- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОБОРОНИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
20 лютого 2012 р.
за № 252/20565
Про затвердження Інструкції про порядок організації патрульно-постової служби Військовою службою правопорядку у Збройних Силах України
Відповідно до абзацу четвертого пункту 2 розділу VІІ "Прикінцеві положення"
Закону України "Про Військову службу правопорядку у Збройних Силах України" та з метою удосконалення порядку організації та несення патрульно-постової служби Військовою службою правопорядку у Збройних Силах України, підвищення ефективності виконання завдань щодо забезпечення правопорядку і військової дисципліни серед військовослужбовців
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Інструкцію про порядок організації патрульно-постової служби Військовою службою правопорядку у Збройних Силах України, що додається.
2. Першому заступнику Міністра оборони України, начальнику Генерального штабу - Головнокомандувачу Збройних Сил України, заступнику Міністра оборони України, заступнику Міністра оборони України - керівнику апарату, командувачам видів Збройних Сил України, командувачам військ оперативних командувань, начальнику територіального управління "Північ", начальнику Національного університету оборони України, керівникам структурних підрозділів Міністерства оборони України та Генерального штабу Збройних Сил України, командирам військових частин організувати вивчення Інструкції та забезпечити виконання її вимог.
3. Цей наказ набуває чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Цей наказ розіслати до окремої військової частини.
Міністр оборони України |
М.Б.Єжель |
ПОГОДЖЕНО: Міністр охорони здоров'я України Т.в.о. Міністра внутрішніх справ України генерал-лейтенант міліції |
О.В. Аніщенко С.П. Черних |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
оборони України
07.02.2012 № 62
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
20 лютого 2012 р.
за № 252/20565
ІНСТРУКЦІЯ
про порядок організації патрульно-постової служби Військовою службою правопорядку у Збройних Силах України
І. Загальні положення
1.1. Ця Інструкція визначає основні завдання, порядок організації та несення патрульно-постової служби Військовою службою правопорядку у Збройних Силах України (далі - Служба правопорядку) щодо забезпечення правопорядку і військової дисципліни серед військовослужбовців у місцях дислокації військових частин, військових навчальних закладів, установ та організацій (далі - військові частини (установи)), на вулицях і в громадських місцях, а також у військових містечках Збройних Сил України (далі - військові містечка), порядок застосування патрулями Служби правопорядку заходів адміністративного примусу до військовослужбовців, військовозобов'язаних і резервістів під час проходження зборів (далі - військовозобов'язані), а також працівників Збройних Сил України (далі - працівники) під час виконання ними посадових обов'язків.
1.2. У цій Інструкції наведені нижче терміни вживаються в таких значеннях:
військова частина Служби правопорядку - організаційна одиниця Служби правопорядку (окремий батальйон, окрема рота), що утримується на окремому штаті та підпорядковується начальнику органу управління Служби правопорядку;
військовослужбовець, який самовільно залишив військову частину (місце служби), - військовослужбовець, який самовільно залишив військову частину (місце служби) або який не з'явився у строк без поважних причин на військову службу, а також той, який переховується від органів досудового розслідування або суду, чи засуджений, який ухиляється від виконання кримінального покарання;
громадське місце - частина(и) будь-якої будівлі, споруди, яка(і) доступна(і) або відкрита(і) для населення вільно чи за запрошенням, або за плату, або постійно, періодично, зокрема під'їзди, підземні переходи, стадіони тощо;
патрульно-постова служба у Збройних Силах України - комплекс заходів, який виконується підрозділами Служби правопорядку щодо забезпечення правопорядку і військової дисципліни серед військовослужбовців у місцях дислокації військових частин (установ), у військових містечках, на вулицях і в громадських місцях;
підрозділ Служби правопорядку - структурний підрозділ органу управління (військової частини) Служби правопорядку, який залучається до несення патрульно-постової служби;
підрозділ Служби правопорядку у гарнізоні - окремий підрозділ (батальйон, рота, відділ, відділення, група), який підпорядкований начальнику органу управління Служби правопорядку та дислокується в окремому гарнізоні;
посадова особа, відповідальна за організацію патрульно-постової служби, - начальник або офіцер відділу (відділення, групи) організації охорони, патрульно-постової служби, розшуку та діяльності Служби правопорядку у гарнізонах органу управління Служби правопорядку, а також офіцер військової частини Служби правопорядку, підрозділу Служби правопорядку у гарнізоні.
1.3. Основними завданнями патрульно-постової служби є:
забезпечення правопорядку і військової дисципліни серед військовослужбовців у місцях дислокації військових частин (установ), у військових містечках, на вулицях і в громадських місцях, місцях проведення заходів за участю військовослужбовців;
запобігання вчиненню і припинення кримінальних та інших правопорушень у Збройних Силах України;
( Абзац третій пункту 1.3 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 558 від 14.08.2013 )
припинення або участь у припиненні протиправних дій цивільних осіб, направлених проти військовослужбовців;
сприяння в межах своєї компетенції органам державної влади, органам місцевого самоврядування, органам військового управління у виконанні покладених на них відповідно до законодавства обов'язків;
здійснення за окремим дорученням начальника органу управління Служби правопорядку розшуку військовослужбовців, які самовільно залишили військові частини.
1.5. Успішне виконання завдань, покладених на підрозділи Служби правопорядку, досягається:
підтриманням постійної готовності підрозділів Служби правопорядку та патрулів до виконання завдань за призначенням;
вихованням у особового складу вірності Військовій присязі, високої пильності, самовідданості та постійної готовності до виконання своїх посадових обов'язків;
високим рівнем підготовки, вмілими та активними діями особового складу підрозділів Служби правопорядку та патрулів;
( Абзац четвертий пункту 1.5 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 558 від 14.08.2013 )
умілою організацією патрульно-постової служби начальниками органів управління та командирами підрозділів Служби правопорядку;
знанням особовим складом підрозділів Служби правопорядку своїх службових обов'язків, обстановки на маршрутах патрулювання та особливостей патрулювання;
оперативним реагуванням на повідомлення про кримінальні правопорушення, порушення громадського порядку та військової дисципліни, які вчинені (вчинюються, або будуть вчинені) військовослужбовцями, вмілими і активними діями для їх припинення (попередження);
( Абзац сьомий пункту 1.5 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 558 від 14.08.2013 )
раціональною розстановкою патрулів та постійною взаємодією з підрозділами Міністерства внутрішніх справ України;
врахуванням змін стосовно особливостей виконання обов'язків патрулями на визначених маршрутах у вихідні, неробочі та святкові дні;
впровадженням у практику дій патрулів періодичної зміни маршрутів патрулювання відповідно до місць проведення суспільно-політичних заходів, державних свят;
щодобовим прийняттям рішення щодо визначення необхідної кількості патрулів на наступну добу з урахуванням заходів, які плануються в гарнізоні;
щомісячним аналізом стану несення патрульно-постової служби Службою правопорядку у гарнізонах;
щомісячною роботою у військових частинах (установах) у своїй зоні діяльності з питань організації та проведення заходів щодо підтримання правопорядку і військової дисципліни серед військовослужбовців на вулицях і в громадських місцях, запобігання правопорушенням, які вчиняються військовослужбовцями, та їх припинення;
диференційним використанням різноманітних методів несення патрульно-постової служби, патрулювання за визначеними маршрутами як у пішому порядку, так і на автомобілі;
організацією систематичного контролю за несенням патрульно-постової служби;
повним матеріально-технічним забезпеченням підрозділів Служби правопорядку та патрулів.
1.6. Для виконання завдань щодо несення патрульно-постової служби залучається особовий склад органів управління Служби правопорядку, підпорядкованих їм військових частин та підрозділів.
1.7. В окремих випадках до виконання завдань Служби правопорядку щодо охорони об'єктів, підтримання військової дисципліни серед військовослужбовців на вулицях та в громадських місцях, запобігання правопорушенням, які вчиняються військовослужбовцями, та їх припинення можуть залучатися військовослужбовці військових частин (установ) в порядку, визначеному Міністром оборони України.
ІІ. Організація патрульно-постової служби в органах управління Служби правопорядку
2.1. Відповідальними за організацію, несення патрульно-постової служби, рівень підготовки особового складу та його здатність виконувати завдання за призначенням є відповідні начальники органів управління Служби правопорядку.
2.2. На підставі отриманих завдань, вказівок старшого начальника, пропозицій та розрахунків, підготовлених посадовою особою органу управління Служби правопорядку, відповідальною за організацію патрульно-постової служби, начальники органів управління Служби правопорядку приймають рішення про організацію патрульно-постової служби, яке відображається в наказі начальника органу управління Служби правопорядку про організацію служби військ і бойового навчання.
У Центральному управлінні Служби правопорядку (по м. Києву і Київській обл.) та територіальному управлінні Служби правопорядку розробляється наказ про організацію службової діяльності.
Начальник органу управління Служби правопорядку в наказі про організацію служби військ і бойового навчання (про організацію службової діяльності) також визначає порядок організації патрульно-постової служби у безпосередньо підпорядкованих військових частинах та підрозділах Служби правопорядку у гарнізоні.
( Пункт 2.2 розділу II доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 558 від 14.08.2013 )
У військовій частині Служби правопорядку рішення начальника органу управління Служби правопорядку про організацію патрульно-постової служби відображається в наказі командира військової частини Служби правопорядку про організацію служби військ і бойового навчання.
( Пункт 2.2 розділу II доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 558 від 14.08.2013 )
2.3. Перед прийняттям рішення про організацію патрульно-постової служби начальник органу управління Служби правопорядку повинен з'ясувати завдання щодо забезпечення правопорядку і військової дисципліни та оцінити обстановку факторів та умов, які впливають на виконання завдання.
2.4. Під час з'ясування завдання начальник органу управління Служби правопорядку повинен визначити: мету застосування підрозділу Служби правопорядку; порядок використання сил і засобів патрульно-постової служби; роль підрозділу Служби правопорядку у забезпеченні правопорядку і військової дисципліни серед військовослужбовців; засоби для вдосконалення виконання завдання, зміцнення військової дисципліни і поліпшення матеріально-технічного забезпечення.
Після з'ясування завдання начальник органу управління Служби правопорядку віддає вказівки посадовій особі органу управління Служби правопорядку, відповідальній за організацію патрульно-постової служби, та іншим підлеглим офіцерам про збір даних оперативної обстановки, підготовку розрахунків та пропозицій, необхідних для прийняття рішення.
Посадова особа органу управління Служби правопорядку, відповідальна за організацію патрульно-постової служби, за потреби проводить рекогносцировку маршрутів патрулювання з командирами підрозділів Служби правопорядку. При цьому уточнюються розрахунок сил та засобів, порядок несення служби, особливі обов'язки на маршруті патрулювання, розташування засобів зв'язку, підрозділів Міністерства внутрішніх справ України.
2.5. Оцінка обстановки здійснюється за такими показниками: стан правопорядку і військової дисципліни серед військовослужбовців; сили та засоби підрозділів Служби правопорядку (підрозділів Служби правопорядку у гарнізоні), що залучаються для запобігання вчиненню і припинення кримінальних та інших правопорушень; район виконання завдань патрульно-постової служби, особливості місцевості, пора року та метеорологічні умови.
2.6. Під час оцінювання стану правопорядку і військової дисципліни в гарнізоні начальником органу управління Служби правопорядку спільно з начальником гарнізону з'ясовуються:
загальний стан правопорядку і військової дисципліни в гарнізоні;
кількість і характер вчинених правопорушень військовослужбовцями в місцях дислокації військових частин (установ), у військових містечках, на вулицях і в громадських місцях;
випадки групових порушень громадського порядку і військової дисципліни серед військовослужбовців;
місця (об'єкти), де найбільш ймовірні порушення громадського порядку і військової дисципліни серед військовослужбовців.
У висновках з оцінки стану правопорядку і військової дисципліни серед військовослужбовців у зоні діяльності начальник органу управління Служби правопорядку визначає ділянки зосередження основних зусиль патрулювання та порядок несення служби патрулями.
2.7. Оцінка сил та засобів підрозділів Служби правопорядку включає:
укомплектованість підрозділів Служби правопорядку особовим складом, транспортом і засобами зв'язку та їх можливості щодо виконання завдань за призначенням;
рівень фахової підготовленості, морально-психологічного стану та військової дисципліни особового складу підрозділів Служби правопорядку;
стан засобів матеріально-технічного забезпечення підрозділів Служби правопорядку;
наявність патрулів від Міністерства внутрішніх справ України у районах виконання завдань підрозділами Служби правопорядку, а за потреби, за попереднім узгодженням, їх можливості щодо надання допомоги в забезпеченні громадського порядку і військової дисципліни серед військовослужбовців.
У висновках після оцінки сил і засобів начальник органу управління Служби правопорядку визначає:
завдання і заходи щодо підвищення фахової підготовки та морально-психологічного стану особового складу підрозділів Служби правопорядку, зміцнення військової дисципліни, правопорядку та організованості, поліпшення навчання і матеріально-технічного забезпечення підрозділів Служби правопорядку;
час і порядок несення служби патрулями;
заходи щодо організації взаємодії з військовими частинами (установами) Збройних Сил України, підрозділами Міністерства внутрішніх справ України та інших правоохоронних органів для забезпечення громадського порядку і військової дисципліни серед військовослужбовців.
( Абзац дев'ятий пункту 2.7 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 558 від 14.08.2013 )
2.8. При оцінюванні району виконання завдань патрульно-постової служби, особливостей місцевості, пори року та метеорологічних умов начальником органу управління Служби правопорядку вивчаються:
наявність та стан доріг на маршрутах руху та в районах несення служби патрулями;
місця дислокації військових частин (установ);
режим роботи підприємств, культурно-просвітницьких та інших установ (магазинів, ресторанів, кафе, клубів, кінотеатрів, зупинок транспорту тощо) у районах виконання завдань патрулями;
стан і час освітлення місцевості в районі виконання завдань патрулями;
наявність телефонної мережі і можливість використання її патрулями під час виконання завдань;
ступінь впливу пори року і метеорологічних умов на організацію патрульно-постової служби, дії патрулів, використання транспортних і технічних засобів.
У висновках з оцінки району виконання завдань патрульно-постової служби, особливостей місцевості, пори року та метеорологічних умов начальник органу управління Служби правопорядку визначає:
спосіб несення служби патрулями на маршрутах патрулювання;
об'єкти (місця), де найбільш ймовірні порушення громадського порядку і військової дисципліни серед військовослужбовців;
маршрути висування патрулів у райони виконання завдань;
порядок взаємодії патрулів між собою та підрозділами Міністерства внутрішніх справ України та інших правоохоронних органів;
заходи щодо матеріально-технічного забезпечення патрулів;
пункти збору патрулів після виконання завдань.
2.9. Після оцінки обстановки начальник органу управління Служби правопорядку спільно з посадовою особою органу управління Служби правопорядку, відповідальною за організацію патрульно-постової служби, проводить рекогносцировку, під час якої вивчає райони виконання завдань патрулями, уточнює види, склад, особливі обов'язки патрулів і порядок виконання ними завдань.
2.10. Після проведення рекогносцировки начальник органу управління Служби правопорядку приймає рішення про організацію патрульно-постової служби, яке доводить до відома своїх заступників та посадової особи органу управління Служби правопорядку, відповідальної за організацію патрульно-постової служби, після чого визначає порядок та терміни планування заходів.
Зазначене рішення відображається в наказі начальника органу управління Служби правопорядку про організацію служби військ і бойового навчання.
2.11. У наказі начальника органу управління Служби правопорядку про організацію служби військ і бойового навчання визначаються:
склад патруля, порядок його підготовки, озброєння і відпочинку;
порядок забезпечення патрулів засобами зв'язку та транспортними засобами;
склад резерву, його розміщення та порядок використання;
категорії військовослужбовців, які мають право нести службу як начальники патрулів та патрульні;
керівники занять, час, місце і порядок проведення занять з теоретичної і практичної підготовки та інструктажу патрулів;
посадові особи, які відповідають за організацію та несення патрульно-постової служби у підрозділах Служби правопорядку у гарнізоні;
посадові особи, уповноважені складати протоколи про адміністративні правопорушення, проводити особистий огляд та огляд речей затриманих;
місця зберігання вилучених речей і документів у затриманих до розгляду справи про адміністративне правопорушення;
час і місце проведення медичного огляду особового складу патрулів;
час і місце проведення розводу патрулів;
порядок підтримання зв'язку та взаємодії між патрулями, оперативним черговим органу управління Служби правопорядку, підрозділами Міністерства внутрішніх справ України;
порядок забезпечення особового складу патрулів харчуванням;
порядок організації та здійснення контролю за несенням патрульно-постової служби;
час і місце підбиття підсумків несення патрульно-постової служби.
2.12. Перед початком навчального року витяг із наказу про організацію служби військ і бойового навчання (про організацію службової діяльності) надається штабом органу управління Служби правопорядку до підпорядкованих військових частин та підрозділів Служби правопорядку у гарнізоні.
2.13. Результати несення служби патрулями відображаються окремим розділом в аналізі стану служби військ та в наказі начальника органу управління, командира військової частини Служби правопорядку про стан служби військ за місяць, квартал, рік.
2.13.1. Аналізи стану служби військ та накази видаються з періодичністю:
у Центральному управлінні Служби правопорядку (по м. Києву і Київській обл.) та територіальних управліннях Служби правопорядку - щокварталу та в кінці року;
у зональному відділі (відділенні) та військовій частині Служби правопорядку - щомісяця та в кінці року.
( Підпункт 2.13.1 пункту 2.13 розділу II в редакції Наказу Міністерства оборони
№ 558 від 14.08.2013 )
2.13.2. В аналізі стану служби військ відображаються:
стан виконання поставлених завдань за місяць (квартал, навчальний рік) щодо поліпшення стану патрульно-постової служби, якою мірою їх виконання дозволило забезпечити правопорядок і військову дисципліну серед військовослужбовців;
оцінка кожного підрозділу Служби правопорядку за результатами виконання поставлених завдань на поточний місяць (квартал, навчальний рік);
назви підрозділів, які досягли кращих результатів стосовно організації патрульно-постової служби;
назви підрозділів, де організація патрульно-постової служби не в повному обсязі відповідає вимогам керівних документів, характерні недоліки;
результати перевірок несення служби патрулями старшими начальниками, особистих перевірок начальником органу управління Служби правопорядку та його заступниками;
пріоритетні завдання на наступний місяць (квартал, рік) щодо поліпшення стану патрульно-постової служби в органі управління (військовій частині) та підрозділах Служби правопорядку.
( Абзац сьомий підпункту 2.13.2 пункту 2.13 розділу II в редакції Наказу Міністерства оборони
№ 558 від 14.08.2013 )
2.13.3. У наказі про стан служби військ на підставі аналізу стану патрульно-постової служби дається оцінка підрозділам Служби правопорядку за виконання завдань стосовно покращення патрульно-постової служби, указуються характерні порушення та основні причини недоліків, що мають місце в організаторській та практичній роботі підлеглих командирів (начальників), з питань організації патрульно-постової служби. Визначаються конкретні завдання, які спрямовані на покращення стану патрульно-постової служби, терміни їх виконання і виконавці та заходи щодо недопущення недоліків, що мали місце під час організації та несення патрульно-постової служби.
2.14. До засобів патрульно-постової служби належать: транспортні засоби, засоби зв'язку, вогнепальна зброя та спеціальні засоби.
Вогнепальна зброя, транспортні засоби та інша техніка (майно), призначені для забезпечення несення служби патрулями, повинні бути повністю укомплектованими, справними та використовуватись тільки за призначенням із дотриманням установлених норм та правил.
Озброєння патрулів, кількість боєприпасів, які виділяються для несення патрульно-постової служби, визначаються начальником органу управління Служби правопорядку.
2.15. Для несення патрульно-постової служби призначаються патрулі Служби правопорядку. Патруль складається із начальника патруля і двох-трьох військовослужбовців підрозділу Служби правопорядку.
Начальником патруля залежно від покладених завдань може призначатися офіцер або військовослужбовець військової служби за контрактом.
Патрулювання здійснюється в пішому порядку чи на автомобілі протягом доби або на певний час дня чи ночі. Патрулю, призначеному на добу, через кожні чотири години виконання своїх обов'язків на маршруті патрулювання дозволяється відпочивати протягом двох годин у приміщенні органу управління Служби правопорядку (підрозділі Служби правопорядку у гарнізоні) або в іншому місці, визначеному начальником органу управління Служби правопорядку, за наявності умов відпочинку.
Патрулю для виконання завдання визначається маршрут патрулювання, що включає місцевість, яка прилягає до основного напряму руху патруля в межах можливого спостереження. Ширина смуги маршруту патрулювання уточнюється на місцевості, що прилягає до основного напряму руху патруля в межах закріпленої за ним території.
Довжина маршруту патрулювання на автомобілі становить, як правило, 6-8 км, пішого патрулювання - 1-1,5 км. Довжина маршрутів патрулювання може бути збільшена або зменшена начальником органу управління Служби правопорядку (підрозділу Служби правопорядку у гарнізоні) залежно від їх особливостей та обстановки на них.
Несення служби патрулем може здійснюватись на одному або декількох маршрутах. На кожен маршрут патрулювання розробляється картка маршруту патруля. Під час проведення інструктажу посадовою особою, відповідальною за організацію патрульно-постової служби, вказуються послідовність і порядок переміщення з одного маршруту на інший.
Час виставлення патрулів і тривалість несення служби встановлюються начальником органу управління Служби правопорядку (підрозділу Служби правопорядку у гарнізоні) з таким розрахунком, щоб кількість патрулів збільшилась у найбільш напружений час доби і у місцях, де найбільш можливі порушення громадського порядку і військової дисципліни серед військовослужбовців.
Для вирішення завдань, що раптово виникають у зв'язку зі зміною обстановки, забезпечення правопорядку і військової дисципліни серед військовослужбовців, під час прийняття їжі основним складом патруля, у випадках захворювання тощо, начальником органу управління Служби правопорядку призначається резервний патруль Служби правопорядку.
Військовослужбовці несуть службу в патрулі в установленій формі одягу. Форма одягу для патрулів визначається наказом начальника гарнізону.
Особовий склад патруля під час виконання своїх службових обов'язків повинен бути взірцем додержання військової дисципліни, форми одягу та військової ввічливості.
2.16. У підрозділі Служби правопорядку у гарнізоні організація підготовки особового складу до несення патрульно-постової служби, проведення розводу патрулів, підтримання зв'язку з патрулем та координація його дій під час несення служби, здійснення перевірки несення служби патрулями, а також прийняття рішення про затримання військовослужбовців та складання протоколу про адміністративне затримання та адміністративне правопорушення покладаються на начальника підрозділу Служби правопорядку у гарнізоні та посадову особу підрозділу Служби правопорядку у гарнізоні, відповідальну за організацію патрульно-постової служби.
2.17. Інструкторсько-методичні заняття з питань організації патрульно-постової служби проводяться під керівництвом:
начальника Центрального управління Служби правопорядку (по м. Києву і Київській обл.) - військового коменданта (місто Київ), начальників територіальних управлінь з начальниками зональних відділів (відділень), командирами військових частин Служби правопорядку та їх заступниками, начальниками підрозділів Служби правопорядку у гарнізонах, офіцерами підпорядкованого штабу - один раз протягом року;
начальників зональних відділів (відділень) та командирів військових частин Служби правопорядку з командирами підрозділів, їх заступниками та офіцерами підпорядкованого штабу - один раз протягом року;
посадових осіб, які відповідають за організацію патрульно-постової служби з усіма категоріями військовослужбовців, які залучаються до несення патрульно-постової служби та до їх підготовки - один раз на півріччя.
( Абзац четвертий пункту 2.17 розділу II в редакції Наказу Міністерства оборони
№ 558 від 14.08.2013 )
Інструкторсько-методичні заняття з питань організації патрульно-постової служби проводяться на базі органів управління (військових частин), підрозділів Служби правопорядку, які за підсумками року мають негативні показники за предметами фахової підготовки та порушення в організації патрульно-постової служби.
Облік проведених занять ведеться в Журналі обліку проведених занять з патрулем (додаток 1).
Плани-конспекти та журнали обліку проведених занять зберігаються в штабі органу управління (військової частини) Служби правопорядку (підрозділі Служби правопорядку у гарнізоні).
( Абзац сьомий пункту 2.17 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 558 від 14.08.2013 )
2.18. Огляди-конкурси на кращу організацію та стан патрульно-постової служби проводяться комісіями зі складанням актів за їх результатами та з виданням організаційних і підсумкових наказів під керівництвом начальника Центрального управління Служби правопорядку (по м. Києву і Київській обл.) - військового коменданта (місто Київ), начальників територіальних управлінь Служби правопорядку - один раз на 2 роки.
( Абзац перший пункту 2.18 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 558 від 14.08.2013 )
Один раз на навчальний рік організовується проведення змагань в органах управління Служби правопорядку на кращий підрозділ з несення патрульно-постової служби. Під час проведення змагань оцінюються знання військовослужбовцями вимог відповідних нормативно-правових актів, обов'язків та інструкцій патрулів, матеріальної частини вогнепальної зброї та правил застосування спеціальних засобів, заходів безпеки під час поводження з ними, вміння діяти у позаштатних ситуаціях.
Змагання плануються і проводяться під час занять з бойової підготовки, спортивно-масової роботи. Оцінка практичного виконання обов'язків визначається за результатами перевірки несення служби в патрулі.
ІІІ. Планування заходів патрульно-постової служби в органах управління Служби правопорядку
3.1. Планування заходів патрульно-постової служби організовує начальник штабу органу управління Служби правопорядку спільно із посадовою особою органу управління Служби правопорядку, відповідальною за організацію патрульно-постової служби. До планування заходів залучаються офіцери відділу (відділення, групи) організації охорони, патрульно-постової служби, розшуку та діяльності Служби правопорядку у гарнізонах, структур по роботі з особовим складом і матеріально-технічного забезпечення Служби правопорядку, а також начальники підрозділів Служби правопорядку у гарнізонах.
( Пункт 3.1 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 558 від 14.08.2013 )
3.2. На основі рішення начальника органу управління Служби правопорядку начальником штабу та посадовою особою органу управління Служби правопорядку, відповідальною за організацію патрульно-постової служби, розробляються План організації патрульно-постової служби у гарнізонах, що входять до зони діяльності органу управління Служби правопорядку (далі - План) (додаток 2), схеми маршрутів патрулювання на території міст (гарнізонів), інструкції для патрулів та картки маршрутів патрулів.
3.2.1. План включає текстову частину та додаток (графічну частину) на карті масштабу М1: 200000.
У текстовій частині Плану відображаються відповідними розділами (пунктами): висновки із оцінки оперативної обстановки в гарнізонах; райони несення служби патрулями та ділянки зосередження основних зусиль; завдання патрулів; порядок і особливості виконання завдань патрулями; організація управління та контролю за виконанням завдань патрулями; основні питання взаємодії між патрулями, оперативним черговим органу управління Служби правопорядку та оперативними черговими підрозділів Міністерства внутрішніх справ України; заходи щодо матеріально-технічного забезпечення.
У додатку до Плану (графічній частині) відображаються: райони несення служби патрулями; найменування та межі гарнізонів, які входять до зони діяльності органу управління Служби правопорядку; військові частини (установи), які дислокуються у гарнізоні, у тому числі структурні підрозділи Міністерства внутрішніх справ України; маршрути висування патрулів з органу управління Служби правопорядку (підрозділу Служби правопорядку у гарнізоні) до місць несення служби та у зворотному напрямку, а також відповідні розрахунки щодо залучення сил та засобів до несення патрульно-постової служби; порядок підтримання зв'язку під час організації взаємодії.
План підписує начальник штабу органу управління Служби правопорядку та затверджує начальник органу управління Служби правопорядку. Графічну частину Плану підписує начальник штабу органу управління Служби правопорядку.
3.2.2. Схема маршруту патрулювання (додаток 3) розробляється графічно на картах (планах місцевості), складається у двох примірниках, підписується посадовою особою органу управління Служби правопорядку, відповідальною за організацію патрульно-постової служби, погоджується з відповідними начальниками гарнізонів та затверджується начальником органу управління Служби правопорядку.
На схемі маршруту патрулювання відображаються:
маршрути руху патрулів (за номерами та варіантами);
маршрути несення служби патрулями Міністерства внутрішніх справ України, які проходять поблизу або пересікаються з маршрутами руху патрулів Служби правопорядку;
маршрути висування патрулів з органів управління (підрозділів Служби правопорядку у гарнізонах) Служби правопорядку на маршрути несення служби та у зворотному напрямку;
розташування державних і місцевих органів управління;
розташування військових частин (установ);
розташування підрозділів Міністерства внутрішніх справ України;
розміщення громадських місць (розважальних закладів) поблизу військових частин (установ), які відвідують військовослужбовці, та тих, які знаходяться на маршруті руху патрулів;
розташування станцій метро;
розташування комендатури військових сполучень;
розташування аеропортів;
розташування медичних закладів;
розташування відділень зв'язку (телефонів для зв'язку);
розташування військових комісаріатів (обласний, міський, районний);
розташування вокзалів (залізничні, морські, річні, автомобільні).
3.2.3. Інструкції для патрулів Служби правопорядку розробляються для кожного гарнізону окремо, підписуються посадовою особою органу управління Служби правопорядку, відповідальною за організацію патрульно-постової служби, і затверджуються начальником органу управління Служби правопорядку.
В інструкції для патрулів Служби правопорядку визначаються:
завдання патрулів на території міста (гарнізону);
маршрути руху патрулів, їх довжина та межі;
особливості несення служби на кожному маршруті руху;
місця, які потребують особливої уваги;
обставини та порядок застосування заходів фізичного впливу, зброї та спеціальних засобів;
місця розміщення на маршрутах патрулювання підрозділів Міністерства внутрішніх справ України;
місця розміщення на маршрутах патрулювання засобів зв'язку та способи зв'язку з оперативним черговим органу управління Служби правопорядку (підрозділом Служби правопорядку у гарнізоні), оперативним черговим підрозділу Міністерства внутрішніх справ України, з найближчим постом міліції;
( Абзац дев'ятий підпункту 3.2.3 пункту 3.2 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 558 від 14.08.2013 )
порядок руху та дій на маршрутах;
час виконання завдань та порядок надання доповіді.
3.2.4. Картка маршруту пішого патруля (додаток 4) розробляється на кожний маршрут патрулювання. Картку маршруту пішого патруля підписує посадова особа органу управління Служби правопорядку, відповідальна за організацію патрульно-постової служби, і затверджує начальник органу управління Служби правопорядку. Картка маршруту пішого патруля оформляється у вигляді книжки, розмір картки - 9 х 12 см, аркуші нумеруються.
У картці маршруту пішого патруля відображаються:
маршрут руху патруля, його довжина та межі;
час виконання завдань та порядок надання доповіді;
особливі обов'язки патрулів;
способи зв'язку із сусідніми патрулями, з оперативним черговим органу управління Служби правопорядку (підрозділом Служби правопорядку у гарнізоні) та з оперативним черговим підрозділів Міністерства внутрішніх справ України;
( Абзац шостий підпункту 3.2.4 пункту 3.2 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 558 від 14.08.2013 )
місця, які потребують особливої уваги;
порядок руху та дій на маршруті.
До картки маршруту пішого патруля додаються список військовослужбовців, які самовільно залишили військові частини (установи) та знаходяться в розшуку у відповідній зоні діяльності органу управління Служби правопорядку, із вказівкою прізвищ, імен, по батькові, дат народження, особистих прикмет та їх фотографії.
3.3. У разі змін в оперативній обстановці здійснюються аналіз, оцінювання та уточнення змісту Плану, схем маршрутів патрулювання, інструкцій для патрулів та карток маршрутів піших патрулів.
3.4. Перед початком нового навчального року штабом органу управління Служби правопорядку до підпорядкованих підрозділів надаються такі документи:
до підрозділів Служби правопорядку у гарнізоні - другі примірники схем маршрутів патрулювання, інструкції для патрулів та картки маршрутів піших патрулів;
до військових частин Служби правопорядку - другі примірники схем маршрутів патрулювання та інструкції для патрулів.
( Абзац третій пункту 3.4 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 558 від 14.08.2013 )
ІV. Контроль за організацією та несенням патрульно-постової служби
4.1. Контроль за організацією та несенням патрульно-постової служби є важливим засобом зміцнення військової дисципліни серед особового складу та забезпечення високої активності патрулів у боротьбі з правопорушеннями у місцях дислокації військових частин, військових містечках, на вулицях і в громадських місцях. Контроль здійснюється шляхом проведення систематичних перевірок несення служби патрулями відповідними посадовими особами Служби правопорядку.
4.2. Перевірка несення служби патрулями здійснюється:
посадовими особами Головного управління Служби правопорядку, органів управління Служби правопорядку - під час роботи в підпорядкованих органах управління та підрозділах Служби правопорядку;
начальниками органів управління та командирами військових частин Служби правопорядку - не менше одного разу на місяць;
заступниками начальників органів управління та командирів військових частин Служби правопорядку - не менше двох разів на місяць;
( Абзац четвертий пункту 4.2 розділу IV в редакції Наказу Міністерства оборони
№ 558 від 14.08.2013 )
начальниками підрозділів Служби правопорядку у гарнізоні та їх заступниками, посадовими особами, які відповідають за організацію патрульно-постової служби, - не менше одного разу на тиждень;
командирами підрозділів Служби правопорядку, від яких призначено патруль, - не менше двох разів на тиждень.
Перевірці підлягають усі патрулі Служби правопорядку, які несуть службу протягом доби.
4.3. Перевірка проводиться в будь-який час доби згідно з графіками.
Графік перевірки несення служби патрулями складається на місяць у штабі органу управління (військової частини) Служби правопорядку (підрозділі Служби правопорядку у гарнізоні). Графік підписується начальником штабу органу управління (військової частини) Служби правопорядку (посадовою особою підрозділу Служби правопорядку у гарнізоні), затверджується начальником органу управління (командиром військової частини) Служби правопорядку (начальником підрозділу Служби правопорядку у гарнізоні). Графіки перевірки зберігаються в штабі органу управління (військової частини) Служби правопорядку (підрозділі Служби правопорядку у гарнізоні) протягом року.
4.4. Особи, які перевіряють несення служби патрулями, зобов'язані знати оперативну обстановку на маршрутах патрулювання, об'єктивно оцінювати якість несення служби, не допускаючи послаблень і спрощень, а також надавати методичні рекомендації військовослужбовцям щодо виконання завдань патрулювання та дій у складній обстановці.
( Пункт 4.4 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 558 від 14.08.2013 )
4.5. Під час здійснення перевірки перевіряючий зобов'язаний відрекомендуватись, надати посвідчення особи та разове посвідчення на право перевірки патруля, видане відповідним органом управління Служби правопорядку, від якого призначений патруль. Про прибуття перевіряючого начальник патруля негайно за допомогою засобів зв'язку доповідає оперативному черговому органу управління Служби правопорядку (начальнику підрозділу Служби правопорядку у гарнізоні).
4.6. Без разового посвідчення на право перевірки патруль Служби правопорядку мають право перевіряти:
посадова особа Головного управління Служби правопорядку (за наявності відповідного припису, підписаного начальником Головного управління Служби правопорядку);
начальник відповідного органу управління, командир військової частини Служби правопорядку, начальник підрозділу Служби правопорядку у гарнізоні та їхні заступники;
посадова особа, відповідальна за організацію патрульно-постової служби;
командир підрозділу Служби правопорядку, від якого призначено патруль.
За вимогою особи, яка призначена для перевірки виконання завдань патрулями, начальник патруля доповідає про обстановку на території маршруту і відповідає на поставлені запитання.
За відсутності патруля на маршруті патрулювання посадова особа, яка призначається для перевірки, зобов'язана негайно з'ясувати причини та особисто або через оперативного чергового органу управління Служби правопорядку (начальника підрозділу Служби правопорядку у гарнізоні) встановити його місцезнаходження.
4.7. Під час перевірки несення служби патрулями перевіряються:
наявність особового складу патруля на маршруті патрулювання;
наявність та стан спеціальних засобів (вогнепальної зброї та боєприпасів до неї), засобів зв'язку;
зовнішній вигляд особового складу патруля, додержання ним військової дисципліни та ввічливості;
знання начальником патруля та патрульними вимог нормативно-правових актів, що регламентують діяльність патрулів, своїх службових обов'язків, уміння застосовувати їх у практичній діяльності, оперативної обстановки, яка склалася в районі несення служби, та особливостей несення служби на маршруті. У випадках неправильних відповідей та дій особового складу патруля перевіряючий повинен дати вичерпні роз'яснення з поставлених питань;
порядок організації зв'язку та взаємодії між патрулями, оперативним черговим органу управління Служби правопорядку (посадовою особою підрозділу Служби правопорядку у гарнізоні) та відповідними структурними підрозділами Міністерства внутрішніх справ України;
наявність у начальника патруля та патрульних службових документів та майна, визначених пунктом 5.7 розділу V цієї Інструкції;
повнота, якість та правильність оформлення списку військовослужбовців, яким зроблено зауваження за порушення військової дисципліни або яких затримано за вчинення адміністративного правопорушення (додаток 5), та матеріалів про адміністративні правопорушення;
наявність фотокарток або словесних портретів військовослужбовців, які самовільно залишили військову частину (установу) і на цей час розшукуються в зоні діяльності органу управління Служби правопорядку;
використання за призначенням закріпленого транспортного засобу (у разі якщо патруль несе службу на автомобілі), наявність документів на транспортний засіб.
4.8. У разі встановлення під час проведення перевірки недоліків у несенні служби перевіряючий зобов'язаний на місці вжити заходів стосовно їх усунення. За неможливості їх усунення на місці вживаються заходи щодо відсторонення особового складу від несення служби та його заміни.
4.9. Про результати перевірки несення служби патрулями на зворотному боці списку військовослужбовців, яким зроблено зауваження за порушення військової дисципліни або яких затримано за вчинення адміністративного правопорушення, робиться відповідний запис з переліком конкретних недоліків, зроблених зауважень і вжитих заходів, а її результати доводяться до відома відповідних командирів (начальників), а також використовуються під час здійснення контролю за перевіркою несення служби патрулями, проведення інструктажів та підбиття підсумків несення служби патрулями.
Зазначені списки здаються начальниками патрулів після закінчення несення служби посадовій особі, відповідальній за організацію патрульно-постової служби, та в подальшому підшиваються та зберігаються у відділі (відділенні, групі) організації охорони, патрульно-постової служби, розшуку та діяльності Служби правопорядку у гарнізонах (підрозділі Служби правопорядку у гарнізоні) протягом року, який настає за поточним роком.
Дані на військовослужбовців, яким зроблено зауваження або яких затримано за вчинення правопорушень, заносяться посадовою особою, відповідальною за організацію патрульно-постової служби, до Книги обліку військовослужбовців, яким було зроблено зауваження за порушення військової дисципліни або затримано за вчинення адміністративного правопорушення (додаток 6). Зазначена книга зберігається у відділі (відділенні, групі) організації охорони, патрульно-постової служби, розшуку та діяльності Військової служби правопорядку у гарнізонах протягом трьох років після заведення нової та знищується у встановленому порядку.
4.10. Забороняється перевіряти несення служби патрулями із застосуванням дій, які можуть призвести до нещасного випадку або небажаних наслідків (відбирати спеціальні засоби, інсценувати правопорушення тощо).
4.11. Начальники органів управління (командири військових частин) Служби правопорядку, начальники підрозділів Служби правопорядку у гарнізоні здійснюють щоденний контроль за своєчасною перевіркою несення служби кожним патрулем та один раз на місяць контролюють здійснення перевірок патрулів своїми заступниками.
4.12. Стан перевірок несення служби патрулями розглядається не менше одного разу на місяць на службових нарадах керівного складу органу управління (військової частини) Служби правопорядку, офіцерів підрозділу Служби правопорядку у гарнізоні.
V. Загальні обов'язки особового складу патруля
5.1. Під час несення патрульно-постової служби особовий склад патруля підпорядковується начальнику органу управління Служби правопорядку (підрозділу Служби правопорядку у гарнізоні), оперативному черговому органу управління Служби правопорядку (підрозділу Служби правопорядку у гарнізоні), а також командиру військової частини (підрозділу Служби правопорядку), у разі якщо патруль призначений від військової частини або підрозділу.
5.2. Патруль Служби правопорядку, призначений для несення служби на залізничних станціях (вокзалах), у морських (річкових) портах та аеропортах, організовує взаємодію з військовими комендантами на транспорті та з працівниками Міністерства внутрішніх справ України.
5.3. Начальник патруля відповідає за правильне несення служби патрульними, підтримання правопорядку та військової дисципліни на маршруті патрулювання військовослужбовцями, а також дотримання вимог законодавства у разі застосування заходів адміністративного примусу.
Начальник патруля зобов'язаний:
прибути у визначений час до начальника органу управління Служби правопорядку (підрозділу Служби правопорядку у гарнізоні) на інструктаж;
знати обов'язки начальника патруля, порядок застосування до військовослужбовців, які вчинили або вчинюють правопорушення, заходів адміністративного примусу, правильність оформлення документів, які підтверджують законність перебування військовослужбовців за межами військової частини (установи);
керувати несенням служби патрульними;
з'ясувати завдання та особливості їх виконання на відповідних маршрутах патрулювання;
із прибуттям на маршрути патрулювання організувати взаємодію з працівниками Міністерства внутрішніх справ щодо забезпечення підтримання військовослужбовцями громадського порядку;
знати на своєму маршруті патрулювання розміщення засобів зв'язку, прилеглі до маршруту патрулювання вулиці, провулки, площі, прохідні двори та інші найкоротші шляхи руху на випадок переслідування порушника, а також порядок взаємодії між патрулями, оперативним черговим органу управління Служби правопорядку (посадовою особою підрозділу Служби правопорядку у гарнізоні) та підрозділами Міністерства внутрішніх справ України;
стежити за поведінкою військовослужбовців, за потреби перевіряти їх документи, робити зауваження військовослужбовцям, які вчинили або вчинюють правопорушення (адміністративне правопорушення, порушення військової дисципліни, у тому числі порушення правил носіння військової форми одягу), та вимагати від них припинення вчинення правопорушення, у тому числі приведення форми одягу відповідно до вимог керівних документів;
дотримуватись законності під час застосування до військовослужбовців, які вчинили або вчинюють правопорушення, заходів адміністративного примусу. Перед застосуванням цих заходів роз'яснювати, згідно з яким нормативним актом і за яке порушення вони застосовуються;
вилучати в затриманих військовослужбовців предмети та документи, що можуть бути речовими доказами або є небезпечними для оточуючих, які потрібно здати оперативному черговому органу управління Служби правопорядку (посадовій особі підрозділу Служби правопорядку у гарнізоні);
не допускати протиправних дій особового складу патруля стосовно затриманих (нанесення образ, тілесних ушкоджень, втрата і привласнення особистих речей тощо);
під час проведення суспільно-політичних та інших заходів у районі маршруту патрулювання не втручатися в дії місцевого населення, перебувати на відстані і періодично доповідати оперативному черговому органу управління Служби правопорядку (посадовій особі підрозділу Служби правопорядку у гарнізоні) про орієнтовну кількість учасників заходу, з якою метою захід організований, зміст висловлювань і транспарантів;
у визначений час доповідати оперативному черговому органу управління Служби правопорядку (посадовій особі підрозділу Служби правопорядку у гарнізоні) про результати патрулювання;
після закінчення патрулювання прибути до органу управління Служби правопорядку (підрозділу Служби правопорядку у гарнізоні), доповісти оперативному черговому (начальнику підрозділу Служби правопорядку у гарнізоні) про завершення патрулювання, здати спеціальні засоби (вогнепальну зброю), засоби зв'язку та документи начальника патруля.
Начальник патруля на транспортному засобі, крім того, зобов'язаний:
неухильно дотримуватися встановленого порядку несення патрульно-постової служби, виконання поставлених завдань, збереження спеціальних засобів (вогнепальної зброї) та експлуатації наданої техніки;
дотримуватися порядку посадки та висадки осіб, яких затримано;
5.4. Патрульний зобов'язаний:
знати обов'язки патрульного, порядок застосування до військовослужбовців, які вчинили або вчинюють правопорушення, заходів адміністративного примусу;
пильно нести службу, спостерігати за поведінкою військовослужбовців, доповідати про всі помічені ними порушення правопорядку і військової дисципліни начальнику патруля;
точно і швидко виконувати накази начальника патруля і нікуди не відлучатися без його дозволу;
рішуче й уміло діяти під час затримання порушників громадського порядку і військової дисципліни;
не дозволяти затриманим відходити від начальника патруля без його дозволу;
не приймати від затриманих та не передавати їм будь-які сторонні предмети без дозволу начальника патруля, доповідати начальнику патруля про прохання затриманих;
отримавши від начальника патруля наказ про супроводження затриманих до органу управління Служби правопорядку (підрозділу Служби правопорядку у гарнізоні), доставити затриманих осіб до оперативного чергового органу управління Служби правопорядку (посадової особи підрозділу Служби правопорядку у гарнізоні);
після закінчення патрулювання з дозволу начальника патруля повернутися до свого підрозділу і доповісти черговому підрозділу Служби правопорядку про своє прибуття, здати спеціальні засоби (вогнепальну зброю).
5.5. У разі звернення громадян до патруля Служби правопорядку з повідомленням про події, що загрожують особистій чи громадській безпеці, або у разі вчинення громадянами протиправних дій особовий склад патруля повинен негайно повідомити чергового (працівника) Міністерства внутрішніх справ України та оперативного чергового Служби правопорядку (посадову особу підрозділу Служби правопорядку у гарнізоні).
У разі виявлення патрулем правопорушень з ознаками кримінального або адміністративного корупційного правопорушення особовий склад патруля повинен негайно повідомити про це оперативного чергового органу управління Служби правопорядку (посадову особу підрозділу Служби правопорядку у гарнізоні) та в подальшому діяти відповідно до наданих наказів.
( Пункт 5.5 розділу V доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 558 від 14.08.2013 )
5.6. Особовому складу патруля під час несення служби забороняється:
відволікатися від виконання завдань патрулювання і послаблювати пильність;
вступати у позаслужбові розмови;
приймати від затриманих або передавати їм будь-які предмети без наказу начальника патруля;
показувати чи передавати будь-кому свою вогнепальну зброю, спеціальні засоби, за винятком осіб, яким він підпорядковується;
заходити без службової необхідності в житлові будинки, магазини, клуби, ресторани та інші приміщення;
порушувати правила радіообміну, вести неслужбові розмови по телефону;
залишати маршрут патрулювання, крім випадків, зазначених у пункті 9.10 розділу ІХ цієї Інструкції.
5.7. Під час несення служби на маршруті патрулювання особовий склад патруля повинен при собі мати:
начальник патруля - посвідчення особи військовослужбовця, посвідчення військовослужбовця Служби правопорядку, посвідчення начальника патруля, нагрудний знак "ППС", картку маршруту пішого патруля, список військовослужбовців, яким зроблено зауваження за порушення військової дисципліни або яких затримано за вчинення адміністративного правопорушення, бланки протоколів про адміністративне правопорушення, список військовослужбовців, які самовільно залишили військові частини (установи) та знаходяться в розшуку у відповідній зоні діяльності органу управління Служби правопорядку, із зазначенням прізвищ, імен, по батькові, дат народження, особистих прикмет та їхніх фотографій;
патрульні - військовий квиток та нарукавну пов'язку військовослужбовця Служби правопорядку.
Під час патрулювання на автомобілі особовий склад патруля додатково повинен при собі мати:
начальник патруля - посвідчення старшого машини, картку маршруту патруля на автомобілі;
водій - посвідчення особи або військовий квиток, посвідчення водія, технічний талон транспортного засобу та оформлений дорожній лист.
VІ. Права особового складу патрулів Служби правопорядку
Патрулям Служби правопорядку надається право:
вимагати від військовослужбовців дотримання військової дисципліни та громадського порядку, встановлених правил носіння військової форми одягу, припинення правопорушень та дій, що перешкоджають здійсненню повноважень Служби правопорядку, а в разі невиконання зазначених вимог застосовувати в межах повноважень заходи адміністративного примусу;
перевіряти у військовослужбовців документи, що посвідчують їх особу, а також в інших осіб у військовій формі одягу (звільнених з військової служби в запас або відставку з правом її носіння) документи, що засвідчують особу, та вимагати від них дотримання правил носіння військової форми одягу;
за потреби проводити огляд речей затриманих військовослужбовців, що знаходяться при них, вилучати документи та предмети, що можуть бути речовими доказами або є небезпечними для оточуючих, після прибуття до органу управління Служби правопорядку (підрозділу Служби правопорядку у гарнізоні) передавати оперативному черговому органу управління Служби правопорядку (посадовій особі підрозділу Служби правопорядку у гарнізоні) вилучені документи, предмети, речі тощо;
здійснювати адміністративне затримання військовослужбовців, військовозобов'язаних та працівників, які вчинили (вчинюють) адміністративне правопорушення, та доставляти затриманих до органу управління Служби правопорядку (підрозділу Служби правопорядку у гарнізоні) у випадках та в порядку, передбачених
КУпАП;
складати в межах повноважень протоколи про адміністративні правопорушення стосовно військовослужбовців, військовозобов'язаних та працівників у випадках та в порядку, передбачених
КУпАП;
затримувати військовослужбовців, які самовільно залишили військові частини або місце служби;
під час проведення заходів щодо затримання осіб, які підозрюються у вчиненні кримінального правопорушення, а також за обставин, що загрожують життю і здоров'ю людей, обмежувати або забороняти рух транспорту і пішоходів на окремих ділянках вулиць та автомобільних доріг до приїзду військовослужбовців Військової інспекції безпеки дорожнього руху Служби правопорядку або працівників Державної автомобільної інспекції Міністерства внутрішніх справ України;
за потреби тимчасово обмежувати або забороняти доступ військовослужбовців та інших осіб на окремі ділянки місцевості чи об'єкти для забезпечення збереження відомостей, що містять державну таємницю, громадського порядку і громадської безпеки, охорони життя і здоров'я людей, збереження речових доказів;
застосовувати вогнепальну зброю, заходи фізичного впливу, спеціальні засоби у випадках і в порядку, передбачених законодавчими та іншими нормативно-правовими актами України.
VІІ. Підготовка і допуск особового складу до несення патрульно-постової служби
7.1. Підготовка особового складу до несення патрульно-постової служби організовується відповідними начальниками органів управління (командирами військових частин) Служби правопорядку, начальниками підрозділів Служби правопорядку у гарнізонах і здійснюється під час бойової підготовки, проведення інструкторсько-методичних занять, теоретичних та практичних занять.
7.2. Для забезпечення якісної підготовки особового складу до несення патрульно-постової служби в органах управління Служби правопорядку (підрозділах Служби правопорядку у гарнізонах), військових частинах Служби правопорядку обладнуються навчальні класи (місця). Вимоги до обладнання навчального класу (місця) підготовки особового складу патрулів Служби правопорядку викладені в додатку 7 до цієї Інструкції.
( Пункт 7.2 розділу VII із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 558 від 14.08.2013 )
7.3. До несення патрульно-постової служби допускається особовий склад, який за своїми діловими, морально-психологічними якостями, станом здоров'я і рівнем підготовки здатний виконати завдання патрульно-постової служби і який здав заліки зі знання вимог відповідних нормативно-правових актів, інструкцій для патрулів Служби правопорядку, матеріальної частини вогнепальної зброї, правил застосування спеціальних засобів та заходів безпеки під час поводження з ними та ознайомився з розташуванням маршрутів патрулів.
Заліки приймаються у офіцерів та військовослужбовців військової служби за контрактом один раз на рік перед початком нового навчального року (у військовослужбовців строкової військової служби - два рази на рік) комісією, повноваження і склад якої визначаються наказом начальника органу управління (командира військової частини) Служби правопорядку.
( Абзац другий пункту 7.3 розділу VII із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 558 від 14.08.2013 )
Наказ про призначення комісії для прийому заліків до несення патрульно-постової служби видається один раз на рік перед початком навчального року. Ним визначаються склад комісії та порядок прийому заліків.
Результати здачі заліків заносяться до оціночних відомостей, на підставі яких комісією оформляється акт прийняття заліків.
На підставі акта прийняття заліків наказом відповідного начальника органу управління (командира військової частини) Служби правопорядку здійснюється допуск особового складу до несення патрульно-постової служби.
( Абзац п'ятий пункту 7.3 розділу VII із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 558 від 14.08.2013 )
Наказ про допуск офіцерів та військовослужбовців військової служби за контрактом до несення патрульно-постової служби видається один раз на рік перед початком нового навчального року (військовослужбовців строкової військової служби - два рази на рік) на підставі письмових рапортів відповідних командирів (начальників), оціночних відомостей та оформлених комісією актів прийому заліків. Рапорти командирів (начальників) та оціночні відомості зберігаються в штабі органу управління (військової частини) Служби правопорядку протягом року.
( Абзац шостий пункту 7.3 розділу VII із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 558 від 14.08.2013 )
Витяги з наказу надаються командирам підрозділів Служби правопорядку та посадовим особам, які відповідають за організацію патрульно-постової служби.
Військовослужбовці, які заново призначені на посади або прибули з інших органів управління Служби правопорядку, до несення патрульно-постової служби допускаються після здачі заліків. Їх допуск до несення патрульно-постової служби оформляється окремим наказом начальника органу управління (командира військової частини) Служби правопорядку.
( Абзац восьмий пункту 7.3 розділу VII із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 558 від 14.08.2013 )
Офіцери та військовослужбовці військової служби за контрактом залучаються до несення патрульно-постової служби згідно з щомісячним графіком нарядів, який складається в штабі органу управління (військової частини) Служби правопорядку (підрозділі Служби правопорядку у гарнізоні), а військовослужбовці строкової військової служби напередодні дня заступання в патруль записуються командиром підрозділу Служби правопорядку до книги добору добового наряду підрозділу. Старшина роти або особа, яка його заміщає, оголошує склад патруля на вечірній перевірці.
( Абзац дев'ятий пункту 7.3 розділу VII із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 558 від 14.08.2013 )
Призначення особового складу для несення патрульно-постової служби здійснюється на підставі щоденного наказу начальника органу управління Служби правопорядку (командира військової частини Служби правопорядку), який видається напередодні дня заступання в патруль. Витяг з наказу щодня доводиться до відома підпорядкованих підрозділів Служби правопорядку у гарнізонах.
( Абзац десятий пункту 7.3 розділу VII із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 558 від 14.08.2013 )
7.4. Щотижня в години, визначені розпорядком дня, з офіцерами та військовослужбовцями військової служби за контрактом, які залучаються до несення патрульно-постової служби, протягом 50 хвилин проводяться теоретичні заняття та протягом 30 хвилин - практичні заняття щодо порядку несення служби в патрулі.
У години, визначені розпорядком дня, з військовослужбовцями строкової військової служби, які призначені до несення патрульно-постової служби, напередодні дня заступання в наряд протягом 50 хвилин проводяться теоретичні заняття та в день заступання в патруль протягом 30 хвилин проводяться практичні заняття щодо порядку несення служби.
Теоретичні заняття проводяться в класі (місці) підготовки патруля з вивчення вимог відповідних нормативно-правових актів, схем патрулювання, інструкції для патрулів, особливостей патрулювання в місті (гарнізоні), матеріальної частини вогнепальної зброї, інструкцій та рекомендацій щодо застосування спеціальних засобів та заходів безпеки під час поводження з ними.
Практичні заняття проводяться в місці, визначеному начальником органу управління Служби правопорядку. На заняттях відпрацьовуються порядок дій патруля на маршруті патрулювання, прийоми рукопашного бою, порядок застосування спеціальних засобів, додержання заходів безпеки та інші питання практичного несення служби.
Теоретичні та практичні заняття проводяться під особистим керівництвом посадової особи, відповідальної за організацію патрульно-постової служби. До проведення цих занять залучаються командири підрозділів Служби правопорядку, офіцери відділу (відділення, групи) організації охорони, патрульно-постової служби, розшуку та діяльності Служби правопорядку у гарнізонах, інструктори з рукопашного бою.
Облік занять здійснюється в журналі обліку проведених занять з патрулем (додаток 1). Журнал зберігається у відділі (відділенні, групі) організації охорони, патрульно-постової служби, розшуку та діяльності Служби правопорядку у гарнізонах (підрозділі Служби правопорядку у гарнізонах) протягом одного року після заведення нового та знищується відповідно до чинного законодавства.
7.5. Під час організації патрульно-постової служби на добу посадова особа, відповідальна за організацію патрульно-постової служби, зобов'язана:
з'ясувати особливості оперативної обстановки на цю добу в гарнізоні;
вивчити і оцінити дії патрулів Служби правопорядку за минулу добу;
уточнити райони несення служби і ділянки зосередження основних зусиль;
детально ознайомитись із завданнями, порядком і особливостями несення служби на кожному маршруті патрулювання;
визначити маршрути, на яких будуть виконувати завдання патрулі, порядок організації взаємодії між ними та з відповідними підрозділами Міністерства внутрішніх справ України;
визначити питання для перевірки знань особового складу з урахуванням оперативної обстановки;
уточнити озброєння та екіпіровку патрулів;
уточнити організацію контролю за несенням служби патрулями.
7.6. Щодня в день заступання в патруль у години, які визначені розпорядком дня органу управління Служби правопорядку, з особовим складом, який призначений для несення патрульно-постової служби, в класі (місці) підготовки патруля протягом 50 хвилин проводяться інструктажі.
Інструктажі проводяться під особистим керівництвом посадової особи, відповідальної за організацію патрульно-постової служби, та командиром підрозділу Служби правопорядку, від якого призначено патруль.
За проведений інструктаж особовий склад патрулів розписується в Книзі інструктажу патрулів (додаток 8). Книга зберігається у відділі (відділенні, групі) організації охорони, патрульно-постової служби, розшуку та діяльності Служби правопорядку у гарнізонах протягом одного року після заведення нової та знищується у встановленому порядку.
7.7. Офіцери та військовослужбовці військової служби за контрактом, призначені для несення патрульно-постової служби, прибувають до органу управління Служби правопорядку (підрозділу Служби правопорядку у гарнізоні) за 30 хвилин до початку проведення інструктажу (військовослужбовці строкової військової служби під керівництвом одного з військовослужбовців, призначеного командиром підрозділу Служби правопорядку) та доповідають про прибуття посадовій особі, відповідальній за організацію патрульно-постової служби.
Перед проведенням інструктажу посадова особа, відповідальна за організацію патрульно-постової служби, з'ясовує стан здоров'я особового складу патрулів та можливі морально-психологічні обставини, які заважають несенню служби.
7.8. Під час проведення інструктажу посадова особа, відповідальна за організацію патрульно-постової служби, повинна:
оголосити результати виконання завдань патрулювання за минулу добу, за потреби роз'яснити недоліки та упущення, навести приклад зразкового виконання завдань патрульними;
роз'яснити обстановку в гарнізоні, поставити патрулям конкретні завдання на весь період несення патрульно-постової служби;
доповісти про маршрути патрулювання, порядок та час несення на них служби, порядок слідування до місця несення служби та у зворотному напрямку, особливі обов'язки патрулів на маршруті патрулювання, а також послідовність і порядок переміщення з одного маршруту на інший;
розказати про місця (об'єкти) особливої уваги на маршрутах патрулювання, прилеглі до маршруту патрулювання вулиці, провулки, площі, прохідні двори та інші найкоротші шляхи руху на випадок переслідування порушника;
розповісти та практично розглянути порядок дій патруля у разі вчинення військовослужбовцями правопорушення, особливу увагу звернути на порядок їх затримання та доставлення до органу управління Служби правопорядку (підрозділу Служби правопорядку у гарнізоні);
розказати про місця розміщення на маршрутах патрулювання підрозділів Міністерства внутрішніх справ України, порядок підтримання зв'язку з іншими начальниками патрулів, з оперативним черговим органу управління Служби правопорядку, з оперативним черговим структурного підрозділу Міністерства внутрішніх справ України;
довести до відома порядок організації взаємодії між патрулями Служби правопорядку і патрульними нарядами Міністерства внутрішніх справ України в разі виникнення екстремальних ситуацій;
надати прикмети осіб, що самовільно залишили військові частини (місця служби) та перебувають в розшуку в зоні діяльності органу управління Служби правопорядку;
роз'яснити особовому складу патрулів порядок (місце та час) приймання їжі та відпочинку;
нагадати патрульним про необхідність дотримання законності, а також взірцевості носіння військової форми одягу;
перевірити знання особовим складом патруля своїх прав і обов'язків, окремих положень нормативно-правових актів, правил застосування вогнепальної зброї і спеціальних засобів.
7.9. Підбиття підсумків несення служби з особовим складом патруля Служби правопорядку здійснюється у день його зміни посадовою особою, відповідальною за організацію патрульно-постової служби, у години, що визначені розпорядком дня органу управління Служби правопорядку.
7.10. Після проведення інструктажу посадова особа, відповідальна за організацію патрульно-постової служби, видає посвідчення начальників патрулів, службові нагрудні знаки, картки маршрутів патруля, бланки списків військовослужбовців, яким зроблено зауваження за порушення військової дисципліни або яких затримано за вчинення адміністративного правопорушення, бланки протоколів про адміністративні правопорушення, а також у разі потреби фотокартки або словесні портрети військовослужбовців, які самовільно залишили військову частину (місце служби) і на цей час розшукуються у зоні діяльності органу управління Служби правопорядку.
7.11. Для одержання спеціальних засобів, засобів зв'язку, вогнепальної зброї і боєприпасів патрульні шикуються начальниками патрулів у визначених місцях.
Видача спеціальних засобів, вогнепальної зброї і боєприпасів до неї проводиться після видачі необхідних документів для несення служби оперативним черговим (черговим підрозділу) Служби правопорядку, черговим підрозділу військової частини (установи), у якому згідно з рішенням командира військової частини зберігається стрілецька зброя підрозділу Служби правопорядку у гарнізоні. Видача засобів зв'язку проводиться особою, яка відповідає за їх зберігання.
За одержані спеціальні засоби, вогнепальну зброю та боєприпаси до неї кожен військовослужбовець особисто розписується в Книзі видачі спеціальних засобів (вогнепальної зброї і боєприпасів) особовому складу. За засоби зв'язку розписується начальник патруля в Книзі видачі матеріальних засобів.
Здача спеціальних засобів, вогнепальної зброї та боєприпасів до неї особовим складом патрулів проводиться після повернення з патрулювання оперативному черговому (черговому підрозділу) органу управління Служби правопорядку (черговому підрозділу військової частини (установи)) під підпис у Книзі видачі спеціальних засобів (вогнепальної зброї і боєприпасів) особовому складу.
У разі неповної здачі спеціальних засобів, вогнепальної зброї та боєприпасів до неї робиться запис у відповідних книгах за підписом оперативного чергового (чергового підрозділу) органу управління Служби правопорядку (військової частини), негайно доповідається начальнику органу управління Служби правопорядку (командиру військової частини) і вживаються заходи щодо їх розшуку.
7.12. Медичний огляд особового складу патруля проводиться перед проведенням інструктажу в медичному пункті в день заступання в наряд у години, які визначені розпорядком дня органу управління Служби правопорядку. Під час огляду визначається стан здоров'я та проводиться тілесний огляд кожного військовослужбовця, перевіряються пульс і артеріальний тиск.
VІІІ. Розвід патрулів
8.1. Розвід патрулів проводиться з метою перевірки готовності їх до виконання завдань патрулювання, переходу їх у підпорядкування новопризначеному оперативному черговому органу управління Служби правопорядку, віддання їм наказу на несення служби та надання патрулям права виконувати завдання.
( Пункт 8.1 розділу VIII із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 558 від 14.08.2013 )
8.2. Перед проведенням розводу посадова особа органу управління Служби правопорядку, відповідальна за організацію патрульно-постової служби, доводить до відома новопризначеного оперативного чергового органу управління Служби правопорядку кількість патрулів, гарнізони, у яких патрулі будуть нести службу протягом доби, їх маршрути патрулювання, порядок та час несення на них служби, особливі обов'язки патрулів на маршрутах патрулювання, порядок підтримання зв'язку з іншими начальниками патрулів, з оперативним черговим органу управління Служби правопорядку, з оперативним черговим підрозділу Міністерства внутрішніх справ України, порядок слідування до місця несення служби та у зворотному напрямку, а також послідовність і порядок переміщення з одного маршруту на інший.
8.3. Після прибуття на місце розводу кожен начальник патруля доповідає помічнику оперативного чергового органу управління Служби правопорядку, наприклад: "Товаришу майоре, патруль номер один на розвід прибув у повному складі. Начальник патруля прапорщик Хоруженко".
Помічник оперативного чергового органу управління Служби правопорядку шикує особовий склад патрулів. Начальники патрулів стають у першій шерензі, а патрульні шикуються в колону по одному за своїм начальником патруля. Транспортні засоби патрулів із водіями розташовуються у відведеному для них місці. Розвід патрулів проводиться згідно з вимогами
Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України.
8.4. Оперативний черговий органу управління Служби правопорядку під час розводу зобов'язаний:
з'ясувати стан здоров'я особового складу та інші обставини, які заважають виконанню завдань патрулювання;
перевірити знання особовим складом своїх прав і обов'язків, маршрутів патрулювання і особливих обов'язків на маршрутах патрулювання, окремих положень нормативно-правових актів, порядку організації взаємодії та підтримання зв'язку з іншими начальниками патрулів, з оперативним черговим органу управління Служби правопорядку, з оперативним черговим підрозділу Міністерства внутрішніх справ України, порядку слідування до місця несення служби та у зворотному напрямку, а також послідовності і порядку переміщення з одного маршруту на інший;
перевірити зовнішній вигляд особового складу, при цьому звернути особливу увагу на відповідність форми одягу вимогам керівних документів, справність вогнепальної зброї, спеціальних засобів та правильність їх розміщення і дати вказівки щодо усунення виявлених недоліків.
Оперативний черговий органу управління Служби правопорядку зобов'язаний визначити час надання доповідей начальниками патрулів про результати патрулювання.
Після перевірки готовності особового складу до несення патрульно-постової служби оперативний черговий органу управління Служби правопорядку віддає наказ на виконання завдань патрулювання. Наприклад: "Наказую заступити на визначені маршрути патрулювання із завданням забезпечити правопорядок і військову дисципліну серед військовослужбовців у місті (назва). Під час виконання завдань патрулювання суворо дотримуватися законності, виявляти високу пильність, культуру, справедливість і ввічливість при звертанні до військовослужбовців, не допустити порушень правил патрулювання і військової дисципліни. Службу нести з __ до __ годин".
ІХ. Дії патрулів та посадових осіб Служби правопорядку під час застосування заходів адміністративного примусу
( Назва розділу IX із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 558 від 14.08.2013 )
9.1. Заходи адміністративного примусу застосовуються для охорони встановлених у суспільстві відносин. Застосування цих заходів спрямоване на забезпечення громадського порядку і військової дисципліни серед військовослужбовців у місцях дислокації військових частин (установ), у військових містечках, на вулицях і в громадських місцях. Ці заходи стосуються конкретної особи, спрямовані на приведення її поведінки відповідно до норм права.
Під час використання заходів адміністративного примусу патрулі Служби правопорядку повинні суворо додержуватися принципу законності. Це забезпечується систематичним контролем з боку посадових осіб органів управління Служби правопорядку, прокурорським наглядом, правом адміністративного та судового оскарження, іншими встановленими законодавством способами.
9.2. Начальник патруля має право особисто застосовувати заходи адміністративного примусу чи віддавати патрульним наказ на їх застосування відносно правопорушників. Також віддавати наказ особовому складу патруля Служби правопорядку на застосування заходів адміністративного примусу мають право начальник органу управління Служби правопорядку (підрозділу Служби правопорядку у гарнізоні), оперативний черговий органу управління Служби правопорядку.
Начальники органів управління Служби правопорядку, а також уповноважені посадові особи Служби правопорядку є відповідальними за обґрунтованість та правильність застосування заходів адміністративного примусу.
................Перейти до повного тексту