловості України Голова Державної регуляторної служби України В.о. Голови Антимонопольного комітету України |
В. Демчишин К.М. Ляпіна М. Ніжнік |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Національної
комісії, що здійснює державне
регулювання у сферах енергетики
та комунальних послуг
14.04.2016 № 631
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
20 липня 2016 р.
за № 996/29126
ПОРЯДОК
здійснення процедури сертифікації оператора газотранспортної системи
I. Загальні положення
1. Цей Порядок є обов'язковим для суб'єктів господарювання незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності, які мають намір отримати рішення про сертифікацію оператора газотранспортної системи, оператора газотранспортної системи, власника оператора газотранспортної системи (єдиного акціонера/учасника оператора газотранспортної системи), осіб, які будуть виконувати функції контролера та Уповноваженого з питань відповідності власника газотранспортної системи.
( Пункт 1 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2285 від 05.12.2023; в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1287 від 10.07.2024 )
2. Зобов'язання щодо сертифікації оператора газотранспортної системи встановлюються незалежно від обраної моделі відокремлення оператора газотранспортної системи.
3. Терміни, наведені у цьому Порядку, вживаються у значеннях, наведених у
Законі України "Про ринок природного газу" та інших нормативно-правових актах.
( Розділ I доповнено новим пунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2285 від 05.12.2023 )
II. Вимоги до повідомлення, документів, даних та інформації, що надаються суб’єктом господарювання, який подає запит на сертифікацію
1. Суб’єкт господарювання, який має намір отримати рішення про сертифікацію оператора газотранспортної системи (далі – Подавач запиту), обирає одну з передбачених
Законом України "Про ринок природного газу" (далі – Закон) моделей відокремлення ("OU" або "ISO").
2. Подавач запиту після виконання ним вимог, передбачених
Законом, щодо відокремлення оператора газотранспортної системи подає запит на проведення сертифікації оператора газотранспортної системи (далі – запит на сертифікацію) до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – Регулятор), за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку, і такі документи, дані та інформацію:
1) баланс та звіт про фінансові результати Подавача запиту на останню звітну дату, що передує поданню запиту на сертифікацію (у випадку, якщо ці документи подавалися або мали бути подані до органів статистики);
( Підпункт 1 пункту 2 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1733 від 23.08.2019 )
2) копію рішення про призначення членів наглядової ради Подавача запиту, засвідчену його керівником (за наявності такого органу);
( Підпункт 2 пункту 2 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1733 від 23.08.2019 )
3) копію рішення про призначення членів виконавчого органу Подавача запиту, засвідчену його керівником;
( Підпункт 3 пункту 2 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1733 від 23.08.2019 )
4) дані та інформацію щодо посадових осіб, керівників самостійних структурних та відокремлених підрозділів та їх заступників Подавача запиту, які були прийняті на роботу впродовж шести місяців до дати подання запиту на сертифікацію, та про їхню попередню роботу в компанії – суб’єкті господарювання (у тому числі іноземному), який здійснює діяльність у сфері виробництва (видобутку) та/або постачання електричної енергії (природного газу), та/або зберігання енергії;
( Підпункт 4 пункту 2 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановами Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1733 від 23.08.2019,
№ 774 від 19.07.2022 )
5) перелік суб’єктів господарювання на ринках природного газу та електричної енергії, які перебувають під контролем Подавача запиту як пов'язаної особи, із чітким зазначенням способу здійснення такого контролю та відповідних прав;
( Підпункт 5 пункту 2 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановами Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1733 від 23.08.2019,
№ 774 від 19.07.2022 )
6) перелік суб’єктів господарювання на ринках природного газу та електричної енергії, які здійснюють контроль над Подавачем запиту як пов'язані особи, із чітким зазначенням способу контролю та відповідних прав, які мають такі суб’єкти господарювання;
( Підпункт 6 пункту 2 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановами Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1733 від 23.08.2019,
№ 774 від 19.07.2022 )
7) перелік ліцензій, дозволів та/або іншої дозвільної документації, отриманої або необхідної Подавачу запиту з метою здійснення діяльності на ринках природного газу та електричної енергії, у тому числі інших країн;
( Підпункт 7 пункту 2 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановами Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1733 від 23.08.2019,
№ 774 від 19.07.2022 )
8) документи (дані, інформація), що підтверджують відсутність у Подавача запиту у власності, володінні, користуванні, розробленні, управлінні, експлуатації установки зберігання енергії.
У разі наявності у власності, володінні, користуванні, розробленні, управлінні, експлуатації установки зберігання енергії Подавач запиту має передати/відчужити, припинити розроблення, управління або експлуатацію таких установок зберігання енергії у строк, визначений в остаточному рішенні про сертифікацію.
Фізичній та/або юридичній особі, у тому числі якщо така особа є державним органом, яка прямо чи опосередковано здійснює одноосібний або спільний контроль над Подавачем запиту, прямо чи опосередковано одноосібно або спільно контролюється Подавачем запиту, або разом із Подавачем запиту прямо чи опосередковано одноосібно або спільно контролюється однією й тією самою фізичною та/або юридичною особою (особами), забороняється мати у власності, володінні, користуванні, розробляти, управляти або експлуатувати установки зберігання енергії та/або здійснювати координацію та контроль за діяльністю операторів установок зберігання енергії.
( Пункт 2 розділу II доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 774 від 19.07.2022 )
3. До запиту на сертифікацію Подавач запиту також додає заповнений опитувальний лист із сертифікації оператора газотранспортної системи (далі – Опитувальний лист) за відповідною моделлю відокремлення (додатки 2 та 3), документи, дані, інформацію, що вимагаються згідно із цим Опитувальним листом, та документ, що підтверджує проведення Подавачем запиту оплати за здійснення сертифікації відповідно до умов, передбачених цим Порядком.
4. Відомості, що не вміщуються у відповідній графі Опитувального листа, та документи, дані та інформація згідно із цією графою оформлюються окремим додатком до Опитувального листа, який підписується керівником Подавача запиту. При цьому у відповідній графі робиться запис "додається у додатку(ах) №___", а в додатках до Опитувального листа записується назва відповідної графи "Додаток до графи №___".
( Пункт 4 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1733 від 23.08.2019 )
5. Документи, дані та інформація, передбачені цим розділом, подаються Регулятору в письмовій та електронній формі українською та англійською мовами.
6. Регулятор має право вимагати від Подавача запиту іншу необхідну інформацію, що стосується виконання вимог про відокремлення і незалежність оператора газотранспортної системи, визначених
Законом.
ІII. Процедура сертифікації
1. Регулятор перевіряє відповідність Подавача запиту вимогам про відокремлення і незалежність оператора газотранспортної системи, передбаченим
Законом для обраної моделі відокремлення.
( Пункт 1 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1733 від 23.08.2019 )
2. У разі якщо запит на сертифікацію подає суб'єкт господарювання, контроль над яким здійснює особа (особи) з держави (держав), що не є стороною Енергетичного Співтовариства, або сама держава (держави), що не є стороною Енергетичного Співтовариства, процедура сертифікації здійснюється відповідно до пунктів 3–9 цього розділу з урахуванням особливостей, передбачених розділом V цього Порядку.
3. Регулятор може прийняти рішення про відмову Подавачу запиту в сертифікації у разі:
1) невідповідності Подавача запиту вимогам про відокремлення і незалежність оператора газотранспортної системи, передбаченим
Законом для обраної моделі відокремлення;
2) виявлення у поданих документах даних, що не відповідають дійсності;
3) ненадання Подавачем запиту у повному обсязі документів, даних та інформації, передбачених цим Порядком та/або на запит Регулятора.
4. Протягом п’яти робочих днів з дня отримання запиту на сертифікацію Регулятор направляє Секретаріату Енергетичного Співтовариства повідомлення про отримання запиту про сертифікацію.
5. Регулятор приймає попереднє рішення про сертифікацію або про відмову у сертифікації протягом чотирьох місяців з дня отримання запиту на сертифікацію. Попереднє рішення про сертифікацію може містити умови, які Подавач запиту має виконати до прийняття Регулятором остаточного рішення про сертифікацію.
( Пункт 5 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1733 від 23.08.2019 )
6. Регулятор невідкладно з дня прийняття попереднього рішення про сертифікацію або про відмову у сертифікації надає Секретаріату Енергетичного Співтовариства попереднє рішення Регулятора про сертифікацію або про відмову у сертифікації разом з усією інформацією, що стосується прийнятого рішення.
7. Регулятор повідомляє Подавача запиту про отримання висновку Секретаріату Енергетичного Співтовариства щодо попереднього рішення про сертифікацію протягом трьох робочих днів з дня отримання такого висновку.
8. Регулятор протягом двох місяців з дня отримання висновку Секретаріату Енергетичного Співтовариства щодо попереднього рішення про сертифікацію розглядає такий висновок та приймає остаточне рішення про сертифікацію або про відмову у сертифікації з урахуванням додатково наданих Подавачем запиту документів, що підтверджують виконання ним умов, необхідних для прийняття Регулятором остаточного рішення про сертифікацію.
( Пункт 8 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1733 від 23.08.2019 )
9. Остаточне рішення про сертифікацію або про відмову у сертифікації, прийняте з урахуванням висновку Секретаріату Енергетичного Співтовариства щодо попереднього рішення про сертифікацію або відмову у сертифікації, підлягає офіційному оприлюдненню шляхом його розміщення на офіційному вебсайті Регулятора разом із висновком Секретаріату Енергетичного Співтовариства щодо попереднього рішення про сертифікацію або відмову у сертифікації.
У разі якщо Регулятор приймає остаточне рішення про сертифікацію або про відмову у сертифікації, що не враховує висновок Секретаріату Енергетичного Співтовариства щодо попереднього рішення про сертифікацію або про відмову у сертифікації, на офіційному вебсайті Регулятора також розміщується пояснення Регулятора щодо причин неврахування такого висновку.
( Пункт 9 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2285 від 05.12.2023 )
10. Подавач запиту має право оскаржити в суді у встановленому законодавством порядку рішення Регулятора про відмову у сертифікації.
ІV. Розмір та порядок стягнення плати за здійснення сертифікації
1. За здійснення сертифікації стягується плата в розмірі однієї мінімальної заробітної плати виходячи з розміру мінімальної заробітної плати, що діє на день подання запиту про сертифікацію. Подавач запиту повинен внести плату протягом десяти робочих днів з дня подання запиту про сертифікацію на рахунок Державної казначейської служби України за кодом класифікації доходів бюджету 22011500 та подати Регулятору відповідний документ, що підтверджує внесення плати за здійснення сертифікації (копію квитанції, виданої банком, копію платіжного доручення з відміткою банку, квитанцію з платіжного терміналу, квитанцію (чек) з поштового відділення зв'язку).
( Пункт 1 розділу IV в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1733 від 23.08.2019 )
2. Оплата за здійснення сертифікації перераховується до Державного бюджету України.
V. Особливості сертифікації суб'єкта господарювання, контроль над яким здійснює особа (особи) з держави (держав), що не є стороною Енергетичного Співтовариства, або держава (держави), що не є стороною Енергетичного Співтовариства
1. У разі якщо запит на сертифікацію подає суб'єкт господарювання, контроль над яким здійснює особа (особи) з держави (держав), що не є стороною Енергетичного Співтовариства, або держава (держави), що не є стороною Енергетичного Співтовариства, Регулятор протягом п’яти робочих днів повідомляє про це Секретаріат Енергетичного Співтовариства.
2. Регулятор приймає попереднє рішення про відмову у сертифікації суб'єкта господарювання, контроль над яким здійснює особа (особи) з держави (держав), що не є стороною Енергетичного Співтовариства, або держава (держави), що не є стороною Енергетичного Співтовариства, якщо:
1) такий суб'єкт не виконує вимоги про відокремлення і незалежність оператора газотранспортної системи, передбачені
Законом;
2) прийняття рішення про сертифікацію такого суб'єкта зашкодить безпеці постачання природного газу України або Енергетичного Співтовариства з урахуванням:
прав та обов'язків Енергетичного Співтовариства щодо відповідної держави, що не є стороною Енергетичного Співтовариства, на підставі норм міжнародного права, зокрема міжнародних угод (договорів) з питань безпеки постачання природного газу, сторонами яких є Енергетичне Співтовариство та відповідна держава;
прав та обов'язків України щодо відповідної держави, що не є стороною Енергетичного Співтовариства, на підставі міжнародних договорів України, укладених з такою державою, за умови, що такі права та обов'язки не суперечать Договору про заснування Енергетичного Співтовариства;
інших фактів та обставин, що стосуються такого суб'єкта та/або держави (держав), що не є стороною Енергетичного Співтовариства, та мають значення для визначення відповідності такого суб'єкта вимогам про відокремлення і незалежність оператора газотранспортної системи, передбаченим
Законом.
3. Регулятор має право запитувати у центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в нафтогазовому комплексі, та інших суб'єктів владних повноважень висновки щодо питань, зазначених у частині другій
статті 26 Закону. Регулятор враховує такі висновки під час ухвалення рішення про сертифікацію або про відмову у сертифікації.
4. Регулятор приймає остаточне рішення про відмову у сертифікації суб'єкта господарювання, контроль над яким здійснює особа (особи) з держави (держав), що не є стороною Енергетичного Співтовариства, або держава (держави), що не є стороною Енергетичного Співтовариства, без врахування висновку Секретаріату Енергетичного Співтовариства, якщо прийняття рішення про сертифікацію такого суб'єкта створює загрозу для безпеки постачання природного газу Україні чи становить загрозу інтересам національної безпеки України, за процедурою, визначеною у розділі ІІІ цього Порядку.
VІ. Строк дії рішення про сертифікацію
( Назва розділу VI із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2285 від 05.12.2023 )
1. Строк дії рішення про сертифікацію має відповідати строку дії ліцензії на право провадження господарської діяльності із транспортування природного газу, встановленої
Законом. Протягом дії рішення про сертифікацію суб’єкт господарювання, що отримав остаточне рішення про сертифікацію, не має права за власною ініціативою змінювати обрану згідно із Законом модель відокремлення, крім переходу з моделі відокремлення ISO до моделі відокремлення OU.
( Пункт 1 розділу VI із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1733 від 23.08.2019 )
2. У разі наявності у суб’єкта господарювання, що отримав остаточне рішення про сертифікацію, наміру продовжувати виконувати функції оператора газотранспортної системи відповідно до вимог
Закону, такий суб’єкт господарювання за п’ять місяців до закінчення строку дії рішення про сертифікацію подає до Регулятора документи, передбачені розділом ІІ цього Порядку.
( Пункт 2 розділу VI із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1733 від 23.08.2019 )
3. Повторна процедура сертифікації здійснюється відповідно до цього Порядку.
( Пункт 4 розділу VI виключено на підставі Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2285 від 05.12.2023 )
( Пункт 5 розділу VI виключено на підставі Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2285 від 05.12.2023 )
( Пункт 6 розділу VI виключено на підставі Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2285 від 05.12.2023 )
( Пункт 7 розділу VI виключено на підставі Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2285 від 05.12.2023 )
( Пункт 8 розділу VI виключено на підставі Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2285 від 05.12.2023 )
( Пункт 9 розділу VI виключено на підставі Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2285 від 05.12.2023 )
VII. Моніторинг дотримання вимог про відокремлення і незалежність оператора газотранспортної системи, у тому числі відносин між власником газотранспортної системи (власником корпоративних прав оператора газотранспортної системи) та оператором газотранспортної системи
1. Регулятор здійснює моніторинг дотримання вимог про відокремлення і незалежність оператора газотранспортної системи шляхом проведення аналізу та оцінки, зокрема:
повідомлень оператора газотранспортної системи про зміни в інформації та документах, що додавалися до запиту на сертифікацію, змін у структурі власності оператора газотранспортної системи;
звітів та інформації контролера, зокрема про виконання програми відповідності, впровадженої оператором газотранспортної системи (далі - Програма відповідності оператора ГТС);
звіту та інформації уповноваженої особи з питань відповідності (далі - Уповноважений з питань відповідності), зокрема про виконання програми відповідності, впровадженої власником газотранспортної системи (далі - Програма відповідності власника ГТС);
інформації та документів, що надійшли від оператора газотранспортної системи, власника газотранспортної системи (суб’єкта управління об’єктами державної власності, що використовуються у процесі провадження діяльності з транспортування природного газу), у тому числі на запит Регулятора при здійсненні моніторингу;
обґрунтованих повідомлень від фізичних та/або юридичних осіб, або Секретаріату Енергетичного Співтовариства стосовно обставин/подій та/або дій/бездіяльності оператора газотранспортної системи чи власника газотранспортної системи, що можуть призвести до виникнення ризику щодо дотримання вимог про відокремлення і незалежність оператора газотранспортної системи, визначених
Законом.
2. Оператор газотранспортної системи зобов’язаний протягом місяця повідомити Регулятора із наданням підтверджувальних документів про будь-які зміни в інформації та документах, що додавалися до запиту на сертифікацію, крім змін, щодо яких має бути повідомлено із наданням підтверджувальних документів протягом десяти робочих днів з дня настання/виникнення таких змін або з дня, коли оператор газотранспортної системи отримав інформацію про:
зміни органу (суб'єкта) управління корпоративними правами оператора газотранспортної системи та/або об’єктами державної власності, що використовуються у процесі провадження діяльності з транспортування природного газу (власника газотранспортної системи);
зміни до статуту оператора газотранспортної системи;
зміни до договору, якими газотранспортна система закріплюється за оператором газотранспортної системи на праві господарського відання;
зміни складу членів наглядової ради та/або виконавчого органу оператора газотранспортної системи;
( Абзац п'ятий пункту 2 розділу VII в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1287 від 10.07.2024 )
перелік ліцензій, дозволів та/або іншої дозвільної документації, отриманої або необхідної оператору газотранспортної системи з метою здійснення діяльності на ринку природного газу та електричної енергії, у тому числі в інших країнах;
прийняття (підготовку, схвалення) органами виконавчої влади рішень, які можуть мати вплив на незалежність і відокремлення оператора газотранспортної системи;
проєкти договорів, що укладаються між власником газотранспортної системи і оператором газотранспортної системи, у тому числі договори, що передбачають здійснення фінансування оператора газотранспортної системи;
рішення (проєкти рішень) органу (суб'єкта) управління корпоративними правами оператора газотранспортної системи щодо управління корпоративними правами, які мають вплив на діяльність оператора газотранспортної системи.
3. Контролер зобов’язаний у встановлені цим Порядком строки надавати Регулятору річні та квартальні звіти з виконання Програми відповідності оператора ГТС, повідомляти про будь-які істотні порушення, пов'язані з виконанням Програми відповідності оператора ГТС, та інформувати Регулятора про будь-які зміни, рішення, щодо яких є обґрунтовані підстави вважати, що вони матимуть вплив на відокремлення і незалежність оператора газотранспортної системи.
Відповідальні підрозділи оператора газотранспортної системи зобов’язані надавати контролеру інформацію та документи, необхідні для підготовки звітів з виконання Програми відповідності оператора ГТС, моніторингу виконання Програми відповідності оператора ГТС, а також надавати на запит контролера іншу інформацію, необхідну для виконання його обов'язків.
4. Власник газотранспортної системи (модель відокремлення ISO) зобов’язаний:
1) надавати Регулятору інформацію щодо кандидатури Уповноваженого з питань відповідності та проводити з Регулятором попередні консультації щодо призначення Уповноваженого з питань відповідності;
2) протягом десяти робочих днів повідомляти Регулятора про зміни в переліку суб’єктів господарювання та/або видів діяльності суб’єктів господарювання, що належать до сфери управління власника газотранспортної системи, та/або входять до вертикально інтегрованої організації та пов’язані з видобутком (виробництвом) та/або постачанням природного газу та/або електричної енергії;
3) протягом десяти робочих днів повідомляти Регулятора про призначення (звільнення) посадових осіб власника газотранспортної системи, які координують діяльність оператора газотранспортної системи;
4) надавати Регулятору проєкт змін до Програми відповідності власника ГТС (з наданням нової Програми відповідності власника ГТС), яка визначає заходи для уникнення дискримінаційних дій та впливу на діяльність оператора газотранспортної системи та моніторингу виконання таких заходів, для проведення консультацій щодо їх відповідності вимогам сертифікації;
5) повідомляти Регулятора про зміни складу членів наглядової ради оператора газотранспортної системи, здійснення повноважень наглядової ради оператора газотранспортної системи загальними зборами у випадках, передбачених статутом оператора газотранспортної системи, протягом 3 робочих днів з дня настання таких змін/здійснення таких повноважень. У разі наміру зміни складу членів наглядової ради власник газотранспортної системи проводить консультації з Регулятором щодо відповідності нових членів наглядової ради оператора газотранспортної системи вимогам про відокремлення і незалежність оператора газотранспортної системи. Рішення власника газотранспортної системи щодо зміни складу членів наглядової ради оператора газотранспортної системи приймається виключно після проведення консультацій з Регулятором;
( Підпункт 5 пункту 4 розділу VII в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1287 від 10.07.2024 )
6) надавати Регулятору проєкти змін до статуту оператора газотранспортної системи до їх затвердження для проведення консультацій щодо їх відповідності вимогам сертифікації;
7) повідомляти про зміни у своїй структурі, що стосуються реалізації всіх повноважень з управління корпоративними правами оператора газотранспортної системи, об’єктами державної власності, що використовуються у процесі провадження діяльності з транспортування природного газу, зокрема щодо змін у розподілі повноважень між міністром та заступниками міністра, до положень відповідних структурних підрозділів, які виконують функції щодо управління корпоративними правами, що належать державі у статутному капіталі оператора газотранспортної системи, Уповноваженого з питань відповідності, визначення порядку взаємодії посадових осіб та працівників структурних підрозділів із структурним підрозділом, який забезпечує виконання функцій з управління державним майном газотранспортної системи та управління корпоративними правами держави в статутному капіталі оператора газотранспортної системи мають здійснюватися виключно після консультацій з Регулятором. Після прийняття відповідного рішення його копія протягом десяти робочих днів надається Регулятору.
5. Уповноважений з питань відповідності у встановлені цим Порядком строки зобов’язаний надавати Регулятору річний звіт з виконання Програми відповідності власника ГТС, а також невідкладно повідомити про будь-які істотні порушення у зв’язку з виконанням Програми відповідності власника ГТС.
6. З метою здійснення моніторингу Регулятор має право:
1) запитувати інформацію, яка є необхідною для належного виконання ним своїх функцій, та отримувати її на умовах, передбачених
Законом або іншими актами законодавства, від будь-якого суб’єкта владних повноважень, суб’єктів ринку природного газу (крім споживачів);
2) звертатися до оператора газотранспортної системи, власника газотранспортної системи, Уповноваженого з питань відповідності та контролера щодо надання інформації та/або документів, що стосуються взаємовідносин власника газотранспортної системи (суб'єкта управління, що володіє корпоративними правами в операторі газотранспортної системи) та оператора газотранспортної системи або їх діяльності, якщо такі взаємовідносини або їх діяльність можуть призвести або призвели до порушення вимог щодо відокремлення і незалежності оператора газотранспортної системи;
3) здійснювати інші заходи, що забезпечують дотримання вимог про відокремлення і незалежність оператора газотранспортної системи, зокрема запитувати документи та/або пояснення з метою належної реалізації права щодо здійснення моніторингу тощо.
7. Оператор газотранспортної системи зобов'язаний невідкладно повідомити Регулятора про будь-які обставини, що можуть призвести до переходу контролю над оператором газотранспортної системи до особи (осіб) з держави (держав), що не є стороною Енергетичного Співтовариства, або до держави (держав), що не є стороною Енергетичного Співтовариства.
8. Регулятор невідкладно повідомляє Секретаріат Енергетичного Співтовариства про будь-які обставини, що можуть призвести до переходу контролю над оператором газотранспортної системи до особи (осіб) з держави (держав), що не є стороною Енергетичного Співтовариства, або до держави (держав), що не є стороною Енергетичного Співтовариства.
9. За результатами моніторингу дотримання вимог про відокремлення і незалежність оператора газотранспортної системи Регулятор може ініціювати проведення перевірки дотримання оператором газотранспортної системи вимог про відокремлення і незалежність оператора газотранспортної системи у таких випадках:
1) отримання повідомлення від оператора газотранспортної системи відповідно до частини третьої
статті 25 Закону;
2) наявність обґрунтованого припущення про те, що запланована зміна контролю або прав інших осіб над оператором газотранспортної системи може призвести або призвела до порушення вимог про відокремлення і незалежність оператора газотранспортної системи, передбачених
Законом;
3) отримання обґрунтованої вимоги від Секретаріату Енергетичного Співтовариства.
10. У разі виявлення недотримання вимог про відокремлення і незалежність оператора газотранспортної системи, передбачених
Законом, Регулятор повідомляє про це оператора газотранспортної системи, який зобов’язаний усунути виявлені порушення протягом обґрунтованого строку, визначеного Регулятором, що не може перевищувати двох місяців, і надати документи, дані та інформацію про усунення таких порушень.
11. У разі неусунення оператором газотранспортної системи виявлених Регулятором порушень вимог про відокремлення і незалежність оператора газотранспортної системи Регулятор приймає рішення про недотримання оператором газотранспортної системи вимог про відокремлення і незалежність оператора газотранспортної системи, передбачених Законом. У такому разі Регулятор застосовує до оператора газотранспортної системи санкції у вигляді анулювання ліцензії на провадження діяльності із транспортування природного газу або штрафу, передбачені
статтею 59 Закону.
( Порядок доповнено новим розділом VII згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2285 від 05.12.2023 )
VIII. Програма відповідності власника газотранспортної системи та порядок моніторингу її виконання
1. Для забезпечення незалежності оператора газотранспортної системи власник газотранспортної системи розробляє і впроваджує Програму відповідності власника ГТС, в якій визначає заходи для уникнення дискримінаційних дій та впливу на діяльність оператора газотранспортної системи та моніторингу виконання таких заходів.
2. Програма відповідності власника ГТС повинна містити положення та заходи, виконання яких є обов’язковим для працівників власника газотранспортної системи у взаємовідносинах з оператором газотранспортної системи та іншими суб’єктами ринку природного газу, зокрема заходи:
1) щодо дотримання власником газотранспортної системи вимог про відокремлення та незалежність оператора газотранспортної системи від діяльності з видобутку, розподілу, постачання природного газу, діяльності оптових продавців відповідно до вимог
статті 27 Закону;
2) що унеможливлюють дискримінаційні дії та вплив на оператора газотранспортної системи при прийнятті ним рішень, а також незалежності оператора газотранспортної системи від власника газотранспортної системи при виконанні оператором газотранспортної системи функцій та обов'язків відповідно до вимог
Закону;
3) спрямовані на забезпечення дотримання прозорих та недискримінаційних відносин між власником газотранспортної системи та оператором газотранспортної системи;
4) що регламентують поводження з конфіденційною інформацією, інформацією з обмеженим доступом, яка стосується управління державним майном газотранспортної системи та управління корпоративними правами держави в статутному капіталі оператора газотранспортної системи, а також забезпечення захисту такої інформації;
5) щодо забезпечення виконання Програми відповідності власника ГТС та дотримання працівниками власника газотранспортної системи вимог, передбачених
Законом та Програмою відповідності власника ГТС, а також відповідальності за її невиконання;
6) щодо забезпечення діяльності Уповноваженого з питань відповідності, його прав і належних умов виконання його обов’язків, а також взаємодії власника газотранспортної системи і працівників власника газотранспортної системи з Уповноваженим з питань відповідності;
7) щодо забезпечення моніторингу виконання Програми відповідності власника ГТС та підготовки звітів з її виконання відповідно до вимог
Закону та цього Порядку;
8) заходи щодо дотримання власником газотранспортної системи вимог про відокремлення та незалежність при провадженні оператором газотранспортної системи діяльності з виробництва електричної енергії (у разі здійснення оператором газотранспортної системи тимчасово, на період до 01 січня 2027 року, діяльності з виробництва електричної енергії з природного газу на електроустановках, які є об’єктами газотранспортної системи або які передані йому в тимчасове управління (користування) відповідно до рішення Кабінету Міністрів України, з метою забезпечення заходів, що вживаються для уникнення ризику порушення безпеки постачання електричної енергії).
3. Регулятор має право надати зауваження, рекомендації та/або заперечення до проєкту Програми відповідності власника ГТС та змін до неї.
Власник газотранспортної системи протягом 5 робочих днів після затвердження Програми відповідності власника ГТС надає її Регулятору для її опублікування на вебсайті Регулятора.
( Пункт 3 розділу VIII доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1287 від 10.07.2024 )
4. Уповноважений з питань відповідності зобов’язаний щорічно складати та надавати Регулятору звіт про виконання Програми відповідності власника ГТС (далі - річний звіт) за попередній календарний рік не пізніше 01 березня року, наступного за звітним.
Річний звіт повинен містити, зокрема, інформацію щодо:
1) розроблених та впроваджених власником газотранспортної системи заходів щодо забезпечення незалежності та з виконання Програми відповідності власника ГТС протягом звітного року;
2) змін у переліку суб’єктів господарювання, які перебувають під прямим або опосередкованим контролем власника газотранспортної системи, способу здійснення такого контролю і обсязі відповідних прав, а також щодо змін у видах діяльності таких суб’єктів господарювання;
3) рішень, прийнятих власником газотранспортної системи (єдиним учасником), у тому числі у період відсутності наглядової ради оператора газотранспортної системи;
4) поводження з інформацією, що є інформацією з обмеженим доступом та/або конфіденційною інформацією, зокрема щодо її нерозкриття з метою попередження надання переваги суб’єктам господарювання, що здійснюють діяльність на ринку природного газу;
5) засідань власника газотранспортної системи (зокрема керівництва), нарад та/або публічних заходів, що прямо або опосередковано стосуються питань управління державним майном газотранспортної системи та управління корпоративними правами держави в статутному капіталі оператора газотранспортної системи; спільних нарад (засідань) керівника власника газотранспортної системи та осіб, які здійснюють функції з управління корпоративними правами та управління об’єктами державної власності, що використовуються у процесі провадження діяльності з транспортування природного газу, та всіх нарад (засідань) власника газотранспортної системи за участі оператора газотранспортної системи;
6) виявлених Уповноваженим з питань відповідності випадків недотримання Програми відповідності власника ГТС, поданих заяв про порушення Програми відповідності власника ГТС та заходів власника газотранспортної системи щодо усунення відповідних порушень, розроблених та впроваджених щодо забезпечення незалежності власника газотранспортної системи та виконання Програми відповідності власника ГТС протягом звітного року;
7) результатів врегулювання випадків недотримання Програми відповідності власника ГТС та заходів власника газотранспортної системи щодо усунення відповідних порушень;
8) діяльності Уповноваженої особи з питань відповідності, вжитих ним заходів та їх результатів протягом звітного року;
9) рекомендацій Уповноваженого з питань відповідності щодо виконання вимог із забезпечення незалежності власника газотранспортної системи відповідно до
Закону, цього Порядку та вдосконалення Програми відповідності власника ГТС.
5. Керівництво та працівники власника газотранспортної системи не мають права впливати та вносити будь-які виправлення у підготовлений Уповноваженим з питань відповідності річний звіт і пропонувати робити це Уповноваженому з питань відповідності.
6. Уповноважений з питань відповідності подає річний звіт з моніторингу дотримання та виконання власником газотранспортної системи Програми відповідності власника ГТС на офіційному бланку власника газотранспортної системи, без погодження з посадовими особами власника газотранспортної системи в електронному вигляді з накладенням кваліфікованого електронного підпису з дотриманням вимог законів України
"Про електронні документи та електронний документообіг" та
"Про електронні довірчі послуги".
7. Програма відповідності власника ГТС публікується на вебсайті Регулятора разом з річним звітом власника ГТС.
( Розділ VIII доповнено новим пунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1287 від 10.07.2024 )
8. У разі виявлення порушення власником ГТС вимог щодо відокремлення та незалежності оператора газотранспортної системи, передбачених
Законом, зокрема шляхом отримання повідомлення від оператора газотранспортної системи, обґрунтованого запиту від Секретаріату Енергетичного Співтовариства або наявності обґрунтованого припущення, що втручання в операційну діяльність оператора газотранспортної системи може призвести або призвело до порушення вимог щодо відокремлення та незалежності оператора газотранспортної системи, передбачених Законом, Регулятор проводить протягом 10 робочих днів робочу зустріч з власником ГТС, оператором газотранспортної системи та Секретаріатом Енергетичного Співтовариства (за необхідності), на якій обговорюються виявлені порушення.
( Розділ VIII доповнено новим пунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1287 від 10.07.2024 )
9. У разі підтвердження порушення власником ГТС вимог щодо відокремлення та незалежності оператора газотранспортної системи, передбачених
Законом, Регулятор надсилає вимогу власнику ГТС щодо усунення виявленого порушення у визначений Регулятором строк, але не більше двох місяців, та надання документів, відомостей та інформації про усунення таких порушень.
( Розділ VIII доповнено новим пунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1287 від 10.07.2024 )
( Порядок доповнено новим розділом VIII згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2285 від 05.12.2023 )
IX. Програма відповідності оператора газотранспортної системи
1. Оператор газотранспортної системи зобов’язаний розробити та впровадити Програму відповідності оператора ГТС відповідно до
статті 31 Закону та положень цього Порядку.
2. Програма відповідності оператора ГТС повинна містити положення та заходи, виконання яких є обов’язковим для працівників оператора газотранспортної системи при здійсненні ними своїх функцій та у взаємовідносинах з власником газотранспортної системи (єдиним учасником) та іншими суб’єктами ринку природного газу, зокрема, заходи щодо:
1) дотримання оператором газотранспортної системи вимог про відокремлення і незалежність оператора газотранспортної системи від діяльності з видобутку, розподілу, постачання природного газу, діяльності оптових продавців відповідно до вимог
статті 27 Закону;
2) забезпечення незалежності прийняття рішень оператором газотранспортної системи від суб’єктів господарювання, що здійснюють діяльність з видобутку, розподілу, постачання природного газу, виробництва та постачання електричної енергії, діяльності оптових продавців;
3) забезпечення незалежності оператора газотранспортної системи від власника газотранспортної системи при виконанні функцій оператора газотранспортної системи відповідно до вимог
статті 28 Закону;
4) забезпечення оператором газотранспортної системи та його працівниками дотримання вимог щодо недискримінаційних дій по відношенню до суб’єктів ринку природного газу;
5) забезпечення дотримання прозорих та недискримінаційних відносин між оператором газотранспортної системи та власником газотранспортної системи та/або вертикально інтегрованою організацією, у тому числі до складу якої оператор газотранспортної системи входив до 31 грудня 2019 року, між оператором газотранспортної системи та іншими суб’єктами господарювання, що входять до складу вертикально інтегрованої організації, у тому числі до складу якої оператор газотранспортної системи входив до 31 грудня 2019 року;
6) поводження з інформацією, отриманою під час виконання функцій оператора газотранспортної системи, та забезпечення захисту конфіденційної інформації;
7) забезпечення виконання Програми відповідності оператора ГТС та дотримання працівниками оператора газотранспортної системи вимог, передбачених
Законом та Програмою відповідності оператора ГТС, а також відповідальності за невиконання;
8) забезпечення діяльності контролера, його прав і належних умов виконання його обов’язків, а також взаємодії оператора газотранспортної системи і працівників оператора газотранспортної системи з контролером;
9) забезпечення моніторингу виконання Програми відповідності оператора ГТС та підготовки звітів з її виконання відповідно до вимог
Закону та цього Порядку;
10) забезпечення відокремлення діяльності з виробництва електричної енергії від інших видів діяльності (у разі здійснення оператором газотранспортної системи тимчасово, на період до 01 січня 2027 року, діяльності з виробництва електричної енергії з природного газу на електроустановках, які є об’єктами газотранспортної системи або які передані йому в тимчасове управління (користування) відповідно до рішення Кабінету Міністрів України, з метою забезпечення заходів, що вживаються для уникнення ризику порушення безпеки постачання електричної енергії), які мають, зокрема, передбачати:
відокремлення діяльності з виробництва електричної енергії, у тому числі операцій із закупівлі природного газу для виробництва електричної енергії, від іншої діяльності оператора газотранспортної системи;
ведення окремого від інших видів діяльності обліку витрат та доходів щодо діяльності з виробництва електричної енергії;
заборону врахування витрат та доходів, пов’язаних із здійсненням діяльності з виробництва електричної енергії, при розрахунку тарифу оператора газотранспортної системи на послуги транспортування природного газу;
здійснення закупівлі природного газу для виробництва електричної енергії на конкурентних ринкових засадах або відповідно до умов реалізації природного газу, визначених Кабінетом Міністрів України при покладенні спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу.
Регулятор, після видачі ліцензії оператору газотранспортної системи на провадження діяльності з виробництва електричної енергії невідкладно повідомляє Секретаріат Енергетичного Співтовариства про надання оператору газотранспортної системи такого права та про виключний (що не може бути продовжений) строк дії такої ліцензії.
3. Програма відповідності оператора ГТС затверджується виконавчим органом оператора газотранспортної системи та подається Регулятору за підписом керівника оператора газотранспортної системи.
4. Регулятор має право вимагати від оператора газотранспортної системи надання додаткових документів та іншої необхідної інформації, що стосуються дотримання оператором газотранспортної системи вимог
Закону про відокремлення і незалежність оператора газотранспортної системи. Оператор газотранспортної системи зобов’язаний їх надати протягом десяти робочих днів з дати отримання відповідного запиту Регулятора.
5. Регулятор затверджує Програму відповідності оператора ГТС протягом трьох місяців (у разі внесення змін до Програми відповідності оператора ГТС - протягом одного місяця) з дня отримання Програми відповідності оператора ГТС (змін до неї), усіх супровідних документів та іншої необхідної інформації. Строк прийняття рішення про затвердження може збільшуватися на строк підготовки документів та інформації оператором газотранспортної системи (до подання Регулятору), але не більше ніж на один місяць.
Регулятор може надати зауваження до проєкту Програми відповідності оператора ГТС або проєкту змін до неї. У такому випадку оператор газотранспортної системи у визначений Регулятором строк, що не може бути меншим ніж десять робочих днів, зобов’язаний надати доопрацьований проєкт Програми відповідності оператора ГТС (змін до неї) з урахуванням зауважень Регулятора та у разі незгоди із деякими зауваженнями додатково надати Регулятору свої зауваження або застереження до запропонованої Регулятором редакції.
6. Рішення Регулятора про затвердження Програми відповідності оператора ГТС разом з Програмою відповідності оператора ГТС оприлюднюються на офіційному вебсайті Регулятора та оператора газотранспортної системи не пізніше п’яти робочих днів після прийняття відповідного рішення. Строк дії Програми відповідності оператора ГТС має відповідати строку дії ліцензії на право провадження господарської діяльності з транспортування природного газу. У разі необхідності внесення змін до Програми відповідності оператора ГТС зміни набирають чинності з дня їх затвердження Регулятором.
( Порядок доповнено новим розділом IX згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2285 від 05.12.2023 )
X. Порядок моніторингу виконання програми відповідності оператора газотранспортної системи
1. Контролер щорічно та щоквартально готує письмові звіти про виконання Програми відповідності оператора ГТС за попередній календарний рік або квартал відповідно і подає його виконавчому органу оператора газотранспортної системи та Регулятору не пізніше:
01 березня року, наступного за звітним (для річного звіту);
20 числа місяця, наступного за звітним кварталом (для квартального звіту).
2. Річний звіт про виконання Програми відповідності оператора ГТС (далі - річний звіт) повинен, зокрема, містити інформацію щодо:
1) розроблених та впроваджених оператором газотранспортної системи заходів щодо забезпечення відокремлення і незалежності оператора газотранспортної системи та з виконання Програми відповідності оператора ГТС протягом звітного року;
2) змін у переліку суб’єктів господарювання, які перебувають під прямим або опосередкованим контролем оператора газотранспортної системи, способу здійснення такого контролю та обсягу відповідних прав, а також щодо змін у видах діяльності таких суб’єктів господарювання;
3) змін у переліку суб’єктів господарювання, які здійснюють прямий або опосередкований контроль над оператором газотранспортної системи, способу контролю та відповідних правах, які мають такі суб’єкти господарювання;
4) змін у складі органів управління оператора газотранспортної системи та/або власника газотранспортної системи (єдиного учасника) з наданням інформації щодо відповідності вимогам про відокремлення і незалежність;
5) будь-яких змін в документах, даних та інформації, поданих Регулятору відповідно до запиту на сертифікацію оператора газотранспортної системи, якщо вони впливають на виконання вимог про відокремлення і незалежність оператора газотранспортної системи, а також які забезпечують виконання Програми відповідності оператора ГТС протягом звітного періоду;
6) поводження з інформацією, що становить комерційну таємницю та/або конфіденційну інформацію, зокрема щодо її нерозкриття з метою попередження надання переваги суб’єктам господарювання, що здійснюють діяльність на ринку природного газу;
7) взаємовідносин між оператором газотранспортної системи та/або власником газотранспортної системи та/або вертикально інтегрованим суб’єктом господарювання чи іншим суб’єктом господарювання, що входить до складу такого вертикально інтегрованого суб’єкта господарювання або є афілійованим до такого вертикально інтегрованого суб’єкта господарювання (надається перелік укладених договорів, будь-яких доручень, листів, розпорядчих документів, інших документів, що надходили до оператора газотранспортної системи від власника газотранспортної системи (єдиного учасника) та/або вертикально інтегрованого суб’єкта господарювання тощо із зазначенням їх тематики із висновками щодо відповідності вимогам про відокремлення і незалежність оператора газотранспортної системи);
8) виявлених контролером випадків недотримання Програми відповідності оператора ГТС, поданих заяв про порушення Програми відповідності оператора ГТС та заходів оператора газотранспортної системи щодо усунення відповідних порушень, розроблених та впроваджених щодо забезпечення відокремлення і незалежності оператора газотранспортної системи та виконання Програми відповідності оператора ГТС протягом звітного року;
................Перейти до повного тексту