1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
22.03.2023 № 224
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
05 травня 2023 р.
за № 744/39800
Про затвердження Змін до Положення про Експертно-кваліфікаційну комісію МВС та порядок проведення атестації судових експертів Експертної служби МВС
Відповідно до Закону України від 03 листопада 2022 року № 2716-IX "Про внесення змін до Закону України "Про судову експертизу" щодо удосконалення організаційно-управлінського забезпечення судово-експертної діяльності", з метою приведення нормативно-правового акта Міністерства внутрішніх справ України у відповідність до законодавства України НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Зміни до Положення про Експертно-кваліфікаційну комісію МВС та порядок проведення атестації судових експертів Експертної служби МВС, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 21 вересня 2020 року № 675, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 08 січня 2021 року за № 22/35644, що додаються.
2. Державному науково-дослідному експертно-криміналістичному центру МВС України (Кримчук С.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

Міністр

І. Клименко

ПОГОДЖЕНО:

Міністр освіти і науки України

Голова Спільного представницького органу
об’єднань профспілок

Керівник Секретаріату
Спільного представницького органу
сторони роботодавців на національному рівні



С. Шкарлет


Г. Осовий



Р. Іллічов
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
внутрішніх справ України
22 березня 2023 року № 224
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
05 травня 2023 р.
за № 744/39800
ЗМІНИ
до Положення про Експертно-кваліфікаційну комісію МВС та порядок проведення атестації судових експертів Експертної служби МВС
( Див. текст )
1. У пункті 1 розділу I:
абзац четвертий виключити.
У зв’язку з цим абзаци п’ятий - десятий вважати відповідно абзацами четвертим - дев’ятим;
абзац четвертий після слів "судовим експертам" доповнити словами "Експертної служби МВС (далі - судові експерти)";
абзац шостий після слів "його дубліката" доповнити словами ", продовження строку їх дії".
2. У розділі II:
1) у главі 1:
у пункті 1:
у підпункті 1 слово "(позбавлення)" виключити;
підпункт 3 після слів "судових експертів" доповнити словами "та продовження строку дії свідоцтва про присвоєння кваліфікації судового експерта";
доповнити пункт новим підпунктом такого змісту:
"4) розгляду питань щодо дисциплінарної відповідальності судових експертів установ Експертної служби МВС";
у пункті 4:
підпункт 2 виключити.
У зв’язку з цим підпункти 3-5 вважати відповідно підпунктами 2-4;
підпункт 3 після слів "судових експертів" доповнити словами "та продовження строку дії свідоцтва про присвоєння кваліфікації судового експерта";
абзац п’ятий пункту 5 викласти в такій редакції:
"Засідання з розгляду питань щодо дисциплінарної відповідальності судових експертів установ Експертної служби МВС за вчинення дисциплінарного проступку проводяться позапланово за результатами службової перевірки в межах дисциплінарного провадження на підставі відповідного рішення керівника, який призначив службову перевірку";
у підпункті 3 пункту 12:
абзац третій викласти в такій редакції:
"забезпечує координацію проведення заходів із розгляду питань присвоєння (підвищення) кваліфікації судового експерта, присвоєння (позбавлення) кваліфікаційного класу та щодо дисциплінарної відповідальності судових експертів";
абзац дев’ятий викласти в такій редакції:
"оголошує перед початком засідання ЕКК персональний склад ЕКК";
пункт 13 викласти в такій редакції:
"13. Серед членів ЕКК, які беруть участь у засіданні з розгляду питань присвоєння (підвищення) кваліфікації судового експерта та щодо дисциплінарної відповідальності судових експертів, повинно бути не менше двох фахівців та (або) науковців, що мають кваліфікацію судового експерта за відповідною експертною спеціальністю.
У разі розгляду ЕКК питання присвоєння (позбавлення) кваліфікаційного класу члени ЕКК повинні мати кваліфікаційний клас не нижче кваліфікаційного класу працівника(ів) установ(и) Експертної служби МВС, стосовно якого(их) розглядається питання присвоєння (позбавлення) кваліфікаційного класу";
2) у главі 2:
пункт 2 виключити.
У зв’язку з цим пункти 3-5 вважати відповідно пунктами 2-4;
в абзаці першому пункту 2 слово та цифри "пунктах 1, 2" замінити словом та цифрою "пункті 1";
3) у главі 3:
заголовок глави викласти в такій редакції:
"3. Перелік документів, що подаються до ЕКК для розгляду питань присвоєння (підвищення) кваліфікації судового експерта, присвоєння (позбавлення) кваліфікаційного класу та щодо дисциплінарної відповідальності судових експертів";
у пункті 1:
підпункт 3 виключити.
У зв’язку з цим підпункти 4-7 вважати відповідно підпунктами 3-6;
підпункт 4 викласти в такій редакції:
"4) для розгляду питання щодо дисциплінарної відповідальності судових експертів:
висновок, складений за результатами службової перевірки в межах дисциплінарного провадження, та матеріали службової перевірки;
відгук-характеристика на судового експерта, засвідчена підписом керівника установи Експертної служби МВС за місцем його роботи;
у разі проведення засідання ЕКК в режимі відеоконференції - оригінал свідоцтва про присвоєння кваліфікації судового експерта з того виду судової експертизи (експертної спеціальності), з якого розглядатиметься питання щодо дисциплінарної відповідальності судового експерта";
підпункт 6 виключити;
у пункті 2 слова та цифру "зазначені в пункті 1 цієї глави" замінити словами та цифрами "зазначені в підпунктах 1-3, 5 пункту 1 цієї глави";
4) в абзаці третьому пункту 2 глави 4 слова "уповноважений", "(позбавлення)" виключити;
5) главу 6 виключити.
У зв’язку з цим глави 7-9 вважати відповідно главами 6-8;
6) у главі 6:
заголовок глави викласти в такій редакції:
"6. Порядок присвоєння (позбавлення) кваліфікаційного класу судового експерта ";
пункт 4 викласти в такій редакції:
"4. У разі позбавлення судового експерта установи Експертної служби МВС кваліфікації судового експерта, який має кваліфікацію судового експерта лише за одним видом судової експертизи (експертної спеціальності), він позбавляється кваліфікаційного класу.
У разі якщо судовий експерт Експертної служби МВС, який має кваліфікацію судового експерта лише за одним видом судової експертизи (експертної спеціальності), не пройшов підвищення кваліфікації судового експерта згідно з вимогами пункту 1 глави 9 цього Положення, він уважається таким, що не має кваліфікаційного класу";
у пункті 5 слова "або зниження рівня" виключити;
в абзаці другому пункту 6 слова "чи яким знижено рівень", "чи зниження рівня" виключити;
7) главу 7 викласти в такій редакції:
"7. Підстави та порядок проведення службових перевірок у межах дисциплінарних проваджень стосовно судових експертів
1. Судові експерти установ Експертної служби МВС можуть бути притягнуті до дисциплінарної відповідальності за вчинення дисциплінарних проступків, визначених статтею 14 Закону України "Про судову експертизу".
2. За вчинення дисциплінарного проступку, передбаченого пунктом 1 цієї глави, до судового експерта може бути застосовано один із таких видів дисциплінарних стягнень:
1) попередження;
2) тимчасове, строком до одного року, зупинення строку дії документа, що підтверджує наявність кваліфікації судового експерта за відповідною експертною спеціальністю;
3) позбавлення кваліфікації судового експерта за відповідною експертною спеціальністю.
3. Документами, що містять інформацію про ймовірне вчинення судовим експертом установи Експертної служби МВС дисциплінарного проступку є: письмове звернення судді (суду), слідчого судді, прокурора, керівника органу досудового розслідування, слідчого, державного або приватного виконавця, адвоката, учасника справи, фізичної або юридичної особи - замовника судової експертизи, керівника установи Експертної служби МВС за місцем роботи працівника (далі - письмове звернення).
Письмове звернення повинне містити:
прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), зареєстроване (задеклароване) місце проживання (перебування) особи, якщо звернення подається фізичною особою, або повне найменування, місцезнаходження юридичної особи, прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) представника такої особи, якщо звернення подається представником, та підтвердження його повноважень;
електронну чи поштову адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним;
відомості про обставини, які можуть свідчити про вчинення судовим експертом дисциплінарного проступку, визначеного в пункті 1 цієї глави, прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) судового експерта;
інформацію про те, що дані, про які йдеться у зверненні, отримані без порушення законодавства;
підпис заявника та дату.
Якщо вчинення судовим експертом дисциплінарного проступку підтверджується інформацією, зазначеною у висновку експерта, до звернення додається копія цього висновку.
4. Звернення про здійснення рецензування висновку експерта, складеного за результатами судової експертизи, та (або) надання оцінки висновку експерта щодо порушення вимог методик проведення судових експертиз, залишається без розгляду, оскільки порушені в ньому питання не належать до компетенції установ Експертної служби МВС. Така процедура проводиться відповідно до процесуального законодавства, про що повідомляється автору такого звернення.
5. Дисциплінарне провадження не порушується в разі, якщо:
встановлено невідповідність оформлення письмового звернення вимогам пункту 3 цієї глави;
на дату розгляду письмового звернення судового експерта притягнуто до дисциплінарної відповідальності у зв’язку з тими самими фактами, про які зазначено в письмовому зверненні;
стосовно судового експерта порушено дисциплінарне провадження у зв’язку з тими самими фактами, про які зазначено в письмовому зверненні;
перевірка інформації, викладеної у зверненні, потребує безпосереднього вивчення об’єкта дослідження, матеріалів та документів, що надавалися судовому експерту для проведення судової експертизи, тобто потребує проведення нової судової експертизи;
викладена у зверненні інформація не містить підстав для порушення дисциплінарного провадження;
розгляд інформації, викладеної у зверненні, не належить до компетенції Експертної служби МВС.
Про прийняте рішення щодо відмови в порушенні дисциплінарного провадження не пізніше ніж через три робочих дні з дати прийняття такого рішення повідомляється особі, яка подала звернення.
6. У разі встановлення підстав для порушення дисциплінарного провадження за пропозиціями відповідного(их) структурного(их) підрозділу(ів) ДНДЕКЦ МВС керівник ДНДЕКЦ МВС не пізніше ніж через сім робочих днів з дати отримання інформації про ймовірне вчинення судовим експертом установи Експертної служби МВС дисциплінарного проступку видає наказ про порушення дисциплінарного провадження та проведення службової перевірки.
7. Для проведення службової перевірки в межах дисциплінарного провадження стосовно судового експерта Експертної служби МВС наказом керівника ДНДЕКЦ МВС створюється комісія з проведення службової перевірки (далі - комісія), до складу якої входять:
1) голова комісії - перший заступник або заступник директора ДНДЕКЦ МВС;
2) заступник голови комісії - керівник структурного підрозділу, що координує діяльність із проведення судових експертиз за відповідною експертною спеціальністю в Експертній службі МВС;
3) члени комісії:
директор (перший заступник, заступник директора) НДЕКЦ МВС (у разі проведення службової перевірки щодо працівника НДЕКЦ МВС);
не менше двох працівників, що мають кваліфікацію судового експерта за відповідною експертною спеціальністю;
працівник юридичної служби ДНДЕКЦ МВС;
4) секретар комісії - працівник, який забезпечує організаційно-методичну роботу структурного підрозділу ДНДЕКЦ МВС, що координує діяльність із проведення судових експертиз (експертних досліджень) за відповідною експертною спеціальністю в Експертній службі МВС (бере участь у засіданні без права голосу).
У разі непризначення секретаря комісії його обов’язки покладаються на заступника голови комісії з проведення службової перевірки.
8. До складу комісії не можуть входити особи:
які є підлеглими працівниками судового експерта, щодо якого проводитиметься службова перевірка;
до яких протягом останнього року застосовувалося дисциплінарне стягнення.
Склад і чисельність комісії визначаються з урахуванням мети, обсягу, складності та особливостей проведення службової перевірки.
9. У наказі керівника ДНДЕКЦ МВС про порушення дисциплінарного провадження та проведення службової перевірки зазначаються:
підстави для проведення службової перевірки;
прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) судового експерта, стосовно якого проводитиметься службова перевірка, та його посада;
мета службової перевірки;
строк проведення службової перевірки;
склад комісії, якій доручається проведення службової перевірки.
10. Строк проведення службової перевірки обчислюється з дня, наступного за днем підписання керівником ДНДЕКЦ МВС наказу, та не повинен перевищувати одного місяця. За вмотивованим зверненням голови комісії з проведення службової перевірки цей строк може бути продовжено керівником ДНДЕКЦ МВС, але не більш як на один місяць, при цьому загальний строк проведення службової перевірки не може перевищувати два місяці.
Строк проведення службової перевірки не включає періоди тимчасової втрати працездатності судовим експертом, стосовно якого проводиться службова перевірка, перебування його у відпустці, службовому відрядженні, або відсутності з інших документально підтверджених поважних причин.
Датою завершення службової перевірки є дата підписання висновку, складеного за її результатами (далі - висновок), усіма членами комісії.
11. Особи, яким доручено проведення службової перевірки, повинні діяти відповідно до вимог законодавства, об’єктивно і неупереджено готувати висновок.
Особам, яким доручено проведення службової перевірки, заборонено розголошувати відомості, що охороняються законодавством України, та стосуються чи можуть вплинути на проведення службової перевірки.
12. Під час службової перевірки комісією повинні бути встановлені та зазначені у висновку за її результатами:
1) обставини (час, місце, спосіб, наслідки тощо) ймовірного вчинення дисциплінарного проступку, щодо якого призначено службову перевірку;
2) дані про судового експерта, щодо якого порушено дисциплінарне провадження (посада, прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), стаж роботи за відповідною експертною спеціальністю, інформація про наявність або відсутність у нього дисциплінарних стягнень);
3) положення законів України, інших нормативно-правових актів, які регламентують судово-експертну діяльність, та наказів ДНДЕКЦ МВС та (або) НДЕКЦ МВС, які було порушено;
4) наявність (відсутність) причинного зв’язку між ймовірним дисциплінарним проступком (дією чи бездіяльністю), щодо якого призначено службову перевірку, та його наслідками;
5) тяжкість наслідків, що настали внаслідок вчинення дисциплінарного проступку;
6) обставини, що пом’якшують чи обтяжують відповідальність, а також ставлення судового експерта, що, ймовірно, вчинив дисциплінарний проступок, до вчиненого дисциплінарного проступку та його наслідків;
7) причини та умови, що сприяли вчиненню дисциплінарного проступку.
13. Голова (заступник голови) комісії з проведення службової перевірки:
забезпечує організацію роботи комісії, бере безпосередню участь у її проведенні;
здійснює загальне керівництво діяльністю членів комісії та контроль за своєчасністю виконання заходів;
організовує та веде засідання комісії, ініціює голосування на таких засіданнях;
визначає перелік питань, які потребують з’ясування під час проведення службової перевірки;
надає членам комісії письмові або усні вказівки по суті предмета проведення службової перевірки;
у разі неможливості участі члена комісії у проведенні службової перевірки повідомляє керівника ДНДЕКЦ МВС, який призначив проведення службової перевірки, та надає пропозиції щодо внесення змін до складу комісії;
забезпечує виклик судового експерта, щодо якого проводиться службова перевірка, для надання усних та (або) письмових пояснень, речей або документів, що стосуються службової перевірки;
організовує застосування засобів аудіо- та (або) відеотехніки з метою фіксації пояснень;
ознайомлюється з документами та іншими матеріалами, що стосуються службової перевірки, організовує виготовлення їх копій із додержанням вимог документування управлінської діяльності та законодавства України щодо захисту інформації з обмеженим доступом для долучення їх до матеріалів службової перевірки;
витребовує й одержує необхідні речі та документи або їх копії, що стосуються службової перевірки;
інформує членів комісії про документи та інші матеріали, що надійшли для розгляду комісією під час проведення службової перевірки;
надає під час розгляду проєкту висновку за результатами службової перевірки перед його підписанням у межах строку, установленого для проведення службової перевірки, вказівки щодо додаткової перевірки фактів і обставин, які раніше не були відомі або не враховані у процесі службової перевірки, а також доопрацювання проєкту висновку;
ініціює продовження строку проведення службової перевірки (за потреби);
підписує висновок за результатами службової перевірки та протоколи засідань комісії.
У разі тимчасової відсутності голови комісії з проведення службової перевірки його обов’язки виконує заступник голови комісії.
14. Голова (заступник голови) комісії з проведення службової перевірки зобов’язаний:
дотримуватися вимог положень Конституції України та законів України, інших нормативно-правових актів під час проведення службової перевірки;
не допускати порушення прав і законних інтересів судового експерта, стосовно якого проводиться службова перевірка, та вживати в межах компетенції заходів із забезпечення їх дотримання;
проводити своєчасно засідання комісії та дотримуватися строків проведення службової перевірки;
не розголошувати третім особам інформацію, що стала відомою під час проведення службової перевірки;

................
Перейти до повного тексту