1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО УКРАЇНИ У СПРАВАХ СІМ'Ї,
МОЛОДІ ТА СПОРТУ
Н А К А З
17.09.2009 N 3272
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
13 жовтня 2009 р.
за N 954/16970
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства молоді та спорту N 720 від 23.10.2013 )
Про затвердження Положення про Центр патріотичного виховання
Відповідно до пункту 4 Положення про позашкільний навчальний заклад та пункту 11 Переліку типів позашкільних навчальних закладів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 6 травня 2001 року N 433, Державної цільової соціальної програми "Молодь України" на 2009-2015 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 28 січня 2009 року N 41, з метою упорядкування діяльності, підвищення якості навчально-виховного процесу та рівня організаційної роботи позашкільних навчальних закладів патріотичного напряму, які перебувають у підпорядкуванні структурних підрозділів у справах сім'ї, молоді та спорту місцевих органів виконавчої влади,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про Центр патріотичного виховання, що додається.
2. Міністру у справах молоді, сім'ї та гендерної політики Автономної Республіки Крим, начальникам структурних підрозділів у справах сім'ї, молоді та спорту обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, у сфері управління яких перебувають позашкільні навчальні заклади:
2.1. Довести цей наказ до відома керівників позашкільних навчальних закладів.
2.2. Зобов'язати керівників відповідних позашкільних навчальних закладів унести зміни до статутів згідно з цим Положенням.
2.3. Ужити заходів щодо збереження існуючих і розвитку мережі позашкільних навчальних закладів патріотичного напряму, недопущення їх перепрофілювання, реорганізації та ліквідації.
2.4. Сприяти створенню умов для здобуття вихованцями (учнями, слухачами) позашкільної освіти патріотичного напряму з урахуванням специфіки регіону.
3. Департаменту сприяння соціальному становленню та розвитку молоді (Захаренко К.В.) широко залучати в молодіжному середовищі центри до реалізації заходів з утвердження патріотизму, духовності, моральності та формування загальнолюдських цінностей.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Р.Г.Драпушка.
5. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
Міністр
ПОГОДЖЕНО:
Міністр освіти і науки України
Ю.О.Павленко

І.О.Вакарчук
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства України
у справах сім'ї, молоді
та спорту
17.09.2009 N 3272
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
13 жовтня 2009 р.
за N 954/16970
ПОЛОЖЕННЯ
про Центр патріотичного виховання
I. Загальні положення
1.1. Центр патріотичного виховання (далі - Центр) - позашкільний навчальний заклад, основним напрямом діяльності якого є формування гармонійно розвиненої особистості вихованців (учнів, слухачів); виховання почуття патріотизму, духовності, національної свідомості; забезпечення сприятливих умов для самореалізації особистості; організація оздоровлення та змістовного дозвілля молоді.
Центр здійснює навчання і виховання вихованців (учнів, слухачів) у позаурочний та позанавчальний час.
1.2. Центр у своїй діяльності керується Конституцією України та законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, наказами МОН та Мінсім'ямолодьспорту, рішеннями місцевих органів виконавчої влади, а також цим Положенням і своїм статутом.
1.3. Мова навчання і виховання у Центрі визначається Конституцією України і Законом Української РСР "Про мови в Українській РСР".
1.4. Головними завданнями Центру є:
виховання правової культури у вихованців (учнів, слухачів), поваги до Конституції України та законів України, державної символіки;
виховання національної свідомості, любові до рідної землі, родини, свого народу, держави Україна;
створення умов для духовно-морального, громадянського, трудового, екологічного виховання вихованців (учнів, слухачів);
залучення вихованців (учнів, слухачів) до практичної діяльності, спрямованої на формування національної свідомості, патріотизму, активної громадянської позиції, мотивації здорового способу життя;
створення сприятливих умов для самореалізації особистості відповідно до її інтересів і суспільних вимог;
організація змістовного дозвілля вихованців (учнів, слухачів), їх загартування, занять фізичною культурою і спортом;
збереження й зміцнення фізичного, психічного та духовного здоров'я вихованців (учнів, слухачів);
сприяння набуттю вихованців (учнів, слухачів) соціального досвіду, успадкуванню ними духовних надбань українського народу;
пошук та підтримка здібних, обдарованих і талановитих вихованців (учнів, слухачів);
просвітницька діяльність.
II. Організаційно-правові засади діяльності Центру
2.1. Створення, реорганізація та ліквідація Центру здійснюються відповідно до законодавства.
2.2. Центр є юридичною особою і діє на підставі статуту, затвердженого засновником.
Статус державного має Центр, заснований на державній формі власності.
Статус комунального має Центр, заснований на комунальній формі власності.
Державний та комунальний Центри створюються відповідно центральними та місцевими органами виконавчої влади з урахуванням соціально-економічних, національних, культурно-освітніх потреб за умови наявності необхідної навчально-методичної та матеріально-технічної бази, педагогічних кадрів та дотримання санітарно-гігієнічних норм, правил і стандартів.
2.3. У статуті зазначаються: повне найменування Центру, його місцезнаходження, засновник, підпорядкованість; мета і основні завдання діяльності; основні характеристики методичної та масової роботи, навчально-виховного процесу; визначаються права, обов'язки та відповідальність учасників цього процесу, а також порядок управління закладом та організації його фінансово-господарської діяльності, використання майна, унесення змін і доповнень до статуту тощо.
2.4. Центр може входити до складу навчально-виховних комплексів, навчально-виховних об'єднань з дошкільними, загальноосвітніми та іншими навчальними закладами, може створювати філії - структурно відокремлені підрозділи, що знаходяться за межами розташування Центру і виконують таку саму освітню діяльність, як і Центр у цілому, або за окремими напрямами.
III. Організація позашкільної освіти в Центрі
3.1. Центр проводить навчально-виховну, інформаційно-методичну, організаційно-масову та навчально-тренувальну роботу.
3.2. Структура та штати Центру розробляються його керівником у межах затверджених видатків на оплату праці відповідно до чинного законодавства і затверджуються структурним підрозділом місцевого органу виконавчої влади у справах сім'ї, молоді та спорту, у сфері управління якого перебуває Центр.
Структурними підрозділами Центру можуть бути відділи, кабінети, лабораторії, постійно діючі та тимчасові виставки, оздоровчі та профільні табори, спортивно-туристські бази, бібліотеки, спеціалізовані та творчі майстерні та інші підрозділи, що передбачені статутом.
Центр працює за річним планом роботи, погодженим із засновником.
3.3. Навчально-виховний процес у Центрі здійснюється за типовими навчальними планами і програмами, що затверджуються МОН, а також за навчальними планами і програмами, затвердженими відповідними місцевими органами виконавчої влади.
3.4. Навчальні програми можуть бути однопрофільними, комплексними і такими, що передбачають індивідуальне навчання вихованців (учнів, слухачів) та навчання у групах або об'єднаннях. Залежно від специфіки діяльності Центру навчання проводиться від одного місяця до кількох років.
3.5. Експериментальні навчальні плани складаються Центром з урахуванням типового навчального плану. Запровадження експериментальних навчальних планів, освітніх програм, педагогічних інновацій і технологій здійснюється в установленому законодавством порядку.
3.6. Індивідуальне та групове навчання у Центрі проводиться відповідно до Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 11.08.2004 N 651 (у редакції наказу від 10.12.2008 N 1123) , зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20.08.2004 за N 1036/9635 (із змінами).
3.7. Середня наповнюваність гуртків, груп, секцій, відділень, відділів, студій та інших творчих об'єднань (далі - гуртки, групи та інші творчі об'єднання) у закладі становить, як правило, 10-15 вихованців (учнів, слухачів).
Наповнюваність окремих гуртків, груп та інших творчих об'єднань установлюється директором Центру відповідно до навчальних планів, програм та можливостей організації навчально-виховного процесу, рівня майстерності вихованців, учнів і слухачів і становить не більше ніж 25 вихованців, учнів і слухачів.
Прийом до Центру може здійснюватися протягом навчального року (в міру закінчення комплектування гуртків, груп та інших творчих об'єднань) за бажанням вихованців (учнів, слухачів) на підставі заяви батьків або осіб, які їх замінюють (для дітей віком до 18 років), на безконкурсній основі.
До Центру зараховуються вихованці (учні, слухачі), як правило, віком від 14 до 35 років.
3.8. Навчально-виховний процес у Центрі здійснюється диференційовано (відповідно до індивідуальних можливостей, інтересів, нахилів, здібностей вихованців (учнів, слухачів)) з урахуванням їх віку, психофізичних особливостей, стану здоров'я, з використанням різних організаційних форм роботи: заняття, гурткова робота, урок, лекція, індивідуальне заняття, конференція, семінар, курси, читання, вікторина, концерт, змагання, навчально-тренувальні заняття, репетиція, похід, екскурсія, експедиція, практична робота в майстернях, у пленері, а також з використанням інших форм, передбачених статутом закладу.
3.9. Навчальний рік у Центрі починається 1 вересня.
Комплектування гуртків, груп та інших творчих об'єднань здійснюється у період з 1 до 15 вересня, який вважається робочим часом керівника гуртка, групи або іншого творчого об'єднання Центру.
Тривалість навчального року в Центрі - з 1 вересня по 30 травня.
3.10. Режим щоденної роботи встановлює Центр, враховуючи рекомендації Мінсім'ямолодьспорту та місцевих органів виконавчої влади, у сфері управління яких він перебуває.
У канікулярні, вихідні та святкові дні Центр може працювати за окремим планом, затвердженим його керівником.
Центр створює безпечні умови навчально-виховної роботи.
3.11. У зонах екологічного лиха місцевими органами виконавчої влади може встановлюватися особливий режим роботи Центру, який погоджується з органами державної санітарно-епідеміологічної служби.
3.12. Тривалість одного заняття в Центрі визначається навчальними планами і програмами з урахуванням психофізіологічного розвитку та допустимого навантаження для різних вікових категорій і становить не менше 45 хвилин.
Короткі перерви між заняттями є робочим часом керівника гуртка, групи або іншого творчого об'єднання і визначаються режимом щоденної роботи Центру.
3.13. Гуртки, групи та інші творчі об'єднання Центру класифікуються за трьома рівнями:
початковий рівень - творчі об'єднання, діяльність яких спрямована на загальний розвиток вихованців (учнів, слухачів), виявлення їх здібностей та обдарувань, прищеплення інтересу до творчої діяльності;
основний рівень - творчі об'єднання, які розвивають інтереси вихованців (учнів, слухачів), дають їм знання, практичні уміння та навички, задовольняють потреби у професійній орієнтації;
вищий рівень - творчі об'єднання за інтересами для здібних і обдарованих вихованців (учнів, слухачів).
Відповідно до рівня класифікації визначаються мета і перспективи діяльності гуртків, груп та інших творчих об'єднань, їх чисельний склад, обирається програма.
3.14. Центр, який має висококваліфіковані кадри, належні матеріально-технічні умови, може організовувати проведення на своїй навчально-виховній базі виробничої та педагогічної практики учнів і студентів загальноосвітніх, професійно-технічних і вищих навчальних закладів.
Для подальшого розвитку інтересів і нахилів вихованців (учнів, слухачів), підтримки їх професійних навичок Центр за умови дотримання правил охорони праці й техніки безпеки організовує виконання замовлень підприємств, установ та організацій на виготовлення продукції (виконання робіт). При цьому характер і зміст робіт повинні сприяти формуванню й удосконаленню знань і умінь, передбачених навчальними програмами.
У випадках, передбачених законодавством, Центр має право надання платних послуг з певних видів діяльності після отримання у встановленому порядку відповідних ліцензій. Платні послуги не можуть надаватись державним або комунальним Центром замість або в межах освітньої діяльності, визначених навчальним планом і програмами.
3.15. Центр може організовувати роботу своїх гуртків, груп та інших творчих об'єднань у приміщеннях загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладів, навчально-виробничих комбінатів, підприємств, організацій, вищих навчальних закладів, наукових установ, на базі спортивних будівель і стадіонів, оздоровчих закладів відповідно до укладених з ними угод.
3.16. Центр може проводити роботу спільно з творчими організаціями, вищими навчальними закладами з метою розвитку та підтримки стійких інтересів вихованців (учнів, слухачів), їх обдарувань.
3.17. Центр проводить інформаційно-методичну роботу, спрямовану на удосконалення програм, змісту, форм і методів діяльності гуртків, груп та інших творчих об'єднань, підвищення майстерності педагогічних працівників за напрямами роботи.
З метою вдосконалення системи навчання та виховання у Центрі можуть створюватися методичні ради, комісії, до складу яких входять педагогічні працівники та інші учасники навчально-виховного процесу.
У Центрі можуть функціонувати методичні об'єднання за напрямами діяльності гуртків, груп та інших творчих об'єднань, що охоплюють педагогічних працівників певного професійного спрямування.
3.18. Центр може створювати відповідні підрозділи для підвищення кваліфікації педагогічних працівників. Підвищення кваліфікації може проводитись у формі курсів, семінарів і за іншими організаційними формами.
3.19. З метою визначення рівня підготовки вихованців (учнів, слухачів) Центр проводить організаційно-масову роботу у формі конференції, концерту, змагання, походу, екскурсії, експедиції, навчально-тренувального збору та в інших формах, передбачених його статутом.
3.20. За результатами навчання Центр видає випускникам, які в установленому порядку склали кваліфікаційні іспити, свідоцтво про позашкільну освіту відповідно до Порядку видачі випускникам позашкільних навчальних закладів свідоцтв про позашкільну освіту, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 12.07.2001 N 510, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 06.09.2001 за N 788/5979 (із змінами). Виготовлення документів про позашкільну освіту здійснюється за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів.
IV. Учасники навчально-виховного процесу
4.1. Учасниками навчально-виховного процесу в Центрі є:
вихованці (учні, слухачі);
директор, заступники директора Центру;
педагогічні працівники, психологи, соціальні педагоги, бібліотекарі, спеціалісти, залучені до навчально-виховного процесу;
батьки або особи, які їх замінюють;
представники підприємств, установ та організацій, які беруть участь у навчально-виховному процесі.

................
Перейти до повного тексту