1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОБОРОНИ УКРАЇНИ
МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
Н А К А З
20.06.2003 N 191/446
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
10 липня 2003 р.
за N 572/7893
Про затвердження Положення про порядок використання аеродромів України
Відповідно до статті 7 Повітряного кодексу України, з метою визначення порядку організації, виконання та забезпечення польотів повітряних суден на аеродромах спільного базування, спільного використання та запасних
НАКАЗУЄМО:
1. Затвердити Положення про порядок використання аеродромів України, що додається.
2. Наказ розіслати згідно з розрахунком розсилки.
Міністр оборони України
генерал армії України
Міністр транспорту України

В.П.Шкідченко
Г.М.Кірпа
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства оборони
України,
Міністерства транспорту
України
20.06.2003 N 191/446
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
10 липня 2003 р.
за N 572/7893
ПОЛОЖЕННЯ
про порядок використання аеродромів України
1. Загальні питання
1.1. Це Положення визначає механізм організації, виконання та забезпечення польотів повітряних суден на аеродромах спільного базування, спільного використання та запасних аеродромах.
1.2. У цьому Положенні поняття вживаються у такому значенні:
базовий аеродром - аеродром, призначений для постійного базування повітряних суден;
державна авіація - частина транспортної системи держави, до якої входять підприємства, установи, організації і військові частини - експлуатанти державних повітряних суден;
експлуатант аеродрому - юридична чи фізична особа, яка здійснює експлуатацію аеродрому та його інфраструктури.
Інші поняття у цьому Положенні вживаються у значенні, наведеному в Повітряному кодексі України та Положенні про використання повітряного простору України, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 29 березня 2002 року N 401 (Офіційний вісник України, 2002 р., N 14, ст. 727).
2. Аеродроми спільного базування
2.1. Організація та виконання польотів
2.1.1. Старшим авіаційним начальником аеродрому спільного базування призначається один з командирів авіаційних військових частин або керівників авіаційних підприємств (аеропорту), розміщених на аеродромі (далі - підприємство).
На аеродромах спільного базування повітряних суден державної авіації старший авіаційний начальник призначається на посаду в порядку, що визначається Міноборони за погодженням із зацікавленими державними органами.
На аеродромах спільного базування повітряних суден цивільної авіації старшим авіаційним начальником є керівник експлуатанта аеродрому, який призначається Укравіатрансом.
2.1.2. Планування польотів на аеродромах спільного базування здійснюється згідно з графіком розподілу льотного часу між підприємствами, розміщеними на аеродромі, який після погодження з їх керівниками затверджується старшим авіаційним начальником аеродрому.
2.1.3. Керівництво польотами повітряних суден державної та цивільної авіації на аеродромах спільного базування, які виконуються одночасно, здійснюється об'єднаною групою керівництва польотами, до складу якої входять група керування польотами державної авіації та чергова зміна диспетчерів цивільної авіації. Склад групи керування польотами та чергової зміни диспетчерів визначається відповідно Міноборони і Мінтрансом.
Старшим об'єднаної групи керівництва польотами призначається керівник польотів від підприємства, повітряні судна якої виконують польоти згідно із затвердженим графіком розподілу льотного часу. Керівники польотів від інших підприємств є помічниками старшого об'єднаної групи керівництва польотами, через яких координуються дії посадових осіб об'єднаної групи керування польотами із забезпечення безпеки польотів під час виконання узгодженого плану повітряного руху.
2.1.4. Керівництво польотами повітряних суден державної і цивільної авіації, які виконуються одночасно, у зонах спільної відповідальності за управління повітряним рухом здійснюється представниками підприємств під загальним керівництвом старшого об'єднаної групи керівництва польотами. Для керівництва польотами встановлюються:
зона візуального контролю - льотне поле та повітряний простір у межах фактичної візуальної видимості керівника польотів (помічника керівника польотів) на відстані не більше ніж 5 кілометрів від контрольної точки аеродрому;
зона посадки - повітряний простір, обмежений сектором 25 град. з обох боків відносно посадкового курсу і дальністю 60 кілометрів від початку злітно-посадкової смуги;
ближня зона - повітряний простір на відстані до 75 кілометрів від контрольної точки аеродрому (виключаючи повітряний простір зони візуального контролю та зони посадки);
дальня зона - повітряний простір, віддалений більше ніж на 75 кілометрів від контрольної точки аеродрому і до межі, яка визначається в інструкції з виконання польотів у районі аеродрому.
2.1.5. Керівництво польотами повітряних суден здійснюється:
у зоні візуального контролю - керівником польотів (помічником керівника польотів) державної авіації та диспетчером старту цивільної авіації;
у зоні посадки - керівником зони посадки державної авіації та диспетчером посадки цивільної авіації;
у ближній зоні - керівником ближньої зони державної авіації та диспетчером кола цивільної авіації;
у дальній зоні - керівником дальньої зони державної авіації та диспетчером підходу цивільної авіації.
З числа зазначених керівників призначається старший, який здійснює безпосереднє керівництво польотами повітряних суден підприємства, від якого він призначений, та координує рух повітряних суден інших підприємств у зоні відповідальності за управління повітряним рухом.
Розміри зон залежно від місцевих умов на аеродромах та особливостей організації керівництва польотами можуть змінюватися (не перевищуючи встановлених параметрів) із зазначенням в інструкції з виконання польотів у районі аеродрому.
2.1.6. Під час виконання польотів у районі аеродрому повітряними суднами тільки одного підприємства організація керівництва польотами покладається на це підприємство.
Якщо планових польотів немає, а виконуються лише разові польоти або перельоти повітряних суден різних підприємств, до складу об'єднаної групи керівництва польотами входять:
від державної авіації - черговий з приймання та випуску повітряних суден, керівник зони посадки та офіцер бойового управління (черговий штурман командного пункту);
від цивільної авіації - чергова зміна диспетчерів.
2.1.7. У разі розміщення на аеродромі підприємств, що не мають у своєму складі груп керівництва польотами, до складу об'єднаної групи керівництва польотами включається помічник старшого об'єднаної групи керівництва польотами з числа керівників підприємства, які допущені до керівництва польотами.
2.1.8. Керівництво польотами в районі аеродрому здійснюється на частотах ультракороткохвильового діапазону радіозв'язку, установлених для всіх повітряних суден, з використанням єдиної методики керівництва польотами на етапах приймання та випуску повітряних суден.
2.1.9. У разі відсутності повного складу об'єднаної групи керівництва польотами на аеродромах під час польотів повітряних суден державної та цивільної авіації, які виконуються одночасно, керівництво здійснюється групою керівництва польотами у складі осіб підприємств державної та цивільної авіації, допущених до керування повітряними суднами.
Інтенсивність польотів визначається, виходячи з умов безпеки польотів різних типів повітряних суден в одній зоні.
2.1.10. Керівництво польотами в районі аеродрому спільного базування здійснюється з єдиних пунктів управління - командно-диспетчерського і стартового командного пункту. Приміщення та обладнання командно-диспетчерського і стартового командного пункту повинні бути такими, щоб забезпечити розміщення об'єднаної групи керівництва польотами та виконання покладених на неї завдань.
Командно-диспетчерський і стартовий командний пункт обладнуються за участю підприємств, розміщених на аеродромі.
2.1.11. Порядок роботи радіосвітлотехнічних засобів, організації, виконання та забезпечення польотів повітряних суден державної та цивільної авіації в районі аеродрому спільного базування визначається інструкцією з виконання польотів у районі аеродрому.
2.1.12. На аеродромах спільного базування можуть надаватися на договірних засадах іншим підприємствам ділянки території, на яких за погодженням із старшим авіаційним начальником аеродрому розміщуються необхідні технічні засоби, проводиться будівництво місць стоянки повітряних суден та інших споруд. Зазначена ділянка повинна огороджуватися та охоронятися. Охорона організовується силами і засобами підприємства, якому надана відповідна ділянка, за погодженням із старшим авіаційним начальником аеродрому. Доставка пасажирів і вантажів на цю територію здійснюється за маршрутами, що унеможливлюють наближення до військових об'єктів.
2.1.13. Пошуково-рятувальне забезпечення на аеродромах спільного базування здійснюється згідно із законодавством та інструкцією з виконання польотів у районі аеродрому.
2.1.14. Захист повітряних суден цивільної авіації від актів незаконного втручання, порядок організації та забезпечення польотів повітряних суден в районах аеродромів спільного базування здійснюється згідно із законодавством.
2.2. Електрозв'язок і радіотехнічне забезпечення польотів
2.2.1. На аеродромах спільного базування особа, відповідальна за стан наземних засобів електрозв'язку і радіотехнічного забезпечення польотів, призначається старшим авіаційним начальником аеродрому. На неї покладається організація чіткої та безперебійної роботи засобів електрозв'язку і радіотехнічного забезпечення польотів.
В окремих випадках на аеродромах спільного базування підприємствами цивільної авіації можуть установлюватися додаткові радіотехнічні засоби управління повітряним рухом, навігацією, повітряними суднами, а також організовуватися необхідні наземні канали зв'язку. Додаткові засоби електрозв'язку і радіотехнічного забезпечення польотів повинні відповідати нормам придатності до експлуатації цивільних аеродромів.
2.2.2. Розміщення наземних засобів електрозв'язку і радіотехнічного забезпечення польотів на аеродромах спільного базування, технічне обслуговування цих засобів, їх заміна та капітальний (поточний) ремонт проводяться за єдиним планом згідно з установленим порядком використання засобів електрозв'язку і радіотехнічного забезпечення польотів підприємств, розміщених на аеродромі.
2.2.3. Порядок спільного використання наземних засобів електрозв'язку і радіотехнічного забезпечення польотів, їх утримання в готовності визначається договором, укладеним між підприємствами, розміщеними на аеродромі, та інструкцією з виконання польотів у районі аеродрому.
2.2.4. Усі наземні засоби електрозв'язку і радіотехнічного забезпечення польотів на аеродромах спільного базування підлягають льотній перевірці літаками-лабораторіями, навчально-бойовими (бойовими) або рейсовими повітряними суднами.
Види, періодичність, порядок проведення льотної перевірки, склад комісії з перевірки і перелік звітних документів за результатами проведеної перевірки визначаються відповідними нормативними документами.
2.2.5. Акти перевірок технічного стану наземних засобів електрозв'язку і радіотехнічного забезпечення польотів і акти проведення льотної перевірки затверджуються керівником підприємства, яким призначена комісія, і розсилаються в установленому порядку зацікавленим підприємствам.
2.2.6. Відповідальність за своєчасність і повноту проведення льотної перевірки наземних засобів електрозв'язку і радіотехнічного забезпечення польотів на аеродромах спільного базування несуть старші авіаційні начальники аеродромів, а за своєчасну і якісну підготовку засобів до льотної перевірки - керівники підприємств, яким належать ці засоби.
2.2.7. Технічна експлуатація основних і додаткових наземних засобів електрозв'язку і радіотехнічного забезпечення польотів на аеродромах спільного базування здійснюється підприємствами, яким належать ці засоби. Технічне обслуговування наземних засобів електрозв'язку і радіотехнічного забезпечення польотів на аеродромі спільного базування може здійснюватися на договірних засадах фахівцями іншого підприємства.
2.2.8. З метою економії ресурсу радіотехнічних засобів підприємства, яким належать ці засоби, можуть визначати порядок їх використання.
2.2.9. На аеродромах спільного базування порядок розміщення засобів авіаційного повітряного і наземного електрозв'язку, систем управління повітряним рухом, радіонавігації, посадки, їх оснащення й експлуатації визначаються зацікавленими підприємствами та затверджуються старшим авіаційним начальником аеродрому.
2.2.10. Стаціонарне світлотехнічне обладнання встановлюється підприємствами цивільної авіації згідно з нормами придатності до експлуатації цивільних аеродромів, а дообладнання їх здійснюється за типовою схемою для державної авіації силами та засобами підприємств державної авіації.
Пересувне світлотехнічне обладнання встановлюється та експлуатується фахівцями підприємств, які є експлуатантами аеродрому.
2.2.11. На аеродромах спільного базування повинні дотримуватися вимоги норм придатності до експлуатації аеродромів державної авіації та норм придатності до експлуатації аеродромів цивільної авіації, які затверджуються відповідно Міноборони та Мінтрансом за погодженням із зацікавленими державними органами.
2.2.12. Обладнання робочих місць для об'єднаної групи керівництва польотами здійснюється з урахуванням норм придатності до експлуатації аеродромів державної і цивільної авіації та інших документів з питань організації зв'язку і радіотехнічного забезпечення польотів на аеродромах.
2.2.13. Порядок організації об'єктивного фотоконтролю посадки повітряних суден і магнітофонного запису переговорів об'єднаної групи керівництва польотами з екіпажами повітряних суден, командними пунктами, органами об'єднаної системи організації повітряного руху, іншими органами управління повітряним рухом і між собою визначаються Міноборони і Мінтрансом.
2.2.14. Роботи з будівництва (реконструкції) об'єктів управління повітряним рухом, навігації та посадки на аеродромах спільного базування, що потребують капітальних витрат, включаються до планів капітального будівництва та ремонту аеродромів тих підприємств, які є експлуатантами аеродрому.
2.3. Аеронавігаційне забезпечення польотів
2.3.1. Забезпечення аеродромів аеронавігаційною інформацією здійснюється службою аеронавігаційної інформації Державного підприємства обслуговування повітряного руху.
2.3.2. На аеродромах, у яких підрозділи служби аеронавігаційної інформації відсутні, забезпечення аеронавігаційною інформацією покладається на посадових осіб, визначених старшим авіаційним начальником.
2.3.3. Непередбачені зміни в аеронавігаційній інформації в районі аеродромів спільного базування доводяться до відома екіпажів повітряних суден, що здійснюють посадку на аеродромі, через диспетчерів управління повітряним рухом згідно з табелем повідомлень про рух повітряних суден.
2.3.4. Забезпечення підприємств цивільної авіації аеронавігаційною інформацією про аеродроми інших експлуатантів, не включених до трасових документів, здійснюється через відповідних експлуатантів аеродромів.
Одержану інформацію дозволяється використовувати тільки в період виконання польотів за завданням. Передавати інформацію іншим екіпажам підприємств цивільної авіації, а також використовувати для виконання інших завдань забороняється.
2.4. Інженерно-авіаційне забезпечення польотів
2.4.1. Інженерно-авіаційне забезпечення польотів повітряних суден на аеродромах спільного базування здійснюється за рахунок підприємств, які є експлуатантами повітряних суден.
2.4.2. Взаємодія між інженерно-авіаційними службами підприємств з питань технічної експлуатації повітряних суден здійснюється на договірних засадах.
2.5. Аеродромно-технічне забезпечення польотів
2.5.1. Аеродромно-технічне забезпечення польотів на аеродромах спільного базування здійснюється за рахунок власників або експлуатантів аеродромів.
2.5.2. На аеродромах спільного базування старший авіаційний начальник призначає з керівників підприємств державної та цивільної авіації, розміщених на аеродромі, відповідального за утримання аеродрому в постійній готовності до польотів, який забезпечує організацію робіт з утримання злітно-посадкової смуги, руліжних доріжок і смуг безпеки у постійній експлуатаційній готовності.
2.5.3. Для кожного аеродрому спільного базування розроблюється єдина схема руху спеціального автотранспорту і обслуговувального персоналу, яка погоджується з керівниками підприємств, розміщених на аеродромі, та затверджується старшим авіаційним начальником.
Спеціальний автотранспорт, що в'їжджає у льотну зону аеродрому, повинен мати спеціальну перепустку.
Спеціальний автотранспорт, що проводить роботи на злітно-посадковій смузі, руліжних доріжках і смугах безпеки повинен бути обладнаний проблисковими маяками, увімкненими незалежно від часу роботи, а також мати двосторонній радіозв'язок з керівником польотів та керівником робіт.
Для безпосереднього керівництва роботами на злітно-посадковій смузі та руліжних доріжках особою, що відповідає за постійну готовність аеродрому до польотів, призначається старший, автомобіль якого повинен бути обладнаний також радіоприймачем для прослуховування переговорів на частоті посадки повітряних суден.
Кожний автомобіль, залучений до проведення робіт на злітно-посадковій смузі та руліжних доріжках, повинен бути обладнаний радіостанцією та буксирним тросом.
Додержання правил та маршрутів руху на аеродромі забезпечують керівники підприємств - власників або експлуатантів аеродрому.
2.5.4. Підприємства, розміщені на аеродромі, виділяють персонал і техніку, необхідну для виконання планових робіт, пов'язаних з утриманням і ремонтом аеродрому, згідно з договором.
Усі роботи на злітно-посадковій смузі, руліжних доріжках і смугах безпеки організовуються і проводяться за єдиним планом і під єдиним керівництвом.
2.5.5. Для термінового проведення позапланових робіт з підготовки аеродрому до польотів (очищення від снігу, боротьба з ожеледицею, відновлення аеродрому в разі його пошкодження або зруйнування тощо) за рішенням старшого авіаційного начальника аеродрому до роботи можуть залучатися всі сили та засоби.
2.5.6. Розподіл обов'язків між підприємствами щодо експлуатаційного утримання та поточного ремонту будівель, споруд і аеродромних покрить, виділення коштів і матеріальних засобів, а також умови розрахунків визначаються договорами про спільне базування.
2.5.7. Аеродром спільного базування закривається на профілактичний або капітальний ремонт за рішенням власника або експлуатанта аеродрому.
2.6. Метеорологічне та орнітологічне забезпечення польотів
2.6.1. Метеорологічне забезпечення польотів на аеродромах спільного базування здійснюється:
повітряних суден державної авіації - штатними метеорологічними підрозділами державної авіації;
повітряних суден цивільної авіації - цивільними авіаційними метеорологічними органами Державної гідрометеорологічної служби, інших підприємств, установ та організацій.
За наявності на аеродромі одного метеорологічного підрозділу підприємства державної або цивільної авіації метеорологічне забезпечення польотів здійснюється цим підрозділом.
2.6.2. Порядок метеорологічного забезпечення польотів розробляється метеорологічними підрозділами підприємств державної та цивільної авіації, розміщених на аеродромі, і зазначається в інструкції з виконання польотів у районі аеродрому та в інструкції з метеорологічного забезпечення польотів на аеродромі.
2.6.3. Метеорологічні підрозділи підприємств державної та цивільної авіації працюють у тісній взаємодії, постійно обмінюються метеоінформацією і передають її керівникові польотів, диспетчерам управління повітряним рухом, екіпажам повітряних суден та іншим користувачам повітряного простору в обсязі, необхідному для виконання ними службових обов'язків.
Метеорологічні підрозділи підприємств державної та цивільної авіації, як правило, повинні розміщуватись в одному приміщенні. У разі розміщення підрозділів у різних приміщеннях між ними повинен бути встановлений прямий телефонний, гучномовний та інший зв'язок.
2.6.4. На аеродромах спільного базування орнітологічне забезпечення польотів здійснюється у порядку, установленому в державній і цивільній авіації.
2.7. Охорона аеродрому
2.7.1. Охорону повітряних суден (службових об'єктів), аеродрому спільного базування організовує старший авіаційний начальник, який розробляє план охорони аеродрому, що погоджується з керівниками підприємств, розміщених на аеродромі.
У плані охорони аеродрому визначається пропускний та внутрішньо-об'єктовий режим із закріпленням і розподілом зон відповідальності за його додержанням між керівниками підприємств, розміщених на аеродромі, порядок і схема пересування спеціального автотранспорту і обслуговувального персоналу на аеродромі. Окремим розділом визначається порядок взаємодії керівників підприємств державної та цивільної авіації у разі виникнення надзвичайної ситуації, зокрема у зв'язку з актами незаконного втручання.
План розробляється в одному примірнику і зберігається у старшого авіаційного начальника.

................
Перейти до повного тексту