1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
22.11.2022 № 1050
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
07 лютого 2023 р.
за № 245/39301
Деякі питання здійснення державного нагляду (контролю) у сфері дошкільної, позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти
Відповідно до абзацу двадцять третього частини першої статті 64, частини четвертої статті 69 Закону України "Про освіту", пункту 8 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 630, з метою забезпечення здійснення державного нагляду (контролю) у сфері освіти НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок проведення позапланових перевірок суб’єктів освітньої діяльності, що додається.
2. У заголовку тапункті 1 наказу Міністерства освіти і науки України від 22 лютого 2019 року № 239 "Про затвердження уніфікованої форми акта, що складається за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб’єктом господарювання вимог законодавства у сфері вищої освіти", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20 березня 2019 року за № 278/33249, слово "(позапланових)" виключити.
3. Внести до уніфікованої форми акта, складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб’єктом господарювання вимог законодавства у сфері вищої освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 22 лютого 2019 року № 239, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 20 березня 2019 року за № 278/33249, такі зміни:
у тексті уніфікованої форми акта слова "(позапланового)", " позаплановий" виключити;
розділ "Дані про останній проведений захід державного нагляду (контролю)" викласти в такій редакції:
"Плановий
не проводився
проводився з . . по . .
Акт перевірки №
Припис щодо усунення порушень:
не видавався; видавався
його вимоги: виконано; не виконано";
у розділі "Перелік питань для суб’єктів господарювання щодо здійснення контролю за діями (бездіяльністю) посадових осіб органу державного нагляду (контролю)" рядок 5 виключити.
4. Визнати такими, що втратили чинність:
наказ Міністерства освіти і науки України від 12 червня 2019 року № 818 "Про затвердження уніфікованої форми акта, що складається за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб’єктом господарювання вимог законодавства у сфері позашкільної освіти", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 04 липня 2019 року за № 731/33702;
наказ Міністерства освіти і науки України від 05 серпня 2019 року № 1070 "Про затвердження уніфікованої форми акта, що складається за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб’єктом господарювання вимог законодавства у сфері дошкільної освіти", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 29 серпня 2019 року за № 1005/33976;
наказ Міністерства освіти і науки України від 07 листопада 2019 року № 1405 "Про затвердження уніфікованої форми акта, що складається за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб’єктом господарювання вимог законодавства у сфері професійної (професійно-технічної) освіти", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2019 року за № 1296/34267.
5. Департаменту атестації кадрів вищої кваліфікації (Криштоф С.) забезпечити подання цього наказу в установленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
6. Департаменту забезпечення документообігу, контролю та інформаційних технологій (Єрко І.) внести відповідні відмітки у справах архіву.
7. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
8. Контроль за виконання цього наказу покласти на першого заступника Міністра Вітренка А.

Т.в.о. Міністра

А. Вітренко

ПОГОДЖЕНО:

Виконувач обов’язків Міністра економіки України

Уповноважений Верховної Ради України
з прав людини

Голова Державної служби якості освіти України

Голова Державної регуляторної служби України



І. Фоменко


Д. Лубінець

Р. Гурак

О. Кучер
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
освіти і науки України
22 листопада 2022 року № 1050
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
07 лютого 2023 р.
за № 245/39301
ПОРЯДОК
проведення позапланових перевірок суб’єктів освітньої діяльності
1. Цей Порядок визначає механізм проведення позапланових перевірок суб’єктів освітньої діяльності, що забезпечують здобуття дошкільної, позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти, незалежно від їх типу, підпорядкування та форми власності (далі - суб’єкти освітньої діяльності), щодо додержання ними вимог законодавства у відповідній сфері освіти.
2. Цей Порядок розроблений відповідно до Законів України "Про освіту", "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
3. У цьому Порядку терміни вживаються у таких значеннях:
акт позапланової перевірки - документ, що складається за результатами проведення перевірки суб’єкта освітньої діяльності щодо додержання ним вимог законодавства у відповідній сфері освіти;
керівник суб’єкта освітньої діяльності - особа, яка здійснює безпосереднє управління та представлення інтересів суб’єкта освітньої діяльності, відокремленого підрозділу суб’єкта освітньої діяльності у відносинах з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними і фізичними особами, діє без довіреності в межах повноважень, передбачених законом та установчими документами суб’єкта освітньої діяльності, відокремленого підрозділу суб’єкта освітньої діяльності, інша особа, яка у встановленому законодавством порядку виконує обов’язки керівника суб’єкта освітньої діяльності або відокремленого підрозділу суб’єкта освітньої діяльності;
позапланова перевірка суб’єкта освітньої діяльності (далі - перевірка) - позаплановий захід державного нагляду (контролю), що проводиться уповноваженим органом з визначених законодавством підстав та з метою виявлення і запобігання порушенням суб’єктами освітньої діяльності вимог законодавства у відповідній сфері освіти;
розпорядження про усунення порушень вимог законодавства (далі - розпорядження) - обов’язкове для виконання письмове рішення уповноваженого органу, що проводив перевірку, щодо усунення у визначені строки суб’єктом освітньої діяльності виявлених порушень вимог законодавства у відповідній сфері освіти (далі - порушення);
треті особи - юридичні та фізичні особи (спеціалісти, експерти, адвокати, громадські об’єднання в особі їх уповноважених представників та інші особи), які залучаються до або під час проведення перевірки суб’єктом освітньої діяльності чи уповноваженим органом, що проводить перевірку.
Інші терміни вживаються у значеннях, наведених у Законах України "Про освіту", "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", "Про запобігання корупції".
4. Уповноваженими органами, що проводять перевірки суб’єктів освітньої діяльності, є Державна служба якості освіти України (далі - Служба), її територіальні органи в межах своїх повноважень.
5. Перевірки проводяться з метою реалізації єдиної державної політики у відповідній сфері освіти і спрямовані на забезпечення інтересів суспільства щодо належної якості освіти та освітньої діяльності, дотримання прав учасників освітнього процесу.
6. Підставою для проведення перевірки є:
1) звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило чи може спричинити шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, до якого додаються документи чи їх копії, що підтверджують такі порушення (за наявності);
2) необхідність перевірки виконання розпорядження, виданого за результатами проведення Службою або її територіальним органом попереднього заходу державного нагляду (контролю);
3) звернення освітнього омбудсмена.
Не допускається проведення перевірок за анонімними та іншими безпідставними зверненнями, що не передбачені цим пунктом.
Повторне проведення перевірок за тим самим фактом (фактами), що був (були) підставою для проведення перевірки, забороняється.
7. Предметом перевірки є питання, потреба у вивченні яких стала підставою для її проведення.
З метою з’ясування стану дотримання суб’єктом освітньої діяльності вимог законодавства у відповідній сфері освіти з питань, потреба у вивченні яких стала підставою для проведення перевірки, уповноважений орган здійснює розгляд та фіксацію порушень вимог законодавства у відповідній сфері освіти з інших питань, безпосередньо пов’язаних з тими, які стали підставою для її проведення.
8. Не розглядаються та не перевіряються питання, які є предметом розгляду в суді або щодо якого набрало законної сили рішення суду.
Не перевіряються питання, щодо яких органами досудового розслідування здійснюється кримінальне провадження.
9. Перелік питань для проведення позапланових перевірок визначається та затверджується Службою шляхом проведення аналізу вимог законодавства, яких повинен дотримуватися суб’єкт освітньої діяльності у відповідній сфері освіти, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Перегляд переліку питань для проведення позапланових перевірок здійснюється Службою у разі внесення змін до нормативно-правових актів, на підставі яких розроблений перелік, або прийняття нових нормативно-правових актів у відповідній сфері освіти.
Уповноважені органи проводять перевірки лише з тих питань, які визначені у переліку питань для проведення позапланових перевірок.
10. Територіальні органи Служби проводять перевірки виключно за погодженням Служби.
Для отримання погодження територіальний орган Служби надсилає лист з обґрунтуванням необхідності проведення перевірки, до якого додає копії документів, що підтверджують таку необхідність.
Упродовж п’яти робочих днів з дня отримання листа Служба погоджує проведення перевірки або вмотивовано відмовляє, шляхом надсилання територіальному органу відповідного листа.
Територіальні органи Служби не проводять перевірки суб’єктів освітньої діяльності, що забезпечують здобуття вищої освіти.
11. З метою проведення перевірки, уповноважений орган, що її проводить, створює комісію з проведення перевірки (далі - комісія).
Склад комісії визначається залежно від предмета перевірки та має включати не менше трьох осіб.
До складу комісії входять працівники Служби та/або її територіальних органів.
З метою надання членам комісії під час проведення перевірки фахової консультативної допомоги до її проведення можуть залучатися треті особи (наприклад, працівники органів управління у сфері освіти, керівники, педагогічні, науково-педагогічні працівники суб’єктів освітньої діяльності (за згодою з їх керівниками)).
Головою комісії призначається працівник Служби або її територіального органу. Голова комісії організовує роботу комісії та є відповідальним за її роботу.
Не можуть залучатися до проведення перевірки, а також бути включеними до складу комісії особи, які перебувають в родинних стосунках з працівниками суб’єкта освітньої діяльності або мають конфлікт інтересів відповідно до законодавства у сфері запобігання і протидії корупції. У разі з’ясування/виникнення таких обставин член комісії та/або особа, залучена до проведення перевірки за рішенням голови комісії не допускається до (відсторонюється від) проведення перевірки.
Про виникнення обставин, що унеможливлюють участь члена комісії в її роботі, голова комісії або інший член комісії повідомляє керівника уповноваженого органу, що проводить перевірку, у день з’ясування/виникнення таких обставин.
До проведення перевірки можуть залучатися треті особи в порядку, визначеному Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
12. Під час підготовки до проведення перевірки члени комісії можуть фіксувати та одержувати інформацію або документи з питань, потреба у вивченні яких стала підставою для її проведення, зокрема шляхом аналізу відкритих джерел інформації та баз даних.
Інформація та/або документи, одержані під час підготовки до проведення перевірки, що містять відомості про стан додержання суб’єктом освітньої діяльності вимог законодавства у відповідній сфері освіти чи факти порушення таким суб’єктом вимог законодавства у відповідній сфері освіти, долучаються до матеріалів перевірки.
13. Перевірка проводиться за місцем провадження освітньої діяльності суб’єкта освітньої діяльності або його відокремленого підрозділу (відокремлених підрозділів) у робочий час, встановлений правилами внутрішнього розпорядку суб’єкта освітньої діяльності або його відокремленого підрозділу (відокремлених підрозділів).
14. Загальний строк проведення перевірки не може перевищувати п’ятнадцяти робочих днів.
У разі виникнення, під час проведення перевірки, надзвичайних обставин (в межах частини другої статті 14-1 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні"), що унеможливлюють роботу комісії в суб’єкті освітньої діяльності, керівником уповноваженого органу, що проводить перевірку, може бути прийняте рішення про тимчасове призупинення перевірки, яке оформлюється наказом. Відповідне рішення керівника уповноваженого органу, що проводить перевірку, зупиняє перебіг строку проведення перевірки.
Копія наказу про тимчасове призупинення перевірки за допомогою електронного поштового зв’язку (у незмінному вигляді, з підтвердженням отримання) надсилається суб’єкту освітньої діяльності щодо якого прийнято таке рішення.
Після припинення надзвичайних обставин комісія та залучені до проведення перевірки особи повертаються до проведення перевірки, а строк її проведення вважається продовженим та не може перевищувати загального строку визначеного абзацом першим цього пункту.
15. Для проведення перевірки уповноважений орган, що її проводить, видає наказ про проведення позапланової перевірки (далі - наказ). Наказ підписує керівник уповноваженого органу, що проводить перевірку, або особа, яка в установленому законодавством порядку виконує його обов’язки.
У наказі зазначаються:
найменування та місцезнаходження суб’єкта освітньої діяльності, в якому проводиться перевірка, його відокремленого підрозділу (відокремлених підрозділів);
дата початку та дата закінчення перевірки;
підстава проведення перевірки;
предмет перевірки;
склад комісії із зазначенням прізвища, ім’я та по батькові (за наявності), посади голови та членів комісії;
прізвища, ім’я та по батькові (за наявності), посади осіб, які залучаються до проведення перевірки;
реквізити документа, яким погоджено проведення перевірки (у разі її проведення територіальним органом Служби).
На підставі наказу оформляється направлення на проведення перевірки (далі - направлення), яке підписується керівником уповноваженого органу, що проводить перевірку, та засвідчується печаткою.
У направленні зазначаються:
найменування уповноваженого органу, що проводить перевірку;
найменування та місцезнаходження суб’єкта освітньої діяльності, в якому проводиться перевірка, його відокремленого підрозділу (відокремлених підрозділів);
номер і дата наказу, відповідно до якого здійснюється перевірка;

................
Перейти до повного тексту