1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Розпорядження


ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З РЕГУЛЮВАННЯ РИНКІВ
ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
04.06.2004 N 912
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
24 червня 2004 р.
за N 782/9381
( Розпорядження втратило чинність на підставі Розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг N 111 від 01.03.2011 )
Про затвердження Методики формування небанківськими фінансовими установами резерву для покриття ризиків неповернення основного боргу за кредитами, гарантіями, поруками, придбаними цінними паперами, іншими видами заборгованості, визнаними нестандартними
Відповідно до Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" та Положення про Державну комісію з регулювання ринків фінансових послуг України, затвердженого Указом Президента України від 4 квітня 2003 року N 292/2003, Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України
ПОСТАНОВИЛА:
1. Затвердити Методику формування небанківськими фінансовими установами резерву для покриття ризиків неповернення основного боргу за кредитами, гарантіями, поруками, придбаними цінними паперами, іншими видами заборгованості, визнаними нестандартними (додається).
2. Департаменту державного регулювання та розвитку ринків фінансових послуг (Ігнащенко В.А.) та Юридичному управлінню (Ткаченко Д.В.) подати це розпорядження до Міністерства юстиції України для державної реєстрації.
3. Юридичному управлінню (Ткаченко Д.В.) разом з Департаментом державного регулювання та розвитку ринків фінансових послуг (Ігнащенко В.А.) у тижневий строк з дня державної реєстрації цього розпорядження звернутися до Кабінету Міністрів України з пропозицією стосовно втрати чинності постанови Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 1997 року N 1182 "Про затвердження Методики визнання кредитів (інших видів заборгованості) нестандартними при створенні небанківськими фінансовими установами страхового резерву".
4. Це розпорядження набуває чинності з дати втрати чинності постанови Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 1997 року N 1182 "Про затвердження Методики визнання кредитів (інших видів заборгованості) нестандартними при створенні небанківськими фінансовими установами страхового резерву".
5. Відділу взаємодії із засобами масової інформації та зв'язків з громадськістю (Нагорняк М.В.) забезпечити опублікування цього розпорядження у засобах масової інформації після його державної реєстрації.
6. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на першого заступника Голови Комісії Оперенка Г.М.
Голова Комісії В.Суслов
Протокол засідання Комісії
04.06.2004 N 65
ЗАТВЕРДЖЕНО
Розпорядження Державної
комісії з регулювання ринків
фінансових послуг України
04.06.2004 N 912
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
24 червня 2004 р.
за N 782/9381
МЕТОДИКА
формування небанківськими фінансовими установами резерву для покриття ризиків неповернення основного боргу за кредитами, гарантіями, поруками, придбаними цінними паперами, іншими видами заборгованості, визнаними нестандартними
Ця Методика розроблена відповідно до Законів України "Про оподаткування прибутку підприємств", "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", "Про фінансово-кредитні механізми і управління майном при будівництві житла та операціях з нерухомістю", "Про заставу".
Розділ 1. Загальні положення
1.1. Ця Методика встановлює порядок формування небанківськими фінансовими установами резерву для покриття ризиків неповернення основного боргу (далі - резерв) за кредитами, гарантіями, поруками, придбаними цінними паперами, іншими видами заборгованості, з метою підвищення надійності та стабільності фінансових установ, збереження реальної вартості фінансових активів та захисту інтересів клієнтів небанківських фінансових установ.
1.2. Дія Методики поширюється на юридичних осіб, які відповідно до законодавства є фінансовими установами, крім страхових компаній, кредитних спілок, недержавних пенсійних фондів та адміністраторів недержавних пенсійних фондів.
1.3. Терміни, що вживаються в Методиці, мають таке значення:
безнадійна фінансова операція - операція, імовірність виконання зобов'язань за якою з боку клієнта фінансової установи (з урахуванням фінансового стану клієнта та рівня забезпечення) практично відсутня; ризик за такою операцією дорівнює сумі заборгованості за нею;
вартість застави - вартість, визначена за звичайними цінами на момент оцінки ризику даного кредиту в порядку, установленому законодавством України;
гарантія - вид забезпечення виконання зобов'язання, за яким гарант (фінансова установа) гарантує перед кредитором виконання обов'язку боржником;
гранична фінансова операція - фінансова операція, за якою ризик є незначним, але може збільшитися внаслідок виникнення несприятливої для клієнта ситуації та становить не більше 5 (п'яти) процентів суми заборгованості;
забезпечена заборгованість - заборгованість, яка має забезпечення у вигляді ліквідної застави, вартість якої визначена за звичайними цінами та перевищує заборгованість клієнта не менш як на 25 (двадцять п'ять) процентів, або банківську гарантію;
клієнт - юридична чи фізична особа, яка уклала договір з відповідною фінансовою установою як споживач фінансових послуг, а також забудовник як особа, яка в установленому законодавством порядку отримала право на використання земельної ділянки для спорудження об'єктів будівництва та уклала договір з управителем;
кредити - грошові кошти, надані фінансовою установою клієнту в розмірі та на умовах, установлених відповідним договором;
небезпечна фінансова операція - фінансова операція, за якою ризик є значним, надалі може збільшуватись і становити не більше 20 (двадцяти) процентів від суми заборгованості, а також є імовірність несвоєчасного погашення заборгованості в повній сумі та в строки, що передбачені відповідним договором;
незабезпечена заборгованість - заборгованість, яка не має забезпечення або має забезпечення у вигляді ліквідної застави, вартість якої визначена за звичайними цінами та становить менш як 60 (шістдесят) процентів суми заборгованості клієнта;
недостатньо забезпечена заборгованість - заборгованість, яка має забезпечення у вигляді ліквідної застави, вартість якої визначена за звичайними цінами та становить не менш як 60 (шістдесят) процентів від суми заборгованості клієнта, застрахована в установленому порядку або гарантована іншими фінансовими установами чи поруками юридичних осіб;
платоспроможність - здатність клієнта своєчасно здійснювати розрахунки за всіма видами своїх зобов'язань;
порука - вид забезпечення виконання зобов'язання, за яким поручитель (фінансова установа) поручається перед кредитором боржника за виконання ним свого обов'язку;
придбані цінні папери - цінні папери, придбані фінансовою установою на підставі відповідного договору;
стандартна фінансова операція - фінансова операція, за якою ризик є незначним і становить не більше 1 (одного) процента суми заборгованості;
сумнівна фінансова операція - фінансова операція, за якою виконання зобов'язань з боку клієнта фінансової установи в повній сумі (з урахуванням фінансового стану та рівня забезпечення клієнта) під загрозою, імовірність повного погашення заборгованості низька та становить не більше 50 (п'ятдесяти) процентів від суми заборгованості;
фінансові операції - це будь-які операції з фінансовими активами, які пов'язані з наданням клієнтам кредитів (кредитна операція), наданням гарантій, порук, придбанням цінних паперів, факторингові та лізингові операції та надання інших фінансових послуг;
фінансування будівництва - використання управителем отриманих в управління коштів на спорудження об'єктів будівництва за умовами договору.
1.4. Бухгалтерський облік формування та використання резерву здійснюється відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку та Інструкції про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 30.11.99 N 291 і зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 21.12.99 за N 893/4186.
Податковий облік регулюється Законом України "Про оподаткування прибутку підприємств".
1.5. З метою недопущення збитків від неповернення боргу через неплатоспроможність клієнтів оцінка ризиків здійснюється фінансовою установою за всіма фінансовими операціями.
Фінансові установи самостійно визначають рівень ризику фінансових операцій, оцінюють фінансовий стан клієнтів та вартість застави в межах чинного законодавства.
1.6. До заборгованості фінансової установи за фінансовими операціями належать:
- розрахунки за факторинговими операціями та сумнівна заборгованість за ними;
- гарантії;
- поруки;
- заборгованість за операціями фінансування будівництва відповідно до укладених договорів;
- придбані цінні папери;
- заборгованість за іпотечними активами, які знаходяться в управлінні;
- інша заборгованість за будь-якими фінансовими операціями та сумнівна заборгованість за ними.
1.7. Відповідно до вимог цієї Методики рекомендовано розробити положення про порядок проведення фінансових операцій та методику проведення оцінки фінансового стану клієнта, які затверджуються рішенням відповідного органу управління фінансової установи.
Розділ 2. Оцінка фінансового стану клієнта
2.1. Критерії оцінки фінансового стану клієнта встановлюються кожною фінансовою установою самостійно відповідно до положень/правил проведення фінансових операцій та методики проведення оцінки фінансового стану клієнта, у яких визначаються економічно обгрунтовані критерії оцінки фінансової діяльності клієнтів на підставі аналізу їх балансів і звітів про фінансові результати в динаміці тощо (за наявності).
Методика проведення оцінки фінансового стану клієнта, яка розроблена фінансовою установою, є невід'ємним додатком до положень/правил фінансової установи про порядок надання кредитів, гарантій, порук, інших видів фінансових послуг.
Оцінку фінансового стану клієнта з урахуванням поточного стану обслуговування клієнтом заборгованості фінансова установа здійснює з метою укладання договору про здійснення фінансової операції, з такою періодичністю:
для юридичних осіб - не рідше одного разу на три місяці;
для фізичних осіб - періодичність оцінки фінансового стану визначається фінансовими установами самостійно з урахуванням стану обслуговування боргу та строковості кредиту, але не рідше одного разу на рік (або за результатами фінансового року). Якщо обслуговування заборгованості відбувається із простроченням або пролонгацією, то оцінка фінансового стану клієнта - фізичної особи має відбуватися постійно (щомісяця або щокварталу) протягом періоду несвоєчасного погашення боргу, крім випадків, обумовлених поважними причинами (документально підтверджені факти відрядження, хвороби тощо).
Результати оцінки фінансового стану клієнтів мають зберігатися відповідно до строків зберігання документів з кредитування та надання інших фінансових послуг, установлених законодавством України, особливо щодо великих кредитів, а також кредитів, наданих фінансовою установою особам, пов'язаним з нею.
Зазначені в цій Методиці вимоги щодо оцінки фінансового стану клієнта є мінімально необхідними. Фінансові установи мають право самостійно встановлювати додаткові критерії оцінки фінансового стану клієнта, що підвищують вимоги до показників з метою адекватної оцінки ризиків, пов'язаних з наданням конкретного виду фінансових послуг та належного контролю за ними.
2.2. Фінансові установи самостійно встановлюють нормативні значення для кожного показника залежно від його значимості серед інших показників, що можуть свідчити про найбільшу ймовірність виконання клієнтом зобов'язань за фінансовими операціями.
Значимість кожного показника визначається фінансовою установою індивідуально для кожної групи клієнтів залежно від особливостей клієнта (галузь економіки, сезонність виробництва, обіговість коштів тощо), ліквідності балансу, становища на ринку тощо.
Клас клієнта за результатами оцінки його фінансового стану визначається на підставі основних показників та коригується з урахуванням додаткових показників.
2.3. Для здійснення оцінки фінансового стану клієнта - юридичної особи фінансова установа має враховувати такі основні економічні показники його діяльності:
- платоспроможність (коефіцієнти миттєвої, поточної та загальної ліквідності);
- фінансова стійкість (коефіцієнти маневреності власних коштів, співвідношення залучених і власних коштів);
- обсяг реалізації;
- обороти за рахунками (співвідношення надходжень на рахунки клієнта й суми кредиту);
- склад та динаміка дебіторсько-кредиторської заборгованості (за останній звітний та поточний роки);
- собівартість продукції (у динаміці);
- прибутки та збитки (у динаміці);
- рентабельність (у динаміці);
- погашення кредитної заборгованості в минулому;
- наявність неповернених кредитів.
2.4. Платоспроможність клієнта визначається за такими показниками:
коефіцієнт миттєвої ліквідності (КЛ1), що характеризує, як швидко короткострокові зобов'язання можуть бути погашені високоліквідними активами:
Ав
КЛ1 = --------------,
Зп
де:
Ав - високоліквідні активи, до яких належать грошові кошти, їх еквіваленти та поточні фінансові інвестиції,
Зп - поточні зобов'язання.
Оптимальне теоретичне значення показника КЛ1 - не менше ніж 0,2;
коефіцієнт поточної ліквідності (КЛ2), що характеризує можливість погашення короткострокових зобов'язань у встановлені строки:
Ал
КЛ2 = --------------,
Зп
де:
Ал - ліквідні активи, що складаються з високоліквідних активів, дебіторської заборгованості, одержаних векселів,
Зп - поточні зобов'язання.
Оптимальне теоретичне значення показника КЛ2 - не менше ніж 0,5;
коефіцієнт загальної ліквідності (КП), що характеризує те, наскільки обсяг поточних зобов'язань можна погасити за рахунок усіх ліквідних активів:
Ао
КП = --------------,
Зп
де:
Ао - оборотні активи,
Зп - поточні зобов'язання.
Оптимальне теоретичне значення показника КП - від 1,0 до 2,0.
2.5. Фінансова стійкість клієнта визначається за такими показниками:
коефіцієнт маневреності власних коштів (КМ), що характеризує ступінь мобільності використання власних коштів:
Вк - Ан
КМ = --------------,
Вк
де:
Вк - власний капітал,
Ан - необоротні активи.
Оптимальне теоретичне значення показника КМ - не менше ніж 0,5;
коефіцієнт фінансування (КФ), що характеризує ступінь фінансового ризику:
Зк
КФ = --------------,
Вк
де:
Зк - залучені кошти (довгострокові та поточні зобов'язання),
Вк - власний капітал.
Оптимальне теоретичне значення показника КФ - від 0,5 до 1,0.
2.6. Рентабельність клієнта визначається за такими показниками:
рентабельність активів:
Пч
Р = -------------,
А
де:
Пч - чистий прибуток,
А - активи;
рентабельність продажу:
Пч
Р = --------------,
Ор
де:
Пч - чистий прибуток,
Ор - обсяг реалізації продукції (без ПДВ).
2.7. Аналіз грошових потоків клієнта має здійснюватися з урахуванням показника відношення чистих надходжень на всі поточні рахунки клієнта до суми основного боргу за фінансовою операцією та процентами (платою) за нею з урахуванням строку дії угоди з надання фінансової послуги:
(Нсм x n) - (Зм x n) - Зі
К = -----------------------------,
Ск
де:
Нсм - середньомісячні надходження на рахунки клієнта протягом трьох останніх місяців (за винятком кредитних коштів),
Ск - сума кредиту та проценти за ним,
n - кількість місяців дії кредитного договору,
Зм - щомісячні умовно-постійні зобов'язання клієнта (адміністративно-господарські витрати тощо),
Зі - податкові платежі та сума інших зобов'язань перед кредиторами, що мають бути сплачені з рахунку клієнта, крім сум зобов'язань, строк погашення яких перевищує строк дії договору з надання фінансових послуг (за даними останнього балансу).
Для суб'єктів господарської діяльності, діяльність яких пов'язана із сезонним характером виробництва, середньомісячна сума надходжень визначається за 12 місяців.
Оптимальне теоретичне значення показника К - не менше ніж 1,5.
2.8. Також можуть бути враховані додаткові чинники, що характеризуються такими показниками:
- ринкова позиція клієнта та його залежність від циклічних і структурних змін в економіці та галузі промисловості;
- наявність державних замовлень і державна підтримка клієнта;
- ефективність управління клієнта;
- професіоналізм керівництва та його ділова репутація;
- інша інформація.
2.9. Класифікація клієнтів - юридичних осіб здійснюється за результатами оцінки їх фінансового стану:
Клас "А" - фінансова діяльність добра, що свідчить про можливість своєчасного виконання зобов'язань за фінансовими операціями, зокрема погашення основної суми заборгованості та процентів за нею відповідно до умов договору щодо надання фінансових послуг; економічні показники в межах установлених значень (відповідно до методики оцінки фінансового стану клієнта, затвердженої внутрішніми документами фінансової установи (за наявності)); вище керівництво клієнта має відмінну ділову репутацію.
Клас "Б" - фінансова діяльність клієнта цієї категорії близька за характеристиками до класу "А", але ймовірність підтримування її на цьому рівні протягом тривалого часу є низькою. Клієнти фінансової установи, які належать до цього класу, потребують більшої уваги через потенційні недоліки, що ставлять під загрозу достатність надходжень коштів для обслуговування боргу та стабільності одержання позитивного фінансового результату їх діяльності. Аналіз коефіцієнтів фінансового стану клієнта може свідчити про негативні тенденції у його діяльності. Недоліки в діяльності клієнтів, які належать до класу "Б", мають бути лише потенційними. За наявності реальних недоліків клас клієнта потрібно знизити.
Клас "В" - фінансова діяльність задовільна і потребує більш детального контролю. Надходження коштів і платоспроможність клієнта свідчать про ймовірність несвоєчасного погашення кредитної заборгованості в повній сумі та в строки, передбачені договором, якщо недоліки не будуть усунені. Водночас спостерігається можливість виправлення ситуації і поліпшення фінансового стану клієнта. Забезпечення фінансової операції має бути ліквідним і не викликати сумнівів щодо оцінки вартості забезпечення, правильності оформлення договорів про забезпечення тощо.
Клас "Г" - фінансова діяльність незадовільна (економічні показники не відповідають установленим значенням) і спостерігається її нестабільність протягом року; є високий ризик значних збитків; імовірність повного погашення кредитної заборгованості та процентів/комісій за нею є низькою; проблеми можуть стосуватися стану забезпечення за кредитом, потрібної документації щодо забезпечення, яка свідчить про наявність (схоронність) і його ліквідність тощо.
Якщо під час проведення наступної класифікації немає безсумнівних підтверджень поліпшення, протягом одного місяця, фінансового стану клієнта фінансової установи або рівня забезпечення за фінансовою операцією, то його потрібно класифікувати на клас нижче (клас "Д"). До цього класу належить клієнт фінансової установи, проти якого порушено справу про банкрутство.
Клас "Д" - фінансова діяльність незадовільна і є збитковою; показники не відповідають установленим значенням, фінансова операція не забезпечена ліквідною заставою (або безумовною гарантією), імовірності виконання зобов'язань клієнтом фінансової установи практично немає. До цього класу належить клієнт фінансової установи, який визнаний банкрутом в установленому чинним законодавством порядку.
За результатами оцінки фінансового стану клієнт фінансової установи зараховується до відповідного класу.
2.10. Для оцінки фінансового стану клієнта - фізичної особи фінансові установи встановлюють показники та їх оптимальні значення залежно від виду кредиту (на придбання або будівництво житла, придбання транспортних засобів, товарів тривалого використання, на інші потреби), його обсягу й строку, виду забезпечення (застави) за договором щодо надання конкретного виду фінансової послуги.
Оцінка фінансового стану клієнта має враховувати кількісні та якісні показники (фактори), що можуть тією чи іншою мірою вплинути на виконання ним зобов'язань за відповідним договором, з визначенням рівня їх імовірного впливу на дотримання умов договору щодо надання фінансових послуг шляхом установлення оптимальних значень для кожного з показників (факторів), та здійснюється з урахуванням виду й строку кредиту, що надається.
У разі визначення платоспроможності клієнта - фізичної особи під час розгляду питання про надання конкретного виду фінансових послуг та оцінки його фінансового стану під час обслуговування боргу за надані фінансові послуги мають ураховуватися як кількісні показники (економічна платоспроможність), так і якісні характеристики (особиста платоспроможність) клієнта, що підтверджуються відповідними документами й розрахунками.
До якісних характеристик клієнта, зокрема, належать:
- загальний матеріальний стан клієнта (наявність майна та копій відповідних документів, що підтверджують його право власності і які засвідчуються в установленому законодавством порядку);

................
Перейти до повного тексту