1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНА АВІАЦІЙНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
НАКАЗ
03.06.2025 № 301
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
24 червня 2025 року
за № 972/44378
Про затвердження Авіаційних правил України "Технічні вимоги та адміністративні процедури для допуску повітряного судна аматорської конструкції до експлуатації в цивільній авіації України" та внесення зміни до Авіаційних правил України, Частина 21 "Сертифікація повітряних суден, пов’язаних з ними виробів, компонентів та обладнання, а також організацій розробника та виробника" АПУ-21 (Part-21)
Відповідно до статті 5, частин першої, п’ятої статті 11 Повітряного кодексу України, пункту 8 Положення про Державну авіаційну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08 жовтня 2014 року № 520, та з метою встановлення вимог для допуску повітряних суден аматорської конструкції до експлуатації в цивільній авіації НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Авіаційні правила України "Технічні вимоги та адміністративні процедури для допуску повітряного судна аматорської конструкції до експлуатації в цивільній авіації України", що додаються.
2. Внести зміну до Авіаційних правил України, Частина 21 "Сертифікація повітряних суден, пов’язаних з ними виробів, компонентів та обладнання, а також організацій розробника та виробника" АПУ-21 (Part-21), затверджених наказом Державної авіаційної служби України від 26 квітня 2019 року № 529, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 22 травня 2019 року за № 543/33514 (у редакції наказу Державної авіаційної служби України від 02 березня 2023 року № 158), виклавши пункт 6 розділу І в такій редакції:
"6. Дозвіл на виконання польотів, що видається для цілей, визначених у підпункті 21.A.701(a)(15), може видаватися для повітряного судна, яке підпадає під одну із зазначених категорій:
(a) історичні повітряні судна, які відповідають таким критеріям:
повітряне судно нескладної конструкції, для якого:
первісну конструкцію було визначено до 01 січня 1955 року;
виробництво було зупинено до 01 січня 1975 року, або
повітряне судно, яке має певну історичну цінність, пов’язану з:
участю у визначній історичній події, або
визначним кроком у розвитку авіації, або
визначною роллю в збройних силах;
(b) повітряне судно, яке було в експлуатації в збройних силах і типова конструкція якого не має аналога, схваленого компетентним органом для експлуатації в цивільній авіації;
(c) точні копії повітряних суден, які відповідають критеріям, наведеним у підпункті (a) або (b), та у яких конструкція подібна до оригіналу.".
3. Установити, що:
для повітряних суден аматорської конструкції, внесених до Державного реєстру цивільних повітряних суден України на дату набрання чинності цим наказом, дозвіл на виконання польотів видається на підставі документів, передбачених підпунктами 1, 2, 3, 14, 15 пункту 1 підрозділу 3 розділу IV Авіаційних правил України "Технічні вимоги та адміністративні процедури для допуску повітряного судна аматорської конструкції до експлуатації в цивільній авіації України", затверджених цим наказом;
дозволи на виконання польотів, видані відповідно до Авіаційних правил України, Частина 21 "Сертифікація повітряних суден, пов’язаних з ними виробів, компонентів та обладнання, а також організацій розробника та виробника" АПУ-21 (Part-21), затверджених наказом Державної авіаційної служби України від 26 квітня 2019 року № 529, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 22 травня 2019 року за № 543/33514 (у редакції наказу Державної авіаційної служби України від 02 березня 2023 року № 158), є чинними протягом установленого в них строку дії.
4. Управлінню підтримання льотної придатності (Овчинніков В.М.) в установленому законодавством порядку забезпечити:
1) подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
2) оприлюднення цього наказу на офіційному вебсайті.
5. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
Голова Олександр БІЛЬЧУК

ПОГОДЖЕНО:

Віце-прем’єр-міністр з відновлення України —
Міністр розвитку громад та територій України

Голова Державної регуляторної служби України




Олексій КУЛЕБА

Олексій КУЧЕР
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної
авіаційної служби України
03 червня 2025 року № 301
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
24 червня 2025 року
за № 972/44378
Авіаційні правила України
"Технічні вимоги та адміністративні процедури для допуску повітряного судна аматорської конструкції до експлуатації в цивільній авіації України"
I. Загальні положення
1. Ці Авіаційні правила встановлюють технічні вимоги та адміністративні процедури для допуску повітряного судна аматорської конструкції до експлуатації в цивільній авіації України та підтримання його льотної придатності, в тому числі для отримання дозволу на виконання польотів повітряних суден аматорської конструкції та схвалення відповідних умов виконання польотів.
2. Ці Авіаційні правила застосовуються до повітряних суден аматорської конструкції для використання з метою некомерційної льотної експлуатації.
3. Ці Авіаційні правила не застосовуються для первинної оцінки зміненого або модифікованого повітряного судна, первісна конструкція якого визначена сертифікатом типу, як повітряного судна аматорської конструкції.
4. У цих Авіаційних правилах терміни вживаються в таких значеннях:
аматор — фізична особа, яка фактично виконує або виконала побудову повітряного судна аматорської конструкції;
виготовлення — виконання будь-яких видів виробничих та/або технологічних операцій, у тому числі складання або будь-які інші операції, метою яких є побудова повітряного судна аматорської конструкції;
висновок про допуск до експлуатації повітряного судна аматорської конструкції в цивільній авіації України (далі — висновок) — документ, який видається за процедурами, встановленими авіаційними правилами України та є підставою для реєстрації (перереєстрації) повітряного судна аматорської конструкції (ПС АК) в Державному реєстрі цивільних повітряних суден України та отримання дозволу на виконання польотів;
експлуатаційна документація повітряного судна аматорської конструкції — документація, що регламентує льотну та технічну експлуатацію ПС АК, включаючи його технічне обслуговування, а також що містить умови експлуатації та експлуатаційні обмеження;
заявник — аматор, або група аматорів, які звернулися до Державіаслужби (далі — уповноважений орган з питань цивільної авіації) для проведення встановлення льотної придатності ПС АК;
кіт-набір — набір частин, призначений для самостійного складання повітряного судна аматором;
компонент — будь-який двигун, гвинт, частина або прилад;
побудова — виготовлення та складання ПС АК, у тому числі з кіт-набору;
повітряне судно аматорської конструкції — повітряне судно, щонайменше 51 відсоток якого побудовано аматором, і яке призначено для використання з метою задоволення власних потреб та без будь-якої комерційної мети.
Інші терміни, що використовуються у цих Авіаційних правилах вживаються у значеннях, які наведені у Повітряному кодексі України та інших нормативно-правових актах України у галузі цивільної авіації.
5. У цих Авіаційних правилах скорочення мають такі значення:
ЕД — експлуатаційна документація;
ЗПМ — злітно-посадковий майданчик;
КЛЕ ПС АК — керівництво з льотної експлуатації повітряного судна аматорської конструкції;
ПЗПМ — постійний злітно-посадковий майданчик;
ПС — повітряне судно;
ПС АК — повітряне судно аматорської конструкції;
ТО — технічне обслуговування.
II. Вимоги до проектування та побудови ПС АК
1. Повітряні судна, у тому числі ті, що поставляються у формі кіт-набору, визначаються як ПС АК за умови, що більша частина повітряного судна (більше 51 відсотка) виготовлена із матеріалів та зібрана аматором на некомерційній основі.
2. Для підтвердження 51 відсотка обсягу робіт побудови ПС АК заявник надає декларацію побудови ПС АК відповідно до підпункту 4 пункту 1 підрозділу 3 розділу IV цих Авіаційних правил.
3. При побудові ПС АК заявник може:
розробляти, виготовляти та складати власні конструкції;
використовувати кіт-набір для складання ПС АК;
отримувати за винагороду допомогу з виготовлення або складання окремих частин і виконання певних операцій або процесів, що використовуються при побудові ПС АК (далі — комерційна допомога).
4. Будь-які операції виготовлення або складання, доручені іншій стороні на комерційній основі, не повинні знижувати частку операцій, виконаних аматором у виготовленні та складанні, нижче 51 відсотка.
5. Аматор має здійснювати документування процесу побудови ПС АК із зазначенням переліків операцій та процесів, що виконувались, та залученої комерційної допомоги, долучати фотозображення всіх етапів побудови, переліки матеріалів, виробів, компонентів та обладнання, дати, періоди та місце побудови ПС АК.
III. Технічні вимоги для ПС АК
1. Технічні вимоги для ПС АК (далі — вимоги) містять мінімальні вимоги до ПС АК з метою підтвердження їх придатності для виконання безпечного польоту.
2. Дані вимоги застосовуються до ПС АК незалежно від того, чи мають вони тверді або гнучкі несучі поверхні, чи керуються вони звичайними поверхнями керування або іншими способами.
3. Для ПС АК визначаються діапазони маси та центрування, у межах яких забезпечується безпечна експлуатація ПС АК.
4. ПС АК має бути безпечно керованим та маневреним на режимах:
зльоту при максимальній злітній масі;
набору висоти, якщо ПС АК обладнано двигуном;
горизонтального польоту, якщо ПС АК обладнано двигуном;
зниження;
посадки із працюючим та вимкненим двигуном, якщо ПС АК обладнано двигуном;
посадки при раптовій відмові двигуна, якщо ПС АК обладнано двигуном.
5. Встановлення поверхонь керування повинно бути виконано таким чином, щоб виключалася взаємодія між будь-якими поверхнями або їх кріпленнями.
Усі системи керування повинні виконувати свої функції легко, плавно та стабільно.
6. Кожна силова установка повинна бути виготовлена, зібрана та встановлена таким чином, щоб забезпечити доступ для необхідних оглядів і технічного обслуговування.
7. Кожний вид необхідного обладнання повинен бути виготовлений, зібраний і встановлений так, щоб забезпечити доступ для необхідних оглядів і технічного обслуговування.
8. Підтвердження придатності виконання безпечного польоту ПС АК здійснюється за допомогою проведення наземних та льотних перевірок для отримання дозволу на виконання польотів ПС АК, з урахуванням заявленої маси, центрування та завантаження, в очікуваних умовах експлуатації та у межах встановлених обмежень.
IV. Адміністративні процедури для ПС АК
1. Загальні положення
1. Процедура отримання дозволу на виконання польотів складається з таких етапів:
1) надання державного та реєстраційного знаків ПС АК;
2) подача заявок на отримання дозволу на виконання польотів та схвалення умов польоту;
3) оцінка наданої документації;
4) інспектування ПС АК та видача висновку;
5) схвалення умов польоту та видача дозволу на виконання польотів ПС АК;
6) реєстрація ПС АК в Державному реєстрі цивільних повітряних суден України;
7) виконання наземних та льотних перевірок ПС АК.
2. Всі етапи процедури виконуються послідовно. Для виконання наступного етапу попередній етап процедури має бути завершений.
3. Процедура припиняється на будь-якому етапі, якщо:
1) заявник відмовився від подальших робіт;
2) на попередньому етапі не усунені невідповідності.
4. В разі припинення процедури уповноважений орган з питань цивільної авіації письмово повідомляє про це заявника із зазначенням виявлених невідповідностей та їх обґрунтування.
Після усунення заявником виявлених невідповідностей, процедура продовжується з етапу, на якому вона було припинена.
2. Етап надання державного та реєстраційного знаків ПС АК
Заявник подає до уповноваженого органу з питань цивільної авіації заявку на надання державного та реєстраційного знаків ПС АК відповідно до вимог Авіаційних правил України, Частина 47 "Правила реєстрації цивільних повітряних суден в Україні", затверджених наказом Державної авіаційної служби України від 05 лютого 2019 року № 153, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 12 березня 2019 року за № 240/33211 (далі — Авіаційні правила реєстрації цивільних повітряних суден).
3. Етап подачі заявок для отримання дозволу на виконання польотів та схвалення умов польоту
1. Для отримання дозволу на виконання польотів заявник подає до уповноваженого органу з питань цивільної авіації такі документи:
1) заявку на отримання дозволу на виконання польотів ПС АК, за формою згідно з додатком 1 до цих Авіаційних правил;
2) заявку на схвалення умов польоту або на зміну схвалення умов польоту, за формою згідно з додатком 2 до цих Авіаційних правил;
3) умови польоту для дозволу на виконання польотів ПС АК, за формою згідно з додатком 3 до цих Авіаційних правил;
4) декларацію побудови ПС АК, за формою згідно з додатком 4 до цих Авіаційних правил;
5) журнал побудови ПС АК, що включає фотографії усіх кроків побудови, опис матеріалів, використаних при виготовленні, а також дати кроків побудови, опис робіт з комерційної допомоги;
6) керівництва з льотної експлуатації, що включають:
технічний опис конструкції та креслення в трьох проекціях;
матеріали, з яких виготовлені складові частини ПС АК;
очікувані умови експлуатації;
льотно-технічні характеристики;
експлуатаційні обмеження повітряної швидкості, швидкості маневрування, швидкості польоту з випущеними закрилками (за наявності), швидкості польоту з випущеним шасі (за наявності), злітної маси, положення польотного центру тяжіння, навантаження та маневрування;
опис нормальних процедур виконання польоту;
опис аварійних процедур виконання польоту;
7) фотографії ПС АК спереду, ліворуч і праворуч;
8) заяву про згоду пілота на виконання обльоту ПС АК, за формою згідно з додатком 5 до цих Авіаційних правил;
9) підтвердження згоди власника/експлуатанта ЗПМ/аеродрому на проведення обльоту ПС АК, за формою згідно з додатком 6 до цих Авіаційних правил;
10) звіт про вагу та центрування ПС АК;
11) формуляр ПС АК;
12) формуляр двигуна ПС АК (за наявності);
13) паспорти комплектувальних виробів (за наявності);
14) інформацію про статус льотної придатності ПС АК згідно з додатком 7 до цих Авіаційних правил;
15) програму технічного обслуговування ПС АК, за формою згідно з додатком 8 до цих Авіаційних правил;
16) для стандартних компонентів — історію виконання технічного обслуговування компонентів, які були в експлуатації.
2. Документи повинні відповідати таким вимогам:
1) заявник повинен бути власником ПС АК;
2) заявка повинна бути підписана заявником із зазначенням власного імені, прізвища особи, яка підписала документ, та дати підписання. Якщо заявник є юридичною особою, також зазначається посада особи, яка підписала документ;
3) заявка із незаповненими рядками та з виправленнями до розгляду не приймається;
4) документи приймаються до розгляду у вигляді оригіналів або копій, завірених заявником у встановленому законодавством порядку;
5) документи, що мають підчистки, рукописні або машинописні виправлення і доповнення, до розгляду не приймаються;
6) заявка та всі документи, що додаються до неї, повинні бути оформлені державною мовою. Посилання на назви документів мають бути наведені мовою оригіналу документа.
3. Заявка та додані до неї документи мають бути зареєстровані в установленому законодавством порядку уповноваженою особою уповноваженого органу з питань цивільної авіації.
4. Якщо заявника протягом 10 робочих днів з дня реєстрації заявки та доданих до неї документів не повідомлено про залишення зазначених заявки та доданих до неї документів без руху, то вона вважається прийнятою. Рішення про залишення заявки та доданих до неї документів без руху має бути викладено у формі офіційного листа та бути обґрунтованим (містити виявлені недоліки з посиланням на порушені вимоги законодавства, спосіб та строк усунення недоліків, а також способи, порядок та строки оскарження цього рішення).
5. У разі прийняття заявки до розгляду уповноважений орган з питань цивільної авіації надає заявнику рахунок, оформлений відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28 вересня 1993 року № 819 "Про створення Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях" для сплати державного збору за офіційні дії.
4. Етап оцінки документації
1. Оцінка документації здійснюється протягом 20 робочих днів з дати реєстрації заявки на видачу дозволу на виконання польотів з метою оцінювання відповідності поданої заявки на отримання дозволу на виконання польотів та доданих до неї документів вимогам цих Авіаційних правил.
2. Якщо відомості, внесені до заявки, не відповідають вимогам цих Авіаційних правил або виникла потреба в розгляді додаткових документів, уповноважений орган з питань цивільної авіації надсилає заявнику відповідний письмовий запит у межах строку, передбаченого пунктом 1 цього підрозділу. У такому разі строк розгляду заявки становить не більше ніж 10 робочих днів з дня одержання всіх документів.

................
Перейти до повного тексту