- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ ТА З ПИТАНЬ
ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНИ
Н А К А З
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
9 квітня 2004 р.
за N 459/9058
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства
економіки
N 245 від 17.07.2006 )
Про затвердження Методики оцінювання роботи центральних і місцевих органів виконавчої влади щодо залучення інвестицій, здійснення заходів з поліпшення інвестиційного клімату у відповідних галузях економіки та в розрізі регіонів, рейтингової оцінки інвестиційної привабливості галузей, регіонів та суб'єктів господарювання і відповідної форми звіту
На виконання Указу Президента України від 07.07.2003
N 580 "Про додаткові заходи щодо залучення іноземних інвестицій в економіку України" та розпорядження Кабінету Міністрів України від 18.12.2003
N 779-р "Деякі питання оцінювання роботи центральних і місцевих органів виконавчої влади щодо залучення інвестицій, здійснення заходів з поліпшення інвестиційного клімату, проведення моніторингу умов інвестиційної діяльності та стану роботи із зверненнями інвесторів"
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методику оцінювання роботи центральних і місцевих органів виконавчої влади щодо залучення інвестицій, здійснення заходів з поліпшення інвестиційного клімату у відповідних галузях економіки та в розрізі регіонів, рейтингової оцінки інвестиційної привабливості галузей, регіонів та суб'єктів господарювання і відповідну форму звіту, що додаються.
2. Департаменту фінансової та інвестиційної політики:
у п'ятиденний термін після затвердження подати цей наказ на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
довести зареєстрований наказ до відома міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Шитрю О.І.
Міністр економіки та з питань європейської інтеграції України | М.Деркач |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
економіки та з питань
європейської інтеграції
України
25.03.2004 N 115
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
9 квітня 2004 р.
за N 459/9058
МЕТОДИКА
оцінювання роботи центральних і місцевих органів виконавчої влади щодо залучення інвестицій, здійснення заходів з поліпшення інвестиційного клімату у відповідних галузях економіки та в розрізі регіонів, рейтингової оцінки інвестиційної привабливості галузей, регіонів та суб'єктів господарювання
I. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Методика оцінювання роботи центральних і місцевих органів виконавчої влади щодо залучення інвестицій, здійснення заходів з поліпшення інвестиційного клімату у відповідних галузях економіки та в розрізі регіонів, рейтингової оцінки інвестиційної привабливості галузей, регіонів та суб'єктів господарювання (далі - Методика) розроблена на виконання пункту 1 статті 1 і статті 5 Указу Президента України від 07.07.2003
N 580 "Про додаткові заходи щодо залучення іноземних інвестицій в економіку України" та розпорядження Кабінету Міністрів України від 18.12.2003
N 779-р "Деякі питання оцінювання роботи центральних і місцевих органів виконавчої влади щодо залучення інвестицій, здійснення заходів з поліпшення інвестиційного клімату, проведення моніторингу умов інвестиційної діяльності та стану роботи із зверненнями інвесторів".
Оцінювання роботи центральних і місцевих органів виконавчої влади щодо залучення інвестицій, здійснення заходів з поліпшення інвестиційного клімату у відповідних галузях економіки та в розрізі регіонів, рейтингова оцінка інвестиційної привабливості галузей, регіонів та суб'єктів господарювання здійснюються з метою забезпечення постійного проведення відповідних оцінок та аналізу впливу центральних і місцевих органів виконавчої влади на інвестиційний клімат і висвітлення їх результатів серед потенційних інвесторів.
Об'єктами оцінювання роботи є центральні і місцеві органи виконавчої влади, а об'єктами рейтингової оцінки є Автономна Республіка Крим, області, міста Київ, Севастополь та суб'єкти господарювання державної форми власності. Для суб'єктів недержавної форми власності Методика носить рекомендаційний характер.
При підготовці Методики враховано розробки вітчизняних інституцій (інститут регіональних досліджень НАН України, аналітичний центр "Інститут Реформ"), а також досвід проведення рейтингових оцінок у Російській Федерації (рейтингове агентство "Експерт"), Республіці Польща (Instytut Badan nad Gospodarka Rynkowa) та Казахстані (Kazkommerts Securities).
II. ДЖЕРЕЛА ІНФОРМАЦІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ ОЦІНОК ТА ПІДГОТОВКИ ЗВІТІВ
При підготовці звітів використовуються дані Державного комітету статистики України, Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, Державної податкової адміністрації України, Міністерства фінансів України, Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства освіти і науки України, Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку, Міністерства аграрної політики України, Міністерства транспорту України, Міністерства палива та енергетики України, Міністерства промислової політики України та інших офіційних друкованих видань.
У разі відсутності статистичних даних за звітний період можуть використовуватись останні наявні статистичні дані.
III. МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ПРОВЕДЕННЯ РОЗРАХУНКІВ ПОКАЗНИКІВ
Процес підготовки та проведення розрахунків передбачає використання показників згідно з додатком до Методики. За основу беруться показники, які характеризують результати, досягнуті у звітному періоді. Інші показники дозволяють оцінити динаміку змін за всіма напрямами інвестиційної діяльності. Перелік показників може уточнюватися та коригуватися залежно від актуальності того чи іншого показника в певний період часу.
Розрахунок первинних показників передбачає накопичення результатів щодо кожного показника за звітний період, які визначаються в конкретних кількісних оцінках.
Похідні показники розраховуються відношенням первинних показників до аналогічних показників за відповідний період минулого року.
Оцінювання роботи центральних і місцевих органів виконавчої влади щодо залучення інвестицій, здійснення заходів з поліпшення інвестиційного клімату у відповідних галузях економіки та в розрізі регіонів проводиться на основі методичних засад проведення аналізу показників економічного і соціального розвитку з урахуванням їх динаміки.
Оцінювання роботи центральних органів виконавчої влади здійснюється за такими показниками:
економічні показники (валова додана вартість на одну особу, обсяг промислового (сільськогосподарського) виробництва, обсяг реалізованої промислової (сільськогосподарської) продукції (робіт, послуг) на одну особу, приріст дебіторської та кредиторської заборгованості за рік, стан виробничих потужностей та ресурсної бази, загальні обсяги експорту та імпорту на одну особу);
обсяг інвестицій в основний капітал, у тому числі іноземних інвестицій;
реалізація інвестиційних проектів за рахунок коштів державного бюджету та за кредитами, які надаються міжнародними фінансовими організаціями;
здійснення заходів щодо виконання державних цільових програм (Програма розвитку інвестиційної діяльності на 2002-2010 роки, Програма "Інвестиційний імідж України" тощо);
інші показники.
Оцінювання роботи місцевих органів виконавчої влади здійснюється за такими показниками, крім зазначених:
реалізація інвестиційних проектів за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів;
здійснення заходів щодо виконання регіональних цільових програм;
показники, які характеризують фінансову, ринкову, транспортну, телекомунікаційну інфраструктуру і людські ресурси, згідно з додатком до Методики.
При оцінці місця регіону або галузі в загальному інвестиційному полі України розглядається сукупність показників, які відображають поточні тенденції розвитку інвестиційної діяльності в конкретних галузях (регіонах), порівняно із загальними результатами, досягнутими в цілому в країні.
Оцінка проводиться в три етапи.
На першому етапі рейтингова оцінка діяльності центральних і місцевих органів виконавчої влади щодо залучення інвестицій, здійснення заходів з поліпшення інвестиційного клімату у відповідних галузях та в розрізі регіонів, інвестиційної привабливості галузей (регіонів) обчислюється шляхом підсумовування відносних відхилень показників, які характеризують відповідну діяльність органу виконавчої влади або галузі (регіону), до найкращих значень цих показників інших органів виконавчої влади або галузей (регіонів) за формулою:
B - B B - B
n max ij n ij min
S = F (--------------) + F (--------------),
j i=1 B - B i=1 B - B
max min max min
де F - знак суми;
S - рейтингова оцінка діяльності j-го органу виконавчої
j
влади або інвестиційної привабливості j-го регіону за кожним з
показників;
B - значення i-го показника j-го органу виконавчої влади
ij
або галузі (регіону), 1 <= i <= n;
B - максимальне та мінімальне значення показників.
max, min
Перша частина формули використовується для оцінки показників, зростання яких має позитивне значення, друга частина - для оцінки показників, зростання яких має негативний ефект.
На другому етапі визначається середнє арифметичне значення суми рейтингових оцінок діяльності конкретного органу виконавчої влади або інвестиційної привабливості галузі (регіону) за кожним з показників за формулою:
S
j
S = -----,
сер n
де S - середнє арифметичне значення суми рейтингових
сер
оцінок діяльності конкретного органу виконавчої влади або
інвестиційної привабливості галузі (регіону) за n-ми показниками;
n - кількість показників, за якими проводиться розрахунок.
На третьому етапі визначається інтегральний рейтинговий бал інвестиційної привабливості галузі (регіону) за формулою:
S = F (S x g ),
rj сер n
де F - знак суми;
S - інтегральний рейтинговий бал інвестиційної
rj
привабливості j-ої галузі (регіону);
g - вага n-ої групи показників.
n
Галузь (регіон) з найбільшим значенням S є найбільш
rj
привабливою для інвестування.
У результаті проведених розрахунків отримуємо відповідний ранжований за величиною інтегрального рейтингового бала ряд.
IV. РЕЙТИНГОВА ОЦІНКА ІНВЕСТИЦІЙНОЇ ПРИВАБЛИВОСТІ ГАЛУЗЕЙ ТА РЕГІОНІВ
При здійсненні рейтингової оцінки інвестиційної привабливості галузей та регіонів розглядається сукупність економічних, фінансових та інших факторів, а також розвиток інфраструктури регіонів.
Аналізу підлягає економічна база галузей та регіонів, параметри зростання економіки, обсяги інвестицій, стан основних фондів та демографічна ситуація, інші показники (повний перелік показників для визначення рейтингової оцінки інвестиційної привабливості галузей та регіонів додається).
Рейтингова оцінка інвестиційної привабливості галузей та регіонів проводиться відповідно до методичних засад проведення розрахунків показників і здійснюється у вигляді розрахунку інвестиційного рейтингу за допомогою комплексного аналізу наявної статистичної інформації показників розвитку кожної галузі та регіону.
Установлення основних показників та виконання розрахунків інвестиційного рейтингу галузі здійснюються центральними органами виконавчої влади.
Підсумки дослідження у вигляді рейтингів у галузевому та регіональному розрізі призначені для широкого використання при розробленні програм розвитку галузей та регіонів, а також є важливими індикаторами для інвесторів, які оцінюють їх інвестиційну привабливість.
V. РЕЙТИНГОВА ОЦІНКА ІНВЕСТИЦІЙНОЇ ПРИВАБЛИВОСТІ СУБ'ЄКТІВ ГОСПОДАРЮВАННЯ
Рейтингова оцінка інвестиційної привабливості суб'єктів господарювання здійснюється на основі власної методики оцінки фінансового стану суб'єктів господарювання. При цьому проводиться якісний і кількісний аналіз широкого спектра критеріїв із проведенням ретельного розгляду факторів фінансово-господарської діяльності суб'єкта господарювання з урахуванням конкурентоспроможності та перспектив розвитку. Проводиться порівняльна оцінка ефективності використання всіх залучених інвестицій (активи підприємства) та оцінюються перспективи її зростання в наступні періоди функціонування щодо усередненого модельного підприємства.
Кількісна оцінка здійснюється за допомогою таких коефіцієнтів:
коефіцієнт поточної ліквідності - відношення оборотних активів до поточних зобов'язань;
коефіцієнт забезпеченості власними засобами - відношення суми власного капіталу, відстрочених податкових активів, за винятком необоротних активів до оборотних активів;
коефіцієнт автономності - відношення суми власного капіталу, доходів майбутніх періодів та резервів сумнівних боргів до суми активів;
коефіцієнт відношення позичених до власних засобів - відношення суми довгострокових та поточних зобов'язань до суми власного капіталу, доходів майбутніх періодів та резервів сумнівних боргів;
коефіцієнт гнучкості власного капіталу - відношення власних оборотних засобів до джерел власних та довгострокових позичених засобів;
коефіцієнт мобільності оборотних засобів - відношення оборотних активів до суми активів;
коефіцієнт забезпеченості матеріальних запасів - відношення власних оборотних засобів до величини матеріально-виробничих запасів;
коефіцієнт забезпеченості поточних активів - відношення власних оборотних засобів до суми оборотних активів;
коефіцієнт короткострокової заборгованості - відношення поточних зобов'язань до суми довгострокових та поточних зобов'язань;
рентабельність виробничих фондів - відношення фінансового результату від операційної діяльності до середньорічного значення суми основних засобів та товарно-матеріальних запасів;
рентабельність активів - відношення чистого прибутку до середньорічної вартості активів;
рентабельність власного капіталу - відношення чистого прибутку до середньорічної вартості власного капіталу;
оборотність активів - відношення виручки від реалізованої продукції до середньорічної вартості активів;
оборотність дебіторської заборгованості - відношення прибутку до середньорічної величини дебіторської заборгованості;
оборотність заборгованості за реалізовану продукцію (товари, роботи, послуги) - відношення прибутку до середньорічної величини дебіторської заборгованості за товари, роботи, послуги.
Оцінка ефективності функціонування підприємства в наступні періоди проводиться за рахунок обчислення дисконтної поточної вартості майбутніх грошових потоків підприємства.
Інвестиційний рейтинг кожного окремого підприємства корегується на інвестиційний рейтинг галузі.
Начальник управління інвестиційної політики та співробітництва | В.Присяжнюк |
Додаток
до Методики
ПЕРЕЛІК
показників для оцінювання роботи центральних і місцевих органів виконавчої влади щодо залучення інвестицій, здійснення заходів з поліпшення інвестиційного клімату у відповідних галузях економіки та в розрізі регіонів, визначення рейтингової оцінки інвестиційної привабливості регіонів, галузей та суб'єктів господарювання
Показник |
Одиниці виміру |
Застосування |
центральні органи виконавчої влади |
місцеві органи виконавчої влади |
галузь |
регіон |
суб'єкт господа- рювання |
1. Економічні показники |
Валова додана вартість на одну особу |
тис. грн. |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Фінансові результати від звичайної діяльності до оподаткування (на підприємствах, що одержали прибуток) |
млн. грн. |
- |
- |
+ |
+ |
+ |
Обсяг промислового (сільськогосподарсько- го) виробництва |
грн. |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Обсяг реалізованої промислової (сільсько- господарської) продукції (робіт, послуг) на одну особу |
- " - |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Частка бартеру в обсязі реалізованої промислової продукції |
% |
- |
- |
+ |
+ |
+ |
Частка інноваційно активних підприємств |
- " - |
- |
- |
+ |
+ |
- |
Валова сільськогосподарська продукція на 100 га сільськогосподарських угідь |
тис. грн. |
- |
- |
+ |
+ |
- |
Площа сільськогосподарських угідь на одне фермерське господарство |
га |
- |
+ |
+ |
+ |
- |
Доходи місцевих бюджетів на одну особу |
грн. |
- |
- |
- |
+ |
- |
Видатки місцевих бюджетів на одну особу |
- " - |
- |
+ |
- |
+ |
- |
Роздрібний товарооборот у середньому за місяць (включаючи громадське харчування) на одну особу |
- " - |
- |
- |
- |
+ |
- |
Обсяг реалізованих ринкових нефінансових послуг для населення з розрахунку на одну особу |
- " - |
- |
- |
- |
+ |
- |
Обсяг реалізованих ринкових нефінансових послуг усім категоріям споживачів з розрахунку на одну особу |
- " - |
- |
- |
- |
+ |
- |
Освоєно інвестицій в основний капіталана одну особу |
- " - |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Обсяг іноземних інвестицій в основний капітал |
- " - |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Частка збиткових підприємств (дестимулятор) |
% |
- |
- |
+ |
+ |
- |
Обсяг будівельних робіт, виконаних за контрактами підряду |
тис. грн. |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Приріст кредиторської заборгованості перед бюджетом за рік (дестимулятор) |
- " - |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Приріст дебіторської заборгованості за рік (дестимулятор) |
- " - |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Загальний обсяг експорту на одну особу |
дол. |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Загальний обсяг імпорту на одну особу |
- " - |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Стан виробничих потужностей |
% |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Стан ресурсної бази |
тис. натураль- них величин |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Реалізація інвестиційних проектів за рахунок коштів державного бюджету |
млн. грн. |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Реалізація інвестиційних проектів за кредитами, які надаються міжнародними фінансовими організаціями |
- " - |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Здійснення заходів щодо виконання Програми розвитку інвестиційної діяльності на 2002-2010 роки |
% |
+ |
+ |
+ |
+ |
- |
Здійснення заходів щодо виконання Програми "Інвестиційний імідж України" |
- " - |
+ |
+ |
+ |
+ |
- |
Приріст прямих іноземних інвестицій на одну особу за період |
дол. |
+ |
+ |
+ |
+ |
- |
Прямі іноземні інвестиції на одну особу за станом на кінець періоду |
- " - |
+ |
+ |
+ |
+ |
- |
Обсяг інвестицій з регіонів в економіку інших країн на одну особу |
- " - |
- |
- |
- |
+ |
- |
2. Розвиток інфраструктури |
Кількість фінансових установ |
од. |
- |
+ |
- |
+ |
- |
Кількість ринків з продажу споживчих товарів |
- " - |
- |
+ |
- |
+ |
- |
Кількість готелів |
- " - |
- |
+ |
- |
+ |
- |
Щільність автошляхів (коефіцієнт Енгеля (1) |
- |
- |
- |
- |
+ |
- |
Щільність залізниць (коефіцієнт Енгеля) |
- |
- |
- |
- |
+ |
- |
Загальний обсяг пасажирських перевезень |
млн. чол. |
- |
+ |
+ |
+ |
- |
Загальний обсяг вантажних перевезень |
млн. тонн |
- |
+ |
+ |
+ |
+ |
Кількість вокзалів та аеропортів |
од. |
- |
+ |
- |
+ |
- |
Забезпеченість населення домашніми телефонними апаратами на 100 сімей |
шт. |
- |
+ |
+ |
+ |
- |
Загальний обсяг інноваційних витрат на технологічні новації |
тис. грн. |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Кількість отриманих патентів на винаходи від юридичних осіб |
шт. |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Кількість регіональних веб-сторінок |
стор. |
+ |
+ |
- |
+ |
- |
Кількість користувачів мережі Інтернет |
тис. чол. |
+ |
+ |
- |
+ |
- |
Покриття території регіону стільниковим зв'язком |
% |
- |
+ |
- |
+ |
- |
3. Фінансові показники |
Вклади населення в національній валюті на одну особу |
тис. грн. |
- |
- |
- |
+ |
- |
Вклади населення в іноземній валюті на одну особу |
дол. |
- |
- |
- |
+ |
- |
Кількість банків |
од. |
- |
+ |
- |
+ |
- |
Кількість проведених торгів на біржах регіону |
торг |
- |
+ |
- |
+ |
- |
Короткотермінові кредити, надані комерційними банками суб'єктам господарювання |
млн. грн. |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Довготермінові кредити, надані комерційними банками суб'єктам господарювання |
- " - |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Кількість зареєстрованих бірж регіону |
од. |
- |
+ |
- |
+ |
- |
Кількість зареєстрованих цінних паперів |
тис. шт. |
- |
+ |
- |
+ |
- |
Обсяг виконаних угод торговцями цінних паперів |
млн. грн. |
- |
+ |
- |
+ |
- |
Усього вперше розміщено акцій у звітному періоді |
- " - |
- |
+ |
- |
+ |
- |
Усього вперше розміщено векселів у звітному періоді |
- " - |
- |
+ |
- |
+ |
- |
Загальна балансова вартість фінансових вкладень інвестиційних/взаємних фондів |
- " - |
- |
+ |
- |
+ |
- |
Вартість чистих активів інвестиційних/взаємних фондів |
- " - |
- |
+ |
- |
+ |
- |
4. Людські ресурси |
Кількість легкових приватних автомобілів на 1 000 осіб |
шт. |
- |
+ |
- |
+ |
- |
Житлове будівництво забудовниками всіх форм власності |
тис. кв. м |
+ |
+ |
+ |
+ |
- |
Видатки місцевих бюджетів на освіту на одну особу |
грн. |
- |
+ |
- |
+ |
- |
Видатки місцевих бюджетів на охорону здоров'я на одну особу |
- " - |
- |
+ |
- |
+ |
- |
Смертність населення на 1 000 осіб (дестимулятор) |
од. |
- |
+ |
- |
+ |
- |
Установлені збитки та накладені штрафи за порушення природоохоронного законодавства (дестимулятор) |
тис. грн. |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Кількість зареєстрованих злочинів на 10 000 осіб (дестимулятор) |
од. |
- |
+ |
- |
+ |
- |
Наявний дохід на одну особу |
грн. |
- |
+ |
- |
+ |
- |
Заборгованість із заробітної плати в середньому на одного працівника (дестимулятор) |
- " - |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Рівень економічної активності населення (вік 15-70 років) |
тис. чол. |
- |
+ |
- |
+ |
- |
Середньомісячна заробітна плата з розрахунку на одного штатного працівника |
грн. |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Рівень безробіття за методологією міжнародної організації праці (дестимулятор) |
% |
- |
+ |
+ |
+ |
+ |
Відношення рівня працевлаштування до кількості населення, яке перебувало на обліку в Державній службі зайнятості |
- " - |
- |
+ |
- |
+ |
- |
Випуск вищими навчальними закладами I-II рівнів акредитації |
тис. чол. |
- |
+ |
- |
+ |
- |
Випуск вищими навчальними закладами III-IV рівнів акредитації |
- " - |
- |
+ |
- |
+ |
- |
Наклад місцевих періодичних видань |
тис. прим. |
- |
+ |
- |
+ |
- |
5. Підприємництво |
Середньорічна кількість зайнятих працівників на малих підприємствах до кількості зайнятих працівників у цілому на підприємствах - суб'єктах підприємницької діяльності |
% |
- |
+ |
+ |
+ |
- |
Обсяг реалізованої продукції (робіт, послуг) малим підприємництвом до загального обсягу реалізованої продукції (робіт, послуг) у регіоні в цілому |
- " - |
- |
+ |
- |
+ |
- |
Надходження єдиного податку від суб'єктів малого підприємництва до бюджетів (місцевих) |
млн. грн. |
- |
+ |
+ |
+ |
- |
Надходження фіксованого сільськогосподарського податку до бюджетів (місцевих) |
- " - |
- |
+ |
+ |
+ |
- |
Кількість бізнес-центрів та бізнес-інкубаторів |
од. |
- |
+ |
- |
+ |
- |
Кількість фондів підтримки підприємництва |
- " - |
- |
+ |
- |
+ |
- |
................Перейти до повного тексту