1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


НАЦІОНАЛЬНЕ АГЕНТСТВО З ПИТАНЬ ЗАПОБІГАННЯ КОРУПЦІЇ
НАКАЗ
29.01.2021 № 26/21
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
05 лютого 2021 р.
за № 158/35780
Про затвердження Порядку проведення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Національного агентства з питань запобігання корупції № 200/22 від 26.08.2022 № 256/23 від 13.11.2023 № 1/24 від 01.01.2024 )
Відповідно до пункту 5 частини першої статті 12, частини третьої статті 51-1 Закону України "Про запобігання корупції"
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок проведення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що додається.
2. Юридичному управлінню подати цей наказ на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Національного агентства з питань запобігання корупції Романа СУХОСТАВЦЯ.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

Голова

О. Новіков
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Національного агентства
з питань запобігання корупції
29 січня 2021 року № 26/21
(у редакції наказу
Національного агентства
з питань запобігання корупції
від 13 листопада 2023 р. № 256/23)
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
05 лютого 2021 р.
за № 158/35780
ПОРЯДОК
проведення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування
I. Загальні положення
1. Цей Порядок визначає процедуру проведення Національним агентством з питань запобігання корупції (далі - Національне агентство) повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
2. У цьому Порядку терміни вживаються у таких значеннях:
безпосередній керівник - найближчий керівник, якому прямо підпорядкована уповноважена особа;
декларація - декларація особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (у тому числі остання виправлена декларація), крім декларації, що подана відповідно до частини третьої статті 45 Закону України "Про запобігання корупції" (далі - Закон);
декларація, яка може бути перевірена автоматизовано,- декларація, що підлягає повній перевірці відповідно до вимог Закону та містить відомості, які дають змогу ідентифікувати члена сім’ї суб’єкта декларування чи об’єкт декларування, у якій програмними засобами Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі - Реєстр), не виявлено недостовірних відомостей, ознак конфлікту інтересів, необґрунтованості активів, незаконного збагачення чи неточності оцінки задекларованих активів;
заступник Голови Національного агентства - заступник Голови Національного агентства, до функціональних обов’язків якого належать питання здійснення заходів фінансового контролю;
недостовірні відомості у декларації - відомості, зазначені у декларації відповідно до статті 46 Закону, які відрізняються від відомостей, що містяться у правовстановлюючих документах, судових рішеннях, які набрали законної сили, реєстрах, банках даних, інших інформаційно-комунікаційних та довідкових системах, у тому числі тих, що містять інформацію з обмеженим доступом, держателем (адміністратором) яких є державні органи, органи місцевого самоврядування, відкритих базах даних, реєстрах іноземних держав, інших джерелах інформації, на суму, що перевищує 100 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, встановлених на дату подання декларації, та/або відомості, які не дають змоги ідентифікувати члена сім’ї суб’єкта декларування чи об’єкт декларування;
неточні відомості у декларації - відомості, зазначені у декларації відповідно до статті 46 Закону, які відрізняються від відомостей, що містяться у реєстрах, банках даних, інших інформаційно-комунікаційних та довідкових системах, у тому числі тих, що містять інформацію з обмеженим доступом, держателем (адміністратором) яких є державні органи, органи місцевого самоврядування, відкритих базах даних, інших джерелах інформації, на суму, що не перевищує 100 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, встановлених на дату подання декларації, та/або відомості, які не відповідають дійсності, але за сукупністю інших відомостей дають змогу ідентифікувати члена сім’ї суб’єкта декларування чи об’єкт декларування;
об’єкт декларування - об’єкт, відомості про який зазначені або повинні бути зазначені в декларації відповідно до статті 46 Закону;
персональний електронний кабінет - індивідуальна персоніфікована вебсторінка суб’єкта декларування у Реєстрі, за допомогою якої здійснюються подання електронних документів, обмін повідомленнями тощо;
показник рейтингу ризику декларації - числовий показник ступеня виявлених невідповідностей (ризиків) у декларації, який складається із суми вагових коефіцієнтів невідповідностей (ризиків), розрахований програмними засобами Реєстру за результатами проведеного логічного та арифметичного контролю;
самостійний структурний підрозділ - самостійний структурний підрозділ апарату Національного агентства, що здійснює функції проведення заходів фінансового контролю;
структурний підрозділ - структурний підрозділ у межах самостійного структурного підрозділу апарату Національного агентства, що здійснює функції проведення заходів фінансового контролю;
точність оцінки задекларованих активів - відповідність зазначеної в декларації вартості об’єктів декларування відомостям про ринкову вартість (ціну) таких або аналогічних об’єктів декларування на дату їх набуття, що отримані Національним агентством у встановленому законодавством порядку.
Інші терміни вживаються у значеннях, наведених у Законі.
II. Оцінка ризиків декларації
1. Оцінка ризиків декларації здійснюється програмними засобами Реєстру за результатами проведеного логічного та арифметичного контролю.
2. Етапами оцінки ризиків декларації є:
1) виявлення невідповідностей (ризиків) у декларації шляхом автоматизованого порівняння відомостей, що зазначені у декларації, з відомостями, наявними у реєстрах, банках даних, інших інформаційно-комунікаційних та довідкових системах, у тому числі тих, що містять інформацію з обмеженим доступом, держателем (адміністратором) яких є державні органи, органи місцевого самоврядування, що можуть містити інформацію про об’єкти декларування, до яких Національне агентство має автоматизований доступ;
2) виявлення інших невідповідностей (ризиків) у декларації програмними засобами Реєстру за результатами проведеного логічного та арифметичного контролю;
3) визначення вагових коефіцієнтів виявлених у декларації невідповідностей (ризиків);
4) розрахування показника рейтингу ризику декларації.
3. Результатом здійснення оцінки ризиків декларації є розрахований показник рейтингу ризику декларації, з урахуванням якого здійснюється відбір декларацій для проведення їх перевірки.
III. Загальні засади проведення повної перевірки
1. Складовими предмета повної перевірки є:
1) з’ясування достовірності задекларованих відомостей;
2) з’ясування точності оцінки задекларованих активів;
3) перевірка на наявність конфлікту інтересів;
4) перевірка на наявність ознак незаконного збагачення чи необґрунтованості активів.
2. Декларація, залежно від показника рейтингу ризику декларації, перевіряється за такими етапами:
1) визначення декларації, яка може бути перевірена автоматизовано;
2) перевірка відомостей, що зазначені або повинні бути зазначені у декларації, яка може бути перевірена автоматизовано, програмними засобами Реєстру (далі - автоматизована перевірка) відповідно до розділу IV цього Порядку;
3) повна перевірка уповноваженою особою декларації, яку не може бути перевірено автоматизовано або якою не пройдено автоматизовану перевірку (далі - повна перевірка) відповідно до розділу V цього Порядку.
IV. Порядок проведення автоматизованої перевірки, оформлення її результатів та облік
1. Декларації, які можуть бути перевірені автоматизовано, крім декларацій, поданих суддями, суддями Конституційного Суду України відповідно до частини першої статті 45 Закону, проходять автоматизовану перевірку.
Автоматизована перевірка проводиться щодо складових предмета повної перевірки, визначених у пункті 1 розділу III цього Порядку.
2. Автоматизована перевірка декларації, яка може бути перевірена автоматизовано, здійснюється протягом 15 днів. Днем початку строку проведення автоматизованої перевірки вважається наступний робочий день за днем відбору такої декларації програмними засобами Реєстру.
3. За результатами проведення автоматизованої перевірки декларації, яка може бути перевірена автоматизовано, програмними засобами Реєстру формується довідка про результати проведення автоматизованої перевірки декларації, на яку накладається кваліфікована електронна печатка Національного агентства.
4. Довідка про результати проведення автоматизованої перевірки декларації містить таку інформацію:
дата формування та номер;
унікальний ідентифікатор декларації, щодо якої проведено автоматизовану перевірку;
підстави для проведення автоматизованої перевірки;
джерела інформації, що були використані під час проведення автоматизованої перевірки;
виявлені неточні відомості у декларації;
висновок за результатами проведення автоматизованої перевірки.
Довідка про результати проведення автоматизованої перевірки декларації не пізніше 10 днів з дня її формування програмними засобами Реєстру направляється суб’єкту декларування до його персонального електронного кабінету.
5. Інформація про те, що декларацією пройдено автоматизовану перевірку, не пізніше 10 днів з дня формування програмними засобами Реєстру довідки про результати проведення автоматизованої перевірки декларації зазначається у публічній частині Реєстру.
6. Облік проведення автоматизованих перевірок та їх результатів здійснюється програмними засобами Реєстру.
V. Порядок проведення повної перевірки
1. Повна перевірка проводиться у порядку черговості на підставі оцінки ризиків, зокрема, якщо:
1) декларація подана службовою особою, яка займає відповідальне та особливо відповідальне становище, суб’єктом декларування, який займає посаду, пов’язану з високим рівнем корупційних ризиків, перелік яких затверджується Національним агентством, крім декларації, щодо якої наявна довідка про результати проведення автоматизованої перевірки декларації;
2) у декларації, поданій іншим суб’єктом декларування, виявлено невідповідності (ризики) за результатами логічного та арифметичного контролю, крім декларації, щодо якої наявна довідка про результати проведення автоматизованої перевірки декларації;
3) отримано інформацію від фізичних та юридичних осіб, із медіа та інших джерел про можливе відображення у декларації недостовірних відомостей, у тому числі у декларації, щодо якої наявна довідка про результати проведення автоматизованої перевірки декларації. Розгляд отриманої інформації здійснюється відповідно до вимог законодавства.
2. У разі наявності однієї з підстав, зазначеної у пункті 1 цього розділу, відібрані Національним агентством декларації для проведення повної перевірки автоматизовано розподіляються уповноваженим особам.
Якщо повна перевірка стосується декларації суб’єкта декларування, щодо інших декларацій якого у цей час проводиться повна перевірка, то нова перевірка розподіляється уповноваженій особі, яка проводить перевірку інших декларацій такого суб’єкта декларування.
3. Національне агентство під час проведення повної перевірки проводить перевірку відомостей, які зазначені або повинні бути зазначені в декларації відповідно до статті 46 Закону, з урахуванням складових предмета повної перевірки, що визначені в пункті 1 розділу III цього Порядку.
Щодо декларації, стосовно якої сформовано довідку про результати проведення автоматизованої перевірки декларації, відібраної для проведення повної перевірки відповідно до підпункту 3 пункту 1 цього розділу, проводиться повна перевірка відомостей, які зазначені або повинні бути зазначені в декларації відповідно до статті 46 Закону, з урахуванням складових предмета повної перевірки, що визначені в пункті 1 розділу III цього Порядку. Проведення такої перевірки не вважається повторною перевіркою.
4. Повна перевірка передбачає такі дії:
1) аналіз відомостей про об’єкти декларування та їх порівняння з відомостями з реєстрів, банків даних, інших інформаційно-комунікаційних та довідкових систем, у тому числі тих, що містять інформацію з обмеженим доступом, держателем (адміністратором) яких є державні органи, органи місцевого самоврядування, відкритих баз даних, реєстрів іноземних держав, із судових рішень, які набрали законної сили, індивідуально-правових актів, інших джерел, що можуть містити інформацію про об’єкти декларування;
2) створення, збирання, одержання, використання та інша обробка документів чи інформації, у тому числі з обмеженим доступом, у тому числі за допомогою автоматизованих засобів, яка є необхідною для повної перевірки, з використанням джерел інформації, визначених у цьому Порядку;
3) звернення у разі необхідності до посадових та службових осіб державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, суб’єктів господарювання незалежно від форми власності та їх посадових осіб, громадян та їх об’єднань для отримання письмових пояснень, їх розгляд і врахування з огляду на іншу отриману інформацію під час проведення повної перевірки відповідно до цього Порядку;
4) звернення у разі необхідності до суб’єкта декларування для отримання пояснень та копій підтвердних документів, їх розгляд і врахування з огляду на іншу отриману інформацію під час проведення повної перевірки відповідно до цього Порядку.
5. Під час повної перевірки Національне агентство використовує такі джерела інформації:
1) відомості, отримані з інформаційно-комунікаційних і довідкових систем, реєстрів, банків даних, у тому числі тих, що містять інформацію з обмеженим доступом, держателем (адміністратором) яких є державні органи або органи місцевого самоврядування, а також відомості з реєстрів, відкритих баз даних, реєстрів іноземних держав, судових рішень, які набрали законної сили, індивідуально-правових актів, інших джерел, що можуть містити інформацію, яка має відображатись у декларації;
2) документи та/або інформація, що надані суб’єктом декларування, стосовно якого проводиться перевірка, з власної ініціативи чи за запитом Національного агентства щодо документального підтвердження або пояснення зазначених у декларації відомостей, а також законності джерел отриманих доходів;
3) документи та/або інформація, у тому числі з обмеженим доступом, що надходять (отримані) від державних органів, органів місцевого самоврядування, нотаріусів, суб’єктів господарювання незалежно від форми власності та їх посадових осіб, спеціалістів, експертів, громадян та їх об’єднань, а також від державних та інших компетентних органів влади іноземних держав;
4) відомості із медіа, мережі "Інтернет", інших джерел інформації, які стосуються конкретного суб’єкта декларування та/або членів його сім’ї, містять інформацію про ринкову вартість (ціну) об’єктів декларування та інші фактичні дані, що можуть бути перевірені;
5) всі наявні в Національному агентстві відомості, у тому числі:
отримані Національним агентством під час проведення перевірок інших декларацій, поданих суб’єктом декларування та/або членами його сім’ї, іншими особами;
зібрані під час здійснення контролю декларацій за допомогою програмних засобів Реєстру, моніторингу способу життя суб’єкта декларування, спеціальної перевірки;
зібрані в результаті розгляду повідомлень викривачів, інших суб’єктів звернення;
отримані під час реалізації повноважень щодо моніторингу та контролю за виконанням актів законодавства з питань етичної поведінки, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та прирівняних до них осіб, а також контролю за дотриманням вказаними особами обмежень щодо запобігання корупції;
6) інформація та/або документи, отримані від правоохоронних органів, у тому числі з матеріалів кримінальних проваджень, дозвіл на використання яких та посилання у документах Національного агентства на які наданий слідчим, детективом або прокурором відповідно до вимог Кримінального процесуального кодексу України.
6. У разі неможливості встановлення вартості незадекларованих активів з джерел, визначених у підпунктах 1-3, 5, 6 пункту 5 цього розділу, Національне агентство відповідно до законодавства може залучити спеціалістів та експертів.
7. У разі неможливості одержання у межах строку проведення повної перевірки відомостей, необхідних для її проведення, Національне агентство проводить повну перевірку відповідно до наявних у нього відомостей, про що зазначається у довідці про результати проведення повної перевірки декларації.
Відомості, зазначені у декларації, які не були перевірені з підстав, зазначених в абзаці першому цього пункту, не вважаються такими, що були перевірені.
8. З метою проведення повної перевірки уповноважена особа має право направляти запити про надання документів чи інформації, у тому числі з обмеженим доступом, до державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, нотаріусів, суб’єктів господарювання незалежно від форми власності та їх посадових осіб, спеціалістів, експертів, громадян та їх об’єднань. Зазначені суб’єкти зобов’язані надати запитувані Національним агентством документи (копії документів) чи інформацію упродовж 10 робочих днів з дня одержання запиту.
Під час проведення повної перевірки уповноважена особа має право вимагати та одержувати документи (копії документів) та інформацію щодо відомостей, які зазначені або повинні бути зазначені суб’єктом декларування у відповідних розділах декларації відповідно до Закону та необхідні для проведення повної перевірки, у тому числі для з’ясування дотримання суб’єктом декларування вимог статей 23, 25 Закону, а також перевірки на точність оцінки задекларованих активів, незаконного збагачення чи необґрунтованості активів.
9. Інформацію, що містить банківську таємницю та необхідна для повної перевірки, уповноважена особа отримує в порядку, визначеному законодавством.
10. Національне агентство має право направляти запити на отримання від державних та інших компетентних органів влади іноземних держав інформації, що необхідна для проведення повної перевірки. Такий запит направляється за підписом Голови Національного агентства чи заступника Голови Національного агентства.
З метою проведення повної перевірки уповноважена особа має право отримувати інформацію з відкритих баз даних, реєстрів іноземних держав.
11. Повна перевірка декларації проводиться в частині об’єктів декларування, не охоплених повною перевіркою декларацій відповідного суб’єкта декларування за попередні періоди, крім випадків, коли Національне агентство отримало нову інформацію про об’єкт, який перевірявся, або коли наявні нові джерела інформації, що не були відомі чи не були доступні Національному агентству під час проведення попередньої повної перевірки.
( Пункт 11 розділу V в редакції Наказу Національного агентства з питань запобігання корупції № 1/24 від 01.01.2024 )
12. Достовірність задекларованих відомостей перевіряється шляхом порівняння зазначених у декларації відомостей з даними, отриманими Національним агентством під час проведення контролю та повної перевірки.
13. При встановленні точності оцінки задекларованих активів Національне агентство аналізує та порівнює відомості щодо вартості задекларованих активів з ринковою вартістю (ціною) таких або аналогічних активів на дату їх набуття.
У разі неможливості самостійного встановлення ринкової вартості (ціни) задекларованих активів на дату їх набуття за наявності обґрунтованих сумнівів щодо точності задекларованих активів, у тому числі з урахуванням отриманої інформації, Національне агентство відповідно до законодавства може залучати спеціалістів та експертів.
Перевірка на точність оцінки здійснюється щодо задекларованих активів:
що належать суб’єкту декларування на праві власності або іншим юридичним чи фізичним особам, якщо Національне агентство встановило ознаки того, що набуття цих активів відбулось за дорученням суб’єкта декларування або суб’єкт декларування може прямо чи опосередковано вчиняти щодо такого активу дії, тотожні за змістом здійсненню права розпорядження;
набутих під час поширення на суб’єктів, зазначених у пунктах 1, 2 частини першої статті 3 Закону, вимог та обмежень, передбачених статтями 23, 45 Закону.
14. Перевірка на наявність конфлікту інтересів полягає у встановленні на підставі даних, що зазначені або повинні бути зазначені в декларації, дотримання суб’єктом декларування обмежень щодо одержання подарунків, обмежень щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності, передбачених статтями 23, 25 Закону.
У разі виявлення під час повної перевірки реального чи потенційного конфлікту інтересів суб’єкта декларування уповноважена особа інформує про це структурний підрозділ апарату Національного агентства, що здійснює функції контролю за дотриманням законодавства з питань запобігання та врегулювання конфлікту інтересів.
15. Ознаки незаконного збагачення або необґрунтованості активів під час повної перевірки встановлюються шляхом визначення вартості активів, що набуті суб’єктом декларування, та порівняння її з інформацією про отримані таким суб’єктом декларування та членами його сім’ї законні доходи відповідно до декларацій такого суб’єкта декларування та інших відомостей, отриманих під час повної перевірки.
При цьому враховується вартість активів, набутих після набрання чинності Законом України від 31 жовтня 2019 року № 263-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо конфіскації незаконних активів осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, і покарання за набуття таких активів", а також визначення термінів, що наведені в Кримінальному кодексі України та Цивільному процесуальному кодексі України.
Встановлення ознак незаконного збагачення або необґрунтованості активів здійснюється щодо декларацій, поданих особами, які зазначені у пункті 1 частини першої статті 3 Закону.
16. У разі виявлення Національним агентством під час проведення повної перевірки можливих недостовірних відомостей у декларації, неточної оцінки задекларованих активів, порушення вимог статей 23, 25 Закону, ознак незаконного збагачення чи необґрунтованості активів, а також з метою підтвердження достовірності відомостей, зазначених у декларації, уповноважена особа направляє відповідному суб’єкту декларування запит про надання копій документів, що підтверджують достовірність зазначених у декларації відомостей (за їх наявності) стосовно активів, розміщених за межами України, а також стосовно інших активів, коли інформація про них відсутня у Національного агентства, та пропозицією надати письмові пояснення відповідно до Закону. Такий запит направляється суб’єкту декларування за допомогою програмних засобів Реєстру, чи електронного зв’язку або на поштову адресу у строк не пізніше 15 робочих днів до дня завершення основного або продовженого строку проведення повної перевірки.
Суб’єкт декларування не пізніше ніж на 10 робочий день з дня отримання відповідного запиту Національного агентства зобов’язаний надати або надіслати за допомогою програмних засобів Реєстру, поштового чи електронного зв’язку копії документів, що підтверджують достовірність зазначених у декларації відомостей (за їх наявності), та може надати або надіслати в такий самий спосіб письмові пояснення з питань, зазначених у запиті.

................
Перейти до повного тексту