1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОБОРОНИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
08.05.2019 № 220
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
22 травня 2019 р.
за № 546/33517
Про затвердження Положення про функціональну підсистему запобігання надзвичайним ситуаціям і ліквідації їх наслідків у підпорядкованих організаціях, на підвідомчих об’єктах і територіях Міністерства оборони України єдиної державної системи цивільного захисту
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства оборони № 328 від 24.10.2022 № 761 від 20.12.2023 )
Відповідно до статті 9 Кодексу цивільного захисту України, пункту 7 Положення про єдину державну систему цивільного захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09 січня 2014 року № 11, пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2015 року № 101 "Про затвердження типових положень про функціональну і територіальну підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту" НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про функціональну підсистему запобігання надзвичайним ситуаціям і ліквідації їх наслідків у підпорядкованих організаціях, на підвідомчих об’єктах і територіях Міністерства оборони України єдиної державної системи цивільного захисту, що додається.
2. Управлінню екологічної безпеки та протимінної діяльності забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

Міністр оборони України

С. Полторак

ПОГОДЖЕНО:

Голова Державної служби України
з надзвичайних ситуацій




М. Чечоткін
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
оборони України
08 травня 2019 року № 220
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
22 травня 2019 р.
за № 546/33517
ПОЛОЖЕННЯ
про функціональну підсистему запобігання надзвичайним ситуаціям і ліквідації їх наслідків у підпорядкованих організаціях, на підвідомчих об’єктах і територіях Міністерства оборони України єдиної державної системи цивільного захисту
1. Це Положення визначає основи створення функціональної підсистеми запобігання надзвичайним ситуаціям і ліквідації їх наслідків у підпорядкованих організаціях, на підвідомчих об’єктах і територіях Міністерства оборони України (військових об’єктах та територіях військових об’єктів) єдиної державної системи цивільного захисту (далі - функціональна підсистема), її склад, завдання та рівні.
2. У цьому Положенні терміни вживаються у таких значеннях:
військові об’єкти - об’єкти Міністерства оборони України (далі - Міністерство оборони), Збройних Сил України (далі - Збройні Сили) та Державної спеціальної служби транспорту (далі - Держспецтрансслужба);
об’єкти Держспецтрансслужби - орган управління Держспецтрансслужби та бригади, полки, окремі батальйони, підрозділи охорони, органи забезпечення, навчальний центр, заклади, підприємства та установи Держспецтрансслужби (далі - підрозділи Держспецтрансслужби);
об’єкти Збройних Сил - органи військового управління, з’єднання, військові частини, військові навчальні заклади, установи та організації, які входять до складу Збройних Сил;
об’єкти Міністерства оборони - органи військового управління, військові частини, заклади, установи та організації, що безпосередньо підпорядковані Міністерству оборони, а також суб’єкти господарювання, що належать до сфери управління Міністерства оборони (далі - суб’єкти господарювання), згідно з додатком до цього Положення;
сили реагування на надзвичайні ситуації функціональної підсистеми - підрозділи (зведені підрозділи, загони, команди, групи) військових об’єктів, що залучаються до виконання завдань цивільного захисту на військових об’єктах і територіях військових об’єктів, визначені наказами командирів (керівників, начальників) та планами реагування на надзвичайні ситуації;
сили цивільного захисту функціональної підсистеми - штатні пожежно-рятувальні підрозділи Збройних Сил та Держспецтрансслужби, що забезпечують відомчу пожежну охорону, та штатні об’єктові формування цивільного захисту військових об’єктів (у разі їх утворення);
території військових об’єктів - земельні ділянки, які відведені для розміщення та функціонування військових об’єктів;
функціональна підсистема - складова частина єдиної державної системи цивільного захисту, до складу якої входять військові об’єкти, включаючи сили цивільного захисту функціональної підсистеми, сили реагування на надзвичайні ситуації функціональної підсистеми та суб’єкти господарювання, які виконують завдання із запобігання, реагування на надзвичайні ситуації та ліквідації їх наслідків на військових об’єктах і територіях.
Інші терміни вживаються у значеннях, наведених у Кодексі цивільного захисту України, Законах України "Про оборону України", "Про Збройні Сили України", "Про об’єкти підвищеної небезпеки", постановах Кабінету Міністрів України від 09 січня 2014 року № 11 "Про затвердження Положення про єдину державну систему цивільного захисту", від 11 березня 2015 року № 101 "Про затвердження типових положень про функціональну і територіальну підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту", від 13 вересня 2022 року № 1030 "Деякі питання ідентифікації об’єктів підвищеної небезпеки" та інших нормативно-правових актах України, які регламентують діяльність центральних органів виконавчої влади щодо реалізації державної політики у сфері цивільного захисту.
( Абзац десятий пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони № 761 від 20.12.2023 )
3. Метою створення функціональної підсистеми є:
запобігання, реагування на надзвичайні ситуації та ліквідація їх наслідків;
захист військових об’єктів і територій військових об’єктів, військовослужбовців, державних службовців та працівників (далі - особовий склад), осіб, що перебувають (проживають) на територіях військових об’єктів, від надзвичайних ситуацій.
4. Завданнями функціональної підсистеми є:
здійснення заходів цивільного захисту у системі Міністерства оборони;
( Абзац другий пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони № 761 від 20.12.2023 )
забезпечення готовності сил і засобів до дій, спрямованих на запобігання виникненню та реагування на надзвичайні ситуації, здійснення заходів щодо запобігання виникненню надзвичайних ситуацій або небезпечних подій на військових об’єктах і територіях військових об’єктів;
своєчасне та достовірне інформування органів військового управління, органу управління Держспецтрансслужби, особового складу та осіб, що перебувають (проживають) на територіях військових об’єктів, заінтересованих органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та населення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій на військових об’єктах;
проведення рятувальних та інших невідкладних робіт щодо локалізації надзвичайних ситуацій та ліквідації їх наслідків на військових об’єктах і територіях військових об’єктів;
планування заходів цивільного захисту функціональної підсистеми;
організація та проведення навчань (тренувань) з підготовки сил цивільного захисту функціональної підсистеми і сил реагування на надзвичайні ситуації функціональної підсистеми до дій у разі виникнення надзвичайних ситуацій на військових об’єктах та територіях військових об’єктів;
участь у проведенні навчань населення щодо поведінки та дій у разі виникнення надзвичайної ситуації на військових об’єктах і територіях військових об’єктів;
участь у розробленні та виконанні державних цільових програм, спрямованих на запобігання надзвичайним ситуаціям у системі Міністерства оборони;
( Абзац дев’ятий пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони № 761 від 20.12.2023 )
здійснення заходів захисту працівників суб’єктів господарювання, особового складу та осіб, що перебувають (проживають) на територіях військових об’єктів, у тому числі щодо їх укриття в об’єктах фонду захисних споруд цивільного захисту у разі виникнення надзвичайних ситуацій на військових об’єктах;
( Абзац десятий пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони № 328 від 24.10.2022 )
організація та проведення моніторингу і прогнозування виникнення надзвичайних ситуацій та їх розвитку, визначення ризиків виникнення надзвичайних ситуацій на військових об’єктах і територіях військових об’єктів;
створення, раціональне збереження і використання резерву матеріальних ресурсів, необхідних для запобігання і реагування на надзвичайні ситуації;
здійснення інших завдань у сфері цивільного захисту, визначених законодавством.
5. Додатковими завданнями функціональної підсистеми у відбудовний період є:
участь у виконанні заходів цільової мобілізації для ліквідації наслідків ведення воєнних дій та надзвичайних ситуацій;
участь у ліквідації наслідків воєнних дій у населених пунктах та на територіях, що зазнали впливу засобів ураження;
участь у виконанні заходів для відновлення об’єктів критичної інфраструктури сфери життєзабезпечення населення;
участь у визначенні населених пунктів та районів, що потребують проведення гуманітарного розмінування, маркування небезпечних ділянок, проведення очищення (розмінування) територій.
( Положення доповнено пунктом 5 згідно з Наказом Міністерства оборони № 328 від 24.10.2022 )
6. Безпосереднє керівництво функціональною підсистемою здійснює Міністр оборони України.
7. До складу функціональної підсистеми входять органи військового управління Міністерства оборони, Збройних Сил, орган управління Держспецтрансслужби, сили цивільного захисту, сили реагування на надзвичайні ситуації та суб’єкти господарювання, які виконують завдання із запобігання, реагування на надзвичайні ситуації та ліквідації їх наслідків на військових об’єктах і територіях військових об’єктів.
8. Управління функціональної підсистеми здійснюють:
на державному рівні - Міністерство оборони, Генеральний штаб Збройних Сил України (далі - Генеральний штаб ЗСУ) через відповідні структурні підрозділи з питань цивільного захисту та орган управління Держспецтрансслужби через структурний підрозділ (відповідальну посадову особу) з питань цивільного захисту;
на регіональному рівні - командування видів Збройних Сил, окремих родів військ (сил), оперативних, повітряних та морського командувань, командування морської піхоти;
( Абзац третій пункту 8 в редакції Наказу Міністерства оборони № 328 від 24.10.2022 )
на об’єктовому рівні - керівники суб’єктів господарювання.
9. Для забезпечення управління силами цивільного захисту функціональної підсистеми і силами реагування на надзвичайні ситуації функціональної підсистеми, координації їх дій, здійснення цілодобового чергування та забезпечення збору, оброблення, узагальнення та аналізу інформації про обстановку функціонують:
на державному рівні - чергова зміна пункту управління Генерального штабу Збройних Сил України;
( Абзац другий пункту 9 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони № 761 від 20.12.2023 )
на регіональному рівні - чергові зміни пунктів управління командувань видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, (в особливий період - створених угруповань військ (сил)), інших органів військового управління, оперативних командувань, армійських корпусів та їм рівних, органу управління Держспецтрансслужби;
( Абзац третій пункту 9 в редакції Наказів Міністерства оборони № 328 від 24.10.2022, № 761 від 20.12.2023 )
на об’єктовому рівні - оперативно-чергові (чергові) служби військових об’єктів, а також суб’єктів господарювання.
Під час ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій управління силами цивільного захисту функціональної підсистеми і силами реагування на надзвичайні ситуації функціональної підсистеми здійснюється з пунктів управління в пунктах постійної дислокації або з рухомих пунктів управління.
10. Для управління функціональною підсистемою використовуються телекомунікаційні мережі загального користування і спеціального призначення, а також державна система урядового зв’язку.
11. До сил цивільного захисту функціональної підсистеми входять:
пожежно-рятувальні підрозділи (частини), що забезпечують відомчу пожежну охорону;
спеціалізовані професійні аварійно-рятувальні служби (у разі їх утворення);
об’єктові аварійно-рятувальні служби (у разі їх утворення);
об’єктові формування цивільного захисту (у разі їх утворення);
об’єктові спеціалізовані служби цивільного захисту (у разі їх утворення);
добровільні формування цивільного захисту (у разі їх утворення).
12. Основні завдання сил цивільного захисту визначені Кодексом цивільного захисту України.
( Положення доповнено пунктом 12 згідно з Наказом Міністерства оборони № 328 від 24.10.2022 )
13. До сил реагування на надзвичайні ситуації функціональної підсистеми входять підрозділи (зведені підрозділи, загони, команди, групи) Збройних Сил, Держспецтрансслужби, інших військових об’єктів, а також суб’єктів господарювання, які визначені наказами командирів (керівників, начальників) і планами реагування на надзвичайні ситуації відповідних рівнів та залучаються до проведення невідкладних робіт з метою запобігання, реагування на надзвичайні ситуації та ліквідації їх наслідків.
14. Режими функціонування функціональної підсистеми встановлюються відповідно до статей 11-15 Кодексу цивільного захисту України, заходи з їх реалізації визначаються відповідно до Положення про єдину державну систему цивільного захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09 січня 2014 року № 11.
Рішення про переведення функціональної підсистеми з одного режиму в інший приймається Міністром оборони України.
Функціональна підсистема залежно від масштабів і особливостей надзвичайної ситуації, що прогнозується або виникла, функціонує в таких режимах:
повсякденного функціонування;
підвищеної готовності;
надзвичайної ситуації;
надзвичайного стану.
Підставою для тимчасового встановлення режиму підвищеної готовності функціональної підсистеми є загроза виникнення надзвичайної ситуації на військовому об’єкті.
( Пункт 14 доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства оборони № 328 від 24.10.2022 )
Підставою для тимчасового встановлення режиму надзвичайної ситуації функціональної підсистеми є виникнення надзвичайної ситуації на військовому об’єкті".
( Пункт 14 доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства оборони № 328 від 24.10.2022 )
15. Основними заходами, що здійснюються функціональною підсистемою, є:
1) у режимі повсякденного функціонування:
забезпечення спостереження, гідрометеорологічного прогнозування та здійснення контролю за станом навколишнього природного середовища та небезпечних процесів, що можуть призвести до виникнення надзвичайних ситуацій на потенційно небезпечних об’єктах, об’єктах підвищеної небезпеки військових об’єктів і прилеглих до них територіях;
здійснення цілодобового чергування черговими змінами пунктів управління Генерального штабу Збройних Сил України, командувань об’єднаних сил, видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, інших органів військового управління, оперативних командувань, армійських корпусів та їм рівних, органу управління Держспецтрансслужби, оперативно-черговими (черговими) службами інших військових об’єктів, а також суб’єктів господарювання;
( Абзац третій підпункту 1 пункту 15 в редакції Наказу Міністерства оборони № 761 від 20.12.2023 )
здійснення планування заходів цивільного захисту;
участь у розробленні і виконанні державних цільових програм, спрямованих на запобігання виникненню надзвичайних ситуацій і зменшення можливих втрат;
здійснення планових заходів щодо запобігання виникненню надзвичайних ситуацій на військових об’єктах і територіях військових об’єктів, забезпечення безпеки та захисту територій військових об’єктів, особового складу та осіб, що перебувають (проживають) на територіях військових об’єктів, від таких ситуацій, а також здійснення заходів щодо підготовки до дій за призначенням органів управління, сил цивільного захисту функціональної підсистеми і сил реагування на надзвичайні ситуації функціональної підсистеми;
підготовка керівного складу та фахівців, діяльність яких пов’язана з організацією і здійсненням заходів цивільного захисту, навчання особового складу та населення діям у разі виникнення надзвичайних ситуацій;
створення і поновлення матеріальних резервів для запобігання виникненню надзвичайних ситуацій та ліквідації їх наслідків;
забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами індивідуального захисту;
( Підпункт 1 пункту 15 доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства оборони № 328 від 24.10.2022 )
проведення зонування територій за наявністю об’єктів підвищеної небезпеки і небезпечних геологічних, гідрогеологічних та метеорологічних явищ і процесів, ризику виникнення надзвичайних ситуацій, пов’язаних з ними, а також інших небезпечних зон, визначених відповідно до державних будівельних норм;
( Підпункт 1 пункту 15 доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства оборони № 328 від 24.10.2022 )
2) у режимі підвищеної готовності:
здійснення оповіщення органів управління цивільного захисту, органів військового управління, органу управління Держспецтрансслужби, сил цивільного захисту функціональної підсистеми і сил реагування на надзвичайні ситуації функціональної підсистеми, а також цивільного населення про загрозу виникнення надзвичайної ситуації та інформування їх про дії в можливій зоні надзвичайної ситуації, у тому числі в доступній для осіб з вадами зору та слуху формі;
( Абзац другий підпункту 2 пункту 15 в редакції Наказу Міністерства оборони № 328 від 24.10.2022 )
формування оперативних груп з реагування на надзвичайні ситуації та ліквідації їх наслідків, встановлення (за потреби) цілодобового чергування таких оперативних груп;
посилення спостереження та контролю за обстановкою (ситуацією) на потенційно небезпечних об’єктах, об’єктах підвищеної небезпеки військових об’єктів і прилеглих до них територій;
уточнення та здійснення заходів щодо захисту військових об’єктів, особового складу та осіб, що перебувають (проживають) на територіях військових об’єктів, від можливих надзвичайних ситуацій;
уточнення планів реагування на надзвичайні ситуації відповідних рівнів, здійснення заходів щодо запобігання їх виникненню;
приведення в готовність до дій наявних сил цивільного захисту функціональної підсистеми, залучення за потреби сил реагування на надзвичайні ситуації функціональної підсистеми;
3) у режимі надзвичайної ситуації:
здійснення оповіщення органів управління цивільного захисту, органів військового управління, органу управління Держспецтрансслужби, сил цивільного захисту функціональної підсистеми та сил реагування на надзвичайні ситуації функціональної підсистеми про виникнення надзвичайної ситуації та інформування їх про дії в умовах такої ситуації;
призначення керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації;
здійснення постійного прогнозування зони можливого поширення надзвичайної ситуації та масштабів можливих наслідків;
організація робіт з локалізації надзвичайної ситуації і ліквідації її наслідків, залучення для цього необхідних сил і засобів;
участь у проведенні евакуаційних заходів із зони надзвичайної ситуації, з районів збройних конфліктів (можливих бойових дій, які визначаються Генеральним штабом Збройних Сил України на особливий період) у безпечні райони;
( Абзац шостий підпункту 3 пункту 15 в редакції Наказу Міністерства оборони № 328 від 24.10.2022 )
планування, організація та проведення заходів евакуації із військових об’єктів і територій військових об’єктів.
( Підпункт 3 пункту 15 доповнено абзацом сьомим згідно з Наказом Міністерства оборони № 328 від 24.10.2022 )
організація і здійснення радіаційного, хімічного, біологічного, інженерного та медичного захисту особового складу та осіб, що перебувають (проживають) на територіях військових об’єктів, від наслідків надзвичайної ситуації;
здійснення безперервного контролю за розвитком надзвичайної ситуації та обстановкою на військових об’єктах і прилеглих територіях;
інформування органів управління цивільного захисту, населення, особового складу та осіб, що перебувають (проживають) на територіях військових об’єктів, про розвиток надзвичайної ситуації та заходи, що здійснюються для її ліквідації.
16. У період дії надзвичайного стану (в разі його введення) функціональна підсистема функціонує відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України "Про правовий режим надзвичайного стану" та інших нормативно-правових актів.
17. В особливий період функціональна підсистема функціонує відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Законів України "Про правовий режим воєнного стану", "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" та інших нормативно-правових актів.

................
Перейти до повного тексту