- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ГЕНЕРАЛЬНА ПРОКУРАТУРА УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
04 квітня 2019 р.
за № 363/33334
Про затвердження Порядку організації діяльності прокурорів і слідчих органів прокуратури у кримінальному провадженні
1. Затвердити Порядок організації діяльності прокурорів і слідчих органів прокуратури у кримінальному провадженні, що додається.
2. Департаменту нагляду за додержанням законів у кримінальному провадженні та координації правоохоронної діяльності Генеральної прокуратури України забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України у встановленому порядку.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника та заступників Генерального прокурора, заступника Генерального прокурора - Головного військового прокурора, заступника Генерального прокурора - керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, керівників регіональних, місцевих і військових прокуратур.
Генеральний прокурор України |
Ю. Луценко |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Генеральної
прокуратури України
28 березня 2019 року № 51
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
04 квітня 2019 р.
за № 363/33334
ПОРЯДОК
організації діяльності прокурорів і слідчих органів прокуратури у кримінальному провадженні
I. Загальні положення
1. Цей Порядок визначає процедуру організації діяльності слідчих прокуратури, керівників органів досудового розслідування органів прокуратури (з урахуванням вимог розділу Х "Прикінцеві положення" та розділу ХI "Перехідні положення" Кримінального процесуального кодексу України та розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України
"Про Державне бюро розслідувань" ) та прокурорів усіх рівнів у кримінальному провадженні, а саме організації та процесуального керівництва досудовим розслідуванням, вирішення відповідно до закону інших питань під час кримінального провадження, нагляду за негласними та іншими слідчими і розшуковими діями органів досудового розслідування, підтримання публічного (державного) обвинувачення (далі - обвинувачення) в суді, оскарження судових рішень, здійснення інших повноважень в межах компетенції органів прокуратури.
3. Перший заступник та заступники Генерального прокурора, заступник Генерального прокурора - Головний військовий прокурор, заступник Генерального прокурора - керівник Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, керівники регіональних, місцевих, військових прокуратур, їх перші заступники та заступники, керівники самостійних структурних підрозділів Генеральної прокуратури України, регіональних і військових прокуратур регіонального рівня, їх заступники у межах повноважень, визначених цим Порядком та іншими нормативно-правовими актами, і відповідно до розподілу обов’язків забезпечують:
єдину систему організації діяльності та взаємодії прокурорів і слідчих органів прокуратури у кримінальному провадженні;
діяльність прокурора, який здійснює нагляд за додержанням законів під час проведення досудового розслідування у формі процесуального керівництва досудовим розслідуванням у кримінальному провадженні (далі - прокурор у кримінальному провадженні), на засадах процесуальної самостійності та незалежності;
виконання вимог закону при прийманні, реєстрації, розгляді та вирішенні заяв і повідомлень про кримінальні правопорушення, своєчасне внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань (далі - ЄРДР);
повне, ефективне та неупереджене розслідування кримінальних правопорушень відповідно до вимог законодавства;
створення міжрегіональних груп слідчих прокуратури або прокурорів;
своєчасне вжиття заходів щодо відшкодування завданої кримінальним правопорушенням шкоди державним інтересам;
обов’язкову участь прокурора (групи прокурорів) у суді, крім випадків, передбачених законом;
реагування на виявлені порушення закону з часу надходження заяви, повідомлення про кримінальне правопорушення до прийняття остаточного рішення у провадженні;
4. Виконання повноважень Генеральним прокурором, керівниками регіональної прокуратури та військової прокуратури регіону (далі - прокуратури регіонального рівня), їх першими заступниками та заступниками у кримінальному провадженні забезпечують згідно з компетенцією самостійні структурні підрозділи прокуратур відповідного рівня, а керівниками місцевих прокуратур (у структурі яких утворені відділи) - керівники відділів, які здійснюють:
щоденний моніторинг ЄРДР, систематичний - Єдиного державного реєстру судових рішень (далі - ЄДРСР);
витребування та вивчення інформації про хід і результати досудового розслідування та судового розгляду кримінального провадження, матеріалів кримінального провадження та засвідчених копій судових рішень;
підготовку проектів процесуальних та інших документів із питань діяльності прокурорів і слідчих органів прокуратури у кримінальному провадженні, які подаються на підпис Генеральному прокурору, керівникам прокуратур регіонального рівня, їх першим заступникам та заступникам;
вивчення стану додержання вимог кримінального процесуального законодавства;
інформаційно-аналітичне та методичне забезпечення діяльності прокурорів і слідчих органів прокуратури, вивчення та узагальнення практики застосування законодавства;
підготовку та проведення нарад із питань діяльності прокурорів і слідчих, залучення до участі в таких нарадах відповідних працівників прокуратур нижчого рівня;
виконання інших доручень Генерального прокурора, керівників прокуратур регіонального рівня, їх перших заступників та заступників.
5. Керівники прокуратур регіонального рівня, їх перші заступники та заступники відповідно до розподілу обов’язків забезпечують ефективну взаємодію у кримінальному провадженні регіональних, військових та місцевих прокуратур, розташованих у межах однієї адміністративно-територіальної одиниці; за необхідності створюють за погодженням із Генеральною прокуратурою України міжрегіональні групи прокурорів або слідчих прокуратури.
6. Організацію взаємодії у кримінальному провадженні між регіональними прокуратурами та військовими прокуратурами регіонального рівня забезпечують перший заступник та заступники Генерального прокурора згідно з розподілом обов’язків, заступник Генерального прокурора - Головний військовий прокурор.
7. Прокурори у кримінальному провадженні за наявності в діях судді ознак дисциплінарного проступку ініціюють звернення до Вищої ради правосуддя із заявою про його дисциплінарну відповідальність.
II. Загальні засади організації досудового розслідування
1. Керівники прокуратур регіонального рівня, а в Генеральній прокуратурі України - Генеральний прокурор, перший заступник та заступники Генерального прокурора, заступник Генерального прокурора - Головний військовий прокурор, заступник Генерального прокурора - керівник Спеціалізованої антикорупційної прокуратури згідно з розподілом обов’язків забезпечують внесення відповідних відомостей до ЄРДР після подання заяви або повідомлення про вчинення кримінального правопорушення або після самостійного виявлення з будь-якого джерела обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, з дотриманням вимог частини п’ятої
статті 214 КПК України .
2. Керівники органів досудового розслідування органів прокуратури:
організовують інформаційно-аналітичну, методичну роботу з питань досудового розслідування та здійснення фіксації за допомогою технічних засобів процесуальних дій під час досудового розслідування у випадках, визначених законом;
визначають слідчого, який здійснюватиме досудове розслідування, а в складних кримінальних провадженнях - слідчу групу та старшого цієї групи, який керуватиме діями інших слідчих;
організовують досудове розслідування, вивчають стан слідства у кримінальних провадженнях;
реагують на факти порушень вимог закону слідчим;
у разі передачі кримінальних проваджень від одного слідчого до іншого забезпечують складання відповідного акта приймання-передавання, у якому обов’язково відображаються кількість томів, аркушів у них, вилучені документи і майно, їх процесуальний статус, заходи забезпечення кримінального провадження, строк їх дії та відомості про їх місцезнаходження;
3. При визначенні слідчого, який здійснюватиме досудове розслідування, або слідчої групи керівники органів досудового розслідування органів прокуратури дотримуються рівномірного розподілу кримінальних проваджень з урахуванням таких критеріїв навантаження на слідчого:
кількість кримінальних проваджень, які перебувають у його провадженні;
досвід роботи слідчого, його спеціалізація;
кількість слідчих, які здійснюють досудове розслідування;
складність кримінальних проваджень, а саме багатоепізодність, суспільний резонанс, тяжкість злочину, місце скоєння злочину, необхідність проведення першочергових і невідкладних слідчих і процесуальних дій, обсяг слідчих (розшукових) і негласних слідчих (розшукових) дій, обсяг участі слідчого в розгляді слідчими суддями клопотань, скарг тощо під час досудового розслідування, строки досудового розслідування та запобіжного заходу стосовно підозрюваного, необхідність підготовки документів для їх продовження, участь у продовженні строків, кількість учасників кримінального провадження.
4. Старший слідчої групи, керуючи діями інших слідчих, забезпечує загальне планування, розподіл обов’язків та навантаження між членами групи, їх доступ до матеріалів досудового розслідування, організовує обмін інформацією між ними, контролює своєчасність і повноту проведення процесуальних, слідчих (розшукових) та негласних слідчих (розшукових) дій, передачу матеріалів кримінального провадження від одного слідчого до іншого, складання відповідного акта приймання-передавання.
5. Слідчі органів прокуратури:
вживають вичерпних заходів до здійснення ефективного досудового розслідування;
у разі виконання повноважень у складі слідчої групи перед здійсненням процесуальних дій та прийняттям процесуальних рішень узгоджують їх зі старшим цієї групи, рішення якого є остаточним;
забезпечують облік та зберігання вилученого під час досудового розслідування майна;
вживають заходів щодо якнайшвидшого повернення вилучених під час досудового розслідування речей та документів, які не мають значення для кримінального провадження;
не допускають передачі закритих кримінальних проваджень до архівних фондів органів прокуратури без вирішення питань щодо забезпечення спеціальної конфіскації, долі вилучених та арештованих речей і документів, а також скасування заходів забезпечення кримінального провадження;
у випадках надходження звернень щодо повернення вилученого майна, речових доказів, скасування арешту майна в закритих кримінальних провадженнях роз’яснюють право заявників на звернення до суду для вирішення зазначених питань;
під час розгляду слідчим суддею скарг на рішення, дії чи бездіяльність слідчих висловлюють мотивовану правову позицію щодо законності та обґрунтованості дій та рішень;
6. Відсторонення слідчого від проведення досудового розслідування та призначення іншого слідчого (
стаття 39 КПК України ), доручення здійснення досудового розслідування іншому органу досудового розслідування у разі неефективного досудового розслідування (
стаття 36 КПК України ) здійснюються відповідно до вимог законодавства з урахуванням таких критеріїв:
не забезпечено виконання завдань кримінального провадження;
порушено загальні засади кримінального провадження, що негативно вплинуло або може вплинути на обґрунтованість, всебічність і повноту у кримінальному провадженні;
низька якість процесуальної діяльності слідчого (слідчої групи), внаслідок чого отримані результати такої діяльності не відповідають обґрунтовано допустимим результатам, які повинні були та об’єктивно могли бути досягнуті за цей час з огляду на складність і специфіку розслідування кримінального правопорушення.
III. Організація роботи прокурорів на початку досудового розслідування
1. Керівники органів прокуратури упродовж доби інформують керівників прокуратури вищого рівня про кримінальні правопорушення та події, які набули суспільного резонансу, і здійснюють за потреби виїзди на місце події для забезпечення якісного проведення невідкладних першочергових слідчих (розшукових) дій.
2. Керівники регіональних прокуратур упродовж доби інформують Генерального прокурора про кожний факт вчинення кримінального правопорушення працівником органів прокуратури.
3. Перший заступник, заступники Генерального прокурора, керівники регіональних прокуратур, їх перші заступники та заступники згідно з розподілом обов’язків (крім Спеціалізованої антикорупційної прокуратури та військових прокуратур) не пізніше наступного робочого дня після отримання інформації про внесення до ЄРДР відомостей про кримінальне правопорушення, вчинене у складі організованої групи чи злочинної організації, або повідомлення особі про підозру у вчиненні такого кримінального правопорушення (крім віднесених до підслідності детективів Національного антикорупційного бюро України та військових злочинів) визначають групу прокурорів, які здійснюватимуть повноваження прокурорів у кримінальному провадженні, до складу якої старшим групи включають прокурора структурного підрозділу, що забезпечує нагляд за додержанням законів органами, які ведуть боротьбу з організованою злочинністю, прокуратури відповідного рівня.
4. У випадках вчинення злочинів організованими групами та злочинними організаціями на території різних регіонів, за межами України, а також у разі особливої складності та багатоепізодності кримінальних проваджень старшого групи призначає перший заступник або заступник Генерального прокурора згідно з розподілом обов’язків, включаючи до групи прокурорів працівників регіональних прокуратур, а за потреби - прокурорів Генеральної прокуратури України.
IV. Організація діяльності прокурорів під час проведення досудового розслідування
1. Нагляд за додержанням законів під час проведення досудового розслідування забезпечують Генеральний прокурор, перший заступник та заступники Генерального прокурора, заступник Генерального прокурора - Головний військовий прокурор, заступник Генерального прокурора - керівник Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, керівники регіональних, місцевих, військових прокуратур відповідно до компетенції, їх перші заступники та заступники згідно з розподілом обов’язків, а також:
1) у місцевих прокуратурах нагляд за додержанням законів під час проведення досудового розслідування слідчими органів Національної поліції забезпечують прокурори місцевих прокуратур;
2) у Генеральній прокуратурі України та регіональних прокуратурах нагляд за додержанням законів під час проведення досудового розслідування забезпечують:
слідчими органів Національної поліції - керівники та підпорядковані їм прокурори структурних підрозділів, які здійснюють нагляд за додержанням законів Національною поліцією України;
слідчими органів безпеки - керівники та підпорядковані їм прокурори структурних підрозділів, які здійснюють нагляд за додержанням законів Службою безпеки України;
слідчими органів, що здійснюють контроль за додержанням податкового законодавства,- керівники та підпорядковані їм прокурори структурних підрозділів, які здійснюють нагляд за додержанням законів органами, що здійснюють контроль за додержанням податкового законодавства;
слідчими органів державного бюро розслідувань (крім злочинів, передбачених в абзаці п’ятому підпункту 3 цього пункту) та слідчими органів прокуратури (крім слідчих військових прокуратур) - керівники та підпорядковані їм прокурори структурних підрозділів, які здійснюють нагляд за додержанням законів органами державного бюро розслідувань та слідчими органів прокуратури;
детективами Національного антикорупційного бюро України - керівники та підпорядковані їм прокурори структурних підрозділів Спеціалізованої антикорупційної прокуратури;
3) з урахуванням спеціалізації, визначеної наказами Генеральної прокуратури України, нагляд за додержанням законів під час проведення досудового розслідування забезпечують:
слідчими органів досудового розслідування (крім детективів Національного антикорупційного бюро України, слідчих Генеральної прокуратури України та військових прокуратур) кримінальних правопорушень, вчинених у складі організованої групи або злочинної організації (крім злочинів, передбачених в абзаці шостому цього підпункту),- керівники та підпорядковані їм прокурори структурних підрозділів, які здійснюють нагляд за додержанням законів органами, які ведуть боротьбу з організованою злочинністю;
слідчими органів досудового розслідування (крім детективів Національного антикорупційного бюро України та слідчих військових прокуратур) щодо неповнолітньої особи, в тому числі якщо кримінальне провадження здійснюється стосовно кількох осіб, з яких хоча б одна є неповнолітньою, щодо осіб, які не досягли віку кримінальної відповідальності, про діяння, в яких законом України про кримінальну відповідальність окремо передбачено захист прав і свобод неповнолітньої особи,- керівники та підпорядковані їм прокурори структурних підрозділів ювенальної юстиції;
слідчими головних слідчих управлінь Національної поліції України, Служби безпеки України та органу, що здійснює контроль за додержанням податкового законодавства, у кримінальних провадженнях, перейнятих від компетентних органів інших держав,- керівники та підпорядковані їм прокурори структурного підрозділу з питань міжнародно-правового співробітництва Генеральної прокуратури України;
слідчими органів досудового розслідування (крім детективів Національного антикорупційного бюро України та за винятком випадків, передбачених законом) кримінальних правопорушень, вчинених працівниками органів прокуратури,- керівник та прокурори Генеральної інспекції;
слідчими військових прокуратур, слідчими інших органів досудового розслідування (крім детективів Національного антикорупційного бюро України) кримінальних правопорушень проти встановленого порядку несення військової служби (військові злочини), а також вчинених військовослужбовцями військових формувань і правоохоронних органів, військовослужбовцями та працівниками державних органів, які комплектуються військовослужбовцями, працівниками військових формувань, установ, підприємств, організацій оборонно-промислового комплексу держави,- керівники і підпорядковані їм прокурори військових прокуратур гарнізонів та інших військових прокуратур (на правах місцевих), військових прокуратур регіонального рівня та Головної військової прокуратури;
слідчими органів досудового розслідування (крім детективів Національного антикорупційного бюро України) у кримінальних провадженнях про правопорушення, вчинені на тимчасово окупованих територіях, досудове розслідування в яких розпочато Генеральною прокуратурою України, слідчими головних слідчих управлінь Національної поліції України, Служби безпеки України та органу, що здійснює контроль за додержанням податкового законодавства,- керівники та підпорядковані їм прокурори структурного підрозділу процесуального керівництва досудовими розслідуваннями злочинів, вчинених на тимчасово окупованих територіях, Генеральної прокуратури України.
Контроль за станом досудового розслідування та судового розгляду кримінальних проваджень, що надійшли до органів прокуратури України з-за кордону в порядку перейняття, а також кримінальних проваджень, зареєстрованих за результатами розгляду повідомлень компетентних органів іноземних держав про вчинення кримінальних правопорушень громадянами України, у межах компетенції здійснюють керівники та підпорядковані їм прокурори підрозділів міжнародно-правового співробітництва Генеральної прокуратури України, структурних підрозділів з міжнародно-правових доручень регіональних прокуратур або спеціально визначені працівники прокуратур, де такі підрозділи не створені.
За потреби вони включаються до складу груп прокурорів для здійснення у кримінальних провадженнях зазначеної категорії нагляду за додержанням законів під час проведення досудового розслідування.
2. Керівники прокуратур усіх рівнів, структурних підрозділів прокуратур усіх рівнів, їх перші заступники та заступники відповідно до розподілу обов’язків та у межах повноважень, передбачених
КПК України:
не рідше одного разу на місяць забезпечують проведення вивчення стану додержання органами прокуратури та іншими правоохоронними органами, крім Національного антикорупційного бюро України, вимог
статті 214 КПК України в частині своєчасності внесення відомостей до ЄРДР, повноти і правильності кваліфікації кримінальних правопорушень за заявами та повідомленнями громадян, матеріалами правоохоронних органів;
невідкладно призначають прокурора у конкретному кримінальному провадженні;
при визначенні прокурора у кримінальному провадженні обов’язково дотримуються рівномірного розподілу кримінальних проваджень з урахуванням таких критеріїв навантаження на прокурора:
кількість кримінальних проваджень, у яких він здійснює повноваження прокурора самостійно та у складі групи прокурорів;
досвід роботи прокурора, його спеціалізація;
кількість прокурорів у конкретному кримінальному провадженні;
складність кримінальних проваджень, а саме багатоепізодність, суспільний резонанс, тяжкість злочину, місце скоєння злочину, необхідність проведення першочергових і невідкладних слідчих і процесуальних дій, обсяг слідчих (розшукових) і негласних слідчих (розшукових) дій, обсяг участі прокурора в розгляді слідчими суддями клопотань, скарг під час досудового розслідування, строки досудового розслідування та запобіжного заходу стосовно підозрюваного, необхідність підготовки документів для їх продовження, участь у продовженні строків, кількість учасників кримінального провадження;
кількість слідчих, які здійснюють досудове розслідування у конкретному кримінальному провадженні, їхні досвід роботи та спеціалізація;
у складному кримінальному провадженні відповідною постановою визначають групу прокурорів, які здійснюватимуть повноваження прокурорів у провадженні, у тому числі з числа прокурорів прокуратур різних рівнів, а також прокурора для керівництва такою групою (старшого групи прокурорів), який забезпечує загальне планування, розподіл обов’язків та навантаження між членами групи, доступ членів групи до накопиченої інформації, організацію обміну потрібною інформацією, контроль за своєчасністю та повнотою проведення процесуальних і слідчих дій, враховує мотивовані позиції прокурорів групи щодо додержання вимог законодавства, виконання завдань кримінального провадження, реагує на факти порушень вимог кримінального процесуального законодавства;
скасовують незаконні та необґрунтовані постанови слідчих і прокурорів, зокрема про закриття кримінальних проваджень, зупинення досудового розслідування, незалежно від їх оскарження учасниками кримінального провадження та вживають вичерпних заходів реагування щодо осіб, винних у порушенні вимог
КПК України чи
КК України, наслідком якого стало незаконне притягнення громадян до кримінальної відповідальності чи порушення інтересів держави;
організовують щоквартальне проведення перевірок стану та умов зберігання речових доказів, схоронності вилученого та арештованого майна і документів, а також відповідно у визначених законодавством випадках вживають невідкладних заходів щодо передачі активів Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів;
вивчають ефективність досудового розслідування та процесуального керівництва у кримінальному провадженні або організовують таке вивчення;
вивчають проекти угод про визнання винуватості, надають підпорядкованим прокурорам практичну та методичну допомогу з метою забезпечення дотримання законних підстав укладення угод та їх відповідності вимогам закону, про що робиться відмітка на копії угоди, яка долучається до наглядового провадження;
забезпечують достовірність і повноту відображених даних у відповідних інформаційних реєстрах та базах з огляду на результати та процесуальні рішення у кримінальному провадженні.
................Перейти до повного тексту