- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
21.04.2004 N 175
(у редакції
постанови Правління
Національного банку України
02.02.2009 N 39)
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
18 лютого 2009 р.
за N 150/16166
( Документ втратив чинність на підставі Постанови
Національного банку
N 126 від 18.10.2024 )
ПОЛОЖЕННЯ
про функціонування інформаційних систем Національного банку України та банків в особливий період
1. Загальні положення
1.1. Це Положення визначає загальні засади функціонування інформаційних систем Національного банку України та банків, інших установ - учасників інформаційних систем Національного банку України в особливий період.
1.2. У цьому Положенні наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:
архів особливо важливих даних - сукупність електронних даних, які містять інформацію про клієнтів і контрагентів, аналітичні рахунки та операції банку (філії) за певний період часу (день, місяць, рік);
уповноважена установа - структурна одиниця Національного банку України (далі - Національний банк), що визначена ним для обслуговування кореспондентських рахунків банків в умовах особливого періоду;
учасники інформаційних систем Національного банку (далі - учасники інформаційних систем) - Національний банк і його структурні одиниці, банки та їх відокремлені підрозділи, інші установи, які відповідно до нормативно-правових актів Національного банку беруть участь в інформаційних системах Національного банку.
Інші терміни, що вживаються в цьому Положенні, застосовуються в значеннях, визначених нормативно-правовими актами Національного банку з питань функціонування банківської системи України в умовах особливого періоду та з питань функціонування інформаційних систем.
2. Загальні засади функціонування інформаційних систем Національного банку в особливий період
2.1. Національний банк після оголошення в установленому законодавством порядку особливого періоду повідомляє всіх учасників інформаційних систем Національного банку про:
введення режиму функціонування інформаційних систем Національного банку в умовах особливого періоду;
порядок припинення роботи інформаційних систем Національного банку, які не функціонуватимуть під час особливого періоду.
2.2. В особливий період Національний банк забезпечує функціонування таких інформаційних систем Національного банку: системи електронної пошти Національного банку (далі - система ЕП), системи електронних платежів Національного банку (далі - СЕП), систем автоматизації інструментів монетарної політики, автоматизованої системи з приймання статистичної звітності, що передається до Національного банку (далі - система "Статзвітність"), системи автоматизації банківських операцій (далі - САБО) Операційного управління Національного банку та уповноваженої установи.
Національний банк припиняє функціонування інших інформаційних систем Національного банку на час особливого періоду і відновлює після його завершення.
2.3. Учасниками СЕП, системи ЕП, системи автоматизації інструментів монетарної політики, системи "Статзвітність" в особливий період є банки, перелік яких визначається Національним банком і які залучаються до роботи в особливий період (далі - залучені банки).
2.4. Національний банк або залучений банк припиняє функціонування інформаційних систем, якщо постачальники послуг (телекомунікаційних, електроживлення та інших) оголошують форсмажорні обставини і припиняють постачання послуг, потрібних для забезпечення роботи електронних комп'ютерних систем, або виведені з ладу пристрої електронного оброблення інформації.
Національний банк і залучені банки забезпечують виконання функцій інформаційних систем у ручному режимі з обробленням інформації на паперових носіях.
Національний банк і залучені банки вносять результати оброблення інформації до інформаційних систем після відновлення їх функціонування та/чи після завершення особливого періоду.
2.5. Учасники інформаційних систем мають право для забезпечення виконання функцій інформаційних систем використовувати такі методи і механізми:
передавання інформації на змінних носіях;
використання резервних засобів телекомунікації;
використання електронної пошти Інтернет або інших засобів електронного зв'язку, узгоджених з Національним банком (далі - альтернативні засоби телекомунікації);
передавання функцій з обслуговування клієнтів до іншого відокремленого підрозділу або залученого банку тощо.
3. Порядок припинення роботи в інформаційних системах учасників інформаційних систем, які не залучені до роботи в особливий період
3.1. Учасники інформаційних систем, які не залучені до роботи в особливий період (далі - учасники, які не залучені до роботи), припиняють свою роботу в інформаційних системах Національного банку в порядку, установленому нормативно-правовими актами Національного банку про роботу в особливий період, і самостійно вживають заходів для зберігання баз даних, обладнання інформаційних систем тощо.
3.2. Учасник, який не залучений до роботи, протягом однієї доби після зупинення роботи в інформаційних системах формує архіви особливо важливих даних, що містять інформацію до дня зупинення включно за період, визначений нормативно-правовими актами Національного банку як строк зберігання електронних розрахункових документів.
3.3. Учасник, який не залучений до роботи, передає одну копію архіву особливо важливих даних не пізніше наступного робочого дня після формування архіву до територіального управління Національного банку (далі - територіальне управління) за місцезнаходженням учасника.
Учасник, який не залучений до роботи, подає копію архіву на змінних носіях, які зменшують ризик пошкодження під час впливу магнітного поля або випромінювання (на CD-дисках, DVD-дисках тощо).
3.4. Учасник, який не залучений до роботи, зберігає архіви електронних міжбанківських документів і архіви особливо важливих даних у трьох копіях, одна з яких зберігається у відокремленому підрозділі або резервному пункті учасника.
4. Порядок роботи в інформаційних системах Національного банку залучених банків в особливий період
4.1. Залучений банк самостійно вживає заходів для зберігання баз даних, обладнання тощо інформаційних систем, які припиняють функціонування під час особливого періоду.
4.2. Залучений банк і його філії протягом двох банківських днів після оголошення особливого періоду формують і подають до територіального управління за своїм місцезнаходженням архіви особливо важливих даних, що містять інформацію до дня оголошення особливого періоду включно за період, визначений нормативно-правовими актами Національного банку як строк зберігання електронних розрахункових документів.
4.3. Залучений банк і його філії протягом особливого періоду:
формують кожного банківського дня архів особливо важливих даних та архів електронних міжбанківських документів;
передають одну копію архіву особливо важливих даних не пізніше наступного робочого дня після формування архіву до уповноваженої установи;
зберігають архіви електронних міжбанківських документів і архіви особливо важливих даних у трьох копіях, одна з яких має зберігатися у відокремленому підрозділі або резервному пункті залученого банку.
4.4. Залучений банк під час особливого періоду зберігає первинні документи на паперових носіях.
4.5. Національний банк не вносить змін до роботи залученого банку в інформаційних системах Національного банку і не обмежує перелік операцій, що виконуються банком, якщо система автоматизації банку (далі - САБ) функціонує або САБ тимчасово не може забезпечити виконання банківських операцій, але збережені бази даних САБ банку.
4.6. Залучений банк у разі неможливості обміну інформацією з інформаційною мережею Національного банку узгоджує з Національним банком інший спосіб і порядок передавання інформації:
альтернативними засобами телекомунікації;
на змінних носіях інформації в електронному вигляді;
на паперових носіях.
4.7. Національний банк у разі відсутності телекомунікаційного зв'язку в інформаційній мережі Національного банку і неможливості використання альтернативних засобів телекомунікації за умови функціонування електронних систем оброблення інформації:
приймає інформацію до інформаційних систем Національного банку на змінних носіях в електронному вигляді або на паперових носіях;
організовує пункт приймання/передавання інформації, визначає порядок його роботи, обладнує пристроями читання/записування на CD-ROM та DVD-ROM, на гнучкі дискети 3,5 дюйма, на флеш-пам'ять та іншими загальновживаними пристроями, про що інформує залучені банки.
4.8. Залучений банк передає інформацію в електронному вигляді в захищеному виді згідно з технологією оброблення документів.
4.9. Національний банк і залучені банки для забезпечення відновлення бухгалтерського обліку засобами інформаційної системи зобов'язані в разі порушення штатного функціонування інформаційної системи:
узяти за основу оборотно-сальдовий баланс на останню дату перед порушенням функціонування інформаційної системи;
накопичувати всі документи, згідно з якими здійснюються операції, починаючи із зазначеної дати, у паперовому вигляді;
зберігати копії розрахункових документів у відокремлених підрозділах;
відобразити під час відновлення ведення обліку документи в повному обсязі в інформаційній системі тією датою, на яку були здійснені операції.
4.10. Залучений банк самостійно вирішує питання відновлення функціонування САБ у разі руйнування баз даних САБ банку за умови можливості їх відновлення.
Під час відновлення баз даних САБ залучений банк використовує архіви САБ, архіви особливо важливих даних, паперові копії первинних документів тощо.
Залучений банк зобов'язаний відновити інформацію про операції, виконані ним через СЕП та інші платіжні системи, учасником яких він є. У разі втрати інформації про ці операції в САБ залучений банк може використовувати інформацію про ці операції, отриману із СЕП та інших платіжних систем.
4.11. Залучений банк, САБ якого не функціонує, за умови збереження інформації, потрібної для відновлення функціонування САБ і для виконання операцій, до відновлення функціонування САБ здійснює операції в ручному режимі з використанням паперових носіїв.
Залучений банк узгоджує з Національним банком перелік інформаційних систем Національного банку, з якими він продовжує обмін інформацією з використанням паперових носіїв.
Залучений банк зобов'язаний після відновлення функціонування САБ і відображення в ній операцій, здійснених у ручному режимі, подати відповідну інформацію в електронному вигляді до інформаційних систем Національного банку, обмін з якими було призупинено.
4.12. Національний банк приймає окреме рішення про можливість продовження діяльності залученого банку, який втратив бази даних САБ і не має змоги їх відновити, і визначає перелік заходів, які залучений банк зобов'язаний вжити для продовження або припинення його діяльності.
4.13. Залучений банк, який має внутрішньобанківську міжфілійну платіжну систему (далі - ВМПС), самостійно вирішує питання відновлення функціонування засобів телекомунікації або переведення на альтернативні засоби телекомунікації в разі виникнення телекомунікаційних проблем у ВМПС за умови збереження функціонування ВМПС і САБ учасників ВМПС.
................Перейти до повного тексту