1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 258 від 27.04.2001


Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
17 травня 2001 р.
за N 422/5613
Про затвердження Інструкції з організації відбудовних робіт при ліквідації наслідків транспортних подій на залізницях України
На виконання Програми підвищення безпеки руху на залізницях у 1997-2001 роках, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 1997 року N 367, та відповідно до ст. 5 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 квітня 1998 року N 457, з метою підвищення безпеки руху, якісної та оперативної підготовки й проведення відбудовних робіт з відновлення перерви в русі поїздів унаслідок транспортних подій, інших надзвичайних ситуацій на залізницях
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Інструкцію з організації відбудовних робіт при ліквідації наслідків транспортних подій на залізницях України (далі - Інструкція), що додається.
2. Державній адміністрації залізничного транспорту України (Кірпа Г.М.):
2.1. Забезпечити подання зазначеної Інструкції на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
2.2. Після державної реєстрації взяти Інструкцію до керівництва й організувати її вивчення з працівниками залізничного транспорту.
2.3. Довести цю Інструкцію до відома Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, інших центральних органів виконавчої влади, підприємств та організацій, діяльність яких пов'язана з ліквідацією наслідків аварійних ситуацій, інших зацікавлених органів.
3. З уведенням у дію даної Інструкції вважати такою, що не застосовується на території України, "Инструкцию по организации восстановительных работ при ликвидации последствий крушений, аварий и сходов подвижного состава на железных дорогах СССР" N ЦРБ-4635, затверджену Міністром шляхів сполучення СРСР Конаревим М.С. 6 жовтня 1988 року.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Момота О.І.
Міністр Л.М.Костюченко
Затверджено
Наказ Міністерства
транспорту України
27.04.2001 N 258
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
17 травня 2001 р.
за N 422/5613
Інструкція
з організації відбудовних робіт при ліквідації наслідків транспортних подій на залізницях України
1. Загальні положення
1.1. Ця Інструкція є обов'язковою для всіх об'єднань, підприємств і структурних підрозділів Державної адміністрації залізничного транспорту України (далі - Укрзалізниця), що беруть участь у ліквідації наслідків транспортних подій на залізницях України.
1.2. Дія цієї Інструкції поширюється на всі транспортні події, що сталися на залізницях України. Якщо подія сталася на залізничному транспорті іноземних держав, то допомога в ліквідації її наслідків надається аварійно-відновними формуваннями Укрзалізниці відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21 серпня 1997 року N 912 "Про Порядок перетинання державного кордону України аварійно-рятувальними та аварійно-відновними формуваннями для локалізації та ліквідації надзвичайних ситуацій, зумовлених стихійним лихом, аваріями і катастрофами".
1.3. Терміни, що вживаються у цій Інструкції, мають таке значення:
транспортні події - залізничні події та інциденти, що виникли під час руху рухомого складу залізничного транспорту та призвели до загибелі або травмування людей, пошкодження технічних засобів, вантажу, об'єктів залізничного транспорту, дезорганізації руху поїздів. Транспортні події, що загрожують безпеці руху поїздів, залежно від наслідків поділяються на залізничні події з тяжкими наслідками, залізничні події, серйозні інциденти та інциденти;
схід з рейок рухомого складу залізничного транспорту - подія, що призвела до втрати взаємодії хоча б одного колеса рухомого складу залізничного транспорту з рейкою в результаті зміщення колеса від свого нормального положення щодо головки рейки;
зіткнення поїзда або рухомого складу залізничного транспорту - зустрічне, попутне чи бокове зіткнення поїзда або рухомого складу залізничного транспорту при порушенні умов нормальної експлуатації з іншим, що рухається, зупиненим або залишеним на залізничній колії поїздом, рухомим складом залізничного транспорту чи механічним самохідним засобом незалежно від ступеня отриманих при цьому пошкоджень рухомого складу;
потерпілий у транспортній події - особа, що загинула або травмована під час транспортної події.
1.4. Дана Інструкція, розроблена відповідно до Правил технічної експлуатації залізниць України, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 20 грудня 1996 року N 411 та зареєстрованих Міністерством юстиції України 25 лютого 1997 року за N 50/1854, Інструкції із сигналізації на залізницях України, затвердженої наказом Міністерства транспорту України від 8 липня 1995 року N 259, Інструкції з руху поїздів і маневрової роботи, затвердженої наказом Міністерства транспорту України від 8 липня 1995 року N 260, Правил безпеки та порядку ліквідації наслідків аварійних ситуацій з небезпечними вантажами при перевезенні їх залізничним транспортом, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 16 жовтня 2000 року N 567 та зареєстрованих Міністерством юстиції України 23 листопада 2000 року за N 857/5078, визначає дії керівного складу апарату управлінь, дирекцій залізничних перевезень, керівників структурних підрозділів, працівників відбудовних поїздів та аварійно-польових команд (далі - АПК), локомотивних бригад у разі сходу рухомого складу.
1.5. Відповідальність за постійну готовність, а також за утримання технічних засобів відбудовних поїздів у справному стані покладається на керівників дирекцій залізничних перевезень, у складі яких перебуває відбудовний поїзд.
1.6. На основі цієї Інструкції залізниці, дирекції залізничних перевезень розробляють і затверджують інструкції, інші нормативні документи з урахуванням особливостей організаційної роботи з відновлення руху залежно від місцевих умов і технічної оснащеності відбудовних поїздів, їх взаємодію з формуваннями Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи (далі - МНС), іншими підрозділами, які беруть участь у відбудовних роботах.
2. Повідомлення про транспортні події на залізницях
2.1. Схема сповіщення про транспортні події на залізницях України наведена в додатку.
2.2. У разі виникнення транспортної події, що призвела до сходу та/або зіткнення рухомого складу на перегоні або самовільного падіння тиску в гальмовій магістралі локомотивна бригада зобов'язана:
2.2.1. Загальмувати поїзд і після його зупинки терміново сповістити про це радіозв'язком машиністам парних і непарних поїздів, що прямують перегоном, черговим по станціях, що обмежують перегін, поїзному диспетчеру й одержати від них відповідь. Отримати відповіді машиністів тих поїздів, що прямують слідом, та першого зустрічного поїзда, що рухається сусідньою колією. Одночасно помічник машиніста огороджує місце сходу рухомого складу так, як передбачено Інструкцією із сигналізації на залізницях України.
Усі машиністи поїздів, що перебувають у зоні дії рідіозв'язку на даному перегоні, почувши повідомлення про транспортну подію, що починається словами: "Увага! Увага! Слухайте всі!", уважно його вислуховують і вживають заходів до негайної зупинки поїзда біля місця перешкоди чи прохідного світлофора. Чергові по станціях, що обмежують перегін, і машиністи поїздів повинні відповісти машиністу, який передав повідомлення, і терміново доповісти про те, що трапилося, поїзному диспетчеру.
Поїзний диспетчер негайно викликає машиніста поїзда, що прямує слідом, і поїзда, що рухається сусідньою колією, і додатково сповіщає про необхідність зупинки поїзда через схід рухомого складу й закриття перегону для руху поїздів.
2.2.2. Якщо після повідомлення по радіозв'язку на сусідній колії з'явиться зустрічний поїзд, то слід викликати його машиніста по радіозв'язку повторно й сповістити про небезпеку, одночасно подати сигнали короткочасним мигтінням прожектора до одержання аналогічного сигналу у відповідь.
Машиніст зустрічного поїзда, сприйнявши сигнали прожектора, що подаються поїздом, або інформацію по радіозв'язку, застосовує екстрене гальмування, подає у відповідь сигнал прожектором, подальші свої дії погоджує з машиністом поїзда, що зупинився.
2.2.3. Якщо є потерпілі, то слід надати невідкладну медичну допомогу.
2.2.4. Розкрити пакет із перевізними документами й упевнитися в наявності в складі поїзда вагонів із небезпечними вантажами і таких, що супроводжуються провідниками, при їх наявності повідомити про це черговому по станції і поїзному диспетчеру. У цьому випадку працівники, що беруть участь у відбудовних роботах, повинні діяти відповідно до Правил безпеки та порядку ліквідації наслідків аварійних ситуацій з небезпечними вантажами при перевезенні їх залізничним транспортом.
2.2.5. За відсутності небезпечних вантажів і виникненні пожежі вжити заходів до виклику пожежних підрозділів, розосередження рухомого складу та гасіння пожежі наявними засобами.
2.2.6. Визначити характер сходу, умови місцевості, профіль колії, закріпити вагони, що залишилися на рейках, від виходу ручними гальмами і гальмовими башмаками.
2.2.7. Визначити характер пошкодження колії, контактної мережі, інших споруд та пристроїв, кількість і тип рухомого складу, що зійшов і пошкодився, його розташування, вид вантажу, що розвалився, і наявність габариту на сусідній колії.
2.2.8. Про характер події і вжиті заходи повторно й докладно доповісти по радіозв'язку, телефону або через інші можливі засоби поїзному диспетчеру або черговим по станціях, що обмежують перегін, і одержати вказівки щодо подальших дій.
2.3. Черговий по станції, одержавши повідомлення про випадок сходу рухомого складу на перегоні або станції, повинен, при потребі, затримати готові до відправлення поїзди, уточнити дані про наслідки, зробити запис у журналі руху поїздів, негайно доповісти про це поїзному диспетчеру, ужити заходів до виклику найближчої АПК, начальника станції, майстра з поточного утримання колії, електромеханіків сигналізації, централізації, блокування (далі - СЦБ) і зв'язку, а якщо є потерпілі, - швидкої медичної допомоги.
2.4. Начальник найближчої станції, що обмежує перегін, або його заступник, одержавши повідомлення про схід, зобов'язаний:
2.4.1. Негайно прибути на місце сходу рухомого складу, уточнити дані про наявність потерпілих, небезпечних вантажів у рухомому складі, що зійшов і пошкодився, визначити за перевізними документами найменування небезпечних вантажів і негайно доповісти про це поїзному диспетчеру.
2.4.2. Якщо в рухомому складі, що зійшов, є небезпечні вантажі, то негайно повідомити місцеві органи влади, регіональні органи МНС для залучення спеціалізованих формувань, призначених для ліквідації наслідків транспортних подій із небезпечними вантажами відповідно до Правил безпеки та порядку ліквідації наслідків аварійних ситуацій з небезпечними вантажами при перевезенні їх залізничним транспортом і спільно з ними організувати евакуацію людей, що проживають і перебувають у зоні події. У необхідних випадках для ліквідації події можуть залучатися відповідні спеціалісти або аварійно-рятувальні формування розташованих поблизу підприємств. Евакуація людей, огородження небезпечного або зараженого місця встановлюються начальником дирекції залізничних перевезень.
2.4.3. За відсутності в составі поїзда, що зійшов або пошкодився, вагонів із небезпечними вантажами:
негайно вжити заходів щодо відправлення до місця сходу рухомого складу АПК зі станції її дислокації й техніки найближчих територіальних організацій, яку можна використати при відбудовних роботах, особисто здійснювати керівництво роботою АПК до прибуття відбудовного поїзда або до закінчення робіт, якщо відбудовний поїзд не викликався. У разі пожежі - викликати підрозділи пожежної охорони, а за наявності потерпілих - працівників місцевих медичних установ;
за вказівкою поїзного диспетчера організувати прибирання головної та хвостової частин поїзда й особисто зберігати перевізні документи на рухомий склад, що зійшов і пошкодився;
не пізніше 50 хвилин після повідомлення про подію разом із причетними фахівцями відповідних служб залізниці визначити обсяги руйнування колії, контактної мережі, інших споруд та пристроїв, рухомого складу і доповісти з місця події начальнику дирекції залізничних перевезень або його заступнику, а також поїзному диспетчеру.
2.5. Поїзний диспетчер, одержавши повідомлення про те, що трапилося, від машиніста, чергового по станції або іншої посадової особи, зобов'язаний:
2.5.1. Негайно доповісти про подію черговому по дирекції залізничних перевезень, старшому диспетчеру оперативно-розпорядчого відділу служби перевезень залізниці, а на електрифікованій ділянці й енергодиспетчеру дистанції енергопостачання, сповістити чергових по станціях, що обмежують перегін, і машиністів поїздів, що перебувають на перегоні, припинити відправлення поїздів на закритий перегін.
2.5.2. Вимагати й одержувати від чергового по станції відомості про характер сходу, наявність небезпечних вантажів у поїзді, їх найменування й клас, доповідати про це черговому по дирекції залізничних перевезень, старшому диспетчеру оперативно-розпорядчого відділу служби перевезень залізниці.
2.5.3. При неодержанні відомостей про склад поїзда протягом 20 хвилин, а також у разі втрати перевізних документів дати вказівку працівникам однієї із станцій, що обмежують дільницю, де трапився випадок сходу, на визначення наявності й місця розташування у поїзді вагонів із небезпечними вантажами за телеграмою - натурним листом на цей поїзд відповідно з переліком і видами вантажів у натурному листі. Одержані відомості про наявність і розташування таких вагонів у поїзді сповістити черговим по станціях, що обмежують перегін, черговому по дирекції залізничних перевезень, старшому диспетчеру оперативно-розпорядчого відділу служби перевезень залізниці.
2.6. Майстер із поточного утримання колії (бригадир колії), електромеханік СЦБ і електромеханік зв'язку, одержавши повідомлення про схід рухомого складу, закриття руху або іншу надзвичайну ситуацію, зобов'язані негайно прибути на станцію, доповісти поїзному диспетчеру та диспетчеру дистанції про явку, з'ясувати обставини, що склалися, план дій і негайно відправитися на місце події.
Електромеханік зв'язку, прибувши на місце події, організовує за допомогою наявних засобів зв'язок із черговими по станціях або поїзним диспетчером.
Майстер із поточного утримання колії (бригадир колії), прибувши на місце події, уточнює обсяги руйнування колії, земляного полотна, штучних споруд і негайно доповідає через поїзного диспетчера керівникам дистанції колії.
2.7. Черговий по дирекції залізничних перевезень, старший диспетчер оперативно-розпорядчого відділу служби перевезень залізниці, одержавши повідомлення про випадок сходу рухомого складу:
2.7.1. Негайно дає наказ поїзному диспетчеру, старшій по зміні телефоністці телефонної станції за місцем дислокації відбудовних поїздів і старшій телефоністці телефонної станції дирекції залізничних перевезень про відправлення відбудовних (а при необхідності - і пожежних) поїздів, додаткової робочої сили, аварійно-відбудовних дрезин району контактної мережі (на електрифікованих ділянках) і про оповіщення причетних працівників, інформує начальників відбудовних поїздів про характер сходу рухомого складу.
2.7.2. Доповідає про те, що трапилося, начальнику дирекції залізничних перевезень, головному ревізору з безпеки руху поїздів і автотранспорту дільниці залізниці, старшому диспетчеру оперативно-розпорядчого відділу служби перевезень залізниці, а в разі пошкодження вагонів із небезпечними вантажами, загибелі і травмування людей, пошкодження локомотивів та вагонів, значного пошкодження й завалу колії з можливою перервою у русі поїздів на ділянці протягом однієї години й більше - сповіщає відповідні органи прокуратури, Служби безпеки України, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, управління з надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення області, лінійну санітарно-епідеміологічну станцію, начальника спеціального сектора дирекції залізничних перевезень або спеціальної служби залізниці, чергового помічника військового коменданта залізничної ділянки і станції. Якщо схід або пошкодження вагонів відбулися з небезпечними вантажами, то доповідає про їх найменування і клас.
Черговий по дирекції залізничних перевезень, старший диспетчер оперативно-розпорядчого відділу служби перевезень залізниці, а також поїзні диспетчери несуть персональну відповідальність за своєчасне виведення з перегону головної та хвостової частин поїзда, у якому стався схід рухомого складу, а також за просування відбудовних формувань, що беруть участь у відбудовних роботах, до місця події.
2.8. Виклик відбудовних поїздів та аварійно-польових команд дозволяється:
2.8.1. У межах дирекції залізничних перевезень - черговому по дирекції залізничних перевезень. Під час перерви руху відбудовні поїзди до місця події повинні відправлятися з двох боків.
2.8.2. У межах залізниці - старшому диспетчеру оперативно-розпорядчого відділу служби перевезень залізниці з наступною доповіддю головному ревізору з безпеки руху поїздів і автотранспорту залізниці та його заступнику з відбудовних засобів.
2.8.3. У межах кількох залізниць - головному диспетчеру оперативно-розпорядчого відділу Головного управління перевезень Укрзалізниці з наступною доповіддю головному ревізору з безпеки руху поїздів і автотранспорту Укрзалізниці.
2.9. Начальник дирекції залізничних перевезень або його перший заступник, одержавши доповідь чергового по дирекції залізничних перевезень або повідомлення старшого диспетчера оперативно-розпорядчого відділу служби перевезень залізниці про схід і пошкодження рухомого складу, організовує виклик спеціалістів, замовляє необхідну кількість спецодягу та засобів індивідуального захисту.
Відповідальність за своєчасне забезпечення засобами індивідуального захисту всіх учасників відбудовних робіт несе начальник штабу цивільної оборони дирекції залізничних перевезень.
Порядок виклику, доставки спеціалістів, спецодягу та захисних засобів установлюється інструкцією, затвердженою начальником дирекції залізничних перевезень.
2.10. Старший зміни телефонної станції, одержавши наказ від чергового по дирекції залізничних перевезень, старшого диспетчера оперативно-розпорядчого відділу служби перевезень залізниці про відправлення відбудовних поїздів, сповіщає про подію у порядку, установленому начальником дирекції залізничних перевезень, працівників відбудовних поїздів, начальників відділів дирекції залізничних перевезень, начальників локомотивного й вагонного депо, дистанції колії, дистанції сигналізації та зв'язку, механізованої дистанції вантажно-розвантажувальних робіт, дистанції електропостачання, а там, де їх немає, - начальників районів електропостачання, начальника або диспетчера центрального пункту пожежного зв'язку загону воєнізованої охорони, головного лікаря лікарні або його заступника, військового коменданта залізничної дільниці, чергового лінійного відділу міліції.
2.11. Начальник або диспетчер центрального пункту пожежного зв'язку загону воєнізованої охорони залізниці, одержавши реєстрований наказ від чергового по дирекції залізничних перевезень, старшого диспетчера оперативно-розпорядчого відділу служби перевезень залізниці, висилає наряд стрільців для охорони вантажу.
2.12. Старший диспетчер оперативно-розпорядчого відділу служби перевезень залізниці: доповідає про подію начальнику залізниці та інформує про неї радника начальника залізниці з режиму, головного ревізора з безпеки руху поїздів і автотранспорту залізниці, заступника головного ревізора з безпеки руху поїздів і автотранспорту залізниці, який відає відбудовними засобами, заступників начальника залізниці, начальника оперативно-розпорядчого відділу служби перевезень залізниці, а в разі залізничної події з тяжкими наслідками чи залізничної події, крім того,- і чергових відповідних органів прокуратури, Служби безпеки України, чергового по управлінню транспортної міліції, чергового по управлінню військових сполучень на залізниці, оперативного чергового по управлінню (відділу) з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення (при сході й зіткненні вагонів з небезпечними вантажами); віддає наказ черговому інженеру із забезпечення зв'язку служби сигналізації та зв'язку на оповіщення командного складу; здійснює контроль та несе персональну відповідальність за забезпечення просування до місця події відбудовних та пожежних поїздів, що викликані з інших дирекцій залізничних перевезень чи залізниць.
2.13. Черговий інженер із забезпечення зв'язку, одержавши наказ від старшого диспетчера оперативно-розпорядчого відділу служби перевезень залізниці, негайно оповіщає про подію начальників служб перевезень, комерційної роботи, пасажирської, сигналізації та зв'язку, електропостачання, локомотивного, вагонного господарства, колії, спеціальної, лікарської, робітничого постачання, матеріально-технічного забезпечення, воєнізованої пожежної охорони (за відсутності - їхніх заступників).
2.14. Керівники структурних підрозділів залізниці або їхні заступники, одержавши наказ про відправлення відбудовного поїзда і додаткової робочої сили, особисто виїжджають на місце події з додатковою робочою силою в кількості, затвердженій начальником дирекції залізничних перевезень. Начальник структурного підрозділу несе персональну відповідальність за своєчасний виїзд робітників до місця робіт.
2.15. Черговий відбудовного поїзда, одержавши і зареєструвавши в журналі наказ чергового по дирекції залізничних перевезень, старшого диспетчера оперативно-розпорядчого відділу служби перевезень залізниці про відправлення відбудовного поїзда:
2.15.1. Негайно доповідає про подію начальнику відбудовного поїзда, викликає працівників відбудовного поїзда, що не мають квартирних телефонів, у порядку, установленому начальником дирекції залізничних перевезень, уточнює у чергового по депо, з якого боку буде подано локомотив до відбудовного поїзда.
2.15.2. Готує до відправлення відбудовний поїзд, узгодивши його відправлення з місця стоянки з начальником поїзда.
2.16. Начальник дистанції сигналізації та зв'язку забезпечує виїзд бригади електромеханіків, які, прибувши на місце робіт, негайно організовують за допомогою технічних засобів надійний зв'язок з дирекцією залізничних перевезень, управлінням залізниці, а також розгортають пункт оперативно-технологічного радіозв'язку.
2.17. Головний лікар залізничної лікарні за місцем дислокації відбудовного поїзда забезпечує відправлення медпрацівників установленим порядком.
3. Відправлення і просування відбудовних, пожежних поїздів і відбудовних автолетючок
3.1. Черговий по станції, локомотивний диспетчер дирекції залізничних перевезень, оперативно-розпорядчого відділу служби перевезень залізниці й черговий по локомотивному депо, одержавши наказ про відправлення відбудовного поїзда, зобов'язані забезпечити видачу локомотива не пізніше як через 15 хвилин. При відправленні одночасно й пожежного поїзда під нього видається окремий локомотив. За відсутності локомотива на контрольному пості під відбудовний і пожежний поїзди видаються локомотиви з-під будь-якого поїзда, що перебуває на станції.
3.2. Відправлення відбудовного поїзда зі станції дислокації повинно бути забезпечене не пізніше 50 хвилин після одержання наказу в робочий час і через 60 хвилин в інший час доби. До цього часу керівники відбудовного поїзда забезпечують готовність поїзда до відправлення, а состав поїзда оглядається працівниками пункту технічного обслуговування вагонів.
Черговий по станції одночасно із затребуванням локомотива готує й бригаду складачів поїздів.
При виклику пожежного поїзда, дислокованого в пункті стоянки відбудовного поїзда, він відправляється самостійно.
Начальник відбудовного поїзда або його заступник перед відправленням повідомляє чергового по станції про ступінь негабаритності відбудовного поїзда і максимальну швидкість його слідування.
3.3. На електрифікованих ділянках з пунктів постійної стоянки відбудовний поїзд, як правило, відправляється тепловозом. При відправленні відбудовного поїзда електровозом черговий по дирекції залізничних перевезень, старший диспетчер оперативно-розпорядчого відділу служби перевезень залізниці зобов'язані підготувати до прибуття відбудовного поїзда на кінцеву станцію, перед місцем пригоди, тепловоз і замінити ним електровоз.
3.4. Відбудовний поїзд на закритий перегін відправляється начальником станції або його заступником за схемою, заявленою начальником відбудовного поїзда (краном уперед, локомотивом уперед, вагоном уперед і т. ін.), і в супроводі начальника станції чи вільного від зміни чергового по станції. При цьому начальник станції робить запис у журналі руху поїздів про наявність чи відсутність у складі поїзда, що зупинився на перегоні, небезпечних вантажів. Якщо в поїзді, що зупинився, є пошкоджені вагони з небезпечними вантажами, то відбудовний поїзд відправляється на закритий перегін із врученням начальнику поїзда наказу поїзного диспетчера із зазначенням заходів безпеки, наданих відповідними спеціалістами після проведеного огляду місця події, та видачею письмового дозволу на виконання відбудовних робіт.

................
Перейти до повного тексту