1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОБОРОНИ УКРАЇНИ
Н А К А З
Міністра оборони України
09.07.2009 N 355
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
22 вересня 2009 р.
за N 893/16909
Про затвердження Інструкції з організації та проведення професійного психологічного відбору кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів
Відповідно до вимог Закону України "Про військовий обов'язок і військову службу" та з метою впорядкування процесу організації та проведення професійного психологічного відбору кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Інструкцію з організації та проведення професійного психологічного відбору кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів, що додається.
2. Наказ розіслати згідно з розрахунком розсилки.
3. Наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
Тимчасово виконуючий обов'язки
Міністра оборони України
ПОГОДЖЕНО:
Заступник Міністра
освіти і науки України

В.В.Іващенко


Т.В.Фініков
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністра оборони
України
09.07.2009 N 355
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
22 вересня 2009 р.
за N 893/16909
ІНСТРУКЦІЯ
з організації та проведення професійного психологічного відбору кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів
I. Загальні положення
1. Метою видання Інструкції з організації та проведення професійного психологічного відбору кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів (далі - Інструкція) є упорядкування цього процесу та впровадження єдиних підходів до його здійснення під час проведення вступних випробувань.
2. Професійний психологічний відбір (далі - ППВ) кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів (далі - ВВНЗ та ВНП ВНЗ), а також студентів для навчання за програмою підготовки офіцерів запасу - це складова системи військово-професійного відбору та заходів з психологічного обстеження, направлена на виявлення осіб, індивідуальні психічні якості та особистісні здібності яких відповідають або не відповідають вимогам військово-професійної діяльності та особливостям проходження військової служби на посадах офіцерського (сержантського, старшинського) складу.
3. Під час проведення ППВ здійснюється вивчення соціально-психологічних особливостей та мотиваційної спрямованості особистості, уточнення уявлень, які має кандидат на навчання у ВВНЗ та ВНП ВНЗ про військову службу та обрану військову спеціальність, оцінюється ступінь відповідності індивідуальних психічних якостей вступника до вимог, що висуває військова служба до людини, зокрема до його нервово-психічної стійкості, визначається придатність кандидата до успішного навчання у ВВНЗ та ВНП ВНЗ.
4. Ця Інструкція визначає організацію і порядок проведення ППВ кандидатів на навчання у ВВНЗ та ВНП ВНЗ, а також студентів цивільних вищих навчальних закладів на навчання за програмою офіцерів запасу. ППВ здійснюється відповідно до вимог наказу Міністра оборони України від 14 квітня 1998 року N 152 "Про затвердження Інструкції про проведення військово-професійної орієнтації молоді та вступних випробувань у вищих військових навчальних закладах Міністерства оборони України та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів України", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 червня 1998 року за N 398/2838 (зі змінами).
5. Проведення ППВ покладається на комісію з проведення психологічного (психофізіологічного) обстеження, яка входить до складу приймальної комісії ВВНЗ або відбіркової комісії ВНП ВНЗ.
6. Під час проведення ППВ оцінюються індивідуальні психічні якості кандидатів на навчання з метою виявлення відповідності психічних властивостей та психофізіологічних характеристик вступника до вимог освітньо-кваліфікаційної характеристики з відповідної військової спеціальності, прогнозування професійної придатності до успішного навчання у ВВНЗ або ВНП ВНЗ, а в подальшому - до проходження військової служби у військах (силах).
7. Оцінка індивідуальних психологічних якостей вступників включає:
оцінку військово-мотиваційної спрямованості особистості;
оцінку рівня нервово-психічної стійкості;
оцінку професійної придатності до успішного навчання у ВВНЗ та ВНП ВНЗ і оволодіння відповідною військовою спеціальністю.
8. Оцінка військово-мотиваційної спрямованості особистості включає такі показники: соціально-психологічні особливості вступника, моральні якості, громадська активність, мотиви поведінки, умови виховання і розвитку, особливості спілкування і поведінки в колективі. Оцінка військово-мотиваційної спрямованості вступника безпосередньо на результат конкурсного відбору не впливає, але є вагомою інформацією під час подальшого психолого-педагогічного супроводження навчально-виховного процесу.
9. Оцінка рівня нервово-психічної стійкості особистості визначає ступінь стійкості психіки вступника до стресів, що виникають як наслідок високого навчального, морально-психологічного і фізичного навантаження у ВВНЗ та ВНП ВНЗ, надійності дій у складних умовах його військово-професійної діяльності. Це дозволяє в процесі ППВ виявити тих кандидатів на навчання, у яких фіксуються найменші прояви негативних властивостей психіки у структурі особистості, як-от: слабка, інертна нервова система; висока тривожність та емоційна нестійкість; значна залежність від неформальних лідерів та обставин; схильність до асоціальних вчинків, недисциплінованості, до вживання алкоголю та наркотичних засобів. Оцінка рівня нервово-психічної стійкості особистості узагальнює комплекс кількісних та якісних оцінок нервово-психічної діяльності, емоційно-вольових особливостей, психофізіологічних властивостей та індивідуальних якостей кандидата на навчання у ВВНЗ та ВНП ВНЗ.
10. Нервово-психічна стійкість особистості з урахуванням компенсаторних властивостей трактується як рівень загальних адаптивних можливостей особистості - уміння досягати адаптації в широкому діапазоні зовнішніх умов і обставин, які постійно змінюються. У разі виявлення за результатами тестування акцентуацій і підвищеної нервово-психічної нестійкості приймається рішення про відмову в зарахуванні вступника до ВВНЗ або ВНП ВНЗ.
11. Оцінка професійної придатності до успішного навчання у ВВНЗ та ВНП ВНЗ і оволодіння відповідною військовою спеціальністю узагальнює методики дослідження таких психічних пізнавальних процесів: відчуття, сприймання, пам'ять, мислення, уява, увага. Оцінка професійної придатності вступників до успішного навчання визначається на основі оцінок рівня розвитку пізнавальних процесів, які мають найбільше значення для успішної професійної діяльності військових спеціалістів, а саме - пам'яті, уваги, мислення.
12. Для більш повної характеристики індивідуально-психічних якостей особистості вступника, прогнозування успішності його подальшого навчання у ВВНЗ або ВНП ВНЗ, ефективної організації психолого-педагогічного супроводу навчально-виховного процесу для психологічного обстеження застосовується комплекс (батарея) методик, які дозволяють охарактеризувати відповідну сукупність властивостей особистості.
13. Відповідно до вимог пункту 6.8 наказу Міністра оборони України від 14 квітня 1998 року N 152 "Про затвердження Інструкції про проведення військово-професійної орієнтації молоді та вступних випробувань у вищих військових навчальних закладах Міністерства оборони України та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів України", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 червня 1998 року за N 398/2838 (зі змінами), максимальна оцінка індивідуальних психічних якостей кандидата на навчання у ВВНЗ та ВНП ВНЗ становить 70 балів. Індивідуальні психологічні якості кандидата на навчання оцінюються так: "пройшов професійний психологічний відбір" або "не пройшов професійний психологічний відбір". Вступники, у яких під час тестування індивідуальних психологічних якостей виявлена нервово-психічна нестійкість, а також ті, які набрали менше 50% максимальної кількості балів (менше 35 балів), вважаються такими, що не пройшли професійний психологічний відбір, і з числа кандидатів для вступу до ВВНЗ та ВНП ВНЗ відраховуються.
14. Рішення приймальної (відбіркової) комісії щодо таких кандидатів на навчання оформляється окремим протоколом. Кандидатам, які не зараховані за результатом оцінки індивідуальних психологічних якостей, у документах, що видаються на руки чи надсилаються до військкоматів за місцем проживання, записується таке формулювання відмови в зарахуванні: "Не пройшов вступного випробування".
15. Голова приймальної (відбіркової) комісії відповідає за проведення ППВ, а за достовірність та обґрунтованість висновків про придатність кандидатів на навчання у ВВНЗ та ВНП ВНЗ - голова комісії з проведення психологічного обстеження.
II. Організація та проведення ППВ
16. Науково-методичне забезпечення ППВ характеризується наявністю обґрунтованих методик та критеріїв, розроблених на підставі методологічних принципів, що використовуються у процесі психологічного обстеження та прогнозування професійної придатності кандидатів на навчання у ВВНЗ та ВНП ВНЗ.
17. Визначення методичного арсеналу (батареї тестів), призначеного для психологічного обстеження кандидатів на навчання, здійснюється на таких принципах: обґрунтованість, комплексність, динамічність, практична спрямованість, відповідність вимогам щодо надійності та валідності методик.
18. Для підбору комплекту методик психологічного обстеження використовуються оригінали тестів. Основна перевага надається тим методикам, які дозволяють у короткі строки об'єктивно оцінити індивідуально значущі психічні властивості та здібності кандидата на навчання у ВВНЗ та ВНП ВНЗ, забезпечують цифрову і графічну індикацію та фіксацію результатів тестування, дають можливість здійснювати групове обстеження.
19. Для ідентифікації навантажень під час психологічного обстеження, швидкості та точності оброблення результатів, можливості накопичення даних застосовуються автоматизовані технічні системи та засоби (проекційні, світлотехнічні пристрої, звукозаписувальна техніка, комп'ютери).
20. Набір методик психологічного обстеження, їх стандартизація та критерії оцінок професійної придатності вступників можуть коригуватися шляхом статистичного аналізу на вибірці із попереднього набору в процесі вивчення двох репрезентативних груп: осіб, які зараховані до ВВНЗ та ВНП ВНЗ, і осіб, які не пройшли професійно-психологічний відбір.
21. Підбір, обговорення та визначання кількості рекомендованих методик тестування з ППВ проводяться на щорічному методичному семінарі під керівництвом Департаменту військової освіти та науки Міністерства оборони України.
22. Методики ППВ повинні відповідати вимогам щодо надійності, валідності та практичної сприйнятливості.
23. Надійність методики ППВ визначається однаковими результатами, отриманими під час повторних обстежень у різний час одних і тих самих осіб за конкретною методикою. Для оцінки надійності методики ППВ найбільш широко застосовується метод дворазового обстеження однієї і тієї самої групи обстежуваних з використанням однієї і тієї самої методики з інтервалом 4-6 місяців із збереженням однакових умов психологічного обстеження. За результатами оброблення даних вираховується коефіцієнт кореляції внутрітестової надійності. Мінімально допустимим значенням коефіцієнта є величина 0,7.
24. Валідність методики ППВ вказує на те, що саме вона заміряє і наскільки правильним є цей вимір. Розрізняють прогностичну та діагностичну валідність. Основне значення для ППВ має прогностична валідність, яка оцінюється коефіцієнтом кореляції результатів обстеження із зовнішнім критерієм (оцінками успішності навчання або військово-професійної діяльності), значення якого встановлюється через деякий час після проведення психологічного обстеження.
25. Практична сприйнятливість методики ППВ полягає в тому, щоб її застосування не вимагало надзвичайно довгої спеціальної підготовки тих, хто залучається для обстеження, щоб вона була економічною з точки зору вартості апаратури та матеріалів, необхідних для проведення психологічного обстеження, заходів щодо проведення обстеження та оброблення його результатів.
26. Комплект методик ППВ кандидатів на навчання у ВВНЗ та ВНП ВНЗ, а також студентів для навчання за програмою підготовки офіцерів запасу включає:
методики з оцінки військово-мотиваційної спрямованості особистості;
методики з оцінки рівня нервово-психічної стійкості;
методики з оцінки професійної придатності до успішного навчання у ВВНЗ та ВНП ВНЗ і оволодіння відповідною військовою спеціальністю.
27. Для проведення ППВ рекомендуються такі методики відповідно до напрямів психологічного обстеження:
щодо оцінки військово-мотиваційної спрямованості особистості - анкетування з використанням "Картки вивчення кандидата на навчання" або "Картки вивчення студента, який вступає на навчання за програмою підготовки офіцерів запасу";
щодо оцінки рівня нервово-психічної стійкості - для обстеження кандидатів на навчання у ВВНЗ та ВНП ВНЗ:
стандартизований багатофакторний метод дослідження особистості (СБМДО);
шістнадцятифакторний особистісний опитувальник (16-ФОО);
для обстеження студентів, які вступають на навчання за програмою підготовки офіцерів запасу:
методика "Характерологічні акцентуації особистості - нервово-психічна нестабільність" (ХАО-НПН);
методика "Психодіагностичний тест" (ПДТ);

................
Перейти до повного тексту