1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ
НАКАЗ
07.03.2019 № 1179
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
02 квітня 2019 р.
за № 342/33313
Про внесення змін до Правил спортивних змагань з кунгфу
Відповідно до частини другої статті 40 Закону України "Про фізичну культуру і спорт", абзацу п’ятого підпункту 17 пункту 4 та пункту 8 Положення про Міністерство молоді та спорту України , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 липня 2014 року № 220, у зв’язку зі змінами у Міжнародних правилах спортивних змагань з кунгфу
НАКАЗУЮ:
1. Унести зміни до Правил спортивних змагань з кунгфу, затверджених наказом Міністерства молоді та спорту України від 26 червня 2013 року № 23, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 15 липня 2013 року за № 1178/23710, виклавши їх у новій редакції, що додається.
2. Департаменту фізичної культури та неолімпійських видів спорту забезпечити подання цього наказу в установленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Відділу взаємодії з громадськістю та засобами масової інформації забезпечити оприлюднення цього наказу на офіційному веб-сайті Міністерства молоді та спорту України.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра молоді та спорту України відповідно до розподілу функціональних обов’язків.
Міністр молоді
та спорту України

І. Жданов
ПОГОДЖЕНО:

Президент Федерації кунгфу України


Л.Я. Солодиліна
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства молоді
та спорту України
26 червня 2013 року № 23
(у редакції наказу Міністерства
молоді та спорту України
від 07 березня 2019 року № 1179)
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
02 квітня 2019 р.
за № 342/33313
ПРАВИЛА
спортивних змагань з кунгфу
I. Загальні положення
1. Ці Правила визначають основні засади організації та проведення спортивних змагань з кунгфу на території України.
2. Ці Правила розроблено з урахуванням Міжнародних правил спортивних змагань з кунгфу.
3. Вимоги цих Правил стосуються усіх дисциплін, з яких проводяться змагання з кунгфу.
4. Учасники змагань, а також тренери, судді, лікарі та інші фізичні особи зобов’язані знати та виконувати ці Правила.
5. Змагання з кунгфу проводять відповідно до Положення (Регламенту) про проведення відповідного змагання з кунгфу (далі - Положення), що затверджує організатор.
6. Змагання з кунгфу проводять з метою:
1) розвитку і популяризації кунгфу в Україні;
2) обрання кращих спортсменів команд спортивних клубів, адміністративно-територіальних одиниць, фізкультурно-спортивних товариств (далі - ФСТ), що розвивають вид спорту кунгфу;
3) підвищення спортивної майстерності;
4) виконання нормативів Єдиної спортивної класифікації України, визначених Положенням про Єдину спортивну класифікацію України, затвердженим наказом Міністерства молоді та спорту України від 11 жовтня 2013 року № 582, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 04 листопада 2013 року за № 1861/24393;
5) визначення кандидатів для формування збірних команд клубів, адміністративно-територіальних одиниць, ФСТ, національних збірних команд України;
6) покращення методів та практики суддівства змагань з кунгфу;
7) обміну досвідом, знаннями та інформацією.
7. Терміни, що використовуються у цих Правилах, вживаються у значеннях, наведених у Законі України "Про фізичну культуру і спорт".
8. Антидопінговий контроль спортсменів, які беруть участь у змаганнях, здійснюється відповідно до Всесвітнього антидопінгового кодексу та Закону України "Про антидопінговий контроль у спорті", що визначає правові та організаційні засади здійснення антидопінгового контролю в Україні.
9. Використання допінгу заборонено для спортсменів, які беруть участь у змаганнях. Результати учасників, які приймали заборонені препарати, анулюються, а самі учасники дискваліфікуються.
II. Програма і характер змагань
1. Види змагань
1. Спортивні змагання з кунгфу проводяться в таких видах:
1) таолу - формальні технічні (стандартні або довільні) комплекси вправ у вигляді стандартних комбінацій і технічних прийомів, що виконуються за визначеною траєкторією у встановленій послідовності без зброї та зі зброєю (муляжами), що не належить до холодної зброї та розподіляється на такі групи:
довга;
коротка;
парна;
гнучка;
2) тайцзіцюань - формальні технічні (стандартні або довільні) комплекси вправ, які мають загальнооздоровчу спрямованість, що виконуються в уповільненому та специфічному ритмі за визначеною траєкторією у встановленій послідовності без зброї та зі зброєю (муляжами), що не належить до холодної зброї та розподіляється на такі групи:
довга;
коротка;
парна;
3) туйшоу - спортивний поєдинок без використання ударної техніки з регламентованого цими Правилами тактико-технічного арсеналу;
4) лайт-саньда - спортивний поєдинок з дозованим контактом з використанням ударно-кидкової техніки з регламентованого цими Правилами тактико-технічного арсеналу;
5) саньда - спортивний поєдинок у повний контакт з використанням ударно-кидкової техніки з регламентованого цими Правилами тактико-технічного арсеналу;
6) куошу - спортивний поєдинок з використанням техніко-тактичного арсеналу та формальних технічних (стандартних або довільних) комплексів вправ, регламентованих цими Правилами;
7) шуай цзяо - спортивний поєдинок з використанням кидкової техніки з регламентованого цими Правилами тактико-технічного арсеналу.
2. За характером змагання з кунгфу розподіляються на:
особисті;
особисто-командні.
Характер змагань визначається Положенням у кожному окремому випадку.
В особистих змаганнях визначаються тільки особисті результати й місця учасників у своїх видах програми або вагових категоріях.
В особисто-командних змаганнях визначаються особисті місця учасників, а місце команди визначається залежно від особистих результатів її учасників відповідно до Положення.
2. Організація змагань
1. Підставою для організації і проведення змагань з кунгфу є Положення.
2. Положення включає такі розділи:
цілі і завдання заходу;
строки і місце проведення заходу;
організація та керівництво проведенням заходу;
учасники заходу;
характер заходу (змагання особисті, особисто-командні);
програма проведення змагань;
безпека та підготовка місць для проведення заходу;
умови визначення першості та нагородження переможців і призерів;
умови фінансування заходу та матеріального забезпечення учасників;
строки та порядок подання заявок на участь у заході;
інші умови, які забезпечують якісне проведення заходу.
3. Положення не має суперечити цим Правилам. Забороняється змінювати Положення менше ніж за три дні до початку змагань.
4. Положення має бути надіслано всім запрошеним, а також розміщено на сайті Федерації кунгфу України (далі - Федерація) не пізніше ніж за один місяць до дати проведення змагань.
5. Організаційний комітет змагань (далі - Оргкомітет змагань) формується з представників організації, що проводить змагання, та команд, що беруть участь у змаганнях. Оргкомітет змагань визначає масштаби організаційної роботи і контролює проведення змагань.
6. До складу Оргкомітету змагань входять голова комітету, один або два заступники голови і члени комітету.
7. Офіційні особи запрошуються Оргкомітетом змагань.
8. Вимоги до суддів з кунгфу:
вільне володіння методами суддівства і знання цих Правил;
знання базової техніки і теорії кунгфу;
чесність і принциповість;
відповідальне та професійне виконання обов’язків.
9. Головний суддя змагань організовує суддівство змагань та керує роботою суддів.
10. Група офіційних осіб, що обслуговує один вид змагань:
головний суддя групи та рефері;
від трьох до п’яти бокових суддів;
суддя, що вимірює час виступу спортсменів;
суддя, що підраховує бали;
суддя на площадці;
суддя при учасниках.
11. Вимоги до секретаріату змагань визначаються у Положенні. До складу секретаріату входять головний секретар і два секретарі.
12. До групи медичного персоналу змагань входять голова групи і два лікарі.
13. Власники та орендарі спортивних споруд, на яких проводяться змагання, забезпечують підготовку спортивної споруди відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 18 грудня 1998 року № 2025 "Про порядок підготовки спортивних споруд та інших спеціально відведених місць для проведення масових спортивних та культурно-видовищних заходів" (зі змінами).
3. Заявки на участь у змаганнях
1. Для участі у змаганнях організації-участниці подають попередню та остаточну (іменну) заявки.
2. Попередня заявка подається у термін, визначений Положенням, та має містити інформацію про кількість спортсменів та види програми змагань, у яких вони братимуть участь.
3. Спортсмени допускаються до змагань на підставі остаточної (іменної) заявки (додаток 1), яка подається до мандатної комісії змагань у термін, визначений Положенням, та допуску лікаря шляхом проведення медичного огляду за наявності страхового свідоцтва (поліса, сертифіката), передбаченого пунктом 2 частини шостої Закону України "Про страхування".
4. Незастраховані спортсмени до змагань не допускаються, наявність страхового свідоцтва є обов’язковою.
4. Мандатна комісія
1. Питання про допуск спортсменів до змагань вирішує мандатна комісія, яка створюється у місці їх проведення.
2. До складу мандатної комісії входять:
представник організатора змагань (голова комісії);
головний суддя змагань;
головний секретар змагань;
лікар змагань.
5. Обов’язки та права учасників
1. Учасники зобов’язані:
дотримуватись загальних положень спортивної етики, поваги до суддів, інших учасників змагань та глядачів;
дотримуватись та виконувати вимоги цих Правил та Положення;
за викликом суддівської колегії негайно прибути на майданчик;
за неможливості з якихось причин продовжувати змагання негайно повідомити про це суддівську колегію;
не вживати допінг.
2. Учасники мають право:
звертатися до суддів через представника своєї команди;
проводити контроль своєї ваги на вагах офіційного зважування за 1 годину до початку зважування;
своєчасно отримувати необхідну інформацію про хід змагань (програму змагань, зміни в програмі змагань, результати поєдинків та виступів тощо);
використовувати під час кожного поєдинку не більше ніж 3 хв на отримання медичної допомоги.
6. Вікові групи учасників змагань
1. У видах програми змагань з куошу, таолу, туйшоу та лайт-саньда вікові групи поділяються на:
молодші юнаки - 6-8 років;
юнаки - 9-10 років;
старші юнаки - 11-12 років;
юніори - 13-15 років;
дорослі - 16 років і старші.
2. У видах програми змагань з тайцзіцюань та саньда вікові групи поділяються на:
молодші юнаки - 11-12 років;
юнаки - 13-14 років;
старші юнаки - 15-16 років;
юніори - 17-18 років;
дорослі - 19 років і старші.
3. У виді програми змагань з шуай цзяо вікові групи поділяються на:
молодші юнаки - 7-9 років;
юнаки - 10-12 років;
старші юнаки - 13-15 років;
юніори - 16-17 років;
дорослі - 18 років і старші.
III. Обов’язки суддів та інших офіційних осіб
1. Обов’язки головного судді змагань
1. Головний суддя змагань організує загальне суддівство, спрямовує роботу кожної групи суддів і стежить за виконанням цих Правил та Положення.
2. До початку змагань головний суддя змагань:
визначає склад кожної групи суддів, призначає головного суддю групи суддів;
проводить суддівські семінари з метою дотримання цих Правил;
особисто перевіряє готовність спортивної споруди або спеціально відведене для проведення спортивних змагань місце та обладнання;
негайно доповідає про виявлені недоліки Оргкомітету.
3. Під час змагань головний суддя змагань:
стежить за ходом змагань і координує роботу всіх груп суддів;
у разі виникнення непорозумінь між учасниками змагань приймає остаточне рішення, ґрунтуючись на цих Правилах і Положенні;
вживає заходів у разі некоректної поведінки учасників змагань та глядачів.
4. Після закінчення змагань головний суддя змагань:
перевіряє й оголошує результати змагань;
бере участь у нарадах представників команд, скликаних Оргкомітетом змагань, та підбиває підсумок суддівської роботи.
2. Обов’язки головного судді групи та рефері
1. Головний суддя групи організовує підготовку та роботу суддів своєї групи.
2. До початку змагань головний суддя групи:
проводить семінари, на яких інформує суддів про методи оцінки техніки та її рівні;
перевіряє підготовчу роботу групи.
3. Під час змагань головний суддя групи:
організовує своєчасне прибуття суддів своєї групи в зону змагань;
скликає бокових суддів для проведення наради у разі упередженого або некомпетентного оцінювання виступу спортсмена;
узгоджує оцінку з інформацією від судді, що вимірює час виступу спортсменів;
підраховує кількість помилок та відповідність заявленого стилю;
оголошує остаточний результат виступу спортсмена.
4. Після закінчення змагань головний суддя групи:
засвідчує своїм підписом виправлення та застереження у протоколах;
оцінює роботу кожного судді та групи в цілому;
збирає підписи суддів групи під протоколом і ставить свій підпис;
особисто здає протокол головному секретарю.
5. Рефері оцінює технічні дії спортсменів згідно з цими Правилами під час проведення поєдинків та виступів, а також організовує контроль за дотриманням учасниками змагань цих Правил.
3. Обов’язки бокових суддів
1. Бокові судді оцінюють виступи спортсменів відповідно до цих Правил неупереджено і незалежно.
2. Під час змагань бокові судді:
спостерігають за виступами спортсменів й оцінюють їх згідно з цими Правилами;
звертаються за консультацією до головного судді групи за потреби;
демонструють оцінку кожного спортсмена головному судді групи і глядачам.
3. Після закінчення змагань бокові судді беруть участь у підбитті підсумків роботи своєї групи.
4. Обов’язки судді, що вимірює час виступу спортсменів
Суддя, що вимірює час виступу спортсменів:
вивчає часові ліміти для кожної вікової групи спортсменів згідно з цими Правилами та Положенням;
фіксує час виступу спортсменів;
подає сигнали учасникам до початку та закінчення виступу;
одночасно із закінченням виступу доводить до відома головного судді групи час виступу і корекцію оцінки в разі невідповідності часу виконання цим Правилам.
5. Обов’язки судді, що підраховує бали, судді на площадці та судді при учасниках
1. Суддя, що підраховує бали:
записує оцінки бокових суддів і обчислює середнє арифметичне значення з 3 оцінок, не ураховуючи найнижчу і найвищу оцінки;
записує до протоколу причини зняття балів (якщо такі є) з поясненнями головного судді групи;
підписує протоколи й особисто здає їх головному судді групи;
2. Суддя на площадці:
оцінює технічні дії спортсменів згідно з цими Правилами під час проведення поєдинків;
разом з рефері відповідає за дотримання учасниками цих Правил під час проведення поєдинків.
3. Суддя при учасниках:
вивчає розташування об’єктів у змагальній зоні;
готує вихід наступної групи спортсменів;
проводить контроль зброї (муляжів) та спорядження спортсменів;
виводить спортсменів у змагальну зону і представляє головному судді групи.
6. Обов’язки секретаріату
1. Секретаріат під керівництвом головного секретаря зобов’язаний:
розробити розклад змагань та вести облік результатів;
узагальнити інформацію щодо кількісного складу спортсменів за видами;
за поданими заявками команд-учасниць скласти списки спортсменів, які виступають у кожному виді програми або ваговій категорії;
провести до початку змагань з представниками команд і секретаріату в присутності членів Оргкомітету змагань жеребкування порядку виступів спортсменів або пар у поєдинках;
після закінчення кожного з видів змагань зібрати протоколи результатів змагань та перевірити наявність підписів суддівської групи;
оприлюднити результати змагань.
2. Результати в особистих виступах фіксуються протягом всіх змагань для остаточного підрахунку у командному заліку та перевіряються головним секретарем.
IV. Загальні принципи підрахунку балів у куошу, таолу і тайцзіцюань
1. Оцінка виступів суддями
1. У змаганнях з куошу, таолу і тайцзіцюань виступ спортсмена оцінюється згідно з цими Правилами відповідно до продемонстрованого ним технічного рівня з визначенням його місця в особистому заліку.
У всіх видах найвищою оцінкою є 10 балів. Під час оцінювання використовується метод вирахування.
2. Відповідно до цих Правил оцінка виступу містить такі три складові:
1) оцінка якості рухів (оцінювання положень і техніки) - максимально 6 балів (рухи складаються з положень і техніки, положення містять стійки, положення рук, тіла тощо, техніка містить техніку рук, ніг, тіла, погляду, зброї (муляжів) тощо).
Щоб зробити висновок про якість руху, бокові судді звертають увагу на стійки, пересування, положення тулуба, ніг, рук і тіла та перевіряють, чи відповідають вони вимогам. У разі якщо спортсмен перебуває в русі, бокові судді стежать за правильністю виконання рухів, відповідністю докладання сили, відповідністю рухів необхідній амплітуді і траєкторії. У разі повторення помилок в одній і тій самій дії максимальна кількість балів, що віднімаються, не перевищує 0,2 бала.
Під час оцінювання рухів бокові судді відмічають всі помилки і лише після закінчення виступу знімають за них бали. За одну й ту саму неодноразово допущену помилку знімається не більше ніж 0,2 бала протягом одного виступу;
2) оцінка загального технічного рівня спортсмена (оцінювання потужності і координації) - максимально 2 бали (під потужністю мається на увазі сила у технічних рухах).
Бокові судді мають звертати увагу на плавність прикладання сили, достатність її твердості і м’якості, на збереження енергії у фіксованих позиціях. Під координацією мається на увазі узгодженість між техніками рук, тіла, погляду, ніг, а також між тілом і зброєю (муляжами).
Бокові судді оцінюють потужність і координацію наприкінці кожного виступу і складають враження про технічний рівень спортсмена в цілому, що формує основу оцінки, також бокові судді визначають тип помилки, а потім віднімають зняті бали від загального результату.
Підсумовуючи оцінювання потужності і координації, істотним є загальне враження від виступу, узагальнена оцінка й одноразове зняття балів за помилки після закінчення виступу;
3) оцінка духу, ритму, змісту, стилю, композиції і хореографії - максимально 2 бали (дух є вираженням діяльності розуму та психоемоційного стану, що втілюється у виразі обличчя й очей).
Спортсмен має виступати енергійно, сконцентровано, чітко представляти об’єкти нападу і захисту.
Під ритмом мається на увазі витримування пауз чи уповільнення та прискорення у статичних позиціях чи динамічних рухах. Ритмічним є виступ з гармонійним і доречним ритмом. Щодо певного стилю рухи мають відповідати технічним вимогам цього стилю і не інтерпретуватися спортсменом.
Зміст визначається прийомами захисту й атаки.
Композиція передбачає логічне застосування рухів у композиції, розташування у змагальній зоні, амплітуду пересувань, плавний перехід від однієї дії до іншої за допомогою поворотів, кроків, пересувань тощо.
Хореографія визначається способами пересувань у змагальній зоні, їх збалансованістю та обґрунтованістю.
Метод оцінювання цих шести факторів (духу, ритму, змісту, стилю, композиції та хореографії) той самий, що й під час оцінювання потужності і координації. Загальне враження від виступу, узагальнена оцінка надаються після закінчення виступу. Одноразове зняття балів за помилки також здійснюється після виступу.
2. Зняття балів головним суддею групи, час виконання комплексів
1. Головний суддя групи вирішує, чи є специфічні порушення у виступі спортсмена (недостатність притаманних стилю рухів, невідповідність заявленому виду програми, порушення регламенту часу виконання, повторний виступ).
2. У куошу і таолу час виконання комплексів початкового рівня підготовки від 60 до 120 с, середнього рівня - від 70 до 120 с, вищого рівня - від 80 до 120 с.
3. У тайцзіцюань час виконання комплексів початкового рівня підготовки 3-4 хв, середнього рівня - 4-5 хв, вищого рівня - 5-6 хв.
4. Час виконання дуйлянь (постановочного поєдинку) - не менше 50 с.
5. Час виконання командних вправ - не менше ніж 2 хв.
6. Виступ оцінюється за критеріями оцінювання виступу головним суддею групи (додаток 2).
7. У разі повної невідповідності заявленому стилю (8 та більше рухів), а також недостатнього рівня підготовки - виступ не оцінюється.
8. Виступ оцінюється за критеріями оцінювання інших помилок боковими суддями (додаток 3).
9. У разі різниці оцінок бокових суддів у 0,5 бала і більше головний суддя групи проводить нараду із суддівською групою та коригує оцінку.
10. За явної невідповідності оцінювання спортсмена боковими суддями порівняно з "контрольними", а саме з першими двома виступами головний суддя групи може скоригувати оцінку від 0,03 до 0,1 бала.
3. Підрахунок остаточного результату
1. Бокові судді оцінюють виступ спортсмена, ґрунтуючись на методах оцінювання та відповідно до цих Правил. Після виступу кожний боковий суддя відраховує бали за допущені спортсменом помилки з 10 балів. Бали, що залишилися, є оцінкою виступу.
Оцінка, виставлена кожним боковим суддею, визначається з точністю до 0,05 бала (тобто остання цифра має бути "5" чи "0").
2. Дійсним результатом виступу спортсмена вважається середнє арифметичне значення, визначене з оцінок трьох бокових суддів (без урахування найвищої і найнижчої оцінок). Дійсний результат визначається з точністю до 0,01.
3. Остаточна оцінка виставляється й оголошується головним суддею групи після зняття балів за інші помилки.
4. У разі повторного виступу, дозволеного головним суддею групи, від остаточного результату віднімається 1 бал.
V. Методи та основні критерії оцінювання виступів у північних стилях (кунгфу бейцюань)
1. Північні стилі виконуються з високою швидкістю рухів. Поняття "висока швидкість" базується на правильному ритмі, якісному виконанні техніки з чіткими переходами та гармонійними сильними рухами. Під час оцінювання важливе значення має загальне враження від виступу в цілому. Північні стилі характеризуються перемінним ритмом швидких, спритних і сильних рухів, що різко змінюються з динамічних на статичні положення.
2. Під час оцінювання виступу в цілому береться до уваги психоемоційний стан спортсмена, який має бути врівноваженим (без помітного стресу та недоцільної міміки). Оцінюючи техніку рук і ніг, стрибків та балансування варто звертати увагу на узгодженість та координацію рухів, на відсутність схвильованості та стресового стану. Під час виконання техніки балансування важливе значення має чітка фіксація протягом 2-3 с і правильне положення тіла.
3. Береться до уваги зв’язок між рухами та якість техніки виконання, а також ураховуються загальні помилки у північних стилях (додаток 4). У північних стилях статичні положення мають бути енергійними і добре збалансованими, а технічні дії - виконуватись без ривків і мати закінчений вигляд. Усі рухи мають бути пов’язані між собою з урахуванням пауз та балансування. Після аналізу виступу спортсмена складають висновки про його загальний технічний рівень, силу, координацію, дух, ритм, стиль та амплітуду рухів.
VI. Методи та основні критерії оцінювання виступів у південних стилях (кунгфу наньцюань)
1. Під час оцінювання південних стилів потрібно звертати увагу на засвоєння спортсменом технічної бази. Рівень підготовки спортсмена під час демонстрації базової техніки є вирішальним.
2. Під час оцінювання виступу необхідно звертати увагу, як саме зв’язок рухів узгоджується з ритмом виконання. Поряд зі швидкістю виконання всі рухи мають виконуватись чітко і скоординовано, без зайвого уповільнення або скутості. Швидкість та уповільненість рухів визначаються ритмом та композицією. За теорією сильний рух походить зі слабкого, раптовість удару виникає із збереженої сили, зібраної і докладеної миттєво. Так реалізується принцип поєднання твердості і м’якості рухів. Правильне використання техніки погляду демонструє не тільки духовні якості спортсмена, але й передбачає техніку захисту й атаки. Техніка погляду супроводжує рухи та надає цілісності і завершеності формі виступу.
3. Якість виступу залежить від того, наскільки вдало спортсмен продемонстрував основні риси, притаманні південним стилям.
Південні стилі характеризуються чіткими й швидкими рухами, різноманітною технікою рук, стійкою технікою ніг і вигуком (фашин), що супроводжує докладання сили. Вигуки (фашин) мають сприяти докладанню сили, а не виконуватись довільно. Швидкість рухів має базуватися на їх чіткому і правильному виконанні та докладанні сили, що спрямовується від попереку, сповненої енергії та плавності.
Під стійкою технікою ніг мається на увазі координація рухів тіла й ніг, нерухомість статичних положень. Під час оцінювання техніки ніг потрібно врахувати правильність виконання техніки та концентрацію сили й енергії.
У техніці рук найбільше значення має варіативність рухів захисту та атаки.
4. Під час оцінювання виступу враховуються загальні помилки у південних стилях (додаток 5).
VII. Методи та основні критерії оцінювання у виступах зі зброєю (муляжами) (кунгфу цісє)
1. Усі судді мають досконало знати техніку виконання вправ з різними видами зброї (муляжами) та принципи докладання сили.
2. Під час оцінювання виступу необхідно брати до уваги специфічні характеристики тієї чи іншої зброї (муляжів).
3. Виступи зі зброєю (муляжами) прямої форми з двостороннім лезом характеризуються проколами, блоками, ударами, круговими рухами тощо.
Рухи мають бути швидкими та граціозними.
Виступи зі зброєю (муляжами) круглої форми з одностороннім лезом характеризуються сильними, швидкими, круговими рухами, проколами, блоками, ударами лезом тощо.
У мистецтві володіння довгою зброєю (муляжами) основною технікою є блоки, проколи, широкі кругові рухи тощо.
Змішування технічних характеристик видів зброї (муляжів) зараховується як помилка в русі.
4. Під час оцінювання береться до уваги координація тіла та зброї (муляжів). Важливою є узгодженість рухів рук з короткою зброєю (муляжами), а також правильне докладання сили в рухах з довгою зброєю (муляжами).
Критерії оцінки якості рухів зі зброєю (муляжами) однакові для всіх спортивних шкіл кунгфу, однак має враховуватися різниця між технікою виконання рухів різних спортивних шкіл.
5. Визначення помилок у статичних положеннях, техніці рук, ніг, погляді, балансуванні і стрибках, в координації, ритмі і психоемоційному стані прирівнюється до їх визначення у північних стилях.
6. Під час оцінювання виступу враховуються загальні помилки у виступах зі зброєю (муляжами) (додаток 6).
VIII. Методи та основні критерії оцінювання виступів у тайцзіцюань
1. Під час оцінювання технічного рівня потрібно брати до уваги як якість рухів, так і загальний технічний рівень, а також різницю між зовнішньою демонстрацією і докладеним "внутрішнім" змістом.
Якість рухів визначається стандартизацією положень і технік, а загальний рівень спортсмена містить такі характеристики, як сила, координація, дух, паузи та стиль.
2. Основним принципом під час оцінювання є уміння відрізняти розслаблення від слабкості, силу від твердості, жвавість від млявості, послідовність "порожнечі" і "наповненості" тощо. Бокові судді мають чітко знати головні принципи тайцзіцюань та правильно визначати:
стійки - спокій та впевненість, природність і збалансованість;
рухи - точність у техніці, легкість, плавність, послідовність і взаємозв’язок;
гармонію - співвідношення активних та пасивних рухів, координація рухів всіх частин тіла;
силу - плавність, розрізняння жорстких і м’яких рухів;
дух, темп, стиль - спрямування рухів думкою, чиста свідомість, єдність зовнішнього і внутрішнього стану, демонстрація "порожнечі" і "наповненості", м’якості і жорсткості.
3. У критеріях оцінювання різних шкіл і напрямів тайцзіцюань немає значної різниці. Виступ оцінюється з позиції логіки і загальних технічних стандартів за вимогами цього виду програми.
4. Під час оцінювання виступу враховуються загальні помилки в тайцзіцюань (додаток 7).
IX. Вимоги до участі спортсменів у змаганнях та методи оцінювання інших стилів таолу
1. Правила участі у змаганнях з куошу, таолу і тайцзіцюань
1. Після виклику для виступу без зброї спортсмен здійснює вітання (крок вперед, ноги разом, руки в позиції "кулак-долоня").
2. Після виклику для виступу з короткою зброєю (муляжами) прямої форми з двостороннім лезом та з короткою зброєю (муляжами) круглої форми з одностороннім лезом спортсмен здійснює вітання (крок вперед, ноги разом, руки в позиції "кулак-долоня". Зброя (муляж) утримується в лівій руці з лезом, притиснутим до внутрішньої сторони лівого передпліччя. Вістря леза спрямоване вниз).
3. Після виклику для виступу з довгою зброєю (муляжем) спортсмен здійснює вітання (крок вперед, ноги разом, руки в позиції "кулак-долоня". Зброя (муляж) утримується в лівій руці на рівні грудей у вертикальному положенні).
4. Після виклику для виступу з парною та гнучкою зброєю (муляжами) спортсмен здійснює вітання (крок вперед, ноги разом, руки в позиції "кулак-долоня", зброя (муляж) утримується в лівій руці на рівні грудей).
5. Для перевірки зброї (муляжів) спортсмени пред’являють зброю (муляжі) кінцем леза вниз.
Руки в позиції "кулак-долоня" утримуються на відстані 20-30 см від грудей.
6. Після закінчення виступу спортсмен приймає стійку "ноги разом". З цього моменту виступ вважається завершеним, спортсмен виходить за межі змагальної зони, повертається обличчям до головного судді групи і знову здійснює вітання (крок вперед, ноги разом, руки в позиції "кулак-долоня").
2. Костюми для виступів у куошу, таолу і тайцзіцюань
1. Вимоги до костюмів для виступів у північних стилях і тайцзіцюань:
верхня частина костюма має вузький комір, сім ґудзиків з тканини та вкорочені або довгі рукава (для тайцзіцюань - тільки з довгими рукавами та манжетами). Довжина рукавів не нижче великих пальців опущеної руки;
костюм може бути з тканини будь-якого кольору;
допускається оздоблення костюма будь-яким матеріалом та будь-якого кольору;
пасок виготовляється з м’якої тканини будь-якого кольору (для тайцзіцюань пасок не передбачений).
2. Вимоги до костюмів для виступів у південних стилях:
верхня частина костюма без коміра (з короткими рукавами - для жінок, без рукавів - для чоловіків);
костюм може бути з тканини будь-якого кольору;
допускається оздоблення костюма будь-яким матеріалом та будь-якого кольору;
пасок виготовляється з м’якої тканини будь-якого кольору.
3. Оцінювання кунгфу дуйлянь (постановочні поєдинки)
1. Критерії оцінювання виступів у кунгфу дуйлянь:
удари далеко від цілі - спортсмен або зброя знаходиться далеко від цілі удару;
час нерухомого кінцевого положення 3 с;
час без атаки та захисту 3 с;
очікування означає примусову зупинку, викликану будь-чим;
деформація зброї більше ніж на 45о;
дотик зброєю за межами змагальної зони не вважається положенням "поза межами змагальної зони";
зниження балів відбувається за кожну зроблену помилку у кожному конкретному випадку;
усі інші невизначені зниження балів встановлюються у 0,1 бала.
2. Під час оцінювання виступу враховуються загальні помилки у кунгфу дуйлянь (додаток 8).
4. Оцінювання кунгфу ціті яньлянь (групові виступи)
1. Критерії оцінювання виступів у кунгфу ціті яньлянь:
зниження балів відбувається за кожну зроблену помилку в кожному конкретному випадку;
усі інші невизначені зниження балів встановлюються у 0,1 бала.
2. Під час оцінювання виступу враховуються загальні помилки у кунгфу ціті яньлянь (додаток 9).
X. Правила суддівства та проведення змагань з куошу, шуай цзяо, саньда, лайт-саньда і туйшоу
1. Вагові категорії та регламент
1. Змагання з куошу, шуай цзяо, саньда та лайт-саньда проводяться в 13 вагових категоріях серед чоловіків та у 9 вагових категоріях серед жінок:
чоловіки:
до 48,0 кг;
52 кг (48,1-52 кг);
56 кг (52,1-56 кг);
60 кг (56,1-60 кг);
65 кг (60,1-65 кг);
70 кг (65,1-70 кг);
75 кг (70,1-75 кг);
80 кг (75,1-80 кг);
85 кг (80,1-85 кг);
90 кг (85,1-90 кг);
понад 90,1 кг;
шуай цзяо - 100 кг (90,1-100 кг);
шуай цзяо - понад 100,1 кг;
жінки:
до 48,0 кг;
52 кг (48,1-52 кг);
56 кг (52,1-56 кг);
60 кг (56,1-60 кг);
65 кг (60,1-65 кг);
70 кг (65,1-70 кг);
75 кг (70,1-75 кг);
понад 75,1 кг;
шуай цзяо - 82 кг (75,1-82 кг).
2. Змагання з туйшоу проводяться у 8 вагових категоріях серед чоловіків та жінок окремо:
до 50,0 кг;
57 кг (50,1-57 кг);
64 кг (57,1-64 кг);
71 кг (64,1-71 кг);
78 кг (71,1-78 кг);
85 кг (78,1-85 кг);
95 кг (85,1-95 кг);
понад 95,1 кг.
3. У вікових групах "молодші юнаки" та "юнаки" вагові категорії зменшуються на 25 кг відповідно.
4. У віковій групі "старші юнаки" вагові категорії зменшуються на 15 кг відповідно.
5. Під час запрошення до виступу спортсмени вітають головного суддю групи, супротивника та рефері вітанням "кулак-долоня".
2. Форма одягу, захисне спорядження, час проведення поєдинку
1. Відповідне спортивне спорядження:
у куошу, саньда та лайт-саньда - захисні шолом, жилет та раковина, губна капа, боксерські рукавички, захист для гомілок (молодші юнаки, юнаки, старші юнаки);
у туйшоу - губна капа та захисна раковина, для жінок - жилет відповідного кольору. За рішенням суддівської колегії спортсмени можуть змагатись без губної капи;

................
Перейти до повного тексту