1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ ТА ЗВ'ЯЗКУ УКРАЇНИ
Н А К А З
26.01.2007 N 54
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
22 лютого 2007 р.
за N 162/13429
Про затвердження Інструкції з улаштування та експлуатації залізничних переїздів
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 13 від 12.03.2011 )
Відповідно до ст. 5 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.98 N 457, з метою підвищення стану безпеки руху, попередження транспортних подій або інших надзвичайних ситуацій, поліпшення організації обслуговування і утримання переїздів
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Інструкцію з улаштування та експлуатації залізничних переїздів (далі - Інструкція), що додається.
2. Державній адміністрації залізничного транспорту України (Козак В.В.):
2.1. Забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
2.2. Прийняти Інструкцію до керівництва та організувати її вивчення з причетними працівниками залізничного транспорту;
2.3. Довести Інструкцію до відома Державного департаменту автомобільного транспорту, Державної служби автомобільних доріг, Державної автомобільної інспекції, Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, центральних органів виконавчої влади, підприємств і організацій, діяльність яких пов'язана з обслуговуванням або користуванням залізничними переїздами, інших зацікавлених організацій.
3. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства транспорту України від 12.07.2002 N 469 "Про затвердження Інструкції з улаштування та експлуатації залізничних переїздів", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 06.08.2002 за N 633/6921.
4.Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра Корнієнка В.В.
Міністр М.Рудьковський ПОГОДЖЕНО: Заступник Голови Державної служби автомобільних доріг України Є.Д.Прусенко Міністр промислової політики України А.І.Головко Заступник Міністра МВС України В.Г.Фатхутдінов
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
транспорту та зв'язку
України
26.01.2007 N 54
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
22 лютого 2007 р.
за N 162/13429
ІНСТРУКЦІЯ
з улаштування та експлуатації залізничних переїздів
1. Загальні положення
1.1. Ця Інструкція визначає порядок улаштування, обслуговування та утримання залізничних переїздів, що експлуатуються на залізницях України.
1.2. Вимоги Інструкції поширюються на працівників залізничного транспорту, а також підприємств, установ, організацій, що здійснюють проектування, будівництво та експлуатацію залізничних переїздів, перевізників, суб'єктів господарювання незалежно від форми власності, які є власниками залізничних колій та залізничних переїздів.
( Пункт 1.2 глави 1 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури N 13 від 12.03.2011 )
1.3. При розробці цієї Інструкції використані наступні нормативно-правові акти:
Закон України "Про дорожній рух";
Закон України "Про залізничний транспорт";
Закон України "Про транспорт";
Закон України "Про автомобільні дороги";
Єдині правила ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правила користування ними та охорони, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.94 N 198;
Правила дорожнього руху, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 N 1306 (далі - Правила дорожнього руху);
Правила технічної експлуатації залізниць України, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 20.12.96 N 411, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 25.02.97 за N 50/1854 (далі - Правила технічної експлуатації залізниць);
Правила проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 N 30;
ДСТУ 3587-97 Безпека дорожнього руху. Автомобільні дороги, вулиці та залізничні переїзди. Вимоги до експлуатаційного стану;
ДСТУ 4092-2002 Безпека дорожнього руху. Світлофори дорожні. Загальні технічні вимоги, правила застосування та вимоги безпеки;
ДСТУ 4100-2002 Знаки дорожні. Загальні технічні умови. Правила застосування.
1.4. Терміни, що застосовані в Інструкції, мають такі значення:
автоматична світлофорна сигналізація - система, що складається з переїзних світлофорів звукової сигналізації, електричних рейкових кіл і апаратури керування і яка забезпечує автоматичне включення сповіщення про наближення поїзда до переїзду та включення світлофорної і звукової сигналізації. Після проходження поїзда за переїзд і звільнення переїзду хвостом поїзда сигналізація вимикається автоматично. На окремих переїздах з автобусним рухом переїзна сигналізація доповнюється місячно-білими мигаючими вогнями на переїзних світлофорах. На переїздах, що обслуговуються черговим працівником, автоматична світлофорна сигналізація застосовується спільно з автоматичними (напівавтоматичними) шлагбаумами чи іншими засобами огородження переїзду;
головні колії - колії перегонів, а також колії станцій, що є безпосереднім продовженням колій суміжних перегонів і не мають відхилень на стрілочних переводах;
ділянка наближення - розташована перед переїздом ділянка колії, довжина якої визначається розрахунком у залежності від швидкості руху поїздів та довжини проїзної частини переїзду, і обладнана рейковими колами для завчасного автоматичного сповіщення на переїзд про наближення до нього поїзда і автоматичного керування переїзною сигналізацією і шлагбаумами, якщо переїзд ними обладнаний;
додатковий шлагбаум - автоматичний (напівавтоматичний) шлагбаум, який разом з основним повністю перекриває проїзну частину автодороги. Опускання брусів додаткових шлагбаумів повинно здійснюватися з розрахунковою витримкою часу (відраховується з моменту початку опускання брусів основних шлагбаумів), що забезпечує звільнення переїзду автотранспортом, який почав рух до включення автоматичної світлофорної сигналізації. Підйом брусів додаткових шлагбаумів здійснюється після проходження поїзда за переїзд. Підйом брусів основних шлагбаумів здійснюється з контролем відкриття відповідних додаткових шлагбаумів у напрямку руху транспортних засобів;
загороджувальна сигналізація - загороджувальні світлофори (для поїздів і маневрових составів), встановлені перед переїздом та керовані черговим по переїзду. Допускається як загороджувальні світлофори використовувати вхідні, вихідні, маршрутні, маневрові світлофори, а у діючих пристроях автоблокування і прохідні, передвхідні світлофори за умови обладнання їх необхідними залежностями, забезпечення видимості переїзду локомотивною бригадою з місця встановлення цих світлофорів та необхідної відстані від краю переїзного настилу. На переїздах двоколійних дільниць, обладнаних автоматичною світлофорною сигналізацією з місячно-білими мигаючими вогнями, можуть установлюватись загороджувальні світлофори, що постійно горять для поїздів, які рухаються по неправильній колії. Загороджувальні світлофори можуть також встановлюватися на переїздах без чергового, що знаходяться на дільницях з диспетчерською централізацією;
загороджувальна бар'єрна установка - пристрій для запобігання в'їзду транспортних засобів на переїзд при закритих автоматичних (напівавтоматичних) шлагбаумах і включених червоних мигаючих вогнях на переїзних світлофорах. Підйом кришок загороджувальної бар'єрної установки здійснюється автоматично після опускання шлагбаумів, з витримкою часу для проходження транспортних засобів та з перевіркою відсутності над нею транспортних засобів. Опускання кришок здійснюється після проходження поїзда за переїзд. Піднімання брусів шлагбаумів здійснюється з контролем опущеного положення кришок відповідних загороджувальних установок у напрямку руху транспортних засобів;
залізничні переїзди з автобусним рухом - переїзди загального користування, якими здійснюються регулярні та спеціальні регулярні пасажирські перевезення відповідно до Закону України "Про автомобільний транспорт";
( Пункт 1.4 глави 1 доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 13 від 12.03.2011 )
Інструкція з технічного обслуговування переїзду - інструкція для обслуговування переїзду з черговим працівником, що складається власником залізничної колії та затверджується для кожного окремого переїзду;
модернізація переїздів - обладнання нерегульованих переїздів системами переїзної сигналізації або заміна фізично зношених і морально застарілих пристроїв переїзної сигналізації; переобладнання переїзду у зв'язку з переведенням його з категорії "без чергового" у категорію "з черговим"; впровадження на переїзді сучасних технічних засобів для покращання стану безпеки руху;
переїзна сигналізація - загальна назва різних типів сигналізації, які застосовуються на переїздах залізниць: автоматична світлофорна сигналізація з автоматичними (напівавтоматичними) шлагбаумами, автоматична світлофорна сигналізація. Основні вимоги до обладнання нею переїздів наведені в додатку 1. Переїзна сигналізація складається із світлофорної і звукової сигналізації, апаратури електричних рейкових кіл та апаратури керування сигналізацією, а на переїздах із черговим, крім того, апаратури і пристроїв керування шлагбаумами;
під'їзна колія - колія, призначена для обслуговування окремих підприємств, організацій, установ (заводів, фабрик, шахт, кар'єрів, лісо-, торфорозробок, електричних станцій, тягових підстанцій тощо), пов'язана із загальною мережею залізниць безперервною рейковою колією і належить залізниці чи підприємству, організації, установі;
поїзд - сформований і зчеплений состав вагонів з одним або кількома діючими локомотивами чи моторними вагонами, що мають установлені сигнали. Локомотиви без вагонів, моторні вагони та спеціальний самохідний рухомий склад, що відправляються на перегін, вважаються поїздом;
поїзний радіозв'язок - зв'язок, призначений для управління перевізним процесом шляхом ведення телефонних переговорів між посадовими особами, які пов'язані з рухом поїздів, а також обміну дискретною інформацією між керованими і керуючими об'єктами. Цим зв'язком користуються машиністи, помічники машиністів, поїзні , локомотивні та енергодиспетчери, чергові по станціях, локомотивних депо та приймально-відправних парках, а також чергові по переїздах;
поїзні сигнали - сигнали, що застосовуються для означення поїздів, локомотивів та інших рухомих одиниць залізничного транспорту;
регульований залізничний переїзд - переїзд, обладнаний пристроями переїзної сигналізації для водіїв транспортних засобів та пішоходів, або такий, що обладнаний шлагбаумами і його обслуговує черговий працівник. До регульованих не належать переїзди, на яких установлена система відеонагляду, але відсутні пристрої переїзної сигналізації;
світлофорна сигналізація - система переїзної сигналізації, яка може застосовуватись на під'їзних та інших коліях з маневровим характером переміщень рухомого складу при неможливості обладнання рейковими колами розрахункової довжини. Для огородження переїзду з боку залізничної колії встановлюються маневрові світлофори з червоним та місячно-білим сигнальними вогнями, керування якими здійснюється складачами поїздів або локомотивними бригадами, черговими по переїзду чи автоматично за допомогою короткого рейкового кола;
система відеонагляду - система нагляду і реєстрації, як складова комплексу технічних засобів для забезпечення безпеки руху на переїзді без чергового з автоматичними шлагбаумами, призначена для попередження і фіксацій аварійних ситуацій на переїзді;
сповіщувальна сигналізація - система, яка складається з пристроїв подачі сповіщення на переїзд, щитка керування та звукових сигналів на переїзді. Доповнюється електричними шлагбаумами та переїзними світлофорами;
станційні колії - колії у межах станцій, що визначені техніко-розподільчими актами цих станцій;
шлагбаум - пристрій, який перекриває проїзну частину автомобільної дороги для припинення руху транспортних засобів через залізничний переїзд.
1.5. У залежності від способів приведення в дію шлагбауми поділяються на:
автоматичні - переведення загороджувальних брусів шлагбаумів у закрите (горизонтальне) положення здійснюється автоматично через розрахунковий час після вступу поїзда на ділянку наближення і включення червоних вогнів переїзних світлофорів. Переведення у відкрите (вертикальне) положення здійснюється також автоматично після проходження поїзда за переїзд і звільнення переїзду хвостом поїзда. При цьому червоні вогні переїзних світлофорів гаснуть;
напівавтоматичні - переведення загороджувальних брусів шлагбаумів у закрите (горизонтальне) положення здійснюється автоматично через розрахунковий час після вступу поїзда на ділянку наближення чи відкриття світлофора на дозволяюче показання поїзду і замикання маршруту, або натиснення спеціальної кнопки черговим по станції і включення червоних вогнів переїзних світлофорів. Відкриття загороджувальних брусів шлагбаумів (переведення їх у вертикальне положення) здійснюється черговим по переїзду натисненням спеціальної кнопки;
електричні шлагбауми - загороджувальні бруси шлагбаумів приводяться в закрите (горизонтальне) положення черговим по переїзду після одержання сповіщувального сигналу натисненням спеціальної кнопки. Відкриття загороджувальних брусів шлагбаумів (переведення у вертикальне положення) виконується черговим по переїзду поверненням цієї кнопки у первинне положення після звільнення поїздом переїзду;
механізовані - механічний привід, за допомогою якого черговий по переїзду вручну переводить загороджувальні бруси у відкрите (вертикальне) або закрите (горизонтальне) положення;
горизонтально-поворотні - загороджувальні бруси яких у відкритому положенні розташовуються паралельно проїзній частині автомобільної дороги. Для припинення руху транспортних засобів черговий по переїзду перекриває проїзну частину автомобільної дороги загороджувальними брусами, переміщуючи їх вручну.
На переїздах, що обладнані автоматичними, напівавтоматичними або електричними шлагбаумами, горизонтально-поворотні шлагбауми є запасними.
2. Класифікація переїздів. Порядок визначення категорій переїздів
2.1. Залізничні переїзди в залежності від інтенсивності руху поїздів та транспортних засобів поділяються на чотири категорії.
До I категорії належать переїзди, які розташовані на перехрещеннях:
залізничних колій з інтенсивністю руху більше 16 поїздів/добу й автомобільних доріг з інтенсивністю більше 7000 авт./добу (у розрахунках інтенсивності руху через переїзд поїздів та транспортних засобів береться сумарна кількість їх за добу в обох напрямках руху);
залізничних колій з інтенсивністю руху більше 100 поїздів/добу і автомобільних доріг з інтенсивністю руху більше 3000 авт./добу;
залізничних колій з рухом поїздів із швидкістю більше 120 км/год незалежно від інтенсивності руху транспортних засобів.
До II категорії належать переїзди, які розташовані на перехрещеннях:
залізничних колій з інтенсивністю руху до 16 поїздів/добу та автомобільних доріг з інтенсивністю руху більше 7000 авт./добу;
станційних та під'їзних колій і автомобільних доріг з інтенсивністю руху більше 7000 авт./добу;
залізничних колій з інтенсивністю руху 17-100 поїздів/добу і автомобільних доріг з інтенсивністю руху 3001-7000 авт./добу;
залізничних колій з інтенсивністю руху більше 100 поїздів/добу і автомобільних доріг з інтенсивністю руху 1001-3000 авт./добу;
залізничних колій з інтенсивністю руху більше 200 поїздів/добу і автомобільних доріг з інтенсивністю руху 201-1000 авт./добу.
До III категорії належать переїзди, які розташовані на перехрещеннях:
залізничних колій з інтенсивністю руху до 16 поїздів/добу і автомобільних доріг з інтенсивністю руху 3001-7000 авт./добу;
станційних та під'їзних колій і автомобільних доріг з інтенсивністю руху 3001-7000 авт./добу;
залізничних колій з інтенсивністю руху 17-100 поїздів/добу та автомобільних доріг з інтенсивністю руху 1001-3000 авт./добу;
залізничних колій з інтенсивністю руху 101-200 поїздів/добу та автомобільних доріг з інтенсивністю руху 201-1000 авт./добу;
залізничних колій з інтенсивністю руху більше 200 поїздів/добу і автомобільних доріг з інтенсивністю руху до 200 авт./добу.
До IV категорії належать усі інші переїзди.
2.2. Переїзди на перехрещенні залізничних колій з автомобільними дорогами загального користування або вулицями в населених пунктах належать до переїздів загального користування. Порядок їх обслуговування і утримання встановлюється власником залізничної колії та за його рахунок.
2.3. Переїзди на перехрещеннях залізничних колій, що належать залізницям, з автомобільними дорогами (під'їздами) окремих підприємств або організацій є переїздами незагального користування.
2.4. Перехрещення залізничних колій на території підприємств (промислові підприємства, склади, депо, елеватори і ін.) і станцій з дорогами, призначеними для забезпечення технологічного процесу робіт даного підприємства, належать до технологічних проїздів і обліку як залізничні переїзди не підлягають.
2.5. Переїзди поділяються на регульовані та ті, що не регулюються.
2.5.1. До регульованих належать переїзди, які обладнані пристроями переїзної сигналізації або такі, що обслуговуються черговим працівником та обладнані шлагбаумами.
Регульовані переїзди, що обладнані пристроями переїзної сигналізації з автоматичними шлагбаумами, обслуговуються черговим працівником або на них встановлюють систему відеонагляду.
2.5.2. До нерегульованих належать переїзди, які не обладнані пристроями переїзної сигналізації і не обслуговуються черговим працівником. Можливість безпечного проїзду (проходу) через такі переїзди визначається водієм транспортного засобу (пішоходом).
2.6. Залізничні переїзди за погодженням з Державтоінспекцією можуть обладнуватися додатковими технічними засобами, які підвищують рівень безпеки руху або унеможливлюють виїзд автотранспорту на переїзд у разі спрацьовування переїзної сигналізації.
( Пункт 2.6 глави 2 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури N 13 від 12.03.2011 )
2.7. При розробленні схем розвитку транспортних зв'язків залізниць України повинні одночасно вирішуватися питання заміни існуючих перехрещень з автомобільними дорогами в одному рівні шляхопроводами.
2.8. За наявності шляхопроводів, проїздів під штучними спорудами переїзди підлягають закриттю за умов, що відстань від них не перевищує 5 км.
2.9. Щорічно у квітні-травні, а на переїздах з автобусним рухом додатково у вересні-жовтні, на всіх залізницях обов'язково проводяться обстеження переїздів керівниками дистанції колії з участю представників дистанції сигналізації та зв'язку, електропостачання, представників апарату головного ревізора з безпеки руху поїздів та автотранспорту залізниці, Державтоінспекції, шляхово-експлуатаційних організацій та начальників станцій, якщо переїзд розташований у межах станції а також балансоутримувачів автомобільних доріг, що перетинають залізницю, та організаторів перевезень пасажирів на автобусних маршрутах загального користування відповідних сполучень.
( Абзац перший пункту 2.9 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 13 від 12.03.2011 )
На переїздах з автобусним рухом до складу комісії запрошують представників органу з питань контролю на автомобільному транспорті.
( Абзац другий пункту 2.9 глави 2 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури N 13 від 12.03.2011 )
2.10. За результатами підсумків обстеження розроблюються календарні плани усунення виявлених недоліків, організовується приведення у належний стан пристроїв і обладнання переїздів, а також прилеглих до переїздів ділянок доріг (вулиць) відповідно до вимог ДСТУ 3587-97, Правил технічної експлуатації залізниць України, цієї Інструкції.
2.11. Обслуговування черговим працівником повинно встановлюватися тільки на переїздах:
I категорії:
розташованих на ділянках з рухом поїздів із швидкістю більше 120 км/год;
розташованих на перехрещеннях головних колій з дорогами, по яких здійснюється рух маршрутних автобусів міського та міжміського, міжрайонного сполучення;
II категорії:
обладнаних переїзною сигналізацією, розташованих на ділянках з інтенсивністю руху більше 16 поїздів/добу і не обладнаних автоматичною світлофорною сигналізацією (світлофорною сигналізацією) з місячно-білим мигаючим вогнем та автоматичним контролем несправності пристроїв переїзної сигналізації у чергового станції (поїзного диспетчера).
2.12. Переїзди, які не обладнані переїзною сигналізацією, обслуговуються черговим працівником у таких випадках:
при перехрещенні автомобільної дороги трьох або більше головних залізничних колій;
переїзди з незадовільними умовами видимості, а на ділянках з інтенсивністю руху понад 16 поїздів/добу - незалежно від умов видимості;
III категорії з незадовільними умовами видимості, які розташовані на ділянках з інтенсивністю руху понад 16 поїздів/добу, а також розташовані на ділянках з інтенсивністю руху більше 200 поїздів/добу - незалежно від умов видимості.
2.13. Переїзди з цілодобовим обслуговуванням черговим працівником повинні бути обладнані автоматичними (напівавтоматичними) або електричними шлагбаумами та запасними шлагбаумами, а з обслуговуванням на певний час - механічними або горизонтально-поворотними шлагбаумами.
2.14. Перелік переїздів, які працюють не цілодобово, і час їхньої роботи встановлюється начальником дистанції колії або власником колії за узгодженням із місцевими органами виконавчої влади, Державтоінспекцією та організаціями, які користуються цими переїздами.
Не цілодобова робота переїздів може встановлюватися на переїздах не загального користування (дорога веде в депо, на елеватор, кар'єр та ін.).
2.15. Питання переведення переїзду для роботи з черговим працівником вирішується на підставі аналізу причин випадків дорожньо-транспортних пригод, а також за умов:
- значної кількості скоєних дорожньо-транспортних пригод на переїзді в порівнянні з іншими у даному напрямку залізниці;
- якщо за час, коли переїзд вільний від рухомого складу, не забезпечується пропуск наявного перед переїздом транспорту. Ця умова визначається фактичними підрахунками на переїзді в час найбільшої інтенсивності руху поїздів і автотранспорту.
2.16. Перевірка інтенсивності руху поїздів та транспортних засобів, умов роботи на кожному переїзді і перегляд їх категорій повинні проводитися власником переїзду за фактичної потреби, але не рідше одного разу на рік.
Для установлення категорій переїздів інтенсивність руху поїздів визначається з виконаного графіка руху в період найбільшої інтенсивності на ділянці, а інтенсивність руху транспортних засобів - за даними фактичних підрахунків. Визначення інтенсивності руху автотранспортних засобів можливе також за даними дорожніх організацій. На підставі аналізу аварійності на переїздах складається перелік переїздів, на яких планується припинення або введення обслуговування черговим працівником.
2.17. Перед припиненням обслуговування переїзду черговим повинні бути здійснені такі заходи:
виконані роботи щодо переобладнання пристроїв переїзної сигналізації та забезпечення контролю їх роботи в чергового по станції (поїзного диспетчера);
перевірена відповідність стану та обладнання переїзду до вимог цієї Інструкції та за результатами складено акт про готовність його до експлуатації без чергового, який підписується працівником Державтоінспекції та затверджується керівником дистанції колії або власником залізничної колії.
2.18. Переведення переїздів до експлуатації без чергових здійснюється на підставі наказу начальника залізниці або іншого власника залізничної колії.
При цьому автоматична світлофорна сигналізація залишається, а демонтуються автоматичні (напівавтоматичні) та електричні шлагбауми, інші пристрої, які пов'язані з обслуговуванням переїзду черговими, встановлюються відповідні дорожні знаки.
Переведення переїздів з автоматичними шлагбаумами до експлуатації без чергового працівника можливо лише за наявності пристроїв відеонагляду.
Не допускається переведення переїздів, на яких здійснюється автобусний рух, до експлуатації без чергового.
2.19. У місцях, що узгоджені з Державтоінспекцією, не менш як за 15 діб до відміни чергувань на переїзді повинні бути встановлені добре видимі оголошення з текстом:
"Переїзд з ....... (дата) ...... не обслуговується черговим працівником".
2.20. Не допускається відкриття нових залізничних переїздів загального користування:
I, II, III категорій;
на ділянках із швидкістю руху поїздів понад 120 км/год;
IV категорії при перехрещенні трьох та більше головних колій, при перехрещенні колій у виїмках та інших місцях, де не забезпечені умови видимості, а також у разі, якщо потрібне обслуговування переїзду черговим;
якщо на відстані менше 5 км є діючий переїзд, шляхопровід або проїзд під штучними спорудами.
2.21. Відкриття нових переїздів IV категорії, крім перерахованих вище, допускається (якщо немає можливості знайти інше рішення) з дозволу начальника залізниці або власника залізничної колії за узгодженням з Державтоінспекцією, шляхово-експлуатаційними організаціями, іншими власниками доріг.
2.22. Не допускається відкриття трамвайного і тролейбусного руху на переїздах, що експлуатуються.
2.23. Автобусний рух через переїзд допускається тільки на регульованих залізничних переїздах за умови погодження власником залізничної колії та позитивного висновку комісії, склад якої зазначений у пункті 2.9 цієї глави, при цьому переїзди без чергового працівника повинні мати пристрої контролю справності автоматики переїзду у чергового по станції (на дільницях, обладнаних диспетчерською централізацією - у поїзного диспетчера).
Перелік залізничних переїздів, якими може здійснюватися автобусний рух, визначається при проведенні комісійних оглядів переїздів, затверджується власником залізничної колії та надається організаторам відповідних перевезень, підрозділам Державтоінспекції та представникам органу з питань контролю на автомобільному транспорті.
Відкриття автобусного руху здійснюється в цілому для залізничного переїзду, а не для кожного автобусного маршруту.
( Пункт 2.23 глави 2 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури N 13 від 12.03.2011 )
2.24. Закриття діючих переїздів (постійне або тимчасове), крім закриття на ремонт, виконують за наказом начальника залізниці на підставі акта їх обстеження та висновків комісії, призначеної розпорядженням начальника залізниці, в складі зазначеному в пункті 2.9 цієї глави, про що вони повідомляються начальником залізниці не пізніше ніж за 6 місяців до закриття цього переїзду.
( Пункт 2.24 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 13 від 12.03.2011 )
2.25. На переїздах, що закриваються, настил демонтується, під'їзди до переїздів з боку автомобільних доріг на відстані не менше 10 м від крайніх рейок по всій ширині проїзної частини автомобільної дороги або вулиці перегороджуються бар'єрним транспортним огородженням, а за необхідності - і канавами на відстані 2 м від бар'єра в бік залізничних колій. Попереджувальні дорожні знаки на під'їздах і підходах знімаються і встановлюються заборонні та інформаційно-вказівні знаки, які вказують напрямок об'їзду.
При тимчасовому закритті переїздів на термін їх закриття автоматичні пристрої виключаються, бруси запасних шлагбаумів установлюються в закрите для руху транспортних засобів положення і замикаються на замок, а засоби сигналізації та зв'язку залишаються в працездатному і справному стані.
Біля переїздів, що закриваються, дистанцією колії влаштовуються місця для розвертання транспортних засобів.
2.26. Перед тимчасовим закриттям залізничного переїзду для здійснення планового ремонту колії, пристроїв та облаштувань начальник відповідного структурного підрозділу залізниці або інший власник залізничної колії повідомляє відповідні місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, балансоутримувача автомобільної дороги, підрозділ Державтоінспекції, основних користувачів переїзду про тимчасове закриття переїзду для руху автотранспорту не пізніше ніж за 10 діб, розробляє і узгоджує з ними схему тимчасового об'їзду та забезпечує облаштування тимчасового об'їзду технічними засобами організації дорожнього руху. Для виконання невідкладних робіт у межах переїзду рух автотранспорту може бути обмежений або припинений негайно.
( Пункт 2.26 глави 2 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури N 13 від 12.03.2011 )
3. Улаштування та обладнання переїздів
3.1. Усе обладнання переїздів повинно відповідати Правилам дорожнього руху, Правилам технічної експлуатації залізниць України, цій Інструкції.
Приклади облаштування переїздів наведені у додатку 2.
3.1.1. Переїзди повинні розташовуватися на прямих ділянках колії та автомобільних доріг за межами виїмок та місць, де не забезпечуються достатні умови видимості.
Перехрещення залізничних колій з автомобільними дорогами повинно виконуватися переважно під прямим кутом. При неможливості виконання цієї умови гострий кут між коліями та автомобільною дорогою має бути не менше 60 град. Діючі переїзди, розташовані під більш гострим кутом, повинні перевлаштовуватися відповідно до цієї Інструкції одночасно з реконструкцією автомобільної дороги, вулиці.
Забороняється влаштування переїздів через станційні колії, де здійснюється організоване приймання та відправлення або безперервний рух поїздів. Такі переїзди необхідно закривати або переносити на перегін.
3.1.2. Автомобільна дорога у поздовжньому профілі протягом не менше 10 м від крайньої рейки по обидва боки від переїзду повинна мати горизонтальну площадку.
Поздовжній ухил підходів автомобільної дороги до переїзду протягом не менше 20 м перед горизонтальною площадкою повинен бути не більше 30 проміле.
У складних умовах (гірські райони, вулиці та ін.) профіль автомобільної дороги на підходах до переїзду може бути індивідуальним, узгодженим із Державтоінспекцією та шляхово-експлуатаційними організаціями або іншими власниками доріг.
3.1.3. На переїздах, що розташовані на головних коліях, повинна бути забезпечена водіям транспортних засобів на відстані 50 м від крайньої рейки видимість поїзда, що наближається з будь-якого боку за 400 м від переїзду.
Для поїздів задовільною є видимість, за умовами якої машиніст поїзда, що наближається, міг бачити середину переїзду на відстані 1000 м.
При незадовільних умовах видимості для водіїв транспортних засобів або машиністів поїздів перед переїздами без чергового працівника встановлюються додаткові сигнальні та відповідні дорожні знаки. У разі відсутності капітальних будівель у зоні переїзду видимість повинна бути відновлена в термін, що не перевищує 10 діб з часу виявлення.
3.1.4. Проїзна частина переїзду складається з настилу та під'їздів. Ширина проїзної частини переїзду повинна відповідати ширині проїзної частини автомобільної дороги, але не менше 6 м.
3.1.5. Настил переїздів може бути залізобетонної, дерев'яної, гумово-кордової та іншої конструкції, що визначається узгодженим в установленому порядку проектом, типи настилів наведені в додатку 3. Колії під настилом можуть укладатися як на дерев'яних, так і залізобетонних шпалах. Із зовнішнього боку колії настил влаштовується на одному рівні з верхом головки рейки, у середині колії він повинен бути не вище 40 мм від головки рейки.
У середині колії переїзні настили повинні бути захищені відбійними брусами ( додаток 4).
Настили з гумово-кордового покриття улаштовують на одному рівні з головками рейок, при цьому проїзд гусеничних транспортних засобів через переїзд без вжиття заходів щодо попередження порушення роботи рейкових кіл не допускається.
3.1.6. Переїзні настили дерев'яної конструкції повинні замінюватись під час капітального ремонту переїздів на залізобетонні, гумово-кордові або інші. На переїздах I та II категорій перевагу необхідно віддавати більш прогресивним типам настилу.
3.1.7. На переїздах із черговим у середині кожної колії влаштовується пристосування для встановлення переносних сигналів зупинки поїзда (щита червоного кольору та ліхтаря з червоним вогнем), а також обладнання для визначення нижньої негабаритності в поїздах ( додаток 5, яке встановлюється перед переїзним настилом на дерев'яній або між залізобетонними шпалами.
3.1.8. Для забезпечення безперешкодного проходження реборди коліс рухомого складу залізничного транспорту в межах настилу вкладаються контррейки, спеціальні бруси або інші пристосування, при цьому ширина жолоба повинна бути в межах 75-110 мм, глибина - не менше 45 мм.
3.1.9. На відстані не менше ніж 2,5 м від крайньої рейки на узбіччі автодороги розташовуються сигнальні огороджування (стовпчики) висотою 0,75-0,8 м, їх відстань від брівки земляного полотна та від краю проїзної частини повинна становити відповідно не менше 0,35 м і не менше 0,75 м, а відстань між осями стовпчиків - 1,5 м.
Кількість стовпчиків, перил чи іншої огорожі залежить від висоти насипу і визначається проектом.
У місцях систематичного масового прогону худоби на переїздах установлюються перила або елементи огороджування із залізобетону, дерева або металу заввишки 0,8-1,2 м, а до механізованих шлагбаумів підвішуються загороджувальні сітки.
3.1.10. Переїзди з інтенсивністю пішохідного руху більше 100 чол/год, а також переїзди, що розташовані у населених пунктах, повинні обладнуватися пішохідними доріжками, тротуарами та звуковою сигналізацією, яка вмикається при подачі сповіщення про наближення до переїзду поїзда, а вимикається при відсутності даного сповіщення. Порядок дій чергового по переїзду у випадках несправностей дзвінків на переїзді повинен бути зазначений в Інструкції з технічного обслуговування переїзду.
3.1.11. На підходах до переїздів з боку залізничної колії повинні бути встановлені постійні попереджувальні сигнальні знаки "С" про подавання машиністами поїздів свистка, а з боку автомобільної дороги на переїздах без чергового - дорожні знаки 1.29 "Одноколійна залізниця" або 1.30 "Багатоколійна залізниця" та інші, передбачені Правилами дорожнього руху.
Сигнальні знаки "С" встановлюються з правого боку відповідно до напрямку руху поїздів на відстані 500-1500 м, а на переїздах, де рухаються поїзди із швидкістю понад 120 км/год, - на відстані 800-1500 м від переїздів.
Перед переїздами без чергового з незадовільними умовами видимості, крім того, повинні встановлюватися додаткові сигнальні знаки "С" на відстані 250 м від переїзду (на перегонах, де рухаються поїзди зі швидкістю понад 120 км/год, - на відстані - 400 м).
3.1.12. При незадовільній видимості поїздів, що наближаються, перед нерегульованими переїздами з боку автомобільної дороги встановлюється дорожній знак 2.2 "Проїзд без зупинки заборонено", у інших випадках встановлення цього знака не допускається. Необхідність установлення знака визначається представниками Державтоінспекції, дорожньої організації та дистанції колії або власником переїзду, а його установлення здійснює власник залізничної колії.
( Підпункт 3.1.12 пункту 3.1 глави 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 13 від 12.03.2011 )
3.1.13. На електрифікованих ділянках з обох боків переїзду повинні бути встановлені дорожні знаки 3.18 "Рух транспортних засобів, висота яких перевищує ... м, заборонено" з цифрою на знаку "4,5 м" на відстані не менше 5 м до шлагбаумів, а при їх відсутності - не менше 14 м від крайньої рейки. Знаки встановлюються власником залізничної колії.
3.1.14. На підходах до переїздів з боку автомобільних доріг відповідно до Правил дорожнього руху на відстані 150-300 м, а в населених пунктах - на відстані 50-100 м від крайньої рейки встановлюються дорожні знаки 1.27, 1.28, 1.29, 1.30 "Залізничний переїзд із шлагбаумом", "Залізничний переїзд без шлагбаума".
3.1.15. Переїзди обладнуються шлагбаумами.
Бруси автоматичних (напівавтоматичних) та електричних шлагбаумів повинні перекривати не менше половини проїзної частини автомобільної дороги з правого боку відповідно до руху транспортних засобів на переїздах з шириною проїзної частини до 9 м та не менше двох третин на переїздах з шириною проїзної частини 9 м і більше. При цьому ширина не перекритої частини лівого боку проїзної частини автодороги має бути у межах 3-3,5 м. Довжина бруса шлагбаума визначається при проектуванні пристроїв автоматики для залізничних переїздів.
3.1.16. З дозволу начальника залізниці на переїздах, які обладнані автоматичною світлофорною сигналізацією з автоматичними (напівавтоматичними) шлагбаумами, можуть встановлюватися додаткові автоматичні (напівавтоматичні) шлагбауми, які разом з основними повністю перекривають проїзну частину автодороги у обох напрямках руху транспорту.
( Підпункт 3.1.16 пункту 3.1 глави 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 13 від 12.03.2011 )
3.1.17. Відкриття автобусного руху через залізничні переїзди на дільницях зі швидкістю руху поїздів понад 140 км/год допускається за умови наявності на переїздах пристроїв, що унеможливлюють виїзд автотранспорту на переїзд після спрацювання переїзної сигналізації.
( Абзац перший підпункту 3.1.17 пункту 3.1 глави 3 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури N 13 від 12.03.2011 )
Додаткові автоматичні (напівавтоматичні) шлагбауми встановлюються на одній осі з основними (з лівого боку дороги за напрямком руху транспортних засобів) і повинні разом з основними шлагбаумами повністю перекривати проїзну частину автодороги. При опущених брусах обох шлагбаумів ділянка проїзної частини автодороги, що не перекривається, повинна бути не більше 1,0 м.
При повному перекритті проїзної частини допускається зміщення додаткових шлагбаумів відносно осі основних шлагбаумів не більше 0,5 м.
Додаткові шлагбауми не обладнуються переїзними світлофорами.
3.1.18. При будівництві нових та реконструкції діючих залізничних ліній або переїздів, у разі необхідності, можливе встановлення загороджувальних бар'єрних пристроїв, які повинні разом зі шлагбаумами перекривати проїзну частину автодороги.
Порядок роботи додаткових шлагбаумів та загороджувальних бар'єрних установок, а також дії чергового по переїзду, що обладнаний цими пристроями, визначаються Інструкцією з технічного обслуговування переїзду.
3.1.19. Механізовані шлагбауми повинні перекривати всю проїзну частину і мати сигнальні ліхтарі, які вмикаються у темний час доби, а також удень під час поганої видимості (туман, завірюха та інші несприятливі погодні умови). Ліхтарі, що встановлені на загороджувальних брусах механізованих шлагбаумів, повинні сигналізувати в бік автомобільної дороги: при закритому положенні шлагбаума - червоним вогнем, при відкритому - прозоро-білим, а у бік залізничної колії - контрольним прозоро-білим як при відкритому, так і в закритому положенні шлагбаумів.
Шлагбауми встановлюються з правого боку відповідно до напрямку руху транспортних засобів на узбіччі автомобільної дороги на відстані не менше 0,35 м від брівки земляного полотна, а відстань від краю проїзної частини до внутрішньої поверхні стійки (опори) шлагбаума повинна становити не менше 0,75 м. Висота шлагбаума повинна бути 1,0-1,25 м від поверхні проїзної частини дороги до осі шлагбаума. Механізовані шлагбауми встановлюються на відстані не менше 8,5 м та не більше 14 м від крайньої рейки.
3.1.20. Переїзні світлофори з автоматичними (напівавтоматичними) та електричними шлагбаумами при довжині бруса шлагбаума до 4 м встановлюються на відстані не менше 6 м, а при довжині бруса шлагбаума 6 і 8 м - відповідно на відстані не менше 8 і 10 м від крайньої рейки. При встановленні переїзного світлофора і шлагбаума на різних основах шлагбауми встановлюються за світлофором на узбіччі автодороги.
При відсутності шлагбаумів переїзні світлофори повинні встановлюватися на відстані не менше 6 м від крайньої рейки.
3.1.21. Для огородження переїзду під час проведення ремонту колії, споруджень та пристроїв повинні використовуватися запасні шлагбауми ручної дії, які встановлюються на відстані не менше 1 м від основних шлагбаумів у бік автомобільної дороги та перегороджують повністю проїзну частину дороги. Ці шлагбауми повинні мати пристрої для закріплення їх у відкритому і закритому положеннях та підвішування сигнальних ліхтарів.
На загороджувальних брусах шлагбаумів (основних, додаткових та запасних) повинні бути встановлені сигнальні світлоповертальні елементи та нанесені смуги червоного і білого кольорів, що чергуються. У разі нанесення цих смуг світлоповертальною фарбою дозволяється світлоповертальні елементи не встановлювати. Ширина смуг - 500-600 мм. Кінець загороджувального бруса повинен мати червону смугу завширшки 250-300 мм.
3.1.22. Нормальне положення автоматичних (напівавтоматичних) шлагбаумів - відкрите, електричних шлагбаумів та механізованих шлагбаумів - закрите. В окремих випадках на переїздах з інтенсивним рухом транспортних засобів, а також на переїздах, які передані в обслуговування працівникам інших служб залізниці, нормальне положення електричних шлагбаумів та механізованих шлагбаумів може бути визначене відкритим.
При нормально закритому положенні шлагбаумів вони відкриваються тільки для пропускання транспортних засобів при відсутності поїзда.
3.1.23. При двосторонньому русі транспортних засобів по осі проїзної частини та між смугами попутного напрямку автомобільної дороги з удосконаленим покриттям протяжністю 100 м від шлагбаумів, а там, де їх нема, від крайньої рейки наноситься горизонтальна розмітка 1.1, а також розмітка 1.12 (Стоп-лінія), яка наноситься перед залізничними переїздами на відстані не менше 10 м від крайньої рейки шириною 0,4 м.
3.1.24. На переїздах з черговими повинні бути побудовані за типовими або індивідуальними проектами приміщення - пости чергового. Будівництво переїзних постів здійснюється з виходом із них у бік колії або автомобільної дороги, що підходить до переїзду. Виходи в бік колії повинні огороджуватися перилами.
На переїздах, що розташовані за межами житлової забудови, влаштовують металеве огородження робочих місць чергових по переїзду на відкритих верандах переїзних будівель.
3.1.25. Електричне освітлення повинні мати всі переїзди I та II категорій, а також III та IV категорій за наявності поздовжніх ліній електропостачання або інших постійних джерел електропостачання. У необхідних випадках для огляду поїздів, які проходять, переїзди з черговим обладнуються прожекторними установками.
Освітленість у межах переїзду повинна бути не менше:
I категорії - 5 лк, II категорії - 3 лк,
III категорії - 2 лк, IV категорії - 1 лк.
На переїздах, розташованих у населених пунктах, рівень освітленості повинен бути не меншим, ніж передбачено ДСТУ 3587. На автомобільних дорогах I та II категорій, які будуються або реконструюються, підходи до переїзду повинні бути освітлені на відстані 100 м від крайньої рейки.
На переїзних постах регульованих залізничних переїздів необхідно встановлювати лічильники спожитої електроенергії.
Електропостачання пристроїв переїзної сигналізації та поїзного радіозв'язку на переїзді повинно забезпечуватися від двох незалежних джерел живлення та відповідати вимогам живлення електроприймачів I категорії.
З дозволу Державної адміністрації залізничного транспорту України, до завершення перевлаштування електропостачання у діючих пристроях переїзної автоматики та зв'язку допускається живлення від одної повітряної лінії зв'язку, централізації і автоблокування або повітряної лінії повздовжнього електропостачання .
На переїздах як резервне джерело живлення повинен передбачатися акумуляторний резерв.
3.1.26. На переїздах із черговим повинні бути радіозв'язок з машиністами поїздів, прямий телефонний зв'язок з черговим найближчої станції або поста, на ділянках з диспетчерською централізацією - із поїзним диспетчером, а при наявності технічної можливості - один з видів технологічного зв'язку з диспетчером дистанції колії. Телефонний зв'язок доповнюється зовнішнім дзвінком.
3.2. Регульовані переїзди обладнуються пристроями автоматики згідно з вимогами до обладнання переїздів переїзною сигналізацією, що наведені у додатку 1 та за типовими схемами.
3.2.1. Типи переїзної сигналізації і шлагбаумів, установлюються проектами відповідно до технічного завдання та з урахуванням вимог цієї Інструкції.
3.2.2. Довжина ділянок наближення має бути розрахована, виходячи з максимальної швидкості руху поїздів, що встановлена на дільниці, і швидкості руху транспортних заходів 8 км/год з найбільшою довжиною транспортного засобу 24 м.
3.2.3. При розробленні проектів улаштування автоматики розрахунковий термін сповіщення про наближення поїзда до переїзду визначається у залежності від довжини переїзду і має бути не менше:
при автоматичній світлофорній сигналізації, у тому числі з автоматичними (напівавтоматичними) шлагбаумами, якщо у дільницю наближення до переїзду входять імпульсні (кодові) рейкові кола постійного або змінного струму - 32 с, у решті випадків - 30 с. При встановленні додаткових автоматичних (напівавтоматичних) шлагбаумів додається гарантійний час 10 с на їх закриття;
при сповіщальній сигналізації з електрошлагбаумами - 40 с.
3.2.4. Для забезпечення необхідного терміну сповіщення допускається затримання відкриття вихідних і маневрових світлофорів; затримання відкриття маневрових світлофорів за наявності розрахункового терміну сповіщення не обов'язкове.
3.3. У першу чергу повинні обладнуватися переїзною сигналізацією переїзди з автобусним рухом, а також розташовані на головних коліях ділянок з інтенсивним рухом поїздів та транспортних засобів, високими швидкостями руху поїздів, незадовільними умовами видимості.
3.4. На переїздах, обладнаних автоматичною переїзною сигналізацією, власниками переїздів, за узгодженням із Державтоінспекцією, може передбачатися встановлення пристроїв відеонагляду проїзної частини переїзду та автодороги.
3.5. На автомобільних дорогах перед переїздами, обладнаними переїзною сигналізацією, застосовуються світлофори з двома горизонтально розташованими та поперемінно мигаючими червоними вогнями, які сигналізують у такому порядку:
горить червоний вогонь - рух транспортних засобів заборонено;
червоний вогонь не горить - рух транспортних засобів дозволяється тільки після того, коли водій переконається у відсутності поїзда.
3.6. Світлофори встановлюються з правого боку відповідно до напрямку руху транспортних засобів. У окремих випадках (умови видимості, інтенсивність руху) на протилежному боці дороги можуть встановлюватися додаткові переїзні світлофори, які повторюють показання основних переїзних світлофорів. На окремих переїздах без чергового може бути застосована світлофорна сигналізація з двома поперемінно мигаючими червоними вогнями і одним місячно-білим мигаючим вогнем, які сигналізують:
горить червоний вогонь, місячно-білий вогонь не горить - рух транспортних засобів заборонено;
горить місячно-білий мигаючий вогонь, червоний не горить - рух транспортних засобів дозволено, переїзна сигналізація справна;
червоний і місячно-білий вогні не горять - переїзна сигналізація відключена або несправна - рух транспортних засобів дозволено тільки після того, як водій переконається, що до переїзду не наближається поїзд або інша рухома одиниця залізничного транспорту.
3.7. На переїздах, що розташовані на під'їзних та інших коліях і обладнані світлофорною сигналізацією, повинні встановлюватися маневрові світлофори з червоним та місячно-білим сигнальними вогнями. При цьому має забезпечуватися взаємне блокування, яке гарантує включення місячно-білого вогню на переїзних світлофорах тільки після включення червоного вогню на маневрових світлофорах, а включення місячно-білого вогню на маневрових світлофорах за наявності сповіщення про наближення поїзда до переїзду, тільки після включення червоних сигнальних вогнів на переїзних світлофорах.
3.8. У разі виключення сигналізації або її несправності черговому найближчої станції або поїзному диспетчеру на ділянках з диспетчерською централізацією або іншому працівнику повинно автоматично подаватися сповіщення про несправність переїзної сигналізації.
3.9. Черговий по станції (поїзний диспетчер), одержавши інформацію про несправність пристроїв переїзної сигналізації, повинен зробити відповідний запис у Журналі огляду колій, стрілочних переводів, пристроїв сигналізації, централізації, блокування, зв'язку і контактної мережі (форми ДУ-46), повідомити про це чергових сусідніх станцій, змінного інженера дистанції сигналізації та зв'язку або електромеханіка з обслуговування та ремонту пристроїв автоматики, телемеханіки і зв'язку (далі - електромеханіка), диспетчера дистанції колії або шляхового майстра чи бригадира колії, а при відсутності електропостачання - також чергового енергодиспетчера.
3.9.1. Черговий по станції (поїзний диспетчер) по радіозв'язку терміново передає повідомлення машиністам поїздів, які прямують без зупинок на роздільних пунктах у напрямку переїзду, про несправність пристроїв автоматики на переїзді та необхідність проходження його з особливою пильністю та швидкістю, яка встановлена для переїздів без чергового 25 км/год та 40 км/год - для переїздів із черговим.

................
Перейти до повного тексту