- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ І ТОРГІВЛІ УКРАЇНИ
МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНА СЛУЖБА СТАТИСТИКИ УКРАЇНИ
НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ
НАКАЗ
12.03.2013 № 114/242/392/85/85 |
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
28 березня 2013 р.
за № 508/23040
Про затвердження Методики проведення моніторингу та оцінювання ефективності програм соціальної підтримки населення
На виконання підпункту 1 пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 20 червня 2012 року
№ 554 "Про проведення моніторингу та оцінювання ефективності програм соціальної підтримки населення"
НАКАЗУЄМО:
1. Затвердити Методику проведення моніторингу та оцінювання ефективності програм соціальної підтримки населення, що додається.
2. Департаменту стратегічного планування Міністерства соціальної політики України (Крентовська О.П.) в установленому законодавством порядку подати цей наказ на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на перших заступників Міністра соціальної політики України, Міністра економічного розвитку і торгівлі України, Міністра фінансів України, заступника Голови Державної служби статистики України, Віце-президента Національної академії наук України.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
Міністр соціальної політики України |
Н. Королевська |
Міністр економічного розвитку і торгівлі України |
І. Прасолов |
Міністр фінансів України |
Ю. Колобов |
Голова Державної служби статистики України |
О. Осауленко |
Президент Національної академії наук України |
Б. Патон |
ПОГОДЖЕНО: Перший заступник Голови Спільного представницького органу сторони роботодавців на національному рівні Заступник Керівника Спільного представницького органу профспілок, заступник Голови Федерації профспілок України |
О. Мірошниченко С.М. Кондрюк |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
соціальної політики України,
Міністерства економічного
розвитку і торгівлі України,
Міністерства фінансів України,
Державної служби
статистики України,
Національної академії
наук України
12.03.2013 № 114/242/392/85/85
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
28 березня 2013 р.
за № 508/23040
МЕТОДИКА
проведення моніторингу та оцінювання ефективності програм соціальної підтримки населення
І. Загальні положення
1.1. Ця Методика розроблена на виконання підпункту 1 пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 20 червня 2012 року
№ 554 "Про проведення моніторингу та оцінювання ефективності програм соціальної підтримки населення".
Моніторинг та оцінювання ефективності програм соціальної підтримки населення (далі - моніторинг) здійснюються з метою підвищення ефективності та удосконалення управління системою соціальної підтримки населення.
1.2. Ця Методика передбачає розрахунок системи показників, що формується на основі статистичних та адміністративних даних, результатах опитування населення щодо ефективності програм соціальної підтримки населення.
1.3. У цій Методиці терміни вживаються у таких значеннях:
бідність - це неможливість унаслідок нестачі коштів підтримувати спосіб життя, притаманний конкретному суспільству в конкретний період часу. Для оцінки бідності застосовується відносний або абсолютний критерій;
моніторинг - це систематичний збір, аналіз та подання відповідної інформації для прийняття центральними органами виконавчої влади рішень щодо удосконалення управління системою соціальної підтримки населення;
оцінювання - це виявлення впливу програм соціальної підтримки населення на добробут і самопочуття окремих груп населення в цілому, вимірювання соціальних результатів, що здійснюється шляхом аналізу зміни рівнів бідності.
1.4. Межа бідності за відносним критерієм визначається за фіксованою часткою середньодушових сукупних витрат - 75 відсотків медіанного рівня середньодушових еквівалентних сукупних витрат у розрахунку на одну умовну особу (далі - відносний критерій).
Межа бідності за абсолютним критерієм визначається за розміром законодавчо встановленого прожиткового мінімуму у розрахунку на місяць на одну особу (далі - абсолютний критерій).
За визначеними критеріями розраховуються відповідні рівні бідності.
Розрахунки показників впливу на бідність:
за відносним критерієм з використанням показника "еквівалентні сукупні витрати у розрахунку на одну умовну особу" здійснює Національна академія наук України (Інститут демографії та соціальних досліджень ім. М.В. Птухи) (далі - НАН України);
за абсолютним критерієм з використанням показника "еквівалентні загальні доходи у розрахунку на одну умовну особу" здійснює Держстат України.
1.5. Основними інформаційними та аналітичними джерелами для проведення моніторингу є:
статистичні дані, які узагальнюються за рік, у тому числі дані вибіркового обстеження умов життя у домогосподарствах (далі - обстеження домогосподарств) та дані опитування населення щодо ефективності програм соціальної підтримки населення (далі - опитування населення);
адміністративні дані, які узагальнюються за рік;
інформаційно-аналітичні матеріали;
нормативно-правові акти, які стосуються програм соціальної підтримки населення.
1.6. Програми соціальної підтримки населення, за якими здійснюється моніторинг:
допомога при народженні дитини;
допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку;
допомога на дітей одиноким матерям;
допомога при усиновленні дитини;
допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування;
державна соціальна допомога малозабезпеченим сім’ям;
державна соціальна допомога інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам;
субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива.
1.7. Моніторинг включає:
поточний моніторинг, який здійснюється один раз на рік на основі обстеження домогосподарств, статистичних та адміністративних даних за звітний період (за попередній рік). Поточний моніторинг відслідковує зміни у чисельності одержувачів допомоги, обсягах та сумах виплат, оцінює вплив на бідність, дієвість та адресність допомоги;
періодичний моніторинг, який здійснюється один раз на п’ять років на основі даних поточного моніторингу та даних опитування населення. Періодичний моніторинг відслідковує зміни в оцінці з боку населення окремих видів допомоги та системи соціальної допомоги в цілому.
ІІ. Порядок проведення моніторингу
2.1. Для проведення моніторингу щороку не пізніше 01 вересня року, що настає за звітним:
Мінфін України надає Мінсоцполітики України адміністративні дані згідно з переліком, визначеним підпунктом 3.2.1 пункту 3.2 розділу ІІІ цієї Методики;
Мінекономрозвитку України надає Мінсоцполітики України інформаційно-аналітичні матеріали згідно з пунктом 3.3 розділу ІІІ цієї Методики.
2.2. Держстат України надає НАН України:
щороку не пізніше 01 вересня року, що настає за звітним періодом, - статистичні дані згідно з переліком, визначеним абзацами першим - четвертим пункту 3.1 розділу ІІІ цієї Методики;
раз на п’ять років не пізніше 01 жовтня року, що настає за звітним періодом, - результати опитування населення згідно з абзацом п’ятим пункту 3.1 розділу ІІІ цієї Методики.
2.3. Мінсоцполітики України надає НАН України щороку не пізніше 01 вересня року, що настає за звітним періодом, дані згідно з переліком, визначеним підпунктом 3.2.2 пункту 3.2 розділу ІІІ цієї Методики, а також дані Мінфіну України згідно з переліком, визначеним підпунктом 3.2.1 пункту 3.2 розділу ІІІ цієї Методики, та інформаційно-аналітичні матеріали Мінекономрозвитку України згідно з пунктом 3.3 розділу ІІІ цієї Методики.
2.4. НАН України проводить аналіз основних показників виконання програм соціальної підтримки населення, оцінювання ефективності зазначених програм та їх впливу на бідність і надає Мінсоцполітики України інформацію про результати моніторингу:
поточного - щороку не пізніше 01 жовтня року, що настає за звітним періодом;
періодичного - один раз на п’ять років не пізніше 01 грудня року, що настає за звітним періодом.
2.5. Мінсоцполітики України узагальнює інформацію про результати моніторингу та подає її до Кабінету Міністрів України:
поточного - у жовтні року, що настає за звітним періодом;
періодичного - у грудні року, що настає за звітним періодом.
ІІІ. Перелік статистичних та адміністративних даних, інформаційно-аналітичних матеріалів
3.1. Для проведення моніторингу використовуються статистичні дані Держстату України:
статистичні дані щодо народжуваності, смертності дітей віком до одного року;
дані обстеження домогосподарств та розрахунки показників для оцінювання впливу окремих програм соціальної підтримки на бідність, визначену за абсолютним критерієм;
дані опитування населення.
3.2. Для проведення моніторингу використовуються такі дані:
3.2.1. Мінфіну України:
дані щодо планових та фактично перерахованих обсягів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату допомоги сім’ям з дітьми, малозабезпеченим сім’ям, інвалідам з дитинства, дітям-інвалідам та тимчасової державної допомоги дітям за звітний період;
дані щодо виконання місцевих бюджетів за видатками на виплату державної допомоги сім’ям з дітьми, державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям, державної соціальної допомоги інвалідам з дитинства і дітям-інвалідам та тимчасової державної допомоги дітям за звітний період.
3.2.2. Мінсоцполітики України:
звіт про державну допомогу сім’ям з дітьми за формою звітності № 2 (річна), затвердженою наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 20 листопада 2009 року № 430, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 14 грудня 2009 року за № 1200/17216;
дані щодо питомої ваги дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, до загальної кількості дитячого населення.
3.3. Для проведення моніторингу використовуються інформаційно-аналітичні матеріали Мінекономрозвитку України:
моніторинг макроекономічних та галузевих показників.
IV. Показники для проведення моніторингу
4.1. Показники для проведення моніторингу допомоги при народженні дитини:
4.1.1. Для поточного моніторингу використовуються такі показники:
1) для моніторингу змін у чисельності одержувачів допомоги:
кількість одержувачів одноразової виплати (у середньому за місяць), осіб (дані Мінсоцполітики України);
кількість одержувачів щомісячних виплат на першу дитину (у середньому за місяць), осіб (дані Мінсоцполітики України);
кількість одержувачів щомісячних виплат на другу дитину (у середньому за місяць), осіб (дані Мінсоцполітики України);
кількість одержувачів щомісячних виплат на третю і наступну дитину (у середньому за місяць), осіб (дані Мінсоцполітики України);
2) для моніторингу змін обсягу та розміру допомоги:
загальний обсяг виплат за звітний період, тис.грн (дані Мінсоцполітики України);
середній розмір одноразової виплати на першу дитину, грн (дані Мінсоцполітики України);
середній розмір одноразової виплати на другу дитину, грн (дані Мінсоцполітики України);
середній розмір одноразової виплати на третю і наступну дитину, грн (дані Мінсоцполітики України);
середній розмір щомісячних виплат на першу дитину (у середньому за місяць), грн (дані Мінсоцполітики України);
середній розмір щомісячних виплат на другу дитину (у середньому за місяць), грн (дані Мінсоцполітики України);
середній розмір щомісячних виплат на третю і наступну дитину (у середньому за місяць), грн (дані Мінсоцполітики України);
3) для оцінки впливу на бідність, визначену за відносним та абсолютним критеріями:
рівень бідності серед населення, яке проживає у домогосподарствах, у складі яких є одержувачі допомоги (далі - одержувачі допомоги), після її виплати (Ро), у відсотках, розраховується за формулою (1) (розрахунки НАН України за даними обстеження домогосподарств за відносним критерієм, Держстату України - за абсолютним критерієм):
Npov
Po= ______ x 100 % , (1)
Ndop
де
Npov - кількість одержувачів допомоги, які є бідними;
Ndop - загальна кількість одержувачів допомоги.
Наприклад:
чисельність населення, яке проживає у домогосподарствах, у складі яких є одержувачі допомоги при народженні дитини, у 2011 році становила 3873404 особи, з них бідних за відносним критерієм - 1299847 осіб.
Рівень бідності за відносним критерієм серед одержувачів допомоги після її виплати становив:
1299847
Po = ___________ x 100 % = 33,6%.
3873404
Розрахунок рівня бідності серед одержувачів допомоги після її виплати за абсолютним критерієм здійснюється в аналогічному порядку;
рівень бідності серед одержувачів допомоги до її виплати (Р1), у відсотках, розраховується за формулою (2) (розрахунки НАН України за даними обстеження домогосподарств за відносним критерієм, Держстату України - за абсолютним критерієм):
Npov-bd
P1 = ___________ x 100 % , (2)
Ndop
де
Npov-bd - кількість одержувачів допомоги, які є бідними (без урахування у середньодушових еквівалентних сукупних витратах (загальних доходах) суми отриманої допомоги);
Ndop - загальна кількість одержувачів допомоги.
Наприклад:
чисельність населення, яке проживає у домогосподарствах, у складі яких є одержувачі допомоги при народженні дитини, у 2011 році становила 3873404 особи, з них бідних за відносним критерієм (без урахування у середньодушових еквівалентних сукупних витратах суми отриманої допомоги) - 1980273 особи.
Рівень бідності серед одержувачів допомоги до її виплати за відносним критерієм становив:
1980273
P1 = ___________ x 100 % = 51,1 %.
3873404
Розрахунок рівня бідності серед одержувачів допомоги до її виплати за абсолютним критерієм здійснюється в аналогічному порядку;
умовний показник впливу на бідність (різниця в рівні бідності до і після отримання допомоги) (Дельта р), у відсоткових пунктах, розраховується за формулою (3) (розрахунки НАН України за даними обстеження домогосподарств за відносним критерієм, Держстату України - за абсолютним критерієм):
Дельта p = P1 - Po , (3)
де
P1 - рівень бідності серед одержувачів допомоги до її виплати, у відсотках (розрахований за формулою (2));
Pо - рівень бідності серед одержувачів допомоги після її виплати, у відсотках (розрахований за формулою (1)).
Наприклад:
рівень бідності серед одержувачів допомоги при народженні дитини після її виплати становив 33,6%, рівень бідності серед одержувачів допомоги до її виплати становив 51,1%.
Умовний показник впливу на бідність становив за відносним критерієм:
Дельта р = 51,1 - 33,6 = 17,5 відсоткових пунктів.
................Перейти до повного тексту