- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Інструкція
МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА ІНСПЕКЦІЯ
Затверджена
наказом Міністерства фінансів
України від 02.11.93 N 84
( z0168-93 )
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
15 листопада 1993 р.
за N 169
( Інструкція втратила чинність на підставі Наказу Мінфіну
N 228 від 15.05.2001 )
ІНСТРУКЦІЯ
про особливості застосування Декрету Кабінету Міністрів України N 8-93 від 21 січня 1993 року "Про стягнення не внесених у строк податків і неподаткових платежів"
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Податінспекції
N 28 від 25.03.94
Наказами Мінфіну
N 61 від 14.07.94
N 125 від 21.07.95
N 74 від 16.04.96
N 27 від 10.02.97 )
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Мінфіну
N 163 від 11.08.98
N 38/89 від 09.02.99
N 126/259 від 13.05.99 )
( У тексті Інструкції слово "карбованці" замінено на
"гривні", "крб." - на "грн." згідно з Наказом
Мінфіну
N 27 від 10.02.97 )
I. Загальні положення
1. Інструкцію видано на підставі Декрету Кабінету Міністрів України від 21 січня 1993 року N 8-93 "Про стягнення не внесених у строк податків і неподаткових платежів".
2. За порядком, викладеним у даній Інструкції, провадиться стягнення не внесених у встановлені строки податків, податкового кредиту та інших платежів, в тому числі платежів щодо відшкодування витрат Державного бюджету України на виконання кредитних та гарантійних зобов'язань України, які виникли внаслідок невиконання юридичними особами-позичальниками своїх зобов'язань щодо погашення та обслуговування наданих на умовах повернення кредитів, залучених державою або під державні гарантії, передбачених Класифікацією доходів і видатків Державного та місцевих бюджетів України, до Державного бюджету України, бюджету Республіки Крим, бюджетів місцевого самоврядування, інших місцевих бюджетів і позабюджетних фондів, внесків до державних цільових фондів, сум фінансових санкцій, що застосовуються до підприємств, установ, організацій і громадян за порушення сплати податків і неподаткових платежів до бюджетів і державних цільових фондів (надалі - платежі).
( Абзац перший пункту 2 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказами Мінфіну
N 61 від 14.07.94,
N 163 від 11.08.98 )
Вказані платежі стягуються незалежно від будь-яких строків давності, за винятком випадків, передбачених законодавчими актами України.
Вимоги цієї Інструкції не стосуються податкових пільг, встановлених угодами України з іншими державами.
3. Викладений у даній Інструкції порядок не поширюється на стягнення:
а) податку на доходи іноземних юридичних осіб, якщо міжнародною угодою України встановлено інші правила;
б) штрафів, що накладаються за адміністративні правопорушення.
II. Органи стягнення
4. Органами стягнення платежів є державні податкові інспекції усіх рівнів, якщо чинним законодавством їм надано право стягнення або обчислення чи контролю за сплатою відповідних платежів.
5. Керівництво роботою, пов'язаною із стягненням платежів, здійснюється Міністерством фінансів України та Головною державною податковою інспекцією України.
6. На Головну державну податкову інспекцію України покладається:
а) організація роботи по стягненню платежів, обчислення та контроль за сплатою яких покладено на державні податкові інспекції;
б) здійснення контролю за роботою державних податкових інспекцій по Республіці Крим, областях, містах Києву і Севастополю, районах, містах і районах у містах по забезпеченню правильності стягнення платежів.
7. На державні податкові інспекції по Республіці Крим, областях, містах Києву і Севастополю покладається:
а) організація роботи по стягненню платежів;
б) контроль за роботою державних податкових інспекцій по районах, містах і районах у містах, виконкомів сільських і селищних Рад народних депутатів по стягненню ними платежів.
У випадках, коли вказані державні податкові інспекції безпосередньо здійснюють контроль за платниками, на них покладаються такі ж обов'язки щодо цих платників з питань стягнення, як і на державні податкові інспекції по районах, містах і районах у містах.
8. На державні податкові інспекції по районах, містах і районах у містах покладається:
а) контроль за своєчасністю подання платниками документів, пов'язаних з перерахуванням платежів;
б) опрацювання одержаних від фінансових органів документів про сплату платежів, що фактично надійшли до бюджетів усіх рівнів та державних цільових фондів;
в) стягнення не внесених у встановлені строки платежів;
г) контроль за дотриманням виконкомами сільських і селищних Рад народних депутатів встановленого порядку стягнення і перерахування до бюджету сум платежів, прийнятих від населення.
III. Права державних податкових інспекцій
9. При здійсненні своїх повноважень щодо стягнення не внесених у строк платежів державні податкові інспекції мають право здійснювати у будь-яких суб'єктів підприємництва, розташованих на території України, перевірки грошових документів, бухгалтерських книг, звітів, кошторисів, декларацій та інших документів незалежно від засобів подання інформації, включаючи комп'ютерні.
IV. Визначення недоїмки і пені за несвоєчасну сплату платежів
11. Після закінчення встановлених термінів сплати відповідних платежів невнесена сума вважається недоїмкою і стягується з нарахуванням пені.
11.1. Нарахування пені за всіма видами податків і зборів (обов'язкових платежів) здійснюється у відповідності з порядком, встановленим чинним законодавством.
11.2. За податками і зборами (обов'язковими платежами), введеними законодавчими актами, в яких не визначено порядку нарахування пені, пеня на суми недоїмки нараховується із розрахунку 120 відсотків річних від облікової ставки Національного банку України від суми недоплати, розрахованої за кожний день прострочення платежу.
11.3. За податками і зборами (обов'язковими платежами), введеними законодавчими актами, в яких визначено термін нарахування пені (наприклад, "на момент сплати"), пеня нараховується у відповідності з цими законодавчими актами.
11.4. Пеня, розрахунок якої провадиться у відповідності з п.11.2 цього Порядку, нараховується щомісячно за станом на 1-ше число місяця, наступного за звітним, тобто за всі дні звітного місяця. У такому ж порядку нараховується пеня, для якої законодавством встановлено розмір, але не встановлено терміну нарахування. Пеня стягується за підсумками місяця, в якому нарахована.
11.5. Пеня, термін нарахування якої визначено законодавством, нараховується за цей термін та стягується за підсумками півріччя, в якому нарахована. Наприклад, за податком на прибуток або ПДВ у звітному місяці буде проведено стільки нарахувань, скільки разів надійшли кошти на погашення податкової заборгованості. Підсумок за місяць визначається як сума нарахувань за всі дні звітного місяця.
( Підпункт 11.5 пункту 11 із змінами, внесеними згідно з Наказом
Мінфіну
N 126/259 від 13.05.99 )
11.6. Щомісячне нарахування пені здійснюється автоматично в окремому режимі, включення якого відбувається після рознесення даних виписки банку за останній день звітного місяця, тобто не пізніше 5-го числа місяця, наступного за звітним.
11.7. Розмір пені, якщо такий не визначено законодавством щодо впровадження окремого податку і збору (обов'язкового платежу), розраховується, виходячи із 120 відсотків облікової ставки Національного банку України, що діяла у період наявності недоїмки, шляхом ділення на кількість днів у звітному році, а саме:
Розрахунок одноденного розміру пені
N з/п |
Назва показників |
Приклад розрахунку |
1 |
Ставка Національного банку України |
82 |
2 |
Кількість днів у поточному році |
365 |
3 |
Відсотки від ставки НБУ, законодавчо встановлені для розрахунку розміру пені |
120 |
4 |
Розрахунковий розмір пені (82х120:100:365) |
0,27 |
При виявленні документальними перевірками прихованих об'єктів оподаткування пеня нараховується в такому ж порядку.
11.8. Одноденний розмір пені при розрахунку округлюється до другого знака після коми в загальному порядку арифметичного округлення.
( Пункт 11 розділу IV в редакції Наказів Мінфіну
N 27 від 10.02.97,
N 38/89 від 09.02.99 )
12. Нарахування пені на прострочені платежі підприємств, установ, організацій і громадян, а також іноземних юридичних осіб провадиться відповідними державними податковими інспекціями.
13. Пеня нараховується на повні гривні суми простроченого платежу. При цьому суми пені, нараховані на прострочені платежі усіх платників податків, округлюються до 1 грн. (менше 50 копійок - відкидаються, а 50 і більше - округлюються до 1 грн.).
14. Пеня не нараховується:
а) на пеню;
б) на штрафи, що накладаються за адміністративні правопорушення;
в) на суми фінансових санкцій.
( Пункт 14 доповнено підпунктом "в" згідно з Наказом Мінфіну
N 126/259 від 13.05.99 )
15. За несвоєчасне зарахування платежів з вини установ банків у доход Державного бюджету України, бюджету Республіки Крим, бюджетів місцевого самоврядування, інших місцевих бюджетів, позабюджетних фондів та державних цільових фондів установа банку сплачує пеню за кожний день прострочки, включаючи день сплати, у розмірах, встановлених законодавством за такими видами платежів. Днем подання платіжного доручення за всіма видами платежів вважається день його реєстрації в установах банків.
За аналогічним порядком сплачується пеня касами органів місцевого самоврядування за несвоєчасне внесення до установ банків сум платежів для зарахування у доходи бюджетів усіх рівнів.
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Мінфіну
N 61 від 14.07.94 )
16. У разі, коли рішення про надання відстрочки чи розстрочки платежів прийняте після того, як настав строк сплати, і в ньому не визначено, що сума пені повертається разом із зайво сплаченими платежами, сума пені, нарахованої з дня встановленого строку сплати по день прийняття такого рішення, платнику не повертається.
17. Своєчасно не сплачені суми податкового кредиту стягуються за весь час заборгованості бюджету з нарахуванням пені на суми недоїмки за кожний день прострочки, включаючи день сплати, у розмірі, встановленому законодавством на відповідний вид податку.
18. По платежах, конкретні строки сплати яких не передбачені, а також по платежах, донарахованих за наслідками документальних перевірок підприємств, установ, організацій і громадян пеня нараховується з дня, наступного за строком сплати, встановленим у рішенні відповідного податкового органу, прийнятому за наслідками перевірки платника, який зобов'язаний вносити такі платежі.
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Мінфіну
N 61 від 14.07.94 )
Суми, що надійшли від платника, звертаються на погашення тих платежів, у сплату яких ці суми внесені.
19. При надходженні сум на сплату податків і зборів (обов'язкових платежів) недоїмка погашається за термінами її утворення. Пеня погашається шляхом піврічного стягнення. При відсутності коштів на рахунках платника застосовується порядок виконання інкасових доручень (розпоряджень), установлений Національним банком України.
При стягненні недоїмки та пені на підставі рішення суду передусім покриваються витрати, пов'язані зі стягненням.
( Пункт 19 розділу IV в редакції Наказу Мінфіну
N 38/89 від 09.02.99; із змінами, внесеними згідно з Наказом
Мінфіну
N 126/259 від 13.05.99 )
V. Порядок зарахування пені з сум недоїмки
20. Суми пені, нараховані на суми недоїмки, зараховуються до доходів Державного бюджету України, бюджету Республіки Крим, бюджетів місцевого самоврядування, інших місцевих бюджетів, позабюджетних фондів, до державних цільових фондів на ті підрозділи бюджетної класифікації, де зараховуються платежі, на суми недоїмки яких нарахована пеня.
21. Днем сплати вважається:
а) при сплаті готівкою - день внесення грошей у відповідні каси;
б) при переказі грошей поштою або через установу банку - день внесення грошей на пошту або до установи банку;
в) при перерахуванні платежу з рахунку платника в установі банку - день списання установою банку суми платежу з рахунку платника, незалежно від часу її зарахування до бюджетів чи фондів.
22. Нарахування пені провадиться, починаючи з наступного дня після настання строку сплати по день сплати включно. Наприклад, строк сплати встановлено 23 грудня, списано з рахунку платника 29 грудня; пеня нараховується за 6 днів (з 24 по 29 грудня включно).
Якщо строк сплати встановлено "до 1 березня", "до 1 червня" тощо, останніми днями своєчасної сплати вважаються відповідно 28/29 лютого, 31 травня тощо, якщо - "не пізніше 20-го числа місяця...", то останнім днем своєчасної сплати вважається 20-те число місяця.
( Абзац другий пункту 22 із змінами, внесеними згідно з Наказом Мінфіну
N 126/259 від 13.05.99 )
У випадку, коли строк сплати збігається з вихідним /святковим днем, пеня нараховується, починаючи з другого робочого дня після вихідного (святкового) дня.
При стягненні недоїмки в судовому порядку нарахування пені припиняється з дня ухвалення судом рішення про вилучення майна недоїмника (при зверненні стягнення на суми, належні недоїмнику від інших осіб), а також з моменту визнання боржника банкрутом.
Зайво внесені суми пені підлягають поверненню платнику за його письмовою заявою.
VI. Стягнення недоїмки з підприємств, установ, організацій та іноземних юридичних осіб
23. Суми недоїмки за платежами з підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності та наслідків фінансово-господарської діяльності стягуються у безспірному порядку за розпорядженнями відповідно до рішення органів державної податкової служби (додаток 3) за весь час ухилення, крім випадків, передбачених чинним законодавством.
Суми пені, нараховані у звітному місяці, підлягають піврічному стягненню з основного рахунку платника у безспірному порядку за інкасовим дорученням (розпорядженням) відповідно до рішення органів державної податкової служби (додаток 3), в якому платник зареєстрований.
Державні податкові органи зобов'язані не пізніше шостого робочого дня після одержання виписки банку за останній день звітного місяця подати до установи банку інкасове доручення (розпорядження) на стягнення у безспірному порядку нарахованої суми пені.
Для забезпечення стягнення нарахованої пені інкасовими дорученнями (розпорядженнями) у разі недостатності (відсутності) коштів на основному рахунку установа банку, де відкритий основний рахунок, повідомляє суб'єкта підприємницької діяльності про надходження зазначених документів. За таких обставин платник зобов'язаний протягом трьох робочих днів перерахувати своїм розрахунковим документом залишки коштів з інших розрахункових (поточних) рахунків на основний рахунок для забезпечення погашення зазначеної заборгованості або провести погашення такої заборгованості з додаткового рахунку.
Інкасові доручення (розпорядження) готуються в автоматичному режимі піврічного стягнення пені після здійснення операції заліку переплати в рахунок погашення пені і підведення підсумків у картках особових рахунків та виводяться на друк за ознакою, передбаченою програмним забезпеченням.
Суми пені, нараховані на суми недоїмки, зараховуються до доходів бюджетів, до яких згідно з чинним законодавством зараховуються платежі.
( Пункт 23 розділу VI в редакції Наказу Мінфіну
N 38/89 від 09.02.99; із змінами, внесеними згідно з Наказом
Мінфіну
N 126/259 від 13.05.99 )
24. Розпорядження про безспірне стягнення сум недоїмки не видаються, якщо підприємства, установи й організації своєчасно подали до установ банків платіжні доручення на перерахування належних платежів.
Підприємства, установи і організації після закінчення строку сплати належних платежів не можуть без згоди відповідних державних податкових інспекцій відкликати з установ банків невиконані платіжні доручення на перерахування цих платежів.
25. Стягнення недоїмки за платежами при відсутності коштів може бути звернено на майно підприємств, установ і організацій відповідно до чинного законодавства.
При відсутності коштів та майна підприємств, установ та організацій на відшкодування витрат Державного бюджету України на виконання кредитних та гарантійних зобов'язань України, які виникли внаслідок невиконання юридичними особами-позичальниками своїх зобов'язань щодо погашення та обслуговування наданих на умовах повернення кредитів, залучених державою або під державні гарантії, стягнення в порядку, встановленому Законом, може бути звернено на майно дебіторів недоїмника.
( Пункт 25 доповнено абзацом другим згідно з Наказом Мінфіну
N 163 від 15.09.98 )
27. Суми податків з доходів іноземних юридичних осіб, які одержують доходи, не пов'язані з діяльністю в Україні, та з доходів іноземних учасників, що утворюються внаслідок розподілу доходу підприємств з іноземними інвестиціями і не перераховані до бюджету підприємствами, установами і організаціями, які виплачують доходи, стягуються з коштів, що залишаються у розпорядженні цих підприємств, установ і організацій після розрахунків з бюджетом у безспірному порядку за розпорядженням державних податкових інспекцій незалежно від того, за який період виплачено доход іноземному одержувачу.
28. Спори між іноземними інвесторами і державою з питань державного регулювання іноземних інвестицій та діяльності підприємств з іноземними інвестиціями підлягають розгляду в судах України, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України про захист іноземних інвестицій.
Усі інші спори підлягають розгляду у судах (арбітражних судах) України або за домовленістю сторін - у третейських судах, у тому числі за кордоном.
VII. Джерела погашення недоїмки
29. До підприємств, установ і організацій застосовуються такі заходи безспірного стягнення недоїмки:
а) списання у доход Державного бюджету України, бюджету Республіки Крим, бюджетів місцевого самоврядування, інших місцевих бюджетів, державних цільових фондів і позабюджетних фондів сум, які є на розрахунковому (поточному) рахунку недоїмника в установі банку і на окремих рахунках та акредитивах, відкритих за рахунок недоїмника.
Списання сум, які є на рахунках недоїмника, на погашення недоїмки і пені провадиться установою банку на підставі інкасового доручення (розпорядження), яке складається податковим органом на бланку платіжної вимоги і виконується за порядком, встановленим законодавством України.
Усі виписані інкасові доручення реєструються податковими органами у журналі форми N 1 (додаток N 1);
б) звернення стягнення на суми, що належить одержати недоїмникові від його дебіторів, якщо це не протирічить чинному законодавству.
Звернення стягнення на рахунки дебіторів недоїмника здійснюється державною податковою інспекцією інкасовими дорученнями (розпорядженнями) за умови наявності акта звірки між дебітором та недоїмником або за актом зустрічної перевірки, що підтверджує заборгованість. Дата звернення стягнення на рахунок дебітора не може перевищувати місячного терміну з дня складання акта.
................Перейти до повного тексту