- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
05 червня 2018 р.
за № 671/32123
Про затвердження Інструкції з організації діяльності дільничних інспекторів прикордонної служби Державної прикордонної служби України
1. Затвердити Інструкцію з організації діяльності дільничних інспекторів прикордонної служби Державної прикордонної служби України, що додається.
2. Управлінню взаємодії з Державною прикордонною службою України (Рябий С.М.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на Голову Державної прикордонної служби України.
ПОГОДЖЕНО: Голова Державної прикордонної служби України Голова Національної поліції України |
П. Цигикал С.М. Князєв |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства внутрішніх
справ України
15 травня 2018 року № 396
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
05 червня 2018 р.
за № 671/32123
ІНСТРУКЦІЯ
з організації діяльності дільничних інспекторів прикордонної служби Державної прикордонної служби України
І. Загальні положення
1. Ця Інструкція визначає порядок організації, завдання, напрями та особливості діяльності дільничних інспекторів прикордонної служби Державної прикордонної служби України (далі - дільничні інспектори).
2. У своїй діяльності дільничні інспектори керуються
Конституцією України, законами України, указами Президента України, постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства України, міжнародними договорами з прикордонних питань та цією Інструкцією.
3. Дільничні інспектори входять до складу самостійних структурних підрозділів в організаційно-штатній структурі відділу прикордонної служби прикордонного загону (далі - відділ) або відділень інспекторів прикордонної служби відділу (далі - відділення).
4. Встановлюються такі категорії посад дільничних інспекторів:
начальники відділень (груп) дільничних інспекторів (далі - підрозділ дільничних інспекторів);
старші дільничні інспектори;
дільничні інспектори 1 категорії;
дільничні інспектори 2 категорії.
5. На посади дільничних інспекторів усіх категорій призначаються військовослужбовці Держприкордонслужби в порядку, установленому законодавством, з проходженням ними профільної спеціалізованої підготовки в закладах освіти Держприкордонслужби відповідно до програми професійної підготовки, затвердженої Адміністрацією Держприкордонслужби.
На посади начальників підрозділів дільничних інспекторів і старших дільничних інспекторів, за якими штатом передбачено військові звання офіцерського складу, призначаються військовослужбовці Держприкордонслужби, які здобули ступінь вищої освіти не нижче бакалавра.
Посадові інструкції дільничних інспекторів складають та підписують начальники відділів (відділень) і затверджують начальники прикордонних загонів.
6. Загальний порядок озброєння та екіпірування дільничних інспекторів відповідно до
Інструкції про службу прикордонних нарядів Державної прикордонної служби України, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 19 жовтня 2015 року № 1261, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 06 листопада 2015 року за № 1391/27836, щороку визначається наказом органу охорони державного кордону.
7. Дільничні інспектори виконують свої повноваження за наявності службового посвідчення і розміщеного на форменому одязі нагрудного знака "Дільничний інспектор прикордонної служби" (далі - нагрудний знак), опис і зразок якого наведені в додатку 1 до цієї Інструкції.
Нагрудний знак кріпиться з лівого боку по центру на рівні верхньої строчки клапана нагрудної кишені.
8. У виняткових випадках (за службової потреби) за рішенням начальника відділу (відділення) дільничний інспектор може виконувати покладені на нього обов’язки не у форменому одязі. У такому випадку перелік елементів його екіпіровки визначається рішенням начальника відділу (відділення).
ІІ. Завдання, основні напрями діяльності та повноваження дільничних інспекторів
1. Основними завданнями дільничних інспекторів є:
1) безпосереднє виконання завдань з охорони державного кордону шляхом повсякденного збирання даних обстановки та інформації про правопорушення й підготовку до них;
2) виявлення, припинення та запобігання умовам, що сприяють вчиненню кримінальних та адміністративних правопорушень, протидію яким законодавством віднесено до компетенції Держприкордонслужби;
3) участь у роботі з громадськими формуваннями з охорони громадського порядку і державного кордону (далі - громадські формування) відповідно до
Закону України "Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону", проведення заходів з патріотичного виховання та профілактики правопорушень серед місцевого населення.
2. Основними напрямами діяльності дільничних інспекторів є:
1) реалізація рішень щодо охорони державного кордону та протидії правопорушенням, у тому числі за отриманою інформацією;
2) забезпечення інформацією посадових осіб відділу (відділення), які приймають рішення щодо організації охорони державного кордону, про зміни даних обстановки, стан дотримання прикордонного режиму і режиму державного кордону (проходження та утримання державного кордону, прикордонних знаків, покажчиків, інших прикордонних інженерних споруджень тощо);
3) налагодження взаємодії в інтересах охорони державного кордону з посадовими особами органів державної влади і місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій і місцевим населенням;
4) підтримання взаємодії з дільничними офіцерами поліції під час виконання завдань з охорони державного кордону та підтримання (забезпечення) публічної безпеки і порядку в межах контрольованих прикордонних районів;
5) підвищення рівня довіри місцевого населення до Держприкордонслужби.
Інші питання діяльності дільничних інспекторів визначаються нормативно-правовими актами Міністерства внутрішніх справ України та актами організаційно-розпорядчого характеру Державної прикордонної служби України.
3. Дільничний інспектор з метою виконання своїх обов’язків має право:
1) вимагати від осіб припинення правопорушень, а також дій, які перешкоджають здійсненню його повноважень;
2) перевіряти в осіб, які перебувають, проживають або пересуваються в межах прикордонної смуги чи контрольованого прикордонного району, документи, що посвідчують особу, а також зупиняти транспортні засоби, перевіряти реєстраційні документи на транспортні засоби та здійснювати їх огляд відповідно до вимог законодавства;
3) за рішенням начальника відділу (відділення) перевіряти службу прикордонних нарядів, які несуть службу в межах закріплених за ними секторів відповідальності, якщо посада старшого прикордонного наряду нижча, ніж у дільничного інспектора;
4) отримувати від осіб пояснення, відомості, іншу інформацію, необхідну для виконання його функцій і завдань;
5) приймати звернення громадян, повідомлення про правопорушення, протидію яким віднесено до компетенції Держприкордонслужби, своєчасно інформувати про це начальника відділу (відділення), старшого зміни прикордонних нарядів або чергового відділу (відділення);
6) складати протоколи про адміністративні правопорушення відповідно до абзацу двадцять другого пункту 1 частини першої
статті 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення;
7) відповідно до
статей 263-265 Кодексу України про адміністративні правопорушення здійснювати адміністративне затримання осіб на строк до 3 діб, особистий огляд затриманих, а також оглядати і в разі потреби вилучати речі, що можуть заподіяти шкоду здоров’ю людей або бути речовими доказами;
8) за наявності передбачених законом підстав забезпечувати доставлення осіб, затриманих за вчинення виявлених правопорушень, до відділу (відділення);
9) пересуватися під час виконання службових обов’язків на будь-яких ділянках місцевості, перебувати на земельних ділянках, у житлових та інших приміщеннях осіб за їхньою згодою або без їхньої згоди у невідкладних випадках, пов’язаних із порятунком життя людей та майна чи безпосереднім переслідуванням осіб, які підозрюються у вчиненні кримінального правопорушення, з повідомленням про це протягом двадцяти чотирьох годин прокурора, а також на території і в приміщеннях підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності з повідомленням про це їх адміністрації;
10) застосовувати заходи фізичного впливу, зберігати, носити спеціальні засоби й вогнепальну зброю, використовувати і застосовувати їх самостійно або у складі прикордонних нарядів у порядку, установленому законодавством;
11) за рішенням начальника відділу (відділення) брати участь у спільному із представниками прикордонної охорони суміжної держави патрулюванні державного кордону у порядку, визначеному міжнародними договорами України;
12) користуватися на договірних засадах приміщеннями в будівлях підприємств, установ, організацій усіх форм власності, а також житловими та іншими приміщеннями осіб;
13) взаємодіяти із представниками правоохоронних органів щодо здійснення ними індивідуально-профілактичної роботи з особами, схильними до вчинення правопорушень;
14) бути членами громадських формувань, статутні положення яких не суперечать засадам діяльності Державної прикордонної служби України, і можуть брати участь у їх роботі у вільний від виконання службових обов’язків час;
15) виконувати інші повноваження, визначені
Законом України "Про Державну прикордонну службу України".
4. Залучення дільничних інспекторів до виконання завдань, не передбачених цією Інструкцією, забороняється.
IІІ. Порядок визначення та закріплення секторів відповідальності за дільничними інспекторами
1. Дільничний інспектор виконує службові обов’язки в межах визначеного та закріпленого за ним сектору відповідальності.
2. Кількість, розміри та межі секторів відповідальності у відділах (відділеннях) встановлюються наказом прикордонного загону.
Сектори відповідальності визначаються з урахуванням штатної чисельності дільничних інспекторів, стану оперативної та криміногенної обстановки, особливостей території та адміністративного поділу району (кількість населених пунктів, їх особливості, чисельність населення, розміри та межі, віддаленість від державного кордону та відділу (відділення)).
Розташування секторів відповідальності на місцевості має забезпечувати контроль обстановки на всій ділянці відповідальності відділу (відділення), стану утримання державного кордону і прикордонної інфраструктури, дотримання режиму державного кордону і прикордонного режиму, надійний зв’язок і взаємодію дільничних інспекторів один з одним, відділом (відділенням), місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, представниками правоохоронних органів і громадськими формуваннями.
За потреби розміри та межі секторів відповідальності уточнюються або переглядаються (зменшуються або збільшуються) прикордонним загоном відповідно до пропозицій відділу (відділення).
3. Для контролю обстановки, збирання інформації про протиправну та іншу діяльність у секторі відповідальності визначаються пости збору інформації (далі - ПЗІ) - побутові, господарські та інші об’єкти, що розташовані на напрямках підвищеної оперативної активності та використовуються дільничними інспекторами в інтересах охорони державного кордону.
Кожному сектору відповідальності та ПЗІ надається порядковий номер у межах ділянки відповідальності прикордонного загону. Дільничний інспектор особисто в паспорті сектору відповідальності окремим розділом веде формуляр на кожний ПЗІ.
4. Сектор відповідальності закріплюється за одним або кількома дільничними інспекторами наказом прикордонного загону за поданням начальника відділу (відділення).
У разі закріплення за сектором відповідальності двох і більше дільничних інспекторів один із них, як правило, має обіймати посаду старшого дільничного інспектора.
Чисельність закріплених за сектором відповідальності дільничних інспекторів залежить від кількості в секторі відповідальності населених пунктів, місцевого населення, органів державної влади та інших об’єктів роз’яснювально-профілактичної роботи і збору інформації щодо можливої протиправної діяльності на державному кордоні.
У разі наявності вакантних посад дільничних інспекторів сектори відповідальності закріплюються за призначеними дільничними інспекторами з урахуванням вимог, визначених в абзацах першому і другому цього пункту.
5. Закріплення сектору за начальником підрозділу дільничних інспекторів, як правило, не здійснюється. Його повноваження поширюються на всі сектори відповідальності дільничних інспекторів у межах ділянки відповідальності відділу (відділення).
6. У разі закріплення за сектором відповідальності одного дільничного інспектора на період його тимчасової відсутності з поважних причин до 45 днів (відпустка, навчання, хвороба, відрядження) виконання обов’язків у закріпленому за ним секторі відповідальності рішенням начальника відділу (відділення) тимчасово покладається на іншого дільничного інспектора.
Планування діяльності в тимчасово закріпленому секторі відповідальності дільничний інспектор здійснює у своєму робочому зошиті, а облік її результатів веде в службовій документації дільничного інспектора, який тимчасово відсутній.
7. У разі тимчасової відсутності дільничного інспектора понад 45 днів закріплений за ним сектор відповідальності на підставі рапорту начальника відділу (відділення) закріплюється наказом прикордонного загону за іншим дільничним інспектором.
8. Приймання-передавання сектору відповідальності проводиться під контролем начальника відділу (відділення) або його першого заступника (заступника) та за участі начальника підрозділу дільничних інспекторів. Дільничний інспектор, який приймає сектор відповідальності, має бути ознайомлений з його особливостями і станом оперативної обстановки.
Про приймання-передавання сектору відповідальності дільничний інспектор, який приймає сектор відповідальності, робить запис на чистих аркушах у кінці робочого зошита дільничного інспектора, який передає сектор відповідальності.
У разі неможливості з будь-яких причин присутності дільничного інспектора, який передає сектор відповідальності, запис про передавання здійснюється начальником відділу (відділення) або його першим заступником (заступником).
ІV. Особливості організації діяльності дільничних інспекторів у секторах відповідальності
1. Дільничні інспектори здійснюють безпосереднє виконання завдань з охорони державного кордону в секторах відповідальності самостійно, парно або у складі прикордонних нарядів.
У разі загострення обстановки заборонено самостійне пересування дільничних інспекторів на ділянці відповідальності відділу (відділення), крім випадків виконання дільничними інспекторами завдань у населених пунктах.
2. Час на підготовку до виконання завдань дільничного інспектора, час його діяльності у секторі відповідальності, у тому числі несення служби в прикордонних нарядах, проведення занять та інших заходів у розташуванні відділу (відділення) або на його ділянці відповідальності, включається до загальної тривалості службового часу дільничного інспектора.
Розподіл службового часу дільничного інспектора здійснюється начальником відділу (відділення) з додержанням установленої законодавством тривалості робочого часу за відповідний період, за винятком випадків, передбачених пунктом 5
статті 10 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".
3. Для виконання своїх завдань дільничний інспектор застосовує такі основні способи:
спостереження і прослуховування місцевості;
опитування;
огляд (перевірка державного кордону);
перевірка документів;
дистанційний контроль.
Під час виконання завдань з охорони державного кордону з огляду на їх особливість та порядок реалізації дільничні інспектори самостійно, а також у складі прикордонних нарядів можуть застосовувати інші способи, передбачені законодавством.
4. Діяльність дільничних інспекторів у населених пунктах має на меті:
формування умов для добровільної заінтересованості місцевого населення в участі в охороні державного кордону;
доведення до населення вимог актів законодавства України про державний кордон, порядку і правил, встановлених у прикордонній смузі та контрольованих прикордонних районах;
участь спільно з державними органами і громадськими формуваннями в проведенні правової, патріотичної та виховної роботи;
формування у місцевого населення позитивної думки щодо діяльності Держприкордонслужби та щодо необхідності сприяння їй в охороні державного кордону;
виявлення передумов щодо можливого виникнення (загострення) конфліктних ситуацій на державному кордоні, своєчасне реагування в межах повноважень на розвиток обстановки в контрольованих прикордонних районах.
5. Дільничний інспектор здійснює діяльність у населених пунктах у службових приміщеннях, ПЗІ, а також під час безпосереднього спілкування з місцевим населенням шляхом:
проведення роз’яснювально-профілактичної роботи;
особистого прийому громадян;
спільної із представниками Національної поліції координації діяльності громадських формувань, організації їх залучення до охорони громадського порядку і державного кордону;
сприяння в контролі за дотриманням громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також біженцями та особами, яким надано притулок в Україні, вимог законодавства України про державний кордон;
перевірки залізничних та автобусних станцій, портів, пристаней, причалів, пунктів базування маломірних суден та інших плавзасобів, населених пунктів.
6. Для надання допомоги в охороні державного кордону дільничний інспектор залучає на добровільних засадах окремих осіб із числа місцевого населення, які:
проживають у безпосередній близькості до державного кордону і мають можливість візуально спостерігати за ділянкою місцевості, що охороняється, та за суміжною територією;
працюють у безпосередній близькості до державного кордону (лісничі, єгері, пастухи тощо) і мають можливість оглядати відповідну ділянку місцевості;
працюють у місцях масового скупчення населення, розміщених у прикордонній смузі та контрольованих прикордонних районах (працівники кав’ярень, їдалень, магазинів, відділів зв’язку, готелів, медичних закладів, залізничних та автобусних станцій тощо);
проживають або працюють на напрямках підвищеної оперативної активності, вірогідного руху осіб, які порушують вимоги законодавства України про державний кордон, маршрутах транспортного сполучення, транспортних засобах і спроможні виявляти підозрілих осіб з намірами здійснення протиправної діяльності (сторожі, охоронці, працівники заправних станцій, цілодобових магазинів, аварійних чергових служб, що працюють у нічний час, тощо).
7. Для проведення роз’яснювально-профілактичної роботи дільничний інспектор бере участь у:
зібраннях (сходинах) місцевого населення за місцем проживання для доведення та роз’яснення законодавства України з питань режиму державного кордону, прикордонного режиму;
нарадах з керівниками місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій для удосконалення співробітництва та взаємодії з питань протидії порушенням законодавства України про державний кордон;
загальних зборах трудових колективів підприємств, установ, організацій для інформування про обстановку на державному кордоні;
заходах з формування свідомості, правової культури, негативного ставлення до суспільно небезпечних явищ, піднесення престижу служби дільничних інспекторів серед місцевого населення;
підготовці інформаційних матеріалів та їх розповсюдженні в місцях проживання населення, роботи, відпочинку тощо.
8. Особистий прийом громадян дільничним інспектором, до сектору відповідальності якого входять два і більше населених пунктів, здійснюється у визначені дні за графіком, затвердженим начальником відділу (відділення).
Графік особистого прийому громадян вивішується в кожному органі місцевого самоврядування, службовому приміщенні дільничного інспектора, ПЗІ, інших громадських місцях.
Для вирішення питань, порушених у зверненнях громадян, особистий прийом громадян у сільській місцевості може проводитися разом із представниками об’єднаних територіальних громад, міських, сільських і селищних рад, у містах, крім того,- органів виконавчої влади (за їхньою згодою).
9. Інформація, яка становить інтерес для оперативно-службової діяльності, отримана дільничним інспектором під час особистого прийому громадян, передається для прийняття рішення до відділу (відділення) і реєструється (записується) в облікових документах у порядку, установленому законодавством.
10. Планування заходів з місцевим населенням відображається в графіках діяльності дільничних інспекторів та їхніх планах роботи на тиждень.
Відмітки про проведення запланованих заходів дільничні інспектори проставляють у своїх планах роботи на тиждень.
11. Облік заходів, проведених дільничними інспекторами із членами громадських формувань, ведеться у плані роботи дільничного інспектора на тиждень.
12. У разі отримання інформації про підготовку до вчинення правопорушення дільничний інспектор з використанням засобів зв’язку терміново доповідає начальникові відділу (відділення) зміст інформації та пропозиції щодо заходів з недопущення правопорушення, після чого за його рішенням дублює інформацію та пропозиції старшому зміни прикордонних нарядів (черговому відділення), начальнику підрозділу дільничних інспекторів.
Про зміст, час і спосіб передання інформації дільничний інспектор робить запис у розділі "Службові записи" свого робочого зошита та протягом доби отримує в групі документального забезпечення (відповідального виконавця) відділу (відділення) попередньо зареєстрований аркуш паперу для складання рапорту.
Рапорт після розгляду начальником відділу (відділення) передається до групи документального забезпечення (відповідальному виконавцю) відділу (відділення) для остаточної реєстрації і подальшого доведення відповідно до резолюції до відома інших посадових осіб. Рапорт у відділі підшивається до справи "Плани охорони державного кордону змін прикордонних нарядів" за добу, протягом якої отримано інформацію, а у відділенні - до окремої справи.
Рапорт, що містить інформацію з обмеженим доступом, обліковується відповідно до вимог чинного законодавства.
13. Під час отримання інформації про протиправну діяльність та реалізації заходів з її припинення посадові особи відділу (відділення) зобов’язані забезпечити безпеку та конфіденційність як дільничного інспектора, так і особи, яка надала інформацію.
................Перейти до повного тексту