1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО РОЗВИТКУ ГРОМАД, ТЕРИТОРІЙ ТА ІНФРАСТРУКТУРИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
30.04.2024 № 396
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
13 червня 2024 р.
за № 889/42234
Про внесення змін до Вимог до перевірки конструкції та технічного стану колісного транспортного засобу, методів такої перевірки
Відповідно до статті 23 Закону України "Про автомобільний транспорт", абзацу двісті двадцять третього підпункту 20 пункту 4 Положення про Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 червня 2015 року № 460 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 17 грудня 2022 року № 1400), постанови Кабінету Міністрів України від 22 грудня 2010 року № 1166 "Про єдині вимоги до конструкції та технічного стану колісних транспортних засобів, що експлуатуються", НАКАЗУЮ:
1. Внести зміни до Вимог до перевірки конструкції та технічного стану колісного транспортного засобу, методи такої перевірки, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України від 26 листопада 2012 року № 710, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25 грудня 2012 року за № 2169/22481, виклавши їх у новій редакції, що додається.
2. Відділу технічного регулювання на транспорті забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Сектору зовнішніх комунікацій забезпечити оприлюднення цього наказу на офіційному вебсайті Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра С. Деркача.

Віце-прем’єр-міністр
з відновлення України -
Міністр



О. Кубраков

ПОГОДЖЕНО:

Голова Державної
регуляторної служби України

Міністр внутрішніх справ України

Перший віце-прем’єр-міністр України -
Міністр економіки України

Голова Антимонопольного комітету України

Заступник Міністра фінансів України




О. Кучер

І. Клименко


Ю. Свириденко

П. Кириленко

О. Кава
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
інфраструктури України
26 листопада 2012 року № 710
(у редакції наказу
Міністерства розвитку громад,
територій та інфраструктури України
30 квітня 2024 року № 396)
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
13 червня 2024 р.
за № 889/42234
ВИМОГИ
до перевірки конструкції та технічного стану колісного транспортного засобу, методи такої перевірки
I. Загальні положення
1. Ці Вимоги застосовуються під час перевірки технічного стану колісних транспортних засобів (далі - КТЗ) суб’єктами проведення обов’язкового технічного контролю, а також автомобільними перевізниками, суб’єктами господарювання, які надають послуги з технічного обслуговування, ремонту КТЗ.
2. У цих Вимогах терміни вживаються в таких значеннях:
вогні маневрування - вогні на КТЗ, які використовуються для забезпечення додаткового освітлення збоку (ззаду) КТЗ під час маневрування на невеликій швидкості у темний час доби;
гальмівний шлях - відстань, що проходить КТЗ під час екстреного гальмування з моменту здійснення впливу на орган керування гальмівною системою до моменту його зупинення;
зона огляду з місця водія вперед - зона огляду через переднє і бокові стекла кабіни, яка обмежена кутом зору водія, що дорівнює 180о у горизонтальній площині, у разі напрямлення лінії зору з місця водія паралельно середній поздовжній площині КТЗ;
ідентифікація транспортного засобу - процес визначення категорії, типу, моделі, марки, призначення, виробника та особливостей конструкції транспортного засобу станом на дату першої реєстрації в Україні згідно з маркуванням, реєстраційними документами, експлуатаційною документацією та інформаційними матеріалами виробника, а також звірки ідентифікаційних номерів за документацією виробника та (або) документами щодо переобладнання і номерних знаків, екологічного рівня транспортного засобу за реєстраційними документами, установлення його комплектності;
інформаційне забезпечення від виробника КТЗ (далі - ІЗВ) - інформація, необхідна для ідентифікації КТЗ, його складників та систем, визначення вимог щодо безпеки, технічного стану, обслуговування і ремонту КТЗ;
контроль органолептичний - перевірка технічного стану транспортного засобу органами зору, дотику, слуху, нюху із застосуванням у разі потреби інформації засобів сигналізації (індикації), що вмонтовані в транспортний засіб, але без застосування засобів вимірювальної техніки;
максимальна маса КТЗ - технічно допустима максимальна маса, вказана підприємством - виробником (ця маса може бути більше допустимої "максимальної маси", що зазначається національними компетентними органами);
споряджена маса (маса без навантаги) КТЗ категорії L - маса транспортного засобу без водія, пасажирів, вантажу з принаймні 90 відсотками об’єму палива у встановлених виробником баках для палива, 100 відсотками з інших експлуатаційних рідин та обладнанням, яке виробник поставляє додатково до необхідного для нормального функціонування (запасне колесо, набір інструментів, вітрове скло, багажник, захисні пристрої тощо);
споряджена маса (маса без навантаги) КТЗ категорій M, N, O - маса колісного засобу без водія, членів екіпажу, пасажирів та вантажу (багажу), з кузовом та сідельно-зчіпним пристроєм у разі сідельного тягача або маса шасі з кабіною, якщо виробник не встановлює кузов та (або) зчіпний пристрій, з охолодною рідиною двигуна, оливами складників, з принаймні 90 відсотками об’єму палива у встановлених виробником баках для палива, 100 відсотками інших експлуатаційних рідин (паливо обігрівача, рідина змивача вітрового скла тощо), з інструментами, запасним колесом, та у разі наявності кухні, туалету включно з масою води у її вмістищах, заповнених на 100 відсотків, з порожніми вмістищами для відходів. Споряджена маса спеціального і спеціалізованого КТЗ включає усі складові частини та устатковання відповідно до експлуатаційної документації виробника у стані, придатному для виконання спеціальних і спеціалізованих функцій згідно з вимогами виробника та законодавства;
сумарний кутовий проміжок рульового керування - сумарний кут, на який повертається рульове колесо під дією нормованого зусилля, що діє у протилежних напрямках, за умови відсутності повороту керованих коліс КТЗ.
3. У цих Вимогах скорочення вживаються в таких значеннях:
ВГ - відпрацьовані гази;
ГБКТЗ - колісних транспортних засобах, які обладнані газобалонним обладнанням;
ГБО - газобалонне обладнання;
ІЗВ - інформаційне забезпечення виробника;
Клас А, В, I, II, III - класи автобусів за пасажиромісткістю;
ПЗС - прилади зовнішні світлові;
Правило ООН № 48 - Правило ООН № 48 "Єдині технічні приписи щодо офіційного затвердження колісних транспортних засобів стосовно установлення пристроїв освітлення та світлової сигналізації";
Правило ООН № 53 - Правило ООН № 53 "Єдині технічні приписи щодо офіційного затвердження колісних транспортних засобів категорії L3 стосовно установлення пристроїв освітлення та світлової сигналізації";
Правило ООН № 67 - Правило ООН № 67 "Єдині технічні приписи щодо: І. Офіційного затвердження спеціального обладнання колісних транспортних засобів, двигуни яких працюють на зрідженому нафтовому газі; II. Офіційного затвердження колісних транспортних засобів, оснащених спеціальним обладнанням для використання зрідженого нафтового газу як палива, стосовно установлення такого обладнання";
Правило ООН № 74 - Правило ООН № 74 "Єдині технічні приписи щодо офіційного затвердження колісних транспортних засобів категорії L1 стосовно встановлення пристроїв освітлення та світлової сигналізації";
Правило ООН № 110 - Правило ООН № 110 "Єдині технічні приписи щодо офіційного затвердження: І. Елементів спеціального обладнання колісних транспортних засобів, двигуни яких працюють на стисненому природному газі (CNG); II. Колісних транспортних засобів стосовно установлення елементів спеціального обладнання офіційно затвердженого типу для використання в їхніх двигунах стисненого природного газу (CNG)";
Євро-0, –1, –2, –3, –4, –5, –6, EEV - познаки рівнів європейських екологічних норм КТЗ категорій M, N згідно з додатком 2 до Порядку затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 17 серпня 2012 року № 521, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 вересня 2012 року за № 1586/21898;
CNG - стиснений природний газ;
LNG - зріджений нафтовий газ;
CO - умовна познака оксиду вуглецю;
Cn Hm - умовна познака вуглеводнів;
л - "лямбда" - безрозмірна величина, що характеризує ефективність згоряння у двигуні через співвідношення повітря та палива, визначене з урахуванням складу газових викидів, яку розраховують за стандартною формулою;
ОВD (On-board diagnostics) - загальна назва вмонтованих (передбачених виробником) систем діагностування транспортних засобів;
VIN (Vehicle Identification Number) - міжнародний ідентифікаційний номер КТЗ.
II. Вимоги та методи перевірки технічного стану колісного транспортного засобу
1. Ідентифікація транспортного засобу
1. Номерні знаки перевіряються візуально. Номерні знаки (або один знак) повинні бути надійно закріплені, інформація на номерному знаку повинна бути розбірливою та відповідати записам у реєстраційному документі на транспортний засіб.
2. Ідентифікаційний/серійний номер або номер шасі транспортного засобу перевіряється візуально.
Ідентифікація транспортного засобу проводиться згідно з маркуванням, реєстраційними документами, експлуатаційною документацією та інформаційними матеріалами виробника, а також звірки ідентифікаційних номерів за документацією виробника та (або) документами щодо переобладнання і номерних знаків, екологічного рівня транспортного засобу за реєстраційними документами, установлення його комплектності.
3. Вантажність (вантажопідйомність) транспортного засобу визначається як різниця між максимальною масою транспортного засобу (повною масою транспортного засобу) та спорядженою масою транспортного засобу, яка дорівнює масі вантажу та пасажирів, які можна перевозити на транспортному засобі.
4. Кількість місць визначається відповідно до реєстраційного документа на транспортний засіб, а, за необхідності, з перевіркою відповідності особливостей конструкції салону КТЗ.
5. У разі невідповідності ідентифікаційних номерів та (або) номерних знаків даним реєстраційних документів транспортного засобу обов’язковий технічний контроль не проводиться.
2. Гальмівна система
1. Показники ефективності гальмування робочої гальмівної системи, що підлягають контролю, та їхні значення наведено у таблицях 1 та 2. Вибір показників обумовлюється обраним методом контролювання: за методом стендових випробувань або за методом дорожніх випробувань. Метод дорожніх випробувань використовується лише у випадку неможливості проведення випробувань методом стендових випробувань, яка пов’язана з особливостями конструкції КТЗ.
Має бути забезпечена можливість роздрукування результатів випробування гальмівної системи транспортного засобу, зафіксованої на гальмівному стенді із зазначенням марки, моделі, номерного знака, VIN транспортного засобу, дати і часу випробувань.
Таблиця 1
Таблиця показників за методом стендових випробувань
Категорія КТЗ Загальна питома
гальмівна сила (гг),
не менше ніж
Коефіцієнт нерівномірності гальмівних сил коліс осі, %, не більше ніж Тривалість спрацьовування гальмівної системи на стенді, с,
не більше ніж -11), 12),
М 1 0,58-1), 2) 30 0,8-13)
M 2, M 3, N 1 0,50-2), 3)
N 2, N 3 0,50-4), 5)
О 1, О 2, О 3, О 4 напівпричепи - 0,45-6), 7), 8)
причепи з дишлом - 0,50-6), 7), 8)
L 1 0,42-9), 10) -
L 2, L 6 0,40-9), 10) -
L 3 0,50-9), 10) -
L 4 0,46-9), 10) -
L 5, L 7 0,44-9), 10) -
-1) Для КТЗ, вперше зареєстрованих з 1988 р. до 01.01.2012, гамма Г більше або дорівнює 0,50.
-2)Для КТЗ, не обладнаних антиблокувальною гальмівною системою, гамма Г більше або дорівнює 0,48, або для КТЗ, випуску до 1988 р.
-3) Для КТЗ, вперше зареєстрованих до 01.01.2012, гамма Г більше або дорівнює 0,45.
-4)Для КТЗ, вперше зареєстрованих з 1988 р. до 01.01.2012, гамма Г більше або дорівнює 0,43.
-5)Для КТЗ, вперше зареєстрованих до 1988 р., гамма Г більше або дорівнює 0,45.
-6)Для КТЗ, вперше зареєстрованих до 01.01.2012, гамма Г більше або дорівнює 0,40.
-7)Для КТЗ, вперше зареєстрованих з 1988 р. до 01.01.2012, гамма Г більше або дорівнює 0,43.
-8)Для КТЗ з інерційною робочою гальмівною системою гамма Г більше або дорівнює 0,40 (за значення штовхального зусилля в зчіпному пристрої, Н, не більше ніж: для причепів із центральною чи спареними осями - 0,1 х М a x g, для двоосьових причепів - 0,067 х М a x g ).
-9) З використанням обох гальмівних механізмів, або комбінованої гальмівної системи.
-10)Для гальмівних механізмів заднього(іх) колеса(іс) - не менше ніж 25 % від повної маси КТЗ.
-11)Крім КТЗ категорії О з інерційною робочою гальмівною системою.
-12)Для КТЗ, випуску до 1988 р., можливе збільшення нормативу тривалості спрацьовування на 10 %.
-13)Для КТЗ із гідравлічним приводом - не більше ніж 0,5 с.
Таблиця 2
Таблиця показників за методом дорожніх випробувань
Тип КТЗ Категорія КТЗ
(тягача)
Гальмівний шлях (S г )
для початкової швидкості
гальмування (V 0 ), м-1), не більше ніж
Усталене сповільнення
(j уст ), м/с-2,
не менше ніж
Ширина смуги руху КТЗ, м,
не більше ніж
Розворот КТЗ на кут, о,
не більше ніж
V 0 = 40 км/год V0 ? 40 км/год
Одиночні M 1 14,7 V 0 х (0,10 + V 0 /150) 5,8-5) 3,5 8
M 2, M 3, N 1 18,3 V 0 х (0,15 + V 0 / 130) 5,0-6), 7)
N 2, N 3 19,5 V 0 х (0,18 + V 0 / 130) 4,5-8)
L 1 21,7-2) 0,1 х V 0 + 0,0111 х V 0 -2 3,4-10)
26,9-3) 0,1 х V 0 + 0,0143 х V 0 -2 2,7-11)
L 2, L 6 26,9-4) 0,1 х V 0 + 0,0143 х V 0 -2 2,7
L 3 17,9-2) 0,1 х V 0 + 0,0087 х V 0-2 4,4-10)
25,3-3) 0,1 х V 0 + 0,0133 х V 0-2 2,9-11)
L 4 20,8-4) 0,1 х V 0 + 0,015 х V 0-2 3,6
L 5, L 7 16,3 0,1 х V 0 + 0,0077 х V-2 5,0
Автопоїзди M 1 16,6 V 0 х (0,15 + V 0 / 150) -
N 1, N 2, N 3 19,5 V 0 х (0,18 + V 0 / 130) -
-1)Для КТЗ, випуску до 1988 р., допускається збільшення нормативу гальмівного шляху на 10 %.
Примітка. За потреби, значення гальмівного шляху обчислюють за параметрами гальмівної діаграми відповідно до методики обчислення параметрів ефективності робочої гальмівної системи
-2)вказано гальмівний шлях при гальмуванні переднім гальмівним механізмом.
-3)вказано гальмівний шлях при гальмуванні заднім гальмівним механізмом.
-4) вказано гальмівний шлях при гальмуванні як заднім так і переднім гальмівним механізмом.
-5)Для КТЗ, вперше зареєстрованих з 1988 р. до 01.01.2012 р., j уст більше або дорівнює 5,0 м/с-2.
-6)Для КТЗ, не обладнаних антиблокувальною гальмівною системою, j уст більше або дорівнює 4,8 м/с-2.
-7)Для КТЗ, вперше зареєстрованих до 1988 р., j уст більше або дорівнює 4,5 м/с-2.
-8)Для КТЗ, вперше зареєстрованих до 1988 р., j уст більше або дорівнює 4,3 м/с-2.
-9)Для КТЗ, вперше зареєстрованих до 1988 р., j уст більше або дорівнює 4,0 м/с-2.
-10) вказано усталене сповільнення при гальмуванні переднім гальмівним механізмом
-11) вказано усталене сповільнення при гальмуванні заднім гальмівним механізмом
Оцінювання відповідності робочої гальмівної системи за прямим вимірюванням (визначення часу спрацювання гальмівної системи на стенді для перевірки гальмівної системи КТЗ), опосередкованим методом за показниками гальмівної сили (стендові випробування), дорожнім випробуванням щодо визначення надмірного відхилення від прямолінійного руху транспортного засобу або затримки зростання сповільнення здійснюється лише у разі наявної нехарактерної затримки наростання та/або відсутності плавності зміни гальмівного зусилля (при поступовому приведенню в дію органу керування гальмівною системою) будь-якого з коліс.
2. Орган керування стоянковою гальмівною системою має фіксуватися в усіх положеннях, передбачених конструкцією КТЗ.
Показником ефективності гальмування стоянкової гальмівної системи є або загальна питома гальмівна сила (за методом стендових випробувань), або можливість утримування КТЗ у нерухомому стані протягом не менше ніж 5 хв. на ділянці дороги з нормованим поздовжнім ухилом (для методу дорожніх випробувань).
Значення загальної питомої гальмівної сили та нормованого поздовжнього ухилу наведено у таблиці 3:
Таблиця 3
Тип КТЗ Категорія КТЗ
(тягача)
Стан навантаження-1) Загальна питома
гальмівна сила ( гамма г ),
не менше ніж
Поздовжній ухил
ділянки дороги, %
Одиночні М, О 1, О 2 максимальна маса 0,16 16
фактичному на час перевірки
стані навантаження
0,23 23
N, О 3, О 4 максимальна маса 0,16 16
фактичному на час перевірки
стані навантаження
0,31 31
L-2) фактичному на час перевірки
стані навантаження
0,16 16
Автопоїзди M, N максимальна маса 0,12-3) 12-3)
М, N фактичному на час перевірки
стані навантаження
- 31-3)
-1)пріоритет надається повній масі КТЗ
-2) за наявності стоянкової гальмівної системи у конструкції КТЗ
-3)за відсутності стоянкової гальмівної системи у категорії О - за умови проведення у дію лише стоянкової гальмівної системи тягача
3. Працездатність зносостійкої (допоміжної, безгальмового сповільнення, тривалої дії) гальмівної системи визначається візуальною перевіркою за допомогою гальмівного стенда або дорожніми випробуваннями.
4. Під час визначення запасу стисненого повітря/вакууму, на гальмівному стенді при вимкненому двигуні перевіряється ефективність робочої гальмівної системи для чотирикратного повного приведення в дію органу керування гальмівної системи. Під час такої перевірки ефективність робочої гальмівної системи не повинна знижуватись.
Зниження тиску стисненого повітря у ресиверах пневматичного або пневмогідравлічного приводу контролюють за наявності явних витоків стисненого повітря, що відчуваються на слух, та спірних питань щодо герметичності.
Зниження тиску стисненого повітря у ресиверах пневматичного або пневмогідравлічного привода має бути не більше ніж 0,05 Мпа (0,5 кгс/см-2) протягом:
30 хв - у разі вільного положення органу керування робочої гальмівної системи;
15 хв - у разі повного приведення в дію органу керування робочою гальмівною системою.
Умови проведення контролю зниження тиску повітря у ресиверах пневматичного або пневмогідравлічного привода:
до початку випробувань тиск повітря у ресиверах має дорівнювати значенню верхньої границі регулювання тиску згідно з ІЗВ;
протягом проміжку часу, що контролюють, компресор не повинен працювати.
5. Система автоматичного гальмування причепа, обладнаного гальмівною системою, має бути роботоздатна, перевіряється візуально шляхом від’єднання та повторного приєднання з’єднувальних магістралей пневматичного/ електричного гальмівного приводу.
Перевірка автоматичного гальмування причепа, обладнаного інерційною гальмівною системою здійснюється шляхом перевірки наявності та стану страхувального тросу.
6. Наявність тріщин, деформацій, непередбачені контакти трубопроводів, рівень та стан гальмівної рідини, стан системи сигналізації та контролю гальмівної системи та додаткових систем підвищення стійкості і керованості КТЗ, технічний стан регуляторів гальмівних сил та інших складників гальмівної системи перевіряють візуально або приведенням у дію, якщо це необхідно.
7. Під час контролю ефективності робочої гальмівної системи з використанням методу стендових випробувань, загальну питому гальмівну силу гамма г та коефіцієнт нерівномірності гальмівних сил коліс будь-якої осі Кн обчислюють за такими формулами.
Розрахунки за формулами виконують або автоматично, якщо гальмівний стенд має таку функцію, або вручну - за її відсутності.
За результат визначення Кн беруть його максимальне значення, яке набувається протягом змінення гальмівних сил від 50 % до 100 % від їхнього максимального значення.
див. зображення
де див. зображення
- сума максимальних гальмівних сил усіх коліс КТЗ, Н;
див. зображення
- прискорення вільного падіння, м/с-2;
n - кількість коліс КТЗ, на які діє гальмівна система.
Ma - максимальна маса КТЗ, кг;
див. зображення
де Ргл, Ргп - гальмівні сили, відповідно, лівого та правого коліс однієї осі, Н;
Рглпmax - значення гальмівної сили, найбільше з Ргл або Ргп, Н.
Не дозволено використовувати значення гальмівних сил, отримані за умов, якщо колеса КТЗ заблоковано.
КТЗ випробовують у стані максимальної маси або актуальному на час перевірки стані навантаженні.
8. Дозволено випробовувати КТЗ із пневматичним приводом робочої гальмівної системи у стані спорядженої маси з навантагою (75 ± 15) кг на місце для сидіння водія (людина або вантаж). У разі не досягнення при випробуванні встановлених показників ефективності гальмування здійснюється перерахунок за методикою обчислення параметрів ефективності робочої гальмівної системи.
Дозволено випробовувати КТЗ з гідравлічним приводом робочої гальмівної системи у стані спорядженої маси з навантагою (75 ± 15) кг на місце для сидіння водія (людина або вантаж).
9. Зусилля на органі керування робочої гальмівної системи залежить від категорії КТЗ та має бути не більше ніж:
М1 - 490 Н;
M2, M3, N1, N2 та N3 - 686 Н;
L1, L2, L3, L4, L6 - 200 H для ручного привода;
L1, L2, L3, L4, L6 - 350 H для ножного привода;
L5, L7 - 500 H.
Зусилля на дублюючих органах керування робочої гальмівної системи навчальних (учбових) КТЗ повинно бути не більше ніж передбачено для даної категорії.
На КТЗ, де ефективність робочої гальмівної системи залежить від роботи двигуна, випробування проводяться під час роботи двигуна у режимі мінімальної частоти обертання холостого ходу.
Для КТЗ із приводом стоянкової гальмівної системи, джерелом енергії якого не є мускульне зусилля водія, дозволено зусилля на органі керування не контролювати.
10. При використанні методу дорожніх випробувань робочої гальмівної системи дорога для випробувань має бути з цементо– чи асфальтобетонним покривом. Поверхня дороги має бути суха, чиста та рівна. Поздовжній і поперечний ухили - не більше ніж 1,5 %. Ширина - не менше ніж 7,5 м.
КТЗ випробовують у стані спорядженої маси з навантагою (75 ± 15) кг на місце для сидіння водія (людина або вантаж) та встановленими засобами вимірювань (за потреби - з оператором - випробовувачем).
Випробовування здійснюють із від’єднаним від трансмісії двигуном, а також із увімкненими приводами додаткових рушійних мостів та розблокованими трансмісійними диференціалами, якщо це передбачено конструкцією КТЗ.
Під час гальмування робочою гальмівною системою водію заборонено коригувати траєкторію руху КТЗ, якщо цього не потребує безпека руху. У випадку коригування траєкторії результат випробування не зараховують.
Під час випробовування робочої гальмівної системи початкова швидкість гальмування має бути в межах від 35 км/год до 45 км/год, КТЗ, які за технічними характеристиками не можуть рухатися з такою швидкістю, гальмування починають із максимально можливої швидкості. Норматив гальмівного шляху обчислюють за однією з формул таблиці 2 відповідно до категорії КТЗ.
Для КТЗ, не обладнаних пристроями регулювання гальмівних сил, нормативне зусилля на органі керування робочою гальмівною системою (або відповідний рівень енергії) має бути зменшене у співвідношенні Mо /Mа. Цю умову можна виконувати за допомогою упору, який обмежує хід органу керування робочої гальмівної системи. Якщо при цьому ефективність гальмування гірша, ніж наведено у таблицях 1 або 2, то випробовування повторюють для КТЗ із максимальною масою без зменшення нормативного зусилля.
Випробовують робочу гальмівну систему у режимі екстреного повного гальмування за умови разового впливу на орган керування.
Усталене сповільнення чи гальмівний шлях визначають як середнє арифметичне, зведене до десятих часток, за результатами двох гальмувань (у протилежних напрямках). Якщо різниця між будь-яким із цих значень та середнім більше ніж 10 %, випробовування повторюють.
Перед проведенням контрольного гальмування КТЗ виконують попередні гальмування з початкових швидкостей 20 км/год та 30 км/год, витримуючи усі умови проведення дорожніх випробувань робочої гальмівної системи (окрім вимог щодо початкової швидкості гальмування та усталеного сповільнення).
Ділянка дороги, на якій проводять випробовування, має бути достатніх розмірів для проведення випробовування та бути перекрита для руху сторонніх КТЗ.
Під час стендових випробувань стоянкової гальмівної системи, контроль проводять для двох напрямків обертання коліс осі (за можливості). За результат беруть найменше з обчислених значень.
КТЗ випробовують з "холодними" гальмівними механізмами. Шини КТЗ мають бути без сторонніх предметів у протекторі. Тиск повітря в них повинен відповідати вимогам ІЗВ. Під час проведення стендових випробувань дотримуються вимог щодо безпеки відповідного розділу експлуатаційної документації гальмівного стенда.
11. Метод дорожніх випробувань стоянкової гальмівної системи проводять в двох положеннях КТЗ на ухилі: передніми колесами вниз та передніми колесами вгору.
Дорога для випробовування має бути з цементно– або асфальтобетонним покривом. Поверхня дороги має бути рівна, суха і чиста. Поперечний ухил - не більше ніж 1,5 %. КТЗ випробовують з "холодними" гальмівними механізмами. Шини КТЗ мають бути чисті та сухі. Тиск повітря в них має бути згідно з ІЗВ. Випробовування здійснюють із від’єднаним від трансмісії двигуном, а також із ввімкненими приводами додаткових рушійних мостів та розблокованими трансмісійними диференціалами, якщо це передбачено конструкцією КТЗ.
КТЗ страхують відповідними до розміру його коліс противідкатними упорами, які встановлюють на дорозі нижче по ухилу на відстані не менше ніж 0,1 м та не більше ніж 0,15 м від коліс найбільш навантаженої осі КТЗ.
Перед проведенням контрольного гальмування КТЗ виконують попередні гальмування з початкових швидкостей 20 км/год та 30 км/год, витримуючи усі умови проведення дорожніх випробувань робочої гальмівної системи (окрім вимог щодо початкової швидкості гальмування та усталеного сповільнення).
Ділянка дороги, на якій проводять випробовування, має бути достатніх розмірів для проведення випробовування та бути перекрита для руху сторонніх КТЗ.
Під час гальмування зносостійкої гальмівної системи необхідно визначити усталене сповільнення КТЗ у діапазоні швидкостей від 35 км/год до 25 км/год, який можна контролювати за допомогою спідометра КТЗ.
Умови проведення дорожніх випробувань зносостійкої гальмівної системи мають відповідати наступним вимогам:
дорога для випробувань має бути з цементо– чи асфальтобетонним покривом;
поверхня дороги має бути суха, чиста та рівна, поздовжній і поперечний ухили - не більше ніж 1,5 %;
ширина - не менше ніж 7,5 м, шини КТЗ мають бути чисті та сухі, тиск повітря в них має бути згідно з ІЗВ.
12. Значення гальмівного шляху (Sг ) за параметрами гальмівної діаграми обчислюють за формулою:
Sг = V0 / 3,6 (тз + 0,5 • тн ) + V0-2 / (26 • jуст ),
де V0 - початкова швидкість гальмування, км/год;
тз - проміжок часу від початку гальмування КТЗ до моменту виникнення сповільнення (гальмівної сили), с;
тн - тривалість наростання сповільнення, с;
jуст - усталене сповільнення КТЗ, м/с-2.
Максимальну гальмівну силу кожного колеса КТЗ (Рг макс ) пневматичної гальмівної системи на стенді (тсп ) обчислюють за формулами:
Рг макс = Рг2 + (Рг2 – Рг1 ) • (p3 – p2 ) / (p2 – p1 ),
де P г1 - сила, що витрачається на прокручування незагальмованого колеса, Н;
P г2 - максимальна гальмівна сила, отримана під час випробовування КТЗ у стані спорядженої маси з навантагою (75 ± 15) кг на місце для сидіння водія (людина або вантаж), за відсутності блокування коліс, Н;
p 1 - тиск повітря, за якого на колесі КТЗ виникає гальмівна сила, МПа;
p 2 тиск повітря, що відповідає максимальній гальмівній силі колеса під час випробовування КТЗ у стані спорядженої маси з навантагою (75 ± 15) кг на місце для сидіння водія (людина або вантаж), МПа;
p 3 - тиск повітря у виконавчому органі пневмопривода у разі повного приведення у дію органа керування робочою гальмівною системою (і положення регулятора гальмівних сил, що відповідає стану максимальної маси КТЗ), МПа (не більше значення нижньої границі регулювання тиску стисненого повітря у приводі робочої гальмівної системи згідно з ІЗВ).
Дозволено застосовувати більшу кількість точок для лінійної екстраполяції, інші, точніші методи екстраполяції, а також перерахування нормативів ефективності робочої гальмівної системи для методу стендових випробувань КТЗ у проміжному стані - від спорядженої маси з навантагою (75 ± 15) кг на місце для сидіння водія (людина або вантаж) до максимальної маси.
У випадку перевищення отриманої величини загальної питомої гальмівної сили значення, максимально можливого за умови зчеплення коліс з опорною поверхнею (1,0), чи невідповідності ефективності робочої гальмівної системи нормативним значенням, необхідно повторити випробовування для КТЗ із максимальною масою.
3. Система кермування
1. Стан кермової передачі, кріплення корпусу кермової передачі, стан з’єднань кермового механізму, працездатність з’єднань кермового механізму, підсилювач керма, стан керма/руків’я керма, колонка керма/поворотна вилка та амортизатори керма, люфт керма, поворотний диск керованих коліс причепа, електронний підсилювач керма (EPS) перевіряється візуально або приведенням у дію, якщо це необхідно.
2. Рівень робочої рідини в резервуарі насоса підсилювача рульового кермування (за наявності) має відповідати вимогам виробника КТЗ.
Система сигналізації та контролю та електропідсилювач рульового кермування (за наявності) повинні функціонувати згідно з вимогами виробника КТЗ.
Максимальні кути повороту рульового колеса та керованих коліс мають обмежувати лише пристрої, передбачені конструкцією КТЗ. Рульове колесо повинно обертатися без ривків та заїдань в усьому діапазоні кута його повороту.
Пристрій фіксування рульової колонки з регульованим положенням рульового колеса має фіксувати та утримувати колонку в усіх положеннях, зазначених у виробника КТЗ.
3. Самочинний поворот рульового колеса та (або) керованих коліс КТЗ із підсилювачем рульового кермування перевіряють на мінімальній і підвищеній частотах обертання холостого ходу двигуна, спостерігаючи за рульовим колесом та (або) керованими колесами, встановленими в положення для прямолінійного руху.
Сумарний кутовий проміжок рульового кермування перевіряють використовуючи засоби вимірювальної техніки для визначення сумарного кутового проміжку в рульовому керуванні з фіксуванням початку повороту керованих коліс.
У разі роботи двигуна КТЗ на мінімальній частоті обертання колінчастого валу в режимі холостого ходу керовані колеса встановлюють у нейтральне положення. Рульове колесо повертають плавно, без ривків спочатку в одну сторону, а потім в протилежну. При цьому мають бути зареєстровані кути повороту рульового колеса у момент досягнення зусилля на ньому 10 Н або початку повороту будь-якого з керованих коліс. Величину сумарного кутового проміжку рульового кермування визначають як суму кутів повороту рульового колеса в протилежних напрямках.
Сумарний кутовий проміжок рульового кермування повинен відповідати значенням наведених в Таблиці 4:
Таблиця 4
Категорія КТЗ Сумарний кутовий проміжок, не більше ніж-1)
М1, М2, N1 10° (25°)
М3, N2, N3 20° (25°)
-1) У дужках наведено значення для КТЗ, випуску до 1988 р.
Наявність осьового переміщення рульового колеса та рульової колонки перевіряють послідовно прикладаючи до рульового колеса сили в протилежних напрямках уздовж осі рульового валу та в площині рульового колеса, перпендикулярно до колонки, а також сил, протилежних у різних площинах, які проходять крізь вісь рульової колонки.
Забороняється:
самочинний поворот рульового колеса та (або) керованих коліс КТЗ із підсилювачем рульового кермування;
осьовий люфт рульового колеса;
рухомість рульової колонки в площинах, поздовжніх до її осі, картера рульового механізму та деталей рульового привода відносно одне одного або шасі (кузова) КТЗ;
підтікання робочої рідини в гідросистемі підсилювача;
незатягнуті та не застопорені нарізні з’єднання деталей та вузлів рульового кермування;
наявність у рульовому керуванні і його приводі деталей та вузлів із залишковою деформацією, тріщинами, пошкодженнями та відремонтованих методами паяння чи зварювання;
проміжки в з’єднаннях важелів поворотних цапф та шарнірах рульових тяг.
4. Проміжки в з’єднаннях деталей та вузлів рульового привода, затягнення кріплень картера рульового механізму, важелів поворотних цапф та стан шарнірів рульових тяг перевіряють органолептично повертаючи рульове колесо відносно нейтрального положення в кожну сторону та прикладаючи силу у протилежних напрямках безпосередньо до деталей та вузлів привода (за потреби використовуючи обладнання для контролю підвіски (детектор люфта коліс) без підіймання осі, підйомні пристрої транспортного засобу або його складових частин).
Наявність у рульовому керуванні і його приводі деталей та вузлів із залишковою деформацією, тріщинами, пошкодженнями та слідами ремонту методами паяння чи зварювання перевіряють огляданням.
5. Рівень робочої рідини в резервуарі насоса підсилювача кермового механізму (за наявності) перевіряють органолептично.
6. Максимальні кути повороту рульового колеса та керованих коліс перевіряють огляданням після запускання двигуна, почергово повертаючи рульове колесо на максимальний кут повороту в кожну сторону від нейтрального положення. Для цього транспортний засіб встановлюють над оглядовою канавою або на поворотні пристрої або на підйомнику з опорою на керовані колеса та здійснюють повертання керма за годинниковою стрілкою та проти годинникової стрілки або застосовується спеціально адаптований детектор люфту керма.
Дозволено застосовувати інші методи зменшення тертя у плямі контакту керованих коліс з опорною поверхнею, зокрема перевіряти на КТЗ, який рухається зі швидкістю не більше ніж 10 км/год.
Пристрій фіксування положення рульової колонки з регульованим положенням рульового колеса перевіряють послідовно прикладаючи зусилля у протилежних напрямках від руки до рульового колеса в його площині.
4. Оглядовість
1. Поле огляду, стан скла, дзеркал або пристроїв заднього огляду, передні склоочисники, склоомивачі перевіряється візуально або приведенням у дію, якщо це необхідно.
2. Наявність сколів чи тріщин вітрового скла перевіряється візуально, за наявності дозволених пошкоджень - вимірюванням геометричних розмірів.
Не дозволено розміщувати предмети (за винятком документів, що передбачені законодавством) або наносити покриви, які обмежують огляд з місця водія, відвертають його увагу, погіршують прозорість скла (обтічника) і можуть спричинити небезпеку травмування учасників дорожнього руху.
У верхній частині вітрового скла дозволено встановлювати смугу прозорої кольорової плівки, ширина якої не перевищує мінімальної відстані між верхніми межами вітрового скла і зони його очищування склоочисниками.
3. За наявності зовнішніх дзеркал з обох боків КТЗ категорії М1 дозволено встановлювати на задньому склі жалюзі або штори.
Світлопропускання скла має бути не менше ніж 70 %.
Скло, що не входять до зони огляду з місця водія вперед та за умови встановлення зовнішніх дзеркал з обох боків КТЗ, може бути менше ніж 70 %.
Дозволено не контролювати світлопропускання скла КТЗ за наявності їх марковання та відсутності додаткового покриву, що зменшує світлопропускання, також дозволено не контролювати світлопропускання скла на автомобілях, які використовується для оперативних завдань.
Для визначення світлопропускання скла КТЗ відповідно застосовують метод, викладений у рекомендаціях (настановах) підприємства-виробника відповідного засобу вимірювальної техніки.
4. КТЗ категорій М, N та L (які мають кузов та вітрове скло, за виключенням обтічників) мають бути обладнані передбаченими конструкцією склоочисниками та склоомивачами вітрового скла. Якщо будь-яке інше скло конструктивно обладнано склоомивачами, які необхідні для забезпечення оглядовості, то їх комплектність та працездатність обов’язкова.
5. Частота переміщення щіток по мокрому вітровому склу в режимі максимальної швидкості склоочисників має бути не менше ніж 35 подвійних ходів за хвилину.
Щітки склоочисників не мають бути пошкодженими і мають виконувати відповідні функції.
У разі вимкнення склоочисників щітки мають зайняти передбачене конструкцією крайнє положення.
Склоомивачі мають подавати рідину у зону очищення скла у кількості, достатній для його змочування.
6. На вітровому склі КТЗ не дозволено наявність сколів чи тріщин в зоні роботи склоочисника з боку водія. У інших зонах вітрового скла допускають незначні пошкодження основні види і максимальні розміри яких наведені у таблиці 5:
Таблиця 5
Основні види пошкоджень вітрового скла КТЗ
Умовна назва Орієнтовний зовнішній вигляд Допустимий розмір
Тріщина див. зображення
Максимальна довжина 50 мм
"Кратер" див. зображення
Максимальний діаметр 10 мм
"Підкова" див. зображення
Максимальний діаметр 10 мм
"Зірка" див. зображення
Максимальний діаметр 20 мм
"Око" див. зображення
Максимальний діаметр 15 мм
Комбіноване пошкодження
одного виду
див. зображення
Не допускається
Комбіноване пошкодження
різних видів
див. зображення
див. зображення
7. Обтікач мототехніки повинен бути надійно закріплений, не мати будь-яких тріщин та пошкоджень.
5. Вогні (фари, ліхтарі), світловідбивачі, електрообладнання
1. Фари, передні та задні габаритні ліхтарі, бічні габаритні ліхтарі, контурні вогні та денні ходові вогні, стоп-сигнали, покажчики повороту та аварійний сигнал, передні протитуманні фари та задні протитуманні ліхтарі, ліхтарі заднього ходу, ліхтарі освітлення заднього номерного знака, світловідбивачі, видимі (світловідбивні) позначки та маркувальні таблички, сигнальні індикатори, обов’язкові для приладів зовнішнього освітлення перевіряєтюся візуально, а за необхідності перевіркою функціонування шляхом вмикання та з використанням відповідного обладнання.
Не дозволено змінювати розташування обов’язкових ПЗС, їх демонтувати, а також змінювати режим роботи ПЗС. Дозволяється встановлення додаткових ПЗС на КТЗ у разі відповідності вимогам наявності, кількості, розташування, режиму роботи та кольору, які передбачені Правилами ООН № 48.
Забороняється застосовувати зруйновані та з тріщинами на світловідбивальних поверхнях або розсіювачах ПЗС, установлювати будь-які пристрої, що обмежують їхню видимість, наносити покриви на ПЗС (тонування, фарбування тощо), що зменшує світлопропускання, змінює їхню силу світла, світлорозподіл або колір. Допускається використання ПЗС з незначними пошкодженнями, які не впливають на випромінюване світло, герметичність та основні характеристики ПЗС.
На знятих із виробництва КТЗ, або на тих, що приведено у відповідність до цих вимог або переобладнано згідно з погоджувальними документами, дозволено встановлювати ПЗС від інших КТЗ, які мають відповідне марковання, із застосуванням вимог Правил ООН № 48.
Сигналізатори вмикання світлових приладів мають бути роботоздатні та мати передбачені конструкцією символи.
На КТЗ, випуску до 2003 року, наявність ліхтарів заднього ходу, бічних покажчиків повороту, задніх протитуманних ліхтарів, додаткових сигналів гальмування та аварійної сигналізації являється факультативним.
На причепах до вантажних та легкових автомобілів, випуску до 2003 року, встановлювати передні габаритні ліхтарі не обов’язково.
На автомобілях, випуску після 2022 року, можуть бути встановлені допоміжні вогні дальнього світла класу RA.
На КТЗ, випуску після 2014 року, можуть бути встановлені вогні маневрування. На автомобілях вогні маневрування повинні мати можливість вмикатися тільки при ввімкнених фарах ближнього або дальнього світла. На причепах вогні маневрування повинні мати можливість вмикатися тільки при ввімкнених габаритних ліхтарях.
Для інших ПЗС застосовують вимоги відповідні до року розробляння КТЗ серій поправок до Правил ООН № 48, Правил ООН № 53, Правил ООН № 74.
Кількість, колір та наявність ПЗС на КТЗ визначають відповідно до таблиці 6:
Таблиця 6
2. Фари ближнього, дальнього світла та протитуманні фари мають бути укомплектовані джерелами світла та відрегульовані згідно з вимогами виробника КТЗ.
Не дозволено застосовувати на КТЗ фари, призначені для експлуатування на дорогах із лівостороннім рухом.
Не дозволено використовувати джерела світла не передбачені виробником КТЗ.
Початковий кут нахилу променів фар ближнього світла має відповідати значенню, вказаному виробником КТЗ у інформаційному забезпеченні виробника або в маркованні безпосередньо поруч із фарами, або на табличці підприємства-виробника.
За відсутності даних щодо початкового кута нахилу променів фар ближнього світла, яке вказано виробником, початковий кут нахилу променів фар або розташування світлотіньової межі на контрольному екрані (малюнок) має відповідати значенням, наведеним у таблиці 7:
Таблиця 7
Відстань від нижнього краю
видимої поверхні фари
до опорної поверхні (h), мм
Нахил променя фари
ближнього світла донизу у вертикальній площині, %
Різниця вертикальних координат
точок Р та О на контрольному екрані,
віддаленому від фари на 5 м,
із координатою - 0,1 мм
h < 800 1,0 / 1,5 50 / 75
800 менше або дорівнює h менше або дорівнює 1000 1,0 / 2,0 50 / 100
1000 менше або дорівнює h менше або дорівнює 1200 1,5 / 2,0 75 / 100
h > 1200 2,0 / 2,5 100 / 175
Сила світла кожної фари, що працює в режимі "ближнє світло", має відповідати значенням, наведеним у таблиці 8:
Таблиця 8
Тип світлорозподілу фари Сила світла, кд
у напрямку вихідної осі фари,
не більше ніж
у точці на контрольному екрані, віддаленому
від фари на 5 м, із координатою - 0,1 мм.
вертикально униз від точки Р, не менше ніж
C, CR 800 1600
HC, HCR, DC, DCR 950 2200
Найяскравіша частина світлового пучка фари в режимі "дальнє світло" повинна бути сконцентрована біля точки О, розміщення якої наведено на малюнку.
Розташування точок О та Р залежно від типу світлорозподілу, а також визначання параметрів розташування світлотіньової межі на контрольному екрані зображено на малюнку 1:
див. зображення
див. зображення
див. зображення
а) фари ближнього світла з похилою правою ділянкою світлотіньової межі б) фари ближнього світла з ламаною правою ділянкою світлотіньової межі в) протитуманної фари або фари ближнього світла, яка призначена для експлуатування як під час лівостороннього, так і під час правостороннього руху
Визначання параметрів розташування світлотіньової межі на контрольному екрані
див. зображення
розташування КТЗ під час контролювання
О - точка перетину вихідної осі фари з контрольним екраном;
Р - для фари, що працює в режимі "ближнє світло" - точка переходу світлотіньової межі з горизонтальної ділянки в похилу, для протитуманної фари або фари, призначеної для експлуатування, як під час лівостороннього,
так і під час правостороннього руху (у режимі "ближнє світло") - точка, розташована на горизонтальній ділянці світлотіньової межі;
L - відстань до контрольного екрану;
I - зона малої освітленості;
II - зона інтенсивної освітленості.
Мал. 1
Для автомобілів з адаптивною системою освітлення дозволяється використання електронного інтерфейсу автомобіля.
Сумарна сила світла усіх фар у режимі "дальнє світло", має бути не менше ніж 20 000 кд і не більше ніж 430 000 кд (сума окремих контрольних значень - 100).
Кут нахилу променів протитуманних фар або розташування світлотіньової межі на контрольному екрані повинні відповідати вимогам, наведеним у таблиці 9:
Таблиця 9
Відстань від нижнього краю
видимої поверхні фари
до опорної поверхні, мм
Нахил донизу променя протитуманної фари
у вертикальній площині, %
Різниця вертикальних координат точок Р та О на контрольному екрані, віддаленому від фари на 5 м., мм
250-750 2,0 100
Більше ніж 750 4,0 200
Сила світла кожної протитуманної фари, виміряна у точці О (малюнок 1), має бути не більше ніж 625 кд.
3. Габаритні вогні, контурні вогні та знак автопоїзда повинні функціонувати у сталому режимі. Ліхтар освітлення заднього номерного знаку має вмикатися одночасно з габаритними вогнями та надійно освітлювати поверхню номерного знаку.
Сигнали гальмування мають вмикатися під час приведення у дію відповідних органів керування гальмівних систем та функціонувати у сталому режимі весь період гальмування. Допускають роботу сигналу гальмування у миготливому режимі лише у разі задіяння екстреного гальмування (така функція може бути передбачена виключно виробником КТЗ).
Ліхтар заднього ходу має вмикатися лише у разі вмикання передачі заднього ходу.
Покажчики поворотів та бічні повторювані покажчиків мають функціонувати в проблисковому режимі з такими параметрами:
частота проблисків (миготіння) - (90 ± 30) хв–1;
покажчики поворотів, розташовані на одному боці КТЗ, повинні працювати в одній фазі.
Аварійна сигналізація повинна забезпечувати синхронне увімкнення усіх покажчиків повороту та бічних повторювачів повороту у проблисковому режимі.
Задні протитуманні ліхтарі повинні вмикатися за умови увімкнення фар ближнього світла, дальнього світла або передніх протитуманних фар та функціонувати у сталому режимі.
Сила світла світлових сигнальних вогнів має відповідати значенням, наведеним у таблиці 10:
Таблиця 10
Назва світлового сигнального вогню Сила світла за вихідною віссю, кд
не менше ніж не більше ніж
Покажчик повороту:
передній 58,0 860
задній з постійною силою світла 32,0 200
задній зі змінною силою світла в режимі роботи:
вдень 82,0 700
вночі 26,0 120
бічний повторювач 0,4 200
Сигнал гальмування:
з постійною силою світла 26 100
із змінною силою світла в режимі роботи:
вдень 83 520
вночі 19 80
Габаритний:
передній 2 60
передній, вмонтований у фару 1 100
задній (а також верхній) 1 12
Стоянковий 1 60
Заднього ходу 51 600
Задній протитуманний 48 300
Знак автопоїзда 2 60
Примітка 1. У разі комбінації з двох вогнів значення максимальної сили світла має бути збільшене в 1,4 рази.
Примітка 2. Силу світла ПЗС, за винятком фар ближнього та дальнього світла, контролюють за потреби (наприклад, за відсутності знака офіційного затвердження, виникнення спірних питань щодо потужності джерел світла або нанесення покриву на ПЗС тощо).
Примітка 3. У разі застосування в ПЗС світлодіодів, або інших точкових джерел світла, повинні бути працездатні не менше ніж 75 % таких джерел світла.
4. Відповідність вимогам щодо наявності та розташування обов’язкових ПЗС, встановлення додаткових ПЗС, режиму роботи ПЗС, стану ПЗС, замінених ПЗС, сигналізаторів вмикання ПЗС, кількості ПЗС, кольору ПЗС, вимог щодо джерел світла ПЗС, призначення ПЗС, вмикання ПЗС перевіряють органолептично.
Під час контролювання початкового кута нахилу променів фар ближнього світла та передніх протитуманних фар, сили світла фар ближнього світла, сили світла дальнього світла та сили світла передніх протитуманних фар, коректор кута нахилу фар (за наявності) приводять у стан, який відповідає початковому нахилу (положення "0").
Розташування світлотіньової межі на контрольному екрані (кут нахилу фар) визначають вимірюванням різниці вертикальних координат точок Р та О (малюнок 1).
Відстань від центрів розсіювачів фар до поверхні контрольного екрана має бути (5 ± 0,05) м.
Дозволено збільшувати відстані від вихідного центра розсіювача до поверхні контрольного екрана до (10 ± 0,1) м. У цьому випадку значення нормативних відхилів параметрів регулювання фар та координати контрольних точок пропорційно збільшують.
Дозволено використовувати засоби вимірювальної техніки з орієнтувальним пристроєм (наприклад реглоскоп), який забезпечує результати випробувань, еквівалентні результатам, отриманим за допомогою контрольного екрана.
Силу світла фар, які працюють у режимі "дальнє світло", вимірюють у місці розташування найяскравішої частини світлового пучка.
Силу світла ПЗС контролюють з урахуванням таких вимог:
У разі застосування фотометричного приладу, який визначає величину освітленості, силу світла обчислюють за формулою:
I = E x L-2,,
де I - сила світла, кд;
E - освітленість, лк;
L - відстань фотометрування (рисунок), м.
Фотоприймач і ПЗС, що контролюють, мають бути захищені від сторонніх засвічувань.
Дозволено наявність сторонніх джерел світла із сумарною силою світла, яка не перевищує 50 % нормативного значення для ПЗС, що контролюють, але її має бути враховано.
У разі контролювання сили світла покажчиків повороту за результат вимірювань слід брати її максимальну величину.
Частоту миготіння покажчиків повороту та бічних повторювачів повороту необхідно визначати не менше ніж за 10 проблисками.
6. Осі, колеса, шини та підвіска
1. Осі, цапфи, підшипники, амортизатори, маточини, пружини, торсіони, важелі підвіски, пневматичні елементи підвіски перевіряються візуально шляхом встановлення транспортного засобу на оглядову канаву або на підйомник.
Використання обладнання для контролю підвіски детекторів люфту коліс (в оглядовій канаві або на підйомнику) можливе і рекомендоване для транспортних засобів максимальною масою понад 3,5 тонн.
2. Колеса та шини перевіряються візуально, шляхом прокручування, вивішеного над землею на транспортному засобі, розташованому над оглядовою ямою або на підйомнику, або прокочування транспортного засобу вперед і назад над оглядовою ямою.
КТЗ мають бути укомплектовані пневматичними шинами (далі - шини) і колесами, які передбачені виробником КТЗ.
Не дозволено установлювати на одній осі КТЗ шини різних розмірів, типів конструкції (радіальної, діагональної, камерної, безкамерної), моделі з різними рисунками протектора, призначених для застосування в різні сезони.
Шини мають бути без пошкоджень (проколів, порізів), що оголюють корд чи брекер, а також відшарувань та здутин протектора.
Не дозволено установку на КТЗ шин із застосуванням додаткових елементів (прокладок), зі зміною напрямку обертання шини спрямованого обертання.
Тиск повітря у шинах кожної осі має відповідати значенням, передбаченим виробником КТЗ або загальними правилами експлуатування автомобільних шин. Не дозволено замінювати золотники заглушками, пробками та іншими пристосуваннями.
Не дозволено установлювати на передній осі автобусів класу III, згідно з додатком до Єдиних вимог до конструкції та технічного стану колісних транспортних засобів , що експлуатуються (додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 22 грудня 2010 року № 1166), відновлені шини.
Забороняється:
відсутність принаймні одного болта, гайки або інших деталей кріплення дисків чи ободів коліс;
послаблення моменту затягнення деталей кріплення коліс;
наявність тріщин на дисках, у закраїні обода, в замковій канавці;
ремонтування деталей методами зварювання, якщо технологію не узгоджено з виробником;
встановлення коліс із застосуванням деталей кріплення, що не передбачені виробником КТЗ, зокрема будь-яких додаткових деталей;
наявність будь-яких дефектів на робочих поверхнях насадових ободів, що спричиняють втрату герметичності з’єднань із безкамерною шиною;
гострі крайки, вм’ятини бортових закраїн;
збільшені отвори для кріплення коліс (дисків).
3. Висота рисунка протектора шин повинна відповідати таким значенням, зазначеним в таблиці 11.
Таблиця 11
Категорія КТЗ Висота рисунка протектора шин, мм, не менше ніж
М1, N1, O1 1,6
М2, M3 2,0
N2, N3, O2 – O4 1,0
L 0,8
Висоту рисунка протектора не вимірюють у місцях уступів біля основи елементів рисунка у зоні перетину канавок.
Для шин, які мають суцільне ребро у центрі бігової доріжки, висоту рисунка протектора вимірюють біля країв цього ребра.
Для шин підвищеної прохідності вимірювання висоти рисунка протектора проводять між ґрунтозачіпками по центру чи у місцях, щонайменше віддалених від центра бігової доріжки.
Допускається безконтактне стендове вимірювання висоти рисунка протектора.
На шинах з індикаторами зношування допускається не визначати гранично допустиму висоту рисунка протектора у разі відсутності появи принаймні одного з індикаторів.
Послаблення моменту затягування деталей кріплення дисків чи коліс перевіряється за допомогою динамометричних ключів чи аналогів які його заміняють або простукуванням болтових з’єднань.
7. Шасі та елементи закріплення на шасі
1. Шасі та елементи, закріплені на шасі (лонжерони, поперечини, випускні трубопроводи спалин та глушники, паливний бак та трубопроводи (включаючи трубопроводи підігрівача паливного бака), бампери, боковий захист і задні захисні пристрої, кріплення запасного(их) колеса (у разі встановлення), буксирне обладнання та механізми з’єднання, силова передача, кріплення двигуна, кабіна і кузов, сидіння водія, органи керування, інші зовнішні і внутрішні пристрої та обладнання, бризковики (крила), пристрої гасіння бризок, ручки і підніжки) мають бути не пошкоджені, перевіряються візуально, а за необхідності, шляхом встановлення транспортного засобу на оглядову канаву або на підйомник.
2. Замки дверей кузова (кабіни), капота, багажника, засуви бортів вантажної платформи, засувки горловин цистерн, механізми регулювання і пристрої фіксування сидіння водія та пасажира, органи або пристрої, призначені для відчинення та зачинення дверей автобусів, аварійні виходи та пристрої їхнього задіювання (відчинення), приводи відчинення (зачинення) дверей, сигналізація роботи дверей і сигнал вимоги зупинки, пристрій обігрівання та обдування вітрового скла, протиугінний пристрій мають бути роботоздатні.
На КТЗ категорій N2, N3, О3, О4 мають бути задній та бокові захисні пристрої, якщо їх передбачено конструкцією. На КТЗ, категорій N2, N3, О3, О4 випуску після 2002 року, обов’язково має бути задній захисний пристрій, або елементи конструкції, які виконують його функцію.
КТЗ мають бути обладнані пристроями захисту від викидання з-під коліс КТЗ сторонніх предметів і бруду якщо це передбачено їх виробником. Ширина цих пристроїв має бути не менше ніж ширина встановлених шин.
Зчіпні пристрої тягача та причепа (напівпричепа), а також передбачені конструкцією страхувальні пристрої та опорні стояки (пристрої) причепа (напівпричепа), мають бути роботоздатні.
Не дозволено наявність деформації, розривів, тріщин, слідів відновлювального ремонту та інших видимих пошкоджень тягового гака, зчіпної петлі, зчіпної кулі, дишла та зчіпного шкворня напівпричепа.

................
Перейти до повного тексту