- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ІНФРАСТРУКТУРИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
3 березня 2012 р.
за № 356/20669
Про затвердження Технологічних вимог до засобів перевірки технічного стану, обслуговування і ремонту колісного транспортного засобу
1. Затвердити Технологічні вимоги до засобів перевірки технічного стану, обслуговування і ремонту колісного транспортного засобу, що додаються.
2. Департаменту автомобільного транспорту (Петухов Д.В.) подати цей наказ в установленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра Єфименка К.О.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
Віце-прем’єр-міністр України - Міністр інфраструктури України |
Б. Колесніков |
ПОГОДЖЕНО: Міністр внутрішніх справ України В.о. Голови Антимонопольного комітету України Перший віце-прем'єр-міністр України - Міністр економічного розвитку і торгівлі України |
В.Ю. Захарченко Р.І. Кузьмін А.П. Клюєв |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
інфраструктури України
15.02.2012 № 106
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
3 березня 2012 р.
за № 356/20669
ТЕХНОЛОГІЧНІ ВИМОГИ
до засобів перевірки технічного стану, обслуговування і ремонту колісного транспортного засобу
І. Загальні положення
1.1. Ці Технологічні вимоги поширюються на суб’єктів господарювання, які проводять обов’язковий технічний контроль відповідно до законодавства, перевіряють технічний стан колісних транспортних засобів, здійснюють їх технічне обслуговування та ремонт.
1.2. Перелік стандартів, в яких встановлено вимоги до засобів перевірки технічного стану, обслуговування і ремонту колісного транспортного засобу, наведено в додатку 1.
1.3. У цих Технологічних вимогах терміни вживаються в такому значенні:
виконавець - суб’єкт господарювання, який проводить обов’язковий технічний контроль, перевіряє технічний стан, здійснює технічне обслуговування або ремонт колісних транспортних засобів;
засіб проведення перевірки технічного стану, технічного обслуговування, ремонту - технологічний засіб чи комплекс таких засобів, що призначені для інструментальної взаємодії з колісними транспортними засобами (їх складниками) з метою перевірки їх технічного стану, приведення у відповідність до вимог виробника, наведених, зокрема, в документах з експлуатації та ремонту колісного засобу, нормативних документах, зокрема технічних умовах;
інформаційне забезпечення від виробника колісного транспортного засобу - інформація, необхідна для ідентифікації колісного транспортного засобу (його складників та систем), визначення вимог щодо безпеки, технічного стану, обслуговування і ремонту. Інформаційне забезпечення може бути виконано як комплект документів з експлуатації та ремонту колісного засобу, затверджених виробником, а також наведене в нормативних документах на конструкцію колісного транспортного засобу (його складників), у технічних регламентах, зокрема в
Правилах Європейської економічної комісії ООН з поправками, що додаються до Угоди про прийняття єдиних технічних приписів для колісних транспортних засобів, предметів обладнання і частин, які можуть бути встановлені та/або використані на колісних транспортних засобах, і про умови взаємного визнання офіційних затверджень, виданих на основі цих приписів у 1958 році з поправками 1995 року (далі - Женевська угода 1958 року), чинними на дату реєстрації колісного засобу, в Приписах Європейської економічної комісії ООН, які додані до
Угоди про прийняття єдиних умов періодичних технічних оглядів колісних транспортних засобів і про взаємне визнання таких оглядів (далі - Віденська угода 1997 року);
контакт пневматичної шини і засобу вимірювання сили гальмування вологий - контакт, який утворюється внаслідок безпосередньої взаємодії елемента засобу вимірювання гальмової сили (барабан, рухома площадка тощо) з протектором пневматичної шини, на якому є вода, зокрема конденсат, залишки снігу, що видно органами зору;
контакт пневматичної шини і засобу вимірювання сили гальмування сухий - контакт, який утворюється внаслідок безпосередньої взаємодії елемента засобу вимірювання гальмової сили (барабан, рухома площадка тощо) з протектором пневматичної шини, на якому немає слідів води, які видно органами зору;
методика виконання вимірювань - сукупність процедур і правил, виконання яких забезпечує одержання результатів вимірювань із гарантованою точністю;
модернізація засобів технічного обслуговування і ремонту - зміна конструкції, наслідком якої є зміна функцій та (або) технічних властивостей;
невизначеність вимірювання - оцінка, що характеризує діапазон значень, в якому є істинне значення вимірюваної величини;
похибка вимірювання абсолютна - різниця між показом засобу вимірювань та істинним значенням вимірюваної величини за відсутності методичних похибок і похибок від взаємодії засобу вимірювань з об'єктом вимірювання;
похибка засобу вимірювання відносна - відношення абсолютної похибки засобу вимірювань до істинного значення вимірюваної величини;
похибка засобу вимірювання зведена - відношення абсолютної похибки засобу вимірювань до нормованого значення;
спалини - забруднювальні речовини, інші продукти, утворені внаслідок згоряння моторного палива в двигуні транспортного засобу, які надходять через його випускну систему до атмосферного повітря, зокрема після перетворювання, знешкодження, очищення спеціальним обладнанням випускної системи (нейтралізатор, фільтр тощо), якщо таке обладнання передбачив виробник;
технічний стан колісного транспортного засобу - відповідність колісного транспортного засобу його конструкції на дату першої реєстрації та сукупність фактичних характеристик колісного транспортного засобу на дату перевірки;
тип засобу технічного обслуговування і ремонту - сукупність засобів технічного обслуговування і ремонту однакового призначення, які мають один принцип дії, однакову конструкцію та виготовлені за однією і тією самою технічною документацією;
тривалість задіювання органа управління робочою системою гальмування - проміжок часу від початку гальмування (моменту прикладання зусилля на орган управління) до моменту, коли зусилля на органі управління набуває усталеного значення.
1.4. У цих Технологічних вимогах скорочення мають такі значення:
"Євро"-0, -1, -2, -3, -4, -5, -6, EEV - познаки рівнів європейських екологічних норм для КТЗ категорій M, N залежно від допустимих граничних рівнів шкідливих викидів;
ЗВТ - засіб вимірювальної техніки;
ЗТОІР - засіб перевірки технічного стану, технічного обслуговування і ремонту КТЗ;
ІЗВ - інформаційне забезпечення виробника КТЗ;
КТЗ - колісний транспортний засіб;
СО - позначення монооксиду вуглецю;
СmHn - позначення вуглеводнів, атомарний склад яких позначено цифрами, що відповідають літерам m та n;
EOBD - стандарти ОВD виробників, які поставляють КТЗ на європейський автомобільний ринок;
О2 - позначення кисню;
ОВD - система самодіагностування КТЗ;
OBD-I, OBD-IІ - стандарти ОВD виробників, які поставляють КТЗ на американський автомобільний ринок;
NOx - позначення оксидів азоту, атомарний склад якого позначено цифрою, що відповідає літері x;
l - лямбда - безрозмірнісна величина, що характеризує ефективність згорання у двигуні через співвідношення повітря та пального, визначена з урахуванням складу газових викидів, яку розраховують за застандартизованою формулою або вимірюють.
1.5. Ці Технологічні вимоги поширюються на ЗТОІР (ЗВТ чи ЗТОІР, які мають у своєму складі ЗВТ), за допомогою яких перевіряють технічний стан КТЗ.
ІІ. Технологічні вимоги щодо метрологічних характеристик ЗТОІР
2.1. Номенклатура контрольованих характеристик КТЗ (їхніх складників, систем) та допустимі похибки вимірювання ЗТОІР, яку наведено в додатку 2 (далі - номенклатура характеристик), містить мінімальний обсяг вимог, дотримання яких забезпечує безпечність технічного стану КТЗ та адекватність методів її контролю.
Допускається застосовувати ЗТОІР, які мають більшу кількість діапазонів вимірювань, ніж визначено цими Технологічними вимогами, але відповідну точність.
2.2. За точність виміру технічних характеристик, не визначену цими Технологічними вимогами, приймають значення відхилення не більше 1/5 допуску на вимірюване значення, якщо інше не визначено виробником КТЗ або їхніх складників, систем.
2.3. Точність ЗВТ виконавця технічного обслуговування й ремонту КТЗ може відповідати точності ЗВТ, яку визначено в документах з експлуатації та ремонту КТЗ, затверджених його виробником.
Точність ЗВТ може також відповідати точності, яку встановлено для ЗВТ у методах випробувань КТЗ, на підставі яких було затверджено тип КТЗ згідно із законодавством, яке діяло у виробника на момент затвердження такого типу відповідно до Правил ЄЕК ООН, доданих до
Женевської угоди 1958 року, або визначено Приписами ЄЕК ООН, доданими до
Віденської угоди 1997 року.
Допускається використання ЗВТ із точністю, яка для застосовуваних методів випробувань забезпечує невизначеність результатів вимірювань не більшу, ніж досягнута під час випробувань, на підставі яких затверджено окрему конструкцію або тип КТЗ.
2.4. Випробувальні ЗТОІР, які застосовують для КТЗ чи його складників, повинні мати діапазони вимірювань, які охоплюють встановлені діапазони відхилень значень вимірюваної величини.
ІІІ. Роликові стенди для контролю характеристик гальмових систем
3.1. Роликові стенди для перевірки ефективності функціонування гальмових систем повинні забезпечувати:
а) одночасне вимірювання сил гальмування коліс однієї осі з обох сторін КТЗ, а також окремо гальмових сил коліс кожної сторони однієї осі;
б) гальмування КТЗ одночасно з вимірюванням сили натиску на педаль робочої гальмової системи або тиску повітря в пневматичній гальмовій системі;
в) залежно від призначення контроль за зусиллям гальмування від дії педалі (органу управління) системи гальмування або тиску в пневматичній мережі системи гальмування.
3.2. Вагова навантага, яка обтяжує ролики стенда КТЗ, розміри пневматичних шин коліс КТЗ не повинні перевищувати допустимі, що визначені виробником стенда.
3.3. Роликовий стенд повинен:
а) мати механізм відключення урухомника ролика у разі невідповідності унормованому значенню коефіцієнта зчеплення ролика з колесами КТЗ;
б) уможливлювати контроль похибки вимірювання, регулювання, калібрування вимірюваного зусилля гальмування.
3.4. Пульт (блок) управління та покажчики вимірювань роликового стенда мають забезпечувати:
а) незалежне урухомлення і одночасну зупинку кожного з роликів;
б) можливість ручного урухомлення кожного з роликів незалежно від інших роликів;
в) визначення зусилля гальмування кожного колеса однієї осі;
г) утримання показів результатів вимірювання аж до початку подальших вимірювань;
ґ) калібрування вимірювальної установки в автоматичному режимі, якщо виробником передбачено такий режим калібрування;
д) управління роликовим стендом згідно з методами перевірки технічного стану КТЗ;
е) реєстрацію результатів вимірювань і роздруковування протоколу вимірювань, у якому наводяться:
найменування пункту технічного контролю (суб’єкта господарювання) та його місцезнаходження;
дата і час перевірки технічного стану системи гальмування;
дані про КТЗ (категорія, тип, марка, модель, дата реєстрації, міжнародний ідентифікаційний номер);
результати вимірювань і дані, необхідні для оцінки ефективності дії системи гальмування відповідно до законодавства.
3.5. Вимірювач сили натиску на педаль робочої системи гальмування повинен забезпечувати можливість:
а) визначення похибки вимірювання сили натиску;
б) надійного закріплення датчика сили, встановленого на педалі системи гальмування або на взутті оператора;
в) вимірювання сили натиску одночасно з вимірюванням гальмової сили.
3.6. Установка манометра (у разі наявності) повинна забезпечувати можливість:
а) визначення похибки вимірювання тиску;
б) бути обладнана стандартним наконечником, що дозволяє щільно приєднувати манометр до контрольного штуцера пневматичної системи гальмування транспортного засобу. Пристрій для їх з’єднання повинен забезпечувати таку щільність з’єднання, за якої падіння тиску не більше як 0,01 МПа впродовж 3 хвилин.
3.7. Ролики повинні мати такі розміри:
а) зовнішній діаметр не менш як 200 мм (для стендів, уведених в експлуатацію до або впродовж 12 календарних місяців після набрання чинності цими Технологічними вимогами, допускається діаметр не менш як 150 мм);
б) довжина активної поверхні ролика стенда для перевірки систем гальмування КТЗ категорії L не менш як 250 мм;
в) відстань між внутрішніми торцями роликів установок для перевірки систем гальмування коліс однієї осі не більш як:
900 мм - для стендів перевірки систем гальмування КТЗ максимальною масою не більш як 3,5 т;
1300 мм - для стендів перевірки систем гальмування КТЗ максимальною масою більш як 3,5 т;
900 мм - для універсальних стендів перевірки систем гальмування КТЗ;
г) відстань між зовнішніми торцями роликів установок для перевірки систем гальмування коліс однієї осі не більш як:
2000 мм - для стендів перевірки систем гальмування КТЗ максимальною масою не більш як 3,5 т;
2600 мм - для стендів перевірки систем гальмування КТЗ максимальною масою більш як 3,5 т;
2600 мм - для універсальних стендів перевірки систем гальмування КТЗ.
3.8. Тангенційна швидкість роликів силових стендів повинна бути:
а) 4+2 км/год - для стендів перевірки систем гальмування КТЗ категорії L і КТЗ з максимальною масою не більш як 3,5 т;
б) 2+1 км/год - для стендів перевірки систем гальмування КТЗ категорій L і КТЗ з максимальною масою більш як 3,5 т, а також універсальних.
3.9. Робоча поверхня роликів повинна бути сконструйована таким чином, щоб коефіцієнт зчеплення був не менше 0,8 - для сухого контакту і 0,6 - для мокрого за умови, що під час вимірювань сили гальмування надмірний знос протектора шини, пошкоджені ободи коліс не допускаються.
3.10. Покажчики усіх засобів вимірювання роликового стенда повинні автоматично встановлюватися на нуль після ввімкнення електроживлення і кожен раз, коли починається нове вимірювання. У разі необхідності може бути передбачена можливість установлювати покажчики на нуль вручну.
IV. Площадкові стенди для контролю характеристик гальмових систем
4.1. Площадкові стенди для контролю функціонування систем гальмування повинні забезпечувати:
а) для КТЗ категорій L2, L5- L7, М1, М2, N1, O1, O2 вимірювання сили гальмування коліс обох сторін однієї осі;
б) одночасне вимірювання сили гальмування з вимірюванням сили натиску на педаль робочої гальмової системи;
в) залежно від призначення реєстрацію залежності сили гальмування від зусилля натиску на педаль робочої системи гальмування.
4.2. Установка повинна уможливлювати визначення похибки вимірювання, регулювання, калібрування вимірюваного зусилля гальмування.
4.3. Пульт (блок) управління та покажчики вимірювань площадкового стенда мають забезпечувати:
а) можливість ручного урухомлення і управління установкою, а також можливість проведення вимірювань за допомогою ручного (переносного) пульта управління;
б) визначати зусилля гальмування кожного колеса однієї осі;
в) затримку показів результатів вимірювання аж до початку подальшого вимірювання;
г) управління площадковим стендом згідно з методами перевірки технічного стану КТЗ відповідно до законодавства;
ґ) реєстрацію результатів вимірювань і роздруковування протоколу вимірювань, в якому наводяться:
найменування пункту технічного контролю (суб’єкта господарювання) та його місцезнаходження;
дата і час перевірки технічного стану системи гальмування;
дані про КТЗ (категорія, тип, марка, модель, дата реєстрації, міжнародний ідентифікаційний номер);
результати вимірювань і дані, необхідні для оцінки ефективності дії системи гальмування відповідно до законодавства. Якщо відповідність функціонування системи гальмування буде автоматично оцінюватися програмним забезпеченням стенда, така оцінка повинна узгоджуватися з методами перевірки технічного стану КТЗ відповідно до законодавства.
4.4. Вимірювач зусилля натиску на педаль робочої системи гальмування повинен забезпечувати можливість:
а) визначення похибки вимірювання сили натиску;
б) надійного закріплення перетворювача зусилля на педалі гальмової системи або на взутті оператора;
в) безпровідникової передачі даних на пульт (блок) управління.
4.5. Вимірювальні площадки повинні мати такі розміри:
а) довжина площадки повинна бути не менше:
1400 мм - стендів для перевірки технічного стану систем гальмування КТЗ категорії L;
1500 мм - стендів для перевірки технічного стану систем гальмування КТЗ з максимальною масою не більш як 3,5 т;
б) ширина вимірювальної площадки стенда для перевірки технічного стану систем гальмування КТЗ категорії L повинна бути не менше 500 мм.
4.6. Вимірювальні двоплощадкові та чотириплощадкові стенди повинні бути пристосовані для встановлення вимірювальних площадок таким чином, щоб:
а) крайки площадок були паралельні між собою (допуск 3 мм);
б) відстань між внутрішніми поздовжніми крайками площадок була не більше 900 мм;
в) відстань між зовнішніми поздовжніми крайками робочої поверхні площадок була не менше 2000 мм.
4.7. Несівна здатність вимірювальних площадок під натискним зусиллям колеса КТЗ повинна бути не меншою від визначеної виробником стенда.
4.8. Площадковий стенд для перевірки технічного стану систем гальмування КТЗ повинен бути пристосований для наїзду автомобіля зі швидкістю до 15 км/год.
4.9. Коефіцієнт зчеплення протектора пневматичних шин з вимірювальними площадками повинен бути не менше 0,8 - для сухого та 0,6 - для мокрого контакту.
4.10. Покажчики усіх засобів вимірювання площадкового вимірювального стенда повинні автоматично встановлюватися на нуль після ввімкнення електроживлення і кожен раз, коли починається подальше вимірювання. У разі необхідності може бути передбачена можливість установити покажчики на нуль вручну.
V. Устатковання для вимірювання тривалості задіювання органу управління робочою системою гальмування
Устатковання для вимірювання тривалості задіювання органу управління робочою системою гальмування у складі комплекту відповідного стенда або незалежно від нього має забезпечувати:
покази тривалості запізнення гальмування і зусилля натиску на педаль робочої системи гальмування;
живлення від автономного джерела струму або електричної мережі КТЗ постійною напругою 12 або 24 В;
................Перейти до повного тексту