1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОБОРОНИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
16.12.2020 № 477
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
18 лютого 2021 р.
за № 212/35834
Про деякі питання допуску авіаційного персоналу до льотної експлуатації повітряних суден у державній авіації України
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства оборони № 437 від 19.12.2022 № 131 від 13.03.2023 )
Відповідно до частини другої статті 7 Повітряного кодексу України та з метою встановлення єдиних процедур допуску авіаційного персоналу до льотної експлуатації повітряних суден у державній авіації України НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок допуску авіаційного персоналу до льотної експлуатації повітряних суден у державній авіації України, що додається.
2. Головному управлінню державної авіації України (Authority of State Aviation):
( Абзац перший пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони № 131 від 13.03.2023 )
забезпечити впровадження процедур допуску авіаційного персоналу державної авіації до льотної експлуатації повітряних суден до 31 грудня 2022 року;
організувати отримання головами лікарсько-льотних комісій сертифікатів медичних екзаменаторів до 31 грудня 2021 року;
забезпечити видачу льотчикам (пілотам) державної авіації України медичних сертифікатів;
організувати та провести підготовку льотних екзаменаторів з числа досвідченого льотно-інструкторського складу державної авіації України;
( Абзац п'ятий пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони № 437 від 19.12.2022 )
забезпечити надання льотним інструкторам спеціального дозволу (зі строком дії не більше одного року) на проведення льотної підготовки членів екіпажу для всіх типів повітряних суден державної авіації України в умовах воєнного стану та протягом дванадцяти місяців з дня його припинення чи скасування;
( Пункт 2 доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства оборони № 437 від 19.12.2022 )
організувати надання льотним екзаменаторам спеціального дозволу (зі строком дії не більше одного року) на проведення перевірки навичок або професійної перевірки членів екіпажу для всіх типів повітряних суден державної авіації України в умовах воєнного стану та протягом дванадцяти місяців з дня його припинення чи скасування.
( Пункт 2 доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства оборони № 437 від 19.12.2022 )
3. Суб’єктам авіаційної діяльності державної авіації України організувати підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації льотчиків (пілотів) державної авіації в навчальних організаціях, схвалених відповідно до вимог Порядку, затвердженого цим наказом.
4. Льотчикам (пілотам) державної авіації України заборонити:
здійснювати повноваження інструктора без відповідного чинного сертифіката, виданого згідно із вимогами Порядку, затвердженого цим наказом;
здійснювати льотну експлуатацію державного повітряного судна без наявного свідоцтва льотчика державної авіації України, чинних рейтингу(ів) та медичного сертифіката.
5. Управлінню регулювання діяльності державної авіації України забезпечити в установленому законодавством порядку подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
6. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування, крім:
абзацу четвертого пункту 2, який набирає чинності з 01 січня 2022 року;
( Абзац другий пункту 6 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони № 437 від 19.12.2022 )
пункту 3, який набирає чинності з 01 серпня 2022 року, але не раніше дня офіційного опублікування цього наказу;
абзацу другого пункту 4, який набирає чинності через двадцять чотири місяці з дня припинення чи скасування воєнного стану;
( Абзац четвертий пункту 6 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони № 437 від 19.12.2022 )
абзацу третього пункту 4, який набирає чинності через тридцять шість місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану.
( Абзац п'ятий пункту 6 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони № 437 від 19.12.2022 )

Міністр оборони України

А. Таран

ПОГОДЖЕНО:

Міністр охорони здоров’я України

Т.в.о. Міністра освіти і науки України

Міністр інфраструктури України

Голова Державної авіаційної служби України

Міністр внутрішніх справ України

Голова Державної служби України
з надзвичайних ситуацій

Голова Національної поліції України

Т.в.о. Голови Державної регуляторної
служби України

Голова Державної прикордонної
служби України
генерал-майор



М. Степанов

С. Шкарлет

В. Криклій

О. Більчук

А. Аваков


М. Чечоткін

І. Клименко


О. Мірошніченко



С. Дейнеко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
оборони України
16 грудня 2020 року № 477
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
18 лютого 2021 р.
за № 212/35834
ПОРЯДОК
допуску авіаційного персоналу до льотної експлуатації повітряних суден у державній авіації України
I. Загальні положення
1. Цей Порядок визначає процедури допуску членів екіпажу державного повітряного судна (далі - ПС), а також курсантів схвалених навчальних організацій з підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації авіаційного персоналу державної авіації України (Approved training organisation (далі - АТО)) у частині, що стосується надання права членам екіпажу здійснювати льотну експлуатацію ПС у державній авіації України (далі - ДА), адміністративні процедури, які виконує Головне управління державної авіації України (Аuthority of state aviation (далі - ASA)) із зазначеного питання та встановлює загальні вимоги щодо:
( Абзац перший пункту 1 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони № 131 від 13.03.2023 )
умов видачі посвідчення курсанта;
власника посвідчення курсанта, кандидата на отримання такого посвідчення;
умов видачі свідоцтва льотчика ДА (State aviation pilot license (далі - SAPL)), свідоцтва члена екіпажу ПС (Flight crew license (далі - FCL)), підтримання (дотримання) їх чинності, внесення поправок, змін, обмежень, призупинення дії та анулювання;
власників SAPL та FCL, кандидатів на отримання таких свідоцтв;
прав та обов’язків власника свідоцтва (посвідчення);
умов схвалення навчальних організацій стосовно підготовки кандидатів на отримання свідоцтв, рейтингів та сертифікатів;
умов видачі відповідних сертифікатів особам, які здійснюють льотне навчання, навчання на тренажерах та оцінку теоретичної і практичної підготовки льотчиків та інших членів екіпажу ПС;
умов видачі сертифікатів медичним екзаменаторам щодо надання повноважень здійснювати медичну сертифікацію;
умов видачі медичних сертифікатів;
прав та обов’язків власника медичного сертифіката.
2. Цей Порядок поширюється на всіх суб’єктів авіаційної діяльності ДА.
3. У цьому Порядку терміни вживаються в таких значеннях:
авіаційна медицина - це галузь медицини, що вивчає людину в процесі льотної діяльності, характер та умови праці, їх вплив на організм авіаційного персоналу з метою визначення ефективних засобів і способів збереження професійного здоров’я, а також підтримання високого рівня працездатності;
авіаційний тренажер (тренувальний пристрій імітації польоту (Flight Simulation Training Devise)) (далі - FSTD) - симулятор польоту ПС, призначений для підготовки льотного складу в наземних умовах (підготовки до польотів, тренування, підвищення кваліфікації, проведення досліджень тощо). В FSTD імітується динаміка польоту і робота систем ПС за допомогою апаратно-програмного комплексу з використанням спеціальних моделей, реалізованих у програмному забезпеченні обчислювального комплексу FSTD;
допуск авіаційного персоналу до льотної експлуатації повітряного судна - комплекс заходів щодо надання права членам екіпажу державного ПС здійснювати льотну експлуатацію ПС у ДА з видачею відповідних свідоцтв і сертифікатів, підтримання (дотримання) їх чинності, внесення до них поправок (змін) та обмежень, призупинення дії або анулювання;
допуск осіб льотного складу до польотів - комплекс заходів, що виконуються відповідними посадовими особами суб’єктів авіаційної діяльності ДА відповідно до вимог глави 2 розділу ІІ Правил виконання польотів державної авіації України, затверджених наказом Міністерства оборони України від 05 січня 2015 року № 2, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 26 січня 2015 року за № 82/26527 (далі - Правила ВП ДА), з метою надання льотному складу безпосереднього дозволу на виконання польотів;
екзаменатор - особа, яка має необхідну професійну підготовку, досвід для проведення процедури перевірки професійної придатності кандидата за відповідним напрямом для видачі або продовження строку дії відповідного свідоцтва (рейтингу, сертифіката);
компетентність - набута під час навчань інтегрована здатність особи, яка складається із знань, вмінь, досвіду та ставлення, що можуть цілісно реалізовуватися на практиці;
льотна експлуатація державного повітряного судна - комплекс регламентованих керівництвом з льотної експлуатації ПС процесів і операцій, що пов’язані з використанням екіпажем державного ПС його систем і обладнання під час підготовки до польоту та в польоті, від приймання державного ПС перед польотом до передачі його представникам інших служб (інженерно-авіаційної, охорони тощо) після польоту;
медичний екзаменатор - голова лікарсько-льотної комісії (далі - ЛЛК), який має чинний сертифікат медичного екзаменатора та право видачі медичного сертифіката;
медична сертифікація - процедура проведення лікарсько-льотної експертизи (далі - ЛЛЕ) авіаційного персоналу ДА з метою визначення його придатності за медичними показниками до виконання завдань за призначенням з видачею медичного сертифіката;
медичний сертифікат (Medical Certificate) - документ, що видається авіаційному персоналу ДА після проходження медичного огляду ЛЛК та є підставою для допуску до роботи за фахом щодо його медичного стану;
перевірка навичок (Skill test) - демонстрація навичок, необхідних для отримання свідоцтва або рейтингу, у тому числі усний іспит;
професійна перевірка (Proficiency check) - підтвердження наявності навичок, необхідних для відновлення або продовження рейтингів, у тому числі складання усного іспиту за необхідності;
рейтинг - кваліфікаційна відмітка (запис) у свідоцтві, яка встановлює особливі умови, права та обмеження щодо власника цього свідоцтва;
свідоцтво льотчика державної авіації - документ, виданий відповідно до цього Порядку, який засвідчує право його власника здійснювати льотну експлуатацію державних ПС в якості льотчика (командира екіпажу, помічника командира екіпажу, другого пілота, льотчика-штурмана, льотчика-оператора тощо);
свідоцтво члена екіпажу державного повітряного судна - документ, виданий відповідно до цього Порядку, який засвідчує право його власника здійснювати льотну експлуатацію державних ПС в якості одного з членів екіпажу (крім льотчика), визначеного керівництвом з льотної експлуатації ПС;
сертифікат екзаменатора - документ, виданий відповідно до цього Порядку, який засвідчує право його власника виконувати функції екзаменатора в ДА;
сертифікат інструктора - документ, виданий відповідно до цього Порядку, який засвідчує право його власника виконувати функції інструктора в ДА;
сертифікат медичного екзаменатора - документ, виданий відповідно до цього Порядку, який засвідчує право його власника виконувати функції медичного екзаменатора в ДА;
схвалена навчальна організація (Approved training organisation) - навчальна організація, якій відповідно до цього Порядку надано дозвіл на проведення підготовки авіаційного персоналу ДА до льотної експлуатації ПС та залікового екзаменування цієї підготовки;
Інші терміни, які використовуються у цьому Порядку, вживаються у значеннях, наведених у стандартах Міжнародної організації цивільної авіації (далі - ICAO), Європейської організації з безпеки аеронавігації (Євроконтролю), Повітряному кодексі України, Правилах ВП ДА та інших нормативно-правових актах України з питань діяльності в галузі авіації.
4. У цьому Порядку використовуються такі скорочення:
А/Н - літак/вертоліт (Аircraft/Helicopter);
АТО - схвалена навчальна організація з підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації авіаційного персоналу ДА (Аpproved Training Organisation);
ASA - Головне управління державної авіації України (Authority of State Aviation);
( Абзац четвертий пункту 4 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони № 131 від 13.03.2023
)
BITD - базове приладове тренувальне обладнання (Basic Instrument Training Device);
CFI - головний льотний інструктор (Chief Flight Instructor);
CGI - головний інструктор з наземної підготовки (Chief Ground Instructor);
FATO - зона кінцевого етапу заходу на посадку або зльоту (Final Approach and Take-Off area);
FCL - свідоцтво члена екіпажу державного ПС (Flight Crew License);
FFS - комплексний пілотажний тренажер (Full Flight Simulator);
FE - льотний екзаменатор (Flight Examiner);
FI - льотний інструктор (Flight Instructor);
FIE - екзаменатор льотних інструкторів (Flight Instructor Examiner);
FNPT - процедурний навігаційний тренажер (Flight and Navigation Procedures Trainer);
FSTD - авіаційний тренажер (Flight Simulation Training Device);
FTD - тренажер льотної підготовки (Flight Training Device);
HT - уповноважений керівник з підготовки (Head of Training);
ICAO - Міжнародна організація цивільної авіації (International Civil Aviation Organization);
IFR - правила польотів за приладами (ППП) (Instrument Flight Rules);
IR - рейтинг польотів за приладами (Instrument Rating);
MCC - курс із взаємодії в багатопілотному екіпажі ПС (Multi - crew Co-operation Course);
OTD - інше тренувальне обладнання (Other Training Devices);
SAPL - свідоцтво льотчика ДА (State Aviation Pilot License);
SFE - екзаменатор тренажера (Synthetic Flight Examiner);
SFTO - навчальна організація з підготовки авіаційного персоналу ДА (State Flight Training Organisation);
STRTO - навчальна організація з перепідготовки (перенавчання) та/або підвищення кваліфікації льотчиків ДА (State Type Rating Training Organisation);
VFR - правила візуальних польотів (ПВП) (Visual Flight Rules).
5. Нагляд за дотриманням цього Порядку здійснюється ASA, який забезпечує:
загальну організацію процесів та впровадження процедур видачі, продовження дії, відновлення, внесення змін і обмежень, призупинення дії або анулювання свідоцтв, сертифікатів і рейтингів;
ведення реєстру виданих свідоцтв та сертифікатів.
6. ASA приймає рішення щодо:
1) видачі, призупинення або анулювання схвалення АТО відповідно до положень цього Порядку;
2) видачі, призупинення або анулювання SAPL, FCL, сертифікатів та рейтингів відповідно до положень цього Порядку;
3) надання в інтересах безпечного навчання повідомлення АТО про те, що навчання має бути призупинено або обмежено до виконання визначених умов. У повідомленні вказується проблема, яка потребує вирішення, коригувальні заходи, які має виконати АТО, та строк їх виконання. За умови своєчасного виконання коригувальних заходів АТО здійснює свою діяльність без призупинення або анулювання схвалення.
7. АТО забезпечує допуск персоналу ASA для здійснення нагляду за виконанням АТО вимог цього Порядку.
8. АТО поділяється на такі види:
1) навчальна організація з підготовки авіаційного персоналу ДА (State Flight Training Organisation (далі - SFTO)), яка укомплектована відповідним персоналом, обладнана, здійснює свою діяльність у відповідному середовищі, пропонує льотну підготовку, тренажерну підготовку та навчання з теоретичних знань кандидатів на отримання SAPL та кваліфікаційних відміток (рейтингів) у SAPL.
2) навчальна організація з перепідготовки (перенавчання) та/або підвищення кваліфікації льотчиків ДА (State Type Rating Training Organisation (далі - STRTO)), яка укомплектована відповідним персоналом, обладнана, здійснює свою діяльність у відповідному середовищі, пропонує теоретичне перенавчання на тип ПС та/або навчання щодо взаємодії в багаточленному екіпажі державного ПС (Multi - crew Co-operation Course (далі - МСС)), та/або тренажерну підготовку та, якщо необхідно, льотне навчання льотчиків ДА, для внесення в SAPL рейтингу про тип ПС.
Завдання SFTO та STRTO може виконувати одна навчальна організація, про що зазначається в умовах її схвалення.
9. АТО здійснює підготовку авіаційного персоналу ДА відповідно до умов її схвалення.
10. АТО в межах свого схвалення та за погодженням з ASA може заключати договори з іншими організаціями-субпідрядниками для виконання завдань з підготовки авіаційного персоналу в інтересах ДА.
11. Навчальна організація для отримання схвалення:
1) надає АSА інформацію, що має достатню кількість кваліфікованих, компетентних працівників;
2) надає АSА інформацію, що має кількість інструкторів за сумісництвом, яка відповідає обсягу запропонованої підготовки;
3) забезпечує, що для льотного навчання на ПС, типи яких фактично використовуються, льотні інструктори (далі - FI) (льотні інструктори для отримання рейтингу типу ПС) мають:
свідоцтво SAPL та рейтинг(и), що відповідають курсам льотної підготовки, для проведення яких вони призначені;
компетентність, яка відповідає частині навчального курсу, що проводиться ними, або дозвіл АSА на проведення конкретної підготовки;
4) забезпечує, що для виконання обов’язків з навчання на тренажерах інструктори мають відповідну кваліфікацію;
5) забезпечує, що інструктори (викладачі) з теоретичної підготовки мають відповідну кваліфікацію.
12. АТО створює, підтримує надійну та ефективну систему управління і нагляду, що відповідає масштабу та обсягу навчання, і призначає таких відповідальних керівників:
1) В SFTO:
Уповноваженого керівника з підготовки (Head of Training (далі - HT));
Головного льотного інструктора (Chief Flight Instructor (далі - CFI));
Головного інструктора з наземної підготовки (Chief Ground Instructor (далі - CGI)).
2) В STRTO - HT.
13. АТО визначає в Керівництві з підготовки та погоджує з АSА вимоги до знань, досвіду і компетентності осіб, зазначених у пункті 12 цієї глави, та їх функціональні обов’язки.
АТО повідомляє АSА в письмовій формі про заплановану чи фактичну зміну функцій HT, CFI або CGI.
АТО вживає заходи для забезпечення механізму безперервності нагляду або нагляду у випадку тимчасової відсутності НТ, СFІ або CGІ.
14. Обов’язки НТ включають забезпечення того, щоб АТО відповідала вимогам цього Порядку та умовам її схвалення. Ця особа організовує та контролює проведення навчальних заходів АТО.
НТ повинен мати свідоцтво SAPL та рейтинг(и) (мав за 36 місяців до його призначення досвід льотної експлуатації державних ПС в якості льотчика), що стосуються проведення запропонованих курсів льотного навчання.
15. CFI відповідає за нагляд за FI і інструкторами льотних тренажерів та за стандартизацію всієї льотної та тренажерної підготовки. CFI повинен мати:
1) SAPL та рейтинги, що стосуються проведення запропонованих курсів з льотної підготовки;
2) сертифікат інструктора на одному із типів ПС, що використовуються в навчальному процесі;
3) загальну кількість 700 годин нальоту, з яких мінімум 200 годин інструктором з льотного навчання, 50 годин з яких можуть бути виконаними на тренажері.
16. CGI відповідає за нагляд за всіма інструкторами (викладачами) з наземної підготовки та за стандартизацію всієї підготовки з теоретичних знань. CGI має відповідний досвід у галузі авіації та пройшов курс з методики навчання або має досвід навчання (викладання) з теоретичних знань.
17. АТО забезпечує, щоб особа, призначена для виконання функцій HT, CFI або CGI, відповідала зазначеним у Керівництві з підготовки вимогам до цієї особи.
18. АТО забезпечує:
1) створення та погодження з ASA системи якості, яка відповідає національним чи міжнародним стандартам, щоб:
спрямовувати, контролювати та координувати виконання політики якості АТО на досягнення встановлених цілей якості;
забезпечувати контроль відповідності АТО цьому Порядку, Керівництву з підготовки та Керівництву з виконання польотів;
2) функціонування структури системи якості, що відповідає обсягу та складності навчання, яке потрібно контролювати;
3) опис визначеної структури системи якості у відповідній документації;
4) розроблення порядку моніторингу системи якості та забезпечення його постійного проведення;
5) затвердження уповноваженої посадової особи з якості, відповідальної за створення, реалізацію, підтримання та виконання внутрішньої програми моніторингу якості;
6) затвердження вимог до знань, досвіду та компетентності щодо посадової особи з функцією уповноваженого з якості у Керівництві з підготовки.
19. АТО розробляє, погоджує з ASA та підтримує в актуальному стані Керівництво з підготовки та Керівництво з виконання польотів і забезпечує для персоналу АТО та для осіб, які навчаються, доступ до інформації, що міститься в Керівництві з підготовки, Керівництві з виконання польотів та у зразках (копіях) документації щодо схвалення навчальної організації.
Процедури внесення змін до Керівництва з підготовки та Керівництва з виконання польотів мають бути визначеними у цих керівництвах та контролюватись посадовою особою з функцією уповноваженого з якості.
20. АТО зберігає протягом періоду не менше 36 місяців таку інформацію:
1) звіти про хід виконання програми навчання курсантів-льотчиків, зокрема оцінки виконання регулярних льотних перевірок та теоретичних іспитів (заліків);
2) про персонал АТО, строки чинності медичних сертифікатів, рейтингів тощо.
21. АТО створює, впроваджує, підтримує та виконує програму моніторингу якості з метою:
1) визначення ефективності впровадження та підтримання системи якості;
2) перевірки відповідності проведення навчання чинним вимогам, стандартам та процедурам;
3) перевірки відповідності діяльності АТО та субпідрядних організацій чинним угодам, стандартам та процедурам;
4) контролю дотримання та відповідності процедур, необхідних для забезпечення теоретичної, тренажерної та льотної підготовки;
5) зменшення ризику незадовільних показників у роботі.
22. АТО зберігає точні, повні та доступні дані (записи, звіти тощо) щодо виконання програм моніторингу якості протягом останніх 36 місяців, у тому числі:
1) графіки аудитів та інспекторських перевірок;
2) звіти про перевірки та аудити системи управління якості;
3) відповіді відповідних уповноважених осіб АТО на висновки (звіти) за результатами перевірки (аудиту);
4) звіти про впровадження коригувальних дій (заходів щодо виправлення недоліків);
5) звіти про подальше послідовне виконання та повне виконання заходів (щодо виправлення недоліків) після впровадження коригувальних дій;
6) звіти про оцінку керівників.
23. Для проведення перевірок та аудитів системи управління якості в АТО призначаються інспектори та/або аудитори.
АТО можуть, за погодженням з ASA, виконувати функцію контролю якості шляхом залучення інших організацій (аудиторів).
24. Стосовно інспекторів та аудиторів АТО здійснює таку перевірку:
1) інспектор та/або аудитор мають відповідну підготовку та досвід;
2) вибір інспекторів та аудиторів забезпечує об’єктивність та неупередженість перевірки (аудиторського процесу);
3) обов’язки інспекторів та аудиторів чітко визначені у відповідній документації;
4) інспектори та аудитори не ревізують власну роботу та не беруть участі в щоденній діяльності щодо напрямку, який підлягає перевірці та аудиту.
25. Під час планування та проведення перевірки (аудиту) АТО забезпечує, щоб:
1) програма моніторингу якості включала усі напрямки, які необхідно перевіряти, а графік перевірки (аудиту) визначав цикл періодичного нагляду з урахуванням того, щоб усі напрямки (види діяльності) перевірялися не менше одного разу кожні 12 місяців;
2) графік перевірок (аудитів) враховував:
стан та важливість об’єкта перевірки (аудиту);
результати попередніх аудитів;
суттєві зміни в управлінні, організації, експлуатації, технологіях тощо;
3) проводилися позапланові перевірки (аудити);
4) планувалися повторні перевірки (аудити) після виконання коригувальних дій з оцінкою ефективності таких дій;
5) критерії перевірки (аудиту), її (їх) обсяг, періодичність та методи проведення були чітко визначені.
26. Щодо виконання обов’язків керівника з якості АТО забезпечує, щоб:
1) функції та обов’язки призначеної уповноваженої особи з якості були описані в Керівництві з підготовки;
2) ASA своєчасно письмово повідомлявся про заплановану та фактичну зміну функцій такої особи;
3) вживалися заходи для забезпечення безперервності програми внутрішнього аудиту;
4) особи, призначені як уповноважені особи з якості, мали достатній час для виконання функцій з внутрішнього аудиту.
27. Визначена уповноважена особа з якості повинна:
1) не входити до керівного складу АТО;
2) мати право безпосередньо звертатись з питань якості до відповідального керівника з навчання (НТ);
3) мати доступ до всіх структурних підрозділів АТО та до організацій-субпідрядників;
4) контролювати при проведенні перевірки (аудиту), щоб вимоги, які визначаються цим Порядком, здійснювалися під наглядом відповідної уповноваженої посадової особи АТО.
II. Льотчики (пілоти) державної авіації України
1. Курсанти-льотчики АТО мають право виконувати польоти як пілоти зареєстрованого в Україні державного ПС згідно з положеннями Керівництва з підготовки та Керівництва з виконання польотів, розроблених АТО.
2. Льотчики (пілоти) (далі - льотчики) ДА мають право здійснювати льотну експлуатацію зареєстрованого в Україні державного ПС за наявності у нього SAPL та відповідних чинних рейтингів, отриманих відповідно до положень цього Порядку.
3. Для того, щоб подати заяву на отримання SAPL або використовувати права, що надані SAPL, заявник або власник повинні мати дійсний медичний сертифікат.
Власник SAPL має бути психічно та фізично придатний за станом здоров’я безпечно виконувати права, що надані SAPL.
Власникам SAPL не дозволяється використовувати права, що надані SAPL, якщо вони:
знають про обмеження за станом свого здоров’я, які можуть зашкодити безпечному використанню ними своїх прав;
вживають або використовують ліки, призначені лікарем або без призначення, що можуть зашкодити безпечному використанню прав, наданих SAPL;
проходять медичне, хірургічне або інше лікування, що може зашкодити безпеці польотів.
4. Льотчикам ДА, для користування встановленим міжнародним радіозв’язком (фразеологією радіообміну), не дозволяється використання прав, наданих SAPL та рейтингами, поки в SAPL не буде внесено рейтинг про володіння англійською мовою.
5. Льотчикам ДА, для виконання польотів у повітряному просторі України та повітряному просторі над відкритим морем, де відповідальність за обслуговування повітряного руху міжнародними договорами покладена на Україну, ASA може надавати дозвіл використовувати права, надані SAPL та рейтингами, без використання англійської (іноземної) мови, про що зазначається у свідоцтві.
6. Кандидат для отримання рейтингу про володіння англійською мовою відповідно до стандартів та рекомендованої практики ICAO має підтвердити щонайменше робочий рівень володіння мовою в частині використання фразеології та мови в цілому. Для цього кандидат має продемонструвати здатність:
ефективно вести переговори з візуальним контактом або без нього;
чітко та ясно висловлюватися на загальні та робочі теми;
використовувати відповідні комунікативні стратегії для обміну повідомленнями та виявлення і виправлення непорозумінь у загальному та робочому контекстах;
успішно вирішувати лінгвістичні проблеми, пов’язані з ускладненням або несподіваним розвитком подій у контексті звичайної робочої ситуації або комунікативного завдання, що в цілому є для нього звичним;
використовувати діалект або акцент, доступний для розуміння авіаційною спільнотою.
7. Льотчики, за винятком тих, які підтвердили володіння мовою на кваліфікаційному рівні "експерт", мають поновлювати рейтинг про володіння мовою кожні:
4 роки - для робочого рівня володіння мовою;
6 років - для розширеного рівня володіння мовою.
8. Рівень спроможності авіаційного персоналу ДА розмовляти та розуміти мову, яка використовується для радіозв’язку (фразеологія радіообміну), з виданням відповідного сертифіката, визначають установи (організації, екзаменатори), перелік яких встановлено уповноваженим органом у галузі цивільної авіації України.
9. Особливості сертифікації льотчиків ДА, а також пілотів, які мають інші свідоцтва пілотів:
1) курсантам-льотчикам, які розпочали свою підготовку в SFTO або льотчикам, які розпочали свою підготовку в STRTO до дати першого схвалення відповідної організації та які успішно закінчили курс після цієї дати, можуть бути видані SAPL за умови виконання вимог цього Порядку;
2) льотчикам ДА SAPL видається згідно з вимогами цього Порядку за умови успішного проходження затвердженого курсу теоретичної і тренажерної підготовки за індивідуальною спеціальною програмою в АТО. Спеціальна програма теоретичної та тренажерної підготовки складається АТО для кожного льотчика окремо залежно від його фактичного рівня підготовки;
3) пілоти, які мають інші, крім SAPL, свідоцтва пілотів та планують здійснювати льотну експлуатацію державних ПС, можуть отримати SAPL, але права, надані SAPL, можуть бути обмеженими (до успішного проходження спеціальної підготовки в АТО). Зарахуванню у цьому випадку підлягає льотний час, отриманий на тому самому типі ПС, для льотної експлуатації якого видається SAPL, рейтинг або сертифікат.
10. Власник SAPL може користуватися правами, наданими SAPL чи рейтингом, якщо він підтримує компетентність, виконуючи відповідні вимоги цього Порядку.
Власнику SAPL надається право здійснювати льотну експлуатацію ПС за умови наявності чинних рейтингу(ів) та медичного сертифіката.
Для продовження строку дії рейтингу власник протягом 90 днів безпосередньо перед закінченням строку дії рейтингу має пройти перевірку кваліфікації згідно із затвердженою ASA процедурою окремо для літака або для вертольота відповідного типу.
Після первинної видачі або поновлення рейтингу ASA здійснює переоформлення SAPL.
11. Власники свідоцтв (SAPL та FCL) ведуть детальний облік всіх виконаних ними польотів.
III. Схвалення навчальних організацій
1. Загальні вимоги щодо процедури схвалення навчальних організацій
1. Навчальні організації для проведення підготовки авіаційного персоналу ДА до льотної експлуатації ПС та іспитів з цієї підготовки мають отримати схвалення ASA.
2. Навчальна організація може отримати схвалення від ASA на здійснення таких видів діяльності:
1) викладати базові курси з підготовки авіаційного персоналу ДА до льотної експлуатації ПС відповідно до цього Порядку;
2) викладати курси підготовки для отримання рейтингу типу ПС відповідно до цього Порядку;
3) проводити іспити, включаючи іспити для кандидатів на отримання відповідного свідоцтва або рейтингу, які не проходили базові курси підготовки або курси підготовки для отримання рейтингу типу ПС у цій організації.
3. Процедура схвалення навчальної організації поділяється на 5 етапів:
1) узгодження наміру схвалення з ASA;
2) надання до ASA заяви та відповідних документів;
3) попередня оцінка ASA наданих документів;
4) проведення ASA практичної перевірки організації та оцінка відповідності інформації, яка надана в документах;
5) видача відповідного сертифіката схвалення. Перелік інформації, що зазначається у Сертифікаті схвалення навчальної організації з підготовки (перепідготовки та підвищення кваліфікації) авіаційного персоналу державної авіації до льотної експлуатації авіаційної техніки, наведено в додатку 1 до цього Порядку.
4. Навчальна організація розробляє Керівництво з підготовки та Керівництво з виконання польотів, які містять інформацію, згідно з якою персонал організації виконує свої обов’язки і надає вказівки кандидатам на отримання SAPL, рейтингів та сертифікатів щодо порядку виконання вимог відповідних курсів підготовки. Ці керівництва також містять відомості про сферу діяльності, яка планується для схвалення, перелік видів діяльності (послуг), які становитимуть предмет схвалення, за обсягом, що наведений у заяві на видання або внесення змін до схвалення.
2. Заява на схвалення
1. Для отримання схвалення на право проведення підготовки авіаційного персоналу ДА до льотної експлуатації ПС навчальна організація подає до ASA відповідну заяву.
2. У заяві обов’язково зазначаються такі відомості:
1) повне найменування організації, місцезнаходження та контактні дані навчальної організації;
2) запланований обсяг схвалення або зміна до обсягу схвалення, а саме: тип(и) підготовки, який(і) планує схвалити навчальна організація, та відповідні йому(їм) навчальні програми;
3) дані про особу та кваліфікацію відповідального керівника з підготовки (НТ), та дані про інструкторів з викладання теоретичної частини, інструкторів з підготовки на тренажерах, інструкторів-льотчиків та їх кваліфікацію;
4) стисла інформація щодо наявності приміщень (об’єктів) та обладнання, які будуть використовуватися для проведення відповідних типів підготовки, які планує схвалити навчальна організація, а саме:
приміщень та навчальних класів (аудиторій) для проведення теоретичної підготовки;
FSTD для тренажерної підготовки;
найменування та місцезнаходження аеродромів (вертодромів, злітно-посадкових майданчиків), на яких буде проводитись практична льотна підготовка;
5) перелік ПС, що будуть експлуатуватися з навчальною метою, їх тип, реєстраційні дані, дані про власника та дані щодо сертифіката про льотну придатність.
3. Разом із заявою надаються завірені в установленому законодавством порядку копії Керівництва з підготовки та Керівництва з виконання польотів.
4. Додатком до заяви надається:
інформація про керівний склад навчальної організації;
завірені в установленому законодавством порядку копії установчих документів;
копія сертифіката про акредитацію окремого напряму підготовки (спеціальності) (свідоцтва про атестацію навчального закладу).
5. Заява підписується керівником навчальної організації із зазначенням його посади, прізвища, власного ім’я, по батькові (за наявності) та дати складання заяви.
3. Вимоги до структури навчальної організації
1. Навчальна організація повинна мати структуру управління, що забезпечує належний контроль на всіх етапах підготовки, та в її роботі задіяна достатня кількість кваліфікованого та компетентного персоналу.
2. Структура навчальної організації та її укомплектованість відповідним персоналом мають відповідати таким вимогам:
1) утримувати необхідну кількість кваліфікованого та компетентного персоналу відповідно до обсягу заявленої підготовки;
2) забезпечувати контроль усіх видів підготовки відповідно до затверджених курсів підготовки;
3) посадові особи, які виконують регламентований обсяг своїх обов’язків, мають відповідний досвід та відповідають стандарту з цих напрямів (курсів) підготовки.
3. Інформація про структуру навчальної організації із зазначенням відповідальних посадових осіб, їх прав та обов’язків, зазначається в Керівництві з підготовки.
4. Вимоги щодо процедур проведення підготовки та до системи якості навчальної організації
1. Навчальна організація встановлює та погоджує з ASA процедури проведення підготовки з метою забезпечення відповідних стандартів підготовки та відповідності зазначеної організації вимогам цього Порядку.
2. Навчальна організація впроваджує систему якості, яка включає:
1) функцію незалежної внутрішньої перевірки з метою моніторингу дотримання стандартів підготовки, достовірності екзаменів з теоретичних знань і оцінювання практичних навичок, дотримання встановлених процедур;
2) систему зворотного зв’язку для доведення інформації про результати перевірки уповноваженій особі (особам) та відповідальному керівнику з підготовки (НТ) для вжиття у разі потреби запобіжних або коригувальних заходів.
5. Вимоги до персоналу навчальної організації
1. У навчальній організації призначається відповідальний керівник з підготовки (НТ). Він забезпечує виконання зобов’язань з підготовки, яку проводить навчальна організація (теоретичної, льотної та (або) тренажерної), контроль рівня опанованих навиків та отриманих знань кожною особою, яка навчається.
2. На НТ покладаються такі обов’язки:
1) забезпечення відповідності підготовки вимогам цього Порядку та інших нормативно-правових актів, що регламентують діяльність ДА;
2) розробка та впровадження системи якості підготовки, що полягає в:
забезпеченні достатнього обсягу навчання з теоретичної підготовки, а також обсягу практичного навчання на ПС або на тренажерах (FSTD);
відстеженні успішності навчання кожного окремого кандидата.
3. У навчальній організації призначається уповноважена особа з якості, відповідальна за забезпечення відповідності організації вимогам цього Порядку. Ця особа підпорядковується відповідальному керівнику організації.
4. Якщо навчальна організація пропонує підготовку для різних типів ПС, НТ повинен мати одного або більше помічників для проведення навчальних льотних курсів для різних типів ПС.
5. Вимоги до знань, досвіду і компетентності інструкторів (викладачів) і екзаменаторів з оцінювання теоретичної підготовки та екзаменаторів з оцінювання практичних навичок визначаються в Керівництві з підготовки.
Інструктори (викладачі) теоретичної частини повинні мати практичний досвід роботи в галузі авіації за напрямами, необхідними для відповідної тематики навчання, та мати попередній досвід викладання теоретичних курсів з тематики, яку такий інструктор (викладач) буде викладати. За відсутності досвіду викладацької діяльності - мають пройти курс підготовки з прийомів викладання та навчання.
Інструктори (викладачі) теоретичної частини перед їх затвердженням мають підтвердити свою компетентність шляхом проведення тестової лекції (зайняття), яка(є) базується на матеріалах, розроблених ними для дисципліни, яку вони планують викладати.
Льотчики-інструктори та інструктори з навчання на тренажерах повинні мати кваліфікацію, передбачену цим Порядком у частині, що стосується підготовки, яку вони проводять, та відповідний сертифікат. Кількість курсантів, закріплених за одним льотним інструктором, не має перевищувати 6 осіб під час практичної льотної підготовки.
Особа може поєднувати функції інструкторського (льотного) та викладацького (теоретичного) персоналу за умови дотримання вимог цього пункту.
6. У разі проведення практичної підготовки та/або оцінювання практичних навичок курсантів організацією-субпідрядником персонал АТО обов’язково залучається до проведення цих заходів, про що зазначається в Керівництві з підготовки.
7. Інструктори (викладачі), а також екзаменатори з оцінювання теоретичної підготовки мають не рідше ніж кожні 60 місяців підвищувати свою кваліфікацію з питань, які ними викладаються або оцінюються.
8. Організація веде облік своїх інструкторів (викладачів) та екзаменаторів з оцінювання теоретичної підготовки та практичних навичок і зберігає облікові записи протягом не менше п’яти років після припинення ними відповідної діяльності в АТО. Такі облікові записи мають утримуватися в актуальному стані. У записах відображається інформація про досвід і кваліфікацію, рівень підготовки та напрями подальшого підвищення кваліфікації зазначених осіб.
9. На всіх інструкторів (викладачів), а також екзаменаторів з оцінювання теоретичної підготовки та практичних навичок ведуться особові справи (картки).
10. АТО зобов’язана належно зберігати та захищати персональні дані свого персоналу та осіб, які навчаються, згідно з вимогами чинного законодавства та Закону України "Про захист персональних даних".
6. Вимоги до приміщень (об’єктів) навчальної організації
1. Розміри, конструкція та розташування приміщень (об’єктів) навчальної організації мають забезпечувати належне виконання всіх запланованих навчальних та екзаменаційних заходів.
2. Максимальна кількість осіб, які навчаються та одночасно проходять теоретичну наземну підготовку, має бути такою, щоб не заважати ефективному сприйняттю навчальної інформації, але не більше 28 осіб.
Максимальна кількість осіб, які навчаються та одночасно проходять заняття за предметами, що вимагають високого ступеня контролю або практичних відпрацювань, не має перевищувати 15 осіб на одного інструктора (викладача).
3. Розміри приміщення для проведення іспитів з теоретичної частини мають бути такими, щоб під час іспиту жоден із курсантів не міг читати текст, написаний на папері або набраний на екрані комп’ютера іншим курсантом.
4. Практичні заняття курсантів під час їх підготовки на тренажерах проводяться у відокремлених від навчальних класів відповідних приміщеннях, а практична льотна підготовка безпосередньо на ПС - на визначених аеродромах (вертодромах) та/або злітно-посадкових майданчиках, що мають відповідний допуск до експлуатації. У разі неспроможності навчальної організації виділити такі об’єкти, можуть використовуватися відповідні об’єкти організації-субпідрядника, про що зазначається в Керівництві з підготовки.
5. Інструктори (викладачі), екзаменатори та експерти для проведення теоретичного навчання та екзаменів з перевірки знань з відповідних дисциплін забезпечуються приміщенням(и) з метою їх підготовки до виконання своїх обов’язків.
6. Умови зберігання екзаменаційної документації та навчальних записів мають забезпечити їх утримання в належному стані протягом 20 років. Приміщення для зберігання документів та приміщення для проведення теоретичного навчання і екзаменів з перевірки знань можуть бути об’єднані за умови дотримання відповідних заходів безпеки.
7. У навчальній організації виділяється приміщення (бібліотека) для розміщення технічної, навчальної літератури та інформаційних матеріалів відповідно до обсягу запропонованих курсів підготовки.
8. У кожному навчальному приміщенні (аудиторії) залежно від призначення, для належного засвоювання навчального матеріалу слухачами, встановлюється відповідне презентаційне обладнання, розміщуються ілюстративні матеріали (стенди, схеми, карти), відповідні макети та (або) зразки тощо.
9. Організація, що проводить підготовку для отримання рейтингу типу ПС, повинна мати ПС відповідного типу або мати доступ до нього. Дозволяється використовувати тренажерні пристрої відповідного типу ПС за умови дотримання відповідних стандартів підготовки.
10. Кожний курсант забезпечується навчальними матеріалами, які охоплюють зміст відповідного курсу підготовки.
11. Курсантам має бути наданий доступ до зразків документації, що зберігається в бібліотеці, щодо льотної експлуатації та технічної інформації, зазначеної в пункті 7 цієї глави. Кожен курсант забезпечується копією керівництва з льотної експлуатації ПС відповідного типу, на яке проводиться підготовка.
12. АТО зберігає документацію з підготовки, екзаменування та оцінювання практичних навичок курсантів протягом не менше 20 років після закінчення курсів підготовки цими курсантами.
7. Загальні умови допуску курсантів до підготовки в АТО
1. АТО має забезпечити, щоб курсанти відповідали умовам допуску до підготовки, визначеним цим Порядком, у тому числі, що стосується їх допуску за висновками ЛЛК.
2. АТО має встановити вступні вимоги для курсантів у своїх процедурах. Вступні вимоги мають забезпечити, щоб курсанти мали достатньо знань, особливо в галузі фізики і математики, щоб мати можливість успішно виконати підготовку.
8. Загальні вимоги до навчальних програм
1. Навчальні програми мають розроблятися для кожного окремого виду навчального курсу.
2. Навчальна програма має містити розподіл теоретичних та практичних (польотних) занять, як у щотижневому, так і в поетапному вигляді, перелік стандартних вправ та коротке викладання навчального курсу.
3. Зміст і послідовність виконання навчальної програми мають бути визначені в Керівництві з підготовки.
9. Особливі вимоги до процедури екзамену
1. Персонал АТО відповідає за збереження в таємниці екзаменаційних питань.
2. Курсант, який під час іспиту з теоретичних дисциплін використовував матеріали, що стосуються предмета іспиту, крім екзаменаційних паперів та відповідних дозволених матеріалів, відсторонюється від складання іспиту. У цьому випадку АТО має змінити форму екзаменування (тестування, письмова форма, усна форма), повідомити про це курсанта та встановити дату повторного складання іспиту. ASA докладно інформується про кожний такий випадок упродовж одного календарного місяця.
10. Загальні вимоги до навчальних повітряних суден та авіаційних тренажерів
1. АТО має забезпечити наявність достатньої кількості навчальних ПС та (або) FSTD, що відповідає обсягу навчальних курсів, які проводить. На кількість навчальних ПС може впливати одночасна наявність в організації доступних FSTD відповідного типу ПС.
2. Кожне навчальне ПС, на якому проводиться практична льотна підготовка, має бути обладнаним:
1) відповідно до навчальних специфікацій, що стосуються курсу, в якому таке ПС використовується;
2) основними органами керування, до яких мають доступ курсант і інструктор (подвійні органи керування).
3. Навчальні ПС за категорією та типом мають відповідати курсам підготовки, зокрема:
1) ПС, необхідні для відпрацювання польотів за приладами, мають бути обладнані для відтворення інструментальних метеорологічних умов (IMC). Для льотної підготовки та тестування до польотів по маршруту за приладами ПС має бути обладнаним для виконання польотів по маршруту за правилами польотів за приладами (далі - ППП (IFR));
2) під час навчання на літаках - ПС дає змогу відпрацьовувати маневри уникнення звалювання та штопору;
3) для курсів підготовки льотних інструкторів (FI) на літаках, ПС дає змогу відпрацьовувати маневри виходу зі штопору (у фазі розвитку штопору);
4) під час навчання на вертольотах - використовуються вертольоти, що дають змогу продемонструвати політ у режимі авторотації.
4. Навчальна організація, яка має намір проводити навчання на FSTD, має відповідати таким умовам:
1) FSTD відповідає вимогам цього Порядку;
2) специфікації та кількість FSTD відповідають навчальній програмі (FSTD має бути обладнаний відповідно до вимог навчальної специфікації курсу, в якому він використовується);
3) у разі використання комплексного пілотажного тренажера (FFS) він має повноцінно моделювати відповідний тип ПС;
4) в організації запроваджена система, яка дає змогу ефективно відстежувати зміни в роботі FSTD, а також відсутність наслідків таких змін для повноти та якості навчальної програми.
11. Загальні вимоги до аеродромів (вертодромів), злітно-посадкових майданчиків, що використовуються для практичного льотного навчання
1. У разі проведення практичної льотної підготовки на ПС АТО зобов’язана використовувати аеродроми (вертодроми) або злітно-посадкові (робочі майданчики), які мають такі структури та характеристики, що дають змогу проводити підготовку, враховуючи особливості курсу підготовки, а також особливості типів ПС, що використовуються.
2. Базовий аеродром (вертодром) або злітно-посадковий майданчик (далі - аеродром), або інші альтернативні аеродроми, на яких планується проводити навчання, мають бути допущені до проведення польотів за встановленими процедурами, та мати для проведення польотів за правилами візуальних польотів (далі - ПВП (VFR)) таке мінімальне обладнання:
1) як мінімум одна злітно-посадкова смуга або кінцева ділянка заходу на посадку та зльоту (FATO), що дозволяє виконувати стандартний зліт та посадку в межах технічних характеристик усіх ПС, що використовуються для навчальних польотів;
2) індикатор напрямку та швидкості вітру (вітровий конус), який знаходиться в полі зору з кінця кожної ЗПС або лінії попереднього старту;
3) відповідне електричне освітлення злітно-посадкової смуги аеродрому (злітно-посадкового майданчика), якщо така (такий) використовується для нічних тренувань.
На аеродромі має бути присутня група керівництва навчальними польотами, за виключенням неконтрольованих аеродромів або злітно-посадкових майданчиків, де навчальні вимоги можуть безпечно здійснюватись іншими засобами зв’язку типу борт-земля.
3. Крім вимог, зазначених у пункті 2 цієї глави, додатково для льотної підготовки на вертольотах навчальні майданчики мають бути доступні для:
1) відпрацювання роботи в обмеженій зоні;
2) імітування відмови двигуна і авторотації;
3) імовірної експлуатації на ухилах.
12. Загальні вимоги до зберігання та ведення звітної документації
1. АТО протягом не менше 20 років після завершення курсу підготовки зберігає такі документи:
1) докладні відомості про наземну, льотну підготовку кожного курсанта та практичну підготовку на тренажерах та ПС;
2) докладні та періодичні звіти інструкторів про хід підготовки, включаючи оцінки курсантів, а також відомості про проміжні льотні перевірки, прогресивні тести та іспити під час проходження теоретичної підготовки;
3) відомості про свідоцтва (посвідчення), рейтинги та сертифікати курсантів, включаючи строк їх дії.
2. Інформація про теоретичну, тренажерну та льотну підготовку, отриману кожним курсантом, детальні та регулярні звіти інструкторів про хід навчального процесу, у тому числі оцінки з льотних перевірок та теоретичних екзаменів, мають бути занесені до Картки успішності курсанта. Карта успішності має містити всі вправи індивідуальної навчальної програми (курсу). Інструктор має заповнювати цю картку за результатами оцінювання або завершенню вправ.
13. Загальні вимоги до Керівництва з підготовки та Керівництва з виконання польотів
1. АТО розробляє та впроваджує Керівництво з підготовки та Керівництво з виконання польотів, які містять інформацію, за допомогою якої персонал АТО виконує свої обов’язки, а курсанти отримують вказівки щодо способів виконання вимог навчального курсу.
2. У Керівництві з виконання польотів мають бути визначені схеми обмеження льотного часу для курсантів, а також для інструкторів-пілотів, включаючи максимальну кількість льотних годин, максимальне льотне навантаження та мінімальний час відпочинку між періодами виконання інструкторських обов’язків.
3. У Керівництві з підготовки наводяться стандарти, завдання та навчальні цілі для кожної фази підготовки, проходження якої вимагається від курсантів, а також такі елементи:
1) план підготовки;
2) інструктажі та льотні вправи;
3) підготовка на FSTD, якщо така проводиться;
4) теоретична підготовка.
14. Додаткові загальні вимоги до навчальних організацій, які проводять курси дистанційного навчання
1. Навчальна організація має отримати дозвіл ASA на проведення модульних програм з використання дистанційного навчання під час проведення:
1) модульних курсів з теоретичної підготовки;
2) курсів з додаткової теоретичної підготовки для отримання рейтингу типу ПС.
2. Усі викладачі (інструктори) мають знати вимоги програми дистанційного навчального курсу.
3. Викладачі (інструктори) мають вести розгорнуті записи для моніторингу рівня академічної успішності курсантів та відповідність їх встановленим часовим рамкам щодо проходження модульних курсів.
4. Загальна кількість часу, що виділяється для класних занять, має становити не менше ніж 10 % загальної тривалості курсу по кожній темі.
5. У суб’єктах ДА мають бути створені відповідні умови для проведення дистанційного навчання.

................
Перейти до повного тексту