1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ ЯДЕРНОГО РЕГУЛЮВАННЯ УКРАЇНИ
Н А К А З
07.04.2008 N 68
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
28 травня 2008 р.
N 467/15158
Про затвердження Вимог з безпеки до вибору майданчика для розміщення атомної станції
Відповідно до статті 24 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку", з метою забезпечення державного регулювання у сфері використання ядерної енергії
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Вимоги з безпеки до вибору майданчика для розміщення атомної станції, що додаються.
2. Департаменту оцінки безпеки ядерних установок (Демчук О.С.) забезпечити:
подання цього наказу в установленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
розсилку цього наказу відповідно до розрахунку розсилки після його тиражування.
3. Державному підприємству "Державний науково-технічний центр з ядерної та радіаційної безпеки" (Васильченко В.М.) у місячний термін після державної реєстрації цього наказу забезпечити його тиражування.
4. Цей наказ набирає чинності через 60 днів після державної реєстрації.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Божка С.Г.
Голова
ПОГОДЖЕНО:
Заступник Міністра України з питань
надзвичайних ситуацій та у справах
захисту населення від наслідків
Чорнобильської катастрофи
Головний державний санітарний
лікар України,
Перший заступник Міністра
охорони здоров'я України
Міністр охорони навколишнього
природного середовища України
Міністр палива та енергетики
України
О.А.Миколайчук




В.Холоша



С.П.Бережнов

Г.Філіпчук

Ю.Продан
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державного комітету
ядерного регулювання України
07.04.2008 N 68
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
28 травня 2008 р.
N 467/15158
ВИМОГИ
з безпеки до вибору майданчика для розміщення атомної станції
I. Загальні положення
1.1. У цих Вимогах установлюються вимоги з безпеки до вибору майданчика для розміщення атомної станції (далі - АС).
1.2. Ці Вимоги розроблені відповідно до Законів України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку", "Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії", "Про порядок прийняття рішень про розміщення, проектування, будівництво ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення", "Про захист людини від впливу іонізуючого випромінювання", з урахуванням документа МАГАТЕ "Оцінка майданчика для ядерних установок. Вимоги з безпеки. NS-R-3".
1.3. Вимоги обов'язкові для всіх юридичних та фізичних осіб, які здійснюють діяльність на етапах життєвого циклу ядерної установки, - вибір майданчика, проектування, будівництво, уведення в експлуатацію, експлуатація, зняття з експлуатації.
1.4. Дія Вимог поширюється на майданчики для розміщення нових АС. Уведення в дію Вимог не передбачає переоцінку придатності майданчиків, на яких розміщені діючі АС.
1.5. У цих Вимогах терміни та визначення вживаються у значеннях:
майданчик для розміщення АС - територія, на якій розміщуються основні та допоміжні будівлі і споруди АС;
інші терміни та визначення вживаються у значеннях, наведених у Законах України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку", "Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії", Загальних положеннях безпеки атомних станцій, затверджених наказом Державного комітету ядерного регулювання України від 19.11.2007 N 162, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 25.01.2008 за N 56/14747, Основних санітарних правилах забезпечення радіаційної безпеки України, затверджених наказом Міністерства охорони здоров'я України від 02.02.2005 N 54, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 20.05.2005 за N 552/10832 (далі - Основні санітарні правила), Нормах радіаційної безпеки України, затверджених наказом Міністерства охорони здоров'я України від 14.07.97 N 208, уведених у дію з 01.01.98 постановою головного державного санітарного лікаря України від 01.12.97 N 62 (далі - НРБУ-97), Нормах радіаційної безпеки України, доповнення: Радіаційний захист від джерел потенційного опромінення, затверджених постановою головного державного санітарного лікаря України від 12.07.2000 N 116 (далі - НРБУ-97/Д-2000).
II. Основні критерії з ядерної та радіаційної безпеки щодо вибору майданчика для розміщення АС
2.1. Майданчик є придатним для розміщення АС, якщо забезпечується безпечна експлуатація АС на всіх етапах життєвого циклу ядерної установки при нормальній експлуатації, порушеннях нормальної експлуатації та аваріях, з урахуванням:
зовнішніх впливів, які мають чи можуть мати вплив на безпеку АС, розповсюдження радіоактивних речовин чи опромінення населення, ураховуючи їх зміни на всіх етапах життєвого циклу ядерної установки;
існуючого та перспективного екологічного та демографічного стану;
можливості реалізації захисних заходів у разі виникнення аварій, уключаючи важкі аварії.
Вимоги до оцінки придатності майданчика для розміщення АС наведені в главі IV цих Вимог.
2.2. Вибір майданчика для розміщення АС здійснюється в рамках техніко-економічного обґрунтування створення АС та вибору запропонованого майданчика для її розміщення (далі - ТЕО АС).
2.3. У ТЕО АС надається така інформація щодо безпеки майданчика для розміщення АС:
обґрунтування вибору майданчика для розміщення АС за результатами оцінки придатності не менше трьох майданчиків для розміщення АС;
оцінка радіаційної обстановки при нормальній експлуатації АС, порушеннях нормальної експлуатації, проектних і запроектних аваріях;
технічні та організаційні заходи для забезпечення радіаційної безпеки;
усебічна оцінка впливу АС на навколишнє природне середовище.
2.4. Загальна встановлена потужність АС та технічні характеристики АС визначаються на початку робіт з вибору майданчика для розміщення АС. При визначенні загальної встановленої потужності АС та технічних характеристик АС ураховуються:
радіаційний вплив АС на населення та навколишнє природне середовище;
розмір санітарно-захисної зони та зони спостереження.
2.5. ТЕО АС підлягає державній експертизі ядерної та радіаційної безпеки відповідно до статті 40 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку".
2.6. У разі прийняття рішення про розширення АС (із збільшенням установленої потужності АС чи заміщенням виведених з експлуатації енергоблоків АС) виконується переоцінка майданчика для розміщення АС. Переоцінка базується на результатах попередніх робіт з оцінки придатності майданчика для розміщення АС.
2.7. Для діяльності з вибору майданчика для розміщення АС розробляється та впроваджується система управління якістю.
III. Зовнішні впливи, що обмежують розміщення АС
3.1. Не допускається розміщувати АС:
на території, величина максимального розрахункового землетрусу для якої більше 8 балів за шкалою сейсмічної активності Медведєва - Шпонхоєра - Карника (далі - MSK-64);
на територіях, які підтоплюються або можуть бути підтоплені катастрофічними паводками і повенями;
на територіях, на яких має місце активний розвиток процесів деформації русел річок і берегів водоймищ;
у прибережній смузі водних об'єктів загального користування;
над джерелами водопостачання із запасами підземних вод, які використовуються або плануються до використання для питного водопостачання, якщо не виключена можливість їх забруднення радіоактивними речовинами;
безпосередньо на активних тектонічних розломах, а також на території можливих та потенційно небезпечних обвалів, селевих потоків та інших зовнішніх впливів, які унеможливлюють безпечну експлуатацію АС, та у випадку, коли неможливо вжити технічні та організаційні компенсуючі заходи;
на території заповідників, парків, культурних та історичних пам'яток, а також на інших територіях, де це заборонено законодавством України.
3.2. Основні зовнішні впливи, які обмежують розміщення АС:
величина максимального розрахункового землетрусу більше 7 балів за шкалою MSK-64 (у даному разі виконуються детальне сейсмічне районування та поглиблені сейсмологічні дослідження території);
вертикальні та горизонтальні переміщення земної кори;
карстові процеси;
паводки, повені;
можливість затоплення хвилею прориву напірних фронтів водосховищ;
урагани і смерчі;
швидкий темп деформації русел річок та берегів водоймищ;
висока хімічна та біологічна забрудненість води та джерел водопостачання;
відсутність надійних джерел поновлення втрат води в системах охолодження реакторної установки;
покинуті гірські видобутки та шахти, які можуть мати вплив на безпеку АС;
об'єкти, експлуатація яких пов'язана з можливістю виникнення аварій, які супроводжуються викидом у навколишнє природне середовище токсичних речовин чи падінням важких предметів та які можуть мати вплив на безпеку АС.

................
Перейти до повного тексту