- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО УКРАЇНИ З ПИТАНЬ НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ ТА
У СПРАВАХ ЗАХИСТУ НАСЕЛЕННЯ ВІД НАСЛІДКІВ
ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ
Н А К А З
N 61 від 05.03.2002 м. Київ |
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 28 березня 2002 р. за N 309/6597 |
Про затвердження Положення про порядок проведення перевірки діяльності аварійно-рятувальних служб та їх готовності до реагування на надзвичайні ситуації
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства
України з питань надзвичайних ситуацій та у справах
захисту населення від наслідків Чорнобильської
катастрофи
N 444 від 25.06.2007 )
Відповідно до Закону України
"Про аварійно-рятувальні служби", Положення про Міністерство України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 листопада 2006 року
N 1539, і Положення про Державну інспекцію цивільного захисту та техногенної безпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2001 року
N 1446,
НАКАЗУЮ:
( Преамбула із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства
України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту
населення від наслідків Чорнобильської катастрофи
N 444 від 25.06.2007 )
1. Затвердити Положення про порядок проведення перевірки діяльності аварійно-рятувальних служб та їх готовності до реагування на надзвичайні ситуації, що додається.
2. Начальнику Державної інспекції цивільного захисту та техногенної безпеки генерал-майору Євдіну О.М. забезпечити подання на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України наказу "Про затвердження Положення про порядок проведення перевірки діяльності аварійно-рятувальних служб та їх готовності до реагування на надзвичайні ситуації".
3. Начальнику управління справами Адміністративного департаменту Дяченко Г.П. в 10-денний термін після державної реєстрації наказу "Про затвердження Положення про порядок проведення перевірки діяльності аварійно-рятувальних служб та їх готовності до реагування на надзвичайні ситуації" забезпечити його тиражування та надсилання до територіальних підрозділів МНС.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Державного секретаря генерал-лейтенанта Марченка Г.Б.
В.о. Міністра |
В.С. Луцько |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства України з
питань надзвичайних
ситуацій та у справах
захисту населення від
наслідків Чорнобильської
катастрофи
05.03.2002 N 61
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
28 березня 2002 р.
за N 309/6597
Положення про порядок проведення перевірки діяльності аварійно-рятувальних служб та їх готовності до реагування на надзвичайні ситуації
Загальні положення
1. Це положення розроблено відповідно до Закону України
"Про аварійно-рятувальні служби" і встановлює єдині вимоги до здійснення державного нагляду і контролю за діяльністю усіх видів аварійно-рятувальних служб (далі - АРС).
Державний нагляд і контроль за діяльністю АРС та їх готовністю до реагування на надзвичайні ситуації (далі - НС) включає організацію нагляду і контролю за створенням, проведенням атестації, комплектуванням та підготовкою АРС та підпорядкованих підрозділів до проведення пошукових та аварійно-рятувальних робіт у НС техногенного та природного характеру, виконанням робіт із запобігання виникненню НС, відповідністю та ефективністю використання підрозділів за встановленим атестаційним профілем.
2. Перевірці підлягають всі АРС і формування, які створені відповідно до законодавства України, - державні, комунальні, АРС громадських організацій та АРС підприємств, установ та організацій (далі - об'єктові АРС).
3. Метою перевірок є визначення фактичного стану готовності АРС до реагування на НС, у тому числі рівня підготовки особового складу до виконання аварійно-рятувальних робіт та їх забезпечення спеціальним технічним оснащенням і готовності його до застосування.
4. Державний нагляд і контроль за діяльністю АРС та їх готовністю до реагування на НС забезпечує центральний орган виконавчої влади з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи.
Безпосередньо державний нагляд за діяльністю АРС покладено на Державну інспекцію цивільного захисту та техногенної безпеки як урядовий орган державного управління у складі центрального органу виконавчої влади з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи.
5. Перевірки діяльності АРС та їх готовності до реагування на НС можуть бути комплексними, при яких перевіряються всі напрямки діяльності АРС, цільовими, у ході яких перевіряються окремі питання, та контрольними, під час яких перевіряється усунення недоліків, які були виявлені під час проведення попередньої комплексної або цільової перевірки.
Комплексні перевірки проводяться за раніше розробленим планом не рідше одного разу в 5 років. Термін проведення комплексної перевірки не повинен перевищувати 5 діб.
Цільові перевірки проводяться позапланово. Цільова перевірка "Готовність АРС до реагування на НС" для служб, які знаходяться у постійній готовності (на цілодобовому чергуванні), може проводитись раптово, у будь-який час доби.
Контрольні перевірки проводяться за потреби, але не раніше встановленого терміну після усунення порушень, виявлених при комплексних та цільових перевірках.
6. За результатами перевірки складається акт (додаток 1) з визначенням оцінки діяльності АРС: "готова до дій за призначенням", "обмежено готова до дій за призначенням", "не готова до дій за призначенням", який подається для ознайомлення керівництву АРС і затверджується керівником органу, який призначив перевірку. Термін зберігання актів перевірок у службі (підрозділі) - 5 років.
Після закінчення терміну зберігання акти перевірок знищуються у встановленому порядку.
7. Якщо в результаті перевірки АРС виявлені недоліки, які служба спроможна усунути, і при цьому, в основному, здатна виконувати завдання з проведення аварійно-рятувальних робіт та заходів щодо запобігання та реагування на надзвичайні ситуації, - керівнику підприємства видається припис (додаток 2) з визначенням терміну усунення недоліків.
8. У разі, якщо в результаті перевірки встановлено, що АРС не готова до дій за призначенням, то вона знову перевіряється після усунення недоліків, але не раніше 2-х місяців після проведення перевірки. Якщо і при цьому АРС оцінюється як така, що не готова до дій за призначенням, то проводиться у встановлений строк позачергова атестація АРС.
9. Висновки за результатами перевірок подаються до відповідних атестаційних комісій для врахування при черговій атестації.
10. На підставі цього Положення засновники АРС (центральні органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, в тому числі громадські організації) з урахуванням специфіки галузі та основного призначення розробляють відповідні відомчі положення про порядок перевірки служби.
11. Центральні органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, у тому числі громадські, що створили АРС, проводять перевірки діяльності підпорядкованих АРС щороку відповідно до цього Положення та відомчих положень з урахуванням специфіки галузі та основного призначення.
Напрямки, за якими проводиться перевірка діяльності АРС та її готовності до реагування на НС
12. Перевірка діяльності АРС здійснюється за такими напрямками:
наявність нормативно-правових, нормативно-технічних та організаційно-розпорядчих документів, які регламентують діяльність аварійно-рятувального формування, готовність до реагування на НС та їх відповідність чинному законодавству;
комплектування особовим складом;
підготовка особового складу;
готовність АРС до реагування на НС;
стан засобів індивідуального захисту рятувальників;
стан спеціального технічного оснащення АРС;
виконання АРС робіт з запобігання виникненню, мінімізації наслідків НС та захисту від них населення і територій.
13. Перевірка за напрямком "Наявність нормативно-правових, нормативно-технічних та організаційно-розпорядчих документів, які регламентують діяльність АРС, і її готовність до дій за призначенням" та їх відповідність чинному законодавству здійснюється за такими показниками:
наявність документів про створення АРС, затверджених згідно з законодавством;
організація і проведення атестації АРС та рятувальників;
відповідність Положення (статуту) про аварійно-рятувальну службу завданням, які покладені на АРС;
порядок виконання робіт із запобігання виникненню НС (Положення з профілактичної роботи);
наявність затвердженого засновником АРС табеля оснащення;
планування діяльності АРС.
14. Перевірка за напрямком "Комплектування особовим складом" здійснюється за такими показниками:
укомплектованість АРС особовим складом;
професійний відбір особового складу служб за станом здоров'я, підтримання необхідного фізичного та психологічного рівня рятувальників;
відповідність освіти, професійної і спеціальної підготовки рядового та командного складу займаній посаді;
проходження попереднього та періодичних медичних оглядів, а також медико-психологічної реабілітації після проведення аварійно-рятувальних робіт;
наявність контрактів, що укладаються з рятувальниками;
посадові інструкції працівників АРС;
страхування рятувальників.
15. Перевірка за напрямком "Підготовка особового складу" здійснюється за такими показниками:
попередня спеціальна підготовка рятувальників;
організація і проведення стажування;
організація навчального процесу та якість проведення занять з усіма категоріями особового складу;
наявність навчально-матеріальної бази, її стан та використання за призначенням;
знання особовим складом основ аварійно-рятувальної справи;
фізична і психологічна підготовленість до виконання робіт в екстремальних умовах;
підготовленість особового складу до виконання робіт із запобігання виникненню НС (до виконання профілактичних і виробничих робіт).
16. Перевірка за напрямком "Готовність АРС до реагування на НС" здійснюється за такими показниками:
фактична наявність особового складу чергових змін;
порядок і час збору особового складу, який знаходиться на відпочинку;
підготовленість відповідних підрозділів, які забезпечують діяльність АРС (газоаналітичної лабораторії, спеціалізованих виробничих дільниць тощо);
стан систем зв'язку й оповіщення про аварію та їх ефективність;
наявність узгодженого плану взаємодії з іншими АРС;
матеріально-технічне забезпечення та укомплектованість АРС обладнанням, оснащенням і запасами матеріалів оперативного призначення згідно з табелем оснащення;
виконання нормативів зі збору та виїзду (виходу) за сигналом "Тривога";
підготовка до виконання аварійно-рятувальних робіт безпосередньо на аварійному об'єкті (у тому числі до розвідки в непридатній для дихання атмосфері);
хід виконання аварійно-рятувальних робіт (дії рятувальників під час розвідки, гасіння пожежі, ліквідації затоплення, розбирання завалу, обрушення тощо);
уміння рятувальників застосовувати аварійно-рятувальне оснащення та практично надавати першу медичну допомогу потерпілим унаслідок різних видів аварій;
ведення під час ліквідації НС оперативно-технічної документації та складання звіту про роботу АРС, пов'язану з ліквідацією надзвичайної ситуації;
уміння рятувальників надавати взаємодопомогу під час виконання аварійно-рятувальних робіт;
уміння командного складу приймати обгрунтовані рішення з ліквідації надзвичайної ситуації.
17. Перевірка за напрямком "Стан засобів індивідуального захисту рятувальників" здійснюється за такими показниками:
стан засобів захисту органів дихання (респіратори, протигази, акваланги, саморятівники тощо);
стан засобів захисту шкіри (водолазні, протитеплові, газозахисні костюми тощо);
стан реанімаційної апаратури (апарат штучної вентиляції легенів тощо);
закріплення засобів індивідуального захисту за рятувальниками;
ведення обліку та проведення періодичних перевірок засобів індивідуального захисту рятувальників.
18. Перевірка за напрямком "Стан спеціального технічного оснащення АРС" здійснюється за такими показниками:
укомплектованість служби оснащенням та транспортними засобами згідно з табелем оснащення, затвердженим засновником АРС;
технічна справність і готовність до застосування оснащення згідно з інструкцією з експлуатації;
своєчасність випробувань і профілактичних перевірок оснащення і матеріалів оперативного призначення та наявність відповідних документів;
наявність пристроїв та умов для проведення випробувань і перевірок обладнання у підрозділах;
технічний стан транспортних засобів та наявність відповідних запасних частин до них;
стан метрологічного обслуговування;
закріплення спеціального технічного оснащення за рятувальниками;
робота командування служб з підтримки спеціального технічного оснащення у справному стані.
19. Перевірка за напрямком "Виконання АРС робіт із запобігання виникненню, мінімізації наслідків НС та захисту від них населення і територій" здійснюється за такими показниками:
облік об'єктів та окремих територій, які знаходяться у зоні відповідальності АРС і підлягають постійному й обов'язковому обслуговуванню;
погодження планів реагування на НС, їх відповідність нормативно-правовим документам та фактичному стану безпеки на об'єкті;
організація запобіжних заходів на об'єктах і територіях, які обслуговуються АРС;
якість контролю за готовністю об'єктів і територій, що обслуговуються АРС, до проведення робіт з ліквідації НС;
участь у проведенні експертизи проектних рішень щодо поліпшення захисту об'єктів і територій на випадок виникнення НС;
участь у роботі комісій з прийняття в експлуатацію об'єктів, які потребують аварійно-рятувального обслуговування;
організація і практичне виконання робіт з підвищення рівня підготовленості об'єкта до ліквідації НС і рятування людей;
................Перейти до повного тексту