1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 136 від 13.05.93 р.


Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
1 вересня 1993 р.
за N 120
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства освіти і науки N 852 від 15.09.2008 )
Про затвердження "Положення про спеціальну загальноосвітню школу-інтернат (школу, клас) України для дітей з вадами фізичного або розумового розвитку"
З метою реалізації державної політики в галузі освіти, виконання Закону України "Про освіту" та удосконалення організації навчання дітей з вадами фізичного або розумового розвитку
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити схвалене колегією Міністерства освіти України (протокол N 8/6 від 17.02.93 р.) Положення про спеціальну загальноосвітню школу-інтернат (школа, клас) України для дітей з вадами фізичного або розумового розвитку (додається).
2. Управлінням освіти Ради Міністрів Республіки Крим, обласних, Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій забезпечити виконання вимог цього Положення.
3. Даний наказ та Положення опублікувати в "Інформаційному збірнику Міністерства освіти України".
4. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника міністра О. Г. Мороза.
Міністр П.М.Таланчук
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти
України
13.05.1993 N 136
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
1 вересня 1993 р.
за N 120
ПОЛОЖЕННЯ
про спеціальну загальноосвітню школу-інтернат (школу, клас) України для дітей з вадами фізичного або розумового розвитку
I. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1. Спеціальна загальноосвітня школа-інтернат (школа) для дітей з вадами фізичного або розумового розвитку* є державним загальноосвітнім навчально-виховним і корекційно-відновлювальним закладом освіти, який задовольняє потреби дітей з вадами у фізичному або розумовому розвитку у загальній освіті, соціальній допомозі і реабілітаії.
______________
* Надалі назва "спеціальна школа".
2. Мета спеціальної школи-інтернату-розвиток і формування особистості, забезпечення соціально-психологічної реабілітації і трудової адаптації учня, виховання в нього загальнолюдських цінностей, громадянської позиції.
3. Особливості умов виховання, навчання і утримання учнів, охоронно-педагогічного режиму у спеціальній школі визначаються:
спеціальним режимом дня та системою навчальної, виховної і корекційної роботи;
створенням спеціальних умов для корекційної спрямованості навчання, відновлення здоров'я, подолання порушень психічного і фізичного розвитку, коригування порушень аналізаторів і формування мовлення учнів;
здійсненням індивідуального та диференційованого підходу у навчанні та вихованні з урахуванням характеру порушення;
забезпеченням умов для розвитку нахилів і здібностей, здобуття учнем соціально необхідного мінімуму обов'язкових вимог до рівня і обсягу загальної середньої освіти.
4. Спеціальні школи створюються, утримуються і підпорядковуються управлінням освіти Ради Міністрів Республіки Крим, обласних, Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій, Міністерству освіти України.
Міністерство освіти України здійснює заходи щодо визначення перспектив та напрямів розвитку освіти, впорядкування мережі, комплектування, дотримання законності, забезпечення ефективності навчально-виховного і корекційно-відновлювального процесу, надає методичну допомогу.
Конроль за діяльністю спеціальних шкіл здійснюють органи державного управління освітою
5. Спеціальна школа у своїй діяльності керується Законом України про освіту, іншими законодавчими актами України, нормативними актами Міністерства освіти України. Положенням про середній загальноосвітній навчально-виховний заклад, цим Положенням та власним статусом.
Статут спеціальної школи розробляється на основі чинного законодавства і вищезазначених Положень. У ньому зазначаються мета і завдання спеціальної школи; органи управління ним; порядок їх формування та повноваження; основні характеристики навчально-виховного, корекційно-відновлювального, лікувального процесу; порядок та підстави прийому, випуску і відрахування учнів; порядок встановлення режиму роботи; порядок визначення форм поточного та підсумкового контролю успішності учнів; порядок комплектації працівників спеціальної школи; права обов'язки і відповідальність учасників навчально-виховного процесу; порядок використання майна, що передане спеціальній школі у користування; основи фінансово-господарської та підприємницької діяльності тощо.
Статути затверджуються радою спеціальної школи і реєструються місцевими органами державної виконавчої влади. Спеціальна школа визначається юридичною особою з моменту реєстрації її статуту.
6. Мова навчання у спеціальній школі визначається відповідально до Закону України про мову.
7. Діти-сироти і діти які залишилися без піклування батьків, перебувають на повному державному забезпеченні.
Діти, які мають вади у фізичному або розумовому розвитку і не можуть навчатися в масових в навчально-виховних закладах, утримуються в дитячих закладах за рахунок держави.
8. Психологічне забезпечення навчально-виховного процесу в спеціальних школах здійснюють практичні психологи. За своїм статусом вони належать до педагогічних працівників.
Медичне обслуговування учнів забезпечується медичним персоналом школи, місцевими органами державної виконавчої влади і здійснюється відповідними закладами Міністерства охорони здоров'я України, відомчими медичними закладами.
Навчально-методичним та кадрове забезпечення, організація підвищення кваліфікації педагогічних працівників, та перепідготовка здійснюється спеціальною школою самостійно або за її замовленням -структурним підрозділом органу державної виконавчої влади.
9. Порядок створення, реорганізації та ліквідації спеціальної школи визначається Кабінетом Міністрів України.
10. Спеціальна школа несе відповідальність перед особою, суспільством та державою за:
реалізацію головних завдань, визначених Законом України про освіту, цим Положенням;
дотримання умов, що визначаються за результатами атестації та акредитації;
безпечні умови освітньої, корекційно-відновлювальної діяльності;
дотримання договірних зобов'язань і фінансової дисципліни.
Випускники спеціальних шкіл одержують відповідний документ про освіту встановленого зразка.
II. ТИПИ І СТРУКТУРА СПЕЦІАЛЬНИХ ШКІЛ
11. З метою соціальної допомоги і реабілітації дітей з вадами фізичного або розумового розвитку, в тому числі хворих дітей, дітей-сиріт і тих, які залишилися без піклування батьків, дітей, які зазнали радіаційного впливу, з комбінованими вадами, здобуття неповної середньої освіти, розвитку їх нахилів і здібностей створюються різні типи навчально-виховних закладів з дошкільним відділенням для дітей:
глухих -підготовчий, 1-10 класи;
зі зниженим слухом (1 і 2 відділення) -підготовчий, 1-10 класи;
сліпих -1-10 класи;
зі зниженим зором -1-10 класи;
з важкими порушеннями мови (1 і 2 відділення) -підготовчий, 1-10 класи;
з наслідками поліомієліту і церебральними паралічами - підготовчий, 1-10 класи;
з затримкою психічного розвитку -підготовчий, 1-9 класи;
розумово відсталих (допоміжні) (1 і 2 відділення) -підготовчий, 1-10 класи.
Гранична норма наповнюваності класів і груп визначена постановою Ради Міністрів України від 29 квітня 1991 року N 103.
12. Спеціальні школи є триступеневими:
1 ступінь -початкова школа, що забезпечує початковий рівень загальної середньої освіти;
2 ступінь -основна школа, що забезпечує неповну загальну середню освіту;
3 ступінь -старша школа, що забезпечує повну загальну середню освіту.
Спеціальні школи всіх трьох ступенів залежно від місцевих умов можуть функціонувати автономно (початкова, основна, старша), а також разом чи у комплексі з дошкільними закладами (відділеннями).
13. Для здобуття середньої освіти організовується старша школа з тривалістю навчання 2 роки; для розвитку здібностей дітей з вадами фізичного розвитку відкриваються гімназії-інтернати, ліцеї-інтернати, класи художньо-естетичного, музичного, трудового, спортивного та інших профілів, термін навчання в них збільшується на один рік. До цих класів учні зараховуються на конкурсній основі.
Для надання допомоги учням з комбінованими дефектами організовуються спеціальні класи (вади слуху або зору у поєднанні з розумовою відсталістю, затримко психічного розвитку або порушеннями опорно-рухового апарату); наповнюваність класів і вихованих груп -до 6 чоловік.
14. Для випускників допоміжних шкіл, які за станом здоров'я та рівнем інтелекту можуть оволодіти однією з професій на рівні кваліфікаційного розряду, при школах з необхідною матеріальною базою відкриваються 9(10) класи з виробничим навчанням. Зарахування до них проводиться з урахуванням побажань учнів та їхніх батьків.
15. Для дітей, діагноз хвороби яких потребує уточнення, відкриваються діагностичні класи. Методичне керівництво в них здійснюють психолого-медико-педагогічні консультації.
16. Тривалість уроку у підготовчому, 1-му класах спеціальних шкіл -35 хвилин; у 2-му і наступних -45 хвилин; у спеціальних школах для дітей з наслідками поліомієліту і церебральними паралічами відповідно у підготовчому класі -30 хвилин, 1-2-му -35 хвилин, 3-му і наступних -40 хвилин. На кожному уроці після 20 хвилин занять проводиться п'ятихвилинна фізпауза з використанням лікувально-коригуючих вправ.
17. Відбір дітей у спеціальні школи здійснюють психолого-медико-педагогічні консультації, переведення дітей з одного відділення в друге у межах одного типу спеціального закладу -шкільні психолого-медико-педагогічні комісії.
III. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ
18. Спеціальна школа планує свою роботу самостійно. Основним документом, що регулює навчально-виховний процес, є навчальний план. Він складається на основі розроблених Міністерством освіти України спеціальних базових варіантних навчальних планів із конкретизацією шкільного компонента освіти та обраного профілю навчання.
Для учнів з вадами фізичного розвитку, які виявили особливі здібності у вивченні певних предметів, а також для учнів із значними прогалинами у знаннях учителі складають індивідуальні навчальні плани.
Навчальні заняття у спеціальній школі розпочинаються та закінчуються у строки, визначені Положенням про середній загальноосвітній навчально-виховний заклад.
Режим щоденної роботи з учнями затверджується радою школи.
19. На навчання учнів з вадами слуху, зору, мови, порушеннями опорно-рухового апарату, затримкою психічного розвитку в спеціальних школах відводяться два додаткові навчальні роки. Цей час розподіляється на 1 і 2 ступенях навчання.
20. Прийом учнів до спеціальної школи проводиться, як правило, до початку навчального року. Зарахування їх здійснюється наказом директора школи на підставі заяви батьків, висновків психолого-медико-педагогічної консультації і направлення органу державного управління освітою. Питання переведення учнів у другий тип школи (школи-інтернату) вирішується педагогічною радою на підставі висновків психолого-медико-педагогічної консультації.
Необхідність переведення учнів із одного відділення в друге в межах спеціальної школи визначається педагогічною радою на підставі висновків шкільної психолого-медико-педагогічної комісії.
21. Навчально-виховний процес будується на педагогічно обгрунтованому виборі педагогами змісту, форм і методів навчання і виховання, які забезпечують одержання учнями необхідних знань і змін, корекцію вад їхнього психофізичного розвитку, підготовку до самостійного життя і праці в народному господарстві.
У навально-виховному процесі школи реалізується ідея соціалізації особистості.
22. У спеціальній школі всіх ступенів варіантність загальної середньої освіти забезпечується наявністю в її змісті таких компонентів:
державного (державного стандарту загальної середньої освіти), який визначається Міністерством освіти України;
шкільного, який визначається спеціальною школою з урахуванням особливостей психофізичного стану, інтересів та побажань учнів, їхніх батьків, культурно-етнічних особливостей регіону.
23. Навчання і виховання здійснюється за оригінальними програмами і спеціальними підручниками, затвердженими Міністерством освіти України. На 2 і 3 ступенях використовуються як оригінальні програми, так і загальноосвітні програми, підручники масової школи (крім шкіл для розумово відсталих дітей).
24. У спеціальних гімназіях-, ліцеях-інтернатах (2 і 3 ступінь) при викладанні загальноосвітніх і профільних предметів використовуються програми для масових шкіл і шкіл (класів) з поглибленим вивченням окремих предметів, а також спеціалізованих шкіл суспільно-гуманітарного, художньо-естетичного, трудового та інших профілів.
25. Навчально-виховний процес у спеціальній школі здійснюється диференційовано з урахуванням структури дефекту, психофізичного стану, індивідуальних особливостей і можливостей учня.
25. У спеціальній школі залежно від типу проводяться корекційно-відновлюваьні заняття з предметно-практичного навчання, лікувальної фізкультури, логопедії, ритміки, соціально-побутової, просторової орієнтації, розвитку слухового, зорового, дотикового сприймання та комунікативної діяльності, формування вимови і мови з метою корекції первинних і вторинних порушень, розширення досвіду соціально-психологічної адаптації та трудової реабілітації.
Інтегровані курси містять відомості про соціальну реабілітацію та адаптацію осіб з вадами слуху, зору, мови, інтелекту, опорно-рухового апарату.
Корекційні заняття проводять учителі класу та спеціалісти-дефектологи індивідуального або групами залежно від особливостей розвитку учнів та труднощів навчання.
26. Щотижня з усіма учнями проводиться розвантажувальний день, який передбачає спортивні заходи на повітрі, походи, відвідування виставок, заняття музикою та співами, різними видами мистецтва тощо.
27. Домашні завдання у підготовчих і перших класах не задаються. Письмові домашні завдання у послідуючих початкових класах не обов'язкові. Вони можуть даватись учням з урахування корекційних, психо-фізіологічних і педагогічних вимог та індивідуальних особливостей кожного учня.
28. У випадках, коли учні мають ускладнені форми розумової відсталості, дисграфію, дислексію, акалькулію і не можуть освоїти програму з окремих предметів, рада школи за поданням психолого-медико-педагогічної комісії приймає рішення про переведення їх на навчання за індивідуальним планом. Подальше навчання оцінюється відповідно до їхньої успішності.
29. Трудове навчання і виховання, профорієнтація у спеціальній школі передбачає систему трудотерапії, спрямовану на відновлення, компенсацію і розвиток трудових умінь та навичок, які є основою для професійної підготовки.
Трудове навчання будується з урахуванням можливостей та інтересів учнів, може мати форму професійного навчання. Воно здійснюється у навчально-виробничих майстернях, навчально-дослідному сільському або садовому господарстві під постійним медичним наглядом і суворим дотриманням техніки безпеки.
Для занять з трудового і професійного навчання клас ділиться на дві групи. Комплектування груп за видами праці здійснюється з урахуванням особливостей психофізичного розвитку учнів і рекомендації лікарів.
30. За наявності умов для здобуття певної професії під навчання учням, які склали кваліфікаційні екзамени або пройшли кваліфікаційну перевірку, видається документ встановленого зразка про присвоєння кваліікації.
31. Після закінчення навчання у спеціальній школі 2 ступеня учні одержують документ про освіту зразка, встановленого Кабінетом Міністрів України для середнього загальноосвітнього навчально-виховного закладу.
IV. ПОРЯДОК НАПРАВЛЕННЯ УЧНІВ ДО СПЕЦІАЛЬНОЇ ШКОЛИ
32. До підготовчих класів різних типів спеціальних шкіл приймаються діти 6-7-річного віку. Допускається перевищення віку на 1-2 роки.
33. Направленню до спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату (школи) для дітей з наслідками поліомієліту і церебральними паралічами підлягають діти шкільного віку, які самостійно пересуваються, не потребують індивідуального догляду, з такими захворюваннями:
церебральними паралічами;
наслідками поліомієліту у відновному і резидуальному станах;
різними вродженими і набутими деформаціями опорно-рухового апарату;
аритрогрипозом, хондродистрофією, міопатією.
Діти з церебральними паралічами виділяються у спеціальні класи в складі школи.
Діти, у яких органічне ураження мозку, крім рухових розладів, проявляється у явищах олігофренії в ступені дебільності, виділяються у спеціальні допоміжні класи в складі даної школи.
34. Не підлягають направленню до спеціальної школи даного типу:
діти, які не пересуваються без сторонньої допомоги, не обслуговують себе у зв'язку з грубими руховими порушеннями, потребують індивідуального догляду;
діти, які страждають частими епілептичними припадками;
діти, які страждають енурезом і енкопрезом внаслідок органічного ураження центральної нервової системи;
іти, які страждають олігофренією в ступені імбецильності, ідіотії.
35. Направленню до спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату (школи, класу) для розумово відсталих дітей (допоміжної школи) підлягають розумово відсталі діти, які навчалися у 1-2-х класах загальноосвітньої школи, так і ті, які не навчалися, з такими медичними показаннями:
олігофренія в ступені дебільності різного походження, в тому числі дебільність при хворобі Дауна;
органічна деменція негрубого ступеня, що є наслідком інфекційних, інтоксикаційних, траватичних та інших постнатальних уражень головного мозку;
епілептична деменція (за відсутності денних або частих нічних судомних припадків);
шизофренічна деменція (за відсутності психотичних розладів).
36. Не підлягають направленню до допоміжної школи діти:
з важкою формою недоумства (олігофренія в ступені імбецильності і ідіотії, в тому числі і при хворобі Дауна, органічна деменція важкого ступеня з вираженою дезадаптацією, відсутністю навичок самообслуговування);
з психічними захворюваннями, у яких, крім недоумства, спостерігаються інші важкі нервово-психічні порушення;
з олігофренією або органічною деменцією з вираженими і стійкими психопатоподібними розладами;
з органічним захворюванням головного мозку з денними або частими нічними судомними припадками;
з шизофренією із стійкими психотичними розладами;
різні відхилення у психічному розвитку, пов'язані з первинним порушенням функцій слуху, зору, моторики;
з затримкою психічного розвитку, пов'язаною із залишковими явищами органічних уражень головного мозку або педагогічною занедбаністю.
37. До спеціальних загальноосвітніх шкіл-інтернатів (шкіл) для глухих дітей приймаються діти:
які не реагують на гучний голос;
які не реагують на гучний голос, на голос розмовної гучності біля вуха; які розрізняють окремі мовні звуки (а, о, у, р), що вимовляються біля вуха голосом підвищеної гучності.
Ці діти мають середню втрату слуху у мовній зоні понад 80 децибел.
38. До спеціальних загальноосвітніх шкіл-інтернатів (шкіл) для дітей зі зниженим слухом приймаються діти:
які мають середню втрату слуху у мовній зоні від 30 до 80 децибел, розрізняють мову (слова і словосполучення звичайної розмовної гучності на відстані до 3 метрів) і страждають внаслідок часткової втрати слуху різним ступенем недорозвитку мови і які оглухли у шкільному або дошкільному віці, але зберегли мову (повністю або частково);
які розрізняють мову розмовної гучності на відстані більше 3-х метрів, але мають значний недорозвиток мовлення, що заважає їх навчанню в загальноосвітній школі.
39. Залежно від стану розвитку мовлення діти направляються до I або II відділення спеціальної школи:
до I відділення приймаються діти зі зниженим слухом, пізнооглухлі діти, які володіють розгорнутою мовою з деякими її недоліками (косноязичність, невеликий аграматизм і відхилення у письмі);
до II відділення приймаються діти зі зниженим слухом і глибоким мовним недорозвитком; діти, які користуються фразовою мовою, але із значними порушеннями їх граматичного оформлення і обмеженим словниковим запасом.
40. Не підлягають направленню до шкіл-інтернатів для дітей глухих, зі зниженим слухом:
діти з вадами слуху у поєднанні з розумовою відсталістю в ступені імбецильності або ідіотії; сліпоглухонімі діти;
діти, які мають глибокі мовні порушення з нормальним слухом (алалія, афазія та ін.); з психопатоподібними розладами.
41. До спеціальних загальноосвітніх шкіл-інтернатів (шкіл) для дітей з важкими порушеннями мови приймаються діти з нормальним слухом, первинно збереженим інтелектом, які мають важкі системні мовні порушення, ринолалію, заїкуватість, що перешкоджають навчанню в загальноосвітній школі. Діти з важкими органічними порушеннями мови цетрального походження, як правило, мають специфічні відхилення у психічному розвитку.
Спеціальні школи цього типу мають два відділення:
до I відділення приймаються діти, які мають загальний недорозвиток мови (насамперед діти з алалією, афазією, дизартрією). При зарахуванні до 1 відділення враховується рівень мовного розвитку;
до II відділення приймаються діти з важкою заїкуватістю і нормальним мовним розвитком.
За наявності достатнього контингенту учнів з однорідними дефектами мови (алалія, афазія, заїкуватість та ін.) створюються окремі класи з обов'язковим обліком рівня мовного розвитку учнів.
42. Не підлягають направленню до спеціальних шкіл цього типу діти:
які мають зниження слуху;
які страждають олігофренією;
хворі епілепсією, з денними або частими нічними судомними припадками;
з психопатоподібними розладами;
хворі шизофренією із стійкими психопатичними розладами;
які не обслуговують себе у зв'язку з важкими фізичними вадами і потребують особливого догляду;
мовні вади яких можуть бути виправлені на логопедичних пунктах.
43. До спеціальних загальноосвітніх шкіл-інтернатів для сліпих дітей приймаються діти:
з гостротою зору 0,04 і нижче на оці, яке краще бачить з оптимальною корекцією;
з гостротою зору 0,05-0,08 на оці, яке краще бачить з оптимальною корекцією, у разі складних порушень зорових функцій, прогресуючих очних захворювань, що ведуть до сліпоти.
44. До спеціальних загальноосвітніх шкіл-ітернатів (шкіл) для дітей зі зниженим зором приймаються діти:
з гостротою зору 0,05-0,4 на оці, яке краще бачить з оптимальною корекцією; при цьому враховується стан інших зорових функцій (поле зору, гострота зору на близькій відстані, форми та плинність патологічного процесу). За відсутності прогресивного паталогічного процесу та астенопічних скарг діти з гостротою зору вище 0,2 можуть навчатися у масовій школі;
більш високою гостротою зору у разі прогресуючих або рецидивних захворювань, а також за наявності астенопічних явищ, які виникають під час читання та письма на близькій відстані;
у всіх випадках діти повинні читати шрифт N 9 таблиці для визначення гостроти зору зблизька з оптимальною корекцією звичайним оптичним склом на відстані не ближче 15 см.
45. Не підлягають направленню до спеціальних шкіл-інтернатів для дітей з вадами зору:
глибоко розумово відсталі діти (олігофренія в стадії імбецильності, ідіотії);

................
Перейти до повного тексту