1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
12.02.2004 № 46
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
27 лютого 2004 р.
за № 257/8856
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови Національного банку № 51 від 05.05.2018 )
Про затвердження Положення про організацію готівкового обігу і ведення емісійно-касових операцій у банківській системі в особливий період
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 189 від 18.05.2007 № 157 від 03.03.2015 )
Відповідно до статей 7, 33 Закону України "Про Національний банк України" , на виконання вимог постанови Правління Національного банку України від 18.06.2003 № 261 "Про схвалення документів з питань функціонування банківської системи України в умовах особливого періоду" та з метою безперебійного забезпечення економіки готівковими коштами в умовах особливого періоду Правління Національного банку України
ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Положення про організацію готівкового обігу і ведення емісійно-касових операцій у банківській системі в особливий період (додається).
2. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на заступника Голови В.Л. Кротюка.
3. Постанова набирає чинності через 10 днів після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України.
Голова С.Л. Тігіпко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
12.02.2004 № 46
(у редакції
постанови Правління
Національного банку України
03.03.2015 № 157
)
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
27 лютого 2004 р.
за № 257/8856
ПОЛОЖЕННЯ
про організацію готівкового обігу і ведення емісійно-касових операцій у банківській системі в особливий період
І. Загальні положення
1. Це Положення розроблено згідно з вимогами Конституції України, Законів України "Про оборону України", "Про правовий режим воєнного стану", "Про Національний банк України", нормативно-правових актів Національного банку України (далі - Національний банк), які регламентують організацію роботи банківської системи в надзвичайному режимі, роботу банків з організації готівкового обігу і ведення емісійно-касових операцій у банківській системі та касових операцій суб'єктів господарювання.
2. Метою розроблення цього Положення є забезпечення стабільної роботи банківської системи України з готівкою в умовах особливого періоду та безперебійного забезпечення економіки, особливо з'єднань, військових частин, підрозділів Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, Адміністрації Державної прикордонної служби України (далі - збройні формування), готівковими коштами.
3. Це Положення визначає основні вимоги до організації роботи з готівкою Операційного департаменту, територіальних управлінь Національного банку (далі - територіальні управління) та банків, залучених до роботи в особливий період за відповідним рішенням Національного банку (далі - уповноважені банки).
Вимоги цього Положення або окремих його норм за відповідним рішенням Правління Національного банку можуть використовуватися в діяльності Національного банку, територіальних управлінь, банків і суб'єктів господарювання в умовах роботи в надзвичайному режимі.
В умовах особливого періоду директор Операційного департаменту, керівники територіальних управлінь, уповноважених банків вживають заходів і безпосередньо відповідають за організацію роботи та створення належних умов для повної схоронності всіх цінностей у грошових сховищах та оборотній касі, касах банків і банкоматах.
4. Для забезпечення зберігання цінностей на час особливого періоду територіальні управління на підставі переліку банків України, визначених рішенням Правління Національного банку уповноваженими банками, визначають наявність у цих банках (філіях, відділеннях) області грошових сховищ із класом опору не нижче ніж V за ДСТУ 4012.1 (крім сейфів) у кількості та площею, достатніх для можливого розміщення готівки територіального управління під час дії особливого періоду. У разі потреби тимчасового розміщення готівки згідно з розпорядчим документом Національного банку територіальні управління укладають з такими банками договори про тимчасове розміщення готівки.
5. Департамент грошового обігу визначає перелік територіальних управлінь, у яких є відповідні, належним чином обладнані площі грошових сховищ для зберігання в них необхідних обсягів готівки під час дії особливого періоду.
У разі неможливості розміщення всіх необхідних обсягів готівки в грошових сховищах територіальних управлінь, за умови забезпечення виконання вимог щодо організації охорони грошових сховищ Національного банку дозволяється розміщення готівки в грошових сховищах уповноважених банків не нижче ніж IX класу опору за ДСТУ 4012.1, а за відсутності або недостатності таких площ, як виняток, можливе розміщення готівки в грошових сховищах уповноважених банків не нижче ніж V класу опору за ДСТУ 4012.1 (крім сейфів).
6. Банки, які у зв'язку із введенням особливого періоду зупинили або припинили свою діяльність, зобов'язані вивезти в повному обсязі готівку із сховищ цінностей до визначених територіальних управлінь у терміни, установлені рішенням Національного банку. Інформація про перелік визначених територіальних управлінь доводиться Національним банком до відома банків.
Вивезення готівки здійснюють підрозділи перевезення цінностей територіальних управлінь, Центрального сховища Національного банку (далі -Центральне сховище) згідно з окремими розпорядженнями Національного банку, підрозділи інкасації визначених державних банків за договорами або власні підрозділи інкасації банків (філій, відділень).
7. З дати введення особливого періоду Операційний департамент та територіальні управління припиняють реалізацію пам'ятних та інвестиційних монет України, сувенірної продукції, а також забезпечують протягом трьох робочих днів повернення пам'ятних монет України, переданих Операційним департаментом і територіальними управліннями без попередньої оплати банкам (філіям, відділенням), організаціям та установам, а також інвестиційних монет України, переданих територіальними управліннями банкам на реалізацію без попередньої оплати.
ІІ. Забезпечення потреб економіки готівкою в національній валюті. Формування резервних фондів національної валюти та організація емісійних операцій в особливий період
1. В умовах особливого періоду для забезпечення потреб економіки в готівкових коштах залучаються як резервні фонди готівки в Центральному сховищі, так і запаси готівки в грошових сховищах територіальних управлінь.
2. Департамент грошового обігу в умовах особливого періоду щомісяця перевіряє достатність резервних фондів для забезпечення потреб економіки в готівці та в разі потреби вносить пропозиції на розгляд Правління Національного банку щодо обсягів друкування банкнот за всіма або кожним окремим номіналом на Банкнотно-монетному дворі для поповнення резервних фондів.
Пропозиції щодо зміни обсягів друкування банкнот розробляються Департаментом грошового обігу на підставі оперативної інформації стосовно змін тенденцій попиту на банкноти (у розрізі номіналів), з урахуванням наявних запасів банкнот у резервних фондах та використання або поповнення стратегічного запасу банкнот.
В умовах особливого періоду використання стратегічного запасу банкнот здійснюється відповідно до розпоряджень Голови Національного банку (або особи, яка його заміщує) або заступника Голови Національного банку, який згідно з розподілом функціональних обов'язків здійснює загальне керівництво Департаментом грошового обігу (або особи, яка його заміщує), за відповідними поданнями Департаменту грошового обігу.
3. У разі прийняття рішення про припинення виробництва банкнот та/або монет задоволення заявок територіальних управлінь на підкріплення банкнотами та/або монетами Департамент грошового обігу здійснює в межах їх залишків у Центральному сховищі та інших територіальних управліннях.
Територіальні управління разом з уповноваженими банками проводять організаційні заходи із залучення до кас банків банкнот та монет і їх повернення до кас територіальних управлінь для подальшого їх перерозподілу.
4. Територіальні управління в умовах особливого періоду зобов'язані постійно аналізувати і контролювати запаси готівки в грошових сховищах з метою забезпечення потреб області в готівкових коштах та в установлені терміни подавати заявки Департаменту грошового обігу на їх поповнення. У разі необхідності заявки можуть подаватися в оперативному порядку без дотримання терміну їх подання, визначеного нормативно-правовим актом Національного банку з організації емісійно-касової роботи в системі Національного банку.
Керівники територіальних управлінь та начальники підрозділів готівкового обігу і касових операцій зобов'язані забезпечити наявність у сховищах банкнот і монет у необхідних обсягах з урахуванням ситуації, що складається. Підкріплення запасів готівки в грошових сховищах територіальних управлінь в особливий період здійснюється з резервних фондів або із запасів готівки інших територіальних управлінь на підставі емісійних дозволів, наданих Департаментом грошового обігу.
5. У разі прийняття рішення Правлінням Національного банку про припинення в особливий період діяльності відповідного територіального управління або його евакуації готівка перевозиться до іншого територіального управління або до Центрального сховища на підставі емісійних дозволів, наданих Департаментом грошового обігу.
Вивезення запасів готівки здійснюється від вищих номіналів банкнот до нижчих з урахуванням вантажності транспортних засобів. За наявності вільної вантажності в транспортних засобах здійснюється вивезення монет від вищих до нижчих номіналів.
Інші цінності (у тому числі пам'ятні та інвестиційні монети, сувенірна продукція України) перевозяться до іншого територіального управління або до Центрального сховища на підставі окремих розпорядчих документів Національного банку.
Підрозділ, який здійснюватиме перевезення цінностей, визначається з урахуванням ситуації в областях. З метою мінімізації ризиків щодо збереження готівки та інших цінностей керівники територіальних управлінь вирішують питання про необхідність залучення до супроводження правоохоронних органів та/або інших збройних формувань.
За відсутності в територіальному управлінні підрозділу перевезення цінностей вивезення готівки здійснює той підрозділ, що здійснює доставку готівки, або інший підрозділ перевезення цінностей Національного банку.
6. У разі неможливості подання заявок на підкріплення готівкою та вивезення її надлишків, подання звітності та направлення одержувачам і відправникам відповідних емісійних дозволів засобами автоматизованих систем обробки інформації виконання цих функцій здійснюється за допомогою електронної пошти, телефонного зв'язку (телефонограмами) або інших альтернативних засобів. Підготовка документів та облік операцій з готівкою в банках, територіальних управліннях здійснюється іншими альтернативними засобами або в ручному режимі на паперових носіях. Бланки первинних, облікових та розпорядчих документів в необхідній кількості мають бути завчасно підготовлені відповідно до зразків, визначених нормативно-правовими актами Національного банку.
Усі територіальні управління в умовах особливого періоду зобов'язані щотижня подавати звіт про рух готівки та інформацію про залишки готівки в запасах готівки Департаменту грошового обігу за допомогою електронної пошти, телефонного зв'язку (телефонограмами) або інших альтернативних засобів. Звіт про рух готівки та інформація про залишки готівки надаються загальними сумами в розрізі індексів, а в разі потреби - у розрізі номіналів.
7. Територіальні управління розробляють та мають забезпечити залежно від обсягів готівки, що зберігаються в грошових сховищах, незменшуваний мобілізаційний запас для забезпечення оброблення та транспортування готівки (мішки інкасаторські, пломби, шпагат банківський тощо), обладнання та/або засоби для пошкодження готівки, паливно-мастильні матеріали для перевезення цінностей автотранспортом відповідно до визначених маршрутів та з урахуванням вимог пункту 5 цього розділу.
8. В умовах особливого періоду Операційний департамент та територіальні управління, Центральне сховище та Головне господарське управління Національного банку для забезпечення організації безперебійної роботи з готівкою та іншими цінностями, створення належних умов для їх транспортування, перевезення та зберігання здійснюють закупівлю товарів, робіт і послуг відповідно до вимог нормативно-правових актів Національного банку з питань закупівель.
9. Операційний департамент та територіальні управління, Центральне сховище передають один комплект дублікатів ключів від усіх грошових сховищ та сейфів на тимчасове зберігання до Департаменту банківської безпеки з оформленням такого передавання в установленому порядку.
У разі загрози незаконного проникнення сторонніх осіб до будівлі територіального управління, Національного банку чи Центрального сховища матеріально відповідальні особи грошових сховищ мають вжити заходів щодо закриття та опечатування грошових сховищ, здавання їх під охорону, а керівник територіального управління, директор Операційного департаменту чи Центрального сховища зобов'язані забезпечити пошкодження та/або знищення ключів та кодів від грошових сховищ та ґратчастих дверей.
Пошкодження/знищення ключів від грошових сховищ та ґратчастих дверей здійснюється в присутності відповідної комісії визначеною керівником територіального управління, директором Операційного департаменту чи Центрального сховища особою в механічний або хімічний спосіб, а коди знищуються шляхом їх блокування адміністратором або через механічне руйнування блоку вводу кодів.
ІІІ. Організація роботи з готівкою в територіальних управліннях та уповноважених банках в особливий період
1. Касові операції в особливий період виконуються лише територіальними управліннями та уповноваженими банками.
2. Основними завданнями уповноважених банків щодо організації готівкового обігу і здійснення касових операцій в особливий період є:
повне і своєчасне забезпечення потреб збройних формувань, підприємств, організацій і населення в готівкових коштах;
виконання бюджетних доручень щодо безперебійної видачі готівки підрозділам збройних формувань;
максимальне залучення до уповноважених банків готівкових коштів з усіх можливих джерел, прискорення їх обігу;
сприяння дотриманню суворого режиму економного використання коштів і зміцненню фінансової та платіжної дисципліни;
скорочення використання готівки в розрахунках за товари і послуги та введення в разі потреби обмежень на здійснення розрахунків готівкою;
документальне оформлення руху готівки в операційній касі та повне і своєчасне відображення касових операцій у бухгалтерському обліку;
створення безпечних умов роботи з готівкою та її зберігання.
3. Територіальні управління після введення особливого періоду укладають з уповноваженими банками додаткові угоди до договорів про касове обслуговування. Підкріплення територіальними управліннями під час особливого періоду уповноважених банків готівкою для подальшої її видачі підрозділам збройних формувань здійснюється безкоштовно за умови отримання відповідної суми з кореспондентських рахунків уповноважених банків. У разі неможливості надходження безготівкових коштів за готівку територіальні управління здійснюють підкріплення готівкою уповноважених банків, а в подальшому вживають заходів для забезпечення надходження (договірного списання) таких коштів.

................
Перейти до повного тексту