- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
21.07.2022 № 207
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
04 серпня 2022 р.
за № 882/38218
Про затвердження Інструкції з підготовки пропозицій до Бюджетної декларації
1. Затвердити Інструкцію з підготовки пропозицій до Бюджетної декларації, що додається.
2. Департаменту державного бюджету в установленому порядку забезпечити:
подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
оприлюднення цього наказу.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою та покладаю на заступників Міністра відповідно до розподілу обов’язків.
ПОГОДЖЕНО: Заступник Міністра цифрової трансформації України з питань європейської інтеграції | В. Іонан |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
фінансів України
21 липня 2022 року № 207
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
04 серпня 2022 р.
за № 882/38218
ІНСТРУКЦІЯ
з підготовки пропозицій до Бюджетної декларації
I. Загальні положення
1. Ця Інструкція розроблена відповідно до
статей 32,
33 Бюджетного кодексу України, пункту 4 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 375, і визначає підходи до розрахунку та розподілу орієнтовних граничних показників видатків державного бюджету та надання кредитів з державного бюджету на середньостроковий період (далі - орієнтовні граничні показники), встановлює порядки складання та аналізу пропозицій до Бюджетної декларації.
2. Головний розпорядник коштів державного бюджету (далі - головний розпорядник) організовує та забезпечує підготовку пропозицій до Бюджетної декларації (далі - бюджетна пропозиція) і подає їх до Мінфіну.
3. Бюджетна пропозиція складається з використанням автоматизованої системи ведення державного бюджету (далі - АІС "Держбюджет") за такими формами:
Бюджетна пропозиція на 20___ - 20___ роки, Форма БП-1 (загальна) (далі - Форма БП-1) (додаток 1);
Бюджетна пропозиція на 20___ - 20___ роки, Форма БП-2 (індивідуальна) (далі - Форма БП-2) (додаток 2);
Бюджетна пропозиція на 20___ - 20___ роки, Форма БП-3 (додаткова) (далі - Форма БП-3) (додаток 3).
Форми БП-1 та БП-2 є обов’язковими для заповнення та подання, Форма БП-3 заповнюється і подається за потреби.
4. Головний розпорядник, який реалізує бюджетні програми за загальнодержавними видатками та кредитуванням, складає і подає до Мінфіну бюджетну пропозицію окремо за відповідним кодом відомчої класифікації видатків та кредитування бюджету.
5. Бюджетні пропозиції подаються до Мінфіну в електронній або паперовій формі.
Бюджетна пропозиція в електронній формі подається через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади чи спеціальний вебмодуль системи взаємодії. Засоби кваліфікованого електронного підпису або кваліфікованої електронної печатки застосовуються для кожної із форм бюджетної пропозиції.
Бюджетна пропозиція у паперовій формі подається у разі, якщо:
у головного розпорядника відсутні система електронного документообігу, інтегрована до системи електронної взаємодії органів виконавчої влади, або спеціальний вебмодуль системи взаємодії;
бюджетна пропозиція містить інформацію з обмеженим доступом, вимогу щодо захисту якої встановлено законом.
Головний розпорядник забезпечує відповідність бюджетної пропозиції, складеної в АІС "Держбюджет", бюджетній пропозиції, поданій до Мінфіну.
6. Бюджетна пропозиція складається на середньостроковий період (плановий та наступні за плановим два бюджетні періоди) відповідно до орієнтовних граничних показників, доведених Мінфіном, вимог цієї Інструкції та інших інструкцій, які за потреби доводяться Мінфіном, а також містить інформацію за попередній та поточний бюджетні періоди.
Бюджетна пропозиція показує зв’язок між:
бюджетними програмами та цілями державної політики у відповідній сфері діяльності, формування та/або реалізацію яких забезпечує головний розпорядник (далі - цілі державної політики). Це означає, що кожна бюджетна програма спрямована на досягнення певної цілі/цілей державної політики (характеристики бюджетної програми висвітлюють її спрямованість на досягнення відповідних цілей) і відповідно пов’язана з нею/ними у бюджетній пропозиції;
показниками досягнення цілей державної політики та коштами на реалізацію бюджетних програм, у тому числі за напрямами використання бюджетних коштів. Це означає, що обсяг коштів, використаний або який планується використати, забезпечив або зможе забезпечити досягнення результатів, визначених головним розпорядником як показники досягнення цілі державної політики. Такі показники враховують внесок кожної бюджетної програми.
Бюджетна пропозиція містить інформацію про усі бюджетні кошти, використані головним розпорядником у попередньому році, і які він планує використати у поточному році та у середньостроковому періоді, та усі бюджетні програми, які реалізовані, реалізуються та пропонуються до реалізації у відповідному бюджетному періоді.
7. Усі вартісні показники у формах наводяться у тисячах гривень з округленням до десятої.
Бюджетна пропозиція містить показники загального фонду державного бюджету (далі - загальний фонд) та спеціального фонду державного бюджету (далі - спеціальний фонд).
8. Для заповнення форм бюджетної пропозиції використовуються показники надходжень державного бюджету, видатків державного бюджету (далі - видатки) та надання кредитів з державного бюджету (далі - надання кредитів):
звіту про виконання Державного бюджету України за попередній бюджетний період (далі - звіт за попередній бюджетний період) - для зазначення показників за попередній бюджетний період;
закону про Державний бюджет України на поточний бюджетний період (зі змінами) з відповідними показниками розпису Державного бюджету України (далі - план на поточний бюджетний період) - для зазначення показників на поточний бюджетний період;
розраховані на середньостроковий період відповідно до положень розділу ІІІ цієї Інструкції,- для зазначення показників на середньостроковий період.
9. Показники доходів і фінансування державного бюджету, повернення кредитів до державного бюджету, видатків та надання кредитів за попередній та на поточний бюджетні періоди мають відповідати кодам класифікації доходів бюджету, класифікації фінансування бюджету за типом боргового зобов’язання, економічної класифікації видатків бюджету та класифікації кредитування бюджету з урахуванням змін, внесених до відповідної бюджетної класифікації.
10. Разом з бюджетною пропозицією головний розпорядник подає потрібну для здійснення Мінфіном аналізу бюджетної пропозиції інформацію, до складу якої зокрема входять:
розрахунки показників, включених до бюджетної пропозиції, зокрема щодо капітальних видатків, із зазначенням факторів, що впливають на обсяг видатків та надання кредитів, визначених з урахуванням галузевих особливостей;
інформація щодо врахування результатів оглядів витрат державного бюджету у відповідних сферах;
інформація щодо врахування ґендерного аспекту під час формування бюджетних показників.
Мінфін за потреби доводить до головних розпорядників форми, за якими складається інформація, що подається разом з бюджетною пропозицією.
Інформація до бюджетної пропозиції подається до Мінфіну в електронній або паперовій формі у порядку подання бюджетної пропозиції відповідно до пункту 5 цього розділу.
Інформація до бюджетної пропозиції в електронній формі подається у форматах RTF, DOC(X), XLS(X), PDF (з текстовим змістом, нескановане зображення).
11. Мінфін встановлює строки подання бюджетних пропозицій та інформації, що подається разом з ними.
Головний розпорядник забезпечує своєчасність, достовірність та зміст поданих до Мінфіну бюджетних пропозицій та інформації, що подається разом з ними.
12. У разі подання головним розпорядником бюджетної пропозиції, складеної з порушенням вимог цієї Інструкції, Мінфін протягом трьох робочих днів з дня її отримання повідомляє відповідному головному розпоряднику про необхідність доопрацювання такої бюджетної пропозиції. Доопрацьовану з використанням АІС "Держбюджет" бюджетну пропозицію головний розпорядник подає до Мінфіну протягом трьох робочих днів з дня надходження відповідного листа Мінфіну у порядку подання бюджетної пропозиції відповідно до пункту 5 цього розділу.
II. Розрахунок орієнтовних граничних показників Мінфіном
1. Мінфін визначає загальний орієнтовний граничний показник на кожний рік середньострокового періоду як обсяг видатків та надання кредитів, що відповідає ресурсним можливостям державного бюджету у відповідному бюджетному періоді, обсяг яких розрахований з урахуванням:
прогнозних обсягів доходів державного бюджету;
обсягів повернення кредитів до державного бюджету;
обсягів фінансування державного бюджету.
У межах загальних орієнтовних граничних показників Мінфін визначає, зокрема, орієнтовні граничні показники головним розпорядникам та обсяг державних капітальних вкладень на розроблення та реалізацію державних інвестиційних проектів.
2. Орієнтовні граничні показники головним розпорядникам Мінфін розраховує на кожний рік середньострокового періоду на підставі основних прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України на середньостроковий період, аналізу виконання бюджету у попередніх і поточному бюджетних періодах та з урахуванням:
цілей та пріоритетів, визначених у щорічному посланні Президента України до Верховної Ради України про внутрішнє і зовнішнє становище України, Програмі діяльності Кабінету Міністрів України, прогнозних та програмних документах економічного і соціального розвитку;
положень та показників, визначених на відповідні бюджетні періоди Бюджетною декларацією, схваленою у попередньому бюджетному періоді;
розмірів прожиткового мінімуму та рівня його забезпечення;
розмірів мінімальної заробітної плати та посадового окладу (тарифної ставки) працівників І тарифного розряду;
цін/тарифів на комунальні послуги та енергоносії;
звітів про виконання паспортів бюджетних програм;
результатів оцінки ефективності бюджетних програм, висновків про результати контрольних заходів, проведених органами, уповноваженими на здійснення контролю за дотриманням бюджетного законодавства, та необхідності оптимізації видатків та надання кредитів головних розпорядників;
рішень Кабінету Міністрів України за результатами оглядів витрат державного бюджету;
інформації головних розпорядників щодо змін у структурі видатків та надання кредитів, в тому числі щодо нових (порівняно з поточним бюджетним періодом) видатків та надання кредитів;
консультацій (нарад) з членами Кабінету Міністрів України та незалежними експертами, які проводяться для узгодження бюджетної політики.
3. Орієнтовні граничні показники відповідному головному розпоряднику Мінфін доводить загальними сумами на кожний рік середньострокового періоду.
Разом з орієнтовними граничними показниками до головних розпорядників Мінфін доводить інструкції, які можуть запроваджувати додаткові фінансові обмеження, організаційні та інші вимоги.
III. Розрахунок видатків та надання кредитів і розподіл орієнтовних граничних показників головними розпорядниками
1. Розрахунок обсягів видатків та надання кредитів на середньостроковий період здійснюється головним розпорядником з урахуванням кількісних та вартісних факторів, що впливають на обсяги видатків та надання кредитів у середньостроковому періоді.
До кількісних факторів належать: чисельність працівників бюджетних установ; чисельність студентів, осіб з інвалідністю, пенсіонерів; площа приміщення, території; кількість обладнання; обсяг виробленої продукції (наданих послуг) тощо.
До вартісних факторів належать: індекси споживчих цін та цін виробників, ціни/тарифи на товари (роботи, послуги), розмір прожиткового мінімуму та рівень його забезпечення, розміри мінімальної заробітної плати та посадового окладу (тарифної ставки) працівника І тарифного розряду тощо.
Окремі фактори, що впливають на обсяг видатків та надання кредитів, щороку доводяться головним розпорядникам Мінфіном, решта - визначається головним розпорядником самостійно з урахуванням галузевих особливостей та підтверджується відповідними обґрунтуваннями та розрахунками.
2. Розрахунок обсягів видатків та надання кредитів на середньостроковий період здійснюються з урахуванням, зокрема:
інформації та показників, врахованих під час підготовки Бюджетної декларації, схваленої у попередньому бюджетному періоді, та закону про Державний бюджет України на поточний бюджетний період;
нормативно-правових актів, що регулюють діяльність головного розпорядника у відповідній сфері, в тому числі щодо надання публічних послуг;
зобов’язань, передбачених договорами (контрактами);
норм і нормативів, що застосовуються у відповідній сфері діяльності;
періодичності виконання окремих бюджетних програм, а також окремих заходів, що здійснюються в межах бюджетних програм;
необхідності зменшення рівня заборгованості за бюджетними зобов’язаннями минулих бюджетних періодів та недопущення утворення заборгованості за бюджетними зобов’язаннями у середньостроковому періоді;
цін/тарифів на відповідні товари (роботи, послуги), закупівлю яких передбачається здійснювати для виконання бюджетної програми;
планів діяльності на середньостроковий період;
звітів про виконання паспортів бюджетних програм;
результатів оцінки ефективності бюджетних програм, у тому числі результатів моніторингу виконання бюджетної програми у поточному бюджетному періоді;
висновків про результати контрольних заходів, проведених органами, уповноваженими на здійснення контролю за дотриманням бюджетного законодавства;
рішень Кабінету Міністрів України за результатами огляду витрат державного бюджету;
результатів гендерного аналізу бюджетних програм;
вимог інструкцій, які за потреби доводяться Мінфіном.
3. Обсяг капітальних видатків визначається за результатами оцінки ефективності видатків, використаних на відповідні цілі у попередніх бюджетних періодах, та тих, що пропонуються на середньостроковий період, ураховуючи ступінь будівельної готовності об’єктів та необхідності поетапного їх завершення та введення в дію, кількість наявного та необхідного обладнання та предметів довгострокового користування, а також необхідність пріоритетного спрямування видатків на об’єкти (заходи), на які використано бюджетні кошти у попередніх бюджетних періодах.
4. Розрахунок показників спеціального фонду здійснюється відповідно до нормативно-правових актів, які передбачають утворення і використання спеціального фонду, та з урахуванням вимог інструкцій, які за потреби доводяться Мінфіном.
Розрахунок надходжень спеціального фонду здійснюється з урахуванням фактичного виконання надходжень у попередньому та поточному бюджетних періодах, а також очікуваного виконання у поточному бюджетному періоді.
5. Головний розпорядник забезпечує розподіл орієнтовних граничних показників, доведених Мінфіном, та надходжень спеціального фонду, розрахованих відповідно до пункту 4 цього розділу, за бюджетними програмами, реалізацію яких спрямовано на досягнення цілей державної політики, дотримуючись принципів, на яких ґрунтується бюджетна система (ефективності та результативності, справедливості і неупередженості), а також таких принципів:
пріоритетності, який передбачає спрямування видатків або надання кредитів за бюджетною програмою із урахуванням цілей та завдань, визначених програмними (стратегічними) документами, та реальних можливостей бюджету;
жорсткої економії бюджетних коштів, який передбачає вжиття заходів для планомірної мінімізації витрат усіх видів ресурсів з одночасним забезпеченням належного виконання завдань бюджетної програми;
обґрунтованості витрат "від першої гривні", який передбачає детальні розрахунки в межах коду економічної класифікації видатків бюджету / класифікації кредитування бюджету.
6. За кожною бюджетною програмою здійснюється розподіл видатків / надання кредитів за напрямами використання бюджетних коштів та кодами економічної класифікації видатків бюджету / класифікації кредитування бюджету як за загальним, так і за спеціальним фондами.
Обсяг видатків / надання кредитів за бюджетною програмою дорівнює сумі коштів за:
кодами економічної класифікації видатків бюджету / класифікації кредитування бюджету;
напрямами використання бюджетних коштів.
7. Якщо за результатами розрахунків головного розпорядника обсяг коштів за загальним фондом, необхідний для виконання заходів, передбачених бюджетними програмами, перевищує доведений орієнтовний граничний показник за загальним фондом, головний розпорядник заповнює Форму БП-3. При цьому головний розпорядник, дотримуючись принципу пріоритетності, включає у форми БП-1 і БП-2 видатки / надання кредитів, які забезпечують виконання першочергових та невідкладних завдань і заходів для досягнення цілей державної політики.
IV. Аналіз бюджетних пропозицій Мінфіном
1. Структурні підрозділи Мінфіну (з урахуванням закріплення бюджетних програм та координації головних розпорядників за структурними підрозділами Мінфіну або функцій таких структурних підрозділів) здійснюють аналіз бюджетних пропозицій, отриманих від головних розпорядників, щодо їх відповідності орієнтовним граничним показникам, вимогам цієї Інструкції, інших інструкцій, доведених Мінфіном, а також ефективності використання бюджетних коштів, у тому числі на підставі звітів про виконання паспортів бюджетних програм, результатів оцінки ефективності бюджетних програм, висновків про результати контрольних заходів, проведених органами, уповноваженими на здійснення контролю за дотриманням бюджетного законодавства, рішень Кабінету Міністрів України за результатами оглядів витрат державного бюджету, результатів гендерного аналізу бюджетних програм.
2. З метою усунення розбіжностей з головними розпорядниками та недоліків, виявлених під час аналізу бюджетних пропозицій, та узгодження бюджетної політики на середньостроковий період Мінфін може проводити:
погоджувальні наради або інші заходи (консультації, робочі зустрічі, у тому числі з використанням електронних комунікацій, зокрема через Інтернет) з головними розпорядниками;
консультації (наради) з членами Кабінету Міністрів України та незалежними експертами.
3. За результатами аналізу бюджетних пропозицій та вжитих заходів структурні підрозділи Мінфіну (з урахуванням закріплення бюджетних програм та координації головних розпорядників за структурними підрозділами Мінфіну або функцій таких структурних підрозділів) надають структурному підрозділу Мінфіну, який відповідає за підготовку Бюджетної декларації, відповідну інформацію за визначеною ним формою для узагальнення та подання Міністру фінансів України.
4. На основі інформації про результати аналізу бюджетних пропозицій та результати погоджувальних нарад, інших вжитих заходів Міністр фінансів України приймає рішення про включення бюджетних пропозицій головних розпорядників до Бюджетної декларації.
5. Структурний підрозділ, який відповідає за підготовку Бюджетної декларації, на основі отриманої від структурних підрозділів Мінфіну інформації про результати аналізу бюджетних пропозицій та результати погоджувальних нарад і прийнятих Міністром фінансів України рішень формує Бюджетну декларацію та готує інформацію з неузгоджених питань, що додається до Бюджетної декларації, яка подається Кабінету Міністрів України.
................Перейти до повного тексту