1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства внутрішніх
справ України
06.07.2017 № 570
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
27 липня 2017 р.
за № 919/30787
ІНСТРУКЦІЯ
з організації діяльності слідчих підрозділів Національної поліції України
( Заголовок Інструкції в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 403 від 20.05.2020 )
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства внутрішніх справ № 403 від 20.05.2020 № 428 від 20.06.2024 )
I. Загальні положення
( У розділі I слова "орган досудового розслідування" в усіх відмінках і числах замінено словами "слідчий підрозділ" у відповідних відмінках і числах згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 403 від 20.05.2020 )
1. Організація роботи слідчих підрозділів Національної поліції України (далі - слідчі підрозділи) передбачає ефективну участь слідчих у захисті особи, суспільства та держави від кримінальних правопорушень, охороні прав, свобод та законних інтересів учасників кримінального провадження шляхом:
здійснення розгляду заяв і повідомлень про кримінальні правопорушення;
внесення відповідних відомостей про їх вчинення до Єдиного реєстру досудових розслідувань (далі - ЄРДР);
проведення всебічного, повного та неупередженого досудового розслідування кримінальних правопорушень, віднесених до підслідності слідчих органів Національної поліції України, у порядку, передбаченому Кримінальним процесуальним кодексом (далі - КПК) України;
ужиття своєчасних заходів для забезпечення відшкодування шкоди, завданої кримінальними правопорушеннями.
2. Організація роботи слідчих підрозділів регламентується КПК України, наказами Міністерства внутрішніх справ України, Національної поліції України, Головного слідчого управління Національної поліції України (далі - ГСУ) та головного управління Національної поліції в Автономній Республіці Крим та місті Севастополі, областях та місті Києві (далі - ГУНП).
3. Слідчий здійснює процесуальну діяльність відповідно до вимог КПК України. Усі рішення про спрямування досудового розслідування і проведення слідчих (розшукових) дій та негласних слідчих (розшукових) дій слідчий приймає самостійно, за винятком випадків, коли законом передбачено одержання згоди прокурора або рішення (дозволу) слідчого судді, суду чи погодження керівника слідчого підрозділу або якщо рішення про їх проведення приймає виключно прокурор, та є відповідальним за їх виконання.
4. Працівникам інших органів та підрозділів поліції забороняється у будь-який спосіб утручатися в процесуальну діяльність слідчих, у тому числі витребувати та перевіряти матеріали кримінальних проваджень, давати у них вказівки або оцінку прийнятим слідчим процесуальним рішенням.
5. Забороняється залучати слідчих до виконання функцій, не пов’язаних з розслідуванням кримінальних правопорушень.
6. Поліцейські - працівники слідчих підрозділів можуть виконувати службові обов’язки в цивільному одязі, а при проведенні негласної слідчої (розшукової) дії - без нагрудного знака.
II. Планування, аналітична, методична і статистична робота слідчих підрозділів та координація їх діяльності
( Назва розділу із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 403 від 20.05.2020 )
( У розділі II слова "орган досудового розслідування" в усіх відмінках і числах замінено словами "слідчий підрозділ" у відповідних відмінках і числах згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 403 від 20.05.2020 )
1. Діяльність слідчих підрозділів здійснюється на основі планування, поєднання єдиноначальності у вирішенні питань службової діяльності та колегіальності при їх обговоренні, персональної відповідальності кожного працівника за стан справ на дорученій ділянці роботи.
2. Заходи щодо організації слідчої роботи формуються в планах роботи як слідчого підрозділу, так і відповідного органу (підрозділу) поліції. Вони повинні відповідати оперативній обстановці, що складається, прогнозу її розвитку, вимогам законодавства стосовно завдань і функцій слідчих підрозділів, бути цілеспрямованими, чітко сформульованими, максимально конкретизованими і реальними для виконання, а також забезпеченими фінансовими, матеріально-технічними і кадровими ресурсами. При формуванні планів заходів обов’язково визначаються строки їх виконання і відповідальні виконавці.
План на наступний період розробляється з урахуванням результатів виконання плану на попередній період й інших раніше прийнятих рішень і за необхідності повинен містити незавершені чи перенесені за строками виконання заходи, відповідати визначеним пріоритетним цілям і завданням роботи слідчого підрозділу.
У плані слідчого відділу (відділення) територіального (відокремленого) підрозділу ГУНП (далі - територіальні підрозділи поліції) повинні враховуватися заходи, передбачені планами ГСУ, ГУНП, слідчого управління ГУНП, при цьому вони адаптуються до можливостей власного підрозділу, з урахуванням специфіки регіону, проблем територіальних громад і стану оперативної обстановки.
3. До плану роботи територіального підрозділу поліції у частині, що стосується діяльності слідчого підрозділу, обов’язково включаються:
1) комплексні заходи, спрямовані на своєчасне реагування на заяви та повідомлення про кримінальні правопорушення; забезпечення негайного виїзду на місця подій слідчо-оперативних груп у повному складі; покращення взаємодії слідчого підрозділу з іншими органами та підрозділами поліції при попередженні, виявленні та розслідуванні кримінальних правопорушень; створення необхідних умов для успішного виконання слідчими покладених на них завдань;
2) конкретні заходи, спрямовані на покращення організації роботи слідчих; розповсюдження і впровадження передового досвіду; підвищення рівня процесуального контролю за діяльністю слідчих; розроблення та вдосконалення тактики і методики досудового розслідування окремих видів кримінальних правопорушень; застосування в діяльності слідчих сучасних наукових методів, криміналістичної і організаційної техніки; підвищення кваліфікації слідчих;
3) заходи, визначені в межах компетенції слідчого підрозділу рішенням міжвідомчої наради.
4. Слідчий планує свою роботу так, щоб забезпечити своєчасність виконання необхідних слідчих (розшукових) дій та негласних слідчих (розшукових) дій у всіх кримінальних провадженнях, в яких він проводить досудове розслідування. З цією метою він складає загальний календарний план-графік роботи в усіх кримінальних провадженнях, а також плани розслідування в кожному кримінальному провадженні.
5. Плани роботи, а також документи, що свідчать про виконання планових завдань (копії аналітичних документів, узагальнень, протоколів оперативних нарад, довідок про результати перевірок тощо), зберігаються в наряді організації роботи і планування слідчого підрозділу.
6. Аналітична робота передбачає організацію збору даних, їх обробку і узагальнення, комплексне вивчення стану оперативної обстановки, результатів діяльності слідчого підрозділу. Метою аналітичної роботи є визначення головних проблем, що виникають в управлінській діяльності слідчого підрозділу, недоліків і причин їх виникнення, надання практичної і методичної допомоги та зміцнення кадрів. Аналітична робота передбачає розроблення і вжиття заходів, спрямованих на усунення недоліків та вирішення наявних проблем.
7. Аналітична та методична робота слідчих підрозділів здійснюється організаційно-методичними підрозділами або окремими працівниками, за якими закріплені відповідні функції, ГСУ, слідчих управлінь та керівниками слідчих відділів (відділень) територіальних підрозділів поліції, які в межах повноважень аналізують результати діяльності слідчих підрозділів, розробляють та реалізують заходи щодо підвищення якості досудового розслідування, скорочення його строків, забезпечення законності та реалізації прав і законних інтересів громадян, належного розгляду їх заяв і звернень з питань досудового розслідування; забезпечують аналітично-методичну роботу з узагальнення аналізу відшкодування завданої кримінальними правопорушеннями шкоди, удосконалення організації діяльності слідчих.
8. Статистична робота слідчих підрозділів - планомірний, науково обґрунтований процес збирання офіційної інформації, який дає кількісну характеристику результатів роботи з розслідування кримінальних правопорушень або тих чи інших процесів, що відбуваються під час її проведення, шляхом реєстрації відповідних показників роботи за спеціальними програмами, розробленими на основі відповідної методології, тобто сукупності науково обґрунтованих способів, правил і методів вивчення процесів, які встановлюють порядок збирання, опрацювання і аналізу інформації.
9. Статистична робота полягає у відображенні результатів розслідування кримінальних правопорушень та руху кримінальних проваджень шляхом введення відповідної інформації до ЄРДР, формуванні звітності про результати роботи слідчих підрозділів, проведенні взаємних звірень з підрозділами інформаційного забезпечення. Зазначена інформація використовується для складання аналізів і узагальнень з метою визначення результатів роботи, негативних тенденцій та шляхів їх усунення.
10. Копії звітів про результати роботи слідчого підрозділу за звітний період і кожного слідчого, зокрема інформаційні повідомлення з цих питань на адресу відповідних слідчих підрозділів, долучаються до наряду статистики.
11. Методична робота слідчого підрозділу заснована на досягненнях сучасної науки та передового досвіду аналітичної, організаційної, науково-практичної, інформаційної діяльності щодо вирішення основних завдань досудового розслідування, покращення його якості, забезпечення законності, удосконалення професійної компетентності слідчих та підвищення ефективності їх діяльності. Ця робота передбачає постійну систематизацію законодавства України в частині, що стосується досудового розслідування, та своєчасне доведення до відома слідчих його змін, у тому числі за допомогою сучасних систем комунікаційного зв’язку та отримання інформації, проведення занять зі слідчими в системі службової підготовки, узагальнення слідчої та судової практики, а також позитивного практичного досвіду в розслідуванні кримінальних правопорушень.
12. Методична робота полягає у:
1) підготовці якісних методичних документів з максимально повним відображенням у них необхідної інформації, вивченні та ефективному їх використанні в діяльності особовим складом слідчого підрозділу;
2) систематичному виявленні, вивченні та запровадженні прогресивних форм і методів діяльності слідчих підрозділів.
13. Нормативно-правові акти з питань службової діяльності, доручення і рішення слідчих підрозділів, матеріали перевірок слідчого підрозділу, листування з іншими органами державної влади накопичуються в директивному наряді слідчого підрозділу.
14. Упровадження передового досвіду в роботу слідчих підрозділів передбачає вивчення, узагальнення та розроблення рекомендацій щодо впровадження нового і позитивного досвіду роботи в практику організації розслідування кримінальних правопорушень, у тому числі передового зарубіжного досвіду; розроблення сучасних методик розслідувань окремих видів кримінальних правопорушень; організацію та проведення нарад, науково-практичних конференцій і семінарів з проблем досудового розслідування; підготовку та розповсюдження відповідних друкованих видань.
15. Координація діяльності слідчих підрозділів - це узгоджена практична робота керівників та працівників слідчих підрозділів, які в межах повноважень здійснюють контрольні функції та координують розслідування кримінальних правопорушень, віднесених до підслідності слідчих органів Національної поліції.
16. Організація взаємодії слідчих підрозділів з органами та підрозділами, що здійснюють оперативно-розшукову, судово-експертну діяльність, а також у межах компетенції з іншими правоохоронними органами, центральними органами виконавчої влади забезпечується шляхом:
1) комплексного використання сил і засобів усіх підрозділів органів поліції під час досудового розслідування кримінальних правопорушень;
2) створення для всебічного, повного і неупередженого дослідження обставин кримінального провадження слідчо-оперативних груп із включенням до їх складу працівників оперативних та інших підрозділів органів Національної поліції, а в разі необхідності - міжвідомчих слідчо-оперативних груп, а для проведення досудового розслідування обставин кримінальних правопорушень, вчинених на територіях декількох держав або якщо порушуються інтереси цих держав, - спільних слідчих груп;
3) ефективного контролю за своєчасним та повним виконанням оперативними підрозділами доручень слідчих про проведення слідчих (розшукових) дій, негласних слідчих (розшукових) дій, а експертними установами - за своєчасним проведенням експертних досліджень;
4) внесення першим заступником Голови Національної поліції України - начальником ГСУ, заступниками начальників ГУНП - начальниками слідчих управлінь пропозицій відповідно Голові Національної поліції України, начальникам ГУНП, спрямованих на покращення організації діяльності слідчих підрозділів, а також взаємодії з іншими органами та підрозділами поліції;
( Підпункт 4 пункту 16 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 428 від 20.06.2024 )
5) якісної підготовки матеріалів з проблемних питань діяльності слідчих підрозділів та їх обговорення на колегіях (нарадах) МВС, Національної поліції України, ГУНП, спільних колегіях і нарадах з іншими правоохоронними та державними органами та прийняття конкретних і ефективних управлінських рішень.
III. Організація роботи слідчого управління
( У розділі III cлова "Генеральна прокуратура України" в усіх відмінках замінено словами "Офіс Генерального прокурора" у відповідних відмінках згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 403 від 20.05.2020 )
1. Діяльність слідчого управління здійснюється:
1) згідно із затвердженими функціональними обов’язками його працівників;
2) на основі поточних планів, що формуються на підставі аналізу оперативної обстановки, стану слідчої роботи.
2. Плани роботи слідчого управління складаються на півріччя і затверджуються заступником начальника ГУНП - начальником слідчого управління до 25 числа звітного місяця. У разі необхідності готуються доповнення до цих планів, а також спеціальні плани, які затверджуються заступником начальника ГУНП - начальником слідчого управління.
Заступник начальника ГУНП - начальник слідчого управління є відповідальним за організацію і здійснення контролю за виконанням планових заходів, у тому числі за своєчасність, повноту і достовірність відомостей про їх виконання. Хід виконання планів, а також ефективність проведених заходів систематично обговорюються на оперативних нарадах слідчого управління.
Заступник начальника ГУНП - начальник слідчого управління має право визначити працівника, якому доручити здійснення контролю за виконанням планових заходів із зазначенням про це в його функціональних обов’язках.
3. Для здійснення належного контролю за роботою слідчих підрозділів слідчим управлінням як самостійно, так і з залученням інших структурних підрозділів ГУНП проводяться відповідні перевірки, готуються аналізи, огляди, інформаційні листи, методичні рекомендації, узагальнюються і розповсюджуються позитивні форми і методи роботи.
Перевірка діяльності слідчих підрозділів та інші заходи контролю обов’язково поєднуються з наданням практичної допомоги.
Інспекторські, контрольні, цільові та інші перевірки, виклики зі звітами керівників слідчих підрозділів проводяться слідчим управлінням самостійно згідно з планами роботи або в порядку реагування на ускладнення оперативної обстановки, виникнення негативних тенденцій, надходження інформації про недоліки в організації роботи слідчих підрозділів або порушення слідчими законності під час розслідування кримінальних правопорушень.
( Пункт 3 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства внутрішніх справ № 403 від 20.05.2020, № 403 від 20.05.2020 )
4. Слідче управління на підставі комплексного аналізу стану злочинності, результатів роботи з розслідування вчинених кримінальних правопорушень, матеріалів інспектувань, перевірок, актів прокурорського реагування, рішень слідчого судді, суду, звернень громадян, іншої інформації розробляє і здійснює заходи щодо вдосконалення організації досудового розслідування в кримінальних провадженнях, забезпечує виконання вимог законодавства України, що регламентує слідчу роботу, а також уживає заходів стосовно усунення негативних тенденцій у слідчій роботі.
5. Узагальнення і розповсюдження слідчим управлінням позитивного досвіду слідчої роботи здійснюються з метою підвищення професійного рівня слідчих та ефективної діяльності слідчих підрозділів.
( Пункт 5 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 403 від 20.05.2020 )
6. Централізоване одержання, опрацювання і зберігання статистичної інформації про результати слідчої роботи проводяться підрозділами інформаційного забезпечення ГУНП. Опрацьовані відомості надсилаються до слідчого управління в установленому порядку і визначені строки.
7. Слідче управління в установленому порядку надсилає до центрального органу управління поліцією звіти про результати слідчої роботи та до ГСУ позачергову інформацію згідно з вимогами нормативно-правових актів МВС, якими регулюється порядок реагування на заяви та повідомлення про кримінальні правопорушення, а також оперативне інформування МВС та Національної поліції України.
8. Слідче управління здійснює контроль за станом досудового розслідування, яке проводиться слідчими підрозділами, у кримінальних провадженнях про:
1) умисні вбивства, умисні тяжкі тілесні ушкодження, що спричинили смерть потерпілого, зґвалтування при обтяжуючих обставинах;
2) торгівлю людьми;
3) незаконне виробництво, виготовлення, придбання, зберігання, перевезення, пересилання з метою збуту чи збут наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів;
4) дорожньо-транспортні пригоди, у яких загинула хоча б одна особа або постраждало 5 і більше осіб;
5) кримінальні правопорушення, учинені організованими групами чи злочинними організаціями, бандитизм;
6) тяжкі та особливо тяжкі злочини, учинені у сфері службової діяльності;
7) злочини у сфері господарської діяльності, якими заподіяно матеріальної шкоди на суму понад мільйон гривень;
8) кримінальні правопорушення, які вчинені стосовно народних депутатів України, депутатів місцевих рад, працівників органів прокуратури, суду та представників засобів масової інформації;
9) тяжкі та особливо тяжкі злочини, учинені неповнолітніми або за їх участю;
10) кримінальні правопорушення, що викликали суспільний резонанс;
11) кримінальні правопорушення, в яких прокурорами скасовано постанови слідчих про закриття кримінальних проваджень;
12) кримінальні правопорушення, за якими надходили скарги громадян, акти реагування прокурора, рішення слідчого судді, суду, мали місце критичні виступи в засобах масової інформації або в яких під час перевірок виявлено недоліки;
13) кримінальні правопорушення, стан досудового розслідування у яких взято на контроль Офісом Генерального прокурора та регіональними прокуратурами.
( Пункт 8 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 403 від 20.05.2020 )
9. За рішенням заступника начальника ГУНП - начальника слідчого управління також беруться на контроль кримінальні провадження про інші кримінальні правопорушення.
10. Для забезпечення належного контролю за організацією роботи слідчих відділів (відділень) територіальних підрозділів поліції, надання їм практичної та методичної допомоги в досудовому розслідуванні кримінальних правопорушень в слідчому управлінні утворюється організаційно-методичний підрозділ (далі - ОМП).

................
Перейти до повного тексту