- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
ТЕХНІЧНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ТА СПОЖИВЧОЇ ПОЛІТИКИ
Н А К А З
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
13 квітня 2005 р.
за N 392/10672
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства
економічного розвитку і торгівлі
N 1192 від 23.09.2015 )
Про затвердження Правил уповноваження та атестації у державній метрологічній системі
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства
економічного розвитку і торгівлі
N 1059 від 03.09.2014 )
1. Затвердити Правила уповноваження та атестації у державній метрологічній системі, що додаються.
2. Управлінню метрології забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України згідно з чинним законодавством.
3. Керівникам метрологічних центрів та територіальних органів Держспоживстандарту України забезпечити дотримання вимог Правил.
4. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Держстандарту України від 4 грудня 2000 року
N 687 "Про затвердження Правил акредитації на право проведення метрологічних робіт (ПМУ 18-2000)", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 12 березня 2001 року за N 211/5402.
5. Відповідальність за виконання цього наказу покласти на начальника управління метрології Домницького Р.А.
6. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Голови Задирайка В.Г.
Голова ПОГОДЖЕНО: Голова Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва | Л.Школьник А.Дашкевич |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Держспоживстандарту
України
29.03.2005 N 71
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
13 квітня 2005 р.
за N 392/10672
ПРАВИЛА
уповноваження та атестації у державній метрологічній системі
( У тексті Правил слова "Держспоживстандарт України" у всіх відмінках замінено абревіатурою "ЦОВМ" згідно з Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі
N 1059 від 03.09.2014 )
1. Загальні положення
1.1. Правила реалізують положення статей
21 -
25,
28,
37 і
38 Закону України
"Про метрологію та метрологічну діяльність" (далі - Закон) і встановлюють вимоги щодо організації та порядку здійснення уповноваження і атестації у державній метрологічній системі на проведення метрологічних робіт (далі - уповноваження/атестація/) та оформлення їх результатів.
1.2. Уповноваження (атестація) проводиться з метою визначення і офіційного підтвердження готовності заявників до проведення метрологічних робіт, передбачених
Законом.
1.3. Проведення уповноваження (атестації) спрямоване на підвищення рівня проведення метрологічних робіт з метою захисту громадян і національної економіки від наслідків недостовірних результатів вимірювань.
1.4. Вимоги цих Правил поширюються на:
спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері метрології (далі - ЦОВМ);
( Абзац другий пункту 1.4 розділу 1 в редакції Наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі
N 1059 від 03.09.2014 )
національний науковий метрологічний центр та державні наукові метрологічні центри, що належать до сфери управління ЦОВМ (далі - метрологічні центри), і територіальні органи ЦОВМ (далі - територіальні органи);
метрологічні служби центральних органів виконавчої влади;
головні та базові організації метрологічних служб центральних органів виконавчої влади (далі - головні та базові організації);
підприємства, установи та організації незалежно від форм власності та виду діяльності, що діють на території України (далі - підприємства та організації) та їх метрологічні служби;
повірочні, калібрувальні та вимірювальні лабораторії підприємств та організацій (далі - повірочні, калібрувальні та вимірювальні лабораторії).
1.5. Згідно з цими Правилами здійснюються:
а) уповноваження на проведення таких метрологічних робіт:
державні приймальні та контрольні випробування засобів вимірювальної техніки;
повірка засобів вимірювальної техніки;
атестація методик виконання вимірювань, що використовуються у сфері та/або поза сферою поширення державного метрологічного нагляду;
б) атестація на проведення таких метрологічних робіт:
калібрування засобів вимірювальної техніки для інших підприємств, організацій та для фізичних осіб та/або для власних потреб цих підприємств та організацій;
вимірювання у сфері та/або поза сферою поширення державного метрологічного нагляду.
1.6. Положення цих Правил, які стосуються робіт з:
уповноваження на проведення атестації методик виконання вимірювань, що використовуються поза сферою поширення державного метрологічного нагляду;
атестації на проведення калібрування засобів вимірювальної техніки для власних потреб підприємств та організацій;
атестації на проведення вимірювань поза сферою поширення державного метрологічного нагляду, є рекомендаційними і можуть використовуватися як безпосередньо під час проведення зазначених робіт з уповноваження (атестації), так і для розроблення відповідних нормативних документів з метрології.
1.7. Ці Правила не поширюються на роботи з уповноваження (атестації) повірочних (калібрувальних) лабораторій іноземних виробників на проведення повірки (калібрування) засобів вимірювальної техніки, призначених для ввезення на територію України партіями. Зазначені роботи здійснюються згідно з окремими правилами, які встановлюються ЦОВМ.
2. Терміни та їх визначення
У цих Правилах використовуються терміни та їх визначення відповідно до
Закону, а також такі:
уповноваження - документальне засвідчення органом з уповноваження компетентності і права заявника проводити державні приймальні та контрольні випробування і повірку засобів вимірювальної техніки та/або атестацію методик виконання вимірювань;
атестація - документальне засвідчення органом з атестації компетентності і права заявника проводити калібрування засобів вимірювальної техніки та/або вимірювання;
орган з уповноваження (атестації) - орган, якому згідно із
Законом надано право проведення уповноваження чи атестації у державній метрологічній системі;
заявник - метрологічний центр, територіальний орган, головна та базова організація, підприємство та організація, а також повірочна, калібрувальна чи вимірювальна лабораторія підприємства або організації (далі - повірочна, калібрувальна чи вимірювальна лабораторія), що подав(ла) заявку на проведення уповноваження (атестації);
уповноважена (атестована) організація - метрологічний центр, територіальний орган, головна та базова організація, підприємство та організація, повірочна, калібрувальна чи вимірювальна лабораторія, що має право на проведення відповідної метрологічної роботи;
критерії уповноваження (атестації) - сукупність вимог, яким має відповідати заявник для того, щоб бути уповноваженим (атестованим);
свідоцтво про уповноваження (атестацію) - документ, який засвідчує, що уповноважена (атестована) організація (чи її окремий підрозділ) відповідає критеріям уповноваження (атестації) і є правочинною виконувати конкретний вид метрологічних робіт.
3. Органи з уповноваження (атестації) та їх функції
3.1. Заявники, види метрологічних робіт, на проведення яких здійснюється уповноваження, та органи з уповноваження зазначені в табл. 1.
Таблиця 1
N з/п |
Заявники |
Види метрологічних робіт, на проведення яких здійснюється уповноваження |
Органи з уповноваження |
1 |
Метрологічні центри |
Державні приймальні випробування засобів вимірювальної техніки; повірка засобів вимірювальної техніки; атестація методик виконання вимірювань, що використовуються у сфері та/або поза сферою поширення державного метрологічного нагляду |
ЦОВМ |
2 |
Територіальні органи |
Державні приймальні і контрольні випробування засобів вимірювальної техніки; повірка засобів вимірювальної техніки; атестація методик виконання вимірювань, що використовуються у сфері та/або поза сферою поширення державного метрологічного нагляду |
ЦОВМ |
3 |
Головні та базові організації |
Державні приймальні випробування засобів вимірювальної техніки, на які не поширюється державний метрологічний нагляд |
ЦОВМ |
4 |
Повірочні лабораторії |
Повірка засобів вимірювальної техніки під час експлуатації та випуску з виробництва і ремонту |
ЦОВМ |
5 |
Підприємства та організації |
Атестація методик виконання вимірювань, що використовуються у сфері та/або поза сферою поширення державного метрологічного нагляду |
Метрологічні центри |
3.1.1. Метрологічними центрами за рішенням ЦОВМ здійснюється уповноваження підприємств та організацій на проведення атестації методик виконання вимірювань, що використовуються у сфері та/або поза сферою поширення державного метрологічного нагляду.
Уповноваження на проведення атестації методик виконання вимірювань, що використовуються поза сферою поширення державного метрологічного нагляду (за пунктом 5 табл. 1), може здійснюватися як метрологічними центрами, так і метрологічними службами центральних органів виконавчої влади, головними та базовими організаціями.
3.1.2. Необхідність уповноваження метрологічних центрів, територіальних органів, підприємств та організацій на проведення атестації методик виконання вимірювань, що використовуються поза сферою поширення державного метрологічного нагляду, визначається відповідними метрологічними центрами, територіальними органами, підприємствами та організаціями.
3.2. Заявники, види метрологічних робіт, на проведення яких здійснюється атестація, та органи з атестації зазначені в табл. 2.
Таблиця 2
N з/п |
Заявники |
Види метрологічних робіт, на проведення яких здійснюється атестація |
Органи з атестації |
1 |
Метрологічні центри та територіальні органи |
Калібрування засобів вимірювальної техніки для інших підприємств, організацій та для фізичних осіб; вимірювання у сфері та/або поза сферою поширення державного метрологічного нагляду |
ЦОВМ |
2 |
Калібрувальні лабораторії |
Калібрування засобів вимірювальної техніки для інших підприємств, організацій та для фізичних осіб |
метрологічні центри |
3 |
Калібрувальні лабораторії |
Калібрування засобів вимірювальної техніки для власних потреб підприємств та організацій |
Головні та базові організації, метрологічні центри |
4 |
Калібрувальні лабораторії головних та базових організацій |
Калібрування засобів вимірювальної техніки для власних потреб підприємств та організацій |
Метрологічні служби центральних органів виконавчої влади |
5 |
Вимірювальні лабораторії |
Вимірювання у сфері та/або поза сферою поширення державного метрологічного нагляду |
Головні та базові організації, територіальні органи |
6 |
Вимірювальні лабораторії головних та базових організацій |
Вимірювання у сфері та/або поза сферою поширення державного метрологічного нагляду |
Метрологічні служби центральних органів виконавчої влади |
( Пункт 3.2 розділу 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі
N 1059 від 03.09.2014 )
3.2.1. Необхідність проведення атестації метрологічних центрів і територіальних органів (за пунктом 1 табл. 2) та вимірювальних лабораторій (за пунктами 5 і 6 табл. 2) на проведення вимірювань поза сферою поширення державного метрологічного нагляду визначається відповідними метрологічними центрами, територіальними органами, підприємствами й організаціями.
3.2.2. Необхідність атестації калібрувальних лабораторій підприємств та організацій (за пунктом 3 табл. 2) на проведення калібрування засобів вимірювальної техніки для власних потреб цих підприємств та організацій визначається відповідними підприємствами та організаціями.
3.2.3. Головними та базовими організаціями, атестованими відповідно до частини шостої статті
17 Закону, проводиться атестація калібрувальних і вимірювальних лабораторій (за пунктами 3 і 5 табл. 2) підприємств та організацій, що належать до сфери управління відповідних центральних органів виконавчої влади або не належать до цієї сфери, але належать до сфери, у якій реалізація державної політики належить до повноважень цих органів (за винятком вимірювальних лабораторій, атестація яких згідно із законодавством здійснюється територіальними органами), - на проведення відповідно калібрування засобів вимірювальної техніки для власних потреб цих підприємств та організацій і вимірювань у сфері та/або поза сферою поширення державного метрологічного нагляду.
3.2.4. Метрологічними центрами за рішенням ЦОВМ здійснюється атестація калібрувальних лабораторій (за пунктом 3 табл. 2) підприємств та організацій, що не належать до сфери управління центральних органів виконавчої влади або належать до сфери управління цих органів (якщо ці органи не мають метрологічної служби з головними та/або базовими організаціями), - на проведення калібрування засобів вимірювальної техніки для власних потреб цих підприємств та організацій.
3.2.5. Територіальними органами здійснюється атестація вимірювальних лабораторій (за пунктом 5 табл. 2) підприємств та організацій, що не належать до сфери управління центральних органів виконавчої влади або належать до сфери управління цих органів (якщо це передбачено законодавством або якщо ці органи не мають метрологічної служби з головними та/або базовими організаціями).
3.2.6. Вибір органу з атестації калібрувальних і вимірювальних лабораторій (за пунктами 3 і 5 табл. 2) підприємств та організацій, що не належать до сфери управління відповідних центральних органів виконавчої влади, але належать до сфери, у якій реалізація державної політики належить до повноважень цих органів, здійснюється заявником.
3.3. Проведення єдиної в країні технічної політики у сфері уповноваження (атестації) належить до компетенції ЦОВМ.
ЦОВМ у сфері уповноваження (атестації) виконує такі функції:
організовує розроблення нормативно-правових актів, які визначають порядок здійснення уповноваження (атестації) і встановлюють загальні вимоги до методики їх проведення, і затверджує їх;
установлює вимоги до аудиторів з метрології (далі - аудитори) та порядку їх атестації;
здійснює уповноваження на проведення метрологічних робіт за пунктами 1 - 4 табл. 1 та атестацію на проведення метрологічних робіт за пунктом 1 табл. 2;
організовує і здійснює перевірку додержання умов проведення метрологічних робіт уповноваженими (атестованими) ним організаціями;
приймає рішення щодо здійснення атестації калібрувальних лабораторій метрологічними центрами.
( Абзац восьмий пункту 3.3 розділу 3 виключено на підставі Наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі
N 1059 від 03.09.2014 )
3.4. Національний науковий центр "Інститут метрології" ЦОВМ (далі - ННЦ "Інститут метрології") у сфері уповноваження (атестації) виконує такі функції:
здійснює науково-методичне забезпечення робіт з уповноваження на проведення атестації методик виконання вимірювань та атестації на проведення калібрування засобів вимірювальної техніки;
розробляє документи з уповноваження на проведення атестації методик виконання вимірювань та атестації на проведення калібрування засобів вимірювальної техніки;
здійснює уповноваження на проведення атестації методик виконання вимірювань за пунктом 5 табл. 1 відповідно до закріплених видів вимірювань;
здійснює атестацію на проведення калібрування засобів вимірювальної техніки за пунктами 2 і 3 табл. 2;
за дорученням ЦОВМ бере участь у роботі комісій з уповноваження (атестації) на проведення інших метрологічних робіт (далі - комісії);
здійснює перевірку додержання умов проведення метрологічних робіт уповноваженими та атестованими ним організаціями;
веде облік організацій, уповноважених на проведення атестації методик виконання вимірювань, що використовуються у сфері поширення державного метрологічного нагляду, та калібрувальних лабораторій, атестованих на проведення калібрування засобів вимірювальної техніки для інших підприємств, організацій та для фізичних осіб.
3.5. Метрологічні центри виконують такі функції:
за рішенням ЦОВМ здійснюють уповноваження на проведення атестації методик виконання вимірювань згідно з пунктом 5 таблиці 1 відповідно до закріплених видів вимірювань та подають національному науковому метрологічному центру відповідну інформацію;
здійснюють атестацію на проведення калібрування засобів вимірювальної техніки згідно з пунктом 3 таблиці 2;
за рішенням ЦОВМ беруть участь у проведенні перевірки додержання умов проведення метрологічних робіт уповноваженими ЦОВМ організаціями;
перевіряють додержання умов проведення метрологічних робіт атестованими ними організаціями;
здійснюють науково-методичне забезпечення робіт з уповноваження на проведення державних приймальних і контрольних випробувань та повірки засобів вимірювальної техніки;
здійснюють науково-методичне забезпечення робіт з уповноваження на проведення повірки (калібрування) вимірювальних і вимірювальних інформаційних систем.
( Пункт 3.5 розділу 3 в редакції Наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі
N 1059 від 03.09.2014 )
3.6. Територіальні органи у сфері уповноваження (атестації) виконують такі функції:
за дорученням ЦОВМ беруть участь у роботі комісій з уповноваження на проведення державних приймальних і контрольних випробувань і повірки засобів вимірювальної техніки;
беруть участь у роботі комісій з уповноваження на проведення атестації методик виконання вимірювань та атестації на проведення калібрування засобів вимірювальної техніки;
здійснюють атестацію вимірювальних лабораторій, що перебувають у закріпленому регіоні, за пунктом 5 табл. 2;
ведуть облік атестованих ними вимірювальних лабораторій та подають Державному підприємству "Харківський регіональний науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації" ЦОВМ (далі - ДП "Харківстандартметрологія") відповідну інформацію;
беруть участь у роботі комісій з атестації вимірювальних лабораторій, яку проводять метрологічні служби центральних органів виконавчої влади, головні та базові організації щодо заявників, які перебувають у закріпленому регіоні, та подають ДП "Харківстандартметрологія" відповідну інформацію;
здійснюють перевірку додержання умов проведення метрологічних робіт атестованими ними організаціями.
Територіальний орган - ДП "Харківстандартметрологія" виконує також такі функції:
здійснює організаційно-методичне забезпечення робіт з атестації на проведення вимірювань;
веде облік вимірювальних лабораторій, атестованих на проведення вимірювань у сфері поширення державного метрологічного нагляду.
3.7. Метрологічні служби центральних органів виконавчої влади у сфері атестації виконують такі функції:
здійснюють організацію, координацію та контроль діяльності головних і базових організацій з питань атестації на проведення вимірювань та калібрування засобів вимірювальної техніки;
здійснюють організацію розроблення документів з атестації на проведення вимірювань та калібрування засобів вимірювальної техніки для власних потреб підприємств та організацій і затверджують ці документи;
здійснюють атестацію заявників на проведення вимірювань за пунктом 6 табл. 2 та проведення калібрування засобів вимірювальної техніки за пунктом 4 табл. 2;
здійснюють перевірку додержання умов проведення метрологічних робіт атестованими ними організаціями.
3.8. Головні та базові організації у сфері атестації виконують такі функції:
розробляють документи з атестації на проведення вимірювань та калібрування засобів вимірювальної техніки для власних потреб підприємств та організацій;
здійснюють атестацію заявників на проведення вимірювань за пунктом 5 табл. 2 та проведення калібрування засобів вимірювальної техніки за пунктом 3 табл. 2;
ведуть облік атестованих ними організацій;
здійснюють перевірку додержання умов проведення метрологічних робіт атестованими ними організаціями.
4. Критерії уповноваження (атестації)
4.1. Заявники уповноважуються (атестуються) на незалежність і технічну компетентність.
4.2. Критерії уповноваження (атестації) на незалежність заявника.
4.2.1. Правовий статус, організаційна структура, підпорядкованість, фінансовий стан та система оплати праці працівників заявника повинні забезпечувати впевненість органу з уповноваження (атестації) у тому, що заявник може бути визнаний об'єктивним і незалежним від замовників конкретних метрологічних робіт, на проведення яких він уповноважується (атестується), а саме від:
розробників, виробників і користувачів засобів вимірювальної техніки;
розробників і користувачів методик виконання вимірювань;
підприємств та організацій, які використовують результати вимірювань, проведених заявником.
4.2.2. На незалежність може претендувати заявник, що є юридичною особою і власником приміщень, засобів вимірювальної техніки, обладнання тощо, які необхідні для здійснення конкретних метрологічних робіт відповідно до заявленої галузі уповноваження (атестації), або має довгостроковий договір на оренду зазначених приміщень, засобів вимірювальної техніки та обладнання.
На незалежність може претендувати також заявник, що не є юридичною особою, а входить до складу підприємства (організації). У цьому разі він повинен бути окремим структурним підрозділом підприємства (організації), а його діяльність не повинна бути пов'язана з виробництвом, ремонтом і застосуванням засобів вимірювальної техніки, державні випробування, повірку чи калібрування яких він здійснює, а також із використанням результатів вимірювань, які він здійснює, у т. ч. із застосуванням атестованих ним методик виконання вимірювань.
4.3. Критерії уповноваження (атестації) на технічну компетентність (загальні для всіх заявників)
4.3.1. Організаційна структура заявника, фактичний склад його працівників та їх кваліфікаційний рівень повинні забезпечувати виконання метрологічних робіт у заявленій галузі уповноваження (атестації) на належному рівні.
4.3.2. Працівники заявника повинні мати посадові інструкції, які встановлюють їхні завдання, права, обов'язки, відповідальність, а також кваліфікаційні вимоги (освіта, досвід роботи). Зазначені посадові інструкції повинні міститися на робочих місцях працівників заявника.
4.3.3. Фахівці заявника (державні повірники і повірники повірочних лабораторій), які безпосередньо проводять метрологічні роботи, повинні бути атестовані в порядку, установленому ЦОВМ або заявником (щодо інших фахівців).
4.3.4. Заявник повинен мати:
приміщення, необхідні для виконання метрологічних робіт відповідно до заявленої галузі уповноваження (атестації), стан яких повинен відповідати чинним санітарним нормам і правилам;
нормативні, організаційні та методичні документи, науково-технічну літературу, що необхідні для виконання метрологічних робіт відповідно до заявленої галузі уповноваження (атестації), а також систему актуалізації наявних документів;
систему якості, яка відповідає заявленій галузі уповноваження (атестації). Система якості повинна передбачати проведення постійного контролю за забезпеченням якості метрологічних робіт, а також внутрішніх періодичних перевірок;
систему реєстрації та зберігання заявок на проведення метрологічних робіт та матеріалів за їх результатами, а також, за потреби, систему забезпечення конфіденційності отриманої інформації або інформації, наданої замовникам метрологічних робіт;
систему нормування трудомісткості і визначення вартості метрологічних робіт.
4.4. Критерії уповноваження на технічну компетентність заявників, які уповноважуються на проведення державних приймальних і контрольних випробувань засобів вимірювальної техніки
4.4.1. Якщо в заявника є в наявності робочі еталони і випробувальне обладнання, що можуть використовуватись під час проведення державних приймальних і контрольних випробувань засобів вимірювальної техніки, або якщо він використовує для цього відповідні еталони й обладнання іншого підприємства чи організації, то:
приміщення, де розміщені ці еталони й обладнання, повинні відповідати вимогам пункту 4.5.1;
робочі еталони повинні бути повірені (піддані державній метрологічній атестації), а випробувальне обладнання - атестоване в установленому порядку.
Наявність робочих еталонів і випробувального обладнання у заявника, що уповноважується на проведення державних приймальних і контрольних випробувань засобів вимірювальної техніки, не є обов'язковою.
4.5. Критерії уповноваження (атестації) на технічну компетентність заявників, які уповноважуються (атестуються) на проведення повірки (калібрування) засобів вимірювальної техніки
4.5.1. Приміщення заявника, у яких проводиться повірка (калібрування), за своїм оснащенням і станом повинні відповідати:
вимогам методик повірки (калібрування) засобів вимірювальної техніки, зазначених у заявленій галузі уповноваження (атестації), щодо умов проведення цих робіт (кліматичні умови, освітлення, звуко- і віброізоляція, параметри мереж живлення, наявність водопостачання, оснащеність заземленням тощо), вимогам охорони праці та довкілля;
вимогам експлуатаційної документації на робочі еталони та допоміжні засоби повірки (калібрування), що використовуються у цих приміщеннях.
4.5.2. Робочі місця повірки засобів вимірювальної техніки повинні бути атестовані в порядку, установленому ЦОВМ, а робочі місця калібрування засобів вимірювальної техніки - атестовані або паспортизовані в порядку, установленому заявником.
4.5.3. Доступ до місця проведення повірки (калібрування) засобів вимірювальної техніки осіб, що не є працівниками заявника, повинен контролюватись.
4.5.4. Заявник відповідно до заявленої галузі уповноваження (атестації) повинен мати:
робочі еталони, необхідні для проведення повірки (калібрування), а також документи на методики повірки (калібрування) засобів вимірювальної техніки. Вихідні еталони повинні бути повірені або піддані державній метрологічній атестації. Робочі еталони повинні бути повірені чи піддані державній метрологічній атестації (при атестації на проведення калібрування засобів вимірювальної техніки для інших підприємств, організацій та для фізичних осіб) та/або калібровані чи піддані метрологічній атестації (при атестації на проведення калібрування засобів вимірювальної техніки для власних потреб підприємств та організацій);
випробувальне обладнання, необхідне для проведення повірки (калібрування), атестоване в установленому порядку;
допоміжні засоби повірки (калібрування), необхідні для проведення повірки (калібрування), атестовані в порядку, установленому заявником;
затверджені керівником заявника локальні схеми передачі розміру одиниць вимірювань від еталонів до робочих засобів вимірювальної техніки, які повіряються (калібруються);
погоджені переліки засобів вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації та підлягають повірці, а також систему контролю за своєчасністю оновлення переліків та проведення повірки цих засобів;
пересувні повірочні лабораторії (за потреби), оснащені робочими еталонами і допоміжними засобами повірки (калібрування), необхідними для проведення періодичної повірки (періодичного калібрування) засобів вимірювальної техніки, у яких наявні умови для проведення періодичної повірки (калібрування);
систему, яка забезпечує облік засобів вимірювальної техніки, що подаються на періодичну повірку (періодичне калібрування), а також їх зберігання до і після проведення повірки (калібрування) та видачу замовникам;
систему контролю правильності оформлення протоколів повірки (калібрування) або робочих журналів, до яких заносяться результати повірки (калібрування), а також документів, що видаються за результатами цих робіт;
систему контролю за своєчасністю придбання повірочних (калібрувальних) тавр, правильністю їх обліку, зберігання і видачі, а також систему ідентифікації підписів державних повірників чи повірників (осіб, що проводять калібрування);
систему обліку претензій, що надійшли від замовників робіт із повірки (калібрування).
Якщо заявниками створені контрольно-повірочні пункти, необхідні для проведення первинної повірки (калібрування) під час випуску засобів вимірювальної техніки з виробництва і ремонту, то оснащеність цих пунктів і умови, наявні в них, повинні відповідати методикам повірки (калібрування) на засоби вимірювальної техніки, які повіряються (калібруються), і вимогам експлуатаційної документації на відповідні робочі еталони.
4.6. Критерії уповноваження на технічну компетентність заявників, які уповноважуються на проведення атестації методик виконання вимірювань
4.6.1. Працівники заявника, які безпосередньо проводять атестацію методик проведення вимірювань, відповідно до заявленої галузі уповноваження повинні мати:
не менше ніж трирічний стаж роботи в галузі розробки та/або атестації методик виконання вимірювань;
практичні навички, необхідні для визначення правильності процедур і правил вимірювань, установлених методикою виконання вимірювань, та правильності оцінювання характеристик похибок вимірювань.
4.6.2. Якщо в заявника є вимірювальна лабораторія, яка використовується під час атестації методик виконання вимірювань у заявленій галузі уповноваження, то ця лабораторія повинна бути атестована в порядку, установленому цими Правилами. При цьому наявність вимірювальної лабораторії для уповноваження заявника на технічну компетентність на проведення атестації методик виконання вимірювань не є обов'язковою.
4.7. Критерії атестації на технічну компетентність заявників, які атестуються на проведення вимірювань у сфері та/або поза сферою поширення державного метрологічного нагляду
4.7.1. Приміщення заявника, у яких проводяться вимірювання, за своїм оснащенням і станом повинні відповідати вимогам методик виконання вимірювань та/або вимогам експлуатаційних документів на засоби вимірювальної техніки, які використовуються під час вимірювань, щодо умов проведення вимірювань (кліматичні умови, освітлення, звуко- і віброізоляція, параметри мереж живлення, наявність водопостачання та каналізації, оснащеність заземленням тощо), вимогам безпеки праці та охорони довкілля.
4.7.2. Робочі місця, на яких проводяться вимірювання, повинні бути атестовані або паспортизовані в порядку, установленому заявником.
4.7.3. Доступ до місця проведення вимірювань осіб, що не є працівниками заявника, повинен контролюватись.
4.7.4. Заявник відповідно до заявленої галузі атестації повинен мати:
атестовані методики виконання вимірювань. Якщо вимірювання проводяться виключно за експлуатаційною документацією на засоби вимірювальної техніки, то наявність методик не є обов'язковою. Для вимірювань поза сферою поширення державного метрологічного нагляду можуть використовуватися методики, що не атестовані, але щодо яких проведена в порядку, установленому заявником, оцінка їх придатності для використання;
засоби вимірювальної техніки, необхідні для проведення вимірювань, які повинні бути повірені чи піддані державній метрологічній атестації (при атестації на проведення вимірювань у сфері поширення державного метрологічного нагляду) та/або калібровані чи піддані метрологічній атестації (при атестації на проведення вимірювань поза сферою поширення державного метрологічного нагляду);
випробувальне обладнання, необхідне для проведення вимірювань, атестоване в установленому порядку;
допоміжне обладнання, необхідне для проведення вимірювань, атестоване відповідно до порядку, установленого заявником;
засоби градуювання та контролю працездатності засобів вимірювальної техніки, що застосовуються при вимірюваннях, під час їх експлуатації (газові суміші, стандартні зразки тощо);
погоджені переліки засобів вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації та підлягають повірці, а також систему контролю за своєчасністю оновлення переліків;
систему контролю за своєчасністю проведення періодичної повірки та/або калібрування засобів вимірювальної техніки, що використовуються під час вимірювань, а також атестації випробувального та допоміжного обладнання;
систему контролю правильності оформлення робочих журналів, до яких заносяться результати вимірювань, а також протоколів за результатами вимірювань.
5. Організація, порядок проведення і оформлення результатів уповноваження (атестації)
5.1. Запроваджуються три види уповноваження (атестації) - первинне(а), періодичне(а) та позачергове(а).
Первинному уповноваженню (первинній атестації) підлягають заявники, що не були раніше уповноважені (атестовані).
Періодичному уповноваженню (періодичній атестації) підлягають уповноважені (атестовані) організації у разі закінчення терміну чинності свідоцтва про уповноваження (атестацію).
Позачерговому уповноваженню (позачерговій атестації) підлягають уповноважені (атестовані) організації, якщо вони претендують на розширення галузі уповноваження (атестації) або відновлення робіт після визнання недійсним свідоцтва про уповноваження (атестацію) за результатами перевірки органом з уповноваження (атестації).
5.2. Уповноваження (атестація) передбачає такі етапи:
подання заявок на проведення уповноваження (атестації) за формою, наведеною у додатку 1;
розгляд заявок та наданих документів, прийняття рішення за заявками;
укладання договорів між органами з уповноваження (атестації) та заявниками. Договори про проведення робіт з уповноваження за пунктами 1-4 табл. 1 та атестації за пунктом 1 табл. 2 цих Правил укладаються між метрологічними центрами чи територіальними органами (які за дорученням ЦОВМ виконують окремі етапи відповідних робіт) та заявниками;
проведення експертизи поданих заявниками матеріалів і, за потреби, їх доопрацювання заявниками;
розроблення програм перевірки заявників для визначення їхньої відповідності встановленим критеріям уповноваження (атестації) (далі - перевірка заявників);
затвердження програм перевірки заявників та надання цих програм заявникам, призначення комісій та ознайомлення заявників зі складами цих комісій і термінами проведення перевірки заявників;
укладання договорів між заявниками та організаціями, представники яких залучаються до складу комісій;
проведення перевірки заявників та оформлення матеріалів за її результатами;
прийняття рішення щодо уповноваження (атестації), оформлення свідоцтв про уповноваження (атестацію) і видавання їх заявникам.
У разі проведення періодичного(ої) та позачергового(ої) уповноваження (атестації) процедура проведення уповноваження (атестації) може бути змінена органом з уповноваження (атестації) за результатами розгляду заявок.
5.3. Заявки на проведення первинного(ої) уповноваження (атестації) подаються не пізніше ніж за два місяці до планованого терміну початку перевірки заявників, а на проведення періодичного(ої) уповноваження (атестації) - не пізніше ніж за два місяці до закінчення терміну дії свідоцтва про уповноваження (атестацію).
Зазначені заявки подаються заявниками до:
ЦОВМ - щодо уповноваження за пунктом 4 табл. 1 розділу 3;
( Абзац третій пункту 5.3 розділу 5 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі
N 1059 від 03.09.2014 )
органів з уповноваження (атестації) - щодо уповноваження за іншими пунктами табл. 1 та атестації за табл. 2 розділу 3.
5.4. У разі проведення первинного(ої) або періодичного(ої) уповноваження (атестації) до заявки повинні додаватися такі документи:
положення про підрозділ (підрозділи), який (які) буде (будуть) проводити метрологічні роботи (далі - Положення про підрозділ);
паспорт підрозділу (підрозділів), який (які) буде (будуть) проводити метрологічні роботи (далі - Паспорт підрозділу);
настанова з якості підрозділу (підрозділів), який (які) буде (будуть) проводити метрологічні роботи (далі - Настанова з якості);
проект галузі уповноваження (атестації) заявника або змін до галузі уповноваження (атестації) (далі - Проект галузі уповноваження /атестації/).
Вимоги щодо структури і змісту документів, які додаються до заявки, наведені в додатку 2.
У разі проведення позачергового(ої) уповноваження (атестації) до заявки повинні додаватися проект змін до галузі уповноваження (атестації) і документи, що подаються на первинне(у) уповноваження (атестацію) або відповідні зміни до цих документів.
5.5. Органи з уповноваження (атестації) відповідно до повноважень, зазначених у пункті 5.3, реєструють заявки та розглядають їх і надані документи в термін не більше 5 робочих днів від дня отримання.
( Абзац перший пункту 5.5 розділу 5 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі
N 1059 від 03.09.2014 )
У разі неправильного оформлення заявки та/або невідповідності комплектності поданих документів вимогам пункту 5.4 заявка та/або документи повертаються заявнику для доопрацювання.
( Пункт 5.6 розділу 5 виключено на підставі Наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі
N 1059 від 03.09.2014 )
5.6 Договори на проведення робіт з експертизи поданих заявниками документів під час проведення уповноваження укладаються між заявниками та метрологічними центрами.
Договори на проведення робіт з атестації укладаються між заявниками та метрологічними центрами або органами з атестації.
( Пункт 5.6 розділу 5 в редакції Наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі
N 1059 від 03.09.2014 )
5.7. Експертизу документів, поданих на уповноваження (атестацію) здійснюють:
( Абзац перший пункту 5.7 розділу 5 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі
N 1059 від 03.09.2014 )( Абзац другий пункту 5.7 розділу 5 виключено на підставі Наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі
N 1059 від 03.09.2014 )
метрологічні центри, які за дорученням ЦОВМ виконують окремі етапи робіт з уповноваження (атестації) - за пунктами 1-4 табл. 1 та атестації - за пунктом 1 табл. 2;
( Абзац пункту 5.7 розділу 5 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі
N 1059 від 03.09.2014 )
органи з уповноваження (атестації) - щодо інших заявників.
Строк проведення експертизи не повинен перевищувати 20 робочих днів від дня укладення договорів відповідно до пункту 5.6.
( Абзац четвертий пункту 5.7 розділу 5 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі
N 1059 від 03.09.2014 )
5.8. Під час проведення експертизи поданих заявниками документів перевіряється правильність їх оформлення та повнота наведеної у цих документах інформації.
За потреби зазначені в пункті 5.7 органи запитують у заявників додаткову інформацію, а також повертають заявникам надані документи на доопрацювання з переліком виявлених недоліків. В останньому випадку доопрацьовані документи повинні бути подані повторно для перевірки усунення виявлених недоліків.
( Абзац другий пункту 5.8 розділу 5 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі
N 1059 від 03.09.2014 )
За результатами експертизи складається експертний висновок за формою, наведеною у додатку 3.
( Абзац третій пункту 5.8 розділу 5 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі
N 1059 від 03.09.2014 )
Експертний висновок щодо кожної поданої документації повинен бути з чіткими посиланнями на зауваження, а також рекомендаціями.
( Пункт 5.8 розділу 5 доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі
N 1059 від 03.09.2014 )
Керівники метрологічних центрів або органів з уповноваження (атестації) забезпечують проведення експертизи документів, поданих заявниками на уповноваження (атестацію), відповідно до закону.
( Пункт 5.8 розділу 5 доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі
N 1059 від 03.09.2014 )
5.9. Метрологічні центри, які за рішенням ЦОВМ виконують окремі етапи робіт з уповноваження (атестації), подають до ЦОВМ експертні висновки.
( Пункт 5.9 розділу 5 в редакції Наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі
N 1059 від 03.09.2014 )
5.10. ЦОВМ протягом 10 робочих днів від дня отримання матеріалів затверджує програми перевірки заявників та надсилає ці програми заявникам, затверджує склад комісії з уповноваження (атестації) і інформує заявників та організації, представники яких залучені до комісій, щодо складу цих комісій та термінів проведення перевірки заявників.
Щодо заявників, які уповноважуються (атестуються) на проведення інших метрологічних робіт, органи з уповноваження (атестації) виконують зазначені роботи в той самий термін.
5.11. Перевірку заявників для визначення їхньої відповідності встановленим у розділі 4 критеріям уповноваження (атестації) комісії проводять безпосередньо у заявників.
До складу комісій, виходячи із заявленої галузі уповноваження (атестації) заявників, залучають провідних фахівців:
метрологічних центрів, територіальних органів, підприємств та організацій - у галузі державних приймальних і контрольних випробувань, повірки (калібрування) засобів вимірювальної техніки, проведення вимірювань або атестації методик виконання вимірювань;
метрологічних служб центральних органів виконавчої влади, їх головних і базових організацій - у галузі проведення вимірювань;
інших організацій (у разі потреби).
До складу комісій залучають аудиторів з метрології, атестованих в установленому порядку.
Атестація вимірювальних лабораторій на проведення вимірювань у сфері поширення державного метрологічного нагляду за пунктами 5 і 6 табл. 2, яку проводять головні та базові організації та метрологічні служби центральних органів виконавчої влади, здійснюється за обов'язкової участі територіальних органів.
В атестації вимірювальних лабораторій підприємств та організацій на проведення вимірювань у сфері поширення державного метрологічного нагляду за пунктом 5 табл. 2, яку проводять територіальні органи, можуть брати участь метрологічні служби підприємств та організацій, головні чи базові організації, що входять до складу метрологічної служби (у разі її наявності) центрального органу виконавчої влади, до повноважень якого належить реалізація державної політики у сфері діяльності відповідних підприємств і організацій.
5.12. Під час проведення перевірок заявників визначається їх незалежність та відповідність технічної компетентності критеріям уповноваження (атестації), установленим для конкретних видів метрологічних робіт.
5.13. Відповідність заявників критеріям уповноваження (атестації) установлюється комісіями шляхом:
аналізу матеріалів, що подані на уповноваження (атестацію), а також матеріалів за результатами метрологічних робіт, зазначених у заявленій галузі уповноваження (атестації), що раніше проводились заявниками;
перевірки наявних у заявників умов для проведення метрологічних робіт на відповідність інформації щодо цих умов, наведеній у документах, поданих на уповноваження (атестацію);
співбесід з фахівцями заявників, які проводять відповідні метрологічні роботи;
контролю правильності виконання метрологічних робіт безпосередньо на місцях їх проведення тощо.
5.14. За результатами перевірки заявника комісія складає акт за формою, наведеною у додатку 4, у чотирьох примірниках.
Члени комісії забезпечують достовірність інформації, викладеної в акті, відповідно до закону.
( Пункт 5.14 розділу 5 доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі
N 1059 від 03.09.2014 )
5.15. За наявності в акті рекомендацій щодо надання заявникам права на проведення метрологічних робіт відповідно до заявленої галузі уповноваження (атестації) та після усунення недоліків, виявлених у поданих на уповноваження (атестацію) документах, заявники направляють із супровідним листом два примірники акта, Проект галузі уповноваження (атестації), Положення про підрозділ, Паспорт підрозділу:
метрологічним центрам - щодо заявників на уповноваження проведення повірки засобів вимірювальної техніки під час експлуатації та випуску з виробництва та ремонту;
( Абзац другий пункту 5.15 розділу 5 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі
N 1059 від 03.09.2014 )
органам з уповноваження (атестації) - щодо інших заявників.
Крім того, один примірник акта повинен подаватися територіальним органам за місцезнаходженням заявників, що уповноважуються на проведення державних приймальних і контрольних випробувань і повірки засобів вимірювальної техніки, проведення атестації методик виконання вимірювань, що використовуються у сфері поширення державного метрологічного нагляду, та/або атестуються на проведення вимірювань у сфері поширення державного метрологічного нагляду та/або калібрування засобів вимірювальної техніки для інших підприємств, організацій і для фізичних осіб.
5.16. Метрологічні центри протягом 5 робочих днів перевіряють комплекти документів, зазначені в пункті 5.15 цього розділу, і надсилають по одному примірнику проекту галузі уповноваження (атестації) та акта до ЦОВМ для прийняття рішення щодо уповноваження (атестації) заявника.
( Пункт 5.16 розділу 5 в редакції Наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі
N 1059 від 03.09.2014 )
5.17. Рішення щодо уповноваження (атестації) заявника приймається ЦОВМ на підставі розгляду одержаних матеріалів.
У разі прийняття позитивного рішення про уповноваження (атестацію) видається свідоцтво про уповноваження (атестацію) за формою, наведеною у додатку 5.
Обов'язковим додатком до свідоцтва про уповноваження (атестацію) є галузь уповноваження (атестації) за формами 13-16, наведеними у додатку 2, кожен аркуш якої підписується керівником органу з уповноваження (атестації) або керівником відповідного підрозділу органу з уповноваження (атестації) і засвідчується печаткою цього органу.
Строк дії зазначеного свідоцтва не повинен перевищувати 5 років. Конкретний термін чинності свідоцтва встановлює орган з уповноваження (атестації).
5.18. Рішення про уповноваження (атестацію) інших заявників приймають органи з уповноваження (атестації). Вони ж оформлюють свідоцтва про уповноваження (атестацію) за формою, наведеною у додатку 5, і галузі уповноваження (атестації) за формами 13-16, наведеними у додатку 2, та надсилають їх заявникам.
5.19. Рішення про відмову в уповноваженні (атестації) приймає відповідний орган у разі неспроможності заявника провести коригувальні заходи і усунути невідповідності, які зазначені в акті комісії. У цьому випадку заявникові надсилається (видається) повідомлення у письмовій формі.
5.20. Органи з уповноваження (атестації) надсилають копії свідоцтв про уповноваження (атестацію) і галузей уповноваження (атестації) до:
метрологічних центрів стосовно організацій, уповноважених на проведення атестації методик виконання вимірювань у сфері поширення державного метрологічного нагляду;
( Абзац другий пункту 5.20 розділу 5 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі
N 1059 від 03.09.2014 )
................Перейти до повного тексту