1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 342 від 03.09.2001


Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
18 жовтня 2001 р.
за N 887/6078
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Державної податкової адміністрації N 276 від 18.07.2005 )
Про внесення змін до Інструкції про порядок ведення органами державної податкової служби оперативного обліку податків і зборів (обов'язкових платежів) до бюджетів та до державних цільових фондів
З метою виконання вимог Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" (далі - Закон) та забезпечення оперативного обліку податків і зборів (обов'язкових платежів), що надходять до бюджетів та до державних цільових фондів згідно з чинними нормативно-правовими актами,
НАКАЗУЮ:
1. Внести зміни до Інструкції про порядок ведення органами державної податкової служби оперативного обліку податків і зборів (обов'язкових платежів) до бюджетів та до державних цільових фондів, затвердженої наказом Головної Державної податкової інспекції України від 12 травня 1994 року N 37, у редакції наказу Державної податкової адміністрації України від 2 квітня 1999 року N 174, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 13 травня 1999 року за N 304/3597, виклавши її в новій редакції, що додається.
2. Головному управлінню обліку і звітності (Парпалига А.Г.) подати цей наказ до Міністерства юстиції України на державну реєстрацію.
3. Управлінню справами (Коваленко В.В.) у десятиденний термін після державної реєстрації цього наказу забезпечити його тиражування та надсилання державним податковим адміністраціям в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Онищенка В.А.
Голова М.Я.Азаров
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Головної Державної
податкової інспекції України
12.05.94 N 37 ( z0114-94 )
(у редакції наказу Державної
податкової адміністрації
України
від 03.09.01 N 342)
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
18 жовтня 2001 р.
за N 887/6078
ІНСТРУКЦІЯ
про порядок ведення органами державної податкової служби оперативного обліку податків і зборів (обов'язкових платежів), що надходять до бюджетів та до державних цільових фондів
Розділ 1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.1. Інструкцією встановлюється порядок ведення органами державної податкової служби оперативного обліку податків і зборів (обов'язкових платежів), надходження яких контролюється органами державної податкової служби та які передбачені бюджетною класифікацією України за доходами до Державного бюджету України, місцевих бюджетів та державних цільових фондів, а також сум штрафних (фінансових) санкцій та пені, що застосовуються до підприємств, установ, організацій та громадян відповідно до чинного законодавства (далі - платежі до бюджету).
1.2. Оперативний облік платежів, що надходять до бюджету, ведеться працівником підрозділу обліку і звітності органу державної податкової служби відповідно до порядку, встановленого для справляння платежів до бюджету.
1.3. Комп'ютерна обробка документів щодо обліку платежів, що надходять до бюджету, ведеться в локальній мережі, яка забезпечує єдиний технологічний процес вводу, контролю інформації та високу швидкість обробки документів.
1.4. Супроводження єдиного технологічного процесу здійснюється підрозділами приймання та обробки податкової звітності, підрозділами, що здійснюють розрахунок сум (донарахування податкових зобов'язань), обліку і звітності, а також підрозділами, що забезпечують ведення його в автоматичному режимі. Всі інші підрозділи є його користувачами.
1.5. При введенні первинних документів по кожній операції фіксується особистий номер працівника, дата та час введення інформації.
1.6. Для забезпечення повноти надходження платежів до бюджету, згідно з бюджетною класифікацією, органи державної податкової служби відповідно до порядку, встановленого чинним законодавством з касового виконання Державного бюджету України за доходами, до 1 грудня кожного року подають відповідним органам Державного казначейства та фінансовим органам в електронному вигляді списки складу платників податків, які знаходяться на податковому обліку у кожному районі (місті), щодо:
юридичних осіб та їх філій;
фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності.
Списки формуються засобами програмного забезпечення структурним підрозділом органу державної податкової служби, до функціональних обов'язків якого входить облік платників, та подаються із супровідним листом.
Списки складу платників містять: назву (або прізвище, ім'я та по батькові - для фізичної особи) платника; його ідентифікаційний код (номер); коди платежів відповідно до бюджетної класифікації із зазначенням: символів звітності, номерів рахунків, відкритих у територіальних органах Державного казначейства або відкритих на ім'я фінансових органів, виду бюджету.
При змінах у списках складу платників податків органи державної податкової служби протягом двох тижнів від дня виникнення зазначених змін подають доповнення до первинних списків.
1.7. При об'єднанні органів державної податкової служби оперативний облік платежів, що надходять до бюджету, ведеться на об'єднаних базах з обов'язковою ознакою приналежності платника до місцевого бюджету (місцезнаходження платника та місце сплати ним платежів на бюджетні рахунки, відкриті в територіальних органах державного казначейства або на ім'я фінансових органів).
1.8. Облік, контроль і складання звітності щодо платежів, що надходять до бюджету, проводяться органами державної податкової служби з використанням автоматизованої інформаційної системи (далі - АІС). Засобами АІС забезпечується автоматизоване виконання всіх операцій на робочому місці працівників підрозділу обліку і звітності, у тому числі ведення особових рахунків платників, формування довідкової інформації та складання звітності.
Для забезпечення відповідності програмного комплексу обліку і звітності нормам чинного законодавства проекти АІС підлягають обов'язковому тестуванню у Державній податковій адміністрації України (далі - ДПА України) із залученням спеціалістів органів державної податкової служби, що безпосередньо обслуговують платників податків.
Зміни та доповнення до діючих АІС органи державної податкової служби на місцях одержують не пізніше трьох робочих днів до терміну складання звітності.
Разом із програмним забезпеченням, яким внесено зміни до АІС, податковим органам на місцях доводяться детальні пояснення суті внесених змін з посиланням на нормативно-правовий акт, на підставі якого внесені зазначені зміни.
1.9. Обов'язковою вимогою до проектів АІС обліку і звітності в органах державної податкової служби є захист, архівування та збереження даних, забезпечення можливості доступу до баз даних, у тому числі минулих звітних періодів (тільки в режимі перегляду), виведення карток особових рахунків на друк та екран комп'ютера, забезпечення кодування кожної операції, відстеження по кожному податковому зобов'язанню та податковому боргу історій їх виникнення. АІС забезпечує наявність в особових рахунках платників всіх реквізитів, необхідних для автоматизованої звірки даних з даними інших структурних підрозділів податкового органу.
Доступ до інформації, що міститься у картках особових рахунків за минулі роки, забезпечується, не зважаючи на зміни версій програмного забезпечення за період перегляду.
Розділ 2. ДОКУМЕНТИ, НА ПІДСТАВІ ЯКИХ ПРОВОДИТЬСЯ ОБЛІК ПЛАТЕЖІВ ДО БЮДЖЕТУ
2.1. Органи державної податкової служби для ведення оперативного обліку платежів, що надходять до бюджету, одержують відповідні документи від органів Державного казначейства, фінансових органів, контролюючих та інших органів та платників у відповідності до чинних порядків передачі інформації та внутрішнього документообігу.
2.2. Документами, на підставі яких здійснюється нарахування платежів шляхом занесення інформації про податкові зобов'язання платника до бази даних, є:
а) за податковими зобов'язаннями, які самостійно визначаються платником:
податкові декларації (розрахунки), у тому числі нові, довідки про суми платежу на збільшення або зменшення податкових зобов'язань звітного періоду, розрахунки авансових платежів та інші документи, які подаються платниками податків до податкового органу в порядку та терміни, установлені податковим законодавством, на підставі якого здійснюється нарахування платежів;
реєстр відповідного органу Державного казначейства (фінансового органу), що підтверджує надходження коштів на бюджетні рахунки - у випадках, коли чинними нормативно-правовими актами передбачено визначення податкового зобов'язання за фактом зарахування коштів на бюджетні рахунки;
б) за податковими зобов'язаннями, розрахованими органом державної податкової служби:
податкове повідомлення (рішення) органу державної податкової служби, складене за актом документальної перевірки або за іншими документами, передбаченими чинним законодавством;
податкове повідомлення (рішення) органу державної податкової служби про застосування та стягнення сум штрафних санкцій за порушення граничних термінів сплати узгодженого податкового зобов'язання;
рішення про скасування або зміну раніше прийнятого рішення про нарахування податкового зобов'язання (пені і штрафних санкцій) внаслідок адміністративного оскарження;
розрахунок суми податкового зобов'язання, якщо згідно з нормативно-правовими актами з питань оподаткування особою, відповідальною за нарахування окремого платежу, є податковий орган;
акт документальної перевірки з питань повноти нарахування, утримання та сплати прибуткового податку з громадян;
в) що надходять від судових органів:
рішення (ухвала, постанова) суду (господарського суду) про нарахування або визнання недійсним відповідного рішення органу державної податкової служби про застосування та стягнення сум штрафних (фінансових) санкцій, донарахованих сум податків, скасування раніше нарахованих сум податкового зобов'язання;
г) що є підставою для відстрочення або розстрочення сплати податкових зобов'язань перед бюджетом та скасування наданих відстрочених або розстрочених податкових зобов'язань:
рішення про відстрочення або розстрочення сплати податкових зобов'язань, надані органами, які згідно з чинним законодавством мають право приймати такі рішення;
договір між платником та органом державної податкової служби, якщо рішення про надання відстрочення або розстрочення сплати податкових зобов'язань приймається органом державної податкової служби;
рішення про скасування прийнятого раніше рішення про відстрочення або розстрочення сплати податкових зобов'язань;
ґ) що розпочинають, підтверджують або завершують процедуру адміністративного оскарження:
заява (скарга) платника податків про перегляд рішення контролюючого органу;
рішення контролюючого органу про повне (часткове) задоволення скарги платника;
рішення контролюючого органу, що не підлягає подальшому адміністративному оскарженню;
повідомлення платника податків про судове оскарження рішень контролюючого органу;
д) що підтверджують податковий компроміс:
згода платника з рішенням про податковий компроміс;
рішення про відстрочення або розстрочення податкових зобов'язань та податковий компроміс;
рішення про списання безнадійного боргу;
е) що є підставою або засвідчують введення (припинення) мораторію, укладання мирової угоди щодо відстрочення (та/або), розстрочення, прощення податкового боргу, списання безнадійної заборгованості:
заява про порушення справи про банкрутство;
ухвала господарського суду про порушення провадження справи про банкрутство платника;
ухвала господарського суду про припинення мораторію;
ухвала господарського суду про затвердження мирової угоди;
постанова господарського суду про визнання платника банкрутом;
ухвала господарського суду про поновлення провадження справи про банкрутство платника;
документи, які є підставою для відстрочення або розстрочення сплати податкового зобов'язання перед бюджетом, згідно з пунктом 2.2 "г" цієї Інструкції;
2.3. Рознесення даних з первинних документів про нарахування, зменшення, списання, відстрочення або розстрочення сплати сум податкових зобов'язань здійснюється структурними підрозділами органу державної податкової служби у такому порядку:
2.3.1. Документи, що підтверджують податкові зобов'язання, самостійно визначені платником, реєструються у структурному підрозділі, до функцій якого входить реєстрація зазначених документів, та з відміткою про реєстрацію направляються до підрозділів приймання та обробки податкової звітності, де розносяться до електронної бази податкової звітності і формуються у електронні і паперові реєстри. Електронні та паперові (2 примірники) реєстри нарахованих сум передаються підрозділам обліку і звітності для внесення даних (автоматизованого занесення) до карток особових рахунків платників податків. Після рознесення даних один примірник паперового реєстру повертається підрозділу, що його склав, з відміткою про повноту обліку сум у картках особових рахунків.
2.3.2. За документами, що підтверджують податкові зобов'язання, нараховані (зменшені, списані) органом державної податкової служби, структурні підрозділи, які здійснюють розрахунок сум (донараховують суму) податкового зобов'язання, складають та направляють платнику податку в порядку, затвердженому наказом ДПА України, податкове повідомлення та реєструють його в електронному реєстрі податкових повідомлень. Після закінчення процедури адміністративного оскарження узгоджені податкові зобов'язання із зазначенням терміну сплати вносяться до карток особових рахунків платників податків. Одночасно до підрозділів обліку і звітності передається 2 примірники паперової копії витягу з реєстру. Після рознесення даних один екземпляр витягу з реєстру повертається підрозділу, що його склав, з відміткою про повноту обліку сум у картках особових рахунків.
2.3.3. Документи, що надходять від судових органів, реєструються у структурному підрозділі, до функцій якого входить реєстрація зазначених документів, та з відміткою про реєстрацію направляються до підрозділів приймання та обробки податкової звітності, де розносяться до електронної бази податкової звітності і формуються у електронні реєстри. Електронні реєстри нарахованих сум передаються підрозділам обліку і звітності для внесення нарахованих сум платежів до карток особових рахунків платників податків. Одночасно до підрозділів обліку і звітності передається 2 примірники паперової копії реєстру. Після рознесення даних один примірник реєстру повертається підрозділу, що його склав, з відміткою про повноту обліку сум у картках особових рахунків.
2.3.4. Документи, що є підставою для відстрочення або розстрочення сплати податкових зобов'язань, реєструються у структурному підрозділі, до функцій якого входить реєстрація зазначених документів, та з відміткою про реєстрацію передаються до підрозділів стягнення податкового боргу для подальшого оформлення відстрочення або розстрочення сплати податкових зобов'язань. Відомості щодо укладеного договору про розстрочення (відстрочення) вносяться до журналу, форма якого затверджується наказом ДПА України, та автоматично вносяться до картки особового рахунку платника.
Після цього паперовий витяг з журналу передається підрозділу обліку і звітності для проведення звірення повноти та правильності відображення розстрочених (відстрочених) сум у картках особових рахунків.
Після звірення даних працівник підрозділу обліку і звітності, який проводив звірку, своїм підписом на витягу з журналу завіряє правильність даних обліку і підшиває витяг до справи про надані відстрочки та розстрочки. На 1 число кожного місяця в автоматичному режимі проводиться звірення даних журналу та карток особових рахунків щодо повноти обліку наданих відстрочок та розстрочок.
2.3.5. Документи, передбачені процедурою апеляції та податкового компромісу, є підставою для обліку податкових зобов'язань лише після їх узгодження з платником. Облік зазначених документів здійснюється у порядку, передбаченому п.2.3.2 цієї Інструкції.
2.3.6. Документи, передбачені процедурою банкрутства, введення (припинення) мораторію, реєструються у структурному підрозділі, до функцій якого входить реєстрація зазначених документів, та передаються до підрозділів, що супроводжують процедуру банкрутства, введення (припинення) мораторію, для підготовки переліку проведення операцій, які підлягають виконанню згідно з цим документом, із зазначенням термінів виконання. Підготовлений перелік направляється до структурного підрозділу виконавців проведення операцій (наприклад, припинення нарахування штрафів, прощення, списання, реструктуризація податкового боргу, списання безнадійної заборгованості), у тому числі і до підрозділів обліку і звітності (припинення нарахування пені).
2.3.7. При укладанні мирових угод облік відстрочок та розстрочок здійснюється у порядку, зазначеному у п.2.3.4 цієї Інструкції. Списання боргу проводиться у графі "Списано" зворотного боку картки особового рахунку платника.
2.4. На всіх документах, що надходять до підрозділів обліку і звітності в паперовому вигляді, проставляється віза керівника (заступника керівника) органу державної податкової служби "До обліку".
2.5. Документами, що підтверджують погашення платником податкових зобов'язань, є:
2.5.1. Одержані від органів Державного казначейства України:
відомості про зарахування та повернення коштів з аналітичних рахунків за доходами у вигляді електронних документів - технологічних файлів;
звіти про виконання державного бюджету за доходами в розрізі районних відділень за видами надходжень в електронному вигляді;
відомість N 2 розподілу платежів до бюджету, які надійшли на рахунок 3311, в електронному вигляді та її паперова копія;
відомість N 2м розподілу платежів до бюджету, які надійшли на рахунок 3411, в електронному вигляді та її паперова копія;
виписки з рахунків у вигляді електронного реєстру розрахункових документів та їх паперові копії;
корінець прибуткового документа ("повідомлення") про приймання установою банку платежів до державного бюджету готівкою;
копії квитанцій (за формами N 10 та N 24), виданих органами місцевого самоврядування платникам податків за платежами до державного бюджету, разом з описом до них.
2.5.2. Одержані від фінансових органів:
реєстр розрахункових документів про сплату платежів до місцевого бюджету;
копія відомостей про зарахування платежів до бюджету, про розподіл платежів між бюджетами, про повернення надміру сплачених або не відшкодованих сум;
копія розрахункових документів про сплату платежів до місцевого бюджету за безготівковим розрахунком;
довідка про суми надходжень до місцевого бюджету за видами платежів;
корінець прибуткового документа ("повідомлення") про приймання установою банку платежів до місцевого бюджету готівкою;
копії квитанцій (за формами N 10 та N 24), виданих органами місцевого самоврядування платникам податків за платежами до місцевого бюджету, разом з описом до них.
2.5.3. Одержані Державною податкової адміністрація України від Державного казначейства України:
відомості про зарахування та повернення коштів з аналітичних рахунків за доходами (центральний рівень) у вигляді електронних документів - технологічного файла;
звіт про виконання державного бюджету за доходами в розрізі областей в електронному вигляді;
2.6. Копії квитанцій (за формами N 10 та N 24), які видані органом місцевого самоврядування платникам податків за платежами до бюджету, приймаються працівником підрозділу обліку, який звіряє відповідність сум, вказаних у копіях квитанцій, із сумами, зазначеними в описі до них та у копіях розрахункових документів про зарахування платежів до бюджету за відповідний період. Дані електронних реєстрів розносяться до особових рахунків платників у порядку, передбаченому АІС.
2.7. Інформація про надходження платежів заноситься до особових рахунків платників не пізніше наступного дня з моменту одержання документів, що підтверджують погашення податкових зобов'язань.
2.8. У разі відкриття нових рахунків органи державної податкової служби одержують від органів Державного казначейства та фінансових органів інформацію про реквізити відкритих аналітичних рахунків, на які надходять платежі до бюджету. Державна податкова адміністрація України додатково одержує зазначену інформацію від Державного казначейства України у десятиденний термін від дня їх відкриття.
Підрозділи органу державної податкової служби, що одержують інформацію про зміну реквізитів відкритих (перевідкритих) аналітичних рахунків для зарахування платежів до бюджету, повідомляють зазначені реквізити платникам шляхом їх розміщення на дошці податкових оголошень, установленій на доступному для огляду місці біля входу до приміщення податкового органу.
Органи державної податкової служби щомісяця звіряють з відповідними управліннями (відділеннями) Державного казначейства та фінансових органів доходи за всіма кодами бюджетної класифікації у порядку, затвердженому спільним наказом ДПА України та Державного казначейства України.
Розділ 3. ПОРЯДОК ВЕДЕННЯ ОСОБОВИХ РАХУНКІВ ПЛАТНИКІВ
3.1. З метою обліку нарахованих і сплачених сум платежів до бюджету органами державної податкової служби на кожний поточний рік відкриваються особові рахунки за кожним платником та кожним видом платежу, які повинні сплачуватися такими платниками.
Особові рахунки платників відкриваються органом державної податкової служби щорічно за платниками, які:
перебувають на податковому обліку - з початку року на підставі списків, зазначених у пункті 1.6 цієї Інструкції;
взяті на податковий облік протягом поточного року - з моменту взяття на облік, на підставі доповнення до первинних списків платників, згідно з пунктом 1.6 цієї Інструкції;
своєчасно не взяті на податковий облік - з моменту нарахування або сплати платежу (залежно від того, яка з цих подій настала раніше);
реорганізуються - з дати зміни організаційно-правового статусу або місця реєстрації платника податків.
3.2. Картки особових рахунків відкриваються структурним підрозділом органу державної податкової служби (який, у межах своїх функціональних обов'язків, повинен відкрити особові рахунки) не пізніше першого робочого дня, наступного за днем одержання від структурних підрозділів органу державної податкової служби з обліку платників списків платників, визначених у п.1.6 цієї Інструкції.
3.3. Номерами карток особових рахунків є:
номери особових рахунків юридичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності, які відповідають ідентифікаційним кодам і які присвоюються платникам згідно з Положенням про Єдиний державний реєстр підприємств та організацій України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 22.01.96 N 118;
номери особових рахунків фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності, які відповідають ідентифікаційним номерам і присвоюються платникам згідно з Законом України "Про Державний реєстр фізичних осіб - платників податків та інших обов'язкових платежів";
номери особових рахунків підприємств, що проводять спільну підприємницьку діяльність і яким відкривають особові рахунки за додатковою ознакою, що відповідає реєстраційним (обліковим) номерам Тимчасового реєстру ДПА України.
3.4. Кожна картка особового рахунку має безпосередній вихід на Єдиний банк даних про платників податків - юридичних осіб, який є автоматизованою системою збору, накопичення та обробки даних про платників податків та включає дані інших реєстрів, а саме: реєстру платників ПДВ, реєстру неприбуткових організацій і установ, реєстру платників податків постійних представництв нерезидентів в Україні, реєстру договорів про спільну діяльність, реєстру великих платників податків. Зазначене дозволяє групувати облікові показники за всіма наведеними ознаками.
3.5. При відкритті особових рахунків платників кожному з них присвоюється порядковий номер, що діє протягом поточного року. Порядкові номери не пов'язані з реквізитами особових рахунків платників і присвоюються в залежності від черговості відкриття цих рахунків. Вони використовуються для визначення кількості відкритих особових рахунків платників та відповідності відкриття рахунків списку платників.
3.6. Форма особових рахунків визначається порядком, що встановлюється для обліку платежів на підставі порядків адміністрування (справляння) такого платежу і є обов'язковою при відтворенні особового рахунку на екрані або його друкуванні засобами відповідного програмного забезпечення.
3.7. Відповідно до умов надходження платежів, функціонують такі форми особових рахунків платників:
N
з/п
Форма
особового
рахунку
Умови надходження платежу:
1 ф. N 3 для здійснення обліку платежів, що надходять авансовими внесками зі щомісячним перерахунком
2 ф. N 4 для здійснення обліку платежів, що надходять авансовими внесками із щоквартальним перерахунком
3 ф. N 6 для здійснення обліку платежів, що надходять щомісячно або щоквартально без здійснення перерахунку авансових внесків
4 Ф. N 5 для здійснення обліку податку на додану вартість та відшкодування ПДВ для платників податків юридичних осіб
5 Ф. N 5а для здійснення обліку податку на додану вартість та відшкодування ПДВ для платників податків фізичних осіб
6 ф. N 15 без подання розрахунків
7 Ф. N 1-А для ведення обліку конфіскованого майна
8 ф. N 2 без нарахування пені та врахування у сумах податкового боргу
3.8. Форми карток особових рахунків мають лицьовий та зворотний боки.
На лицьовому боці картки відображаються умови справляння платежу та дані про платника податків (у тому числі терміни подання розрахунків та терміни сплати, вид бюджету, код бюджетної класифікації), а також інформація про податкові зобов'язання, нараховані за результатами документальних перевірок.
Зворотній бік картки відображає стан розрахунків платників з бюджетом (суми нарахованого та сплаченого платежу, пені, штрафних (фінансових) санкцій, плати за кредит, суми податкового боргу та надміру сплачені) та інше.
3.9. Усі вартісні операції в особових рахунках платників здійснюються в гривнях та копійках у відповідності до норм розрахунків, що діють в установах банків України та затверджені положеннями про ведення бухгалтерського обліку.
3.10. У випадках, коли платник переходить на облік з одного органу державної податкової служби до іншого, новий особовий рахунок не відкривається. Облік надходження платежів ведеться у особовому рахунку, що переданий з органу державної податкової служби за попереднім місцем реєстрації платника. У тому числі не відкривається особовий рахунок платника і при переведенні платників у категорію великих платників податків (далі - ВПП).
3.11. Відомості про наявність особових рахунків платників, за якими не відображено з початку року операції з нарахування та сплати платежів, щомісяця в автоматичному режимі готуються та передаються до структурних підрозділів, що проводять роботу з платником, для виявлення причин відсутності розрахунків платників з бюджетом.
Розділ 4. ОБЛІК НАРАХОВАНИХ СУМ ПЛАТЕЖІВ
4.1. Нарахуванню в особових рахунках платників підлягають:
податкові зобов'язання, самостійно визначені платником;
податкові зобов'язання, нараховані (зменшені, списані) органом державної податкової служби;
штрафні (фінансові) санкції;
пеня;
проценти за користування податковим кредитом.
4.2. Порядок нарахування в картках особових рахунків:
4.2.1. Податкові зобов'язання, самостійно визначені платником, нараховуються в особових рахунках за даними електронних реєстрів нарахованих сум податкової звітності та електронних реєстрів податкових повідомлень, сформованих на підставі даних податкової звітності. Спеціалісти підрозділів обліку і звітності в автоматичному режимі формують реєстри рознесених сум та проводять звірку з реєстрами нарахованих сум. Після звірки та виправлення розбіжностей, якщо такі мають місце, реєстр нарахованих сум податкової звітності передається підрозділу, що його сформував, з відміткою про повноту обліку сум в особових рахунках платників.
Нарахування податкових зобов'язань, що самостійно визначені платником, проводиться у розділі "Розрахунки основного платежу та штрафних санкцій" за кодами операцій:
нараховано за даними декларації (розрахунку);
нараховано за даними нової (уточненої) декларації (розрахунку), у тому числі:
уточнення даних поточного року;
уточнення даних минулих звітних років (із зазначенням періоду, за який вносилися зміни);
зменшення нарахування:
за декларацією платника податків;
за новою (уточненою) декларацією (розрахунком);
за договором про надання відстрочення або розстрочення сплати податкових зобов'язань;
за даними про відшкодування.
4.2.2. Податкові зобов'язання, нараховані (зменшені, списані) органом державної податкової служби, проводяться у картках особових рахунків за даними електронного реєстру податкових повідомлень в частині сум, узгоджених податкових зобов'язань згідно з Порядком направлення органами державної податкової служби повідомлень платникам податків. Звірка достовірності даних, що підлягають нарахуванню в особових рахунках платників, здійснюється в порядку, зазначеному в пункті 4.4 цієї Інструкції.
Нарахування податкових зобов'язань, визначених органом державної податкової служби, проводиться в особовому рахунку платника у розділі "Розрахунки основного платежу та штрафних санкцій" за кодами операцій:
нарахування основного платежу за актами документальних перевірок;
нарахування основного платежу при виявленні арифметичних помилок;
нарахування основного платежу при виявленні методологічних помилок;
нарахування штрафних (фінансових) санкцій:
за даними платника;
за даними органу державної податкової служби.
4.2.3. Нарахування сум штрафних санкцій здійснюється у тому самому порядку, що й нарахування податкових зобов'язань, визначених платником та нарахованих (зменшених, списаних) органом державної податкової служби, за даними електронних реєстрів та електронних реєстрів податкових повідомлень в частині штрафних санкцій, які вибираються з реєстру за ознакою та розносяться до особових рахунків платників до розділу розрахунки основного платежу та штрафних санкцій.
4.2.4. Нарахування пені здійснюється в особових рахунках платників у розділі "Розрахунки нарахування та сплати пені" за кодами операцій:
автоматичне нарахування пені в особовому рахунку платника;
нарахування пені за актами документальних перевірок у випадках, передбачених чинним законодавством;
автоматичне нарахування пені за сумою сплати пені, що самостійно розрахована платником податків, при частковому погашенні податкового боргу.
4.2.5. Нарахування процентів за користування відстроченням або розстроченням податкових зобов'язань проводиться в особових рахунках платників у розділі "Проценти за користування відстроченням або розстроченням сплати податкових зобов'язань" шляхом перенесення цих сум в автоматичному режимі з журналу реєстрації відстрочених або розстрочених сум податкових зобов'язань.
4.3. Для автоматизованого формування даних за наведеними ознаками на запит користувача кожній операції присвоюються коди.
Проведення операцій в особових рахунках платників здійснюється в хронологічному порядку.
4.4. Для забезпечення контролю за правильністю рознесення до особових рахунків платників даних податкової звітності підрозділи обліку і звітності виконують такий регламент контрольних функцій:
щомісяця проводять в автоматичному режимі звірки даних щодо сум податкових зобов'язань, визначених у реєстрах, з даними реєстрів інших структурних підрозділів, що здійснюють супроводження цих питань. Звірка проводиться в розрізі платників, платежів, бюджетів, сум та інших реквізитів;
у разі виникнення розбіжностей формують в автоматичному режимі протокол розбіжностей, форма якого затверджується наказом ДПА України, та подають його службовій особі відповідного структурного підрозділу для виявлення та усунення причин розбіжностей.
4.5. Нарахування платежів до бюджету в особових рахунках платників здійснюється відповідно до порядків адміністрування (справляння), розроблених на підставі чинного законодавства.
У випадку, коли останній день терміну подання податкової звітності припадає на вихідний або святковий день, нарахування платежів в особових рахунках платників здійснюється у наступний за вихідним або святковим робочий день.
При поданні нової податкової декларації, що збільшує або зменшує податкові зобов'язання платника, нарахування в особовому рахунку платника проводиться датою її подання із зазначенням терміну сплати.
4.6. Не проводиться нарахування в особових рахунках платників податкових зобов'язань по платежах, по яких не передбачено подання платником податкової звітності до органів державної податкової служби, крім випадків донарахування таких платежів за актами документальних перевірок.
Не проводиться нарахування в особових рахунках платників суми пені по неподаткових платежах, якщо інше не передбачено чинним законодавством.
Розділ 5. ОБЛІК НАДХОДЖЕННЯ ПЛАТЕЖІВ ДО БЮДЖЕТУ
5.1. Облік надходжень платежів до бюджету в особових рахунках платників проводиться органом державної податкової служби на підставі документів, перелічених у п. 2.5 цієї Інструкції, згідно з порядком, установленим для обліку кожного платежу.
5.2. Для забезпечення контролю за повнотою та своєчасністю розрахунків платників за належними до бюджету платежами, органи державної податкової служби провадять оперативний облік платежів згідно з кодами бюджетної класифікації.
Суми донарахованих платежів за результатами документальних перевірок, пені та штрафних (фінансових) санкцій обліковуються за тими самими кодами бюджетної класифікації, що й основні платежі.
5.3. Дані про надходження платежів до бюджету повинні бути відображені органом державної податкової служби в особових рахунках платників і у реєстрі надходжень та повернень у день отримання від органів Державного казначейства України (фінансових органів) відомостей про зарахування та повернення надміру сплачених платежів у вигляді електронного реєстру розрахункових документів. У разі виявлення у зазначеному реєстрі сум надходжень, структура яких не відповідає вимогам автоматичного обліку платежів до бюджету, ці дані у день отримання електронного реєстру розрахункових документів обліковуються в окремому особовому рахунку за спеціальним кодом та у реєстрі надходжень та повернень. Зазначені суми надходжень підлягають уточненню і обліку у відповідних особових рахунках платників не пізніше 5-ти днів від дня одержання копій розрахункових документів від органу Державного казначейства (фінансового органу). В оперативній звітності органу державної податкової служби не враховуються надміру сплачені платежі за зазначеними сумами надходжень за період їх уточнення.
При обробці розрахункових документів про сплату платежів до бюджету в автоматичному режимі з використанням даних електронного реєстру розрахункових документів відповідальною особою, яка проводить їх обробку, за зовнішніми ознаками перевіряються дані заповнення реквізиту "Призначення платежу" на відповідність необхідним вимогам та на його паперовій копії проставляється дата та підпис відповідальної особи.
5.4. Операції здійснюються в картках особових рахунків у хронологічному порядку. Облік надходження платежів в картках особових рахунків здійснюється у порядку календарної черговості настання граничних термінів сплати узгоджених податкових зобов'язань.
5.5. Облік платежів, за якими не передбачено подання платником податкової звітності до органів державної податкової служби, крім випадків донарахування таких платежів за актами документальних перевірок, ведеться у реєстрі надходжень та повернень за ф. N 25.
5.6. Облік платежів, за якими не передбачено нарахування пені, але передбачено врахування у сумах податкового боргу, ведеться в особовому рахунку платника за ф. N 2.
5.7. По платежах, контроль за справлянням яких протягом поточного року знято з органів державної податкової служби і покладено на інші державні органи, проводиться виведення нульового сальдо в особовому рахунку платника шляхом збільшення (зменшення) суми нарахувань без урахування у звітності коригувальних сум нарахувань. Підставою для проведення зазначеної операції є рішення керівника (заступника керівника) органу державної податкової служби щодо зняття з обліку зазначених платежів. Операція проводиться датою прийняття рішення.
Виведення нульового сальдо може здійснюватися двома операціями:
коригуванням сум нарахованих податкових зобов'язань за платежами, за якими облік в органах державної податкової служби припиняється;
шляхом перенесення сальдо розрахунків до інших особових рахунків платників.
5.8. Щодо платежів, за якими у відповідності до законодавчих та нормативних документів змінюється форма обліку, тобто закриваються особові рахунки та облік переходить на реєстр надходжень та повернень, проводяться наступні заходи: за відповідними кодами операцій суми податкового боргу (або суми, надміру сплачені до бюджету) автоматично балансуються записами про нарахування (зменшення нарахування), внаслідок чого відображається нульове сальдо розрахунків.
Картки особових рахунків закриваються на загальних підставах. У звітності нараховані (зменшені) суми не враховуються. Зазначені операції проводяться у відповідному програмному забезпеченні в автоматичному режимі.

................
Перейти до повного тексту