- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 498 від 11.09.2000 | Зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 17 жовтня 2000 р. за N 717/4938 |
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства
інфраструктури
N 292 від 08.05.2013 )
Про затвердження Положення про державну морську лоцманську службу
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства
транспорту
N 404 від 17.05.2004
Наказами Міністерства транспорту та зв'язку
N 218 від 03.03.2006
N 5 від 10.01.2007
Наказом Міністерства інфраструктури
N 487 від 01.11.2011 )
( У тексті Наказу слова "Міністерство транспорту України"
замінено словами "Міністерство транспорту та зв'язку
України" у відповідних відмінках згідно з Наказом
Міністерства транспорту та зв'язку
N 218 від 03.03.2006 )
1. Затвердити Положення про державну морську лоцманську службу (додається).
2. Покласти функції щодо надання лоцманських послуг у районах обов'язкового лоцманського проведення в територіальному морі та на внутрішніх водних шляхах України, крім функцій, що належать до компетенції капітана порту (за винятком флоту рибної промисловості), на державне підприємство "Дельта-лоцман".
( Пункт 2 в редакції Наказів Міністерства транспорту та зв'язку
N 218 від 03.03.2006,
N 5 від 10.01.2007 )
3. Державний нагляд і загальне керівництво за діяльністю державної лоцманської служби здійснює Міністерство транспорту та зв'язку України через Головну державну інспекцію України з безпеки судноплавства (далі - Держфлотінспекція України) і капітанів портів.
4. Департаменту нормативно-правового забезпечення (Логінова Л.М.) зареєструвати Положення про державну морську лоцманську службу в установленому порядку.
5. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Затверджено
Наказ Міністерства
транспорту України
11.09.2000 N 498
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
17 жовтня 2000 р.
за N 717/4938
Положення про державну морську лоцманську службу
( У тексті Положення слова "Міністерство транспорту України" замінено словами "Міністерство транспорту та зв'язку України" у відповідних відмінках згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку
N 218 від 03.03.2006 )
( У тексті Положення слова "Головна державна інспекція України з безпеки судноплавства", "Держфлотінспекція України" у всіх відмінках замінено словами "Державна інспекція України з безпеки на морському та річковому транспорті", "Укрморрічінспекція" у відповідних відмінках; У тексті Положення та додатках до нього слова "Міністерство транспорту та зв'язку України" у всіх відмінках замінено словами "Міністерство інфраструктури України" у відповідних відмінках; У додатках до Положення слова "Ministry of Transport of Ukraine" замінено словами "Ministry of Infrastructure of Ukraine" згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
N 487 від 01.11.2011 )
1. Загальні положення
1.1. Положення про державну морську лоцманську службу (далі - Положення) розроблено відповідно до
Кодексу торговельного мореплавства України і Міжнародних угод, установлює організаційно-правовий статус, принципи фінансування державної морської лоцманської служби, кваліфікаційні вимоги до державних морських лоцманів, їх права та обов'язки.
1.2. З метою забезпечення безпеки мореплавства, запобігання аварійним морським подіям, захисту навколишнього природного середовища та людського життя в територіальних водах, на підходах до морських портів, на акваторіях портів, між портами, на фарватерах і каналах, а також в інших районах, ускладнених для плавання, законодавством України встановлюються райони лоцманського проведення, у яких усім суднам, незалежно від їх прапору і форми власності, надаються лоцманські послуги.
1.3. Лоцманські послуги надаються виключно державними морськими лоцманами України (далі - лоцмани).
1.4. Види лоцманських послуг:
- лінійні (міжпортові) лоцманські послуги (надаються на судноплавних шляхах у територіальних водах, на фарватерах, каналах, у відкритому морі);
- портові лоцманські послуги (надаються на акваторіях, підхідних каналах, внутрішніх і зовнішніх рейдах).
2. Державна морська лоцманська служба України
2.1. Державна морська лоцманська служба - це сукупність підрозділів державних підприємств (державного підприємства), що належать до сфери управління Міністерства інфраструктури України та на які покладені функції щодо надання лоцманських послуг у відповідних районах лоцманського проведення в територіальному морі й на внутрішніх водних шляхах України (далі - лоцманські організації).
( Підпункт 2.1 пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту
N 404 від 17.05.2004, в редакції Наказу Міністерства транспорту та зв'язку
N 218 від 03.03.2006 )
2.2. Підприємства, на які покладаються функції щодо надання лінійних та портових лоцманських послуг у відповідних районах лоцманського проведення в територіальному морі і на внутрішніх водних шляхах України, створюються Міністерством інфраструктури України.
( Підпункт 2.2 пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту
N 404 від 17.05.2004 )
2.3. Діяльність лоцманських організацій здійснюється на засадах самофінансування за рахунок коштів лоцманських зборів, що стягуються в установленому порядку.
2.4. Лоцманські організації можуть брати участь у розробленні проектів правил, положень, інструкцій, стандартів, які стосуються їх діяльності, що погоджуються Укрморрічінспекцією і затверджуються Міністерством інфраструктури України.
( Підпункт 2.4 пункту 2 в редакції Наказу Міністерства транспорту та зв'язку
N 218 від 03.03.2006 )
3. Райони лоцманського проведення
3.1. Райони лоцманського проведення підрозділяються на райони обов'язкового і необов'язкового лоцманського проведення.
3.2. Міністерство інфраструктури України за погодженням із зацікавленими центральними органами виконавчої влади встановлює райони обов'язкового лоцманського проведення, а також категорії суден, що в установленому порядку звільняються від обов'язкового лоцманського проведення.
3.3. У районах обов'язкового лоцманського проведення капітан судна не має права здійснювати плавання без лоцмана, за винятком випадків, коли судно належить до категорії суден, що звільняються від обов'язкового лоцманського проведення у встановленому Міністерством інфраструктури України порядку.
3.4. Райони необов'язкового лоцманського проведення можуть визначатися за дорученням Міністерства інфраструктури України Укрморрічінспекцією і капітанами портів з урахуванням вимог цього Положення.
3.5. У районах, де лоцманське проведення є необов'язковим, капітан морського порту або Укрморрічінспекція за дорученням Міністерства інфраструктури України може встановлювати обов'язкове лоцманське проведення для суден у випадках:
а) якщо судна або їх вантаж можуть становити загрозу заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу. Категорії таких суден доводяться до загального відома в обов'язковій постанові у морських портах, лоціях і повідомленнях мореплавцям;
б) якщо судна мають серйозні пошкодження корпусу, механізмів або обладнання, що може істотно впливати на безпеку мореплавства в районі. У цьому випадку капітану судна вручається нотис про те, що його судно має прямувати під лоцманським проведенням.
3.6. У районах обов'язкового лоцманського проведення час проведення судна (цілодобово, у світлий час доби, із повною водою і т.п.) визначається за дорученням Міністерства інфраструктури України Укрморрічінспекцією, а на акваторіях портів і рейдах портів - капітанами цих портів.
3.7. Укрморрічінспекція, капітан морського порту має право заборонити проведення суден, коли його безпечному здійсненню перешкоджають гідрометеорологічні умови (погана видимість, шторм, льодові умови і т.д.), а також при наявності інших особливих обставин.
Вказівки з питань безпеки мореплавства, Укрморрічінспекції чи капітана морського порту в межах їх компетенції є обов'язковими для лоцмана.
3.8. У районах північно-західної частини Чорного моря, Бузько-Дніпровсько-лиманському та Херсонському морському каналах, Азовському морі, Керч-єнікальскому каналі та дельті річки Дунаю лінійне лоцманське проведення встановлюється у правилах плавання, що затверджуються Міністерством інфраструктури України.
3.9. Інформація про райони обов'язкового і необов'язкового лоцманського проведення, режим плавання і порядок надання лоцманських послуг у них доводиться до відома мореплавців шляхом публікації в обов'язкових постановах начальників морських портів (далі - обов'язкові постанови), правилах плавання, лоціях, повідомленнях мореплавцям.
4. Порядок виконання заявки й оплати лоцманських послуг
4.1. Державний морський лоцман направляється на судно лоцманською організацією на підставі заявки капітана судна і/або морського агента, уповноваженого судновласником.
Разом з лоцманом на судно може бути направлений лоцманський стажист.
4.2. На судні, що прибуло до місця приймання лоцмана, повинен бути піднятий прапорний сигнал Міжнародного зводу сигналів "Мені потрібний лоцман", а з моменту прибуття лоцмана і до його зняття із судна - "У мене на борту лоцман".
4.3. Капітан судна зобов'язаний забезпечити швидку і безпечну посадку/висадку лоцмана і лоцманського стажиста, не допускаючи при цьому пошкодження лоцманського судна. Під час приймання й висадки лоцмана і лоцманського стажиста капітан судна зобов'язаний підтримувати зв'язок із лоцманським судном і погоджувати з ним свої дії.
4.4. Засоби доступу лоцмана на судно (лоцманський штормтрап, механічний підйомник) повинні відповідати вимогам безпеки, встановленим у
Конвенції про охорону людського життя на морі (1974/78) та відповідних резолюціях Міжнародної морської організації (ІМО): А.426{1Х} "Пристрій для висадки і посадки лоцманів на великовантажні судна" від 15.11.79 і А.667 {16} "Пристрої для передачі лоцмана" від 19.10.89.
Лоцман має право відмовитися від висадки на судно у випадку, коли засоби доступу на судно (лоцманський штормтрап, механічний підйомник) не відповідають вимогам безпеки, встановленим цими резолюціями ІМО.
4.5. У випадку непогоди, коли неможливо висадити лоцмана з лоцманського судна на судно, що йде з моря, за узгодженням із капітаном останнього, лоцман може здійснити проведення способом лідирування до місця, де можна буде безпечно прийняти лоцмана на борт судна.
Спосіб лідирування, за узгодженням із капітаном судна, може бути застосований і при виході судна з порту.
За наявності в районі лоцманського проведення служби регулювання руху суден проведення судна способом лідирування повинно бути також погоджено з цією службою.
При проведенні судна способом лідирування між судном, яке проводиться, і лоцманським судном повинен бути забезпечений надійний зв'язок.
4.6. У період перебування лоцмана і лоцманського стажиста на судні капітан судна зобов'язаний безоплатно надавати їм окреме приміщення і харчування нарівні з особами командного складу.
4.7. Якщо капітаном судна заявка на лоцмана подана в термін, зазначений в обов'язковій постанові, лоції або правилах плавання, і судно прибуло до місця приймання лоцмана (готове до виходу в море) в зазначеній в заявці час, лоцман повинен прибути на судно в цей час.
У разі неможливості прибуття лоцмана в зазначений час, лоцманська організація повідомляє капітана судна про інший час і місце прибуття лоцмана.
Якщо судно не прибуло до місця приймання лоцмана в зазначений в заявці капітаном і/або морським агентом час, лоцман, направлений на це судно, може бути направлений на інше судно. Судну, що запізнилось, лоцман надається в порядку черговості.
4.8. У зв'язку з надзвичайними обставинами, що загрожують життю і здоров'ю екіпажу і/або пасажирів судна, безпеці судна, береговим спорудам, і/або при виникненні небезпеки для навколишнього природного середовища, заявка на лоцманське проведення приймається негайно і лоцман направляється на судно з першою нагодою.
4.9. Із суден, що користуються послугами лоцманів, стягується лоцманський збір, порядок стягнення і розмір якого встановлюється Міністерством інфраструктури України за погодженням з Міністерством економіки України.
Це стосується й лоцманського проведення, що здійснюється способом лідирування, а також випадків, коли один лоцман здійснює проведення декількох суден, що прямують одне за одним.
4.10. Лоцманські послуги надаються на підставі двостороннього договору між капітаном судна або морським агентом, що виступають від імені судновласника, з однієї сторони, і лоцманської організації, що надає ці послуги, з іншої сторони.
4.11. Лоцманська квитанція (додаток 1), яка заповнена і підписана капітаном судна, є документом, що підтверджує факт надання лоцманських послуг.
У квитанцію капітан судна вносить такі відомості: найменування судна, прапор держави, під яким плаває судно, осадка, довжина, ширина, чиста місткість, а також місце й час приймання лоцмана та інші.
Капітан судна відмічає у квитанції час і місце закінчення лоцманського проведення, а в разі потреби вносить зауваження щодо проведення судна лоцманом. Унесенні у квитанцію відомості та зауваження капітан судна засвідчує своїм підписом.
4.12. Зобов'язання судновласника щодо сплати лоцманського збору та окремої винагороди за надання лоцманських послуг можуть здійснюватись морським агентом. Останній повинен мати відповідні на те повноваження судновласника (фрахтувальника або оператора) і перебувати в договірних відносинах з лоцманською організацією, яка надала ці послуги.
4.13. Капітан судна, який викликав державного морського лоцмана і після його прибуття відмовився від лоцманських послуг, - зобов'язаний сплатити збір за проведення судна, для якого був викликаний лоцман.
4.14. Якщо лоцман затримується на судні більше двох годин через потребу довантаження чи розвантаження судна, несправність суднових механізмів, перебування судна в карантині, або більше однієї години через неточну інформацію у заявці чи повторне і подальше перенесення заявки, а також інші обставини, якщо вони не викликані діями непереборної сили, капітан судна зобов'язаний сплатити організації, де працює лоцман, окрему винагороду в розмірі, встановленому Міністерством інфраструктури України.
4.15. У випадках, які передбачені підпунктом 4.14, після закінчення 6 годин затримки лоцмана на лоцманській станції або на борту судна, лоцманська організація може відкликати лоцмана з лоцманської станції або з борта судна (якщо умови стоянки судна дозволяють це зробити). Заявка скасовується і повинна бути подана знову відповідно до порядку подання заявки на лоцманські послуги, за винятком, якщо такі дії викликані внаслідок стихійного лиха або непереборної сили.
4.16. Капітан судна може виплатити лоцманській організації додаткову винагороду (бонус) у розмірі, установленому Міністерством інфраструктури України.
4.17. Якщо лоцман і лоцманський стажист вивезені судном, яке вони проводили, за межі обслуговуваного ними району, капітан зобов'язаний відшкодувати лоцману і стажисту витрати на повернення до місця служби (проїзд, добові, проживання в готелі) і, крім того, виплатити винагороду, передбачену статтею
107 Кодексу торговельного мореплавства України.
4.18. Лоцманська організація має право не надавати лоцманські послуги судну, що не оплатило лоцманський збір за попередне лоцманське проведення.
4.19. Лоцманський збір, винагорода за затримку, окрема й додаткова винагороди, передбачені підпунктами 4.9, 4.13, 4.14 і 4.17 цього Положення, стягуються лоцманськими організаціями і включаються в їх дохід.
5. Взаємовідносини лоцмана і капітана судна
5.1. Лоцман, який прибув на судно, зобов'язаний пред'явити капітану судна посвідчення державного морського лоцмана України і вручити лоцманську квитанцію. Капітан судна не має права брати на судно як лоцмана особу, що не має посвідчення державного морського лоцмана України.
5.2. Після прибуття лоцмана на борт капітан судна повинен пред'явити лоцману стандартну лоцманську картку з даними про судно і його маневрові характеристики і заповнити лоцманську квитанцію. Капітан судна підтверджує своїм підписом внесені в лоцманську квитанцію відомості і, при потребі, вносить зауваження щодо проведення судна лоцманом.
Капітан судна повинен повідомити лоцмана про особливості в управлінні свого судна, будь-які відомі йому обмеження і/або несправності навігаційного устаткування, двигунів, суднових пристроїв, обмеження суднового персоналу, що можуть впливати на безпеку плавання, маневрування, швартовних операцій.
5.3. Лоцман повинен інформувати капітана судна про маршрут переходу, особливі умови плавання, такі як (але не тільки): стан погоди; глибини; наявність течій; очікуваний рух інших суден; порядок взаємодії з постами регулювання руху суден і з адміністрацією порту; місця, де можливо безпечно стати на якір; відомості про причал, до якого прямує судно; схему швартування; характеристику, число й порядок використання буксирів, що залучені для забезпечення переходу і/або швартування.
Для обміну інформацією з капітаном, лоцман може використовувати інформаційну картку (форму), розроблену з урахуванням місцевих умов лоцманською організацією, що здійснює лоцманське обслуговування в конкретному порту і/або районі.
Надання інформації у цій інформаційній картці (формі) повинно бути простим для розуміння.
Використання інформаційної картки (форми) не повинно заміняти усного обміну інформацією між лоцманом і капітаном.
5.4. У процесі лоцманського проведення капітан і лоцман повинні постійно обмінюватися інформацією про умови плавання, місцеві умови, особливості судна, будь-які інші умови, що можуть вплинути на виконання лоцманського проведення судна.
5.5. Присутність лоцмана на судні й виконання ним своїх обов'язків не знімає з капітана відповідальності за управління судном.
Капітан використовує практичні знання лоцмана і його досвід плавання в даному районі. Усі накази кермовому і в машинне відділення капітан віддає особисто. Якщо для прискорення маневру капітан дозволяє лоцману віддавати накази безпосередньо кермовому, то і в цьому разі вони вважаються виконаними за наказом капітана.
Якщо під час лоцманського проведення капітан судна змушений тимчасово залишити місток, то він повинен повідомити про це лоцмана і вказати йому особу, відповідальну за управління судном у відсутність капітана судна.
5.6. У випадку, коли це необхідно для безпеки плавання судна, лоцман має право призупинити лоцманське проведення судна до виникнення умов, що дозволяють здійснити його безпечне плавання.
5.7. Лоцман не має права без згоди капітана залишити судно раніше ніж поставить його на якір у безпечному місці, пришвартує, виведе в море або буде змінений іншим лоцманом.
Місце приймання і залишення судна лоцманом у морі може бути змінене через погодні умови або з інших причин, про що капітан судна повинен бути повідомлений завчасно.
................Перейти до повного тексту