- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ НАВКОЛИШНЬОГО ПРИРОДНОГО СЕРЕДОВИЩА
ТА ЯДЕРНОЇ БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 55 від 07.06.95 Зареєстровано в Міністерстві
м.Київ юстиції України
12 липня 1995 року
за N 214/750
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства
екології та природних ресурсів
N 12 від 22.02.2004 )
Про затвердження Інструкції про здійснення державної екологічної експертизи
Відповідно до Закону України
"Про екологічну експертизу" та на виконання п.3 Постанови Верховної Ради України від 09.02.95 р. N 46/95-ВР і п.3 доручення Кабінету Міністрів України від 10.03.95 р. N 4355/1, N 4354/3,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Інструкцію про здійснення державної екологічної експертизи, що додається.
2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Мінприроди України від 20.09.94 року
N 89.
3. Подати Інструкцію зазначену в п.1 цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
4. Управлінню державної екологічної експертизи (Калиновський С.В.) та Секретаріату (Даниляк О.Г.) після реєстрації у Мінюсті України забезпечити розсилку Інструкції експертним підрозділам Мінекобезпеки України на місцях.
5. Керівникам органів Мінекобезпеки України на місцях забезпечити дотримання вимог Інструкції при здійсненні державної екологічної експертизи.
6. Контроль за виконанням наказу доручити першому заступнику Міністра Шевчуку В.Я.
Міністр Ю.Костенко
Затверджено
наказом Міністерства охорони
навколишнього природного
середовища та ядерної безпеки
України від 7 червня
1995 року N 55
Інструкція про здійснення державної екологічної експертизи
Розділ 1. Загальні положення
1.1. Ця Інструкція регламентує порядок організації і безпосереднього проведення державної екологічної експертизи органами Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України (Мінекобезпеки України) і призначена для використання його еколого-експертними підрозділами, спеціалізованими установами та організаціями.
1.2. Організація і безпосереднє проведення державної екологічної експертизи здійснюється уповноваженими на те органами Мінекобезпеки України - Управлінням державної екологічної експертизи, еколого-експертними підрозділами Державного комітету охорони навколишнього природного середовища та природних ресурсів Автономної Республіки Крим, Державних управлінь екологічної безпеки в областях, містах Києві та Севастополі, Державними інспекціями охорони Чорного і Азовського морів Мінекобезпеки України.
Розділ 2. Проведення державної екологічної експертизи екологоекспертними підрозділами, спеціалізованими установами та організаціями Мінекобезпеки України
2.1. Державна екологічна експертиза може проводитись:
1) Безпосередньо еколого-експертними підрозділами Мінекобезпеки України і його органів на місцях з урахуванням і на основі представлених за їх завданнями робочих матеріалів попередньої оцінки відповідної проектної документації чи проектів висновків державної екологічної експертизи, підготовлених науковими центрами цього Міністерства, іншими науковими, проектно-розвідувальними спеціалізованими організаціями, лабораторіями, творчими колективами, групами, фірмами.
Попередня оцінка відповідної проектної документації не доручається організаціям, які розробляли матеріали оцінки впливу запроектованої діяльності на навколишнє середовище або брали участь у їх підготовці.
2) Спеціалізованими установами та організаціями Мінекобезпеки України - Українським науковим центром охорони вод, Українським науковим центром екології моря, Міжвідомчим екологічним центром, а також тими, що працюють на замовлення Міністерства - Українським науковим центром технічної екології та іншими - за офіційними дорученнями Мінекобезпеки чи його місцевих органів, які повинні затверджувати підготовлені ними висновки, як висновки державної екологічної експертизи.
3) Спеціально створюваними комісіями Мінекобезпеки України і його органів на місцях (в тому числі - спільно з органами та установами Міністерства охорони здоров'я України) із залученням представників органів державної виконавчої влади, спеціалістів науково-дослідних, проектно-конструкторських, інших установ та організацій, вищих навчальних закладів, громадськості, експертів міжнародних організацій.
4) Самостійно, еколого-експертними підрозділами Мінекобезпеки України та його органів на місцях, без попередньої оцінки іншими організаціями, створення комісій і залучення представників інших установ і закладів.
2.2. Вибір конкретного шляху проведення державної екологічної експертизи у кожному окремому випадку здійснюється керівництвом еколого-експертних підрозділів Мінекобезпеки України і його місцевих органів.
2.3. Незалежно від шляху проведення державної екологічної експертизи, еколого-експертні підрозділи повинні (у випадках, коли йдеться про об'єкти, які можуть негативно впливати на здоров'я людей) враховувати висновки державної санітарно-гігієнічної експертизи Міністерства охорони здоров'я України, що проводиться експертними підрозділами закладів державної санітарно-епідеміологічної служби, а в особливо складних випадках - комісіями, що утворюються головним державним санітарним лікарем, здійснювати взаємне погодження підходів до оцінки тієї чи іншої документації, співпрацювати з ними в будь-якій іншій взаємоприйнятній формі з метою забезпечення узгодженості позицій органів Мінекобезпеки України та Міністерства охорони здоров'я України.
Розділ 3. Організація проведення державної екологічної експертизи проектної документації
3.1. Під проектною документацією слід розуміти державні інвестиційні програми та проекти, проекти схем розвитку і розміщення продуктивних сил, розвитку окремих галузей народного господарства, проекти генеральних планів населених пунктів, схем районного планування, техніко-економічні обгрунтування і розрахунки, проекти і робочі проекти на будівництво нових та розширення, реконструкцію, технічне переозброєння діючих підприємств, проекти законодавчих та інших нормативно-правових актів, що регулюють відносини в галузі охорони навколишнього природного середовища, діяльності, що може негативно впливати на стан навколишнього природного середовища та іншу передпланову, передпроектну та проектно-кошторисну документацію.
3.2. В процесі експертної оцінки проектної документації визначається ступінь екологічного ризику і безпеки запланованої діяльності та відповідність об'єктів екологічної експертизи вимогам екологічного законодавства, санітарним і будівельним нормам, правилам, дається оцінка ефективності, повноти, обгрунтованості та достатності заходів щодо охорони навколишнього природного середовища.
3.3. Визначення конкретних організацій-виконавців роботи по підготовці робочих матеріалів попередньої оцінки проектів або спеціалізованих установ Мінекобезпеки України чи організацій, що працюють на його замовлення, яким даються офіційні доручення Міністерства або його місцевих органів на проведення державної екологічної експертизи конкретної документації, входить до компетенції керівників еколого-експертних підрозділів Мінекобезпеки України і його місцевих органів.
3.4. Завдання еколого-експертних підрозділів Мінекобезпеки України і його органів на місцях іншим організаціям на підготовку робочих матеріалів попередньої оцінки проектної документації або на підготовку безпосередньо проектів висновків державної екологічної експертизи оформляються в письмовій формі у вигляді офіційних листів, які підписуються керівниками Мінекобезпеки України або його органів на місцях і визначають конкретні умови виконання відповідної роботи.
3.5. Підготовка робочих матеріалів попередньої оцінки проектної документації чи проектів висновків державної екологічної експертизи за завданнями еколого-експертних підрозділів Мінекобезпеки України або його органів на місцях здійснюється за домовленістю (в тому числі і на договірних засадах) між замовниками документації і організаціями, що готують вказані робочі матеріали чи проекти висновків державної екологічної експертизи або між цими організаціями і безпосередньо Мінекобезпеки України чи його органами на місцях.
3.6. Оплата робіт по підготовці робочих матеріалів попередньої оцінки проектної документації або проектів висновків державної екологічної експертизи за договорами між організаціями-виконавцями і Мінекобезпеки України чи його місцевими органами здійснюється за рахунок коштів республіканського позабюджетного фонду охорони навколишнього природного середовища або відповідних місцевих позабюджетних фондів.
3.7. При проведенні державної екологічної експертизи спеціально створюваними комісіями Мінекобезпеки України чи його органів на місцях із залученням позаштатних експертів, керівник експертної комісії і відповідальний секретар призначаються, як правило, із складу спеціалістів еколого-експертних підрозділів Мінекобезпеки.
3.8. При проведенні державної екологічної експертизи безпосередньо еколого-експертними підрозділами Мінекобезпеки України чи його місцевих органів, в разі потреби, до оцінки документації можуть залучатися спеціалісти інших структурних підрозділів цього Міністерства чи його місцевих органів.
Рішення про це, за поданням керівників еколого-експертних підрозділів, приймається керівниками Мінекобезпеки України або його органів на місцях.
При позитивному вирішенні питання щодо погодження проектної документації, на прохання підрозділів місцевих органів Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України, які займаються нормуванням викидів підприємств в атмосферне повітря, еколого-експертні підрозділи можуть пропонувати проектувальникам передавати підрозділам нормування дискети з інформацією про параметри джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, записаною за програмою "Конвертор". Ця інформація буде використовуватися для створення бази даних по джерелах викидів забруднюючих речовин в атмосферу з метою видачі дозволів та лімітів на викид забруднюючих речовин після вводу в експлуатацію відповідних об'єктів.
3.9. Підготовлені робочі матеріали попередньої оцінки проектної документації або проекти висновків підписуються безпосередніми авторами-виконавцями і керівниками установ чи організацій, що їх готували. Виконані з їх урахуванням і на їх основі висновки державної екологічної експертизи візуються відповідальними за них спеціалістами та керівниками еколого-експертних підрозділів і підписуються уповноваженими на те керівниками Мінекобезпеки України чи його відповідних органів на місцях (заступником міністра, Головою Державного комітету охорони навколишнього природного середовища та природних ресурсів Автономної Республіки Крим чи його заступником, начальниками чи заступниками начальників Державних управлінь екологічної безпеки в областях, містах Києві та Севастополі, Державних інспекцій охорони Чорного і Азовського морів). Підписання висновків державної екологічної експертизи відповідними керівниками є їх затвердженням, після чого висновки стають обов'язковими для виконання.
Затвердження висновків і набуття ними статусу висновків державної екологічної експертизи може здійснюватись також і шляхом розміщення відповідного грифу про це на титульних листах висновків. При цьому затвердження здійснюється вищестоящими (порівняно з тими, хто безпосередньо підписав висновок) керівниками Мінекобезпеки чи, відповідно, Державного комітету охорони навколишнього природного середовища та природних ресурсів Автономної Республіки Крим, Державних управлінь екологічної безпеки в областях, містах Києві та Севастополі, Державних інспекцій охорони Чорного і Азовського морів Мінекобезпеки.
3.10. В разі потреби, проекти висновків (щодо особливо важливих, складних, екологічно небезпечних об'єктів) до їх підписання і затвердження можуть попередньо обговорюватись на засіданнях експертних чи консультативних рад екологічної експертизи, які можуть утворюватись при еколого-експертних підрозділах органів Мінекобезпеки України.
3.11. У випадку обгрунтованої незгоди еколого-експертних підрозділів органів системи Мінекобезпеки України з підготовленими за їх завданнями іншими організаціями робочими матеріалами попередньої оцінки проектної документації чи проектами висновків державної екологічної експертизи ці матеріали повертаються їх авторам для доопрацювання і внесення необхідних коректив.
3.12. Висновки екологічної експертизи складаються з вступної, констатуючої та заключної частин і оформляються у довільній формі з включенням до них даних та інформації, яка обумовлена статтею
43 Закону України
"Про екологічну експертизу".
3.13. Підготовлені висновки державної екологічної експертизи повинні зводитися до трьох можливих варіантів:
1) Документація розроблена в цілому відповідно до вимог природоохоронного законодавства, діючих нормативних документів позитивно оцінюється (погоджується). При потребі погодження може обумовлюватись певними умовами щодо додаткового опрацювання деяких питань, внесення коректив і т.ін., виконання яких не потребує суттєвих доробок, витрат коштів, часу і може бути перевірене еколого-експертними підрозділами в робочому порядку.
2) Документація, що не в повній мірі відповідає вимогам природоохоронного законодавства і діючих нормативних документів (вказуються конкретні причини), повертається (направляється) на доопрацювання. При цьому повинні точно формулюватися позиції, стосовно яких необхідна доробка, суттєве коригування, здійснення додаткових проектних проробок, що, по можливості, має обгрунтовуватися посиланням на відповідні статті законодавчих актів, пункти і положення державних будівельних норм, інших нормативних і інструктивно-методичних документів. Строк доопрацювання встановлюється за домовленістю сторін.
3) Документація, реалізація проектних рішень якої вступить у суперечність з вимогами природоохоронного законодавства і є неприйнятною з природоохоронної точки зору, оцінюється негативно і відхиляється від погодження.
Принципово негативна оцінка повинна бути максимально обгрунтованою (в тому числі положеннями відповідних законодавчих і нормативних документів).
Чітка і ясна оцінка документації у висновках державної екологічної експертизи (за одним з вказаних варіантів) є обов'язковою. Висновок, що не має такої оцінки, не може бути підписаний чи затверджений уповноваженими на те посадовими особами.
3.14. Висновки державної екологічної експертизи повинні друкуватися на офіційних бланках органів Мінекобезпеки України та скріплюватись гербовою печаткою на підписі уповноваженого на те керівника або на грифі затвердження (коли висновок друкується не на бланках) і мати відповідні реквізити - реєстраційні (вихідні) номери і дати.
Розділ 4. Розмежування компетенції еколого-експертних органів системи Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України
4.1. До компетенції Управління державної екологічної експертизи Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України входить організація здійснення державної екологічної експертизи чи безпосереднє її проведення по:
1) Техніко-економічних обгрунтуваннях, техніко-економічних розрахунках і проектах (робочих проектах) на будівництво нових і розвиток діючих промислових підприємств та інших господарських об'єктів загальнодержавного значення, які відносяться до Переліку видів діяльності та об'єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку і затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Питання організації проведення державної екологічної експертизи документації по радіаційно-небезпечних об'єктах вирішуються спільно Управлінням державної екологічної експертизи та Адміністрацією ядерного регулювання Мінекобезпеки України.
2) У всіх видах програм та схем розвитку і розміщення продуктивних сил, галузей народного господарства і промисловості, проектах генеральних планів населених пунктів, схем районного планування, іншій проектно-планувальній документації, яка затверджується Верховною Радою України або Кабінетом Міністрів України.
3) Матеріалах пропозицій міністерств і відомств щодо розміщення нових, розширення та реконструкції, консервації та ліквідації діючих підприємств і об'єктів - за дорученнями Президента, Верховної Ради, Кабінету Міністрів України.
4) Проектах законодавчих та інших нормативно-правових актів, що регулюють відносини в галузі забезпечення екологічної (в тому числі радіаційної) безпеки, охорони навколишнього природного середовища і використання природних ресурсів, діяльності, що може негативно впливати на стан навколишнього природного середовища та здоров'я людей.
5) Проектах державних будівельних норм, відомчих будівельних норм, регіональних будівельних норм, інструкцій, вказівок, положень та ін. подібних документів в частині регламентації ними розробки природоохоронних питань; проектах еталонів розділів оцінки впливу запроектованої діяльності на навколишнє середовище у складі документації різних стадій проектування.
6) Документації по впровадженню нових технологій і техніки (проектах будівництва дослідно-промислових установок, окремих цехів, виробництв, технологічних ліній чи дільниць та інших матеріалах, які можуть бути до них прирівняні) у тих видах діяльності та на об'єктах, що входять до переліку таких, які становлять підвищену екологічну небезпеку (після попередньої оцінки місцевими органами Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України) - п.9.1 - п.9.5 цієї Інструкції.
7) Матеріалах реєстрації пестицидів і агрохімікатів (спільно з Державною міжвідомчою комісією України у справах випробувань та реєстрації засобів захисту та регуляторів росту рослин і добрив - Укрдержхімкомісією).
8) Екологічних ситуаціях, що склалися в окремих населених пунктах чи регіонах (у випадках, коли рішення про проведення екологічної оцінки ситуації прийняте Кабінетом Міністрів України).
Крім того, Управління державної екологічної експертизи Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України у порядку вибіркового контролю за якістю проектної документації та висновків місцевих еколого-експертних підрозділів може, при потребі, вимагати направлення до Мінекобезпеки для здійснення державної екологічної експертизи будь-яких проектних матеріалів і документації незалежно від наявності висновків по них, раніше підготовлених місцевими органами Мінекобезпеки України.
У таких випадках остаточними висновками державної екологічної експертизи вважаються висновки, організація підготовки яких забезпечена вищестоящим органом.
4.2. До компетенції еколого-експертних підрозділів місцевих органів Мінекобезпеки України (за винятком Державних інспекцій охорони Чорного і Азовського морів Мінекобезпеки України - п.4.3 цієї Інструкції) входить організація здійснення і безпосереднє проведення державної екологічної експертизи по:
1) Всіх техніко-економічних обгрунтуваннях, техніко-економічних розрахунках і проектах (робочих проектах) діяльності та об'єктів, які становлять підвищену екологічну небезпеку згідно з переліком, що затверджується Кабінетом Міністрів України (в обов'язковому порядку), за винятком віднесених до компетенції Управління державної екологічної експертизи Мінекобезпеки України. Крім того, за документацією, реалізація проектних рішень якої може, з точки зору еколого-експертних підрозділів місцевих органів Мінекобезпеки, негативно впливати на стан навколишнього природного середовища, у кожному конкретному випадку за рішенням цих підрозділів.
При проведенні екологічної експертизи документації щодо радіаційно-небезпечних об'єктів склад експертних комісій, вибір конкретних організацій для підготовки робочих матеріалів попередньої оцінки проектної документації чи проектів висновків державної екологічної експертизи і самі проекти висновків державної екологічної експертизи підлягають погодженню в кожному конкретному випадку з Адміністрацією ядерного регулювання Мінекобезпеки України.
2) Матеріалах усіх видів схем і програм розвитку народногосподарського комплексу області, міста, району, з точки зору їх відповідності вимогам природоохоронного законодавства.
3) Генеральних планах, проектах районного планування, планування приміських і зелених зон міст, схемах генеральних планів промислових вузлів, схемах розміщення підприємств у промислових вузлах і промислових районах, схемах впорядкування промислової забудови.
4) Документації по впровадженню нових технологій і техніки, в галузях діяльності та на об'єктах, які входять до переліку таких, що становлять підвищену екологічну небезпеку (в обов'язковому порядку), з підготовкою тільки попередніх висновків, а також тих, що можуть (з точки зору органів Мінекобезпеки України) негативно впливати на стан навколишнього природного середовища, з підготовкою остаточних висновків - п.9.1 - п.9.5 цієї Інструкції.
5) Документації по впровадженню нових матеріалів і речовин в галузях діяльності та на об'єктах, які входять до переліку таких, що становлять підвищену екологічну небезпеку (в обов'язковому порядку), а також тих, що можуть (з точки зору органів Мінекобезпеки України) негативно впливати на стан навколишнього природного середовища (за винятком пестицидів і агрохімікатів) - п.10.1 - п.10.6 цієї Інструкції.
Крім того, відповідно до рішень Уряду Автономної Республіки Крим, місцевих Рад народних депутатів чи їх виконавчих комітетів, еколого-експертні підрозділи місцевих органів Мінекобезпеки України можуть організовувати (спільно з відповідними інспекційними підрозділами Мінекобезпеки) роботу по експертній оцінці екологічних ситуацій, що склалися в окремих населених пунктах і регіонах, п.7.1 - п.7.5 цієї Інструкції, а також на діючих об'єктах та комплексах, що мають значний негативний вплив на стан навколишнього природного середовища, п.8.1 - п.8.5 цієї Інструкції.
Така робота може здійснюватись одним із шляхів, вказаних у розділі 2 цієї Інструкції.
4.3. До компетенції Державних інспекцій охорони Чорного і Азовського морів Мінекобезпеки України входить:
1) Організація здійснення та безпосереднє проведення державної екологічної експертизи техніко-економічних обгрунтувань, техніко-економічних розрахунків і проектів (робочих проектів) діяльності та об'єктів, які становлять підвищену екологічну небезпеку згідно з переліком, що затверджується Кабінетом Міністрів України, підконтрольних Державним інспекціям охорони Чорного і Азовського морів згідно з положенням про них (в обов'язковому порядку), в тому числі - в портах та на судноремонтних заводах, а також тих, що можуть негативно впливати на стан навколишнього природного середовища - у кожному конкретному випадку за визначенням Державних інспекцій охорони Чорного і Азовського морів (по об'єктах загальнодержавного значення, організація експертизи документації яких входить до компетенції Мінекобезпеки України - за дорученнями цього Міністерства).
2) Участь у державній екологічній експертизі документації по об'єктах, що можуть негативно впливати на стан моря (за відповідними поданнями Державного комітету охорони навколишнього природного середовища та природних ресурсів Автономної Республіки Крим, Державних управлінь екологічної безпеки в приморських областях).
4.4. Еколого-експертні підрозділи місцевих органів Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України при проведенні державної екологічної експертизи повинні використовувати дані, які накопичуються в регіональних (обласних) банках даних, що створюються згідно з проектом державної системи екологічного моніторингу.
Розділ 5. Природоохоронні показники, що оцінюються при здійсненні державної екологічної експертизи
................Перейти до повного тексту