1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ЗОВНІШНІХ ЕКОНОМІЧНИХ ЗВ'ЯЗКІВ
І ТОРГІВЛІ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 157 від 12.03.96
м.Київ

Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
25 березня 1996 р.
за N 138/1163
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Мінекономіки, європ. інтеграції N 57/188/84/105 від 26.02.2002 )
Про затвердження Правил торгівлі на ринках
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами МЗЕЗторгу N 56 від 30.01.98 N 402 від 07.07.98 )
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 08.02.95 N 108 "Про Порядок заняття торговельною діяльністю і правила торговельного обслуговування населення",
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити погоджені з Міністерством фінансів України, Міністерством внутрішніх справ України, Міністерством охорони здоров'я України, Державним комітетом України у справах захисту прав споживачів, Укоопспілкою Правила торгівлі на ринках, що додаються.
2. Головному управлінню з питань внутрішньої торгівлі (Родіонов Ю.Ф.), Головному договірно-правовому управлінню (Нестер Л.Д.) зареєструвати Правила торгівлі на ринках в Міністерстві юстиції України.
3. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства торгівлі УРСР від 20.02.65 N 65 "Типовые правила торговли на колхозных рынках".
Міністр С.Г.Осика
Затверджено
наказом Міністерства зовнішніх
економічних зв'язків і торгівлі
України від 12.03.96 N 157
Правила торгівлі на ринках
Загальні положення
1. Ці правила визначають вимоги щодо функціонування ринків, організації продажу на них продовольчих і непродовольчих товарів, створення належних умов і надання необхідних послуг у процесі купівлі-продажу товарів, додержання санітарних вимог і прав споживачів.
2. Ринок - це підприємство сфери торгівлі, функціональними обов'язками якого є надання послуг по забезпеченню належних умов для здійснення продажу продовольчих та непродовольчих товарів за цінами, що складаються в залежності від попиту і пропозицій, створення необхідних зручностей для їх купівлі.
3. Ринок здійснює свою діяльність після державної реєстрації як суб'єкта підприємницької діяльності (далі - господарюючий суб'єкт) в місцевих органах державної виконавчої влади.
4. Господарюючі суб'єкти у своїй діяльності керуються діючим законодавством України, цими Правилами та нормативними актами місцевих органів державної виконавчої влади і місцевого самоврядування, прийнятими у межах їх компетенції.
5. Торгівлю на ринках можуть здійснювати громадяни, громадяни-підприємці, сільськогосподарські та інші підприємства, їх об'єднання незалежно від форм власності, торгово-закупівельні підприємства (далі - продавці).
6. За технічним виконанням ринки можуть бути криті, комбіновані та відкриті; за часом діяльності - постійно діючі або сезонні, ранкові і вечірні; за місцем знаходження - міські, селищні та сільські.
7. Ринки повинні мати зручне сполучення пасажирського транспорту загального користування, відокремлені від проїжджої частини стоянки для автотранспорту, безпечні для руху пішоходів підземні чи наземні переходи до пасажирського транспорту загального користування, електроенергію, телефонний зв'язок, водопостачання, туалет та каналізацію. Робота їх не повинна погіршувати санітарний стан місцевості, негативно впливати на умови проживання та не створювати перешкод для руху транспорту і пішоходів.
8. Господарюючий суб'єкт після узгодження з територіальними установами державної санітарно-епідеміологічної служби вирішує питання щодо функціонального планування території ринку, розміщення торгових місць, приміщень і торгових об'єктів, забезпечення їх торгово-технологічним обладнанням і затверджує ці заходи в установленому порядку.
9. Біля входу на ринок на видному місці повинна бути вивіска з зазначенням спеціалізації ринку, назви господарюючого суб'єкта і режиму роботи, який встановлюється за погодженням з місцевими органами державної виконавчої влади, а також графічно виконаний план території з позначенням всіх об'єктів, пішохідних і транспортних маршрутів.
10. У разі планового закриття ринку, окремих його приміщень або частин території (для проведення санітарних заходів, ремонту, технічного переобладнання) господарюючий суб'єкт повинен не пізніше як за 5 днів повідомити про це громадян, розмістивши поряд з інформацією про режим роботи об'яву про дату та період закриття, й сповістити про це через радіовузол, засоби масової інформації.
11. Для потреб і зручностей продавців і покупців на територіях ринків або поруч відкриваються магазини, підприємства громадського харчування, побутового обслуговування, телефонного зв'язку, каси продажу квитків на транспорт, готелі.
12. Реалізація сільгосппродуктів, продовольчих, непродовольчих товарів, живої худоби, птиці, домашніх тварин, декоративних птахів проводиться або на спеціалізованих ринках, або на ринках з урахуванням санітарно-епідеміологічних вимог.
13. Територія відкритого ринку по продажу продуктів рослинного походження має бути поділена на окремі спеціалізовані зони.
В критих ринках та павільйонах обладнуються також спеціалізовані зони по продажу окремих видів продукції тваринного походження (м'яса і битої птиці, яєць, молочних продуктів), меду, олії та ін.
Спеціалізовані зони по продажу продуктів рослинного і тваринного походження створюються відповідно до вимог ветеринарно-санітарних правил.
14. Розміщення стаціонарних прилавків, лотків повинно бути зручним для торгівлі, забезпечувати вільний прохід покупців по ринку і доступ до товарів, дотримання санітарних і протипожежних правил, а також належну культуру торгівлі. Як правило, одне торгове місце дорівнює одному погонному метру прилавка.
15. Місця для продажу товарів з транспортних засобів виділяються на спеціально розмічених майданчиках, що не створює небезпеки для відвідувачів (пішоходів). Продаж продовольчих і непродовольчих товарів здійснюється в окремих зонах цих майданчиків. Забороняється у відведених місцях торгівлі пересування транспортних засобів при наявності пішоходів. Використання транспортних стоянок для продажу товарів з транспортних засобів не допускається.
16. Спеціалізовані зони, ряди та майданчики повинні мати наочні позначення про їх призначення, всі торгові місця позначені номерами.
Забороняється використовувати торгові місця не за призначенням. Особи, які порушують цей порядок, позбавляються торгового місця без повернення плати за його користування.
17. У випадку надходження на ринок продукції в кількості, що перевищує його технічні можливості по її розміщенню, диспетчер господарюючого суб'єкта зобов'язаний прийняти її для зберігання у складських приміщеннях або допомогти розмістити для продажу на іншому ринку.
18. Господарюючий суб'єкт зобов'язаний забезпечувати розвиток матеріально-технічної бази ринку, оснащення необхідним обладнанням та інвентарем, належну організацію і додержання правил торгівлі, санітарний стан, правильне використання засобів вимірювання, недопущення до продажу товарів, що заборонені, додержання громадського порядку.
19. Вхід на ринки для покупців безплатний.
20. З продавців за день торгівлі на ринку справляється ринковий збір, розмір якого та порядок сплати встановлюється Радою народних депутатів за місцем знаходження ринку.
21. Продавцям на ринку надається торгове місце (у павільйонах, на критих і відкритих столах, майданчиках для торгівлі з автомашин, візків, мотоциклів, ручних візків), яке потрібно для розміщення товарів та необхідного для торгівлі інвентарю.
До торгових місць на ринках не відносяться: стаціонарні пункти торгівлі (включаючи сезонні) - підприємства торгівлі, громадського харчування; палатки, кіоски, торгово-закупівельні підприємства, а також пункти прокату і побутового обслуговування, лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи, які здійснюють торгівлю та надають послуги покупцям і продавцям.
( Пункт 21 в редакції Наказу МЗЕЗторгу N 56 від 30.01.98 )
22. Господарюючий суб'єкт за окрему плату надає продавцям послуги: прокат торгового інвентаря і обладнання, санітарного одягу, зберігання особистих речей і продукції в камерах схову, на складах і в холодильниках, зважування на товарних вагах, розрубку м'яса, інформаційні оголошення рекламного або довідкового характеру, забезпечення місцями в готелях і на автостоянках при наявності їх на ринку, перевірка стану технічно складних товарів, консультації спеціалістів, вантажно-розвантажувальні роботи і транспортні послуги, приймання для подальшого продажу сільгосппродуктів та інших товарів в бюро торгових послуг тощо.
Тарифи плати за послуги встановлюються господарюючим суб'єктом на підставі калькуляції.
23. Засоби вимірювання, що видаються продавцю на прокат, повинні бути в справному стані, мати повірочне тавро державного органу по метрології і стандартизації та проходити повірку в установленому порядку. Продавці мають бути ознайомлені з правилами користування ними.
24. Справляння ринкового збору, плати за надавані послуги проводиться через каси ринків, контролерів з обов'язковим використанням належним чином зареєстрованих електронних контрольно-касових апаратів і видачею особі, яка сплатила гроші, касових чеків, що погашаються шляхом надриву.
Інформація про ставки ринкового збору, тарифи на послуги і заставні ціни на санодяг та інвентар розміщується біля кас і пунктів прокату.
Чеки зберігаються до закінчення торгівлі. Забороняється передавати касові чеки іншим особам, які знаходяться на ринку.
25. За видані напрокат санітарний одяг, торговий інвентар, обладнання вноситься за місцем їх видачі заставна плата, що встановлюється господарюючим суб'єктом. Розмір плати не повинен перевищувати вартості виданих напрокат речей в діючих цінах на момент їх видачі.
Заставна плата повертається платнику після повернення справних взятих напрокат інвентаря, санодягу та інших предметів.
У разі втрати взятих напрокат речей, їх псування господарюючому суб'єкту відшкодовується завданий збиток.
26. Господарюючий суб'єкт створює належні умови для ведення торгівлі та організовує обслуговування покупців на належному рівні, несе відповідальність за санітарний, технічний і протипожежний стан території ринку.
27. Продавці за бажанням покупців зобов'язані надавати відомості про товари, бути ввічливими, охайно одягненими, відпускати товар упакованим або у тару покупця.
Продавцям забороняється палити і приймати їжу на торговому місці, бути в нетверезому стані.
28. У разі продажу товару з недоліками без попереднього застереження покупець має право замінити товар на якісний, повернути його продавцю і одержати назад сплачені гроші або вимагати зниження ціни.
29. Всі працівники господарюючого суб'єкта повинні бути одягнуті у формений одяг, що відповідає санітарним вимогам, а працівники, які безпосередньо продають або надають послуги по продажу продовольчих товарів (продавці, розрубувачі м'яса та ін.), підлягають обов'язковому медичному обстеженню, результати якого вносяться в їх особисті медичні книжки. Особи, які не пройшли медичне обстеження, до роботи не допускаються.
30. Господарюючий суб'єкт повинен мати зареєстрований санітарний журнал, санітарні книжки працівників.

................
Перейти до повного тексту