1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ З ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО РИНКУ
РІШЕННЯ
06.04.2021 № 227
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
13 травня 2021 р.
за № 637/36259
Про затвердження Правил розгляду справ про порушення вимог законодавства щодо запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення та застосування заходів впливу
Відповідно до статті 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення та статті 18, пункту 8 розділу X "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" з метою вдосконалення процедури правозастосування Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Правила розгляду справ про порушення вимог законодавства щодо запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення та застосування заходів впливу, що додаються.
2. Визнати такими, що втратили чинність:
рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 11 грудня 2012 року № 1766 "Про затвердження Правил розгляду справ про порушення вимог законодавства щодо запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму чи фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення та застосування санкцій", зареєстроване в Міністерстві юстиції України 02 січня 2013 року за № 9/22541 (зі змінами);
рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 26 березня 2013 року № 432 "Про затвердження Інструкції з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку", зареєстроване в Міністерстві юстиції України 28 травня 2013 року за № 819/23351.
3. Департаменту правозастосування (Ягнич О.) забезпечити:
подання цього рішення на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
оприлюднення цього рішення на офіційному вебсайті Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
4. Це рішення набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього рішення покласти на Голову Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку Магомедова Р.
Голова Комісії Р. Магомедов
ПОГОДЖЕНО:

Керівник Секретаріату
Уповноваженого Верховної Ради України
з прав людини

Заступник
Міністра цифрової трансформації України

Голова Державної служби
фінансового моніторингу України




Н. Федорович


О. Борняков


І. Черкаський
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Національної комісії
з цінних паперів
та фондового ринку
06 квітня 2021 року № 227
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
13 травня 2021 р.
за № 637/36259
ПРАВИЛА
розгляду справ про порушення вимог законодавства щодо запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення та застосування заходів впливу
I. Загальні положення
1. Ці Правила визначають порядок та строки розгляду Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку справ про порушення юридичними особами (їх уповноваженими (посадовими) особами) вимог Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (далі - Закон) та/або нормативно-правових актів, що регулюють діяльність у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі - запобігання та протидії) установлюють порядок застосування заходів впливу та/або винесення вимоги стосовно усунення порушень законодавства державне регулювання та нагляд у сфері запобігання та протидії щодо яких здійснюються НКЦПФР відповідно до пункту 2 частини першої статті 18 Закону, а також порядок складання протоколів про адміністративні правопорушення та подання їх до суду.
2. Розгляд справ про порушення вимог законодавства у сфері запобігання та протидії, в тому числі незабезпечення належної організації (розробки, впровадження та оновлення правил фінансового моніторингу, програми проведення первинного фінансового моніторингу та інших внутрішніх документів з питань фінансового моніторингу, призначення працівника, відповідального за його проведення) та/або проведення первинного фінансового моніторингу, а також причетність до легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення або сприяння іншим особам у вчиненні таких дій, або фінансування тероризму чи розповсюдження зброї масового знищення (далі - правопорушення), учинені на території України, здійснюється згідно з цими Правилами.
Особи, винні у порушенні вимог законодавства у сфері запобігання та протидії, несуть відповідальність згідно із Законом.
3. Завданням провадження у справах про правопорушення є своєчасне, повне й об’єктивне з’ясування обставин кожної справи, вирішення її відповідно до законодавства, забезпечення виконання винесеного рішення, а також виявлення причин та умов, що сприяють учиненню правопорушень, і запобігання правопорушенням.
4. Структурним підрозділом НКЦПФР за цими Правилами є департамент, управління, відділ, сектор, відокремлений структурний підрозділ Комісії у регіоні, який здійснює функції щодо регулювання відповідного напряму діяльності.
Уповноваженим підрозділом НКЦПФР в цих Правилах є департамент, управління, відділ, сектор, відокремлений структурний підрозділ Комісії у регіоні, який здійснює функції правозастосування.
5. Розгляд справ про правопорушення здійснюється виключно уповноваженими особами НКЦПФР (далі - уповноважена особа) у межах наданих повноважень.
6. Уповноважені особи в межах своїх повноважень зобов’язані в кожному випадку виявлення правопорушення всебічно, повно та об’єктивно проаналізувати дані та інформацію стосовно порушення, вжити всіх необхідних заходів для документального закріплення факту правопорушення, а також своєчасно застосувати передбачені законодавством заходи впливу, враховуючи обставини вчиненого порушення та/або вимагати від юридичних осіб усунення виявлених порушень.
Рішення у справі повинно бути законним та обґрунтованим. Рішення повинно ґрунтуватися лише на тих доказах, які були досліджені під час розгляду справи.
Доказами в справі про правопорушення є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку уповноважені особи встановлюють наявність чи відсутність правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
7. У разі виявлення порушень законодавства, розгляд яких не належить до компетенції НКЦПФР, уповноважена особа надсилає матеріали справи до органів державної влади, до компетенції яких належить вирішення даної справи.
8. Справи про правопорушення розглядаються уповноваженими особами, на підвідомчій території яких було виявлено порушення або перебуває особа, щодо якої порушено справу про правопорушення.
Справи про адміністративні правопорушення розглядаються відповідно до законодавства.
9. Якщо правопорушення вчинено спільними діями кількох юридичних осіб, то справи про правопорушення щодо цих осіб передаються одній уповноваженій особі, яка їх розглядає.
10. Для забезпечення всебічного, повного та об’єктивного вирішення справи допускається об’єднання справ про правопорушення юридичними особами в одне провадження і виділення справи про правопорушення юридичною особою в окреме провадження. Захід впливу застосовується в межах заходу впливу, встановленого за більш серйозне правопорушення з числа вчинених.
Про об’єднання справ про правопорушення і виділення справи про правопорушення в окреме провадження уповноваженою особою виноситься постанова.
11. Постанова про порушення справи про правопорушення, акт про правопорушення, постанова про розгляд справи про правопорушення, постанова про зупинення провадження у справі про правопорушення, постанова про відновлення провадження у справі про правопорушення, постанова про застосування заходу впливу за правопорушення, постанова про закриття провадження у справі про правопорушення, постанова про закриття справи про правопорушення, постанова про виправлення описок, вимога стосовно усунення порушень законодавства щодо запобігання та протидії вважаються надісланими (врученими) юридичній особі, яка притягується до відповідальності, якщо їх вручено керівнику чи представнику юридичної особи під розписку або надіслано рекомендованим листом з повідомлення про вручення за адресою місцезнаходження, відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР) та/або за наявності офіційної електронної адреси - на офіційну електронну адресу.
Особа, яка відмовилася одержати постанову про порушення справи про правопорушення, акт про правопорушення, постанову про розгляд справи про правопорушення, постанову про зупинення провадження у справі про правопорушення, постанову про відновлення провадження у справі про правопорушення, постанову про застосування заходу впливу за правопорушення, вимогу стосовно усунення порушень законодавства щодо запобігання та протидії, вважається такою, що її повідомлено належним чином про порушення справи; дату, час та місце складення акта про правопорушення; дату, час та місце розгляду справи про правопорушення; зупинення та відновлення провадження у справі; застосування заходу впливу; про встановлений термін для виконання вимоги стосовно усунення порушень законодавства щодо запобігання та протидії.
12. Заходи впливу у разі невиконання юридичною особою (її уповноваженою (посадовою) особою) вимог законодавства у сфері запобігання та протидії можуть бути застосовані протягом шести місяців з дня виявлення порушення, але не пізніше ніж через три роки з дня його вчинення.
Днем виявлення порушення є дата складання документа, в якому зафіксовано порушення, виявлене під час здійснення нагляду.
13. НКЦПФР інформує спеціально уповноважений орган про виявлені порушення законодавства у сфері запобігання та протидії юридичними особами, а також про заходи, вжиті до юридичних осіб та/або їх посадових осіб за вчинені порушення законодавства у сфері запобігання та протидії.
14. Визначення строку та терміну в цих Правилах вживаються у значенні, відповідно до Цивільного кодексу України.
II. Уповноважені особи, які розглядають справи про правопорушення, та їх повноваження
1. Справи про правопорушення щодо юридичних осіб у межах наданих повноважень розглядаються такими уповноваженими особами:
Головою НКЦПФР;
членами НКЦПФР;
уповноваженими НКЦПФР посадовими особами.
2. Справи про правопорушення у сфері запобігання та протидії, відповідальність щодо яких передбачена пунктами 4, 9, 13 частини п’ятої статті 32 Закону та щодо вчинення шести і більше порушень законодавства у сфері запобігання та протидії, розглядаються колегіально в складі трьох членів НКЦПФР.
Інші справи про правопорушення можуть бути розглянуті колегіально в складі трьох членів НКЦПФР за дорученням Голови НКЦПФР.
У разі розгляду справи про правопорушення колегіально в складі трьох членів НКЦПФР, усі документи, що стосуються цієї справи, підписуються усіма уповноваженими особами, які здійснювали розгляд справи.
3. У разі відсутності (відрядження, відпустки, хвороби тощо) Голови або члена НКЦПФР розгляд справи про правопорушення здійснюється за відповідним дорученням іншим членом НКЦПФР.
У разі відсутності (відрядження, відпустки, хвороби тощо) уповноваженої НКЦПФР посадової особи розгляд справи про правопорушення здійснюється особою, яка виконує її обов’язки.
4. Голова НКЦПФР має право витребувати будь-яку справу, що перебуває у провадженні однієї уповноваженої особи, та передати її на розгляд іншій уповноваженій особі або прийняти її до свого провадження.
5. Якщо уповноважена НКЦПФР посадова особа при розгляді справи про правопорушення вбачає необхідність застосувати захід впливу, застосування якого не входить до її компетенції, то вона не пізніше наступного робочого дня надсилає матеріали справи про правопорушення для розгляду до уповноваженого підрозділу центрального апарату НКЦПФР. Уповноважений підрозділ центрального апарату НКЦПФР протягом п’яти робочих днів після отримання матеріалів справи про правопорушення передає їх члену НКЦПФР, до компетенції якого відповідно до розподілу обов’язків та/або письмового доручення Голови НКЦПФР належить розгляд даної справи про правопорушення.
III. Провадження у справах про правопорушення щодо юридичних осіб
1. Справа про правопорушення може бути порушена тільки в тому разі, якщо є достатні дані, які вказують на наявність правопорушення.
2. Справу про правопорушення не може бути порушено, а порушена справа підлягає закриттю: за відсутності факту вчинення правопорушення; за відсутності складу правопорушення; якщо справа не підлягає розгляду НКЦПФР; за наявності за тим самим фактом нескасованої постанови уповноваженої особи, рішення суду; внесення до ЄДР запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи, щодо якої порушено справу про правопорушення, або визнання її банкрутом; у разі внесення до ЄДР запису про судове рішення щодо припинення юридичної особи; унаслідок змін законодавства вчинені діяння втратили ознаки правопорушення; за наявності за даним фактом порушеної справи про правопорушення щодо особи, яка притягується до відповідальності; у разі закінчення на дату розгляду справи про правопорушення строків, передбачених законом.
Юридична особа не може бути притягнена до відповідальності за дії, які вже були питанням перевірки, за результатами якої не було встановлено порушень.
3. Уповноважена особа розглядає справу про правопорушення та виносить рішення у справі відповідно до законодавства та оцінює докази, що ґрунтуються на всебічному, повному і об’єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю.
4. Провадження у справі про правопорушення зупиняється у випадках: перебування на розгляді в НКЦПФР, в судових органах або в інших органах державної влади іншої справи, рішення за якою матиме значення при вирішенні справи; необхідності проведення експертизи, додаткової перевірки або отримання відповідних висновків та додаткових доказів; у разі відсутності інформації про місцезнаходження юридичної особи, щодо якої порушено справу; у разі відсутності інформації, що підтверджує повідомлення особи належним чином про дату, місце та час розгляду справи про правопорушення.
Про зупинення провадження у справі уповноваженою особою виноситься постанова про зупинення провадження у справі про правопорушення.
У разі зупинення провадження у справі про правопорушення перебіг строку призупиняється з дати винесення відповідної постанови.
5. Провадження у справі про правопорушення відновлюється після з’ясування обставин, які спричинили його зупинення, про що уповноважена особа виносить постанову про відновлення провадження у справі про правопорушення.
З дати винесення постанови про відновлення провадження у справі про правопорушення перебіг строку продовжується з урахуванням часу, що минув до його зупинення.
6. Постанова про зупинення провадження у справі про правопорушення, постанова про відновлення провадження у справі про правопорушення протягом трьох робочих днів з дати їх винесення надсилаються юридичній особі, щодо якої порушено справу.
У разі зупинення провадження у справі про правопорушення у зв’язку з відсутністю інформації про місцезнаходження юридичної особи, щодо якої порушено справу про правопорушення, постанова про зупинення провадження у справі про правопорушення не надсилається юридичній особі, щодо якої порушено справу, а надсилається одночасно з постановою про відновлення провадження у справі про правопорушення.
7. У разі зупинення провадження у справі про правопорушення на підставі пункту 4 цього розділу уповноваженою особою матеріали справи направляються уповноваженому підрозділу НКЦПФР, який повинен забезпечити здійснення заходів, передбачених у постанові про зупинення провадження у справі про правопорушення.
8. У випадку виявлення описок (які не впливають на суть правопорушення та терміни усунення порушень) у постанові про порушення справи про правопорушення, в акті про правопорушення, постанові, винесеній за результатами розгляду справи, вимозі стосовно усунення порушень уповноважена особа, яка склала акт, винесла постанову або вимогу стосовно усунення порушень, з власної ініціативи або за клопотанням особи, щодо якої складено цей акт (винесено цю постанову або вимогу стосовно усунення порушень), може прийняти рішення про їх виправлення.
Уповноважена особа виносить постанову про виправлення описок, яка не пізніше трьох робочих днів з дати її винесення направляється юридичній особі, щодо якої її було винесено.
IV. Порушення справи про правопорушення щодо юридичних осіб
1. Уповноважена особа при виявленні правопорушення виносить постанову про порушення справи про правопорушення.
Справа про правопорушення порушується з дати винесення постанови про порушення справи про правопорушення.
Якщо після винесення постанови про порушення справи про правопорушення, але до моменту складання акта про правопорушення, виявлено підстави, передбачені пунктом 2 розділу III цих Правил, то уповноважена особа виносить постанову про закриття провадження у справі.
2. Уповноваженою особою про вчинення правопорушення складається акт про правопорушення.
Про дату, час та місце складання акта про правопорушення особа, щодо якої порушено справу про правопорушення, повідомляється не пізніше ніж за п’ять робочих днів до дати складання акта.
Акт про правопорушення складається та підписується не пізніше ніж протягом двадцяти робочих днів з дати винесення постанови про порушення справи про правопорушення.
3. Акти про правопорушення у межах наданих повноважень мають право складати:
Голова НКЦПФР, члени НКЦПФР, уповноважені НКЦПФР посадові особи.
4. Акт про правопорушення повинен містити: номер, дату, місце його складання; посаду, прізвище, ім’я, по батькові (за наявності) особи, яка склала акт про правопорушення (у разі надання повноважень за дорученням - реквізити доручення); повне найменування юридичної особи, місцезнаходження, ідентифікаційний код юридичної особи згідно ЄДР, банківські реквізити, засоби зв’язку; виклад обставин правопорушення; посилання на нормативно-правовий акт, норму якого порушено; відомості про наявність повторного вчинення правопорушення особою, щодо якої складено акт про правопорушення; інші відомості, необхідні для вирішення справи про правопорушення.
У разі надання пояснень особою, щодо якої складено акт про правопорушення, вони є складовою частиною акта про правопорушення і приєднуються до нього у вигляді додатка.
Акт про правопорушення підписується особою, яка його склала, і керівником або представником юридичної особи, щодо якої його складено.
У разі відмови керівника або представника юридичної особи підписати акт про правопорушення уповноваженою особою на акті робиться напис про відмову в підписанні акта.

................
Перейти до повного тексту