1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ НАУКИ І ТЕХНОЛОГІЙ
НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ
МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 83 від 19.05.94
м.Київ

Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
6 червня 1994 р.
за N 123/332
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства освіти і науки N 643/290/570/612 від 17.06.2015 )
Про затвердження Положення про порядок формування та реалізації державних, галузевих (багатогалузевих), регіональних науково-технічних програм, науково-технічних частин інвестиційних, соціальних та інших програм
На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 3 червня 1993 р. N 412 "Про систему науково-технічних програм"
НАКАЗУЄМО:
1. Затвердити "Положення про порядок формування та реалізації державних, галузевих (багатогалузевих), регіональних науково-технічних програм, науково-технічних частин інвестиційних, соціальних та інших програм (далі - Положення), що додається.
2. Міністерствам, відомствам, Раді Міністрів республіки Крим, обласним державним адміністраціям, державним адміністраціям м.Києва та Севастополя врахувати Положення при розробці та поданні науково-технічних програм відповідних рівнів.
3. Вважати таким, що втратив чинність "Порядок формування, фінансування та реалізації державних програм у сфері науки і техніки", затверджений Постановою Комітету по науково-технічному прогресу при Кабінеті Міністрів України N 1 від 16.12.1991 р.
Голова ДКНТ України
Віце-президент НАН України
Заступник міністра фінансів
Заступник міністра економіки
С.М.Рябченко
В.Г.Бар'яхтар
В.М.Матвійчук
Л.В.Мінін
Затверджено
наказом Державного комітету України з
питань науки і технологій, Національної
академії наук, Міністерства економіки
та Міністерства фінансів
від 19 травня 1994 р. N 83
ПОЛОЖЕННЯ
про порядок формування та реалізації державних, галузевих (багатогалузевих), регіональних науково-технічних програм, науково-технічних частин інвестиційних, соціальних та інших програм
1. Загальні положення
1.1. Це Положення розроблене на реалізацію вимог Закону України "Про основи державної політики в сфері науки і науково-технічної діяльності" від 13 грудня 1991 року N 1977-12 та на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 3 червня 1993 р. N 412 "Про систему науково-технічних програм" і встановлює загальні вимоги щодо порядку розробки, розгляду, затвердження, фінансування та кінцевої реалізації державних, галузевих (багатогалузевих), регіональних науково-технічних програм, науково-технічних частин інвестиційних, соціальних та інших програм.
1.2. Науково-технічна програма є системою взаємозв'язаних проектів та завдань на виконання науково-дослідних та дослідно-конструкторських робіт, а також необхідних організаційних заходів, які забезпечують досягнення кінцевої мети програми і охоплюють всі її етапи - від досліджень та розробок до підготовки впровадження у виробництво або прийняття до практичного використання.
1.3. Систему науково-технічних програм становлять національні, державні, міждержавні, галузеві (багатогалузеві) та регіональні науково-технічні програми, а також науково-технічні частини інвестиційних, соціальних та інших програм різного рівня.
Згідно Законові України "Про основи державної політики в сфері науки і науково-технічної діяльності" науково-технічними програмами вищого рангу є національні науково-технічні програми. Перелік національних науково-технічних програм з одночасним розглядом питань ресурсного забезпечення їх реалізації затверджується Верховною Радою України за поданням Уряду України.
Організація розробки і реалізації державних науково-технічних програм покладена на Державний комітет України з питань науки і технологій (ДКНТ) згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 1992 року N 396 "Питання Державного комітету України з питань науки і технологій". Відповідно до ст. 14 Закону України "Про основи державної політики в сфері науки і науково-технічної діяльності" міждержавні науково-технічні програми розробляються та здійснюються на основі двосторонніх чи багатосторонніх договорів та угод з іншими державами. Якщо участь України у такій програмі передбачає виділення бюджетних асигнувань з української сторони, попередній розгляд такої програми у Міністерстві економіки та ДКНТ є обов'язковим.
1.4. Відповідно до ст. 17 Закону України "Про основи державної політики в сфері науки і науково-технічної діяльності" за рахунок бюджетних коштів переважно фінансуються фундаментальні дослідження і розробки, в тому числі в інтересах оборони України, роботи, що виконуються в рамках пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки, прикладні науково-технічні розробки, результати яких мають загальнодержавне значення, роботи, пов'язані з науково-технічним співробітництвом на основі міждержавних угод. Тому в межах науково-технічних програм до завдань, що передбачаються фінансуватися з бюджету, можуть відноситись:
- експериментальні та теоретичні роботи, спрямовані на пошук нових знань;
- пошук та обгрунтування галузей практичного використання цих знань з аналізом альтернативних варіантів;
- проектування, конструювання та виготовлення дослідних зразків обладнання, тестування запропонованих технологій, конструкторських рішень тощо;
- роботи над технічним дизайном продуктів нових технологій або суттєве вдосконалення існуючих зразків.
На етапі впровадження результатів науково-технічних програм у виробництво або прийняття їх до практичного застосування, що реалізується, як правило, у вигляді іноваційних проектів, використовуються інші джерела фінансування робіт, переважно з коштів зацікавлених підприємств та організацій, позабюджетних фондів, іноваційних фондів різного рівня тощо. Прийняття таких проектів до фінансування здійснюється на підставі договорів між виконавцями та інвестуючими організаціями, фондами в межах їх повноважень.
1.5. Розгляд пропозицій міністерств, відомств, державних адміністрацій щодо виділення коштів державного бюджету на фінансування науково-технічних програм здійснюється ДКНТ, Мінекономіки та Мінфіном разом з розглядом проекту індикативного плану на наступний рік у строк до 1 серпня поточного року.
На розгляд повинні бути подані необхідні матеріали разом з відповідними детальними розрахунками та обгрунтуванням індикативних показників. Насамперед це стосується соціально-економічних наслідків програми, шляхів реалізації, обсягів та джерел фінансування.
2. Порядок формування та реалізації державних науково-технічних програм
2.1. Державні науково-технічні програми (далі - ДНТП) є основним засобом реалізації пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки і національних науково-технічних програм, що визначаються Верховною Радою України. ДНТП розробляються з метою концентрації зусиль для вирішення найважливіших проблем науково-технічного розвитку суспільства, охорони навколишнього середовища, розвитку наукоємних галузей промисловості, що мають загальнодержавне значення. ДНТП передбачають комплексне науково обгрунтоване вирішення поставлених проблем, створення принципово нових технологій, засобів виробництва, матеріалів, іншої науково-технічної продукції і користуються державною підтримкою.
2.2. Органом державного управління, відповідальним за формування і реалізацію ДНТП, є ДКНТ України. Його права і обов'язки в цьому питанні визначаються Положенням про ДКНТ.
2.3. ДНТП формуються і реалізуються на підставі цільових проектів і розробок, відібраних на конкурсних засадах. Генеральним замовником по розробці та реалізації ДНТП і робіт по їх виконанню є ДКНТ України.
2.4. Згідно із ст. 13 Закону України "Про основи державної політики в сфері науки і науково-технічної діяльності" Уряд України по кожному пріоритетному напряму розвитку науки і техніки визначає державні органи та наукові організації, які розробляють концепцію відповідного напряму з визначенням цілей, очікуваних економічних і соціальних результатів, структурних змін у виробництві в результаті його реалізації та обгрунтовують необхідні для цього витрати. Концепції розглядаються Урядом України і після їх схвалення є основою для формування державних науково-технічних програм по проведенню наукових досліджень, створенню та освоєнню нових видів техніки і технологій.
Згадані вище державні органи здійснюють на міжвідомчому рівні узагальнений аналіз науково-дослідних та дослідно-конструкторських робіт, що виконуються за програмами різного рівня та тематичними планами міністерств і відомств, установ та організацій у відповідному напрямі, готують пропозиції щодо розвитку і вдосконалення концепції напрямів, координації досліджень, використанню їх результатів. В разі необхідності та з питань, що потребують рішення Уряду, вони готують відповідні пропозиції і подають їх до ДКНТ.
2.5. Для формування державних науково-технічних програм ДКНТ по кожному з пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки з урахуванням пропозицій міністерств та відомств, Національної Академії наук України, Української академії аграрних наук, інших академій та громадських наукових об'єднань, Національної ради з питань науки і технологій (дорадчого громадського органу при ДКНТ) утворює наукові ради з числа провідних вчених та спеціалістів, представників органів державної виконавчої влади та промисловості - фахівців у відповідній галузі науки і техніки. Діяльність наукових рад з пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки регулюється окремим положенням, що затверджується ДКНТ України при визначенні складів цих рад.
Наукові ради з пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки взаємодіють з органами, що відповідають за розробку концепції напрямків, і при потребі готують для них необхідні матеріали.
2.6. По затверджених пріоритетних напрямках розвитку науки і техніки та на основі схвалених концепцій розвитку цих напрямків ДКНТ оголошує та проводить відкриті конкурси на розробку конкретних ДНТП у межах кожного напрямку. Конкурс проводиться, як правило, у два етапи: конкурс програм та конкурс пропозицій по їх реалізації (конкурс проектів). В окремих випадках, зокрема, на доручення Уряду або Верховної Ради України, розробка ДНТП здійснюється на замовлення ДКНТ України і проводиться лише конкурс проектів.
Проведення конкурсів та експертизи програм та проектів здійснюється у порядку згідно з розділом 6 цього Положення.
2.7. Пропозиції на конкурс програм подаються, як правило, колективами авторів (ініціаторів і розроблювачів) програми, міністерствами та відомствами, академіями наук, установами, організаціями, підприємствами, науковими громадськими об'єднаннями.
2.8. Пропозиції щодо формування ДНТП, які подаються на конкурс програм, повинні включати:
- концепцію та чітко сформульовану кінцеву мету програми з відповідним науковим та техніко-економічним обгрунтуванням;
- структуру програми та орієнтовний перелік проектів, які повинні бути реалізовані у рамках програми;
- перелік можливих головних виконавців і співвиконавців по програмі на рівні підприємств, установ та організацій і, при необхідності, пропозиції щодо головної організації по програмі;
- строки виконання, необхідні обсяги, джерела та пропонований механізм фінансування програми, причому бюджетна і позабюджетна частини фінансування вказуються окремо;
- пропозиції та розрахунки щодо можливих обсягів впровадження науково-технічної продукції, що передбачається створити в результаті виконання програми;
- перелік підприємств, установ та організацій, що будуть виступати як технічні замовники розробок програми з підтвердженням їх згоди.
Матеріали, що подаються на конкурс, повинні бути попередньо погоджені як з виконавцями і співвиконавцями, так і з технічними замовниками робіт. При цьому технічними замовниками робіт виступають підприємства та організації, які не фінансують роботу на етапі науково-дослідних та дослідно-конструкторських робіт (далі - НДДКР), але дають згоду або приймають на себе зобов'язання по її використанню та впровадженню в разі, якщо їм на тих чи інших засадах будуть передані результати роботи. Технічні замовники беруть участь у формуванні технічних завдань по проектах, у нагляді за ходом виконання робіт та прийманні завершених НДДКР. По проектах науково-дослідних робіт технічним замовником можуть виступати науково-дослідні організації, які в подальшому будуть використовувати результати науково-дослідної роботи в своїй роботі або проводити дослідно-конструкторські розробки на її основі. Перелік технічних замовників може уточнюватись в ході виконання ДНТП.
2.9. Наукові ради з пріоритетних напрямів розглядають всі матеріали, подані на перший етап конкурсу, проводять експертизу, узагальнюють результати розгляду і подають відповідні пропозиції до ДКНТ. ДКНТ розглядає ці пропозиції, проводить, в разі необхідності, додаткову експертизу і складає проект переліку державних науково-технічних програм. При цьому близькі за тематикою або взаємозв'язані програми можуть об'єднуватись і уточнюватись.
ДКНТ подає проект переліку ДНТП на затвердження до Кабінету Міністрів України. Затверджений перелік державних науково-технічних програм України виноситься на другий етап конкурсу (конкурс проектів) з метою визначення виконавців по окремих проектах та розділах програм.

................
Перейти до повного тексту