1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 75 від 27.02.98
м.Київ

Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
12 травня 1998 р.
за N 306/2746
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства освіти і науки N 739 від 28.05.2019 )
Про затвердження Інструкції про порядок організації розробки, виробництва та доставки друкованих навчально-наочних посібників до закладів освіти та Інструкції про порядок організації розробки, виробництва та доставки демонстраційних приладів та навчального обладнання до закладів освіти
З метою забезпечення якості створення засобів навчання та їх відповідності діючим програмам і базовим підручникам та на виконання рішення колегії Міністерства освіти України від 29 жовтня 1997 року N 20/4-18,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Інструкцію про порядок організації розробки, виробництва та доставки друкованих навчально-наочних посібників до закладів освіти та Інструкцію про порядок організації розробки, виробництва та доставки демонстраційних приладів та навчального обладнання до закладів освіти, що додаються.
2. Довести до відома Міністерства освіти Автономної Республіки Крим, управлінь освіти обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, що розробка, виробництво та доставка друкованих навчально-наочних посібників, демонстраційних приладів і навчального обладнання до закладів освіти повинні здійснюватися відповідно з затвердженими інструкціями.
3. Опублікувати цей наказ та інструкції в "Інформаційному збірнику Міністерства освіти України".
4. Контроль за виконанням даного наказу покласти на заступника Міністра Богомолова А.Г.
Міністр М.З.Згуровський
Затверджено
Наказ Міністерства освіти
України 27.02.98 N 75
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
12 травня 1998 р.
за N 306/2746
Інструкція
про порядок організації розробки, виробництва та доставки друкованих навчально-наочних посібників до закладів освіти
1. Загальні положення
1.1. Інструкція розроблена на підставі Положення про Міністерство освіти України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.07.92 N 384.
Інструкція встановлює єдиний порядок організації робіт щодо життєвого циклу створення нового друкованого навчально-наочного посібника для навчальних закладів освіти України всіх типів і форм власності.
1.2. Друкованими навчально-наочними посібниками (далі - посібниками) є:
- посібники поліграфічні (таблиці, плакати, комплекти плакатів або таблиць, транспаранти, робочі зошити, портрети, роздавальний матеріал тощо);
- посібники картографічні (стінні карти, контурні карти, атласи тощо).
1.3. Етапами життєвого циклу посібника є:
- обгрунтування потреби створення;
- розробка авторського оригіналу;
- підготовка до виробництва;
- виробництво (тиражування);
- доставка та розповсюдження до навчальних закладів;
- використання у навчальному процесі.
1.4. Реалізація етапів життєвого циклу посібника повинна здійснюватись у відповідності з державними стандартами України, діючими в Україні міждержавними стандартами, галузевими стандартами, цією інструкцією та іншою чинною нормативною документацією.
1.5. Ініціаторами реалізації етапів життєвого циклу посібника (далі - Ініціатор) можуть виступати:
- Міністерство освіти України;
- Науково-методичний центр організації розробки та виробництва засобів навчання Міністерства освіти України (далі - НМЦ засобів навчання);
- інститути Академії педагогічних наук України;
- інститути і центри Міністерства освіти України;
- заклади освіти всіх типів і форм власності;
- інші юридичні й фізичні особи.
1.6. Основним замовником посібника (далі - Основний замовник) є Міністерство освіти України в особі НМЦ засобів навчання.
Замовниками (далі - Замовник) можуть бути органи управління освіти Автономної Республіки Крим, обласні та міські управління освіти державної адміністрації, а також заклади освіти всіх типів і форм власності.
1.7. Розробниками авторських оригіналів (далі - Розробник) посібників можуть бути:
- інститути та центри Міносвіти України;
- інститути АПН України;
- вищі та професійно-технічні заклади освіти;
- інші юридичні й фізичні особи, які мають відповідний досвід створення посібників.
1.8. Підготовку до виробництва, виробництво (тиражування) на конкурсній основі можуть виконувати виробники, які мають досвід і відповідні виробничі потужності.
Виробниками (далі - Виробник) можуть бути підприємства, організації, учбові заклади й інші юридичні особи, які мають відповідне виробниче обладнання і потужності.
1.9. Доставку у відповідності до угоди з Основним замовником (Замовником) на конкурсній основі можуть виконувати юридичні особи, які мають відповідні виробничі потужності.
2. Обгрунтування потреби створення і вимоги до нового посібника
2.1. Потреба в створенні нового посібника виникає із концепції створення засобів навчання нового покоління, державних стандартів освіти, типових переліків навчально-наочних посібників та технічних засобів навчання (далі - Типові переліки), затверджених Міністерством освіти України, та доповнень до них, затверджених регіональними органами управління освітою, з вимог нових навчальних програм, підручників та передового світового досвіду навчання, рівня розвитку педагогічної науки, а також рівня забезпеченості навчальних закладів відповідними засобами навчання.
2.2. Потреба в новому посібнику спочатку формулюється у вигляді концептуально-методологічної ідеї, яка поступово переростає в комплекс вимог до майбутнього посібника, який повинен містити таке:
- сферу застосування посібника (навчальний предмет, клас, тема або розділ навчальної програми з предмета);
- педагогічне призначення;
- відповідність сучасному рівню розвитку науки і технології, концепції викладання навчального предмета, віковим особливостям і рівню попередньої підготовки учнів, загальній активізації розумової та практичної діяльності учнів в умовах диференціації навчання, пристосованості до комплексного використання з іншим існуючим навчальним обладнанням за дидактичними, технічними та економічними вимогами;
- умови і особливості його експлуатації;
- орієнтовну лімітну ціну.
2.3. Комплекс вимог до посібника передається Ініціатором Основному замовнику (Замовнику).
2.4. Основним замовником або Замовником розглядається комплекс вимог до посібника, проводиться рецензування та розгляд їх на відповідність вимогам, які викладені у пункті 2.2. У разі позитивного рішення Основний замовник передає комплекс вимог до посібника на затвердження у Міністерство освіти України з метою його включення до Типових переліків і, при потребі, до поточних програм випуску посібників, які видаються в першу чергу. Замовник передає комплекс вимог на затвердження у регіональний орган управління освітою з метою його включення у доповнення до Типових переліків.
2.5. Міністерством освіти України або регіональним органом освіти розглядається питання щодо включення посібника до Типових переліків або до їх доповнень у встановленому порядку їх ведення.
3. Розробка авторського оригіналу посібника
3.1. Розробка авторського оригіналу посібника на замовлення Міністерства освіти України або регіонального органу освіти здійснюється за їх рахунок на підставі трудової або господарчої угоди з Розробником. Угода може бути укладена на даний етап створення посібника або на створення посібника в цілому. Розробник обирається Основним замовником або Замовником на конкурсній основі після виділення Міністерством освіти України (відповідним органом управління освітою) необхідного фінансування.
3.2. Усі ініціативні розробки авторського оригіналу посібника виконуються за рахунок автора і є його власністю.
3.3. Під час укладання угоди Основним замовником (Замовником) на підставі затвердженого комплексу вимог до посібника розробляється технічне завдання на створення посібника, в якому повинні міститись такі дані:
- назва і зміст посібника та його відповідність розділам навчальної програми відповідного предмета;
- соціально-психологічні, педагогічні, ергономічні та інші вимоги;
- календарний план розробки авторського оригіналу посібника, форма і методи контролю процесу розробки з боку Основного замовника (Замовника);
- порядок та форма подання Основному замовнику (Замовнику) авторського оригіналу посібника.
3.4. Рукопис авторського оригіналу посібника поліграфічного повинен містити в собі дві частини: текстову, яка друкується з двома міжрядковими інтервалами і подається у 2-х примірниках на папері формату А4 або А3, та зорову, яка має містити описовий зміст зображувального ряду або зображення у вигляді схем, малюнків тощо. Рукопис авторського оригіналу посібника підписується автором і подається на узгодження Основному замовнику (Замовнику).
3.5. При розробці авторського оригіналу посібника картографічного створюється комплект оригіналів або макетів, який є основою підготовки посібника до виробництва. Цей комплект вміщує складальний оригінал посібника на декількох основах, макети елементів, формуляр посібника і перелік назв для набору підписів. В окремих випадках у цей комплект вносять також інші оригінали і макети, які обумовлені специфікою змісту посібника.
У матеріалах авторського оригіналу карт атласу мають бути його програма, макет, у якому здійснюється узгодження легенд карт атласу та відповідної стінної карти, і картографічні характеристики (масштаб, географічна основа, картографічні зображення тощо).
Після закінчення розробки авторського оригіналу посібника картографічного Розробник передає Основному замовнику (Замовнику) на розгляд зазначені вище матеріали.
3.6. У місячний термін Основний замовник (Замовник) здійснює внутрішній розгляд і зовнішнє рецензування авторського оригіналу друкованого посібника і передає всі матеріали до НМЦ засобів навчання, якщо посібник розробляється згідно з Типовим переліком, у інших випадках матеріали подаються регіональному управлінню освіти.
3.7. НМЦ засобів навчання розглядає авторський оригінал посібника на відповідність комплексу вимог, технічному завданню на створення посібника, проводить додаткове рецензування і подає авторський оригінал посібника і матеріали (2-3 рецензії, відгуки) для розгляду у відповідну комісію Науково-методичної ради Міністерства освіти України. У разі позитивного її рішення авторський оригінал і відповідні матеріали передаються Міністерству освіти України.
3.8. Міністерством освіти України розглядаються рецензії, відгуки, а також авторський оригінал посібника та витяг із протоколу засідання комісії Науково-методичної ради Міністерства освіти України, і в разі позитивного рішення авторському оригіналу посібника надається відповідний гриф, згідно з чинною нормативною документацією Міністерства освіти України.

................
Перейти до повного тексту