1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО УКРАЇНИ З ПИТАНЬ НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ ТА
У СПРАВАХ ЗАХИСТУ НАСЕЛЕННЯ ВІД НАСЛІДКІВ
ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ
ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ ЗВ'ЯЗКУ ТА ІНФОРМАТИЗАЦІЇ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 210/119 від 16.08.2000


Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
7 березня 2001 р.
за N 207/5398
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства внутрішніх справ N 362/286 від 03.05.2018 )
Про затвердження Інструкції про порядок експлуатаційно-технічного обслуговування апаратури та інших технічних засобів оповіщення і зв'язку цивільної оборони підприємствами електрозв'язку України
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 15 лютого 1999 року N 192 "Про затвердження Положення про організацію оповіщення і зв'язку у надзвичайних ситуаціях" та з метою забезпечення встановлення єдиних вимог до порядку проведення експлуатаційно-технічного обслуговування апаратури та інших технічних засобів оповіщення і зв'язку цивільної оборони
НАКАЗУЄМО:
1. Затвердити Інструкцію про порядок експлуатаційно-технічного обслуговування апаратури та інших технічних засобів оповіщення і зв'язку цивільної оборони підприємствами електрозв'язку України, що додається.
2. Управлінню зв'язку та оповіщення Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи забезпечити подання на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України наказу "Про затвердження Інструкції про порядок експлуатаційно-технічного обслуговування апаратури та інших технічних засобів оповіщення і зв'язку цивільної оборони підприємствами електрозв'язку України".
3. Визнати таким, що втратило чинність, Положення по експлуатаційно-технічному обслуговуванню засобів оповіщення та зв'язку цивільної оборони підприємствами Міністерства зв'язку України, затверджене спільним наказом Начальника Штабу Цивільної оборони України та Міністра зв'язку України від 4 січня 1994 року N 11/2-ДСП.
Міністр
В.о. Голови
В.В.Дурдинець
О.А.Баранов
Затверджено
Наказ Міністерства України з
питань надзвичайних ситуацій та
у справах захисту населення від
наслідків Чорнобильської
катастрофи і Державного
комітету зв'язку та
інформатизації України
16 серпня 2000 р. N 210/119
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
7 березня 2001 р.
за N 207/5398
Інструкція
про порядок експлуатаційно-технічного обслуговування апаратури та інших технічних засобів оповіщення і зв'язку цивільної оборони підприємствами електрозв'язку України
1. Загальна частина
1.1. Інструкцію про порядок експлуатаційно-технічного обслуговування апаратури та інших технічних засобів оповіщення і зв'язку цивільної оборони підприємствами електрозв'язку України (далі - Інструкція) розроблено відповідно до Положення про організацію оповіщення і зв'язку у надзвичайних ситуаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 лютого 1999 року N 192. Ця Інструкція погоджена з Міністерством фінансів України, Міністерством економіки України, Міністерством палива та енергетики України.
1.2. Підприємства електрозв'язку України здійснюють на договірних умовах експлуатаційно-технічне обслуговування засобів оповіщення і зв'язку цивільної оборони (далі - ЦО), що перебувають у сфері управління центральних та місцевих органів виконавчої влади і знаходяться на пунктах управління, на підприємствах, в установах і організаціях та в інших об'єктах.
1.3. Оплата послуг зв'язку здійснюється за тарифами Державного комітету зв'язку та інформатизації України. Вартість експлуатаційно-технічного обслуговування апаратури та інших технічних засобів оповіщення і зв'язку визначається кошторисно-фінансовим розрахунком.
2. Порядок передачі апаратури та інших технічних засобів оповіщення і зв'язку на експлуатаційно-технічне обслуговування підприємствам електрозв'язку України
2.1. Експлуатаційно-технічне обслуговування апаратури та інших технічних засобів оповіщення і зв'язку цивільної оборони здійснюється на підставі договору (додаток 1).
2.2. На експлуатаційно-технічне обслуговування приймаються апаратура та інші технічні засоби оповіщення і зв'язку, які перебувають у справному стані, мають значний запас ресурсу амортизаційної експлуатації, у повному комплекті і за наявності необхідної технічної документації, запасних частин і інструментів.
Якщо засоби оповіщення і зв'язку не відповідають зазначеним у документації технічним нормам та умовам (ТУ), то доведення їх до норм ТУ (ремонт) виконується підприємством електрозв'язку за окремим договором та кошторисом. Так само можуть виконуватися роботи з установлення та виготовлення додаткового обладнання.
2.3. Засоби оповіщення і зв'язку, які вийшли з ладу внаслідок аварій, катастроф або стихійного лиха, а також у результаті тривалої експлуатації (тобто з причин, що не залежать від якості обслуговування та виконання правил експлуатації), списуються на підставі акта технічного стану, затвердженого власником цих засобів за погодженням з центральним органом виконавчої влади з питань ЦО та надзвичайних ситуацій (далі - НС), і вилучаються з підприємства електрозв'язку. При цьому списані засоби оповіщення повинні негайно замінюватися на інші. Списані засоби оповіщення і зв'язку можуть використовуватись для ремонту апаратури та з навчальною метою.
2.4. Відповідальність за технічне обслуговування і енергоживлення електросирен покладається на керівників підприємств (об'єктів), установ і організацій, де вони установлені. Наказом їх керівників можуть призначатися особи, відповідальні за технічний стан електросирен.
Підведення силових кабелів до кінцевих пристроїв і безпосередньо до електросирен виконується підприємствами енергетики за дорученням їх власників.
Технічне обслуговування ліній управління і кінцевих блоків покладається на підприємства електрозв'язку.
Підприємства електрозв'язку забезпечують контроль за технічною готовністю електросирен у цілому. Про недоліки, виявлені при цьому, своєчасно інформуються керівники підприємств (об'єктів), установ і організацій, де вони установлені, та відповідні територіальні органи ЦО та НС.
3. Експлуатаційно-технічне обслуговування апаратури та інших технічних засобів оповіщення і зв'язку
3.1. Експлуатаційно-технічне обслуговування загальнодержавної, регіональних систем централізованого оповіщення, спеціальних систем оповіщення впродовж Дніпровського каскаду гідроелектростанцій (далі - ГЕС) та на атомних електростанціях (далі - АЕС) здійснюється тільки тими підприємствами електрозв'язку, де розміщені засоби оповіщення і зв'язку ЦО цих систем.
До обслуговування засобів оповіщення і зв'язку ЦО допускається тільки інженерно-технічний персонал, який пройшов спеціальну підготовку, успішно склав іспити кваліфікаційній комісії та закріплений наказом по підприємству (дирекції, іншому виробничому підрозділу). Цей персонал несе відповідальність за якість обслуговування і готовність до використання засобів оповіщення і зв'язку ЦО.
До складу кваліфікаційної комісії залучаються представники підприємства електрозв'язку та органів ЦО та НС.
Перевірка знань і практичних навичок осіб, які здійснюють обслуговування засобів оповіщення і зв'язку, проводиться інженерами групи ЦО виробничих лабораторій електрозв'язку перед проведенням річних регламентних робіт. Результати перевірок оформляються актами.
3.2. Підготовка працівників, які обслуговують апаратуру і технічні засоби оповіщення та зв'язку ЦО, проводиться:
на підприємствах електрозв'язку в системі технічного навчання;
на курсах при заводах - виробниках апаратури та технічних засобів оповіщення;
при закладі підвищення кваліфікації працівників електрозв'язку.
Виділені для цього навчальні класи та приміщення повинні бути обладнані спеціальною апаратурою і технічними засобами оповіщення ЦО за рахунок відповідних органів ЦО та НС.
3.3. Персонал, який обслуговує засоби оповіщення і зв'язку, повинен мати виробничу кваліфікацію не нижче електромеханіка, а лінійні споруди та електросирени - не нижче електромонтера 4-го розряду.
Він (персонал) зобов'язаний:
здійснювати згідно з графіком технічне обслуговування, експлуатаційні перевірки, а також поточний ремонт апаратури;
вести експлуатаційно-технічну і облікову документацію;
вживати невідкладних заходів щодо з'ясування причин непроходження команд, виявлення та усунення несправностей.
3.4. Інженерно-технічний склад, який обслуговує засоби оповіщення і зв'язку ЦО, повинен бути передбачений в штатному розписі підприємств електрозв'язку.
При невеликій кількості засобів оповіщення і зв'язку ЦО, їх обслуговування може бути доручено працівникам підприємства електрозв'язку за сумісництвом.
3.5. Регламентні роботи з обслуговування засобів оповіщення і зв'язку проводяться згідно з переліком регламентних робіт і технологічних карт, указаних заводом-виробником, згідно з графіками обслуговування, які складаються відповідними посадовими особами підприємств електрозв'язку. Графіки погоджуються з власниками апаратури та інших технічних засобів оповіщення і зв'язку і затверджуються для:
загальнодержавної системи оповіщення та спеціальної системи оповіщення впродовж Дніпровського каскаду ГЕС (Сигнал - Д) - Державним комітетом зв'язку та інформатизації України;
регіональних систем оповіщення - керівниками відповідних структур електрозв'язку АР Крим, областей, міст Києва і Севастополя, які відповідають за технічне обслуговування зазначених засобів;
інших спеціальних та локальних систем оповіщення - керівником підприємства електрозв'язку або його структурного підрозділу, яке обслуговує цю систему оповіщення.
3.6. Регламент N 1 (щоденне технічне обслуговування) проводиться черговою зміною. Дані про результати регламенту, технічну справність апаратури, її наявність згідно з описом, відповідність номерів печаток (пломб) відображаються в журналі приймання-передачі чергування. У разі виявлення недоліків у роботі апаратури чергова зміна доповідає керівництву підприємства електрозв'язку та особам, які відповідають за обслуговування засобів оповіщення і зв'язку.
3.7. Регламент N 2, 3 (щотижневе та місячне технічне обслуговування) проводиться персоналом, за яким закріплені засоби оповіщення і зв'язку, під керівництвом:
у лінійно-апаратному цеху - начальника цеху;
на телефонно-телеграфних станціях, центрах технічної експлуатації місцевого телефонного зв'язку, центрах електрозв'язку - старших інженерів групи оповіщення.
Місячне технічне обслуговування проводиться третього четверга кожного місяця. В обсязі місячного технічного обслуговування повинна проводитися перевірка працездатності електросирен шляхом їх короткочасного запуску (взимку двічі на місяць). Результати регламентів відображаються у журналі обліку технічного обслуговування.
3.8. Регламенти N 5, 6 (піврічне та річне технічне обслуговування) проводиться згідно з графіком і контролюються відповідним керівництвом підприємств електрозв'язку і їх структурних підрозділів та власниками засобів оповіщення і зв'язку ЦО.
Роботи виконує обслуговуючий персонал разом з виробничими лабораторіями електрозв'язку, а на телефонно-телеграфних станціях - спеціально визначеними інженерно-технічними групами. Кількісний склад груп визначається у межах укладеного договору.
Результати регламенту відображаються в журналі обліку технічного обслуговування та технічних паспортах (формулярах) апаратури.
Під час річного технічного обслуговування підприємства (об'єкти), установи, організації, де установлені електросирени, проводять їх фарбування (влітку). Результати проведення річного технічного обслуговування оформляються актом, один примірник якого надсилається до відповідного органу ЦО та НС.
3.9. Під час проведення регламентних робіт необхідно додержуватися всіх правил безпеки та вживати заходів щодо недопущення несанкціонованого запуску апаратури оповіщення.
Проведення регламентних робіт або здійснення ремонту апаратури, пов'язаних з повним або частковим відключенням апаратури оповіщення, проводиться з дозволу відповідних посадових осіб (оперативних чергових) органів ЦО та НС.
3.10. Готовність систем централізованого оповіщення перевіряється шляхом передачі контрольних сигналів (команд) згідно зі спеціальною інструкцією з пультів оперативних чергових відповідних органів ЦО та НС і диспетчерів (начальників змін) гідроелектростанцій.
Готовність інших спеціальних та локальних систем оповіщення перевіряється шляхом передачі контрольних повідомлень згідно зі спеціальною інструкцією, затвердженою керівником потенційно небезпечного підприємства (об'єкта) з пульту чергового диспетчера (особи, яка виконує такі обов'язки).
3.11. Органам ЦО та НС надається право контролювати повноту і якість проведення регламентних робіт, складати акт з оцінкою технічного обслуговування та надавати пропозиції щодо його вдосконалення.
3.12. Цілодобове експлуатаційно-технічне обслуговування апаратури та інших технічних засобів оповіщення і зв'язку ЦО забезпечується:
на телефонно-телеграфних станціях, пунктах управління ЦО - спеціально визначеним інженерно-технічним персоналом, який звільняється від інших обов'язків і за яким закріплюються апаратура та інші технічні засоби оповіщення і зв'язку;
у центрах електрозв'язку і лінійно-апаратних цехах - черговими змінами центрів і цехів під безпосереднім керівництвом та під особисту відповідальність старших спеціалістів;
у центрах технічної експлуатації місцевих телефонних мереж - групами обслуговування засобів оповіщення. Ці групи проводять усі види технічного обслуговування, крім щоденного технічного обслуговування;
на гідроелектростанціях - черговим персоналом станцій, який проводить щоденне технічне обслуговування, перевірку працездатності апаратури шляхом передавання команд або усного повідомлення і приймання підтвердження від адресата. Місячне і річне технічне обслуговування здійснюється виробничими лабораторіями зв'язку.
У разі виявлення несправності апаратури та інших технічних засобів оповіщення і зв'язку ЦО диспетчер (начальник зміни) гідроелектростанції доповідає керівництву, оперативному черговому відповідного територіального органу ЦО та НС і повідомляє про це підприємство електрозв'язку, що обслуговує апаратуру.
На потенційно небезпечних підприємствах (об'єктах) цілодобове експлуатаційно-технічне обслуговування проводиться силами чергової зміни та спеціально допущеними фахівцями електрозв'язку підприємства (об'єкта).
4. Оперативно-технічна документація
4.1. Для організації якісного експлуатаційно-технічного обслуговування апаратури та інших технічних засобів оповіщення і зв'язку розробляються відповідні документи:
органами ЦО та НС - для оперативних чергових пунктів управління цивільної оборони, чергових органів внутрішніх справ;
відповідним підрозділом Мінпаливоенерго, на який покладено обов'язки з питань ЦО та НС - для начальників змін гідроелектростанцій;
відповідною посадовою особою з питань ЦО та НС на потенційно небезпечних підприємствах (об'єктах) - для чергового диспетчера (особи, яка виконує такі обов'язки);
відповідним підприємством електрозв'язку - для його структурних підрозділів, де встановлена апаратура оповіщення.
4.2. Документи оперативних чергових пунктів управління цивільної оборони:
інструкція щодо застосування апаратури оповіщення та дій чергових у разі її несанкціонованого запуску;
журнал контролю за проходженням команд управління;
список осіб, допущених до обслуговування апаратури та інших технічних засобів оповіщення і зв'язку ЦО, їх службові та домашні телефони;
графік проведення регламентних робіт;
інші документи за рішенням відповідного органу ЦО та НС.
4.3. Документи змінного персоналу телефонно-телеграфних станцій, центрів електрозв'язку, центрів технічної експлуатації міських телефонних мереж, інших підприємств електрозв'язку:
4.3.1. Журнали:
технічного стану каналів зв'язку, закріплених за апаратурою оповіщення;
технічного стану засобів оповіщення і зв'язку цивільної оборони та обліку їх несправностей;
показань лічильників та контролю за проходженням команд управління;
обліку проведення технічного обслуговування;
приймання-передачі чергування (зі списком засобів оповіщення і зв'язку ЦО і документації).
Допускається об'єднання кількох журналів в один.
4.3.2. Інструкції чергового персоналу:
щодо застосування апаратури та інших технічних засобів оповіщення і зв'язку ЦО і дій у разі їх несанкціонованого запуску;
щодо технічного обслуговування та проведення перевірок апаратури та інших технічних засобів оповіщення і зв'язку ЦО.
4.3.3. Інша документація:
список осіб, допущених до обслуговування апаратури та інших технічних засобів оповіщення і зв'язку ЦО, їх службові та домашні телефони;
схема проходження по станційному обладнанню каналів, закріплених за апаратурою оповіщення;
витяг з графіка технічного обслуговування;
зразки відбитків печаток (пломб), якими опечатуються апаратура та інші технічні засоби оповіщення і зв'язку ЦО;
технічна документація на всі засоби оповіщення і зв'язку цивільної оборони;
технічні паспорти (формуляри);
журнал (картки) обліку абонентів та сирен, підключених до централізованої системи оповіщення.
4.4. Документи групи оповіщення:
паспорт на систему оповіщення цивільної оборони;
журнал обліку технічного обслуговування;
графік проведення технічного обслуговування та перевірки апаратури, засобів, систем оповіщення і зв'язку цивільної оборони;
журнал обліку несправностей;
наказ про закріплення апаратури за відповідальними особами;
перелік каналів, закріплених за системою оповіщення, та траси їх проходження;
журнал інструктажу чергових змін;
технічна документація на всю апаратуру, монтажні та принципові схеми;
посадові інструкції працівників групи оповіщення.
4.5. Для запобігання несанкціонованому запуску систем оповіщення представниками відповідних органів ЦО та НС опечатуються:
органи управління апаратурою, лічильники, кнопки запуску команд на пультах управління, кришки з написом "регулювання", кнопки (ключі) запуску електросирен - на апаратурі оповіщення, що встановлена у пунктах управління начальників цивільної оборони, на телефонно-телеграфних станціях загальнодержавного значення, у центрах технічної експлуатації міжміського телефонно-телеграфного зв'язку, центрах технічної експлуатації радіофікації обласних центрів, міст Києва, Сімферополя та Севастополя;
пакети з паролями і відгуками, з текстами звернень до населення, які видаються відповідним органом ЦО та НС.
Старшими груп оповіщення підприємств електрозв'язку, на яких установлено апаратуру та інші технічні засоби оповіщення і зв'язку ЦО, опечатуються:
органи управління апаратури і засобів оповіщення і зв'язку цивільної оборони, встановлених на телефонно-телеграфних станціях обласного підпорядкування, у центрах електрозв'язку та цехах електрозв'язку;
пристрої додаткового механічного захисту лицевої панелі та розняття апаратури;
кришки програвачів (магнітофонів) систем централізованого виклику;
за спеціальним дорученням відповідного органу ЦО та НС опечатується кришка з написом "регулювання" та кнопки (ключі) запуску електросирен.
4.6. На потенційно небезпечних підприємствах (об'єктах) розробляються документи:
журнал контролю за проходженням команд управління;
список осіб, допущених до обслуговування засобів оповіщення і зв'язку цивільної оборони, їх службові та домашні телефони;
графік проведення регламентних робіт;
журнал технічного стану засобів оповіщення;
журнал обліку проведення технічного обслуговування;
інструкція щодо застосування засобів оповіщення цивільної оборони і дій у разі її несанкціонованого запуску;
інструкція щодо технічного обслуговування та проведення перевірок засобів оповіщення;
технічна документація на всі засоби оповіщення;
технічні паспорти (формуляри) на засоби оповіщення;
інші документи за рішенням відповідної посадової особи з питань цивільної оборони.
Допускається об'єднання кількох журналів в один.
5. Перевірка працездатності систем оповіщення цивільної оборони
5.1. Для перевірки працездатності систем оповіщення цивільної оборони проводяться:
щоденні технічні перевірки;
щомісячні технічні перевірки;
комплексні (повні) перевірки технічного стану систем централізованого оповіщення цивільної оборони різних рівнів з доведенням сигналів до областей, міст та райцентрів;
вибіркові комплексні перевірки технічного стану засобів оповіщення і зв'язку цивільної оборони в містах, районах та на підприємствах, віднесених до категорій і груп з цивільної оборони;
вибіркові перевірки технічного стану засобів оповіщення і зв'язку цивільної оборони;
річні технічні перевірки;
позапланові перевірки систем оповіщення;
перевірки експлуатації (своєчасності та якості технічного обслуговування) засобів оповіщення і зв'язку цивільної оборони.
5.2. Щоденні технічні перевірки систем централізованого оповіщення проводяться шляхом передавання перевірних команд оперативними черговими відповідних органів ЦО та НС.
5.3. Щомісячні технічні перевірки систем централізованого виклику (до абонентів), пристроїв дистанційного включення радіотрансляційних вузлів з подачею програми (музики), пристроїв запуску електросирен (не запускаючи електросирени) проводяться оперативними черговими відповідних органів ЦО та НС і черговим персоналом підприємств електрозв'язку та його структурних підрозділів спільно з працівниками, які відповідають за обслуговування електросирен на підприємствах (об'єктах), в установах, організаціях, де ці сирени встановлено.
5.4. Річні технічні перевірки проводяться після проведення річного технічного обслуговування. Під час річної технічної перевірки перевіряється працездатність системи оповіщення в повному обсязі.
5.5. Установлюються такі терміни проведення річних технічних перевірок для:
загальнодержавної системи централізованого оповіщення, спеціальної системи оповіщення Дніпровського каскаду ГЕС - відповідно до графіка, який затверджується начальником управління зв'язку та оповіщення МНС України і директором з питань технічної експлуатації генеральної дирекції підприємства електрозв'язку;
регіональних систем централізованого оповіщення - друга декада жовтня;
інших спеціальних та локальних систем оповіщення - листопад.
Результати перевірок оформлюються актами, що подаються до відповідного органу з питань цивільної оборони.
5.6. Комплексні (повні) перевірки технічного стану систем централізованого оповіщення цивільної оборони різних рівнів проводяться оперативними черговими відповідних органів ЦО та НС з доведенням сигналів до областей, міст та райцентрів. Для проведення комплексної (повної) перевірки відповідними органами ЦО та НС створюються комісії, до складу яких включаються представники відповідних підприємств електрозв'язку та їх структурних підрозділів. Комплексна (повна) перевірка може проводитись одночасно з річною технічною перевіркою.
5.7. Вибіркова перевірка технічного стану засобів оповіщення і зв'язку цивільної оборони проводиться оперативними черговими відповідних органів ЦО та НС з метою перевірки готовності системи оповіщення до використання на окремих напрямках (в окремих регіонах) згідно з планом перевірок, затвердженим відповідним начальником органу ЦО та НС.
5.8. Перевірка експлуатації (своєчасності та якості технічного обслуговування) засобів оповіщення і зв'язку цивільної оборони проводиться систематично представником відповідного органу ЦО та НС. Перевірка проводиться згідно з планом, затвердженим начальником відповідного органу ЦО та НС.
5.9. Перевірку готовності всіх систем централізованого оповіщення цивільної оборони до використання в комплексі шляхом централізованого передавання сигналів (усіх команд по черзі) здійснюють відповідні органи ЦО та НС з міських та заміських пунктів управління, а також чергові диспетчери (начальники зміни) з пунктів управління гідроелектростанцій у терміни, погоджені з генеральною дирекцією підприємства електрозв'язку.
З метою запобігання несанкціонованому запуску засобів оповіщення ЦО, перед перевіркою систем централізованого оповіщення, від підприємств електрозв'язку та його структурних підрозділів необхідно одержати доповіді про готовність та установлення засобів оповіщення в режим "перевірка".
5.10. Під час проведення комплексних перевірок необхідно керуватися інструкціями з експлуатації апаратури та інших технічних засобів оповіщення і зв'язку та цією Інструкцією. Результати комплексної перевірки оформлюються актом. До акта додається план заходів усунення недоліків і подальшого вдосконалення систем централізованого оповіщення ЦО.
5.11. Позапланові перевірки систем оповіщення керівного складу, населення про загрозу і про виникнення надзвичайних ситуацій у мирний і воєнний час проводяться з метою визначення ступеня готовності цих систем до використання.
Позапланові перевірки можуть проводитись під час перевірки стану цивільної оборони та готовності до дій під час надзвичайних ситуацій адміністративно-територіальних одиниць, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, підприємств, установ і організацій та за окремим дорученням керівника відповідного органу ЦО та НС.
Перевірка проводиться представником відповідного органу ЦО та НС за приписом, підписаним керівником органу ЦО та НС або його заступником (додаток 2). Під час позапланової перевірки перевіряється проходження команд, повідомлення (текст повідомлення затверджується керівником або його заступником), робота електросирен, якість проведення експлуатаційно-технічного обслуговування засобів оповіщення та зв'язку ЦО.

................
Перейти до повного тексту